القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرة درغام الجزء الثاني البارت16_17بقلم سندريلا انوش في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الفصل السادس عشر:

من رواية صغيرة درغام بقلمي سندريلا انوش 💋💋❤..


درغام:شاطره..ها موافقه. 

فجر:لا مش موافقه وخد منه الجاتوه واكرشه.

درغام:يانهار اسود عليا وعلي سنيني. 

فجر بهلع:درغام درغاممم.

درغام بقلق:في ايي؟!

فجر بصوت انوثي:عندكوو شااااامبوووو.


نظر اليها بتشنج ثم سحب من اسفل رأسها سلاحه ووجهه الي رأسها قائلا:كلمه كمان يا فجر..كلمه كمان وهخلص البشرية منك.


حاوطت عنقه بيدها قائله بدلال:اهون عليك!

علم درغام انها مازالت تحت تأثير تلك الخمر فقال:هه!


داعبت خصلات شعره من الخلف قائله بتقطع:اه..ون..عل..يك! 

هز رأسه بالنفي ثم قال بخبث:حيث كدا بقي.

ثم اعتدل في جلسته وبدء في فك ازرار قميصه فشقهت ومسكت يده قائله بفزع:هتعمل اي؟!!


درغام بمراوغه:هطري القاعده شويه.

قالت بانفعال ممزوج بخحل وهي تعتدل وتجلس واضعه يدها علي يده تمنعه من فك ازراره:بس يا مجنون..ااه يااااني لسا حاسه بدوخه.


قال وهو يتجاهلها ويفك ازراره:هتروح هتروح استني بس.

ضحكت بقوه ومسكت يده وهنا دخلت ديلان قائله:درغام انت عملت ااااا..ااايييييي داااااا.

فتحت فجر قميصه وخبئت رأسها بداخله واغلقته عليها..


بينما هيئته من اول شعره المبعثر الي ملابسه كانت توضح اسوء الظنون..

درغام بقوه:مش تخبطي!

ديلان بغضب:صح صح قطعت خلوتكم مع بعض.

درغام بصوت رجولي اجش:ديلااااااان الزمي حدودك.

عند فجر..كانت تنظر الي عضلات بطنه وتبتسم مثل البلهاء..وهي تقول لنفسها:خربيتك حلاوة اهلك يا شيخ.


ولكن عندما سمعت صوته القوه خرجت قائله:درغام اتنفس براحه..عضلات بطنك قفلت علي مراخيري!! 


هنا صرخت ديلان قائله:كماااااااان..ماهو دا اللي ناقص.

اردافت فجر قائله بحنق وهي تظهر عضلات بطنه قائله:مالكيش دعوه يا غيوره انت يامو صورم..اصل معندكيش باد بوي زي عنده عضلات وSix back's.


ثم خبئت راسها مجدداً داخل قميصه قائله:relax Baby عشان مراخيري مش لاقيها في بنك الحظ! 


صرخت ديلان بعصبيه ومسكت شعرها وخرجت من الغرفه تغلي..كل هذا وهو تحت صدمه من حديثها..

درغام لنفسه:البت دي لاسعه..اقسم بالله لاسعه.


عند انور..نهض من فراشه وهو يفرك عنقه بضيق مما حدث عن الطبيب..

**فلاش بااك**

انور بهدوء:يعني اي؟!

الطبيب بتفهم:انور بيه احنا كل دا كنا زي النظري لكن فكرة انك تتجوز عشان حالتك تتحسن فدا اللي المفروض يحصل. 


انور بحنق:اتجوز ازاي وانا كدا..ها قولي.

نظر الطبيب الي السما التي تنصت باهتمام بليغ ثم وجه اعينه الي انور قائلاً:انا ماقولتش انك تاخد الخطوه دي..بس الجواز دا هيكون زي محفز.


انور:اه اه طب وهلاقي واحده منين هتوافق انها تاخد اختها تعيش معاها؟؟

نظر الطبيب الي سما بتفحص وقال:هي الانسه تبقي اختك!.


نظر انور الي السما ثم فرك وجهه قائلاً:لا..فالواقع هي..هي حبيبتي.

ارتجف قلبها لذلك اللقب الذي اطلقه انور عليها امام الطبيب فهو لم يخجل باخباره عن حبه لها..والان هو يعلنها امام الجميع..يعلن حبه لها علي اشهر العالمين..


نظر الطبيب اليها وهو يعدل من وضعية نظارته قائلاً:يا انسه يرضيكي دماغه الناشفه دي! 

ابتسم بخجل قائله بخفوت:ه..هو بصراحه لو حد في مكانه هيبقي مضايق ومخنوق ثم نظرت اليه:بس نعذره.


ثم قالت بعزم:بس انا مستعده اساعده بأي حاجه في ايدي.

الطبيب:يعني موافقه تساعديه!

سما بتوتر:ا..اه موافقه.


انور وهو يلوح بيده قائلاً:يا قوم انا هنا؟! ثم قال بسخريه:انتم نستوني ولا اي..ثم وجه حديثه لسما قائلاً:انت عارفه كويس لو كان ظروفي غير دي كنا اتجوزنا بس..قاطعته هي:ماهو عشان كدا هساعدك..كدا كدا كنا هتجوز صح..يبقي نتجوز دلوقت يا انور واساعدك ومنها نكون جنب بعض! 


نهض انور وجذبها من يدها وسار بها باتجاه الباب قائلا:انا غلطان اني وافقت اجيبك معايا..ثم قال للطبيب:سلام يا دكتور.


اغلق الباب بقوه وظل يسحبها خلفه وهو يتمتم في سره ببعض السبب الاذعه ثم ادخلها السياره وانطلق..


في سيارة انور.. 

سما:يا انور انت اللي بتعمل كدا في نفسك..كل ما تتأخر هتضعف فرص علاجك.

ضرب علي المقود قائلاً بصراخ:عاااااارف عاااااااااررررف.


ثم اوقف السياره ووضع رأسه علي المقود قائلا بضعف:بس مفيش فايده يا سما مفيش فايده.

ربتت علي كتفه بحنو بالغ قائله بحنان:انور..خالي عندك امل في ربنا..وصدقني هينصرك..واعمل اللي الدكتور قاله..انا موافقه يا سيدي.


رفع رأسه قائلاً:هتبقي بالنسبالي فار لتجاربي الفشله.

تنحنحت سما قائله:مي..ميهمش المهم اني اكون جنبك.

ابتسم بوهن ورافع رأسه الي اعلي ثم قاد السياره الي وجهته..

**بااك**


انور بحيره:يعني اتجوزها علي ورق لحد ما ربنا يسهل ولا اعمل اي ياربي..ساعدني.

ثم عزم امره علي الزواج بها في اقرب فرصه ممكنه..


في صباح اليوم التالي..

وجدت فجر احدهم يربت علي يدها قائلاً بصوت انوثي:فجر هانم..فجر هانم..فجر هانم. 


نهضت فجر بضيق قائله:اي فجر هانم فجر هانم خلاااص عرفت اني زفت هانم..خييير يا ساااميه.


الخادمه:جبر بيه مستنيكي تحت.

نهضت من فراشها بفرحه قائلاً:اي عمي جبر تحت..بتتكلمي جد.

الخادمه باحترام:ايوا يا فجر هانم..وحالياً قاعد مع درغام باشا في مكتبه بيقولك الباشا انجزي في لبسك بدل ما يطلع هو اللي يلبسك.


شهقت فجر ودفعت الخادمه الي الخارج قائله:وانت زي الكمبيوتر كوبي بيسسستتت..اي يلبسك دي.


الخادمه وهي تخرج:الباشا اللي قال كدا يا فجر هانم.

فجر:هش هش روحي طيب هاجي. 


ثم اغلقت الباب

فقالت الخادمه بمكر:حلال عليكي ديلان واللي بتعمله وهتعمله.


ارتدت فجر ملابسها علي عجله ونزلت الي غرفة المكتب..


في الشركه..

هبط انور من سيارته رولز رويس..



بطلته الجذابه وحليته الانيقه خاطفة الانظار ثم عدل سترته وبمجرد عبره بوابة الأمن انتشر رائحة عطره القوي حوله مكونه هاله من الرائحه العطره..


يعرف الي اين سيذهب الان..ثم طرق الباب فاتاه صوتها الذي ينومه مغنطيسا وهو يقول:اتفضل.

دلف انور بغرور طفيف اثر حديث المواظفين عنه وهو يعصد الدرج..ثم جلس امامها قائلاً:سما هتيجي معايا دلوقت لحماتي لاني هطلبك منها علي سنة الله ورسوله.


نظرت اليه بغباء ثم ماهي الا ثانيه وهي تقفز امامه وتقول مثل المجانين:اعععععع عيتجوزنييي يا ناااس انور هياخدني خلاص لولولولولولي.


كمم فمها بقوه قائلاً وهو ينظر حوله بتوتر:اهدي يا مجنونه الناس هيفكروني بتحرش بيكي فالمكتب.

سما بحنق وهي تبعد يده عن فمها:ياخويا اتحرش..ونبي اتحرش عشان تبقي لولولولولولي.


كمم فمها مجدداً وهو يقول بتحذير:زغروطه كمان واقسم بالله ما هقرب من عتبة بيتكم.

ابعدت يده عنها ثم مسكتها بيدها الاخري وجرته خلفها خارج مكتبها قائلاً:يلا يا انور المأذون مستنينا.


عند درغام..

دلفت فجر وقفزت في احضان عمها..فهو الوحيد الذي يذكرها بوالدها لقربه الشديد منه..

فجر بحب:وحشتني ياعمي.

جبر وهو يمسد علي ظهرها:وانت اكتر يا فچر يابنت الغالي.


ثم ابتعدت جالسه علي الكرسي المقابل اليه..تحت انظار الذي يراقبهم بحزن دافين في عيناه..كم تمني ان يحتضنه احد بصدق وهو في عمرها..او ان يواسيه بعد والديه..ولكنه لم يجد سوا الجفاء..


تحدث جبر بجديه:طيب يا فچر يا بنتي.. 

انت عارفه انك بجيتي عروسه وكبيره كمان..هل يصح انك تجعدي اهنه مع راچل غريب عنك! 


هزت رأسه بالنفي فقال بهدوء:طب انت ديلوجت رافضه العيش من اهل ابوكي..وعايشه مع راچل غريب.


فجر بتوتر:ماهو..ثم صمت لانها لا تمتلك ما تقوله فقال هو:عنك انت يا فچر..ثم وجه حديثه الي درغام قائلا بقوه:انت عاوزها عندك اهنه ولا لاع! 


درغام ببرود:اومال حاططها زينة رمضان مثلا.

جبر بضيق من نبرة درغام:خلاص يبجي تكتب عليها.

ارجع درغام ظهره للخلف وقال بتكبر:وانا موافق..شوف اي وقت انت فاض..قاطعه جبر قائلاً:بكرا..هتكتب عليها بكرا في حضوري بما اني واكلها..وفي حضور شهود واشهار وكل حاچه..بس هتكتب عرفي عشان سنها.


نظر درغام الي فجر وجدتها تنظر الي الارض فتنهد قائلاً:وانا موافق.

ثم نهض وودعه جبر ورجع مره اخرى الي فجر..

درغام:جاهزه لبكرا؟!


نظرت فجر بتوتر:هه..ااا..ااه..باذن الله.

ولكنها في داخلها تقول عكس ذلك..

فجر في داخلها:يادي الوقعه الحوسه.


جلس درغام امامها قائلاً:فجر انا حاسس بتخبطك وانك مقبله علي مرحله جديده في حياتك..بس صدقيني هتفرق معانا كلنا..ومتخافيش دراستك مش هتتأثر بأي حاجه.


هزت راسها بتوتر وهي تنظر في الارض بحرج فقال مكملاً:اطلعي اوضتك دلوقت وهتلاقي بعدها في ناس جاتلك..عشان حاجات البنات الغريبه دي..والفستان هيجيلك بليل.

فجر بتعجب:فستان!


درغام:اه فستان..اي يا عروسه في اي هتحضري فرحك بجينز وتيشيرت..ثم قال بمرح:وآة اوعي تحطي تلفونك في البنطلون تحت الفستان زي المره اللي فاتت.


ضحكت بخفوت..ثم نهضت وخرجت من غرفة المكتب فقال درغام:هانت يا صغيرتي.

في الخارج..

ديلان بصراخ:انت يا رفته يا ساااميه.


ركضت ساميه اليها فقالت الاخرى بخفوت:هاا سمعتي اي.

ساميه بتوتر:هيكتب عليها عرفي بكرا يا هانم. 

شهقت ديلان بفزع وقالت بصراخ:اييي يكتب ايي..وبكرا.

هزت الخادمه رأسها بخوف فقالت الاخرى:غوووري من وشيييي.


عند منزل سما في الحي الشعبي..

ترجلت من سيارته بسرعه واتجهت الي منزلها وهو خلفها يهز رأسه بيأس من تصرفاتها الغريبه التي ظهرت عليها مؤخراً..


وصل الي الدرو التي تسكن به سما فوجد الباب مفتوح..فدلف بهدوء وجد تلك العجوز تستقبله بحب وود قائله:ازيك يابني تعالى تعالى ادهل دا البيت نور.


دلف انور قائلاً:منور بناسه طبعا.

ثم جلس امامها علي الاريكه وقال بإحترام:انا جاي انهاردا عشان..قاطعته قائله:شايك اي يابني.

انور بوقار:عادي.

السيده بصوت عالى نسبياً:سما اعملي شاي لل.. ثم قالت:فكرني باسمك تاني يابني معلش السن بقي.


انور ببسمه مشرقه:انور.

السيده:شاي لانور يا بت بسرعه.

سما بصراخ:شاااي اي ياما قولي شربااااااات. 

نظرت السيده الي انور بحرج من تصرف ابنتها فقال انور بضحك:فعلا..هو شربات..انا جاي انهاردا اطلب ايد سما منك.


نظرت السيده اليه بتمعن وقالت:بص يابني انا هقولك كلمتين..انا لا عاوزه شبكه ولا عاوزه فلوس وشقق وغيرها..انا عاوزه راجل لما اموت ماكنش خايفه علي بنتي معاه.


اتت سما من خلف الستائر قائله:لي الفال الوحش دا طييييب.

ثم اختبئت مره اخرى..فقالت والدتها:وتاني حاجه زي مانت شايف كدا بالله يابني دوختني معاها..تبان عاقله في الاول لكن لما هتتعود عليك اكتر هتلاقي مهرجانات وسيرك.


قال سما باختناق:ماتنجزوا يا جماعه اقروا الفاتحه وانا ورا الستاره انا قربت اتخنق هنا.. كح كح.


هز انور رأسه بتفهم قائلا:سما في عيني من جوت متقلقيش عليها انت بس.

السيده بحسره:ونبي يابني ماخايفه عليها انا خايفه عليك منها.


سما:انور انجز عشان كمان دقيقه هتقولك دي مش بنتي ولاقيها علي باب جامع.

ضحك انور بقوه وقال:لا خلاص..نقرا الفاتحه.


انتهوا من قرأة الفاتحه فاتت سما بالشربات ووضعته بإهمال علي الطاوله امام انور فانسكب جزء علي بنطاله..وهنا ادرك انها بالفعل مجنونه..


في المساء.. 

عند سامر..

صوت كعب انوثي يطرق في الارض ثم جلس علي مقعد..

سامر بصدمه:د..ديلان چورج! 

يتبععععع...


#صغيرة_درغام

#درغام_فجر

#سندريلا_انوش


الفصل السابع عشر:


من رواية صغيرة درغام بقلمي سندريلا انوش 💋💋❤..


في المساء.. 

عند سامر..

صوت كعب انوثي يطرق في الارض ثم جلس علي مقعد..

سامر بصدمه:د..ديلان چورج!


جلست ديلان بضجر واضعه قدم فوق الاخرى واشعلت سيجارتها قائله:مالك..مصدوم لي؟!

تنحنح سامر قائلا:مش مصدوم..بس مستغرب!.

ديلان:متستغربش لان زياراتي هتبقي كتيره اوي الفتره دي.


همهم بتوجس قائلا:امممم..ودا لي؟!

اقتربت ديلان من وجهه قائله بحقد:عشان درغام لا يمكن يكون لغيري.


ارجع سامر ظهره قائلا:وضحي اكتر! 

قالت الاخرى بغضب جام:درغام اتهبل في دماغه وهيتجوز عيله هو قدها مرتين..لا واي عرفييي.


سامر بترقب:طب وفين المشكله..اسبوع اسبوعين شهر!  وهيسبها بعد ما يزهق.

ديلان بحنق:ماهو مش هيسبها يا سامر مش هيسبها.

اعتدل سامر قائلاً:لي؟؟

نظرت ديلان امامها قائله:عشان بيحبها بجد. 


ابتسم سامر بدهاء قائلا:قولتيلي بقي انها قاصر مش كدا.

نظرت ديلان اليه بتوجس فقال هو:اعملي اللي هقولك عليه بالظبط. 


في صباح يوم الزواج..

كان يقف بشموخه في غرفته ينظر من النافذه علي تلك المساحه الخضراء الواسعه..ويتأمل الاشجار..حتي رفع هاتفه واتصل بأنور..


درغام:انور..عاوزك بليل بالبطاقه بتاعتك.

انور:...

درغام:عشان كتب كتابي علي فجر بليل.

اتاه صوته الغاضب العالي من الجهه الاخري:...


درغام ببرود:اصلك ماكنتش فاضي..كنت مع سما! 

انور:....

قهقه درغام بقوه قائلا:مفكرني مغفل يا انور..عيب دانت اللي مركب الكاميرات وعارف مكانها كويس! 


انور:....

درغام بتحذير:متنسااااش بليل فاهم..ولما تيجي هعرف منك اي الحكايه..سلام.

اغلق في وجهه الخط والقى بهاتفه علي الاريكه ثم ارجع بصره الي تلك الاشجار فلمح في السماء الصافيه سرب من الحمام المهاجر..


نظر اليهم في تمعن..فوجد احدى الحمامات ضلت ذلك السرب ووقفت علي احدي الاشجار فرحل السرب جميعه وظلت هي وحيده..


نظر مجدداً الي السماء وجد حمامه اخري وكأنها تأخرت عن السرب ولم تلحق به..


ثم هبطت الي الحمامه الضائعه ووقفت بجانبها وكأنها تبث الامل في تلك الحمامه التائه..

ثم طاروا سويا في اتجاه طيران السرب..


تبسم درغام قائلاً:اللي احنا فيه دا مش مجرد صدفه يا فجر..تدبير من الله عز وجل..جايز حياتنا زمان هي السبب دلوقت في جوازنا..زي ما الحمامه دي أتاخرت بالظبط..لو كانت متاخرتش ومشت مع باقي السرب كانت هتفضل الحمامه دي تايهه.


في المساء في حديقه الفيلا..

تجمع الكثير من عالية القوم وظلوا يتهامسون علي ذلك الزواج الغريب بالنسبة اليهم..فهل من قلة النساء..ذهب ليتزوج من طفله!! 


في غرفة درغام..

عدل من وضعية سترته واستدار الي انور وهيثم قائلاً:دي رابع بدله البسها وحاسس انهم مش لايقين! 


انور بسخريه:جرا اي يا درغام اول مره نشوفك بالتوتر دا..انت هتفضحنا ولا اي؟؟

هجم درغام وسدت لكمه قويه في وجه انور..


فعدل وجهه مجددا قائلا:طب مانت حلو اهو! 

درغام بغضب قوي:انا مش متوترر..انا بس معرفش مالي من الصبح بالمنظر دا.


هيثم وهو يكتم ضحكاته:احم..ااا درغام..البت دي خطر عليك.

درغام وهو يفك البيبيون:عارف عارف.

نهض انور مسك يد درغام قائلا:يابن وربنا البدله حلوه في اي يا درغام.


وقف درغام في منتصف الغرفه:مخنوق.

هيثم وانور:مخنووووق!

درغام:ايوا مخنوق..معرفش مالي..بقولكم اي مشوا الناس اللي تحت دول.


ضرب هيثم بيده علي صدره بحركه دراميه شعبيه قائلا: يا مصبتي ونقول اي العريس مش عارف!

صرخ درغام:مش عااارف ايييي.


توتر هيثم قائلا:مش عارف ينزل يا درغام مالك في أي؟!

جلس درغام علي حافة فراشه قائلاً بضيق:انا هأذي البنت دي.

همهم انور وهيثم ثم جلس كل منهم علي طرف درغام..


انور:فهمت..فهمت.

هيثم:طب وانت اي اللي خلاك تتجوزها وهي صغيره يا درغام مش قادر تستني سنتين.

درغام:انا مش ضامن اعيش لبكرا يا هيثم مانت عارف اللي فيها.


ضحك هيثم قائلا:طب علي فكره بقي انا اخويا لو عرف مكاني مش هضمن هعيش لساعه ولا لاء.


فتح مهند الباب قائلا:اي يا عريس العروسه خلصتت.

ثم دلف واوقف درغام وجلب العطر قائلا:نرشف برفيومنا..ثم عدل واضعيه البيبيون وقال:نعدل البيبيونه..ثم اغلق ازرار السترته قائلا:ونقفل الزراير..ثم قبل من درغام من الخدين ودفعه الي باب الغرفه..


ثم وجه حديثه الي هيثم قائلا:وانت ياعم روميوووو ست روز بتدور عليك.

نهض هيثم متوترا قائلا:روز!

مهند بسخريه ويقلد صوت هيثم:اه روووز.


اما غرفة فجر..وقف درغام وعقد يده اسفل بطنه بإحترام ففتح الباب لتظهر هي بذلك الفستان الابيض الرقيق..بطله جذابه وخاطفه للانفاس..



**اعتبروه محجبات يا جماعه ونبي😂😂😂🙂**

جلعته في حالة خمول مؤقته..حتي التقت اعينهم لتجتاح كهرباء جسده..والبسمه ترتسم علي ثغره براحه..ثم مد يده اليها فوضعتها بكل خجل..فرفعها الي فمه وقبلها بحنان.. 


اماء براسه بمعني فالنذهب..تبطأت يده بخجل وتحركت بهدوء حتي وصلت الي اعلي الدرج فتعالت صوت التصفيق والصافيرات..


انور وهو يصفق بحراره:منور يا عرييييس.

نظر درغام اليه بشرار فضحك الاخر بقوه..

هبط درغام بها بكل هدوء وهو يقول بخفوت:اي يا قمر اومال فين فجر مراتي! 


احمرت وجناتها وقالت بحنق:اي يا درغام..فجر تحت البوهيا دي صدقني.

ضحك وهو ينظر الي الجميع حتي تلاقت اعينه مع ديلان التي يكاد ان يخرج منها ادخنه لتدل علي غليان الدماء بداخلها فتبسم بمكر..


ظلوا يسيرون حتي وصلوا الي اماكنهم ووقف درغام يستقبل التهاني ثم جلس بجانبها قائلاً:عارفه..هي بالنسبالي حنه كدا.

نظرت فجر بعدفهم فقال:اه والله..الفرح اللي هيكون بجد لما نكتب كتب كتابنا شرعي باذن الله.


فجر بتوتر:هو دا ميعتبرش شرعي! 

ضم درغام يدها الي صدره وقال وهو ينظر في اعينها بتفحص:طالما اتحقق فيه شروط الاشهار والشهود..وان ليكي وكيل يبقي شرعي.. لكن عيبه مبيضمنش حقوق الست يعني لو الورقه دي اتقطعت يبقي بح..لا الراجل هيعترف بولاده ولا هي هتاخد حقوقها..وعلي فكره الناس زمان ماكنوش بيتجوزوا بالورق والكلام دا..لكن عملوا الورق دا عشان يثبت حقوقكم.


ابتسمت فجر قائله:حلال حلال حلال.

ضحك درغام مؤكداً:حلال يا اخت فجر.

سمعوا صوت ضجيج قوه فنظر درغام وجد شرطه والكثير من النساء بتحدثون بقوه الي رجال الحراسه..


نهض درغام قائلا:هشوف الحوار دا وجاي خاليكي مكانك.

ثم رمقها بنظره هادئه وعدل سترته وذهب اليهم بوجه بارد قاسي..


درغام بقوه:انا مش فاكر اني عزمت الشرطه لفرحي خير! 

تحدثت احدي النساء بغضب:انا سميره عبد القادر عضوه في جمعيه حقوق الطفل.


نظر درغام ببرود قائلاً بسخريه:اااه حقوق طفل..ثم وجه حديثه لسيده اخري قائلا:وانت اي كمان.


السيده:انا ناهد عبد القادر عضوه في مجلس حقوق المرأة.

نظر درغام اليهما وقال:اااه انتم اخوات بقي.

قالت ناهد بغضب:اه اخوات وجايين بنائا علي بلاغ ما شخص مجهول..بان في بنت قاصر هنا هتتجوز عرفي! 


هز درغام راسه بتفهم قائلاً:واي كمان.

سميره:والبنت دي مغصوبه علي الجوازه الزفت دي.

هز راسه بطريقه مرعبه متفاهما..ثم اشار الي فجر..فأتت راكضه ووقفت بجانبه..فاحضتن خصرها قائلا:فجر..انت مغصوبه علي الجوازة ثم قال بصوت مرعب وهو يجز علي اسنانه:الزززفففت دي.


فجر بتلقائيه:لا مين قال كدا.

صاحت سميره قائله:فجر..قولي الحقيقه احنا نقدر نحميكي منه وننقذ مست..قاطعتها فجر وهي تحتضن خصر درغام قائله:لا انا بحبه ومش هسيبه.


نظرت ناهد الي الشرطي الذي هز رأسه بيأس ذهب مع من معه..فتنحنحت ناهد قائله بتوتر:ااا..الف مبروك.


صافحها درغام وشدت علي يدها قائلاً بتهديد:قبل ما تقتحمي فرح اي حد ابقي اسالي هو مين!

ثم ترك يدها بيضاء لشدة الضغط عليها واحضتن فجر وسار بها بعيداً..


تجميع الجميع حول طاوله ومنهم عمها جبر وجلسوا امام المحامي...

بعد فتره..

المحامي:بارك الله لكم وجمع..اااا اي دا..كان درغام احضتن فجر بقوه كادت تكسر عظامها قبل ان يكمل المحامي حتي جملته..


همس في اذنها بصوت هادئ:مبروك يا فجر أتاتورك.

همست في اذنه بتألم قائله:الله..يبارك..لك عضمي.


ابتعد درغام عنها وهو يبتسم بمكر قائلاً متناسي وجود ذلك الحشد حوله:لا عضم اي داحنا لسا بنقول يا هاااادي! 


جبر بصرامه:احترم وچودي يا درغام باشا.

احضتن خصرها قائلا بغرور:وجدك علي راسي بس بردو علي بقول اللي علي مزاجي! 


نظر جبر اليه بضيق ثم رحل..شعر درغام بشخص يربت علي ظهره فاستدار ليجد سامر في وجهه..


نظر درغام بتفحص ثم جذب فجر خلف ظهره فقال سامر وهي ينظر براسه لما خلف درغام:مبروك يا درغام..اومال فين العروسه اباركلها بنفسي.


اقترب درغام من وجهه قائلا بتهديد:الله يبارك فيك..اما العروسه مش فاضيه.

ثم جذبها سار مبتعدا فقال الاخر:امممم بقي بتحبها هاه.


اتجه درغام بعيداً فقالت هي:مين دا يا درغام! 

درغام وهو يمسح علي شعره:دا سامر.

عقدت حاجبيها قائله:سامر!

ثم اتسعت عيناها بفزع:سامر ميرا ااا..احيه.

ابتسم الاخر بهدوء قائلا:سيبك من كل دا..ثم اقترب منها قائلا بمكر:لا بس ليدي ليدي يعني.


احمر وجهها فسحب يدها قائلا:تسمحيلي بالرقصه دي يا küçüğüm *صغيرتي*.


ابتسمت فجر وهذبت معه الي ساحة الرقص..فضم خصرها بتملك وظلوا بتمايلون علي الحان اغنية قرب كمان تامر حسني...



انضم اليهم انور مع سما..وغيرهم من ثنائي..

صفق الجميع بعد انتهاء الرقص فتقدمت سرايا وهي ترمق فجر باستحقار قائله:مبارك عليك يا درغام.


ابتسم درغام بغرور:عقبالك.

سرايا بعد فهم:ماذا.

درغام:ولا شيء..ولكن اين عدنان.

سرايا بتقزز:عدنان يقف مع انور اخيه.

هز راسه بتفهم..ثم بحركه سريعه كان يحمل فجر بين يده امام الجميع..


فشهقت الاخري وتعلقت في رقبته..فنظر بتفاخر الي سرايا قائلاً:اراكي قريباً..لان الان لدي مهمه قوميه.


نظرت فجر الي سرايا ثم الي درغام وقالت بهمس:خربيت جمالك يا شيخه.

سار بها درغام بين الجميع ولكنه لمح طيف احدهم يعرفه جيداً انها ميرا..


نظر بتفحص ثم اختفت مجدداً بين الحضور..لم يشغل باله كثير فودع الجميع وصعد الي الطابق المؤدي الي غرفتهم..


وقف اما غرفتهم ثم اخرج قطعه من القماش..وربط عيناها قائلا:في مفاجئه جوا.

ابتسمت بتوتر ثم احكم الربطه جيدا وفتح الباب ودلف بها الي الداخل ثم ازال عصابة عيناها لتشهق...


لقد غير اثاث غرفته بكامل..حتي التخت غيره ذهبت ولمست الاثاث بتفحص قائله:دا حصل امتي دا.

اغلق درغام الباب واقترب منها واحضتنها من ظهرها قائلا:ميهمش امتي..المهم ان مراتي متنامش علي مكان نامت فيه واحده قبلها..لازم تكوني مميزه عندي في كل حاجه يا فجر.


شعرت بحراره تسري في جسدها فابعتده عنها بلطف قائله بتوتر:طب..طب اي؟!

درغام بعد فهم:اي في اي؟!

فجر وهي تشير بعيناها الي فستانها:الفستان!

درغام:ماله.


فجر:اه دا شكله عبيط..ثم قالت:الفستان يا درغام عاوزه اغيره اطلع برا.

نظر درغام الي الفستان نظرات وقحه قائلاً:طب ما تغيره قصادي دانا زي جوزك بردو!


نظرت اليه بصدمه وفاه منفرج فقال:اقفلي بوقك يا حبيبتي الدبان كتير هنا.

فقالت هي:درغام متهزرش عاوزه اغير الفستااان.

جذبها من خصرها باتجاهه قائلاً:وانا مبهزرش.

ارتفعت يده علي ظهرها حتي وصل الي اول سحاب فستانها..وهي تنظر في عيناه بتوتر.. 

وبدء في انزاله ببطء شديد متعمدا ذلك لاخجالها..


وحدث مراده..قبضت فجر علي قميصه بيدها وقالت بترجي وصدغيها ينفجر حمره:درغام..كفايه عشان خاطري.

ابتعد عنها مبتسماً قائلاً:حمامك جاهز بكل حا..لم يكمل حديثه لانها بالفعل ركضت الي المرحاض وصفعت الباب بقوه..


ضحك بشده علي فعلتها وقال بخبث في ذاته:لا إله إلا الله هتنصدم جوا..ثم هز كتفيه ببرود قائلاً:هي اللي جرت بقي نصيبها نصيبها.


اغلقت فجر الباب واستندت عليه بتوتر قائله:لالالا انا مش هستحمل نظرة حمدي الوزير دي تاني.


ثم خلعت فستانها واخذت حمام دافئ..ولكنا تفاجئت بوجود قميص ابيض قصير وما زاد الطين ماء هو قصره الشديد..


لطمت علي وجهها قائله:يا فضحتك يا بنت ابراهيم..دا بيتلبس ازاي دا ولا هيدخلي ازاي داععع..اااععع منك لله يا درغام.


بعد مرور ساعه..

كان يجلس بضجر وهو ينظر الي ساعة الحائط ثم نهض وطرق باب المرحاض..

درغام بشك:فجر!

فجر من الداخل:اي عاوز اي؟!


درغام:لا يا حبيبتي هعوز اي يعني..انا بس جاي افكرك ان انهاردا دخلتنا وكدا يعني

فجر:عارفه عارفه..بس انا مش طالعه من عندي.


صاح باعتراض:نعمممم دا لي ان شاء الله! 

فجر بصراخ:عشان دي مش هدوم تتلبس اصلاا.

حاول فتح الباب ولكنها اوصدته من الداخل فقال:بقي كدا يعني! 

فجر بضيق:ااااه.


ابتعد درغام عن الباب قائلاً:يبقي هقضي الليلة دي مع ديلان وبراحتك ياا...اااااا صدم من هيئتها الانوثيه المتفجره..

نعم فهي بالفعل خرجت عندما ظنت انه سيذهب الي ديلان..ثم ركضت اليه قائله:عاوز تروح لديلان يا درغام بقي كدا.


نظر اليها بخمول قائلاً:لالا دانا غلطان جامد جامد.

ثم جذبها من خصرها بقوه لتصتدم في صدره وأكمل بهمس امام شفتيها:امممم الروج دا طعم اي؟؟


حاولت فجر ابعاده فقال هو بمكر:استني ادوقه بنفسي.

هنا صرخت هي بفزع وضربته بقوه فتركها عندما رأى هيئتها تلك..


درغام:في اي يا فجر مالك؟؟

اخذ جسدها يرتجف قائله:انت عاوز تعمل فيا زي عبدو ما كان هيعمل صحح.

اقترب منها بهدوء فتراجعت هي فوقف قائلاً:عادي يا فجر انا جوزك متخافيش.


هزت رأسها برعب قائله:لا لا ارجوك يا درغام ارجوك..ثم شرعت بالبكاءء..


يتبععععع...


#صغيرة_درغام

#درغام_فجر

#سندريلا_انوش

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع