#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح_البارت28
#سبحان_الله_وبحمده_سبحان_الله_العظيم
اسر بجديه وغضب اعمى: وبكدا انا هكون نهيت علاقتنا قبل ما انتي تنهيها.
وأكمل بغرور لان مش اسر السيوفي اللي حته بنت تيجي، وتعمل عليه خطه علشان توقعه في حبها ما انكرش اني حبيتك بس على قد حبي اللي شفتيه مني هتشوفي كورهي وانتقام عمرك ما شفتيه هاخليك تتمنى الموت وما تلاقيهوش.
ودلوقتي فضحتك ملت السوشال ميديا كل ده كان بأمري ،دلوقتي بقا اسمك العروسه الخاينه وعقابك يا سيف هتاخذه مني، وهاحاسبك على اللي انت عملته يا سيف انت واسيا.
لاني مش اسر السيوفي اللي كل البنات بتجري وراه وبتحبه يجوا اثنين ما لهمش اي 30 لازمه.
وقبل ان يكمل كلمته اقترب مصطفى منه، ومسكه من لايقه قميصه ،واخذ الماء الميكروفون الذي كان يتحدث في اسره وصفعه على وجهه بقوه ثم صفعه مره اخرى، قبل ان يستوعب اسر ما حدث!
وبدات الصحافه ان تصور كل شيء مسك مصطفى الميكروفون.
وقال بكل غضب: بما انك عملت الموضوع ده فرجه للجميع، انا ما اسمحش ان بنتي تنهاني لان مش دكتوره اسيا الدمنهوري اللي يتعمل فيها كده اللي الكل بيشهد باخلاقها وكرامها، يجي واحد هو اللي ما لهوش 30 لازمه يقول كده.
مش كل الصور هتبين الحقيقه، احيانا عينك وودنك ممكن يعموك عن الحقيقه ،المظاهر خداعه والصور دي خدعتك وبكره هتعرف الحقيقه وهتبوس رجليها علشان ترجع لك ،ومش هترجع لك واحنا اللي مش عايزينك ،وحتى لو مش هطلقها في داهيه يا مغرور.
اسيا بنتي بريئه والصور دي كلها فيك ،والصوت دا مركب لاني انا عارف اسيا بس الموقف دا بين معادن الناس ،بين معدن اسر وانت شخص ميستهلش اي احترام لانو فتضح مراته بالشكل دا ،كان ممكن يحل الموضوع بتفاهم.
لكن هو عايز يكسرها معاش ولا كان الي يكسر دكتوره اسيا ، وهي مش هتكمل معاك انت مفكر أنها ملهاش سند ولا عيله ،علشان والدها متوفي وأخوها صغير يبقي تعمل الي عايزه ،صحيح انا مش والدها الحقيقي لكن انا في مقام والدها انا الي ربتها وربنا يعلم معزتها في قلبي ، والي انت عملته دا انا هدفعك تمنه غالي وادام الموضوع بقا كدا يبقي استحمل الي هيجرالك.
كانت اسيا تقف وملك تسندها هيا ورنا ،وامنيه اعطت طفلها لزياد ،ومسكت اسيا كانت الصحافه تصور اسيا ،فقتربت ملك منهم.
وقالت بغضب :اي احد هيصور ميلمس غير نفسه، والكاميرات دي لو ما وقفتش هاشتكيكم كلكم ازاي تتدخلوا في حياتنا الشخصيه، كلكم على بره انا الضابط ملك وبامركم بكده.
لكن الصحافه لم تنصرف فاقترب مراد.
وقال :انا الرائد مراد وبأمركم تخرجوا لو ما طلعتوش حالا من هنا كلكم هتتعرضوا للمساءه القانونيه، اي حد هيتدخل في حياته اسيا واسر الشخصيه هيشوف عقاب ماشوفوش قبل كده ،فمن فضلكم وقفوا تصوير وأخرجوا ،صورت الصحافه فيديو لكلام مصطفى واسر وانتشر الفيديو على مواقع.
وقف اسر.
وقال :انت ازاي تتجرا وتضربني.
مصطفي بغضب: انا اتجرأ واعمل الي عايزه ادام انت تجرأت ونشرت مشكلتكم وعرضتها امام الجميع ،وادام سبت اسيا في الصعب وبتتخلى عنها يبقا انت متستهلهاش وانا مقبلش اني بنتي تتجوز واحد زباله ،وحقير زيك.
قال ايه ومن عيله السيوفي انت مفكر علشان دفعت للصحافه فلوس، علشان تنشر الخبر واستغليت انك أغنى من اسيا وقولت مش هتقدر تتكلم اوتقف قصداي تبقا غلطان اووي، لا فوق دا انا اشتريك بفلوسي ، فتدخل محمود السيوفي.
وقال: مينفعش كدا يا مصطفي بيه في ناس بتتفرج علينا.
مصطفي بصوت هز اركان الفندق: الي يسمع يسمع هو الي عمله ابنك شويه، يسلم تربيتك يا دكتور شابوه ليك.
اسر : مسمحلكش ورفع إصبعه في وجه مصطفي.
كان الجميع يشاهد بصمت ورقيه تقف بجانب والدتها التي لا تقدر على الوقوف ومعتز كان يشعر بالعجز، وسيف سعيد جدا.
وجاسر وعائلته منصدمين، وريناد مصدومه
فمسك مصطفي صابع اسر وكسره فتألم اسر.
مصطفى: انا ما غلطتش في كلمه قلتها انت ما شفتش تربايه، علشان اللي انت عملته ده مستحيل حد عاقل يعمله، وواخذ لقب دكتور يعني انت المفروض تكون فاهم.
وأكمل بسخريه وهو يتحدث في الميكرفون: لكن الظاهر ان انت ما كنتش ينفع تبقى دكتور، وممكن نقول انك دخلت الطب ده بالغش لانه اللي اعرفه واللي اعرفه عن بنتي اسيا انها كافحت عشان توصل للطب ،وعمرها ما تصرفت اي تصرف الا و كانت حكمت فيه عقلها!
لكن انت ازاي لازم تنتقم من اللي شفته وتنتقم من انها خانتك ،وتفضحها ،انت لو كنت حكمت عقلك ولو دقيقه واحده كنت عرفت ان الصور دي مركبه ده بيوضح تربيتك ،،والكل شايف كده لكن لما تغلط في بنتي انا ما اسمحهوش.
انت لما ترفع ايدك في وشي ده يبقى احترام منك، دا يبقى قله ادب منك وعايز تربيها من جديد، انا كسرت لك صبعك دي حاجه بسيطه، لكن اقسم بالله اسيا ما هي قاعده معك حتى لو انت جيت لها وجيت عشان تاخذها، ومش هتشوف وشها ثاني واذا حاولت وفكرت بس انك تقرب منها او تؤذيها هيكون اخر يوم في عمرك انت فاهم يا اسر.
ودلوقت وقتي معك انتهى لان انا ما اسمحش لنفسي اساسا اني اكلم واحد زيك زباله.
ثم اتجه الى اسيا ومسكها من يديها واسنادها.
وقال: تعالى يا بنتي ومسح دموعها بيده.
وقال: دموعك دي ما تنزلش على الانسان الحقير ده يلا يا معتز هات اختك ووالدتك ،عشان هاروحكم على البيت.
ثم قال بصوت عالي: الكل ينصرف اظن الجميع سمع كل حاجه.
اقتربت منى.
وقالت: لو سمحت يا مصطفى خلينا نحل الموضوع بهدوء.
مصطفى بسخريه :الموضوع انتهى اساسا وياريت تربي ابنك وتفهميه لكن احنا مش هنديكم اسيا ،ولا اسيا هتقعد معكم لحظه وان كان على الطلاق فهو هيطلقها غصبن عنه مش برداه،لان هو شكله ما يعرفش مصطفى بيه ،اللي اسمه مسمع في مصر وفي فرنسا.
انا بكلمه مني هنمحيكم من على وجه الارض كلكم يا عيله السيوفي.
ثم رفع اصبعه ووجهه في وجوههم.
وقال بتحذير:ان قرب من خد من اسيا او فكر او يأذيها هيكون اخر يوم في عمري.
ثم مسك يد اسيا وتحركت معه وركبه السياره بعد ان رفضت دموعها ان تنزل، وكانت في حاله صدمه لا تستوعب ماذا يحدث لها أهل هذا كابوس؟!
كانت ملك تبكي على حال صديقتها، وسيف سعيد ولم يتحرك،ثم مسك محمود السيوفي اسر وظل يضربه على وجهه بشده.
ويقول: غبي ايه اللي انت عملته ده انت تصدق ان اسيا تخونك او تعمل كده اكيد سيف اللي ما كناش نتوقع منه كدا هو السبب، انت خسرتها للابد يا اسر.
فنظر اسر لواده ولم يتفوه بحرف ثم ترق الفندق وقاد سيارته بسرعه عاليه، واتجه الى الملهى اليلي فنظرت رنا الى سيف.
وقلقت على اسر وذهبت خلفه،حتى وصل اسر الى الملهى ليلي هو يجلس على الكرسي واخذ يشرب مشروبات تذهب العقل ،شرب مسك كثير حتى سكر على الاخر،كانت رنا تراقب من بعيد ثم اقتربت منه بعد ما تأكدت انه سكر.
وقالت: اسر انت بتعمل ايه كفايه كدا يا حبيبي!
فتخيلها اسر انها اسيا ونظر لها.
وقال بدموع: ليه تعملي في كده يا اسيا.
رنا بتمثيل على اساس انها اسيا: معلش يا حبيبي.
ثم اقتربت منه.
وقالت للحرس الذين يوجدون في البار: لو سمحتم ممكن تساعدوني!!
اقتربوا الحرس وحملوه ودخلوه السياره.
وفتحت السياره لهم ثم قادت السياره وفي عيناها نظره الشر، ثم وصلت الى شقه رنا وفتحت رنا منزلها ووضعت يده حول رقبتها، وصعدت في المصعد حتى فتحت باب شقتها ودخلته ثم دفعته على الفراش فبدات ان تخلع له قميصه، واصبح عاري من فوق.
وهو يتمتم باسم اسيا.
ثم شغلت رنا الكاميرا وخلعت ثيابها واصبحت بقميص نوم يكشف اكثر ما يخبئ ،وابتسمت بشر وضغطت على زر الكاميرا بعدما نامت في حضنه ووضعته فوقها.
وهي تقول بمياعه و ضحك: كفايه كده بقى يا اسر.
ثم ضغطت على الزر ووقف تصوير الكاميرا وبدات رنا تحضن اسر وتقبله وتجعله يقبلها وهو يعتقد انها اسيا وتصور كل شيء يحدث ولكن لم يحدث بينهما شيء ،ثم ابتسمت بشر ونامت في حضنه.
وصل مصطفى منزل اسيا ودخلت اسيا غرفتها دون ان تتكلم ؤواغلقت بالمفتاح على نفسها وجلس الجميع في الصالون معتز يبكي على حال اخته فكسر اسر فرحتها ولم يواجهها ، بل فضحاها امام الجميع واصبح جميع وسائل التواصل الاجتماعي تتحدث عنها.
ووالده اسيا منهارا من البكاءء ورقيه منهاره ايضا.
واوصله ومراد ملك منزلها، وكانت ملك تبكي في منزلها وتظل تفكر من الذي فعل هذا، حتى توصلت الى ان سيف هو الذي فعل هكذا لان صور اسيا كانت مع سيف.
وسيف كان يبتسم.
وقالت: انا مش هرحمه.
كانت اسيا في غرفتها ترفض دموعها ان تنزل وتنظر الى السماء، ولم تتكلم كان حالها غريب.
دقه مصطفى الباب عليها.
وقال: اسيا افتحي الباب.
اسيا من خلف الباب: بابا لو سمحت سيبني لوحدي شويه.
فتركها مصطفى.
وقال: بعد اذنكم انا مضطر امشي هاسكن في الدور اللي فوقكم ولو احتاجتم اي حاجه، انا موجود ويا ريت تبطلوا بكاء لان اسيا اكيد لها خير ،واكيد الخير ما كانش مع اسر لانه طلع واحد ندل ،فبلاش نبكي واسيا طول ما شايفاكم بتبكوا، هتبكي كمان ومش هتقدر تتخطى الازمه اللي هي فيه ،وانتم لازم تكونوا اول ناس تدعمها.
ولازم نثبت براءتها امام السوشيال ميديا ولازم اسر يبقى عبره للناس كلها ونقلب الموازين ،وندمر سمعه اسر زي ما هو دمر سمعه اسيا ونعرف مين اعداء اسيا لان استحاله الملعوب ده يخرج من سيف لوحده اكيد في احد ثاني بيساعدوا ثم خرج.
في صباح يوم جديد، لم تبدل اسيا ملابسها وظل تقف امام الشباك وتنظر الى السماء وهي مرتديه الفستان ولم تنام.
ورقيه ومعتز يجلسون بجانب والدتهم ولم ينام احد منهم ،حتى ملك لم تنام.
وسيف يحتفل بنجاح الخطه ويشرب الوسكي ويضحك بشر.
كان اسر في الفراش مع رنا فاستيقظ وهو يمسك راسه من الالم ،فنظر بجانبه فوجد رنا التي كانت لم ترتدي اي شيء.
فقال بصدمه: انا عملت ايه.
ثم دفع رنا بيده.
وقال: اللي حصل فهميني
مسكت رنا الملايه ووضعتها على جسدها.
وقالت ببكاء مزيف : انت نسيت اللي انت عملته انت انت اللي جيت لي امبارح شقتي وقلت لي انا باحبك وعايز اقضي معك ليله، وانا بقيت بقومك، وانت ما كنتش سامعني وقاعد تقولي بحبك وفي الاخر حصل اللي حصل.
فصفعها اسر بقوه.
وقال :ما حصلش حاجه، انا استحاله اعمل كده انا اه زعلان من خيانه اسيا لكن عمري في حياتي مدخل في الحرام.
ثم دخل الحمام ،واخذ شاور وهو يحاول أن يتذكر مع حدث، استغلت رنا الفرصه وبعثت الصور من على تليفونها بخط جديد هي اشترتها،كانت الصور واسر في حضنها ،وهي في حضنه و الصور بتوضح ان كان في علاقه ما بينهم لكن ما حصلش حاجه.
وبعثت الفيديو ليه اسيا، وابتسمت بشر.
وقالت :وبكده اسر هيكون ملكي وما حدش يعرف الحقيقه ومين السبب وراء كل ده وقضيت على قصه حب كبيره.
ثم اغلقت هاتغها وجلست على الفراش بعد ما بدلت ملابسها واخذت تبكي دموع التماثيل.
فاقت اسيا من شرودها، ونظرت الى الهاتف الذي اصبح يرسل رسائل كثيره ،ففتحته ونظرت الى الصور المرسله لها وشهقت بصدمه ،ونزلت الدموع من عيناها ،ووجدت ووجدت مكتوبه في الرساله اسر جوزك بيخونك مع رنا وفي شقتها ، ولو عايزه تتاكدي انه بيخونك تعالي دلوقت حالا على شقه رنا وهتلاقيه موجود هناك والصور دي بتوضح لك كل حاجه فاعل خير .
وقالت اسيا بصدمه:معقوله اسر بيخونني ومع مين مع صديقه عمري رنا.
ثم بدلت فستانها ولبست دريس بسرعه وخرجت في الصباح الباكر كان عائلتها قد غفلت ونامت ففتحت الباب ببطء ثم خرجت وركبت سيارتها واتجهت الى شقه رنا،وهي تقود السياره بسرعه جنونيه وبعد 20 دقيقه وصلت وكانت تود ان ترى عكس ذلك وتكدب عيناها.
وتقول :ممكن تكون الصور دي مفبركه ويكون الملعوب ده من الشخص اللي بيحاول يفرقنا انا واسر وتقريبا كانت ذاكرتها مسحت كل اللي اسر قاله لها وكانت بس كل اللي في بالها عايزه تتاكد اذا كان اسر فعلا بيخونها ولا لا.
ثم وقفت سيارته امام الشقه وصعدت الى شقه رنا ودقت الباب ففتح اسر وعندما خرج من الحمام وهو يلف المنشفه حول خصره ويفتح فانصدم عندما راى اسيا ووجدت اسيا رنا جالسه على السرير.
وهي تقول :مين يا اسر.
فدخلت اسيا.
وقالت :ما كنتش اتوقعها منكم ابدا.
وانهمرت الدموع من عيناها.
وقالت بضعف ودموع : ولاول مره نرى اسيا بهذا الضعف.
معقوله يا اسر تخوني لمجرد انك شوفت صور بتوضح خيانه وان خنتك ما كنتش اتوقعها منك ،وانتي يا صديقه عمري بتخونيني مع مين مع ال اسمه جوزي ،ومسكت اسر من ذراعه.
وقالت: ليه تعمل فيا كده ليه تكسرني بالطريقه دي.
قال اسر بجمود: سيبيني في حالي ومش عايزه اشوف وشك ثاني سيبيني زي ما انا سبتك واتركيني انا مش عايزك خلاص، انت ما بقتيش تلزميني ايوه انا خنتك.
ثم مسك رنا ولف يده حول خصرها.
وقال:ولا هو الخيانه حلال لك وحرام ليا انت خونتيني وانا خنتك عادي يعني يبقى احنا كده متساويين ،وانت فعلا خونتيني هتقدري تنكري صوتك وانفاقك مع سيف ،وانك ما قلتيش كده لسيف، والصور دي مش مفبركه، انتم اللي عملته كده عشان تداري على فضيحتك.
اتركيني لوحدي وانا هاتركك لوحدك وكل واحد يروح لحاله ، انا مكتنش اتوقع انك تعملي فيا كدا.
لكن موضوعنا طلاقك ده انسيه، ومصطفى اللي بيقولنا ان هو ابوك ده يعمل اللي يقدر عليه ،القرار في النهايه قراري وانا مش هاطلقك هاسيبك متعلقه وتندميؤ على كل اللي عملتيه مع اسر السيوفي.
ثم اعطى لها ظهره ولبس القميص ونظرت له اسيا بدموع، واستندت على الحائط لكي تجمع الباقي من قوتها

فقال اسر ببرود: ودلوقتي اخرجي برا.
خرجت اسيا ثم منعت دموعها ان تنزل، وركبت سيارتها
ووصلت أمام البحر وجلست على الشاطئ.
وهنا انفجرت اسيا وأخرجت كل ما في قلبها: لييه لييه كل دا يحصلي معقول رنا واسر وسيف التلاته يدمروني اكتر ثلاثه مكنتش اتوقع انهم يعملوا فيا كدا، بس سيف ليه حساب معايا هو ورنا لكن اسر هنساها وهمحيه من حياتي مكنتش اتوقع انه ميكنش بيثق فيا كدا في أول مطب يسبني ويخليك الكل يتكلم عني في السوء ، لكن وحياه وجع قلبي وكسرته هثبت برأتي امام الجميع، لان مش اسيا الي يدمروها ، انا هبقي اقوي من الاول هتشوف اسيا عمركم ما كنتوا تشوفها، سأنتقم ولكن بطريقتي الخاصه.
ثم وجدت يد، تضع يديها على كتف اسيا فنظرت اسيا خلفها ،فوجدتها ملك فوقفت اسيا وحضنت ملك واخذت تبكي في حضنها ،وملك تبادلها الحضن.
وتقول: ابكي يا اسيا ،خرجي كل اللي في قلبك وانا معك وهثبت برائتك، وهندمهم ، انت اختي ومش هاسيبك لازم نثبت براءتك، رنا اللي عمل كده هي وسيف صح.
فهزت اسيا رأسها.
فقالت ملك: كنت متوقعه كده من رنا لان كنت دائما باشوفها بتغير منك، بس ما كنتش برضه اقول علشان ما ادمرش علاقه الصداقه القويه اللي ما بينكم، كنت مستنياكي انت اللي تكشفيها بس ما كنتش اتوقع انها تعمل حركه زباله زي دي،بالاتفاق مع سيف.
بس انتي دلوقت لازم تواجهيها وتمسحي دموعك دي انت اقوى من كده يلا يا حبيبتي قومي واركبي سيارتك، وروحي لها ثاني.
فمسحت اسيا دموعيها.
وقالت بكل كبرياء وثقه وحده:كل واحد غلط معي هندمه على كل كلمه قالها لي في حقي وبراءتي هظهرها.
ثم ركبت سياراتها، واتجهت الى شقه رنا.
كان اسر يقول لرنا :انت مفكراني مجنون انا عملت كده قدام اسيا علشان اهينها واكسر كبريائها، لكن انا عارف ان ما حصلش حاجه ما بيننا فبلاش تلعبي مع اسر علشان ما ادمركيش يا رخيصه.
ثم خرج وركب سيارته واتجه الى الفيلا.
وصلت اسيا بعدما ذهب اسر وصعدت الى رنا ووجدت رنا تضحك بشده والباب مفتوح فدخلت بكل غضب وقالت: رنااا.
فوقفت رنا وهي تنظر لها بشماته.
وقالت: نعم يا دكتوره ولا نقول العروسه الخائنه زي ما الكل بيقول.
فاقتربت اسيا منها وصفعتها بقوه على وجهها.
فوضعت رنا يديها على وجهها فوجدت صفعه أخرى على وجهها.
قالت اسيا بكبرياء وثقه: الكف الاول لانك غلطت في حقي ،والكف الثاني لانك اتجرات وخونتيني.
وضربتها كمان وصفعتها على وجهها.
وقالت: اما الكف ده ده لانك لعبتي من تحت لتحت وفبركتي صور بالاتفاق مع سيف ،عايز افهم حاجه عملت لك انا ايه عشان أاذيني بالطريقه دي، عشان تشوهي سمعتي فهميني.
رنا بغل وحقد وكره: ايوه انا اللي عملت كده ما تستغربيش وانا اللي اتفقت مع سيف ان هو يفبرك الصور.
سيف كان بيحبك وما اعترفش بحبك لما لقى اسر اعترف بحبه لكي ، بس كان حزين ، وانا رحت له واتفقت معه ان احنا مفبرك صور ونركب اصوات ونعدلها ، في المقابل أن اسر يكون ليا، وانت تكوني سيف.
وبعت الصور لي اسر في الحديقه وقولت له فاعل خير ، بس ما كناش نتوقع ابدا ان هو هيجيب الصحافه ويدخلها ما بينكم وان يفضحك بالطريقه دي.
وهاقول لك كمان على مفاجاه حلوه عارفه مين اللي خطفك انا اللي كنت اتفقت مع ادهم، انه يخطفك وانا اللي هربته من مصر عشان ما تقدروش تمسكوه و دفعت كثير وخسرت فلوس كثير ،بس مش مشكله الفلوس اللي خسرتها المهم علاقه حب اسيا واسر مكملتش وما قدروش يكونوا لبعض واسر بقى ملكي انا يا اسيا.
فنظرت اسيا لها بصدمه.
وقالت: ليه كل الحقد والغل اللي في قلبك ده انتي صاحبتي من اكثر من 20 سنه وانت عارفه ان باعتبرك اختي مش مجرد صديقتي.
رنا بسخريه: انت كنتي بتعتبريني كده لكن انا عمري في حياتي ما اعتبرتك كده دائما كنت باشوفك ناجحه عني ،على الرغم مني اني كنت اغني منك وانت كنت فقيره جدا ،ما انكرش ان انتي في الامتحانات كنت بتغششيني، وانك لك فضل كبير اني ابقى دكتوره زيك.
بس انت بقيتي انجح مني وقدرتي انك تاخذي قسم كله وتشرفي عليه، والشخص اللي حبيته ختيه ،وساعتها قلت لك يا اسيا انا باحبه بس شكلك نسيتي ان رنا بتحب اسر، وحبيتيه ، انت دائما انانيه.
المدرسين في المدرسه كلهم كانوا عارفينك وكلهم كانوا بيهتموا بك ،لكن انا عمري ما احد يهتم بيا انتي شوفتي الحب من الجميع والاهتمام من الجميع لكن انا عمري في حياتي ما شفته كل حاجه كنت باحبها ببساطه كونتي بتخديها، كل الناس كانوا بيحبوكي وبيهتموا بكي، لكن انا عمري ما احد بيهتم ليه بيا ،انت اخذت مني كل حاجه باحبها.
انصدمت اسيا.
وقالت: بجد ما كنتش اتوقع منك يا اللي كنت صديقت عمري ، علاقتي بك انتهت ومش هاقدر اقول لك غير حسبي الله ونعم الوكيل فيك زي ما انت دمرت حياتي.
انا مش مستغربه انك عملتي كده لانك انت مريضه ومحتاجه انك تتعالجي، عارفه انا مش هاعمل لك حاجه انا هاسيب ربنا هو اللي يعاقبك لان فوت امري لله ،واكيد زي ما انتي دمرت حياتي وشوهتي سومعتي اكيد ربنا هينتقم منك ما أخفته القلوب أظهرته المواقف!
ثم خرجت اسيا ورفضت دموعها ان تنزل.
وقالت :ما حدش يستحق ان دمعتي تنزل علشانه دلوقت جاء دور سيف وبكده هاكون اثبت براءتي وهابعث دليل براءتي للكل وهاختفي من حياه الجميع.
استوب يا ترى اسيا ممكن تسامح اسر بعد ما هتثبت براءتها، يا ترى اسيا هتختفي وتروح فين، ويا ترى ايه مصير رنا وسيف، ويا ترى اسيا ازاي هتقدر تثبت براءتها، وايه هو ماضي اسيا؟؟؟
تفاعل بقا علشان انا زعلانه على قله التفاعل وبطول البارت ويحاول اعوضكم عن تأخيري ياريت تقدروا تعبي فضلا منكم.
هنطلع من البارت دا بكتير من العبارات!
النصيحه قد يبتليك الله ليفضح لك قلوبنا ادعت محبتك فلا تحزن!
تعلم أن ليس كل من نظر اليك وابتسم دليل على أنه يحبك، فبعض الناس حقدهم في ابتسامتهم!رنا
اسيا قويه لانها قدرت تتحمل كل الصدمات المتتالية.
المراه القويه لاتبكي على فراق رجل لا يقدرها، وانما تبكي علي قلبها الذي صانته طويلا ،ثم اهتده لشخص لا يستحقه...
من ابكى احد ظلما سيبكيه الله قهرا!!
عارفه ان الحلقه الي فاتت كان فيها حزن كبير والحلقه دي كمان لكن دا بيعلمنا ان لازم نكون أقوياء
كن قويا بما يكفي لتترك اي شخص لا يحترم مشاعرك!
تكملة الروايه من هنااااااا
ياريت متزعلونيش ولا تخذلوني واتفعلوا يا قمرات❤️🙏 تفاعلكم ورأيكم وتوقعاتكم يهمني♥️
يتبع بقلم /بسمله صالح.
تعليقات
إرسال تعليق