القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت ابتسامة الم البارت الخامس والسادس بقلم رودي عبد الحميد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


° إسكريبت 5 ° 


▪︎ في كافيه المول ▪︎ 


مليكه بتساؤل : حبيتي تنزلي ليه ؟

سارة بعد ما شربت بوق من النيسكافيه : أخوكي قعد من الشغل النهارده وكان هيفضل يناكف أو يجر شكَلي وأنا مكنتش حابة كدة ف نزلت 

مليكه بسخرية : بس عارف إننا هنجيب حاجة هنقولو إيه لو روحنا من غير حاجة ؟

سارة بإبتسامة ثقه : مين قالك أصلا إن إحنا هنروح من غير حاجة ؟

مليكه بصتلها بعدم فهم ، ضحكت سارة وقالت : فرح شيري بعد بكرة ونزلت أجيب فستان سهله يعني!

مليكة بتساؤل وغباء : معاكي فلوس الفستان منين طب 

سارة بغيظ : عامله حسابي في فلوس أكيد فلوس خصوصية ليا أنا

إبتسمت مليكة ببلااهه وشربت من القهوه بوق 


▪︎ في شقة فارس ▪︎

فارس بصدمة : عارف إنك بجــ"ــحه بس متوصلش بيكي البجا*حه انك تيجي لهنا!

ميرا بد*لع وهي بتدخل : جرا إيه يا فارس وفيها إيه!

فارس بتو*تر : ميرا أنا إحم أنا متجوز يا ميرا

ميرا بصدمه مصتنعه : نعم!

فارس ببرود : متعمليش نفسك مش عارفة إنتي أكيد عرفتي وإلا مكنتيش طلعتيلي الشقة هنا اللي هي بتاعتي!

ميرا بتو*تر : لأ أنا..أنا عارفة إنك بتيجي تحب تقعد هنا دايما علشان دي شقتنا وكل حاجة هنا علشاني

وكملت بغضب مصتنع : بس للأسف إتجوزت إتجوزت ونسيتني إهئ * عياط مصتنع وكدة *

فارس قر*ب منها وطبطب عليها وقال : ميرا غصب عني أقسم بالله جواز إجباري

ميرا لفت وبصت في الشقه وعينيها جات علي الحرفين وقالت بدموع مصتنعه : واضح واضح أوي إن دا إجباري

فارس بص للحرفين وقال بصدق : أقسم بالله هي اللي غيرتهم أنا إتصدمت زييي زيكك كدة والله ميرا أنا بحبك إنتي يا ميرا أرجوكي متسبنيش ولا تبعد عني 

إدته ميرا ضهرها وقالت بتمثيل : لأ أنا زعلانه منك إنت خونتــ**ــني وروحت إتجوزت كمان 

حضــ*ــنها فارس من ضهرها وقال بحب واضح : يا ميرا والله بحبك إنتي صدقيني مبحبهاش هي ، إتجوزتها بالإجبار نفسي أطلقها والله بس مستني هي اللي تطلب الطلاق علشان أبويا هو اللي جابرني علي الجوازه دي أنا بكر*هها أوي أصلا وهي وحــ*ــشه جداً إنتي أحلا منها

جالهم صوت سارة وهي بتقول بجمود : صدقيه يا ميرا هو عنده حق في كل كلمة وإستحالة يعرف أشكال أحسن من أشكالك اللي تسد النفــ*ــس

فارس لف بصدمه وقال : س..سارة إنتي جيتي إمتي

بصتله سارة ببرود وسكتت 

ميرا بصدمة : سارة!!

بصت لفارس بنفس الصدمة وقالت : مراتك تبقا سارة اللي خونــ*ــتها معايا أصلا؟

فارس وطي راسه في الأرض وسكت 

ميرا قالت بإستفزاز : تؤتؤتؤ حتي وإنتو متجوزين برضوا محصلتيش عليه أصلو هو بيحبني أنا وللأسف لو كان بيحبك كان حبك من أيام ثانوي بس للأسف عمرك ما دخلتي دماغو ولا قلبو علشان كدة مش قلقانة من جوازكم خالص أصل هيرجعلي لإنه بيحبني أصلا 

فارس بص لميرا بغضب وقال بزعيق : ميرا خلاص كفاية..

سارة ببرود وهي مربعة إيديها : أصله عمرو ما حب النضيف والغالي دايما يحب يجري ورا الرخ_يص والو***

فارس بتحذير : سارة إياكي تتكلمي علي ميرا كدة مفهوم!

بصتله ببرود وبعدها ضحكت بسخرية ودخلت الأوضة بثبات إنفعالي

فارس بص لميرا لقاها بصاله برفعة حاجب وقالت : كمان تتجوز سارة عدو*تي يا فارس

فارس بضيق : ميرا إمشي دلوقتي وهبقا أشوفك بعدين

ميرا بصتله بغيظ وقالت : أما نشوف يا فارس 

مشيت ميرا ودخل هو أوضة الأطفال لإن هي قاعده في أوضة النوم..

قاعد متضا^يق..مخن_وق..وحز_ين..ومستغرب في نفس الوقت

أصل مشافش حتي نظرة الحز_ن في عينيها ولا الدموع!

إستغرب دا جداً وقال في نفسه : إزاي دا علي حد علمي إنها بتحبني

قام بهدوء راح ناحية الأوضه اللي هي قاعده فيها سمع صوت شهقات خفيف جداً أعتقد إنها كاتمة شهقاتها..

بتلقائية فتح الباب لقاها قاعده علي السرير ومديه ضهرها للباب

قعد وراها بهدوء وحضــ*ــنها من ضهرها وش*د جســ*ــمها لجســ*ــمو وقال بحز*ن : أنا أسف

إتنفضت من مكانها وقامت من علي السرير ووقفت بتبصله بغضب وقالت ببرود وهي بتمسح دموعها : أسف علي إيه؟

فارس بندم : علي اللي حصل من شويه دا

إبتسمت سارة بسخريه وقالت : فكك أصلاً مش فارقلي 

فارس بإستغراب : لما مش فارقلك بتعيطي ليه؟

ساره ببرود وهي بتربع إيديها : إتخبطت في رجلي وجعتني

فارس بسخرية وهي بيتفحص رجليها : وجعاكي وواقفه عليها !

سندت علي الدولاب وهي مازالت مربعة إيديها وقالت ببرود : والله اللي موقفني علي رجلي قعادك علي السرير وياريت البعيد يخلي عنده د_م

قام فارس وقف وقال بصدمة : بقا إنتي يا سارة يطلع منك الكلام دا اللي كنتي بتخا_في من إنك تقولي كلمه تجر_حيني بيها وبتخا_في من كل حاجة

سارة بسخريه وهي بتقعد علي السرير تاني : والله اللي يعاشرك يوم هيبقا أو_حش من كدة 

فارس بسخرية : وصابرة عليا ليه قابلة تعيشي معايا ليه مدام أنا وحش أوي كدة؟

سارة في نفسها : قلبي اللي جابرني بس عمري ما هضعف قدامك تاني

سارة من غير ما تبصله وهي باصه قدامها : علشان ماما عندها القلب وكان نفسها تشوفني عروسه وتفرح بيا وتشوف أولادي حرام أروحلها من تالت شهر جواز ليا وهي عارفة إنك كنت بحبك أوي

فارس بصدمة وحز_ن : كنت!

سارة بصتله بجمود وقالت : أه كنت فعل ماضي مبني علي الكلام الفاضي

بصلها بحز_ن وساكت لإنه هو غلطان هو اللي وصلها لكدة أصلا وجاي دلوقتي زعلان؟

بصتله بسخريه وقالت : ومالك زعلت أوي كدة ليه مش إنت بتكر_هني ومتجوزني بالإجبار وعمرك ما حبتني وأنا وح_شه جداً كمان أنا هريحك مني خالص وبإذن الله للأبد

فارس بلهفه : لأ مش هطلقلك

سارة بشرود : مطلبتش الطلاق هعيش معاك في الشقه أوعدك إن مش هوريك وشي نهائي ودا وعد مني 

قامت طفت النور ورجعت نامت علي السرير وشدت الغطا وسابتو واقف زي ماهو ولكن كانت في دماغها حاجة ناوية تعملها فعلاً..

لف ونام جمبهاا الناحيه التانيه قالت سارة ببرود : إتفضل نام في أوضة الأطفال

فارس ببرود علشان يناكف فيها : لأ مش هطلع دي أوضتي ومن حقي

قامت من مكانها بهدوء وطلعت برا الأوضة قام إتعدل من مكانو وطلع وراها وراح علي أوضة الأطفال بس هي كانت قفلت الباب من جوا..

سند فارس علي الباب وقال : مش عارف ليه لما بقولك لأ علي حاجة بتنسحبي بهدوء

ردت سارة من جوا وقالت : علشان مش عاوزه أدخل معاك لا في جدال ولا نقاش 

بص فارس علي الباب بحز*ن وراح نام علي الكنبة.. 


▪︎ صباح تااني يوم ▪︎

صحيت سارة بدري وطلعت من الأوضة بحذر لاقتو نايم في الصالة علي الكنبة.. دخلت أوضة النوم جابت غطا وطلعت غطتو بيه ودخلت عملت فطار قبل ما يصحي..

خلصت الفطار وحطتو علي السفرة وغطتو ودخلت الأوضة تاني وقفلت علي نفسها الباب..

قام هو من النوم لقي نفسو متغطي إبتسم تلقائيا وقال : حتي لو كرهت_يني لسه فيكي طبع الحنية 

قام من مكانو لقي أكل علي السفرة متغطي إبتسم بحز*ن ودخل الحمام أخد شاور وطلع أكل..

وبعد ما خلص أكل أخد الأكل ودخلو المطبخ لقي كنكه صغيرة محطوط فيها قهوه وماية ناقص بس تتحط علي النار ووتحط في كوباية..

وقف عملها وهو ندمان جداً علشان عمل كل دا في سارة وفضل ميرا عنها مع إن ميرا متستا*هلش وبقا يتوعد لميرا عن اللي عرفوا..

فاق من سرحانو علي فوران القهوة طفي البوتاجاز بضيق وقال : أهي كملت أهي حتي كوباية القهوة مش عارف أعملها 

ساب كل حاجة مكانها ودخل الأوضة وقفل علي نفسه..

طلعت ميرا من الأوضة لما سمعت الباب إتقفل ودخلت المطبخ علشان تعمل لنفسها نسكافيه لقت إن القهوه فارت وهو مشربش أصلا إبتسمت بسخرية وقالت في نفسها : كنت ناوية أعملهالك بس إنت متستا*هلش

نضفت مكانها وعملت النسكافيه ودخلت الأوضة وقفلت الباب جامد سيكا..

فتح فارس باب أوضتو بسرعه لما سمع الباب بيتقفل وإعتقد إنو بيتفتح بس إتضايق لما لقاه مقفول 

دخل المطبخ لقاه متنضف 

نفخ بضيق ودخل الأوضة وقال : أكيد هتطلع من الأوضة مش هتعمل فيها بيات شتوي يعني

قعد علي السرير وقال بضيق : حظك إن أجازتي النهارده ف مش رايح في حتي وقاعدلك

وهو قا عد نام من كتر الملل  

أما في أوضة الأطفال اللي فيها سارة كانت قاعده و.....


يتبع..


- ياتري فارس عرف إيه عن ميرا خلاه يقلب عليها ! ودا فعلاً كلام وخلاص ؟ 

- ياتري سارة إيه اللي في دماغها ناوية تعملو! 

_ وهل فعلا ً فارس ندمان عن اللي عمله ولا علشان سارة تغفرله؟ 

.. إنتظرو الإسكريبت الجديد ، ثِقو فيا وهيعجبكم إن شاء الله ♡



° إسكريبت 6 ° 


كانت سارة قاعده في أوضتها وبتكلم مليكه شات واتساب..

سارة ( مليكة أنا مش عارفة هقولو إزاي علي الفرح أنا أصلاً قولتلو مش هخليك تشوف وشي تاني وحقيقي مش عارفة أعمل إيه )

مليكة ( لأ بصي هقولك.. هو مدام إسلوبه إتغير معاكي وكدة يبقا إنتي حضري الغدا عادي وقوليلوا فيه فرح وكدة وهروحو لو قالك لأ هخلي بابا يكلمو )

سارة ( لأ لأ أنا مش عايزه أخليه يشوفني أنا وعدتو بكدة )

مليكة ( يووه مش وقت دا خالص يا سارة إبقي إعملي اللي تعوزيه بعد الفرح ويا سلام لو جه وشاف أخو شيري اللي أصلاً عينو عليكي من أيام الثانوي فاكرة!! )

سارة بعتت إيموجي ضحك وكتبت ( ياااه كانت أيام لطيفه الله لا يرجعها والله وبعدين أخوكي لو جه معايا الفرح هيبقا عادي..مش هيفرق معاه متنسيش إنو مبيحبنيش )

مليكة ( هنشوف دا هنشوف بجد بس إنتي إعملي زي ما قولتلك )

سارة ( طيب طيب سلام دلوقتي هقوم أحضر الغدا )

قفلت سارة الفون وقامت فتحت الباب..

مسمعتش أي صوت والبيت هادي جداً إفتكرته نزل بس لقت باب أوضة النوم مقفول 

قربت بهدوء وفتحت الباب بحذر لقت فارس نايم جوا 

قفلت الباب بهدوء وراحت المطبخ وبدأت تطلع الأكل و بتعملوا..

وهي واقفة بتقطع البصل ومندمجه لقت إيد بتتلف علي وسطـ"ـها وحد بيحضـ"ـنها من ضهرها 

إتخضت وكانت هتصوت بس إيد فارس إتحطت علي بوقها وقال بهمس : شششش إهدي دا أنا 

بعدته عنها بحدة وقالت : قولتلك متقر*بليش إنت مبتفهمش 

أخد فراولة من اللي كانت موجوده في الطبق ببرود وقال : مراتي وأنا حر وبعدين إنتي بسببك معرفتش أشرب قهوه النهاردة 

إدته ضهرها وهي بتكمل اللي كانت بتعملو وقالت : والله حاجة متخصنيش إعتمد علي نفسك أو أبقي روح إشربها عند ميرا..

سند فارس علي الرخامة وقال بند*م : أنا أسف حقيقي أسف

قالت سارة بسخرية وهي بتحط البصل في الحله : والله؟ أسف علي إيه 

فارس بحز*ن : علي كل اللي عملته 

لفت وبصتله وقالت بجمود : أسفك مش هيشفعلك اللي إنت عملته 

فارس بحز*ن  أكتر : سارة 

سارة بجمود وتجاهل : بكرا ورايا فرح لصحبتي أنا ومليكة والنهارده هنزل أبات مع مليكه علشان نجهز

فارس بسرعة : لأ لأ متبيتيش في حتة خليكي في البيت هنا معايا..

سارة رفعت أكتافها وقالت  : خلاص مليكة تطلع تبات معايا

فارس لسه هيعترض قالت سارة ببرود : ما هو يا تبات معايا يا أبات معاها كدة كدة هي في الشقه اللي تحت مني

فارس بغيظ : خلاص تتطلع تتـ"ـنيل تبات معاكي

إدته ضهرها وكملت أكل وهو واقف بيحاول يفتح معاها كلام بأي طريقه وهو متابعها وهي متجاهلاه تماماً

خلصت الأكل وحطتو علي السفره وجات علشان تدخل الأوضه مسك إيديها وقال : برضوا مش عايزه تاكلي معايا ؟

بصتله بلا مبالاه وبعدها قالت بسخرية ممزوجة بالحز*ن : لأ أصل إنت مبتحبش تاكل مع حد 

فارس بند*م : سارة إنسي اللي فات وأوعدك اللي جاي حاجة تانيه

بعدت إيده عن إيديها وقالت : جوازك مني كان كفيل يشفعلك اللي عملتو فيا أيام ثانوي لكن دلوقتي مفيش حاجة هتشفعلك علي اللي عملتو فيا بعد الجواز ومن فضلك متتكلمش معايا.. ومن هنا علي ما نتطلق متحاولش تقر*بلي

مسك فارس أكتافها وقال بغضب : مش هطقلك إنتي فاهمه مش هطلقك 

وسعت إيديه بعصبية وقالت بزعيق : ياخي بقا إنت أناني ليه ما كفايه ذل وقر*ف أنا بكرهك يا فارس بكرهك ضعف ما كنت بحبك

سابته ودخلت الأوضة وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط..

هو كان واقف مكانو زي المغيب تماماً وبيتردد في عقله : بكرهك يا فارس بكرهك

قعد مكانو وقال بدموع : أنا شيـ"ـطان إبـ"ـليس بس حبيتك والله كنت غبي غبي بجد غبي

قام وبص علي الأكل بحز*ن وشالو دخلو المطبخ ودخل الأوضة وبدأ يكسـ"ـر كل حاجة فيها..

كانت سارة في الأوضة سامعه صوت تكسـ"ـير وخا*يفه..خا*يفه عليه!

فتحت الفون بسرعة ورنت علي مليكه..

مليكه بمرح : أخويا وعم العيال

سارة بخو*ف : مليكة إطلعيلي بسرعه أرجوكي

مليكه بقلق : مالك يابنتي فيه إيه فرس النهر اللي عندك دا عملك حاجة

مليكه وهي بتقلع ريقها بصعوبه وصوت التكسـ"ـير والزعيق بيعلي : لأ لأ أخوكي بيكـ"ـسر كل حاجة جوا في الأوضة وصوته عالي

مليكة بلا مبالاه : متقلقيش هخليه يجيبلك عفش غيرو

سارة زعقت وقالت : أنا خايفة علي أخوكي ملعـ"ـون أبو العفش إطلعي بقولك

مليكه بتو*تر : حاضر يا عم طالعه سلام 

قامت مليكة ولفت الطرحه وقالت بضيق : أوف يا فارس لسه العادة الز*فت دي فيك لما بتتعصب أو بتزعل بتكـ"ـسر في الحاجة أراك تتحدث عن عفش أبو*ك يا فارس الز*فت .. إيه الهبـ"ـل دا ما دا عفش بيته أصلاً

طلعت ورنت الجرس ولإن فارس عمال يزعق ويكـ"ـسر في كل حاجة ف مش سامع..

سارة كانت واقفه جمب الباب ولما سمعت صوت الجرس فتحت بسرعه

حضنـ"ـتنها مليكه وقالت : بس بس إهدي أنا هتصرف

فتحت مليكه أوضة النوم بهدوء وقالت بحنية : فارس فارس ممكن تهدا 

بصلها فارس بعيون حمرا وقال بزعيق : براا إطلعي براا

قفلت مليكة الباب وقالت بيأس : مش بيتفاهم يخربيـ"ـتو 

قالت سارة وهي بتوسع مليكة : وسعي أنا هدخلو

مليكة وقفتها وقالت : والخطة يابنتي!

سارة قالت بقلق : أما يروق نبقي نعملها 

دخلت سارة بسرعه وجريت عليه وحضنـ"ـته جامد وهي بتطبطب عليه وبتقول بهمس : إهدي ومتقلقش إحنا جمبك

شدها لحضـ"ـنه أكتر وعيط!

قعد بيها علي الأرض وهو مازال حاضـ"ـنها 

فضلت هي تطبطب عليه وتملس علي شعره لحد ما راح في النوم 

قربت مليكه وسندت فارس هي وسارة وحطوه علي السرير وغطتو سارة وطلعو من الأوضة

قعدت سارة علي الكنبة وقالت بقلق : هو ماله؟

مليكة بتنهيدة : من ساعة ما ماما ماتت ب الكانـ"ـسر وهو دايما كدة هو أه إبن ستين في سبعين بس لما بيتعصب أو بيزعل جامد دا اللي بيحصله وكنت بهديه فعلاً بإن أروح أحضـ"ـنه وبعدها بينام بس قولت أسيبك إنتي تقومي بالمهمه دي

سارة بخوف : كدة مش هعرف أعمل معاه حاجة أنا مش عارفة أعمل إيه مش عارفة..

مليكة بإبتسامة : لسه بتحبيه

سارة وهي بتمسح عيونها من الدموع : مكرهتوش علشان أحبه تاني بس مش قادره أسامحه ولا هقدر أكمل معاه 

مليكه وهي بتطبطب علي كتف سارة : طب إهدي بس دلوقتي وبإذن الله هنقدر نشوف طريقة حلوه وكريتيف كدة

سارة بشرود : لأ فيه حاجة في دماغي هعملها 


وفاجأة سمعو صوت زعيق وصريخ..


يتبع..

#إبتسامة_ألم

#رودي_عبدالحميد

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع