القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شطرنج الحب البارت 10_11_12بقلم جني غنيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



عزيز قرب لنورا بشكل كبير فقالت : أنتَ بتقرب كده ليه يا عزيز ؟

عزيز حا"وط نورا و قال بحب : نورا أنا بحبك 

نورا من الصدمة تنحت و مقدرتش ترد فقال عزيز : بصي أنا متفهم أني قولت في الوقت الغلط و اننا لسة متعرفين على بعض بس بصراحة أنا مش قادر اكتم مشاعري ..مش عارف ازاي و أمتى بس ..

قاطعته نورا : مش شايف نفسك اتسرعت شوية يا عزيز ... و بعدين هو كل الستات اللي اشتغلوا معاك بقا كنت بتحبهم 

عزيز : اكيد لا ! لأني في شغلتنا مفيش حاجة اسمها مشاعر بس فكري فيها مش حاسة أن في كيميا ما بينا 

عزيز بيقرب اكتر نورا قالت بتوتر : عزيز ارجوك انا صحيح بدأت اثق فيك متهدمش كل حاجة ..ابعد عني ارجوك عشان انا بدأت اخاف منك 

عزيز بعد عنها و مسك ايدها و قال : نورا خودي وقتك بس صدقيني لغاية ما تحبيني انا هحاول قدر المستطاع اسعدك و اعوضك عن الايام الصعبة 

عزيز با"س ايدها و قال : اركبي يا نورا عشان نروح 


عند غفران 

غفران يدخن سيجا"رة و قال : انا عايز تعرف لي حركات عزيز كلها 

- يا باشا عزيز مش سهل 

غفران بعصبية : أتصرف ! 24 ساعة و كل المعلومات تبقى قدامي 


عزيز شايل كياس المشتريات و نورا ماشية جانبه فقال : بقولك ايه ما تيجي نروح السينما بكرة 

نورا بصيت له بتعجب و قالت : بمناسبة ايه ؟ 

عزيز ابتسم و قال : يعني في فيلم عايز اتفرج عليه بس مش عايزة اروح لوحدي 

نورا ابتسمت و قالت : اممم ..ماشي 

عزيز و نورا طلعوا و نورا دخلت اوضتها 


عزيز قعد بتعب و لقى مصطفى داخل عليه ، عزيز يبص في ساعته و قال : هو أنتَ كنت في كل ده ؟ 

مصطفى رمى شنطته بملل و قال : و النبي يا عزيز مش ناقصة تحقيق انا مش قادر 

عزيز : طب انا عندي اتفاق حلو انا مش هسألك كنت فين ؟ بس يا ريت نكون صحاب 

مصطفى بملل : حاضر يا عزيز ...انا داخل انام

 

تاني يوم في السينما

نورا لابسة فستان اسود قصير و عزيز ماشي جانبها و عمال يبص عليها فقالت : ممكن كفاية تبص عليا عشان أنتَ بتحرجني 

عزيز : يعني القمر ده ماشي معايا عايزاني اعمل ايه ؟

نورا : أنتَ كده المفروض تجاميلني ليه تشبهنى بحجر ياخد الضوء من انعكاس الشمس 

عزيز : لا و النبي اجابات فلسوفية مش عايز ..أنتِ الست البنات كلهم ايه رأيك ؟

نورا ابتسمت و سكتت فقال عزيز : ها بقا عايزة فشار بالملح و لا كراميل ؟ 

نورا : فشار بالكراميل طبعا 

عزيز جاب فشار 


عزيز و نورا داخلين قاعة الافلام فقال : ليه صممتي على فيلم كيرة و الجن ما كنا ندخل فيلم بحبك بتاع تامر حسني 

نورا : اكيد مش هفوت فيلم لكريم عبد العزيز 

عزيز : يا رب ربع الاعجاب ده 

نورا مسكت دراع عزيز و انجچيته و قالت : بس على الاقل دخلت معاك انتَ ♡


اثناء الفيلم 

كان في مشهد رومانسي ، عزيز مسك ايد نورا و نورا حاطت راسها على كتفه و كانت تاكل فشار عزيز قال بهدوء : مبسوطة 

نورا بفرح : جدا ! 


نورا و عزيز طلعوا من السينما و قالت : ياه يا عزيز انا بجد مبسوطة شكرا 

عزيز طبطب على كتفها و قال : نورا ممكن توعديني وعد ؟

نورا : ايه هو ؟

عزيز : تسامحيني مهما اعمل ؟

نورا : عزيز مش هقدر لأن اكيد في اعمال مش تغتفر مهما كان الحب و المودة

عزيز لسة هتكلم الدنيا بدأت تمطر فقالت نورا : هي الدنيا من امتى تمطر في سبتمبر ؟

عزيز مسك ايدها و قال : تسمحي لي بالرقصة دي ؟ 

نورا : انتَ بتهزر؟ احنا كده هنعدى الافلام الهندي و الناس كمان 

عزيز حاط ايده على وسطها و الايد التانية مسك ايدها و قال : سيبك من اي حاجة هو الواحد هيعيش كام مرة ؟


عزيز حضن نورا و كان يرقصوا تحت المطر فقالت نورا فجأة : عزيز هو أنتَ مخبي عليا حاجة بخصوص شغلك عشان يكون معاك الفلوس دي كلها ؟ 

يتبع ...


بقلمي Jana Ghoniemm 

#شطرنج_الحب 

#البارت_10

#جنى_غنيم 

شكرا لكلامكم الجميل اتجاه الرواية ♡♡



عزيز حضن نورا و كانوا يرقصوا تحت المطر فقالت نورا فجأة : عزيز هو أنتَ مخبي عليا حاجة بخصوص شغلك عشان يكون معاك الفلوس دي كلها ؟

عزيز سابها و قال : قصد ايه من كلامك ده ؟ 

نورا : يعني أنتَ تقدر تقب"ض على عوض و لكن أنتَ معملتش كده و اديته شيك بمبلغ كبير ؟

عزيز : مفيش اي دليل و ادلة عشان نقدر نقب"ض عليه 

نورا : بس اظن دي حاجة سهلة على ظباط المخابرات او الحكومة في العموم.

عزيز : قصدك ايه من كلامك ده ؟!

نورا : قصدي أن في حاجة مش طبيعية و انا احساسي ميكدبش ابدا ..اقنعني ليه دلوقتي تطلب مني اسامحك على اي شئ ...هو أنتَ عملت حاجة غلط ؟

عزيز يبص اتجاه مكان معين و تعابير وشه تتغير 180 درجة و شد نورا من ايدها وسط صراخها و راح ناحية الجراچ فقال نورا : هتمو"تني عشان شكوكي صح ؟

عزيز حا"وطها و هي كانت لازقة في العربية و قال بزعيق : اخرسيييي مع عايز اسمع صوتك

نورا بدموع : اظهر على حقيقتك ! انا عايزة اعرف اخترتوني على اساس ايه ما في مليون ظابط ممكن ينفذ المهمة 

عزيز بفقدان اعصاب : قولت اخرسي بدل ما ارتكب جر"يمة 

نورا بصيت نظرات تحمل كل الخوف و رعب 

عزيز بهدوء مميت : من هنا لغاية ما المهمة تخلص مش عايز اسمع كلمة ليه فاهمة هتقولي ماشي و حاضر و نعم و مفهوم فاهمة ؟

نورا بصيت عليه بإمتعاض عزيز خبط العربية بأيده و قال بزعيق : فاهمة !

نورا بخوف : فاهمة 

عزيز : اركبي يلا 


عزيز اتحرك بالعربية بيبص على نورا المنكمشة من الخوف البرد بسبب هدومهم اتبلت اثناء الرقص تحت المطر ، تليفون عزيز رن فرد و كان المتصل غفران 

غفران : عايزك تجيلي البيت فورا .. طبعا بعد ما توصل السنيورة 

عزيز قفل التليفون بغضب و بعد فترة وصل قدام العمارة فقال بلغة امر : انزلي 

نورا نزلت و عزيز اتحرك بالعربية 

عزيز دخل فيلا غفران و قال : بتراقبني يا غفران ؟

غفران : انا مش قولت لك البنت دي مش سهلة 

عزيز قعد و قال : ملكش فيه أنتَ ليك العملية دي تخلص و بس 

غفران : انتَ حبيتها و لا ايه ؟  مش عزيز اللي اعرفه 

عزيز :اه حبيتها لا و مش لي كده انا بعشق التراب اللي هي ماشية عليه 

غفران : حقيقي مثير للشفقة مكنتش اتصور واحدة ست تخليك تفدي حياتك عشانها 

عزيز بشك : هو أنتَ اللي حاولت

غفران قاطعه و قال : ايوة القنا"ص تبعي .. كنت بحاول امشي البت مع اني عند مليون طريقة 

عزيز بسخرية : انت هتقول احنا دفنينه سوا ...انا بقطع الاجازة و من بكرة هنكمل التدريبات 

عزيز قام و كان هيمشي فقال غفران : ابقى سلم على مصطفى و قوله مكانه موجود لما يخلص امتحاناته

عزيظ بعصبية : مصطفى ده اشرف منك و انا مستحيل اخليه يحط ايده في ايدك كفاية الجحي"م اللي انا فيه 


عزيز روح بعصبية و لقى مصطفى اخوه قاعد في الصالة يتفرج على التليفزيون فقال عزيز : مصطفى اقفل التليفزيون ده عايز اتكلم معاك 

مصطفى بتعجب : في ايه يا عزيز مالك مكشر كده ليه و برضو نورا دخلت مضايقة ايه اللي حصل ؟

عزيز : أنتَ دلوقتي كبير كفاية اني اقدر اتكلم معاك ،،،، في شوية مشاكل في الشغل و حياتنا في خطر من غير جدل كتير عايزك تبدأ تجهز حاجتك عشان خلال يومين بالكتير هتروح تكمل باقي السنة الدراسة في اسكندرية هتقعد في شقة العجمي ..ده لفترة مؤقتة لعاية ما اظبط حالي 

مصطفى : طب و انتَ و نورا ؟

عزيز : متقلقش علينا احنا هنصرف حالنا ...ادخل بقى جهز حاجتك 

مصطفى حضن عزيز و قال : عزيز خلي بالك على نفسك 

عزيز بادله الحضن و قال : متقلقش يا درش احنا رجالة 


عزيز راح ناحية اوضة نورا و خبت على الباب فقالت نورا من ورا الباب : جاي تكمل الخناقة ؟

عزيظ ببرود : لا عايزك تجهزي نفسك عشان من بكرة هنكمل التدريبات

 

عدى شهر دون اي تفاصيل عزيز متجنب نورا و مصطفى بالفعل سافر اسكندرية عشان يكمل المتبقى من دراسته الثانوية هناك 


نورا واقفة في مكتب غفران فقال : مستعدة يا نورا للمهمة 

نورا بجدية : ان شاء الله اكون عند حسن ظنك يا فندم 

غفران : عظيم احلى حاجة فيكِ روحك المعناوية العالية ..دلوقتي هتروحي اخر اوضة في الممر عشان تستلمي العهدة يعني سلا"ح

نورا : تمام يا فندم

نورا ماشية في الممر و فجأة حد يشد"ها و يدخلها اوضة ضلمة و يكتم بوقها و 

يتبع...


بقلمي Jana Ghoniemm 

#شطرنج_الحب 

#البارت_11

#جنى_غنيم 

هتبقوا صاحيين انزل بارت كمان على اتناشر كده ده طبعا على حسب التفاعل ؟ ❤



نورا ماشية في الممر و فجأة حد يشدها و يدخلها اوضة ضلمة و يكتم بوقها و نورا تضر"ب فيه ، الشخص نور كشاف موبايله و الصدمة انه عزيز و نورا عضي"ت ايده و قالت : ابعد عني عايزة ايه تاني ؟

عزيز : اهدي اهدي احنا مترقبين و كل اللي حصل ده كان تمثيل مني 

نورا بخوف : هو ايه اللي بيحصل ؟ انا مش فاهمة حاجة 

عزيز : مفيش وقت احكي لك ... في خطر على حياتنا .. نورا انا بحبك و كل مشاعري ليكِ صادقة ده اللي لازم تعرفيه 

عزيز طلع موبايل و قال : ده موبايل فيه خط هنتواصل عليه الفترة الجاية عشان اكيد تليفوناتنا مترقبة و لما تروحي تاخدي العُهدة متستخدمهاش ..خودي ده مسد"س كاتم صوت ده مرخص و بتاعي يعني امان 

نورا مسكت ايد عزيز و قالت بخوف : انا خايفة ..هو ليه بيحصل كل ده ؟

عزيز رجع شعر نورا لورا و با"س خدها و قال : انتِ مصدقاني مش كده ؟

نورا : قلبي مطمئن و مصدقك ارجوك خلي بالك على نفسك يا عزيز ...انا لازم امشي عشان متأخرش

نورا لسة هتطلع عزيز حضنها من ضهرها و كأنه ياخد قوته منها 


نورا واقفة قدام محطة الاتوبيسات مستنية الاتوبيس ركبت و راحت الفندق و دخلت مكتب كاظم و قالت : صباح الخير يا كاظم بيه 

كاظم ابتسم : نورا عاش من سمع صوتك يا رب تكوني اتبسطي بالاجازة 

نورا : كله فضلت خيرك يا كاظم بيه

كاظم قام و قال : و على كده بقا صاحبتك اتجوزت

نورا : ها ..اه الحمد لله 

كاظم : خالك عوض اشتكى منك 

نورا في سرها : عوض الكل"ب فقالت : ليه ايه اللي حصل ؟

كاظم: هو كان فرحك انتِ و لا ايه ؟

نورا بضحك : ازاي يعني يا باشا 

كاظم : اومال مين عزيز ده ؟ ده حتى عوض بيقول انه غني

نورا بوتر : احنا لسة في بداية تعرفنا يعني

كاظم حاط ايده على نورا و قال : نورا متقلقيش انا زي اخوكي الكبير

نورا بعدت و قالت : طبعا يا فندم بس انا مش حابة اتكلم عن مسائل شخصية و بالنسبة لخالي انا هبقى اكلم معاه

كاظم : مفيش مشكلة عايزك تلبسي الزي و تيجي على قاعدة الاجتماعات عشان محتاجك

نورا بهدوء : حاضر يا فندم

نورا هتطلع فقال كاظم : هو أنتِ بتشتغلي لصالح حد يا نورا ؟

نورا وقفت مكانها بصدمة و ..

يتبع..


بقلمي Jana Ghoniemm 

#شطرنج_الحب 

#البارت_12

#جنى_غنيم

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع