القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروسة بالإجبار البارت التاني بقلم مني سراج في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


عروسة_بالاجبار

#البارت_الثاني 

ايه الزفت اللي انت لابسه  ده انتي اتجننتي يا بت انتي نسي انتي خطيبت مين 

 وبدلع و يرتسم على وجهها الضيق من قسوة كلماته 

 اه  ايدي عمار وجعتني انا عملت ايه 

 اخرسي ومسمش صوتك هو انا مش مبهدلك و نبهتك عليك ما تلبسيش اللبس ده تاني ابدا

وهي ترفع عينها بدلع متالمه

 احب الرجل الحمش  انا والغيرة النار اللي ف عينك

وهي تقترب منه بمياصه

طيب بس سيب ايدي وانا هاسمع الكلام بس حبيت اشوف نار الغيره مشعلله جوك  وبعدين  حسيت انك مشغول عني وشايفاك مشغول مع الست ورد قولت اشوفك واخذ بالك مني  ولا الهواء  رماك

وينفض عمار يدها بانفعال وغيرة  وهي ترفع حاجبها وبساخريه ممتعضه

و انا شايفك مهتم قوي اليومين دول ومشغول مع ناس

 وهي تضحك باشمئزاز 

ناس ما حدش اصلا بيطيق القرب منهم

ويجذبها عمار بقوة وانفعال مره اخرى ويتسال

ناس مين دول اللي تقصدهم يا روح امك انا من شغلي للقهوه ومفيش احد في حياتي غير روحك امك انتي 

لتشير نحو ورد بعينها وهي ترفع حاجبها وتحقد لها  باشمئزاز وتلقى عليها التحيه 


 ازيك يا ورد وازي خالتي نرجس عامله ايه


ابتسمت  ورد وهي ترمقها بعينها باسمه ممتعضه تساخر منها 


اه انتي لسه شايفاني طيب دلوقت كأني مش موجودة  على العموم ماما كويسه وانت وحشها اووي  تقدري تروحي تشوفيها


 وبمايصه وهي تحدق نحو عمار بعينها بحنان اقتربت منه تلتصق به و ترتمي على صدره تمسك جاكيته وبلهفه


امممم بعدين يا ورد وقت تاني عشان انا عايزه عمار في حاجه مهمه قوي قوي


 وهي تستدير وتتركهم  احنت ورد  راسها  وهي تشعر بالضيق ونفاذ الصبر


 طيب تمام ابقى تعالى وقتي ما تحبي البيت بيتك


وهي  تتركهم وتريد الرحيل ولكن تقوم فله بالاقتراب منها  وهي تمسك يدها


استني يا ورد عايزاك


 هزت راسها تتصنع الابتسامه


 ايه تاني يا فله في حاجه عايزة توصليها لخالتك انا كده اتاخر على شغلي لو في حاجة تقدري انتي توصليها البيت على الناصريه اهووو 


 ابتسمت  سخريه واستهزاء تتطلع اليها والى وجهها شعرت ورد بالاحراج

 وهي تحاول اخفاء اثر الحرق عن وجهها وبتوتر تبتلع ريقها و بصوت هادئ تقترب منها


ايه ورد متبقيش حمقيه كدا  سمعت انك جايلك عريس متريش قوي ابن ذوات يعني حبيت اباركلك


 ماله راسها وهي تضحك على ورد


 اهو اخيرا جاء احد وبص في وشك


 يقاطعها صوت عمار بغضب


فله انت اتجننتي  ولا ايه ايه هبلعَه يا بت ايه الألفاظ دي 


وهو  ويمسكها من يدها بقوه وهي تشعر  بالغيره لاول مره من ورد بسبب ما سمعته عن وجود عريس و يريد التقدم لها وتحاول فله


وبصوت يمتلئ غضب ممتعضه تحاول الافلات ونزع يدها م يده عمار 


في ايه بس يا عمار هي مش دي الحقيقه هو انا مش، بقول اللي سمعت وشايفه بعيني


وهي تبتسم وبتلك  السعاده المتصنعه


 انا فرحانه قوي والله دي بنت خالتي القمر  وهي ترفع حاجبها بمكر


وايه جالها  واحد غني  وكمان ايه راضي بكل حاجه فيها و مش عايزني افرحلها من غير ما يبص في وشها حتى


 مع اني خايفه ان يطفش اول لما يشوفها يا عيني عليها ملهاش حظ 


 لتشعر ورد بالالم  يعتري قلبها وهي تحاول إخفاء اثار الحرق في وجهها  وبصوت حزين


 انا هامشي عمار عن اذنكم


 وتسرع ورد من امامهم امتعض وجهها عمار من أسلوب فله في الحديث مع ورد  ليزفر بكل غضب وتغيرت ملامح وجهها وهو يركض خلف ورد


استنى يا ورد


وهو يسرع نحوها ويقف امامها 


ايه  يا ورد  انتي زعلتي من كلام الهبله دي


هزات راسها  وتلمع الدموع في عينها ولله يا عمار عندها حق في  راجل عاقل  هيبص ف وشي  المشوها ده، انا لما بصيت لنفسي في المرايه شوفت وحش 


وامي عايزه تبعني العيله الزناتي وف سر انا مش عارفه عايزه تجوزني بحر الزناتي غصب عني هيعذبني يا عمار 


بذمتك ده منظر واحدة تتجوز وجوزها هيقبل يبص ف وشها  فله عندها حق في كل كلمة هو رغم ان بحر الزناتي  قريبي بس هيشوف وشي هيطفش 


رفع وجهه  وهو يتطلع اليها مغتاظ منها 


ايه يا ورد الكلام ده انتي بتخرفي  ولا ايه استنى  هو ده بقه العريس اللي امك فرحانه بيه


انا فعلا سامع انك جايلك عريس متريش قوي وامك مسيحه في المنطقه كلها عايزه تكيدا الاعادي شكلها


لتزفر ورد  بسخريه واستهزاء ممتعضه


والنبي تسكت يا عمار انا امي  دي عايزه تزحني من قدامها وخلاص باي طريقه كاني مش بنتها وبعدين انا اصلا مش مرتاحه


للموضوع الجوازه دي في  حاجه غلط بتحصل من وراء ظهري ولما اكتشفها هابقى اقولك  بس يا ريت ما يكونش بعد فوات الاوان


امتعاض وجهه بقلق وهو يقف امامها يزفر وتغيرت ملامح وجهه ليزفر بقلق 


 يعني مش فاهم برضو  مش مرتاحه يعني ايه للموضوع راسيني يا ورد  وانا معاكي وفي ضهرك  في اي حاجه


 ابتسمت سخره وهي ترمقه فله ابنته خالتها و خطيبه عمار تقترب من بعيد نحوهم ل تحاول الهدوء مرة أخرى


 باقولك يا عمار اسكت وما تقولش معايا  دي عشان انت جايلك  في الطريق المصيبه والبلوه


 اللي بطيق العمى ولا تطيق  انها تشوفني اتفضل قابل الهانم المصونا  زهرت  نساء امبابه سيده الحسن والجمال الانسه فله


  اللي لسه سمع منها احلى الكلمات رجعه  تكمل باقي الاهانه  هزت راسها متالمة


اه ياني ياما مش عارفه جناينته الزهور اللي انا وقعت فيها دي


تفضل قابل يا روميو بنت خالتي  حبيبه القلب بتاعتك  الانسه فله  عمار وهو يرمقها بعيناه وتقترب بالفعل وهي تتقدم نحوهم


 بكل دلع وما تتباهي  بما لديها من جمال وجسدها الملفت والمغري و شعرها الاسود المنساب خلف ظهرها وجسدها الممشوق وبشرتها البيضاء


و عينها التي تمتلئ دلع واغراء َ تقف امامهم ترتدي بنطال ضيق يظهر جسدها  وبلوزه قصيره وتقترب ارتسمت تلك  الابتسامه على وجهها


 وهي تتطلع  لورد باستهزاء وشمئزاز  وبتلك النظرة  الساخره ويزفر  عمار وهو يقترب بغيره تعتري قلبه  وهو يلاحظ نظرات الشباب وهم يتابعون جسدها ويدخل أحدهم  خلفها وتاكل نيران الغيره نفسه  وهو يمسك ذراعها بقوه


لتره ورد غضب عمار وبصوت يمتلئ حانقه


 سلام يا عمار 


 امتعض وجهه  عمار وهو يجذبها  من يدها بكل هذه الغيرة والنطرات  الحارقه يت جه اليها وتغيرت ملامح وجهه 


انتي  مجنونه يا بت مرزوق  ايه الكلام الفارغ ده اللي قولتي الورد  انتي  دائما كده و اخذه موقف من ورد لي وكلامك سم لي


 رغم انها ما بتحاولش انها  ترد عليكي  ابدا وبعدين ورد  دي بنت خالتك ومن دمك


 مالت  راسها بغضب  وهي تتطلع لهذا الانفعال وبصوت ممتعض بغيره تعتري قلبها وصوتها  الذي يلفت الانتباه


 ايه مالك في ايه زعلان  عليها كده ليه انا حر وبعدين زي ما انت قولت  انت مالك دي بنت خالتي


 انا وهي احرار ان شاء الله


ويقاطع  كلماتها  وبصوته ملامح حانقه وهو  يقترب منها و وهي تترجع في  وتوتر وهي ترى ملامح وجهه عمار  التي امتلت  شرار


وبانفعال  وهو يتقدم نحوها ولم يعد هناك لها مهرب من يده  وبصوت  متوتر تحاول الهروب او ايجاد احد يخرجها من هذا الموقف الصعب


 ولكن لا يوجد فما سوف يفعله عمار بها بعد سماع هذه الكلمات القاسيه على الورد وهي اقرب انسان اليه في الحياه.


يتبع اللي عاوز البارت الثالث يعمل متابعه من هناااااااا
تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع