القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرام الفهد البارت الأول والتاني والثالث بقلم سماء احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


غرام الفهد 

الفصل الاول 


في احدي المدارس تجلس فتاه وتحدث صديقتها بكل حزن 

.......: انا يا ندا ينسوا عيد ميلادي ويقوموني الصبح يقولولي روحي علي المدرسه ولا رعد الكلب يوصلني بكل جمود ويروح الشغل 

ندا : رعد دا مز اوي انتي كل اخواتك مزز اصلا ولا اسد يالهوي ولا عدي وفهد ده حاله خاصه 

.......: وحياة امك ع فكره انتي بتتكلمي عن اخواتي

ندا : مع عشان اخواتك بتكلم عادي 

المس : شغف وندا قوموا اقفوا 

شغف : ياختاااي نسيت المس واقفه 

ندا محاوله كتم ضحكتها قالت ايه بنت رعد الشافعي قومي ياختي 

ووقف الفتاتان ونظرا للمس 

المس : مين فيكم بتتكلم 

شغف : انا كنت بتكلم وندا بتسمع 

المس : بتتكلمي وانا واقفه 

شغف : يعني دي اول مره 

ضحك الفصل عليها بشده 

المس بعصبيه : ارجعي في اخر الفصل يا شغف وبصي للحيطه 

شغف : تمام بس خلي ندا تقعد ملهاش ذنب 

وذهبت الي اخر الفصل 


****************************

في قصر الشافعي المكون من اربع طوابق 

كانت عشق تقف امام المرأه وتثبت حجابها التي ارتدته بعد ولادة شغف وجاء رعد قفل سوستة الفستان 

رعد محضنا اياها : وحشتيني 

عشق : وانت كمان 

رعد : شوفي بقا عندنا عيله كبيره عشق ورعد بقوا سبع افراد 

عشق : اي ربنا يخليلنا ولادنا النهارده عيد ميلاد شغف السبعتاشر 

رعد : اصدك عشق التانيه ولا نور التالته 

عشق : هههههه طيب ما انت منك اربع نسخ عدي واسد ورعد وفهد 

رعد : ههههههه عيلتنا كبرت اوي......يلا نروح اليخت عشان المفروض يتحرك كمان ساعتين 

عشق : ههههههه ياتري ولادك هيقنوعوها تيجي 

رعد : ااااه من افكار رعد هو اللي قال نعملها مفاجأه 


(شغف الشافعي 17سنه مجنونه رسمي وعناديه وجريئه مش بتخاف من حد وكلمتها بتمشي علي الكبير قبل الصغير لديها قوة ملاحظه وسرعه بديهه ذكيه لدرجه كبيره تشبه عشق لدرجه كبيره او هي عشق التانيه تأخذ عنها كل شيء الشعر والعيون والطول) 


******************************

في قصر المهدي 

في غرفه عدي 

كانت جودي ترتدي حجابها وجاء عدي فالتفتت له وابتسمت 

عدي : حبيبي خلص 

جودي بكسوف : عدي حد من العيال يسمع 

عدي : ويسمعوا فيها ايه طب بحبك 

جودي : وانا كمان بحبك 

عشق : الله الله ع الرومانسيه ياخواتي 

نور وهي تنهج : قولتلك ميت مره متدخليش كده عيب بس لا 

عدي : التوأم المعاكس 

نور بابتسامه : اسفه يا بابا علي دخولنا 

عدي : ولا يهمك يلا عشان هنتأخر علي حفلة شغف هانم 

الكل : يلا 


(التوأم الحقيقي 

عشق المهدي 20سنه ذو عيون زرقاء وشعر بني طويل وبيضاء البشره طويلة القامه مشاغبه تستمتع بالحياة فاشله اوي ولكنها ذكيه


نور المهدي 20سنه تشبه عشق في الشكل الفرق وجود حسنه بجانب انفها وهي هاديه وتفكر بحكمه تنظر للامور بتفتح غير متسرعه علي عكس عشق والاثنين في كليه صيدله ) 


******************************************

نزل عدي مع بناته وجودي ليجدوا ادهم ولارا واولادهم 

ماسه : ايه العسل ده وصفرت لهم 

جودي : بس يا بكاشه 

ليث بجمود : يلا هنتأخر فين الباقي 

ماسة : هدي اعضائك يا دنجوان عصرك 

بيبرس : سيبك منها يا ليث ويلا اسد مستنينا 

ماسة بهمس : يلا يا تلاجه


(اولاد ادهم 

ماسه 28سنه فتاه مرحه جدا تتميز بأعينها الزرقاء وشعرها البني الطويل وبشرتها البيضاء وطولها فهي كالعارضات خريجة هندسه ترفض الزواج لان حبها لم يعترف لها بعد فهي تحب بيبرس منذ زمن ولكنه.......


ليث 23سنه شاب جميل جدا بأعينه السوداء كاليل وشعره البني وبشرته الخمريه رجل اعمال يحب الهدوء والنظام فهو يشبه بيبرس واسد وفهد )


(بيبرس عدي 29سنه شاب جميل يشبه والده بعيون رماديه وجسد رياضي وشعر اسود كثيف وبشره قمحيه رجل اعمال عصبي كثيرا متملك يخفي مشاعره ويرتدي قناع البرود) 


نزل مالك من الدور المخصص له 

مالك : ايه هتمشوا من غيرنا 

عدي : ودا يصح 

يئوت : لاء طبعا يادودي الحلو 

عدي : هههههه اسكتي يا بت 

يئوت : ليه بس منا بدلعك اهو 

احمد : دلعك بايخ بشكل 

يعقوب بغمزه : مش معاك حق خالص يا احمد 

يحيي : سيدي الحبيب قدام العيله عيني عينك 

جاسر : طالع لابوه مبيخفش 

يارا : اكيد طبعا 

ادهم : بطلوا كلام ويلا 


(اولاد مالك 

احمد 29سنه شاب هادي وسيم بعيون بني وشعر بني وبشره خمريه ومفتول العضلات غير عصبي ويتصرف بحكمه طبيب جراحي يحب عشق سرا ويلقبها بطفلته يعشق جنونها وطفولتها 


يئوت25سنه فتاه جميله بعيون خضراء وشعر بني فاتح بيضاء البشره ومشاغبه بعض الشئ خريجه تجاره انجليزي )


(اولاد جاسر

يعقوب29سنه شاب وسيم كوالده يمتلك عيون رماديه وشعر بني فاتح وقمحي البشره مفتول العضلات يشبه شخصية احمد خريج هندسه وله شركته هو وماسه يعملوا سويا 


يحيي26سنه يشبه اخاه في الملامح ولكنه مرح جدا ومجنون ينضم لحزب رعد ظابط في مكافحة المخدرات) 


واتجهه الكل لليخت حيث حفلة شغف 


*****************************

في مدرسة شغف 

المس : شغف بصي للحيطه 

شغف بهمس : يحرقك باااارده انتي والباردين الاربع حيطان اللي عندنا 

جاء شخص واغمض اعينها فخبطت دراعه وبدأت معه حرب ملاكمه امام الفصل وهو تحكم بحركتها 

.......: اعرفي ان الطالب مستحيل يتفوق علي مدرسه 

شغف وهي تخبطه بكوعها : لا بيتفوق يا استاذي 

الكل : كل سنه وانتي طيبة يا شغفي 

شغف : محدش يكلمني وغوروا يا اربع حيطان 

اقترب عدي وقبل يداها وجبينها ثم اسد وفهد واخيرا الذي كانت تتعارك معه رعد 

الكل : احنا اسفين 

شغف : لا انتم خلتوني زعلانه من الساعة اتناشر بليل والساعة الوقتي اتنين يعني بقالي اربعتاشر ساعه 

اسد : عشان خاطر شغفي كل واحد هيجيب 31هديه 17عشان عيد ميلادك و14عشان الساعات اللي زعلتيهم 

شغف : هههههه هو دا اسدي وحضنته 

ثم اخذ الاخوات الاربعة اختهم وسط همسات الفتيات بإعجاب لهم 


(عدي الشافعي 29سنه رجل اعمال مشهور ذو عيون خضراء طويل القامه بعضلات مفتوله وشعر اسود وبشره قمحيه وملامح هادئه 


اسد الشافعي 27سنه ظابط في مكافحه المخدرات قاسي القلب بعيون زرقاء كالبحر وشعر اسود وعضلات مفتوله وبشره خمريه 


فهد الشافعي 25سنه ظابط في المخابرات السريه يعرف بفهد المخابرات قاسي القلب اعينه كشعره يشبهان سواد الليل يخاف منه الكل طويل القامه مفتول العضلات قمحي البشره ويعتبر الاوسم 


رعد الشافعي 25سنه رجل اعمال له شركته الخاصه بالإضافة لعمله مع والده مرح جدا وحين يثور لا يعرفه احد يأخذ اعين امه وشعرها طويل القامه مفتول العضلات خمري البشره وهو وفهد توأم غير حقيقي اي لا يشبهوا بعض) 


************************************

كانت فتاه تجلس في الطائره المتجهه لمصر تنظر لابنة عمها التي بجانبها ثم من الشباك ودموعها تنساب وهي تتزكر كلام عمتها 


فلااااش باااك

في لبنان في احد المنازل تجلس سيده تجاوزت الخمسين وبجانبها ابنتيها وواحده اخري ابنه اخيها فرن الجرس ففتحت 

ايمان : مين 

رزان : انا عايزه اتكلم مع ايمان الشرقاوي 

ايمان : انا هي ايمان 

رزان : مرحبا انا رزان عاصم الشرقاوي 

ايمان بدموع : بنت عاصم بس عاصم مكن..... 

رزان : كان متجوز في السر ممكن اتكلم معاكي 

ايمان : اكيد اتفضلي 

ودخلوا جلسوا سويا 

رزان : انا جيت من تركيا لان امي تركيه اصلا وقالتلي عن عيلتي في المنصوره وحاولت اوصلكم بس عرفت انكم موتوا الا انتي وعمتي هدير في لبنان وعمتي عشق في القاهرة بس في عداوه بنها وبين ابي وانا عايزه اعرف فينه 

ايمان : بس ابوكي مات من اكتر من 29سنه 

رزان بدموع : ايه 

وبدأت تقص عليها ما حدث 

رزان ببكاء : ليه يعمل كل ده انا كنت عايزه القيه عشان اسأله سؤال ليه سابني انا وامي نترحل علي تركيا وانا في بطنها وعندي اسبوعين ليه يخلي امي تتعذب واتولد وانا في الشهر العاشر طيب فين اعمامي وعماتي واجدادي

ايمان : عمك يوسف اتوفي هو ومراته وعنده توأم بنت وولد متجوزين بره مصر وبنته التانيه عايشه معايا بعد رفضها تعيش مع عشق وعشق متجوزه وعندها عيلتها وعمار عايش مع مراته في امريكا وهدير نقلت السعوديه مع جوزها وعيالها وجدك احمد مات هو وجدك جمال وابراهيم 

رزان : فين بنت عمي يوسف 

ايمان : جيسي يا جيسي تعالي 

جاسمين : شو عمتو 

رزان : انتي جيسي

جاسمين : ايوه منو انتي

رزان : عمتي عشق تعرفها 

ايمان : لا متعرفش الا اسمها وشكلها وهي صغيره 

رزان : ممكن تساعديني 

جاسمين : شو في

رزان : ان عمتي عشق تسامحني 

ايمان : عشق قلبها ابيض وبعدين انتي ملكيش ذنب 

رزان : لا ليا عاصم يبقي بابا هو دا ذنبي 

جاسمين : ماما وبابا حكولي عنا اكتير وانا مستعده 

رزان : تمام بس اول حاجه تتعلمي تركي مش بس مصري عشان هنمثل اننا عايشين سوا 

جاسمين : تمام 

باااك


رزان : مش عارفة بس في حاجه بتقولي اجيلك يا عمتي عشق نفسي اشوفك حاسه باحساس غريب اوي حبيتك بجد 


(رزان عاصم 29سنه فتاه جميله جدا تمتلك الجمال التركي عن والداتها بأعينها الالوان وشعرها البني المتوسط الطول وبشرتها البيضاء متوسطه الطول خريجه اداره اعمال 


جاسمين يوسف 20سنه فتاه جميله بعيون خضراء وشعر بني مائل للاسود وبشره بيضاء متوسطه القامه في كليه طب ) 


***********************************

كان الكل يجتمع في اليخت ودخلت شغف بعدما ذهبت الي احد الاماكن لتغير ملابسها لفستان احمر طويل ووضعت شعرها جنبا ووضعت ميك اب خفيف لانها جميله بدون شئ ودخلوا القوه الخمسه في المنتصف شغف بجانبها اسد وفهد من جهة والاخري عدي ورعد 


كانت الصحافه تملأ المكان تصورهم العديد من الصور وتنظر عشق لهم بفخر فهؤلاء قوتها هي وزوجها واقتربوا منها مقبلين يديها وجبينها ويحضنوا اباهم اما الفتيات في الحفله مسحورين بهم ويحاولوا تمييز الاوسم ولكن صعب جداً 


عشق محتضنه شغف : كل سنة وانتي طيبة يا شغفي 

شغف : وانتي طيبه يا عشقي 

وذهبوا ليقطعوا التورته والكل يقف بجانب بعضهم وهناك من ينظروا لبعضهم ويودوا الاعتراف ولكن لا يبدأ احدهم 

نور : ازيك يا اسد 

اسد : كويس الحمد لله ازيك يا نور 

نور : احم تمام 

اسد : طالعة حلوه النهارده 

نور : ميرسي وانت كمان 

اسد : اكيد مش في جمالك 


*******************

انتهي تقطيع التورته وتفرقوا مع الضيوف فكان ادهم يقف مع بيبرس وليث وواحد من رجال الاعمال 

الرجل : بنتك حلوه اوي يا ادهم 

ادهم : شكرا 

الرجل : واقفه بتتكلم مع ابني هناك 

نظر لها بيبرس وجدها تضحك بشده فاغتاظ منها ولكنه ارتدي قناع البرود 

ادهم : اي ماسة بتتفاعل مع الكل 

الرجل : بصراحة ومن غير لف عايز نيجي نتقدم ليها لابني 

ادهم : واللهي حسب رأي ماسة 

الرجل : ابني رجل اعمال وعنده شركته وفيلتة ووحيد 

ادهم : خلاص تمام بكره هنستناك ونشوف رأيها 

وذهب الرجل فأشار لماسة ان تأتي 

ماسة : نعم يا بابا 

ادهم : ماسة جايلك عريس 

ماسة : وعنده شقه وتوك توك ومبسوط وبيربي فراخ وكده 

ادهم : مبهزرش بتكلم بجد وهو نفس الشاب اللي كنتي واقفه معاه وانا اديته معاد بكره 

نظرت لبيبرس وجدت نظره الجمود ما زالت موجوده 

ماسة بجديه : اللي تشوفه يا بابا ولو عجبك اعتبره عجبني وانا موافقه شكلي طولت اوي واللي قدي اتجوزه وخلفوا واحد واتنين 

ادهم : ماسة مش بضغط عليكي 

ماسة بابتسامة : متقلقش لو مش عايزه كنت رفضت زي كل مره 

وتركته وذهبت تقف امام البحر ودموعها تنساب بشده حتي جاء وشدها لاحدي الغرف وقفل الباب 

بيبرس : وافقتي ليه 

ماسة : ليه يهمك 

شد بيبرس شعرها بشده 

بيبرس : ردي 

ماسة : بتوجعني سيبني 

بيبرس : مش هسيبك فاهمه 

وقربها وقبلها بعنف وقوه وهي تألمت وبكت ثم بعد عنها فصفعته هي 

ماسة ببكاء : عايز ايه ابعد بقي سيبني في حالي انا هوافق علي العريس وهتجوزه 

بيبرس ببرود : نجوم السما اقربلك 

ماسة : ليه بحبك من زمان وانت زي الغبي مش بتحس انا الوقتي هسيبك واريح نفسي 

بيبرس : مش هتقدري تمحي حبي زي منا مش قادر ابطل احبك او امحيه 

ماسة : ايه 

بيبرس : بحبك يا غبيه بعشقك 

وحضنها بقوه وهي بادلته ثم بعد عنها ورفع شعرها وقبل رقبتها وترك علامه 

بيبرس : دي عشان لو فكرتي في غيري تعرفي انك ملكي 

ماسة : انا اصلا مبفكرش في غيرك 

حضنها بيبرس واخذها ونام علي السرير وهي بحضنه

ماسة : انت عارف انا مستنياك من امته 

بيبرس : انا اللي كنت بتصنع البرود حاسك قدامي مش هتفارقيني بس مجرد الشعور انك هتسيبيني جنني 

ماسة : يا ريت حصل كده من زماان

بيبرس : اهو حصل 

ماسة : هعمل ايه في عريس بكره 

بيبرس : هقولك وشدها ومسك يداها وذهب لاعلي امام اباه وعمه 


نظروا له وليديه الممسكه بماسة 

بيبرس : انا بحب ماسة من زمان اوي ومستحيل اسمح لحد يخدها مني فطالب ايدها ولو رفضت وقسما بالله هخطفها واتجوزها لاني مش بعد حب دام اكتر من عشرين سنة تديها لغيري 

ضحك عدي وادهم بشده 

ادهم : بس هي جيلها....... 

بيبرس : عارف ادامك حلين اما تجوزهالي وترفضه او هروح اقتله بكل بروووود وهتجوزها بردك 


كان وجه ماسة ميت لون لا تعرف ماذا تفعل اهي حبت مجنون لقد كان بااااارد الطباع ماذا حدث وجعلة متهور 

ادهم : عدي شوف ابنك 

عدي : واللهي مجنون ويعملها 

ادهم بتنهيد : انا هوافق لو ماسة وافقت 

بيبرس بهمس : وقسما بالله لو مقولتي موافقه بصوت عالي لبوسك قدامهم كلهم 

ماسة بسرعه : موافقه 

ضحك الكل عليهم واعتذر ادهم من الرجل 


ظل بيبرس ممسك بيد ماسه طوال الحفله 

ورعد حاضن عشق وشغف 

ونور واسد ينظروا لبعض 

وعشق تنظر لرعد الذي ينظر لنور 

ويعقوب الذي يقف مع يئوت ولا يتركها 

وشغف التي تنظر للكل وتبتسم 


*************************

كان فهد يقف ينظر للبحر وجاءت فتاه في الظلام

الفتاه : منعزل هههههه حد يبقي في حفله ماشاء الله جميله كده ويسيبها 

فهد : معاكي حق 

الفتاه : ايه ده صوتك خشن اوي كأني عدوتك بتعمله كده ازاي 

فهد : زي الناس 

الفتاه : وجهة نظر 

فهد : انت مين 

الفتاه : انا سحاب ماره ووقفت شويه وهتمشي 

فهد : غريبه وقفتي تكلميني وانا مش شايفك ولا شيفاني ايه مش خايفه 

الفتاة : لا لان كل اللي في الحفله محترمين ومش هيضيعوا نفسهم عشان جرسونه وغير كده انا اسمع عن رعد الشافعي راجل محترم واكيد مش هيجيب ناس مش كويسه هنا 

فهد : وتعرفي ايه عنه كمان 

الفتاه : اعرف انه عنده اربع ولاد وبنت ومن صورهم الاول طيب بس جادي شويه والتاني صعب وقاسي من بره بس في عينه حب لحد معين والاتنين التانين واحد تحسه قاسي بس طيب برئ بس شرير فيه كل حاجه وعكسها انما ابو عيون سودا دا اللي مش عارفه تحسه قلبه زي عينه اللي بتنطق شر بس مش حاساه كده حساه طيب بس مجروح ودا قساه بس في نفس الوقت تحسه كده طبيعي اوف معقد سيبك انما البنت فدي باين طيبه اوووي يمكن زي ما بسمع متدلعه بس في عينها كميه حب تكفي عالم ولا امهم امنيتي ان امي تكون عايشه وزيها ورعد دا ترتاح لابتسامته مع عيلته 

فهد : عندك نظره 

الفتاه : الحياة علمتني كتير 

فهد : انتي مين 

الفتاه : انا واحده بتعيش عشان اختها المتوحده واختها الملاك الصامت عن اذنك وفرصه سعيده يا.......ولا اقولك الاسماء بتقتل اللقاءات وتركته وذهبت وهو عاد للحفله مبتسما ولاحظت اخته ذلك 

**************************

كده اول فصل خلص 

يا تري مين البنت اللي كلمت فهد ؟

يا تري هيعرفها تاني اما يتقابلوا ؟

يا تري هي اللي هتخليه يبتسم ولا واحدة غيرها ؟


*******************


غرام الفهد 

الفصل الاول 


في احدي المدارس تجلس فتاه وتحدث صديقتها بكل حزن 

.......: انا يا ندا ينسوا عيد ميلادي ويقوموني الصبح يقولولي روحي علي المدرسه ولا رعد الكلب يوصلني بكل جمود ويروح الشغل 

ندا : رعد دا مز اوي انتي كل اخواتك مزز اصلا ولا اسد يالهوي ولا عدي وفهد ده حاله خاصه 

.......: وحياة امك ع فكره انتي بتتكلمي عن اخواتي

ندا : مع عشان اخواتك بتكلم عادي 

المس : شغف وندا قوموا اقفوا 

شغف : ياختاااي نسيت المس واقفه 

ندا محاوله كتم ضحكتها قالت ايه بنت رعد الشافعي قومي ياختي 

ووقف الفتاتان ونظرا للمس 

المس : مين فيكم بتتكلم 

شغف : انا كنت بتكلم وندا بتسمع 

المس : بتتكلمي وانا واقفه 

شغف : يعني دي اول مره 

ضحك الفصل عليها بشده 

المس بعصبيه : ارجعي في اخر الفصل يا شغف وبصي للحيطه 

شغف : تمام بس خلي ندا تقعد ملهاش ذنب 

وذهبت الي اخر الفصل 


****************************

في قصر الشافعي المكون من اربع طوابق 

كانت عشق تقف امام المرأه وتثبت حجابها التي ارتدته بعد ولادة شغف وجاء رعد قفل سوستة الفستان 

رعد محضنا اياها : وحشتيني 

عشق : وانت كمان 

رعد : شوفي بقا عندنا عيله كبيره عشق ورعد بقوا سبع افراد 

عشق : اي ربنا يخليلنا ولادنا النهارده عيد ميلاد شغف السبعتاشر 

رعد : اصدك عشق التانيه ولا نور التالته 

عشق : هههههه طيب ما انت منك اربع نسخ عدي واسد ورعد وفهد 

رعد : ههههههه عيلتنا كبرت اوي......يلا نروح اليخت عشان المفروض يتحرك كمان ساعتين 

عشق : ههههههه ياتري ولادك هيقنوعوها تيجي 

رعد : ااااه من افكار رعد هو اللي قال نعملها مفاجأه 


(شغف الشافعي 17سنه مجنونه رسمي وعناديه وجريئه مش بتخاف من حد وكلمتها بتمشي علي الكبير قبل الصغير لديها قوة ملاحظه وسرعه بديهه ذكيه لدرجه كبيره تشبه عشق لدرجه كبيره او هي عشق التانيه تأخذ عنها كل شيء الشعر والعيون والطول) 


******************************

في قصر المهدي 

في غرفه عدي 

كانت جودي ترتدي حجابها وجاء عدي فالتفتت له وابتسمت 

عدي : حبيبي خلص 

جودي بكسوف : عدي حد من العيال يسمع 

عدي : ويسمعوا فيها ايه طب بحبك 

جودي : وانا كمان بحبك 

عشق : الله الله ع الرومانسيه ياخواتي 

نور وهي تنهج : قولتلك ميت مره متدخليش كده عيب بس لا 

عدي : التوأم المعاكس 

نور بابتسامه : اسفه يا بابا علي دخولنا 

عدي : ولا يهمك يلا عشان هنتأخر علي حفلة شغف هانم 

الكل : يلا 


(التوأم الحقيقي 

عشق المهدي 20سنه ذو عيون زرقاء وشعر بني طويل وبيضاء البشره طويلة القامه مشاغبه تستمتع بالحياة فاشله اوي ولكنها ذكيه


نور المهدي 20سنه تشبه عشق في الشكل الفرق وجود حسنه بجانب انفها وهي هاديه وتفكر بحكمه تنظر للامور بتفتح غير متسرعه علي عكس عشق والاثنين في كليه صيدله ) 


******************************************

نزل عدي مع بناته وجودي ليجدوا ادهم ولارا واولادهم 

ماسه : ايه العسل ده وصفرت لهم 

جودي : بس يا بكاشه 

ليث بجمود : يلا هنتأخر فين الباقي 

ماسة : هدي اعضائك يا دنجوان عصرك 

بيبرس : سيبك منها يا ليث ويلا اسد مستنينا 

ماسة بهمس : يلا يا تلاجه


(اولاد ادهم 

ماسه 28سنه فتاه مرحه جدا تتميز بأعينها الزرقاء وشعرها البني الطويل وبشرتها البيضاء وطولها فهي كالعارضات خريجة هندسه ترفض الزواج لان حبها لم يعترف لها بعد فهي تحب بيبرس منذ زمن ولكنه.......


ليث 23سنه شاب جميل جدا بأعينه السوداء كاليل وشعره البني وبشرته الخمريه رجل اعمال يحب الهدوء والنظام فهو يشبه بيبرس واسد وفهد )


(بيبرس عدي 29سنه شاب جميل يشبه والده بعيون رماديه وجسد رياضي وشعر اسود كثيف وبشره قمحيه رجل اعمال عصبي كثيرا متملك يخفي مشاعره ويرتدي قناع البرود) 


نزل مالك من الدور المخصص له 

مالك : ايه هتمشوا من غيرنا 

عدي : ودا يصح 

يئوت : لاء طبعا يادودي الحلو 

عدي : هههههه اسكتي يا بت 

يئوت : ليه بس منا بدلعك اهو 

احمد : دلعك بايخ بشكل 

يعقوب بغمزه : مش معاك حق خالص يا احمد 

يحيي : سيدي الحبيب قدام العيله عيني عينك 

جاسر : طالع لابوه مبيخفش 

يارا : اكيد طبعا 

ادهم : بطلوا كلام ويلا 


(اولاد مالك 

احمد 29سنه شاب هادي وسيم بعيون بني وشعر بني وبشره خمريه ومفتول العضلات غير عصبي ويتصرف بحكمه طبيب جراحي يحب عشق سرا ويلقبها بطفلته يعشق جنونها وطفولتها 


يئوت25سنه فتاه جميله بعيون خضراء وشعر بني فاتح بيضاء البشره ومشاغبه بعض الشئ خريجه تجاره انجليزي )


(اولاد جاسر

يعقوب29سنه شاب وسيم كوالده يمتلك عيون رماديه وشعر بني فاتح وقمحي البشره مفتول العضلات يشبه شخصية احمد خريج هندسه وله شركته هو وماسه يعملوا سويا 


يحيي26سنه يشبه اخاه في الملامح ولكنه مرح جدا ومجنون ينضم لحزب رعد ظابط في مكافحة المخدرات) 


واتجهه الكل لليخت حيث حفلة شغف 


*****************************

في مدرسة شغف 

المس : شغف بصي للحيطه 

شغف بهمس : يحرقك باااارده انتي والباردين الاربع حيطان اللي عندنا 

جاء شخص واغمض اعينها فخبطت دراعه وبدأت معه حرب ملاكمه امام الفصل وهو تحكم بحركتها 

.......: اعرفي ان الطالب مستحيل يتفوق علي مدرسه 

شغف وهي تخبطه بكوعها : لا بيتفوق يا استاذي 

الكل : كل سنه وانتي طيبة يا شغفي 

شغف : محدش يكلمني وغوروا يا اربع حيطان 

اقترب عدي وقبل يداها وجبينها ثم اسد وفهد واخيرا الذي كانت تتعارك معه رعد 

الكل : احنا اسفين 

شغف : لا انتم خلتوني زعلانه من الساعة اتناشر بليل والساعة الوقتي اتنين يعني بقالي اربعتاشر ساعه 

اسد : عشان خاطر شغفي كل واحد هيجيب 31هديه 17عشان عيد ميلادك و14عشان الساعات اللي زعلتيهم 

شغف : هههههه هو دا اسدي وحضنته 

ثم اخذ الاخوات الاربعة اختهم وسط همسات الفتيات بإعجاب لهم 


(عدي الشافعي 29سنه رجل اعمال مشهور ذو عيون خضراء طويل القامه بعضلات مفتوله وشعر اسود وبشره قمحيه وملامح هادئه 


اسد الشافعي 27سنه ظابط في مكافحه المخدرات قاسي القلب بعيون زرقاء كالبحر وشعر اسود وعضلات مفتوله وبشره خمريه 


فهد الشافعي 25سنه ظابط في المخابرات السريه يعرف بفهد المخابرات قاسي القلب اعينه كشعره يشبهان سواد الليل يخاف منه الكل طويل القامه مفتول العضلات قمحي البشره ويعتبر الاوسم 


رعد الشافعي 25سنه رجل اعمال له شركته الخاصه بالإضافة لعمله مع والده مرح جدا وحين يثور لا يعرفه احد يأخذ اعين امه وشعرها طويل القامه مفتول العضلات خمري البشره وهو وفهد توأم غير حقيقي اي لا يشبهوا بعض) 


************************************

كانت فتاه تجلس في الطائره المتجهه لمصر تنظر لابنة عمها التي بجانبها ثم من الشباك ودموعها تنساب وهي تتزكر كلام عمتها 


فلااااش باااك

في لبنان في احد المنازل تجلس سيده تجاوزت الخمسين وبجانبها ابنتيها وواحده اخري ابنه اخيها فرن الجرس ففتحت 

ايمان : مين 

رزان : انا عايزه اتكلم مع ايمان الشرقاوي 

ايمان : انا هي ايمان 

رزان : مرحبا انا رزان عاصم الشرقاوي 

ايمان بدموع : بنت عاصم بس عاصم مكن..... 

رزان : كان متجوز في السر ممكن اتكلم معاكي 

ايمان : اكيد اتفضلي 

ودخلوا جلسوا سويا 

رزان : انا جيت من تركيا لان امي تركيه اصلا وقالتلي عن عيلتي في المنصوره وحاولت اوصلكم بس عرفت انكم موتوا الا انتي وعمتي هدير في لبنان وعمتي عشق في القاهرة بس في عداوه بنها وبين ابي وانا عايزه اعرف فينه 

ايمان : بس ابوكي مات من اكتر من 29سنه 

رزان بدموع : ايه 

وبدأت تقص عليها ما حدث 

رزان ببكاء : ليه يعمل كل ده انا كنت عايزه القيه عشان اسأله سؤال ليه سابني انا وامي نترحل علي تركيا وانا في بطنها وعندي اسبوعين ليه يخلي امي تتعذب واتولد وانا في الشهر العاشر طيب فين اعمامي وعماتي واجدادي

ايمان : عمك يوسف اتوفي هو ومراته وعنده توأم بنت وولد متجوزين بره مصر وبنته التانيه عايشه معايا بعد رفضها تعيش مع عشق وعشق متجوزه وعندها عيلتها وعمار عايش مع مراته في امريكا وهدير نقلت السعوديه مع جوزها وعيالها وجدك احمد مات هو وجدك جمال وابراهيم 

رزان : فين بنت عمي يوسف 

ايمان : جيسي يا جيسي تعالي 

جاسمين : شو عمتو 

رزان : انتي جيسي

جاسمين : ايوه منو انتي

رزان : عمتي عشق تعرفها 

ايمان : لا متعرفش الا اسمها وشكلها وهي صغيره 

رزان : ممكن تساعديني 

جاسمين : شو في

رزان : ان عمتي عشق تسامحني 

ايمان : عشق قلبها ابيض وبعدين انتي ملكيش ذنب 

رزان : لا ليا عاصم يبقي بابا هو دا ذنبي 

جاسمين : ماما وبابا حكولي عنا اكتير وانا مستعده 

رزان : تمام بس اول حاجه تتعلمي تركي مش بس مصري عشان هنمثل اننا عايشين سوا 

جاسمين : تمام 

باااك


رزان : مش عارفة بس في حاجه بتقولي اجيلك يا عمتي عشق نفسي اشوفك حاسه باحساس غريب اوي حبيتك بجد 


(رزان عاصم 29سنه فتاه جميله جدا تمتلك الجمال التركي عن والداتها بأعينها الالوان وشعرها البني المتوسط الطول وبشرتها البيضاء متوسطه الطول خريجه اداره اعمال 


جاسمين يوسف 20سنه فتاه جميله بعيون خضراء وشعر بني مائل للاسود وبشره بيضاء متوسطه القامه في كليه طب ) 


***********************************

كان الكل يجتمع في اليخت ودخلت شغف بعدما ذهبت الي احد الاماكن لتغير ملابسها لفستان احمر طويل ووضعت شعرها جنبا ووضعت ميك اب خفيف لانها جميله بدون شئ ودخلوا القوه الخمسه في المنتصف شغف بجانبها اسد وفهد من جهة والاخري عدي ورعد 


كانت الصحافه تملأ المكان تصورهم العديد من الصور وتنظر عشق لهم بفخر فهؤلاء قوتها هي وزوجها واقتربوا منها مقبلين يديها وجبينها ويحضنوا اباهم اما الفتيات في الحفله مسحورين بهم ويحاولوا تمييز الاوسم ولكن صعب جداً 


عشق محتضنه شغف : كل سنة وانتي طيبة يا شغفي 

شغف : وانتي طيبه يا عشقي 

وذهبوا ليقطعوا التورته والكل يقف بجانب بعضهم وهناك من ينظروا لبعضهم ويودوا الاعتراف ولكن لا يبدأ احدهم 

نور : ازيك يا اسد 

اسد : كويس الحمد لله ازيك يا نور 

نور : احم تمام 

اسد : طالعة حلوه النهارده 

نور : ميرسي وانت كمان 

اسد : اكيد مش في جمالك 


*******************

انتهي تقطيع التورته وتفرقوا مع الضيوف فكان ادهم يقف مع بيبرس وليث وواحد من رجال الاعمال 

الرجل : بنتك حلوه اوي يا ادهم 

ادهم : شكرا 

الرجل : واقفه بتتكلم مع ابني هناك 

نظر لها بيبرس وجدها تضحك بشده فاغتاظ منها ولكنه ارتدي قناع البرود 

ادهم : اي ماسة بتتفاعل مع الكل 

الرجل : بصراحة ومن غير لف عايز نيجي نتقدم ليها لابني 

ادهم : واللهي حسب رأي ماسة 

الرجل : ابني رجل اعمال وعنده شركته وفيلتة ووحيد 

ادهم : خلاص تمام بكره هنستناك ونشوف رأيها 

وذهب الرجل فأشار لماسة ان تأتي 

ماسة : نعم يا بابا 

ادهم : ماسة جايلك عريس 

ماسة : وعنده شقه وتوك توك ومبسوط وبيربي فراخ وكده 

ادهم : مبهزرش بتكلم بجد وهو نفس الشاب اللي كنتي واقفه معاه وانا اديته معاد بكره 

نظرت لبيبرس وجدت نظره الجمود ما زالت موجوده 

ماسة بجديه : اللي تشوفه يا بابا ولو عجبك اعتبره عجبني وانا موافقه شكلي طولت اوي واللي قدي اتجوزه وخلفوا واحد واتنين 

ادهم : ماسة مش بضغط عليكي 

ماسة بابتسامة : متقلقش لو مش عايزه كنت رفضت زي كل مره 

وتركته وذهبت تقف امام البحر ودموعها تنساب بشده حتي جاء وشدها لاحدي الغرف وقفل الباب 

بيبرس : وافقتي ليه 

ماسة : ليه يهمك 

شد بيبرس شعرها بشده 

بيبرس : ردي 

ماسة : بتوجعني سيبني 

بيبرس : مش هسيبك فاهمه 

وقربها وقبلها بعنف وقوه وهي تألمت وبكت ثم بعد عنها فصفعته هي 

ماسة ببكاء : عايز ايه ابعد بقي سيبني في حالي انا هوافق علي العريس وهتجوزه 

بيبرس ببرود : نجوم السما اقربلك 

ماسة : ليه بحبك من زمان وانت زي الغبي مش بتحس انا الوقتي هسيبك واريح نفسي 

بيبرس : مش هتقدري تمحي حبي زي منا مش قادر ابطل احبك او امحيه 

ماسة : ايه 

بيبرس : بحبك يا غبيه بعشقك 

وحضنها بقوه وهي بادلته ثم بعد عنها ورفع شعرها وقبل رقبتها وترك علامه 

بيبرس : دي عشان لو فكرتي في غيري تعرفي انك ملكي 

ماسة : انا اصلا مبفكرش في غيرك 

حضنها بيبرس واخذها ونام علي السرير وهي بحضنه

ماسة : انت عارف انا مستنياك من امته 

بيبرس : انا اللي كنت بتصنع البرود حاسك قدامي مش هتفارقيني بس مجرد الشعور انك هتسيبيني جنني 

ماسة : يا ريت حصل كده من زماان

بيبرس : اهو حصل 

ماسة : هعمل ايه في عريس بكره 

بيبرس : هقولك وشدها ومسك يداها وذهب لاعلي امام اباه وعمه 


نظروا له وليديه الممسكه بماسة 

بيبرس : انا بحب ماسة من زمان اوي ومستحيل اسمح لحد يخدها مني فطالب ايدها ولو رفضت وقسما بالله هخطفها واتجوزها لاني مش بعد حب دام اكتر من عشرين سنة تديها لغيري 

ضحك عدي وادهم بشده 

ادهم : بس هي جيلها....... 

بيبرس : عارف ادامك حلين اما تجوزهالي وترفضه او هروح اقتله بكل بروووود وهتجوزها بردك 


كان وجه ماسة ميت لون لا تعرف ماذا تفعل اهي حبت مجنون لقد كان بااااارد الطباع ماذا حدث وجعلة متهور 

ادهم : عدي شوف ابنك 

عدي : واللهي مجنون ويعملها 

ادهم بتنهيد : انا هوافق لو ماسة وافقت 

بيبرس بهمس : وقسما بالله لو مقولتي موافقه بصوت عالي لبوسك قدامهم كلهم 

ماسة بسرعه : موافقه 

ضحك الكل عليهم واعتذر ادهم من الرجل 


ظل بيبرس ممسك بيد ماسه طوال الحفله 

ورعد حاضن عشق وشغف 

ونور واسد ينظروا لبعض 

وعشق تنظر لرعد الذي ينظر لنور 

ويعقوب الذي يقف مع يئوت ولا يتركها 

وشغف التي تنظر للكل وتبتسم 


*************************

كان فهد يقف ينظر للبحر وجاءت فتاه في الظلام

الفتاه : منعزل هههههه حد يبقي في حفله ماشاء الله جميله كده ويسيبها 

فهد : معاكي حق 

الفتاه : ايه ده صوتك خشن اوي كأني عدوتك بتعمله كده ازاي 

فهد : زي الناس 

الفتاه : وجهة نظر 

فهد : انت مين 

الفتاه : انا سحاب ماره ووقفت شويه وهتمشي 

فهد : غريبه وقفتي تكلميني وانا مش شايفك ولا شيفاني ايه مش خايفه 

الفتاة : لا لان كل اللي في الحفله محترمين ومش هيضيعوا نفسهم عشان جرسونه وغير كده انا اسمع عن رعد الشافعي راجل محترم واكيد مش هيجيب ناس مش كويسه هنا 

فهد : وتعرفي ايه عنه كمان 

الفتاه : اعرف انه عنده اربع ولاد وبنت ومن صورهم الاول طيب بس جادي شويه والتاني صعب وقاسي من بره بس في عينه حب لحد معين والاتنين التانين واحد تحسه قاسي بس طيب برئ بس شرير فيه كل حاجه وعكسها انما ابو عيون سودا دا اللي مش عارفه تحسه قلبه زي عينه اللي بتنطق شر بس مش حاساه كده حساه طيب بس مجروح ودا قساه بس في نفس الوقت تحسه كده طبيعي اوف معقد سيبك انما البنت فدي باين طيبه اوووي يمكن زي ما بسمع متدلعه بس في عينها كميه حب تكفي عالم ولا امهم امنيتي ان امي تكون عايشه وزيها ورعد دا ترتاح لابتسامته مع عيلته 

فهد : عندك نظره 

الفتاه : الحياة علمتني كتير 

فهد : انتي مين 

الفتاه : انا واحده بتعيش عشان اختها المتوحده واختها الملاك الصامت عن اذنك وفرصه سعيده يا.......ولا اقولك الاسماء بتقتل اللقاءات وتركته وذهبت وهو عاد للحفله مبتسما ولاحظت اخته ذلك 

**************************

كده اول فصل خلص 

يا تري مين البنت اللي كلمت فهد ؟

يا تري هيعرفها تاني اما يتقابلوا ؟

يا تري هي اللي هتخليه يبتسم ولا واحدة غيرها ؟


*******************



غرام الفهد

الفصل الثاني


في يوم جديد 

في احد الشقق البسيطه تستيقظ فتاه جميله 

وتذهب لتيقظ اختها التي لا تتكلم 

سحاب : ايسيل سوسو قومي يا كسلانه 

فاستيقظت ايسيل وخبطت سحاب بالمخده 

سحاب : عيبون عليكي يا فتاه 

ضحكت ايسيل وكذلك سحاب 

سحاب : هروح اصحي دموع عشان تفطروا 

اومأت برأسها ثم قبلت وجنتها وقامت 

فتذهب وتيقظ اختها المتوحده ذو العشر سنوات 

سحاب : دموع يا دموع قومي يلا يا كوكو 

استيقظت دموع وجلست علي السرير فأحضرت ايسيل الفطار ونادت سحاب لدموع التي خرجت

سحاب : دموع يلا الاكل

ذهبت ايسيل واخذت دموع غسلت وجهها واطعمتها ثم غيرت ملابسها بينما جهزت سحاب للعمل 

سحاب : ايسيل انا هروح الشغل اوكي 

اومأت برأسها وذهبت سحاب لعملها 


(ايسيل20سنه اخت سحاب من اب فتاه خرساء ولكنها تسمع بأعين كالزمرد وشعر طويل جدا اسود كاليل وبشره بيضاء طويله القامه في كليه صيدله تسمي من قبل اصدقائها بالملاك الصامت )


**************************

استيقظت رزان لتبدأ بخطتها فأخذت شاور وارتدت هوت شورت اسود وبلوزه زرقاء ورفعت شعرها في هيئه ذيل حصان واخذت السي في وخرجت فخبطت في واحده

رزان : مش شايفه 

سحاب : اسفه 

رزان : وانا كمان.....مرحبا انا رزان 

سحاب : وانا سحاب انتي جديده

رزان : ايوه ساكنه في الرابع 

سحاب : وانا شقتي قصادك 

رزان : بجد اتشرفت اخيرا اتعرفت علي حد 

سحاب : خلاص بقينا اصحاب.....انتي رايحه علي فين 

رزان : اقدم علي شغل وانتي 

سحاب : رايحه شغل 

رزان : انتي شغاله ايه 

سحاب : هو انا خريجة كليه تجاره انجلش بس بشتغل جرسونه وبدور علي شغل بس مش لاقيه

رزان : ربنا معاكي 

سحاب : وانتي كمان وانتي خريجه ايه

رزان : انا خريجه اداره اعمال وراحه اقدم في شركه رعد الشافعي 

سحاب : الله بجد نفسي اروح اشتغل عنده 

رزان : ليه يعني 

سحاب : سمعت عنه وعن عيلته لاني معنديش اب وام اتمنيت اكون جزء من عيلته بس يلا احلام بعيده اوي 

رزان : عادي احنا بنحلم عشان نحقق.....تعالي نوصل بعض ونكمل كلامنا 

سحاب : تمام 


(سحاب سامي 23سنه فتاه متوسطه الطول بأعين عسليه وبشره خمريه وشعر متوسط الطول طيبه جدا تعمل لاجل ابنة مرات اباها واختها) 


************************

كان الكل استيقظ في منزل رعد وادوا فريضتهم ونزلوا جلسوا علي السفره وتقدم الطعام لهم من قبل الخدم 

رعد : فين شغف 

عدي : اكيد رعد بيصحيها 

عشق : كل يوم نفس الروايه مش عارفة اما يتجوز هتصحي ازاي 

رعد وهو ينزل : بردك هصحيها يا ماما هو انا عندي كم شغف 

شغف : وانا مش هصحي الا اما رعدي يصحيني وبس 

عشق : طيب اقعدوا كلوا عشان شغلك ومدرستها

شغف مقبله وجنة اباها : اشطااا

وانتهي الكل وذهب كلا منهما لعمله 


***************************

دخل عدي بهدوءه المعتاد الي مكتبه وجلس حتي جاء احد الموظفين 

الموظف : عدي باشا في بنات كتيره مقدمين فانا هدخلهم واحده واحده 

عدي : لا قول لحد يصفيهم علي احسن سي في ودخل الكويسين بس انا معنديش وقت 

الموظف : ودا اللي حصل وباقي خمسه 

عدي : خلاص دخلهم 


دخلت اول واحده وكانت رزان فنظر لها عدي تضايق من طريقه لبسها وجز علي اسنانه وامرها بالجلوس 

عدي : السي في 

رزان : اتفضل 

عدي : اتكلمي 

رزان : اسمي رزان عاصم ابراهيم 29سنه اب مصري وام تركيه والاتنين متوفين واخده الشهاده من تركيا وجيت مصر لاسباب شخصيه واكيد لازم اصرف علي نفسي واختي فأدمت عشان اشتغل 

عدي : بس السي في بتاعك كويس جدا ايه يخليكي تشتغلي مجرد سكرتيره 

رزان : انا قولتلك بشتغل عشان اصرف علي نفسي واختي والمرتب هنا كويس جدا واحسن من ميت رتبه اعلي فقدمت هنا 

عدي : تقدري تبتدي من الوقتي لو عايزه 

رزان بفرحه : بجد شكرا اوي يا......حضرتك اسمك ايه

عدي : عدي 

رزان : شكرا يا عدي بيه....ممكن حد يشرحلي الشغل ازاي وهكمل 

عدي : بتعرفي لغات 

رزان : اي تركي وعربي بلهجاته وفرنسي وانجليزي والماني شويه 

عدي : خلاص ابقي ترجمي الخطابات 

رزان : تمام 


*****************************

في كليه الصيدله 

تقف نور وعشق سويا وتنظر نور لتجده كما كل يوم يأتي ينظر لها وهي تنظر له ثم يبتسمان وهو يذهب اجل انه اسد 

عشق : لسه متكلمش 

نور : هستناه طول عمري 

عشق : ودا اسمه ايه 

نور : عشق يا عشق بحبه اوي من زمان اتولدت بحبه

عشق بحزن : علي الاقل بيبدلك نفس الشعور مش ولا حاسس بيكي 

نور : مالك يا عشق 

عشق : هاااه ولا حاجه انا فرحانه اوي ان اخيرا بيبرس هيتجوز وكمان ماسه 

نور : اي سمعت بابا بيقول امبارح في الحفله هيعملوا خطوبه كمان اسبوع 

عشق : اي كده كويس انا هروح لخالتو عشق النهارده بعد الجامعه هتيجي 

نور : اي عشان شغف وبعدين هنروح حفلة في فندق...... مع الكل حفله لرجل اعمال هناك 

عشق : اي......يلا نروح المحاضره 

نور : يلا 


**************************

في المساء في قصر رعد 

رعد : دا قرار نهائي الكل هيروح الحفله 

فهد : انا مش فاضي لتفاهات 

رعد : فهد انت بتكلم ابوك 

فهد : اسف بس مش عايز اروح 

رعد : دا قرار نهائي 

فهد بتنهيد : حاضر يا بابا 

اسد : ضروري كلنا 

رعد : ايو........

جاءت نور وعشق وقاطعوا كلام رعد 

نور : رعود الحلو ازيك 

رعد : نور الجميله ازيك 

نور مقبلة وجنته : تمام وفله الفله 

عشق : نستني يا رعود 

رعد : وانا اقدر انسي عشق الصغيره 

عشق : ايه دا رعد الشافعي مينسنيش هتغر جامد

رعد : هههههه مجنونه 

عشق الكبيرة : هههههه نفس الجمله اللي كانت بتتقال ليا وطفلة 

عشق : او ماي جاد انا شبه عشق عااااا انا فرحانه

رعد الصغير : صوتك ازعاج يا عشق 

عشق : اي نوو 

نزلت شغف من اعلي ورأت الفتيات وصرخت وجرت عليهم 

عدي : المجانين اتجمعوا 

شغف : هههههه عارفين اننا مجانين المهم يلا عشان نجهز انا اختارت الفساتين 

عشق : يلا 

ابتسمت نور لاسد ثم ذهبت مع شغف 


***************************

في احد الفنادق 

مدير الفندق : النهارده هتتأخروا عشان حفله لاحد اشهر رجال الاعمال ومحدش هيمشي واللي هيمشي هيترفض تمام وتركهم وذهب 

سحاب : هعمل ايه الوقتي ودموع وايسيل احسن حاجه هرن علي رزان التي اخذت رقمها ورنت عليها الو

رزان : سحاب ازيك 

سحاب : الحمد لله.....رزان معلش ممكن تطمني علي دموع وايسيل لحد ما اجي 

رزان : دموع وايسيل اخواتك اوكي هروح بس رني عليها وقوليلها ان هروح 

سحاب : اسفه هتقل عليكي 

رزان : لا عادي وبعدين انتي هتتأخري ليه 

سحاب : عشان في حفله في الفندق وهتأخر جامد وخايفه عليهم 

رزان : متستأذني وتعالي 

سحاب : ممنوع سيبك مش اول مره 

رزان : طيب قولي العنوان وهاجي اساعدك 

سحاب : لا متتعبيش نفسك وبعدين مش هيسمحوا 

رزان : سحاب اتكلمي خلصي 

سحاب : في *****


***********************

وصل الكل الحفله  ودخلوا وبدأت الحفله واستقبلهم الرجل ووقفوا حول منضده 

كانت سحاب تحمل صنيه وتعطي للمعازيم ووصلت علي منضده رعد وعزمت عليهم 

سحاب : اتفضل يا فندم 

الكل : ميرسي 

وجاءت عند فهد الذي لا تعرفه لان ذلك اليوم كان الجو ظلام 

سحاب : اتفضل يا فندم

تعرف فهد علي صوتها 

فهد بهمس لم تسمعه : سحاب ماره ووقفت شويه وهتمشي 

فنظر لها بتمعن ولاحظت هذا شغف فنظرت بزهول لهم 

كانت رزان تبحث عنها وقد وجدتها 

رزان : اساعدك هاتي عنك 

سحاب : لا شكرا......رزان 

غمزت لها ورأها عدي واستغرب ولكنه ابتسم وتضايق من تنورتها القصيره وكانت شغف تنظر لسحاب ثم نظرت لرزان وهمست لاخوها 

شغف : عدي تعرف حد فيهم 

عدي : البنت ام عيون الوان السكرتيرة الجديده 

اومأت شغف وذهبت باتجاههم 

سحاب : جيتي ازاي 

رزان : سمعت واحده بتقول عايزين جرسونات ورحت لابو كرش وقولتله اني هشتغل الليله دي بس

سحاب : انتي هبله هو انتي تعرفيني من امته عشان تيجي تشت...... 

رزان : بس يا بت انتي بقيتي صاحبتي المهم يلا عشان ابو كرش هتلقيه ناطط

شغف : هههههه ابو كرش 

رزان : اي واللهي عنده كرش مصري اصيل 

سحاب : هههههه ولا وهو بيدي اوامر وصوته بيلعلع 

شغف : هههههه دا انتو مشكله....مرحبا انا شغف 

سحاب : وانا سحاب 

رزان : وانا رزان 

شغف وهي تمد يديها : اتشرفت بمعرفتكم 

سحاب بصدمه : شغف الشافعي 

رزان : ايه 

شغف : بس ايه عادي وبعدين انتم شدتوني فجيت اتعرف 

سحاب : يا نهار ابيض يا رزان ابو كرش بيبص ويلا عشان نضيف الباقي 

شغف : طيب هنتقابل ازاي 

رزان مقبله وجنتها : انا سكرتيره اخوكي الكبير 

سحاب مقبله وجنتها الاخري : وانا صحبتها سلام يا سكر 

شغف بابتسامه : سلام يا حلوين 

ورجعت حيث عائلتها 


عشق : كنتي مع مين 

شغف : اتعرفت علي بنتين 

اسد : هو اي حد تتعرفي عليه كده 

شغف : عسولين اوي واسمائهم جميله سحاب ونسيت 

عدي : رزان 

شغف بخبث : وكمان حافظ اسمها 

عدي : بطلي لماضه دي السكرتيرة 

شغف : ع العموم هاجي بكره عشان مخدتش رقمها هي وسحاب ام عيون عسلي 

انتبه فهد لها وعرف اسمها 

فهد لنفسه : سحاب 


************************

بعد ساعات انتهت الحفله وابدلت رزان وسحاب ملابسهم وجروا للخارج فأمطرت الدنيا فذهبوا للاسفلت وظلوا يدوروا وهم يضحكوا فجاءت سياره مسرعه ووقفت في اخر لحظه ونزل منها عدي وفهد 

رزان بعصبيه : كنت هتخبطها 

فهد بعصبيه : هي اللي واقفه في نص الطريق 

سحاب بهدوء : مفيش حاجه يا رزان 

عدي : انتي 

رزان : مستر عدي 

فهد : انت تعرفهم 

عدي : اعرف رزان هي السكرتيره 

فهد لنفسه فكانت الاضاءه غير واضحة : هي سحاب نفس البنت 

سحاب : خلاص مفيش حاجه تقدروا تمشوا 

فهد مخرجا مال : احم اتفضلي دا تعويض 

سحاب بحده : كان ممكن تعتذر بدل كده علي العموم شكرا لاهانتك لينا يلا يا رزان وذهبت 

رزان بحزن : فلوس ههههه هتوقع ايه من شويه اغنيه فرضين سيطرتهم فيك تقول اسف بدل ما تجرحها وذهبت ورأ سحاب 

عدي : غلطت كتير اوي يا فهد 

فهد ببرود : يلا خلينا نروح اتأخرنا 


*************************

في منزل سحاب 

دخلت هي ورزان التي اخبرتها بأنتظار جاسمين معاها لانها طلبت منها 

سحاب : مساء الفل اسفه اني اتأخرت والساعة عدت اتناشر 

نظرت لها ايسيل بعصبيه ثم تسائلت من هؤلاء 

سحاب : دي رزان وجاسمين جيرانا الجداد 

اومأت ايسيل ثم اخبرتها بحبها لجاسمين التي كانت لطيفه معاها 

سحاب : ورزان كمان لطيفه وانا حبيتها المهم عشيتي دموع واتعشيتي 

اخبرتها بأن دموع تعشت ونامت وهي وجاسمين لا 

سحاب : تمام نتعشي احنا الاربعه 

وتعشوا سويا ثم جلست جاسمين وايسيل سويا ورزان وسحاب في مكان اخر بالشقه واخبروا بعضهم عن حياتهم كلها 


رزان : بس يا ستي بابا عمل كل ده 

سحاب : وانتي جايه ليه 

رزان : جايه اخلي عمتو تسامحني وتسامح بابا وبعدين ارجع مكان ما جيت 

سحاب : وانتي ذنبك ايه 

رزان : اني بنته وبعدين عمتو ايمان حكت كتير عن عمتو عشق وانكل رعد وحابه اتعرف 

سحاب : ازاي بتتكلمي مصري حلو كده 

رزان : عشان انا جيت مصر اربع سنين ادور عليهم واتعلمت مصري حلو لكن جاسمين لبناني...وانتي 

سحاب : انا يا ستي بابا كان متجوز ماما وخلفني وماتت يومها وعشان مترباش بدون ام اتجوز بنت عمه اللي كانت بتحبه وخلفت ايسيل وهي مبتتكلمش محدش عارف ليه وبعد كام سنه بابا مات ومراته اتجوزت قبل ما يكمل سنه وبعدها خلفت دموع المتوحده وجوزها مات واتجوزت واحد تاني ضحك عليها وخلاها تطردنا بدموع من اربع سنين وانا اشتغلت بمساعده ايسيل الاكبر طبعا وجدتي ام امي الله يرحمها ساعدتني اقعد معاها وبعد اما الحال بقي حلو اتنقلت بعد اما ماتت انا واخواتي 


رزان : بس دموع مش اختك

سحاب بسرعه : لا اختي وبنتي وكل حاجه حتي لو مش بالدم هي وايسيل كل حياتي بدونهم اموت 

رزان : ربنا يخليكم لبعض 

ونامت الفتيات سويا حتي الصباح 


**************************

في اليوم التالي 

كان ليث يمشي بسيارته الي الشركه وجد مشكله في منتصف الطريق فنزل بعصبيه 

......: بعصبيه شو هااه الغباء هاد طفل مو عبد مشان تعامله هيك 

الرجل : بس هو فضل واقف في السكه وقولتله يبعد الا انه مصر نشتري مناديل 

......: بدموع انت مابتحس كنت راح تقتله لاك بترضي حد يموت ولادك اتخيل ابنك مكانه 

الرجل بحرج : معلش اسف بس كنت مستعجل 

الطفل ببكاء : انا اسف يا عمو مش اصدي 

اومأ الرجل وذهب بينما نزلت جاسمين لمستواه 

جاسمين : مو غلط اننا ما نسمع كلام الكبار 

الطفل : غلط 

جاسمين مقدمه مالا : امسك ها المساري وع البيت فورا وقول لامك تعقملك جرح رجلك 

الطفل : شكرا 

جاسمين مقبله وجنته : العفو يا حلو 

وذهب الطفل بينما صفرت رزان 

رزان : الله عليكي يا بنت عمي 

جاسمين : هههههه مجنونه ابعدي مشان السيارات تمر 

رزان : اوبس نسيت تعالي......انتي ادتيله الفلوس اللي كنتي هتشتري بيهم هدوم 

جاسمين : مو مهم بجيب غيرهم 

نظر لها ليث باعجاب ثم ركب سيارته وذهب 


******************************

كانت تجلس في الحمام تبكي بشده ثم نظرت للمرأه ومسحت دموعها وابتسمت ثم خرجت 

عشق : نور خلصتي 

نور : ايوه صلي يلا خلينا ننزل 

عشق : تمام يلا 

ونزلوا وجدوا الكل يجلسوا علي المائده 

عشق بصوت عالي : صباحوووو

نور : صباح الخير 

الكل : صباح النور 

عدي : حابب اقولكم خطوبه بيبرس وماسة يوم الجمعة 

عشق بصراخ : هيييه مبروووك 

يعقوب : يخربيت صوتك 

عشق : جميل مش كده عارفه 

احمد بحب : هههههه لمضه اوي 

عشق : ياخواتي ع الهادي اخيرا اتكلم لا اله الا الله امنيتي اتحققت سمعت صوتك قبل ما اموت 

أحمد لنفسه : وانا امنيتي تكوني ليا يا طفلتي المشاغبه 

چيلان : يخرابي افصلي عشق التانيه بمعني الكلمه 

لارا : دا سكر البيت 

عشق : بس بقي بتكثف الله يلا يا نوري المجنوني هيهيهيهيي

ضحك الكل عليها بشده لكنهم لا يعلموا ان خلف المرح حزن لا ينتهي 


***********************

في غرفه اسد 

استيقظ من النوم باكره كعادته هو واخواته ثم عاد لغرفته واخذ شاور وارتد ملابسه وصفف شعره ووضع برفانه الذي يسحر الفتيات ونظر لفونه حيث صورة نور 

اسد : حبيبتي الصغيره صباحك جنه وحشتيني بتمني الليل يعدي بسرعه عشان النهار يجي واشوفك 

دخلت شغف بدوشه كعادتها 

شغف : اسسسسسد 

اسد : صوتك يا شغفي 

شغف : من غير حلفان عارفه انه حلو ويجنن 

اسد : مجنونه جيتي ليه 

شغف : النهارده مش راحه المدرسه فعيزاك توديني الجامعه لعشق ونور وقالتها بغمزه وبعدين هروح الشركه لرزان 

اسد : احم اوكي يلا ننزل 

ونزلوا لاسفل حيث الكل 

عشق : شغف مرحتيش المدرسه ليه 

شغف : الموضوع وما فيه ابت يا عشق اني هروح لنور وعشق وبعدين لرزان وعايزه اقابل سحاب تاني 

عشق : رزان وسحاب بتوع امبارح 

التفت فهد وعدي لها فنظرت لهم بخبث 

شغف : ايه يا فهودي انت ودودي مالكم كده بتبصوا ليه 

فهد ببرود : انتي اللي بتبصي 

شغف : لا يا شيخ 

عدي : اي يا شيخه 

عشق : رعود

رعد الكبير : نعم يا قلب رعود 

شغف : اجبلكم اتنين لمون 

عشق بابتسامه : بطلي لماضه....ثم اكملت بدموع..... ممكن اروح المنصوره عشان ذكري وفات ماما نورهان

رعد : فاكر يا قلبي وهنروح سوا 

شغف : يعني عموري هيجي 

رعد : اسمه خالو 

شعف : لا عموري وبس يا رعدي

عشق : ههههه فكرتيني بكرم وسيلا كان يضايق اوي اما تقول عموري 

رعد : الله يرحمهم هو غيث ابنهم فين اراضيه 

عشق : مع جدته في لندن بيخلص كليته وماسك شركة كرم 

رعد : ايه رأيك نعزمه علي خطوبه بيبرس 

عشق : ياريت 

رعد الصغير : مش يلا يا عدي 

عدي : ماشي عايزين حاجه وذهب مقبلا وجنة امه واخته ويد اباه وكذلك رعد وذهب متجها للباب 

شغف بصوت عالي : دودي 

عدي : نعم 

شغف : سلميلي علي رزان وغمزت له 

رجع متجها لها فجرت خلف اباها فضحك بشده علي هذه المخادعه وذهب متجها للشركه 


اما شغف فذهبت بجانب اذن فهد وهمست له 

شغف : متقلقش هسلملك علي سحاب هانم يابو ضحكه جنان واللهي انا حلوة ابقي اضحكلي 

رمقها فهد بنظره ناريه فرت هاربه لاباها وهي تضحك 

رعد الكبير : انتي متعرفيش تقعدي من غير مشاكسه 

شغف : مقدرش يا رعود وبعدين خف تعوم عمال تعاكس في الوليه والعيال سناجل يا عيني 

نظر الكل لها بزهول 

اسد : بتجيبي الكلام ده منين 

شغف : من بوقي واللهي 

رعد الكبير : فهد او اسد اختك من بكره تتنقل مدرسه تانيه وتبعد عن اي شبهات 

شغف : اي وحياة عيالك اخويا اصل بحب اتعرف علي اصحاب جداد 

رعد : هموت من بنتك يا عشقي انا رايح الشغل 

عشق : بعيد الشر عنك رعود ممكن اروح الحديقه شوية 

رعد : ماشي يا عشقي بس متتأخريش 

شغف : براحة علي نفسك شويه يا رعود وبعدين حتي وانت متعصب عشقي 

رعد : اي عشقي وهتفضل عشقي للابد وذهب مقبلا رأسها ووجنتها ثم اتجه للباب واستدار فقامت شغف وقبلته من وجنته 

شغف : يلا يا اسدي 

اسد : يلا وانت يا فهد 

فهد : هقوم الوقتي 

اسد : تمام وقبل جبين امه وذهب وكذلك شغف وجنتيها 


**********************

كانت نور وعشق يقفون سويا

عشق : ايه مجاش 

نور : لا لسه شكله مش جاي اوف معقول انا بجد مخنوقه وعايزه اشوفه 

شغف من خلفها : اهو ياستي جبته وعن قرب 

اشتعلت وجنتي نور والتفتت لهما وهي تكاد تموت خجلا 

اسد : ازيك يا عشق ازيك يا نور 

عشق : كويسه الحمد لله تعالي يا شغف عايزاكي 

شغف وهي تذهب : الله يسهلوا ياعم 

اسد بعصبيه : اي الزفت اللي انت لابساه ده 

نور : ايه 

اسد : البلوزه اللي ملهاش كت اصلا ولا البنطلون المقطع ده 

نور : الموضه يا اسد عادي ما البنات بيلبسوا اسوأ من كده 

اسد ممسكا بزراعها بقوه : متعصبنيش انا مليش دعوه بحد فاهمه 

نور ودموعها تنزل : اسد انت بتوجعني ارجوك 

اسد : هتبطلي لبس الحاجات الزباله دي فاهمه 

نور ببكاء : لا مش فاهمه ومعتش ليك دعوه بيا وبعدين انت مين عشان تعمل كدا او تتحكم فيا 

اسد وقد ترك يديها : معاكي حق انا مين ولا حاجه خلاص معتش هتحكم فيكي ولا هاجي نحيتك وتركها وذهب واخذ شغف من يديها ومشي نهائي اما نور فبكت بشده 


*************************

في شقة سحاب

ايسيل مشيره لها هتروحي فين 

سحاب : راحه اتمشي شويه وبعدين النهارده الشغل اجازه بسبب حفلة امبارح 

اومأت لها ايسيل 

سحاب : تيجي معيا نتمشي 

رفضت واشارت لها لاجل دموع وستجلس ترسم معها 

فقبلتها سحاب من وجنتها وذهبت لدموع وقبلتها 

سحاب : بحبك اوي يا دودو ربنا يخليكم ليا 

ابتسمت لها ايسيل واشارت ويخليكي يا احلي اخت في العالم 

ذهبت سحاب وكانت تتمشي فوجدت طفل يبكي ذهبت له 

سحاب : بتعيط ليه يا حلو 

الطفل : مس لاقي ماما 

سحاب : تعالي اجبلك غزل بنات وندور عليها 


وبالفعل وجدت امه واعطته لها وكانت تشير له وهي ترجع ثم شدها احدهم لحضنه وفزعت من السياره التي كانت ستدهسها ثم حضنته بشده وهي ترتعش وبعدت عندما ادركت الوضع 

سحاب : احم شكرا 

فهد : مش تاخدي بالك 

سحاب : كنت بشور للطفل ع العموم ميرسي... مش انت بتاع امبارح 

اومأ برأسه فنظرت له ثم كادت تتركه لكنه مسك يديها فنفضتها 

فهد : اما اكون بكلمك اقفي فاهمه وبعدين انتي متعرفيش انا مين 

سحاب : عارفه فهد الشافعي 

لم يقصد هذا بل قصد المنعزل 

سحاب : ممكن امشي 

فهد : اما ابقي اسم......

سحاب : ثانيه واحده ثم نظرت للفون فقد جائها رساله للتو وفتحتها "عايزه شيبسي وبيبسي واندومي وشاورما وشوكلاة وهاتي لبن وكورن فليكس لدموع وعصير مانجه وهاتي فراوله وموز لسحاب بس "

"اي نسيت وبحبك اوي "

"هتوحشيني يا حلوه "

"متنسيش الاندومي "

"اصلي من الناس اللي بتهتم بصحتها "

سحاب : ههههههه 

استطاع فهد قرأة الرسايل لانه ضابط هعنده قوة ملاحظه وتضايق بشده الديها حبيب وابنه ايضا ثم هدأ عندما ارسلت 

سحاب "حاضر يا مجنونه وليه بس متكملي اصلي الخدامه الفلبينيه مش كده يا ايسيل هانم ملاكي الصامت "


ثم نظرت لفهد الذي ابتسم علي طريقه كلام تلك الطفله اختها ايسيل 

فهد لنفسه : اكيد عندها عشر سنين بس لمضه اوي 

سحاب : ممكن امشي يا فهد باشا 

فهد : اي وتركها وذهب هو فاغتاظت منه وذهبت 

*****************


غرام الفهد 

الفصل الثالث


رزان : عاااا كل ده شغل 

عدي من ورأها بابتسامه حاول اخفائها : صوتك لو سمحتي احنا في شركه مش شارع 

رزان التفت بخضه : احم اسفه يا فندم 

عدي : يلا ورايا ع الاجتماع 

رزان : اوف حاضر 

شغف وهي تدخل : عاااا انا جيت 

رزان : انتي ازيك 

شغف وهي تحضنها : فله الفله اخبارك انتي وسحاب

رزان : تمام 

شغف : ايه ده دودي انت هنا 

كانت رزان تحاول كتم ضحكتها اهذا الذي يخاف منه كل من بالشركه تقول له دودي 

عدي بعصبية : شغف دودي ايه 

شغف : الله وفيها ايه دانا ممكن اروح لفهد المخابرات بنفسه واقوله يا فهودي 

رزان : هههههه شكلك مسيطرة 

شغف : اجل منا البنت الوحيده علي اربع حيطان ماشاء الله 

ضحكت رزان بصوت عالي ونظر لها عدي بتوهان ثم ادرك نفسه 

عدي : يلا ع الاجتماع 

شغف : وهتسبوني دانا اقتل قتيل هنا 

عدي : ايه اللي جابك روحي عند بابا او اقولك روحي لرعد احسن في شركته 

شغف : رعد وبابا واعمل ايه عندهم انا جيت عشان رزان 

رزان : حبيبة رزان يا ولاد 

عدي : طيب ورايا انتم الاتنين ع الاجتماع وانتي تقعدي في جنب على اما اخلص 

شغف : تمام يا دودي اي خدمه.....انتي يا مزه اديني رقم سحاب 

رزان : اشطااا او اقولك متيجي معايا تشوفيها هي اصلا عايشه قصادي واهو تتعشي معانا 

شغف : يعني انتو اصحاب مش اخوات 

رزان : اي اصحاب من امبارح الصبح 

شغف : طيب انتي بتشتغلي هنا وفي الفندق 

رزان : لا بس سحاب رنت عليا عشان اطمن علي اخواتها وعرفت انها هتتأخر فروحت عندها عشان مترجعش متأخر لوحدها واهو اساعدها 

شغف : وعارفاها من الصبح تساعديها بليل عادي 

رزان : اي وفيها ايه 

شغف : لا ولا حاجه 

عدي وهو فرحان منها : يلا بقي بطلوا رغي 


وذهبوا الي الاجتماع سويا وجلست شغف بجانب تمسك الفون قليلا وتتابع الاجتماع قليلا ثم انتبهت لشئ 

شغف مقاطعه للكلام : لو سمحت استني دقيقه عدي ممكن لحظه 

عدي : شغف في حاجة 

شغف : عايزاك ثواني 

عدي : اوكي وذهب اليها في ايه 

شغف : الغي الصفقه دي 

عدي : ليه 

شغف : اسمع بس الغيها عشان خطري ومتسألش 

عدي : بس دي هتكسبنا ملايين 

شغف : او يمكن تخسرنا مليارات 

عدي : ازاي 

شغف : الغيها وهتفهم فيما بعد عشاني 

عدي بتفهم : امر شغف هانم 

وذهب ولغي الصفقه بدون اسباب واضحه او كأنه سيعيد التفكير 


*******************************

في الجامعه 

عشق : خلاص بطلي عياط يا نور 

نور ببكاء : هموت يا عشق انا جرحته اوي مستحيل يسامحني ومعتش هيشوفني 

عشق : مهو بيغير عليكي يا هبله وانتي بتتصرفي بحكمه اشمعنا المره دي 

نور : مش عارفة ليه اعاند المره دي اول مره اجرح حد ويكون مين اسد 


جاء رعد لهما لانه كان يريد رؤية نور فهو يحبها سرا كما تحبه عشق سرا 

رعد : ايه ده بتعيطي ليه يا نور 

عشق : رعد ايه اللي جابك 

رعد : احم عادي في دكتور هنا صاحبي 

عشق : دكتور

رعد : ايوه دكتور مصطفي 

عشق : بس دا اكبر منك بتلت سنين 

رعد : عادي يعني قابلته اما كنت مسافر المهم نور بتعيط ليه 

وكزت نور عشق فنظرت لها عشق متفهمه 

عشق : لا بس شافت قطه عملت حادثه واحنا جايين فبتعيط 

لم يستطيع رعد مسك نفسه فضحك بكل صوته 

نور لنفسها : قطه يخربيت افكارك 

رعد : معلش قدارها بقي وراكم محاضرات 

عشق : لا كانت واحده وخلصت 

رعد : تعالوا اوصلكم بقي بدل السواق 

عشق : لا عشان شغلك 

رعد : متقلقيش

نور : لا شكرا يا رعد زمان السواق جاي اصلا 

رعد : بطلوا كلام وقومي 

نور : بس 

رعد : مبسش قومي 

وذهبوا مع رعد 


***************************

في احد الحدائق العامه 

تجلس عشق علي مقعد وتتذكر والديها ونورهان ودموعها تنساب 


فلااااش باااااك

كانت نورهان مريضه جدا 

عشق بحزن تجاهد لاخفائه : ماما قومي بقي الله يلا عشان تساعديني انا حامل للمره الرابعه الوقتي وشكله المره دي هيبقي شقي اوي انت عارفه نفسي في بنت اوي 

نورهان بتعب : ربنا ينولك اللي في بالك يا حبيبتي

رعد : ايه يا حلوه انتي لحقتي تزهقي من الاربع قرود 

نورهان : هههه لا ملحقتش ربنا يخليهم ليكم 

عشق : امين.....الدكتور قال هتبقي كويسه دا الضغط بس 

نورهان : عارفه انه اصعب من كده وان خلاص ربنا هياخد امانته بس عندي طلب 

رعد : بعيد الشر يا ماما 

نورهان : رعد الموت مش شر اسمعني بس عايزاك تدفني في المنصورة جنب احمد ونور 

رعد : بس يا ماما 

نورهان : عشان خطري.....اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله 

عشق ودموعها تنزل : ماما متسبنيش زيهم ماما ماااماااا اااااه 

وقد اخذ الله امانته فحضن رعد عشق ودموعه نزلت 

بااااك


جاءت فتاه وجلست علي ركبتيها امامها ومسحت دموعها 

سحاب : الغمازه الجميله دي متبنش الا وانتي بتضحكي مش بتعيطي وبعدين في ملاك جميل كده يعيط 

عشق : انتي مين 

سحاب : انا سحاب ماره ووقفت شويه وهمشي 

عشق : اسمك سحاب اسمك جميل 

سحاب : بس انا قولت جمله 

عشق : مش انتي اللي كنتي في الحفله امبارح شغف بنتي كانت بتتكلم كتير عليكي انتي ورزان 

سحاب : متوقعتش ان مدام عشق الشافعي تعرفني 

عشق : مدام عشق الشافعي ايه ده قوليلي اقولك يا ماما احسن او عشق 

سحاب : خلاص عشق احلي كنا بنقول ايه بقا يا ماما

عشق : ههههه 

سحاب : ايوه كده خلي الشمس تطلع يا خواتي.... الجميل زعلان ليه 

عشق : مفيش افتكرت بابا وماما وماما الله يرحمهم 

سحاب : انتي عندك مامين انا بردك كان عندي واحده ماتت وانا بتولد والتانيه شلوحتني ماشاء الله 

عشق : هههههه شكلك مشكله 

سحاب : وكل مشكله ولها حل وحلي قومي عزماكي ع الغدا البت ايسيل عليها اكل فله 

عشق : ايسيل مين 

سحاب : الملاك الصامت اختي تعالي معيا بس هفرفشك ونجيب جاسمين ورزان 

عشق : وانا موافقه يلا 

وذهبوا الي منزل رزان سويا 


سحاب وهي تضغط علي الجرس : سيسو افتحي يلا 

فتحت ايسيل بعصبيه واشارت لها انها تفعل ازعاج 

سحاب : منا عارفه.....جبت ضيفه دي مدام عشق اتعرفت عليها 

عشق لنفسها : بسم الله ما شاء الله في جمال كده

اشارت لها ايسيل انها جميله جدا ثم سلمت عليها 

سحاب : بتقولك انتي جميله 

عشق : هي ما شاء الله اجمل 

ودخلوا سويا الي الداخل وجلسوا 

سحاب : ماما فطرتي 

اشارت لها ايسيل لماذا تقول ماما 

سحاب : هي طلبت مني كده 

فابتسمت ايسيل 

سحاب : دموع فين 

اخبرتها انها ترسم وهي ستذهب لتحضير الغداء

سحاب : ايسيل اختي بتسمع بس مش بتتكلم ودموع متوحده مبتتكلمش الا نادر وكلمه بس ثواني هروح انادي لجاسمين تتعرفي عليها 

عشق : ماشي هستناكي 

ذهبت سحاب وجلست عشق تتأمل المنزل المتوسط الجميل حتي جاءت دموع ووقفت بعيد 

عشق : تعالي واقفه بعيد ليه 

تقدمت دموع منها ووضعت يداها علي وجه عشق 

عشق : انا اسمي عشق 

دموع : عشق دموع بتحب عشق دموع بتحب عشق 

سمعتها سحاب وجاسمين وبكت سحاب 

سحاب : اول مره تتكلم اكتر من كلمه الحمد لله 

عشق ودموعها نزلت علي هذه الملاك الصغير : عشق بتحب دموع 

ابتسمت دموع لها وحملتها عشق علي ارجلها 

تقدمت جاسمين منها وسلمت عليها 

عشق : اخت صحبتك يا سحاب

سحاب : اي 

جاسمين : انا جاسمين 

عشق : اسمك غالي اوي علي اسم بنت اخويا وصديقي جو الله يرحمه 

جاسمين بدموع تحاول اخفائها : وانتي اسمك متل اسم حدا غالي ع اهلي 

ابتسمت لها عشق 


****************************

في الشركه

شغف : ممكن نمشي الوقتي 

عدي : لسه في شغل 

شغف : اوف شغل ايه دا البت هتوقع من طولها 

عدي وهو ينظر من خلال الزجاج عليها في مكتبها : مش ذنبي دا شغلي 


في مكتب رزان 

كانت تعمل كثيرا في المكتب وفجأه سرحت في ماضيها 

رزان : اربع سنين بدور عليك روحت ادور في مقابر عيلتك ومش لقيتك اااه يا بابا بسببك امي اتعذبت وانا اتعذبت انا مش بحاجة فلوس الشركه دي بس بعمل كده عشان عمتي ليه ليه كنت بتضربها وتعذبها هي ذنبها ايه وانا كمان ذنبي ايه 


نزلت دموعها ورجعت رأسها للخلف وهي تتذكر كلام امها 

روز (مترجم) : رزان حبيبتي ارجوكي لا تتركيني انا بحاجتك 

رزان : لا يا امي سأذهب لاجد ابي 

روز : ارجوكي ابنتي يوما ما سأموت اريدك بجانبي 

رزان : امي 

روز : انتي حره ابنتي 


عدي : رزان بتعيطي انتي تعبانه 

رزان وقد وقفت : لا مفيش 

شغف : روز مالك 

رزان : روز 

شغف : بدلعك

رزان : بلاش الاسم ده اصله بيفكري بظلم ظلمته لحد

شغف : ايه 

رزان : مفيش 

شغف : طيب يلا دودي وافق نمشي بدري عشان 

رزان : بجد 

عدي : اي بس شغف متتأخريش مفهوم وانا هقنع بابا والتلت حيطان 

شغف مقبله وجنته : هههههه شكرا يا دودي 


*****************************

كان اسد يجلس في مكتبه 

اسد بعصبيه : انا قولت النهارده العصابه دي هيتقبض عليها حضروا القوات 

يحيي : اسد متتهورش احنا مش بنلعب 

اسد : يحيي انا قولت اللي عندي يلا 

يحيي : بس 

اسد : يحيي يلا 

فونه رن برقمها فقفله نهائي 

اسد لنفسه : عارف انك يا نوري هتعيطي الوقتي بس لازم تتعقبي ولو عقابي هو البعد فعاقبك حتي لو هعاقب نفسي 


**************************

في احد المستشفيات 

حور : حاضر يا ماما هروحلها واسلم عليها واديلها الحاجه.......هخلي بالي من نفسي.....اوف اوكي يلا عشان هدخل للمقابله......اوكي سلاااام 


(حور ادم 25سنه ذو اعين بنيه وشعر اسود وبشره بيضاء قصيره القامه وترتدي حجاب جميله جدا) 

خبطت علي الباب 

احمد : اتفضل 

دخلت حور وهي متوتره 

حور : انا مقدمه علي وظيفه هنا

احمد : اتفضلي اقعدي دكتوره جراحه

حور : ايوه ولسه متخرجه من جامعه المنصورة اسمي حور ادم

احمد : تمام ممكن تقعدي 

وجلست وسألها بعض الاسئله 

احمد : خلاص اعتبري نفسك مقبوله 

حور : بجد شكرا يا دكتور......اسم حضرتك ايه 

احمد : احمد 

حور : اتشرفنا عن اذنك واللهي مانت قايم سلام عليكم وذهبت 

احمد : ههههه ايه المجنونه دي من شويه كانت جديه

وعاد بتفكيرة في جنان طفلته عشق عشقه 


*************************

في منزل سحاب 

كانت ايسيل تقف بعيد عنهم وتمسك ورقه وتنظر لعشق فلمحتها عشق وذهبت اليها 

عشق : ايه ده بترسميني 

اومأت برأسها 

عشق : تعرفي كنت بحب الرسم اوي وموهوبه زي بابا بس سبته بعد اما مات 

اشارت لها ايسيل فلم تفهم 

سحاب : بتقولك الوقتي ممكن ترسمي معاها 

عشق : اتمني بس مش قادرة 

قامت ايسيل واجلست عشق مكانها ثم وضعت في يداها القلم وورقه اخري وجلست امامها واشارت علي نفسها 


سحاب بهمس : عارفه يا طنط هي بتحمد ربها انها مبتتكلمش بس ومش اكتر بس بتضايق اما انا بشتغل وهي قاعده فبترسم لوح وتبيعها وبتساعدني وبتخلي بالها من البيت ومن دموع غير كليتها كل اللي يشوفنا يقول انا اللي شايله بس العكس هي اللي شايله 

عشق بابتسامه : ربنا يخليكم لبعض 

وبعد وقت انتهت عشق وطلبت منها ان تأخذ الرسمه ابتسمت ايسيل 


خبط علي الباب بقوه 

جاسمين : بتحداكي هي رزان 

سحاب : انا حاسها شرطه 

جاسمين : هههههه هي بتخبط هيك وتحط ايدا علي الجرس ما بتشيلا 

ذهبت ايسيل لتفتح 

رزان وهي تخلع الحذاء وتدخل : جاسمين عندكم المهم انا جايبه شغف اخت عدي البارد الغلس السقعان متزعليش يا شغف 

شغف : ههههه عادي 

رزان : كنت بقول ايه بقي 

عشق : سقعان 

رزان : ايوه وتلم وتلاجه ومستفز و......عاااا عشق الشافعي يا حلاوه سوسو 

انفجر الكل ضاحك بينما خجلت رزان 

شغف : ماما

عشق : ههههه اي 

سحاب : شغف ازيك 

رزان بدموع تنزل وهمس : عمتو 

ذهبت عشق وحضنتها وشعرت بشعور جميل نفس الذي شعرت به مع جاسمين 

عشق : انا عشق اكيد انتي رزان شغف وسحاب بيتكلموا كتير عليكي 

ابتسمت رزان 

اشارت ايسيل انها ستضع الطعام واكلوا سويا ورجعت شغف وعشق المنزل 


*******************************

في اليوم التالي 

نزلت سحاب تشتري بعض الأشياء وايسيل تبيع احدي لوحاتها وفي طريق عودتها وجدت سياره جميله جدا وبها شاب عصبي فابتسمت وذهبت فعلت اموشن سعيد وبجانبه حرف الاي رأها الشاب وابتسم بل ضحك علي هذه الطفله اتجعل الغير سعداء بدون معرفتها بهم فابتسمت وذهبت 


بينما سحاب كانت تمشي فكانت ستخبطها سياره وقفت في اخر لحظه ونزل منها شاب 

الشاب : انتي كويسه 

سحاب : انت شايف ايه 

الشاب : تتجوزيني 

سحاب بصدمه : انت اهبل 

الشاب : لا انا ضابط وعندي 26سنه وحالف اول بت هتطلع في وشي هتجوزها حتي لو اكبر مني بس شكلك اصغر واسمي يحيي هموت واتجوز قبل ما اسد يموتني 

سحاب : لا ومجنون وتركته وذهبت 

يحيي بصوت عالي : واللهي لتجوزك يا ام عيون عسلي

ذهبت سحاب وانفجرت ضاحكه علي هذا المجنون 


************************

في قصر الشافعي 

كان الكل يجلس على الفطار ماعدا فهد الذي دخل لتوه مبتسم 

شغف : او ماي جاد فهد بيضحك زينا 

فهد : بطلي لماضه ع الصبح ماما حضرتك كنتي فين امبارح 

عشق : كنت مع ست سكريات ايسيل وسحاب ورزان وجاسمين ودموع وشغف 

رعد : الرسمه اللي فوق تخصهم 

عشق : اي دي ايسيل هي اللي خلتني ارسمها وهي رسمتني 

رعد : تصدقي نفسي اشوف ايسيل دي اللي خلت عشقي ترجع للرسم

شغف : ايسيل دي شبه الملاك جميله اوي وطيبه وبريئه يا بابا اوي 

عدي : انا مش مصدق اول مره تشكري في حد 

فهد لنفسه : اكيد دي الطفله نفسها 

عشق : واكتر من اللي اختك قالته كل واحده فيهم مميزه مثلا رزان دي مشاغبه اوي زي الاطفال بالضبط وجاسمين هاديه وحكيمه كده ودموع ملاك صغير عايش في عالمه الخاص لانها متوحده وسحاب طيبه ومرحه مبتحبش تشوف حد زعلان اما ايسيل فدي المميزه بالرغم انها مبتتكلمش الا انها تقنعك من اقل حاجه تحس سكوتها يعبر عن مليون كلمه ملاك زي ما سحاب بتقول ملاك صامت

رعد الصغير : شكلي هتجوز ايسيل 

فهد : هتتجوز عيله صغيره 

عشق : لا ايسيل في الجامعه 

فهد لنفسه : جامعه وعايزه اندومي فضحك فجأه 

شغف : ايه دا انت بتضحك زينا بجد 


قاطع كلامهم دخول الداده 

الداده : عشق هانم في واحده عايزه تشوفك 

عشق : مقالتش مين 

الداده : لا 

عشق : تمام دخليها الصالون واحنا كلنا جايين 

الداده : حاضر 

ودخل الكل الصالون تفاجأوا بتلك الفتاه المحجبة فجلسوا كلهم 

عشق : انتي مين 

الفتاه : احم انا حور الشناوي بنت حوريه وادم 

عشق بفرحه : حور بجد تعالي يا حبيبتي وحضنتها 

رعد : اهلا ازيك يا بنتي 

حور : كويسه يا انكل ازي حضرتك 

رعد : كويس وادم وحوريه عاملين ايه واخواتك 

حور : كلهم كويسين.......انا كنت جايه لحضرتك بخصوص حاجه 

عشق : ايه هيا

حور نظرت للكل  واعطتها ظرف : ماما بعتاه وبتقولك مش عارفة اكتر من كده وبتقولك انها جات اربع سنين ورجعت ومتعرفش اكتر من كده 

فتحت عشق الظرف وجدت فتاه ذو عشرين عام جميله جدا والمعلومات عنها حتي عادت لتركيا اجل انها رزان ولكنها لم تتعرف عليها فدمعت 

حور : الصوره دي من 9سنين 

عشق بدموع : شكرا يا حبيبتي 

حور : اسفه يا خالتو بس دورت كتير 

عشق : شكرا ليها فادتني كتير 

رعد بحزم : ممكن تيجي يا عشق وانتي يا شغف اقعدي مع حور متخليهاش تمشي 

شغف : حاضر 


***********************

اخذ رعد عشق لغرفتهم 

رعد بعصبيه : صوره مين دي

عشق : محدش 

رعد وخبط الزجاج : عشق مين دي 

عشق ببكاء : ايديك

رعد : ابعدي وقولي بتخبي ايه 

عشق : بنت عاصم قبل مايقتل نفسه قالي انه متجوز عرفي ومراته حامل وانا بدور عليها من تلاتين سنة وحوريه بتساعيدني 

رعد بعصبيه : مقولتيش ليه 

عشق : خايفه لتمنعني يا رعد القيها 

رعد : للاسف انتي متجوزاني بقالك تلاتين سنه مفهمتنيش يا عشقي اصدي عشق الشرقاوي متقلقيش اقل من اسبوع بنت عاصم هتكون عندك 


********************

ذهب عدي ورعد لعملهم بينما نزل رعد وعشق وهي تحاول منع دموعها 

رعد بحده : اسد فهد واحد فيكم يجبلي البنت دي خلال ايام قليله 

فهد : حضرتك قول الاسم 

رعد : قولي يا بنتي 

حور : رزان عاصم ابراهيم الشرقاوي 29سنه  ودا ملف فيه بقيت المعلومات 

فهد : تمام 


****************************

مرت الايام وعشق ورعد لا يتحدثون وكذلك نور واسد نور وعشق يحاولون ولكنهم لا يستجيبوا 

فهد لم يلتقي بسحاب ويفكر فيها تاره وفي تلك ايسيل تاره والملاك الذي اضحكه تاره

عدي مازال يعذب رزان ويستمتع وهي تصبر

رعد وعشق الحب من طرف واحد مازالوا يتعذبوا 

يحيي يفكر في سحاب التي تفكر فيه 

اخبر فهد معلومات جديده لاباه 


*******************************

اليوم خطوبه بيبرس وماسه 

الكل مشغول يتم تحضير كل شئ في حديقه قصر رعد الذي اصر علي فعل الخطوبه هو اهداء لماسه وبيبرس وكانت عائليه فقط 


تجهز الشباب والكبار وكذلك الفتيات وكانت سحاب احدي الجرسونات ورزان معزومه ولا تعرف لما اصر عدي علي مجيئها 


حاولت شغف ان تحضر سحاب واخواتها وجاسمين ولكنهم رفضوا 

**********************

في غرفه رعد 

عشق بدموع : رعد.....رعد رد عليا بالله عليك انا غلطانه اسفه سامح عشقك رعد ثم بكت بشده ووقعت علي الارض تشهق 

امسكها رعد وحضنها بقوه 

رعد : هشش اسكتي يا عشقي انا اسف اني قسيت عليكي 

عشق ببكاء : انتي في حياتك مفضلت كل ده كده ارجوك اوعي تكررها 

رعد : حاضر يا عشقي يلا ع الحفله 

ونزلوا سويا للحفله 


************************

كان الكل منشغل بالحفله بحثت نور عن اسد ولم تجده فجعلت عشق تسأل شغف التي اخبرتها انه مازال بغرفته فذهبت نور اليه ودخلت بعدما خبطت وجدته يرتدي ساعته 

نور بدموع : اسد 

اسد بقسوه : جيتي ليه انزلي عشان محدش يفهم غلط 

نور : انا اسفه 

اسد : انزلي يا نور 

نور : سامحني واللهي اخر مره 

اسد بعصبيه : نووور انزلي 

لم تتمالك نور نفسها فبكت بشده والتفت لتنزل فمسك يديها وشدها لحضنه 

نور ببكاء : اسفه واللهي مش عارفة قولت كده ازاي انا بجد مش قادرة مشوفكش كنت بموت ازاي قدرت متشوفنيش

اسد : مين قالك اني مشوفتكيش انا كنت باجي بس كنت بتعمد مش تشوفيني 

نور وبعدت عنه : ليه يا اسد 

اسد : عشان عايزك تتعلمي من غلطك 

نور : واتعلمت ومعتش هكررها واوعدك هنفذ كل اللي تقوله بدون ماسأل ليه 

اسد : هي دي نوري بس ايه الجمال ده 

نور : بجد انا جبت الفستان مقفول عشانك وبس 

اسد مقبلا جبينها : نوري الحلوه يلا ننزل 

ونزلوا ورأ بعض حتي لا يشك احد فيهما 


*************************

كانت سحاب تضيف الكل هي وبعض رفيقتها  ولاحظها فهد وكذلك يحيي الذي لم يحمل عينه عنها وابتسم 


وجاءت رزان وكانت ترتدي فستان قصير يضيق من اعلي عند الصدر ويتسع ازرق ورأت سحاب فذهبت اليها 

رزان : عووو

سحاب بخضه : هيه هههههه مجنونه 

رزان : بحبك يا سكر موواه 

سحاب : ههههههه مجنونه 

رزان : ايه ده مش تقولي هاتي اساعدك 

سحاب : انتي هبله يا بت غوري انتي معزومه مش جرسونه 

رزان : فكك انا اصلا مش عارفة جايه ليه 

رعد من ورأها : هقولك يا بنت عاصم 


شهقت رزان والتفتت وعينها دمعت 

رزان ببكاء : واللهي يا انكل انا جايه عشان عمتو واعتذر ليها عن....... 

رعد : مش عيب تشوفي جوز عمتك ومتسلميش عليه كده هزعل تعالي نروح لعمتك يا رزان وانسي الماضي 

جرت رزان عليه وحضنته وبكت وضحكت فرأها الكل واستغرب فاقتربت عشق منه 

عشق : رعد 

التفت لها بابتسامه 

رعد : اقدملك رزان عاصم الشرقاوي 

عشق بدموع : بجد 

اومأت رزان وجرت عليها وحضنتها 


عدي الكبير : مين دي يا رعد 

رعد : بنت عاصم الله يرحمه 

جودي : ايه بس عاصم... 

رعد : كان متجوز واحده تركيه من ورا الكل 

وقاطع كلامهم والموسيقي دخول الشرطه وخلفهم امرأه ومعها دموع 

الشرطي : انسه سحاب مطلوب القبض عليكي بتهمه خطف بنت من امها 

سحاب وقعت الصنيه : ايه....وبعدين انتي ابعدي عن اختي 

فايزه ام دموع : دي بنتي 

سحاب : لا دي اختي انتي بعتيها هي وايسيل 

الشرطي : اتفضلي معانا لو سمحتي بهدوء 


جاءت ايسيل وجاسمين وهم يجرون 

ابعدتها ايسيل عن دموع وركعت وحضنتها وظلت تقبل وجهها فشدتها فايزه 

فايزه : ابعدي يا ايسيل عن بنتي انا اتبريت منك اما اختارتي سحاب 

اشارت ايسيل ان دموع ابنتها وليست ابنتة فايزه وهي من ربتها

فايزه : بتقولي ايه 


سحاب بدموع تنزل : لو انتي كنتي عشتي مع بنتك كنتي فهمتيها ايسيل بتقولك هي بنتها ومش بنتك هي اللي ربتها 

فايزه : هههههه الخرسه بتقول حكم 

صفعتها سحاب بقوه 

سحاب :..............

*****************

تفاعل حلو عشان اكمل انتظروني 

ومتنسوش متابعه لصفحتي 😍


 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع