القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت 29بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


#كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح_البارت29

#سبحان_الله_وبحمده_سبحان_الله_العظيم

ذهبت اسيا الي المستشفى الي بيشتغل فيها سيف


ودخلت بكل كبرياء وثقه وقالت لموظفه الاستقبال وقالت: لو سمحتي فين مكتب دكتور سيف الشاذلي.


الموظفه هو في مكتبه ومش هينفع تدخلي الي لما يخرج الطبيبان  الأجانب من مكتبه.


اسيا: تمام، بس فين مكتبه؟


الموظفه:اخر الطرقه هتلاقي مكتبه.


مشيت اسيا لأخر  الطرقه ووصلت الي الباب واقتربت منه وسمعت ما لا تتوقعه.


في فيلا النمر.


كانت باري تضحك بشده على الذي حدث لي اسيا واسر وافتراقهما.


وقالت : بس الي اعرفه ان اسيا محترمه جدا ازاي تعمل كدا في اسر وتخونه ،اكيد في حاجه غلط وفي عدو تاني لي اسيا بس زي ما كانوا بيقولوا في الفرح هو سيف ،سيف الي مكنش حد يتوقع أنه يعمل كدا في صاحب عمره وزي ما قال المثل احذر عدوك مره وصديقك الف مره.


انا انصدمت لما عرفت أنه سيف بس سيف شخص ساذج واكيد حد تاني مساعده لان ازاي الظرف ودليل خيانه اسيا ظهر وسيف كان موجود في الفندق ،بس مش مهم اعرف مين المهم أن اختي الي كان نفسها تتجوز اسر ،وراحت فرحه وهي حزينه،ربنا كسر فرحه اسر واسيا،وانتقم من اسر أنه دخل هلا السجن.


ثم قهقت بشماته.


كانت هلا تمر بالصدفه بجانب غرفه باري وسمعتها وهي تضحك فدخلت.


هلا: انتي بتضحكي على ايه يا باري؟


باري: علي الي حصل في اسيا واسر وكسره فرحتهم زي ما دخلوكي السجن وخلوكي تتعالجي.


هلا بغضب: حرام عليكي ليه كدا،هما كانوا معاهم حق انا اذيتهم وفرقتهم قبل كدا ونظمت وتعالجت،لكن الي حصل لي اسيا دا صدمه كبيره يوم فرحها تتهم بالخيانه،والصحافه تتكلم عنها،وكل الناس تتكلم وتقول العروسه الخائنه،المفروض تكوني حزينه مش مبسوطه،حطي نفسك مكانها انت كونتي ممكن تنتحري.


 لما يبقي اسعد يوم في حياتك يتقلب لي أتعس يوم في حياتك اي بنت نفسها تشوف نفسها بالفستان الابيض مع فارس أحلامها ويوم ما يتحقق حلمها،فرحتها متكملش وتنكسر ،والمفروض ان الي هيبقي شريكها في الحياه وسندها هو الي يكسرها ويفضحها ، دا بقا اكبر ظلم ممكن تشوفيهم اصعب احساس ممكن تحسيه.


ونزلت دمعه من عيناها واكملت.

لما حب حياتك يخذلك في أهم يوم في حياتك وميثقش فيكي،بجد ربنا يهون على اسيا،وتقدر تنسى.


باري بفزع: انتي بتعيطي يا هلا.

هلا: طبعا تعبك اسيا انسانه كويسه جدا وتستاهل كل خير ومتستهلش الي حصلها،هيا صعبانه عليا،يوم ما اعتذرتلها قالتلي انا مسمحاكي ادام هتتغيري،بس اسر ابن خالتو خسرها للابد هي عمرها ما هتسمحه ،هو مقدرش الجوهره الي كانت في ايديها.


بس انا هزعق مع اسر ،لانو اتصرف غلط ولازم يفوق.


باري: لا مش هتروحي ،الفرصه جات لغيت عندك وممكن اسر يجوزك، اصبري.


دفعت هلا باري وقالت: اي سواد قلبك دا انتي بجد انجرتي من الانسانيه 😏،ومعندكيش احساس،ابعدي عني.


كان جاسر يسمع كل حديثهم وابتسم علي تغير هلا ودخل الغرفه وحضن هلا وقال بجد انتي فعلا اتغيرتي جدا ،انا فخور بيكي وابعدي عن الشيطانه دي مش هتتغير،وبقولك ياباري ابعدي عن هلا يا مؤذيه.


ثم خرج واتصل برقيه.


فردت رقيه وقالت بحزن : الو.

جاسر بحزن لانه عارف انها حزينه على اسيا.

وقال: اخبارك: رقيه الحمدلله.

جاسر: اسيا عامله ايه.


رقيه : معرفش والله راحت فين كلهم نايمين بس باب أوضاعا مفتوح ممكن تكون خرجت لانها مخنوقه ربنا يهون عليها.


جاسر: يارب، انهارده في امتحان في الجامعه لازم تيجي انتي ومعتز لان بقالكوا اسبوع مش بتيجيوا.


الحقي ذاكري شويه انتي ومعتز وانا عندي عليكم بالعربيه واخدكم.


رقيه: ماشي.

ثم اغلقت الهاتف وصحيت معتز.


 وقالتله: اصحى لازم نروح الكليه 


استيقظ معتز وارتدى ملابسه ، وايقظت رقيه ووالدها ووضعت لها الطعام والعلاج وقالت لها انا هروح انا معتز الجامعه علشان هنمتحن.


الام: ربنا يوفقكم.


ثم نزلوا ووجدوا جاسر وركبوا معاها وراحوا الجامعه.


كان اسر في غرفته يكسر في كل شىء فدخل محمود اوضه اسر ومسكه من أيده فنظر له اسر وبدون مقدمات صفعه محمود على وجه بقوه، وضع اسر يده على خده ونظر لوالده فصفعه محمود مره اخرى.


وقال بغضب: ليه يا حيوان يا غبي تعمل كدا في مراتك ليه تشوه سمعتها وتكسر فرحتها محلتش مشكلتكم بالهدوء ليه بص في التلفون السوشال ميديا افتح الشاشه هتلاقي الصحافه بتكلم ومصوره كل الي حصل وفتح الشاشه ونظر اسر للشاشه ووجد أن أصبحت اسيا الجميع يتحدث عنها.


اسر بغضب: هيا تستاهل وخاينه مفيش حاجه مفبركه ولا صوت مركب اسيا انتقمت مني لاني كنت يعاملها بغرور وعلشان مدافعتش عنها لما اتهموها بسرقه مليون جنيه وسبت الشرطه تخدها، وحبت تكسب التحدي وتتنتقم وهيا وسيف بيحبوا بعض ،كلكم مفكرنها بريئه.


فصفعه محمود وجذبه من يده ودخله التواليت ووضع راسه تحت الماء.


 وهو يقول بصراخ: فووق يا غبي انت ضيعتها من ايدك.


كانت اسيا تقف على الباب وقررت تعرف ملك الي سمعته وجلست على الكرسي وهي مصدومه.


وقالت في نفسها" انا مش لازم اعرف سيف الي سمعته، ولكني مسمعتش هنا انا جايه علشان اجيب دليل براءتي.


وبعد فتره خرج الطبيبان الاجنبيان من مكتب سيف وخرج سيف معهم ووجد اسيا تجلس على الكرسي وهي منتظراه ومش باين علي ملامح وجهها اي بكاء أو حزن بالعكس كانت قاعده بكل كبرياء وثقه وكأن محصلش حاجه امبارح، استغرب سيف.


وابتسم بنصر وقال تعالي كنت متوقع انك تيجي.


فوقفت اسيا وتجاهلت كلامه ودخلت المكتب وجلست على الكرسي، جلس سيف على الكرسي الي ادامها.


وقال: غريبه يعني يا اسيا كنت متوقع انك هتبقي منهاره ومكسوره بعد الي حصل.


اسيا: انا مفيش حاجه تكسرني يا سيف واسر خسرني،بس انا جيت هنا وعايزه اعرف منك حاجه ليه عملت كدا وفبركت صور ليا وركبت صوت دي صداقتنا يا دكتور ،طيب رنا وعرفت انت ليه عملت كدا انت عمرك ما شفت مني حاجه وحشه وعلاقتي بيك ازيك ازيك مش اكتر من كدا .


وقالت بغضب: فهمني ليه عملت كدا.


سيف بغضب : لاني بحبك.


انصدمت اسيا وقالت بتحبني انت اكيد بتهرج حبتني ازاي واحنا مش بنشوف بعض كتير.


سيف بوجع: حبيتك اول مره شوفتك ، لأتيك مختلفه عن الجميع واسر هو الي عايزك مش انتي على عكس البنات التانيه ، لاقيتك بنت تقيله في نفسك عندك ثقه وكبرياء رهيب ،بقيت بفكر فيكي كل لحظه احتليتي قلبي وعقلي، يوم ما عرفت انك عملتي حادثه كنت بموت واتبرعتلك بالدم وفرحت لما لاقيتك خفيتي، واسوء خبر جالي لما انتي واسر انخطبتوا، مصدقتش نفسي وكسرت كل حاجه.


وقولت اكيد هيحصل حاجه وتفترقوا وكان عندي امل كبير بس للأسف املي اتحطم وانتي اعترفتي لاسر بحبك وبعد كدا اتجوزتوا قولت لا لسه مجاش الفرح فيه امل.


لغيت قبل الفرح بيوم كنت منهار ووببكي جات رنا عندي البيت واتفقت معايا اني لغيرك صور ليا وليكي وركبنا صورتك مكان بنت كنت أنا نائم معاها، وكان تركيب احترافي محدش يقدر يعرف أنه تركيب ، ومكتفناش بكدا لا دا احنا ركبنا صوت مزيف علشان نضمن أن اسر يطلقك، ويوم الفرح كنت انا ورنا متحمسين للخطه وهيا سابت الظرف في الحديقه وبلغت الرساله.


واسر فضحك وطلع غبي ومتطلقكيش والخطه فشلت بس لازم يطلقك لانك ملكي انا واقترب منها وهو يقول انا بحبك بجنون.


فوقفت اسيا وصفعته بقوه.   


وقالت: انت مجنون مش معقول كدا، تدمر حياتي علشان بتحبني الي بيحب حد مستعد يشوف سعيد على حساب سعادته اسمي معاني الحب الحقيقي الي بيضحي من اجله، لكن انت مش بتحبني انت حبيت تأخذني من اسر بس ولا انت هتطولني ولا هو هيطولني.


  ثم ذهبت وركبت سيارتها ،وابتسمت بنصر ثم قادت السياره واخذت تسمع تسجيلات براءتها الي هتقدمها للصحافه ، وهتديها لي اسر وكل الي ظلمها، ووصلت أمام منزل ملك وفتحت الباب، فتحت ملك الباب، وابتسمت 


وقالت بابتسامه: عندي احساس ان انت جبت دليل برائتك ابتسمت اسيا.

 وقالت: احساسك صح.


 ثم دخلت وجلست على الكرسي وبدات ان تسمى ملك تسجيلات رنا وسيف فابتسمت ملك.


 قالت :اسيا انت اللي هتروحي تدي الدليل لي اسر وانا هقدم دليل براتي للصحافه وقبل كل ده في حاجه مهمه لازم تعرفيها عن سيف وبدات ان تحكي له


 و انصدمت ملك عندما سمعت ما لا تتوقعه.


استوب!


يا ترى ايه اللي اسيا قالته لملك عن سيف ويا ترى ايه اللي هيحصل اللي رنا وسيف بعد ما الكل هيعرف ان دي مؤامرتهم واسر هيعمل ايه بعد ما يعرف براءه اسيا ؟؟؟


كل ده واكثر هنعرفه في الحلقات القادمه ما تنسوش التفاعل يا قمرات توقعاتكم تفاعلاتكم رايكم يهمني جدا شكرا على الكومنتات اللي كتبتها قراتها كلها وعارفه ان الحلقه حزنتكم 🌼


قد ابكي وهذا حقك وقد تحزن وهذا حقا ولكن واياك ان تنكسر✌️


تعلم /قد تكون السعاده احيانا في ترك الاشياء اكثر من الحصول عليها🖤

 انا مش بتأخر اهه ياريت تتفاعلوا وتقدروا تعبي وشكرا للي بيتفعلوا.

يتبع....

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع