القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مكتوب بدمي البارت الخامس والسادس بقلم مني سليم جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات

روايه  ( مكتوب بدمي )


بقلم.   (مني سليم )


الفصل الخامس والسادس 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


ف الجامعة


هدير بتتصل على هنا


هنا :  ايوة يا هدير

هدير:  الحقي يا هنا ........ولاء اختك ماتت 


هنا:  ههههههههه طيب هاجي اصالحها هي والاخ 


هدير : بقولك ولاء ماتت مش عارفه ازاى بس هي ماتت ماتت اااااااااه😭😭😭


هنا : لا اكيد انتي  غلطانه أنا سيباها  ف البيت زي القرد 


هدير : ااااه يارب تعالي بسرعه ياهنا


هنا بتنطط وبتصرخ:  انتى بتقولي اااايه 

وبتركع هنا ع ركبتها وهى ف حاله زهول والتلفون بيقع منها ع الارض وعيونها جافه مثل حجر الرمل ولا تسطيع البكاء


لتسرع إليها نيفين وتجدها غايبه عن الوعي تماما


نيفين:  حد يطلب الاسعاف بسررررعه انتو يتفرجوا


وتأتي الإسعاف  وتنقل هنا للمستشفى 


ف بيت العيلة 


سعيد: وحد الله ياستاذ محمد 

قول ان لله وان اليه راجعون 

محمود: لا اله إلا الله لاحول ولاقوه الا بالله العلي العظيم 

يا ابو احمد اجمد شويه عشان العيال وامهم دا حالهم  يصعب  ع الكافر 


محمد: هي فين 


محمود: مين هي 

محمد:  هيكون مين يعني  ولاااااء بتى

 

سعيد: اهد بالله عليك "عمها هيخلص الإجراءات وهيجيبها هنا  


ليمسك قلبه محمد ويقع وسط الكل وينقلوه هو ايضا للمستشفى 


ف المستشفى عند ولاء 


مصطفى: اوعي سيبي البت خليهم يخلصوا 


زينب:  لا لا لا انا مش هسيب بتى قومي ياحبيبتى......ياضنايا يبتي 


شريف وهو يبكي بحرقه:  اهدي يا مراات اخويا وحدي الله 

ويمسكها شريف بقوة  وياخد مصطفى ولاء  هو الناس اللي معاه ويمشوا 


في بيت العيله


كانوا باقي اخوات ولاء في حاله انهيار تام هم واولاد عمها


 واولاد خالها اللي في القاهره وايضا اولاد عمتها انما جدتها كانت في حاله صعبه للغايه فكانت لا تتكلم مع احد وكانها متجمده


خلص مصطفى تصاريح الدفن ودفنوا ولاء ورجع البيت كانت اغلبيه القريه في منزل العائله وهم في حاله حزن تامه ويقولون انها كانت شابه على خلق ودين


ف المستشفى 


محمد عرف ان هنا معه في نفس المستشفى فطلب انه يشوفها اللي معه قالوا له صعب بس مع اسراء انه هيشوفها وافقوا علشان ما يتعبش اكثر


انا دخلت على ابوها وكانت لا تستطيع الوقوف ولكن كانت بقوه مصطنعه وبتقول عامل ايه يا بابا دلوقت


محمد :  تعالي يا هنا معلش سيبوني انا وبنتي لوحدينا شويه

هنا:  ماتتعبش نفسك وتتكلم كتير يا ابويا 


محمد: اسمعي كلامي كويس عشان ياعالم هكون فين بعد. شويه 


هنا :  بعد الشر بالله عليك انا مش ناقصة 


محمد: عمك هو اللي قتل اختك 


هنا : انت بتقول ايه


محمد: ما قاطعنيش....مصطفى قتل  اختك عشان يموتني بحسرتي 


هنا: و..وهو هههيعمل....كده ليه


عشان  طمعان ف البيت الكبير لم جدك خسر زمان وانا عرفت اديته الفلوس إللى جبتها معايا من الكويت ولانه نفسه كانت عزيزه كتبلي البيت وقالى لم اديك فلوسك ابقى رجعلي البيت وبعدها بشويه جدك مات والبيت فضل بإسمي 


هنا:  بس ده مش مبرر اكيد فى حاجه غلط


محمد:  هو فاكر إني كلت حقه بس يعلم ربنا إنى كنت ناوى اقسم البيت بشرع ربنا عليا انا واخواتى انا ماقلتش الكلام ده لاخواتك الكبار عشان ملزمين من اجوازهم واي حركه محسوبه عليهم..........


اسمعيني كويس انتي لازم تاخدي حق اختك وحقي بعيد عن الحكومه والدم فاهمه


هنا:

 واقفه ومش عارفه تقول ايه


ليزعق محمد:  فاااهمه

هنا بارتباك:  ف فاهمه

محمد: خدى ده تنازل عن كل حاجه ملكي ومسجل في الشهر العقارى  وصح ابعدي امك اخواتك الصغيرين عن المنيا كلتها 

خليهم يروحوا  عند خالك هناك هيبقوا ف امان وانا وصيته عليهم وخلي عينك وسط راسك وسعيد صاحبي هيبقى معاكى على طول هو عارف كككككل. حا........جه


ابويا اباه متسبنيش يابا اااااااااه ........يارب ليه. الصبر يارب ااااااااه 


وعدى  شهر وهنا مش بتتطلع من اوضتها لحد يوم الاربيعين بتاع ولاء 


عند المقابر والكل موجود إلا. هنا حبسه نفسها ف أوضتها

من يوم  أبوها اتوفى ليقرا بعض السور والادعيه وبعدها الكل  يمشى 


بعد ما الكل راح على بيته  تظهر  هنا ف طله غريبه جدا 


وكأنها شخص بعيد عنها  تماما وهي لابسه شميز اسود وحجاب اسود وبنطلون اسود وجزمة بكعب عالى لتدل على قوتها  والنظاره التى تغطي معظم ملامح وجهها

لتمشي ع قبر اختها ولا أحد سواها موجود لياتي تحت رجلها حجر وتقع وتتخبط راسها وتنزف بغزاره شديده 


هنا:  انا جيت اوعدك اني هاخد حقك وربى شاهد يحرم عليا  متاع الدنيا غير أخ حقك انتى  وابويا وبصت لدمها إللى نازل بغزاره شديده على وشهها


بقيت تاخد هنا وتكتب بدمها إللى بينزف على حجر 


هنا :  ده وعد ليكي.... و"مكتوب بدمي"


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂


يا ترا هنا هتنقم من عمها ازااى؟



الفصل / السادس 


رجعت هنا من المقابر على البيت ودخلت اوضتها وقفلتها على نفسها زي العادة ومش بتكلم حد اترمت على سريرها كجثه هامده لاتشعر باي شئ رغم الجرح إللى ف دماغها لتغمض عينها وتفتكر لحظات بينها وبين ولاء وهما ف  المدرسه


فلاش باك""


ولاء : الحقينى ياهنا البت مارى ضربتني 

هنا : ده نهار ابوها أسود تعالي عرفيهالي 

ولاء:لا روحي لوحدك احسن تضربني تاني 

هنا : امشي يا بت متخافيش 

ولاء : ماشي......    .. هي دي إللى ضربتني 

هنا : بتضربيها ليه 

ماري: مزاجي كده 

هنا : والله طب انتي اللي جيبتيه لنفسك


لتعطيها هنا علقه موت وقالتلها عشان لم يجيكي مزاج تفتكري ياحلوه باااي 


ولاء: ههههههههه........باى باااي

ولاء : كنت عارفه إنك هتجبيلي حقي اوعديني ياهنا انك تجبيلي حقي من اي حد يجيي عليا

هنا : أوعدك. وانتي كمان اوعديني تكوني قويه وتاخدي حقك بايدك ومتستنيش حد يجبهولك 

ولاء  : امممم ماشي ....بس انتي هيبقى لازمتك ايه نييييههههه 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

لتصرخ هنا وتقول كان لازم تكوني اقوى من كده كان لازم متسلميش  ليقاطعها صوت الباب 


زينب:  افتحي يا هنا الله لايسيئك 

وفتحت هنا الباب واتفاجئت زينب بالدم إللى على وشها وهدومها 

زينب  بصراااخ: ايه ده فيكي ايه 

هنا : انا كويسه متقلقيش 


ليصعد الكل على اوضه هنا واترعبوا من شكلها فالدم كان يغطي ملامح وشها بالكامل 


شريف وهو يبكي بحرقه:  كلموا الدكتور بسرعه 

عبد الله: انا هكلمه 

هدير:  حاسه بايه 

اسماء : لالا احنا نروح المستشفى احسن 

هنا:  اهدواعليا انا كويسه 

عواطف: ليه عايزه تحرقي قلبي عليكي انتي كمان 

هنا:  والله ماحاسه بحاجة ياستي اطمني 

وفاء بخبث : انا عارفه يازينب انتي عملتي إيه ف دنيتك عشان يجرالك ده كله بتك وجوزك ف اسبوع واحد وادي التانيه مش عارفين ايه إللي جرالها 

عواطف: وفااااء اطلعي بره أحسن ماطلع المر إللى جوايا عليكي 

وفاء: حاضر...قلبي عندك 

عبدالله: اتفضل يا دكتور 

الدكتور:  تمام اتفضلوا بره وخلو واحد بس إللى معاها 

زينب : انا امها 


وبعد شويه خرج الدكتور وقالهم لازمها الراحه التامه انا كتبتلها شويه مقويات عشان الدم إللى نزفته 

شريف: شكرا يا دكتور... وصل ياعبدالله الدكتور وهات العلاج معاك

عبدالله: أمرك يا عمي 


ليدخل مصطفى عند هنا ويبكي ويقولها مالك يا بت اخويا الف سلامه عليكى يا بت الغالي 


لتنظر له هنا بحقد وكره وغل وتقوله:متقلقش انا بخير

ثم تنظر لأمها: انتي لازم تسافري انتي واخواتي عند خالي 

زينب: بتقولي ايه انتي اتهبلتي 

ليرد مصطفى بحزن مصطنع:ايوه يامرات اخويا حتى تغيري جو انتي والعيال وخصوصا هنا 

علمت هنا ما يدور بعقله واتنهدت ثم قالت  


هنا : اسافر ازاى واسيب املاكي 

مصطفي: املاكك 

عواطف : إيه بسمعه ده 

هنا : مستغربين ليه انا ابويا اتنازلي عن كل حاجه يملكها قبل ما يقابل وجه كريم ،وتقدرو تسألوا الأستاذ عصام المحامي


زينب : ابوكي مقليش حاجة عن الموضوع ده 

هنا :  اديكو عرفتوا وانتي لازم تاخدي العيال وتسافري لم الامور تهدى وتريحي نفسيتك ابقي تعالي 

زينب: واسيبك لوحدك 

هنا : مين قالك إني لوحدي والجيش اللي هنا بيعمل ايه

وبصت لمصطفى اللى شارد بتفكيره وقالتله ولا ايه يا عمي 

.........عمي

مصطفى: اها  بتقولي حاجه  ياحبيبتي 

هنا: كنت بقول  رأيك إيه 

مصطفى : اللي تشوفيه 

عواطف: هنا بتتكلم صح انتي الفترة دي وانتي علي اعصابك لازمك كام يوم راحه 

ناديه: لأبوه يا مرت اخويا هنا عندها حق

شريف: وانا كمان من رأي هنا

زينب : بس 

هنا: مافيش بس. خالي هيجي ياخدك بعد يومين حهزي نفسك انتي والعيال


زينب  :مش همشي قبل  ما اطمن عليكي 

هنا : اطمني انا هقعد مع ستي وبعدين انتي هتسافري بعد يومين يعني معندكيش حجه تاني


زينب : اللي تشوفيه 


🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

هنا الحمدلله  بس في حد تاني لازم ابعده عن حياتي خالص 

ولازم يبعد ف اسرع وقت ربي يعلم اني بعمل كده لمصلحته


مين ده إللى هنا خايفه عليه؟...    



ياااااااارب يعجبكم  ف رعايه الله ❤❤❤❤


تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع