القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مكتوب بدمي البارت الاول والثاني بقلم مني سليم في موسوعة القصص والروايات

رواية(مكتوب بدمى)

بقلم(منى سليم)


الفصل الأول:-


هنا: انا نجحت انا نجحت يا ميدو الناجح يرفع ايده الليله عيدنا وعيده لولولولولى......لولولولولى 

(هنا سليم فتاه من المنيا ملامحها جميله ولون بشرتها قمحاوية وعيونها لونها عسلي و واسعة تتميز باللباقه في الكلام والدها محمد سليم وهي بتقولوه دايما ياميدو وعندها ست اخوات منهم اخ واحد وده اصغرهم)


أبوها محمد : يعوض عليا  عوض الصابرين بيقولها وهو 

بيضحك ع اللى بتعمله  هنا  بالرغم انه فرحان أكثر منها

مبروك يا حبيبتي عقبال الكليه الا انت مجموعك اد ايه ؟


هنا:٩٨%اااااعععع


والدتها:يعنى هتدخلى طب ؟


هنا: ما تقول لامراتك حاجه يا ميدو هي مش عارفه ان انا بقالي  ثلاث سنين علمي رياضه ايه حرقه الدم دي


محمد: معلش يا حبيبتي استحملي شويه تعالي على نفسك هههههه


ولاء : انا سامعه صوت زاغريط جانى عريس ولا ايه؟

هنا: هتموتى وتجوزى هههههههه


ولاء : مش سنه الحياة الله


(ولاء اخت هنا طالبة ف الثانوية العامة سنه تانيه بس ف الشكل وكأنها فتاه اروبيه )


هنا: محدش يقولى هاتي طلبات البيت تانى ااه انا بقول اهو


الكل:ههههههه


(ف بيت العيلة باليل)


مبروك يا هنا الكل قالها وهو فرحان


عبد الله ابن عمها بخبث: مبروك ياهنا وناويه تدخلى كلية ايه؟


       ليأتي صوت عالى يفزع الكل 

مافيش بنات عندنا بتدخل كليات

     وده آخر كلام.


محمدوالد هنا:........  


ياترى مين اللي مش عايز هنا تكمل تعليمها


( أتمنى أن تحظى باعجابكم)


رواية:- (مكتوب بدمي)


بقلم:-(منى سليم)


الفصل:- الثاني

محمد:  ايه ده فزعتنا حد يهزر بالصوت العالي ده


مصطفى: ليه وانت فاكر إني بهزر  ؟

         🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

      (مصطفى اخو محمد الصغير فرق خمس سنين بينهم 

        لايحب سوى نفسه يعمل مدرس وايضاً ٥

             بتجارة المواشى لديه خمس اولاد ، عبدالله ومازن 

              وليلى وايمان وشهد وزوجته وفاء )           

 

محمد: متعليش صوتك ولا ناسي ان انا الكبير اوعى تنسى 

          مش علشان سبتك تدير أمور العيلة صدقت إنك 

          الكبير لاع فوق لنفسك 


مصطفى: شكلك نسيت وصية ابوك بس انا منستهاش 

             يا أستاذ محمد ولا عشان كنت ف الكويت 

            تنسى كلام ابوك مافيش بنات هتدخل كليات 

           

        ليتفاجاة الجميع بصوت ق"ل"م  قوى لدرجه 

         ان مصطفى نزف من شافيفه٦

 

محمد: ده علشان تعلى صوتك عليا 

        وده  ليصفعه مرة  اخرى بشدة              

         علشان مش انت إللى تقولى اعمل ايه مع عيالى 

وكلام ابوك انا فاكره ومش انت إللى هتفكرني بيه


والدة محمد:   طب ما تموتوا بعض بالمرة وصرخت بقوة لدرجه انها فقدت وعيها 

   اسرع الكل إليها وكانو مرعوبين عليها 


هنا: حد يكلم دكتور بسرعة


مازن بن عمها: انا كلمته 


محمد: شوفت عمايلك وصلتنا لايه 


زينب والدة هنا : مش وقته يا ابو أحمد 


شريف: يبكى بحرقه فوقى يا امي عشان خاطر ربنا


مازن: اتفضل يا دكتور مختار 


الدكتور :لو سمحتوا اتفضلو بره 


هنا : انا هفضل معاها 

وفاة: ده إللى ناقص حته عيله مفعوصه عايزة تبقى معاها انا هفضل معاها


الدكتور. بحده: لو سمحتوا اتفضلو بره كلكم الحاله كدة بتدهور


الكل خارج بره ليسمع الجميع صوت أمهم بتنادي على هنا 


الدكتور : مين هنا ؟

هنا : انا

الدكتور: تمام تقدر تبقي معاها والكل يخرج من الأوضة فورا


بعد شويه خرج الدكتور من الاوضة 

الكل : خير يا دكتور 

الدكتور : الحمد لله هي كويسه دلوقت بس ياريت محدش 

يزعلها لإن  الضغط كان عالي جدا وده ممكن يعرضها لأزمة قلبية ده العلاج  انا شرحته لأنسه هنا السلام عليكم.


مازن : اتفضل يا دكتور مختار  وبص لأبوه وقاله هاجيب الدوا واجي بسرعه. 


وبعد ساعتين تخرج الجدة من أوضتها وتقول مش اتطمنتوا عليا كل واحد على بيته بس خلو العيال معايا


مصطفى: بس ياما انتي

الجده: مابسش امشو كلكو جاتكو الهم 


محمد: خلاص ياله بينا ياجماعه


(الجده عواطف تبلغ من العمر ستين سنه لانها اتجوزت صغيرة جدا 

وخلفت في سن صغير اربع اولاد محمد ومصطفى وشريف ونادية وكلمتها سيف على رقبة الكل وهي بتعتبر محمد اخوها  وصاحبها لأن  فرق السن ١٤ سنه بينهم)

         

            (منزل مصطفى )   


وفاة : يا اخي ما تهدا شويه زاولتنا معاك


مصطفى: مااااشي وطلع تليفونه ايوة انا مصطفى

عايز منك خدمة ...تسلم ياصاحبى عايز.....................


وفاة : يخرببيتك ده انت يتخاف منك


مصطفى :خلينا نشوف هتكمل ازاى


           (منزل محمد)


 محمد:هاتى داوا الضغط دماغي هتنفجر 

زينب:أهدا بالله عليك


محمد:انتى شوفتي بعينك عايزنى اكسر فرحة بتى 

بس أنا  إللى غلطان ماوقفتهش عند حده من زمان بس ملحوقه 


زينب: ناوى على ايه يا ابو أحمد 


محمد:ناوي أتمم  فرحة بتى واقدملها ف كليه الهندسة إللى عايزها 

زينب: طب يلا ننام والصبح يحلها من عنده ربنا 


    (  ف بيت العيلة)


هنا: خدي ياطفطف الدوا

عواطف: اتلمي ولا الشبشب وحشك اها

هنا : لا وعلى ايه


 راحت قعدت هنا واخواتها السته بما فيهم ولاد اختها ولاد عمها وشريف وناديه لحد ما سمعوا أذان الفجر صلو جماعة والكل دخل عشان ينام إلا هنا

 

(ملحوظة :- هنا عندها اختين متجوزين اسماء ومعاها ولدين وهدير وباقى اخواتها ولاء و إيمي ونورهان واحمد)


الجده : قاعدة لوحدك ليه، خايفه من كلام عمك


هنا: انا طول ما ابويا موجود جنبي مش بخاف من حاجة 

الجده: اومال سهرانه لوحدك ليه

هنا:  هو ليه عمي رافض اكمل تعليمي 

الجده: عمك خد طبع جدك ف القسوة ولم حرم عمتك انها تكمل تعليمها بعد الاعداديه وحاجات تانيه كتير يلا ربنا يهديه


هنا :  ايه هي؟


الجدة: انا ضغطى عالي وحده امشي يا بت نامي مع اخوتك  ومسكت الشبشب ولسه هتحدفه مالقيتش حد قصادها فضحكت دخلت تنام


والكل نام وهو خايف من إللى هيحصل بكره


يتبع.............


ياترى مصطفى كلم مين ؟؟.......

(أتمنى أن تنال اعجباكم )

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع