القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت السادس والاربعون 46بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات



رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت السادس والاربعون 46بقلم بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات 

#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر

#بقلم_بسمله_صالح_البارت_46

#استغفر_الله_العظيم


وقال بضعف : بحبك سامحيني يا اسيا.


اسيا بخوف وفزع ودموع: اسررررر لااااااااا.


وقامت بسرعه من على الأرض والدموع نزلت زي الشلال من عيناها و وجريت وقعدت على الارض ورفعت راسه على رجليها وحضنته  وهدومها كلها عباره عن د*م وبتصرخ.


وبتقول :اسررررر لااااااا فتح عيونك يا حبيبي متغمضش عينك ا انا مش هسمحلك تم*وت أو تبعد عني ، ساعدوني اطلبوا الإ*سعاف بسرعه أسر بيمو*ت.


وفضلت حضناه وبتمسح الد*م من على دماغه الي بتنز*ف، وبتعيط لغيت ما وصلت الإ*سعاف ونقلوا وهي فضلت جمبه، ووصلوا المستشفي وآسيا ماسكه في أيد*ه  وبتع*يط ،والممرضين بينقلوا على غرفه العمليا*ت ولسه هيدخل اسيا بتسيب أيده لكنه رافض يسيب ايديها ومتمسك بيها وهي بتعيط لغيت ما الممرضه فكت أيديهم عن بعض ودخل أسر العمليا*ت.


واتقفل باب العمليا*ت وقعدت اسيا ورا الباب بضعف والدمو*ع نزلت من عينها، وبدأ الدكاتره يطهروا الجروح ويفحصوه ويحطواوليه جهاز التنفس، ونقلوا د*م ليه لانه فقد د*م كتير


واسيا بتبص علي ايديها وهدومها الي غر*قانه بالد*م.


 وبتقول : ااسررر ضحى بنفسه علشاني وفضلت تعيط ، وقامت ومسكت تلفونها دموعها على خدها .


وقالت : العياط مش هيفدني بحاجه ،لازم ادعي له علشان حياته في خطر وهو بين الحياه والموت واتصلت اسيا بي محمود السيوفي وعرفته بي الي حصل لي أسر وجا هو ومني بسرعه على المستشفي .


واستأذنت اسيا انها هتروح تدعي لي أسر وراحت المسجد واتوضت وبدأت تصلي وتدعي لي أسر وهي منهاره من العياط وبتدعي من قلبها أن ربنا يحفظه ويقومه بالسلامه، وبعد ما خلصت مسحت دموعها وكان باين جدا على وشها وعيونها الحمراء أنها كانت بتعيط وراحت المستشفي وانصدمت لما لاقت الدكتور.


بيقول بحزن واسف لي محمود: للاسف المريض قلبه وقف.


مني بصدمه وشهقه: ابنييي.


 ووقعت على الأرض فاقده وعيها، وشالها محمود وهو بيعيط ونقلها على غرفه في المستشفى وركبو لها المحاليل.


  اسيا قربت  من الدكتور بسرعه :لا لا لا مش معقول يعني ايه انت اكيد بتضحك علينا وبتخوفنا اقول ان دا مش حقيقه لا لا أسر مستحيل يسيبني هو وعدني بكدا انت واقف ليه اعمل اي حاجه اعمله صدمات بسرعه ابعد كدا يا يوسف.


 ودخلت اسيا العمليات ويوسف كان بيحاول يمنعها بس هي دخلت وبدأت  تنعش قلبه وتعمل صدمات بس أسر مش بيستجيب لكل دا، قرب يوسف ومسك ايد اسيا.


وهو بيقول بدموع: خلاص يا اسيا ادعيلوا بالرحمه أسر مات البقاء لله.


اسيا بهستريا وصراخ: متقولش كدا أسر مستحيل يسبني اعمل اي حاجه يا يوسف أسر بيروح مني ، أسر مش ممكن يموت طول ما قلبي بينبض هو كمان هيفضل قلبه يبنبض، اعمل اي حاجه.


وشافت الممرضه بتقرب وبتحط الغطا على وش أسر، جريت اسيا عليها ومسكت ايديها قبل ما تغطي وشه.


وقالت بصوت عالي : انتي انتي بتعملي ايه انا بقولك أسر مماتش انتوا مبتفهموش أسر استحاله يسبني وقربت من أسر وهي بتضرب على خده بخفه.


وبتقول بدموع: أسر يا حبيبي انت مستحيل تسبني صح فتح عينك عرفهم انك عايش وأنهم كدابين.


بس أسر مبيتحركش ولا بيستجيب لأي حاجه.


اسيا بصراخ ودموع وشهقات متتاليه: اسررر بلاش تعمل كدا فيا بالله عليك انا مستحملش بعدك عني.


وحضنته بقوه وهي بتعيط في حضنه ودموعها غرقت هدومه.


اسيا بدموع : أسر قوم يا أسر متوجعش قلبي عليك انا بحبك  انت عايز تسيبني بالسهوله دي انت هتتخلى عن وعدك انت وعدتني انك مش هتسيبني فتح عينك يا اسر،انت كان نفسك ان انا سامحك ونرجع لبعض انا مسامحاك ، مسامحاك والله بس فتح عينك عشان نكمل حياتنا مع بعض،انا مش قادره اشوفك بالحاله دي.


 فتح عينك يا اسر انا باحبك وما اقدرش على بعدك ابدا صدقني كنت بتعذب سنه ونصف اللي بعدنا فيهم عن بعض عمري ما نسيتك ابدا كنت بافتكر كل ذكرياتنا الحلوه كنت باتمنى نرجع لبعض بس كان دائما كبريائي وكرامتي بيمنعوني اني اسامحك بس حبي اكبر بكثير من كبريائي انت عملت كل حاجه علشان اسامحك كنت كل يوم بتكلمني وانا باعمل لك حظر وما كنتش بتيأس وبتشتري خط جديد وتكلمني وجئت واعتذرت مني في الاستديو قدام الناس كلها وهي بتشوفك على التي ڤي ونزلت على ركبك عشان اسامحك وانقذتني كثير وضحيت عشاني كثير.


 كل ذكرى بيننا ما نسيتهاش كله ذكرى محفوره في قلبي انت قلبي وعقلي وروحي وكل حاجه ليا عمري ما كرهتك ابدا ولا هاكرهك ،لما شفتني ماشيه مش واخذه بالي من الطريق والعربيات اللي حوالي ما همكش نفسك وانك ممكن تموت ضحيت بنفسك علشان اعيش.


 ونزلت الدموع من عينيها.


 وهي بتقول: ما تسبنيش يا اسر فتح عينك انا باحبك ما توجعش قلبي عليك.


بس أسر مش بيستجيب.


قرب دكتور يوسف منها وقال: خلاص يا اسيا متعمليش في نفسك كدا ادعيله بالرحمه متعذبهوش ونادى للمرضه علشان تخدها بس هي اتعصبت


وقالت : ابعدوا عني ،انتم كلكم كذابين سيبوني أسر عايش، ليه مش عايزين تصدقوا مستحيل يسبني هو وعدني بكده، سبني يا يوسف أسر اكيد عامل فيا مقلب.


وقربت من أسر ومسكته من هدومه جامد وفضلت تهز فيه.


 وهي بتقول : اسر فتح عينك عرفهم ان حياتنا مرتبطه ببعض ، وأننا منقدرش نعيش من غير بعض وان حتي الموت عمره ما هيفرقنا طيب انا سامحتك اهه مش كان نفسك اسامحك ونرجع لبعض طيب اديني سامحتك ، وعرفتك اني مقدرش اعيش من غيرك اهه وانك حب حياتي الاول والاخير ، انا بحبك ارجعلي.


وحطت ايديها على صدره وضغطت عليه.


وهي بتقول :انا بحبك مقدرش اعيش من غيرك فتح عينك.


وفتح أسر عيونه ببطئ شديد وبدأ يسعل، وابتسمت ليها بضعف وقال : بحبك.


وقفل عيونه تاني.


اسيا بدموع الفرحه : أسر انت فتحت عيونه ، يوسف انا قلت لكم ان اسر يستحيل يسيبي اسر عايش اهو تعال بسرعه يا يوسف والنبض رجع أهه.


 وبعدت اسيا واتجمع حواليه الدكاتره والممرضين وبداوا يفحصوه واسيا كانت بتحمد ربنا وبتدعي له واقفه في اخر ركن وعينيها عليه.


وطلبت الممرضه من اسيا انها تخرج علشان يعرفوا يكملوا شغلهم وخرجت اسيا ولقت محمود قاعد بره وبيعيط على حاله ابنه وان منى فاقده الوعي قعدت جنبه هي طمنته.


وقالت له: ان اسر فتح عينه وبعد كده خرج الدكتور بعد مرور ساعتين وقامت اسيا


وقالت: يوسف اسر عمل ايه دلوقتي.


يوسف بابتسامه: دي معجزه والله يا اسيا اسر رجع نبضه وهو دلوقت عدي مرحله الخطر ، بس في شويه كسور وكدمات بجسمه ،وهيفضل 48 ساعه تحت الملاحظه.


محمود وآسيا بفرحه: الحمدلله.


اسيا: يوسف هو انا ممكن ادخله.


يوسف: هو تعبان خالص ولازم يفضل لوحده.


اسيا: انا لازم اشوفه وهلبس اللبس الخاص بتاع العنايه واكلمه ما تخافش انا دكتوره برده واعرف ايه الي هيتعب المريض، انا هبدل لبسي  وادخل.


دخل محمود لمني الي كانت بدأت تفوق.


وقالت بفزع: اسرررر ابني وعيطت.


قرب محمود وقال وهو بيحضنها : اهدي يا منى أسر عدى مرحله الخطر يا حبيبتي، وآسيا معاه دلوقتي.


منى : الحمدلله انا عايزه اشوفه يا محمود.


محمود : مش هينفع حالته متسمحش وبعدين مراته معاه سيبهم مع بعض لان في امل كبير يرجعوا لبعض ،ربنا يصلح الحال وانتي شوفيه بعد ما ينتقل غرفه عاديه.


ودخلت اسيا عند اسر وهي بتتحرك ببطء وبتبص عليه وهو راقد على السرير واسر الجروح معلمه في وشه وقربت وقعدت على الكرسي اللي جنبه ومسكت ايده وباستها.


اسيا بدموع : كده تقلقني عليك يا اسر كنت عايز تسيبني لوحدي يلا فتح عينك عشان تعرف اللي انا سامحتك ونبدا حياه جديده وصفحه جديده وننسى الماضي.


فتح عينك مش قادره اشوفك كدا ، انا السبب لاني مأخدش بالي انك بتنادي وان العربيات حواليا، وبسببي انت بقيت في الحاله دي ومسكت أيده ودموعها نزلت على أيده .


وهي بتقول : اسفه يا حبيبي.


بدأ أسر يحرك صوابعه ببطئ.


اسيا : بفرحه أسر انت بتستجيب انا جمبك فتح عينك ،مش هسمح لي حاجه تصيبك.


اسر يفتح عيوني ببطء ،بيبص لها وبيبتسم بتعب.


اسر بتعب: ا اسيا انت ب بجد مسامحاني يعني هترجعي لي ووهنبدا حياه جديده زي اي زوجين حياه هادئه ومستقره، و نكون اسره.


اسيا ببتسامه ودموع : اكيد يا حبيبي انا مقدرش اعيش من غيرك كفايه بعد وفراق لغايه كدا ،انت اتعلمت الدرس واعتذرت كتير ،وفضلت متمسك بيا وما يأستش وفضلت تعتذر كثير وضحيت بنفسك علشاني، وعرفت غلطك وان لو مفيش ثقه يبقى بلاه الحب وبلاه الجواز والارتباط وان الثقه اهم شئ.


أسر : اكيد انا اتعذبت علشان تسامحيني.


وبدأ أسر أن يسعل، ووقفت اسيا وهي قلقانه عليه اسر انت كويس وعدلت ليه المخده وقعدته واديته كوبايه مياه وبدا يشرب وهي ماسكه كوبايه المايه وبتشربوه وبيبص لها بكل حب ،وهي قلقانه و في نظره عينيها نظره القلق.


شرب أسر المياه ومازال بيبص لها.


اسيا : ارتاح شويه انت تعبان خالص.


أسر بتعب : مش جاي ليا نوم انا فرحان قوي لو كنت اعرف اني لما اعمل حادثه هتسامحيني  كنت زماني عملت حادثه من زمان ، عشان تسامحيني.


حطت اسيا ايديها على فمه.


وقالت: ما تقولش كده!


أسر :انا فرحان قوي لاني شايفك قدامي وانك سامحتيني انا بحبك قوي. 


اسيا : لو فعلا بتحبيني نام وارتاح علشان تخف بسرعه.


أسر : حاضر بس خليكي جمبي وماسكه ايدي.


مسكت اسيا أيده وفضلت قاعده جنبه وهو نام وهي نامت على أيده.


في الفندق في شرم الشيخ.


صحي جاسر من النوم وهو بيبص على رقيه وهي نائمه وباسها برقه وقام اخذ دش ورجع لها ثاني وصححها.


وقال لها :يلا عشان هننزل نفطر في المطعم وافسحك ونقضي اجمل شهر عسل ما يتنسيش.


فتحت رقيه عينيها بسرعه وشالت الغطاء من عليها

وقالت: بجد.


جاسر بضحك :بجد الجد كمان يلا قومي خذي دش والبسي علشان هنقضي اجمل يوم النهارده.


ولبست رقيه دريس وفردت شعرها هو لبس قميص وبنطلون وهي مسكت في ذراعه ونزلوا وبداوا ياكلوا في المطعم وهم بيضحكوا وبيهزروا وجاسر بيتغزل في رقيه، ورقيه فرحانه جدا ،وبعد كده اخذها الملاهي وبداوا يركبوا مع بعض وهم فرحانين وبيضحكوا وطلعوا اتمشوا شويه على البحر وقضوا يوم جميل جدا وروحوا البيت وهم فرحانين.


اما عند ريناد ومعتز فكانوا بيتغدوا في مطعم بالليل وقاموا يرقصوا رقصه رومانسيه في المطعم وكانوا بيغنوا مع الاغنيه وبعد كده خلصي الرقصه وقعد يتكلموا شويه ويضحكوا.


وفي المستشفى بعد مرور ساعتين صحيت اسيا وباست اسر من خده برقه ، وكانت هتخرج بس انصدمت لما لاقت درجه حرارته عاليه جدا خرجت بسرعه ونادت على يوسف اللي جا و اداله ابره خافض للحراره ،وبدات اسيا تعمل له كمادات وهي قلقانه جدا عليه لغايه ما الحراره نزلت وكانت سهرانه جنب طول الليل وهو كان بيخطرف في الكلام وعلى لسانه اسم اسيا.


وبعد مرور يوم من اهتمام اسيا بي اسر بقى اسر احسن من الاول واتنقل لغرفه عاديه وجاءت والده اسيا وشافته واطمنت عليه هو كان اهله حواليه وجاءت هلا ووالدتها وباري واطمنوا عليه ودعوا بالشفاء ليه.


ومشيوا واستاذنت هلا من والدتها ان هي تروح الملجا وتشتري هدايا للاطفال وتلعب معاهم ووافقت مامتها واشترت هلا هدايا كثير لبس ولوحات والوان وشوكولاتات وحلويات وحاجات كثير تفرح الاطفال زوصلت وهي شايله الحاجات دي كلها ونادت على البودي جارد وشال معها الهدايا، ودخلوا الملجا.


وبدات تلعب مع الاطفال في الحديقه وتدي لكل واحد هديته وترسم معاهم وهي فرحانه جدا وهما فرحانين والاطفال حبوها واتعلقوا بها وبدات تحضنهم كلهم وتوزع عليهم هدايا ثاني وفي اللحظه دي دخل سليم الملجا وانصدم لما شاف هلا وقرب منها.


وقال: هلا مش معقول ايه الصدفه الحلوه دي.


بدا قلب هلا يدق بسرعه شديده جدا هي عارفه الصوت ده كويس عمرها ما تنساه لانها عشقت الصوت ده وبصت.


وقالت: دكتور سليم.


سليم : ينفع اقعد معكم وشاركم فرحتكم.


هلا بابتسامه : اكيد طبعا.


وقعد سليم مع هلا والاطفال وبدؤوا يلعبوا كلهم ويجروا والاطفال كانوا بيجروا ورا هلا وسليم متابع فرحه هلا وتغيرها الشديد وبقيت احسن من الاول بمراحل وكانت هلا بتجري بتبص وراها بفرح على الأطفال.


وفجاه في اللحظه دي كانت اسيا قدامها حجاره وهتتكعبل فيها قرب منها ومسكها بسرعه من ايديها ولف ايده حوالين  وسطها وبصوا وفي عيون بعض نظره طويله وكان لغه العيون هي الي بتتكلم وبتوضح حبهم لبعض.


وفي اللحظه دي جات طفله صغيره ومسكت هلا من هدومها.


  وهي بتقول: ابله هلا ابله هلا يلا عشان نكمل لعب.


سابها سليم.


وقال: انت كويسه.


هلا  بكسوف: الحمد لله انا كويسه شكرا يا دكتور.


سليم :لا شكر على واجب وكملت هلا لعب معاهم وهي تفكيرها كله مع سليم.


وسليم كان متابعها بنظراته وهلا كانت مكسوفه جدا وبتسأل نفسها معقول يكون بيحبها ولا ده مجرد اعجاب لانها  فعلا اتغيرت.


وفي المستشفى كانت منى واسيا قاعدين جنب اسر.


منى :روحي انتي يا اسيا يا حبيبتي انت بقالك يومين مبتناميش وشكلك تعبان جدا ولازم ترتاحي.


اسيا :ولا تعب ولا حاجه روحي انت يا ماما لانك ما نمتيش من امبارح وانا ههتم  بأسر.


واصرت اسيا كثير واصر أسر أن منى تروح ترتاح، وفهمت  مني ان هم عايزين يبقوا لوحدهم ومشيت وهي بتتمنى لهم السعاده.


أسر : اخيرا بقينا لوحدنا.


اسيا : احمم انت تقصد ايه!


أسر ببتسامه: هو انتي مش مراتي بردك ولا انا بيتهيألي!


اسيا : لا مراتك.


أسر : ممكن طلب وياريت مترفضيش.


اسيا : اتفضل يا اسر!


أسر: ممكن تيجي تنامي جمبي على السرير ، لانك وحشاني جدا نفسي اخدك في حضني.


اتوترت اسيا واتكسفت ومش عارفه تقول ايه!


أسر بحزن : كنت عارف انك مش هتوافقي مش مشكله.


وقفت اسيا  وقفلت الباب وبدأت تقرب منه.


وقالت بهزار: ادخل شويه وانت  واخد السرير كله كدا.


فرح أسر جدا واتنقل على الجنب التاني من السرير وهي نامت على الطرف التاني على ذراعه واخدها في حضنه وبا*سها.


وهي اتكسفت جدا.


وقالت بكسوف: ااسر.


حط أسر أيده على شفايفها.


وقال: هشششش ،متتصوريش انت وحشاني قد ايه،   انا بعشقك مش بحبك كل الكلمات دي متعبرش عن حوبي ليكي.


وحضنها وضمها لصدره اكتر وهي حضنته، وناموا وهما حاضنين بعض!


وفي صباح يوم جديد صحي واسيا واسر وانصدموا ولما شافوا......


استوب قول لحد هنا خلص البارت ده يا ترى ايه اللي اسيا واسر شافوه وخلهم ينصدموا كده وايه  مصير علاقه هلا وسليم وهل ممكن رنا تموت ولا هتتعالج وتبقى افضل وهل هي فعلا اتغيرت؟؟؟؟


كل ده واكثر هنعرفه في الاحداث في الحلقات القادمه تفاعلاتكم وتوقعاتكم ورايكم يهمني جدا،انتظروني يا احلى عيله. 🌹🤍


#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر.

#بقلم_بسمله_صالح✍️

#يتبع.......

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع