القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت 31بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات



#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح_البارت_31

#لاحول_ولا_قوه_الا_بالله_العلي_العظيم


ثم حضنها اسر وحضنته رنا وفرحت بشده.

(كثيرا ما يخسر الرجل المرأه التي يحبها ليسلم نفسه للمرأه التي تضحك عليه). 


اخذته رنا الى فلته.

(طبعا محصلش اي حاجه ما بينهم اطمئنوا😂)


 وقالت للحارس ان ياخذه ويطلعه اوضته واخذه الحارس وطلعوا اوضته وشافته منى وهو بالحاله دي ولكن ما قربتش منه، لانها زعلانه من عملته وسابوا الحرس يطلعوه ونيمونه على سريره وغطوه ونزلوا.


وروحت رنا بيتها وهي سعيده جدا.


وقالت :اسر بيحبني وحتى لو مش بيحبني بس يكفي ان هو حضني يا كنت باتمنى اللحظه دي من زمان، بس في امل ان هو يحبني.


فتح مصطفى الباب لاسيا.


 وقال: تعالى يا اسيا كنت منتظره انك تيجي يا حبيبتي.


 ثم دخلت اسيا واغلق مصطفى الباب وقعد جنبها على الكرسي.


 وقال: قررتي ايه اسيا طبعا انت عارفني يا بابا انا اثبتت براءتي وشكرا لك جدا انك دفعت عني وهنت اسر زي ما هو هني في الفندق.


 مسك مصطفى اسيا من اذنها.


وقال:انت بنتي وانا ما اسمحش ان احد يهينك وممنوع تشكريني ثاني انتي فاهمه.


ابتسمت اسيا.


 وقالت: افتح دلوقتي الشاشه على قناه الاخبار وهتلاقي الصحافه بتتكلم عن دليل براءتي والسوشيال ميديا، كلها مقلوبه ان اسيا طلعت مظلومه ودي مؤامره ،من اصدقاء العمر.


فتح مصطفى التلفاز وشاهد ان الصحافه تتكلم عنها.


 وتقول :كلنا ظلمنا دكتوره اسيا ومشينا وراء دليل كاذب اصدقاء العمر اللي ما كانوش يتوقعوا ان هم يعملوا كده، للاسف هم السبب في فراق دكتور اسر السيوفي ودكتور اسيا الدمنهوري ،و دكتور اسر ما تأكدش من صحه الدليل.


بل بالعكس جمعنا وخلانا نتكلم عن دكتوره اسيا الي ملهاش ذنب في الخطه دي، وكلنا بنعتذر لدكتوره اسيا عن اتهاماتنا لها،ودلوقتي هنسمعكم دليل براءتها.


 وشغلوا التسجيل لرنا وسيف وحديث اسيا معها.


 وقالوا: وبعد ما سمعنا التسجيل عرفنا هنا مين الظالم ومين المظلوم.


ودكتور اسر غلط جدا لما عمل الحركه دي،وتفتكروا هل ممكن علاقه دكتور اسر ودكتور اسيا ترجع زي الاول وهل ممكن دكتوره اسيا تسامح دكتور اسر الله اعلم بس ربنا يصلح الامور ما بينهم.


اغلقت اسيا الشاشه.


 وقالت بابتسامه:سمعت يا بابا وفي هذه اللحظه كانت والده اسيا واخواتها يسمعون التلفاز وساعدوني للغايه ورنا شهادت التلفاز والاخبار.


 وبدأت تكسر كل شيء في غرفتها.


 وهي تقول بهستريه :لا لا مش معقول كل اللي عملته راحه على الفاضي، وبقيت سيرتي على كل لسان،وسمعت ملك ومراد دليل براءه اسيا ،وفرحوا جدا وفي الوقت ده كان اسر نائم لكن عيله اسر سمع كل حاجه وهلا فرحت هي وعلتها لما سمعوا دليل براءه اسيا.


كان في بعض الاخبار دي مش سعيده ليهم زي باري وزي رنا وزي سيف.


واصبحت السوشيال ميديا كلها بتتكلم عن براءه اسيا وظلم اسر وعدم ثقته في مراته واهنته لها بالشكل ده، وان هو ما حلش مشاكلهم براحه.


قال مصطفى لي اسيا :انا فخور بكي انتي قدرتي تثبتي دليل براءتك ،وانك بدل ما تقعدي تبكي حاولتي بكائك لقوه علشان تقدري تثبتي براءتك.


 ثم طبطب على كتفها.


وقال: ناويه تعملي ايه؟!


 اسيا: ناويه ارجع معك على فرنسا يا بابا.


مصطفى: متأكده يا اسيا.


اسيا: متأكده لانةدا بيعتبر اهم قرار فكرت فيه كثير عشان اخذه ،وان شاء الله بكره لازم نسافر.


مصطفى: تمام وانا هاحجز تذكرتين لينا.


ابتسمت اسيا وخرجت، ونزلت لشقتهم حضنها معتز.


وقال بفرحه: براءتك بانت يا اسيا.


 اسيا :عارفه انا اللي اثبتت براتي.


 فحضنتها والدتها وحضنتها رقيه، وابتسموا وكانوا ساعيدون للغايه.


اسيا :ماما انا هاسافر بكره فرنسا مع بابا.


الام بفزع: وهتسيبينا لوحدنا يا بنتي.


اسيا: لا طبعا هاطمن عليكم على طول يا ماما ،بس انا مش هاقدر اقعد في البلد الي اتظلمت فيها انا محتاجه اغير جو ،وهاشتغل في فرنسا وهابعث لكم كل شهر مبلغ تقدروا تعيشوا به.


الام :اللي يريحك يا حبيبتي.


 رقيه بدموع :هتسيبيني يا اسيا.


 حضنتها اسيا.


وقالت :مش هسيبك كل يوم هاطمن عليكم وحضنها معتز.


وقالت هاكلمكم كمان فيديو كول علشان نبقى شايفين بعد كمان واذكروا وكافحوا علشان اشوفكم اتخرجتوا بتقديرات عاليه،ودلوقتي انا هادخل انام علشان ابقى فايقه بكره للسفر وهاجهز شنطتي.


وفي صباح يوم جديد.


استيقظت اسيا وودعت غاراتها وهما يبكون جميعهم على بعدها عنهم.

وشال معتز الشنط بتاعت اسيا ومصطفى ونزل حطهم في عربيه اسيا ووصلهم لغيت المطار ومشى بعد ما ودع اخته وبكى في حضنها وهي تواسيه.


 استيقظت ملك واخذت دليل براءه اسيا وراحت على فيلا اسر ودخلت.


 وقالت :مدام منى انا عايزه اشوف اسر علشان اثبت له براءه اسيا.


 منى: اتفضلي يا حبيبتي هو فوق في غرفته وريناد هتطلع معك.


 دخلت ريناد وصحت اسر.


وقالت له :ملك عايزه تشوفك ضروري.


صحي اسر ولبس ودخل المكتب وملك دخلت وراه، وجلست على الكرسي.


وقالت: انت ظلمت اسيا جدا ،وما سمعتهاش ولا اديتها فرصه وهنتها وخليت سيرتها على كل لسان  لانك شكيت فيها وموثقتش فيها ،وهي مش هتسامحك،على اللي انت عملته وعايزه اقول لك ان كل ده كان مؤامره من رنا وسيف وكل اللي سيف قاله لك امبارح ده، كان كلها حكايه مألفها من عقله.


 وانا عارفه انك هتقول ليا انتي كذابه علشان صديقتك بتعملي كده ،ده دليل براءه اسيا وانا واثقه انك ما سمعتهوش امبارح، لما نزل على الشاشه واسمعه يا اسر ،واسيا دلوقتي مسافره فرنسا ومش هتشوف وجهها ثاني مع السلامه انا وصلت لك الدليل ووصلت الرساله انا ماشيه،بعد ما تسمع الدليل هتعرف ان تصرفك وتسرعك بيدل على حماقتك وغبائك وتصرفك الطائش.


وبعد كده لبس بسرعه قبل ما ميعاد الطياره تطلع.


ساق عربيته بسرعه جنونيه، عشان يقدر يوصل لها ووصل المطار وقعد يدور على اسيا كثير وسط الناس الموجوده كان بيدور بجنون عاشق عايز يوصل لمعشوقته ،وشاف اسيا من بعيد هي ومصطفى وهما بتستلموا وراقهم من الضابط الي واقف وخلاص هيدخلوا الطياره.


جري عليها ووقف قدامها.


وقال بدموع محبوسه ووجع وندم: ما تسبنيش يا اسيا ارجعي معي وانا عمري ما هازعلك وعد مني وهاعتذر لك قدام الصحافه كلها وهاعوضك عن كل اللي شفتيه بس ارجعي ،اديني فرصه اخيره وحياه اغلى حاجه عندك يا اسيا سامحيني واوعي تسيبيني وتتخلي عني.


اسيا بجمود وكبرياء: لا مش هسامحك انت مش بني ادم زينا لا بترحم ولا بتسيب رحمه ربنا تنزل ابعد عني مش هقدر اكمل طلقني وسبني واعيش حياتي في امان بعيد عن عدم ثقتك وشكك فيا ليه مصمم تجرحني.


اسر هنا مقدرش يتحكم في دموعه وقعد على ركبته وانهار ومسك ايديها ،وسحبت ايديها منو وبصتله بقرف مسك رجليها.


وقال بدموع: ابوسك رجلك يا اسيا سامحيني دفعته اسيا بعيد عنها 


وقالت بثقه: دا عشم ابليس في الجنه.


اسر بانهيار: اسف علي كل كلمه جرحتك بيها انت حب حياتي الاول والاخير وعمري ما هقدر احب من بعدك.


اسيا بثقه : عمرك ما هتقع في الحب بعدي لسبين اولا لأنك عاشق فاشل ،ولانك عمرك ما هتلاقي واحده زي تستحمل حماقتك وغباءك.


 دا انت حتى ما فكرتش تيجي وتصلح موقفك او تسمع الحقيقه مني لا انت تنيتك موصر على موقفك وخنتني مع رنا ان وقولتلي سيبني لوحدي ومردتش تتكلم معايا ،كان غرورك لا يسمح لك بالتحدث معي فتاكد ان كبريائي لايسمح لي بالسؤال عنك.


اسر بندم: عارف اني كسرتك وجرحتك ووجعتك بسبب لحظه غباء مني،لحظه اني سمعت للشيطان انا مخنتكيش والله اسف سامحيني.


اسيا بقوه : انت لا تكسرني بل تكسر مكانتك في قلبي ،فمتثقش كتير في صمتي وهدوئي فانت المتضرر لما اشوفك بتستهين بعلقي وتسيئ الي كرامتي.(صوره اسيا ونظرتها لي اسر في الغلاف) مش حرمامكم من حاجه اهه 😂

اسر بضعف ودموع: اسف سامحيني.


تقول اسيا بكل كبرياء: هكذا انا اتحمل كثير واسامح كثير ولكن عندمااتقرر الرحيل،لا انظر خلفي،ومن يسقط من عيني لا استطيع النظر إليه من جديد.


سمعت اسيا أن طياره فرنسا هتتحرك مشيت وسألته ومبصتلهوش واديته ظهرها ومسكت ايد مصطفي وجرت شنطتها وركبت الطياره هي ومصطفى.


اسر بصراخ وهو يجلس على الارض: اسياااااا متسبنيش اسف اسف.


جلست اسيا بجانب مصطفي وتحركت الطائره، وسندا آسيا راسها على كتف مصطفى، ابتسم مصطفى وقال انتي كويسه الي انتي اتصرفيته دا كويس جدا.


اسيا : الحمدلله.

بدأت اسيا ان تغمض عيناها وبدات ان تتذكر ذكريات الماضي منذ ان كانت صغيره.....


استوب ياترى اسر هيعمل ايه بعد ما اسيا سابته؛ وياتري اي مصير رنا وسيف، وياترى اي هو ماضي اسيا 🤔


اي رأيكم في الحلقه ورد اسيا على اسر

وايه اكتر لحظه حلوه في الروايه حبتوها واكتر لحظه وحشه.


 

اسيا ،بإستطاعتها كسر من يؤذيها لكنها احن من ذلك.


لو كنا نعلم النهايات لتجنبنا الكثير من البدايات رغم روعتها.


احيانا ينكسر في النفس شئ لا يجبره الف اعتذار.

 

ياريت محدش يمشى وراء شيطانه لان النهايه بتكون ابشع ما تتخيلوا.

 

تعلم / لاتتسرع في الحكم على الناس فقد تظلم عزيزا وترفع رخيصا وقبل أن تحكم على انسان اسمع منه ولا تسمع عنه فعشاق التأليف كثيرون!


تخلصوا من كل العلاقات التى تؤذيكم نفسيا وصحيا واختموها بلا تردد فالعلاقات تتعوض ولكن الصحه لا تتعوض.


في النهايه حابه اشكركم على تفاعلكم اللي فرحني جدا شكرا يا احلى عيله في قلبي♥️🌹انتم عائلتي الثانيه🤍🤗


  ياريت ما تخزلونيش وتتفاعلوا معايا، علشان انزل لكم ان شاء الله باستمرار وما تتخرش عليكم لان تفاعلكم ودعمكم بيفرق معي كثير واديني بنزل كل يوم ياريت وتتفاعلوا معايا دعما لي استمر.


  تفاعلاتكم ورايكم وتوقعاتكم يهمني جدا باحبكم كثير يا احلى متابعين في الدنيا🌼🙏🤍

ياريت تفرحوني بلايك جميل زيكم فضلا منكم، ياريت تقدروا تعبي.


بقلم / بسمله صالح.

يتبع.......

 تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع