القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت الهاوية البارت7_8_9بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


الجزء السابع✨شكرا علي تفاعلكم السكر✨بقلم سولييه نصار✨

-حرام عليك ...اتقي الله ازاي اتجوز عر*في ...

-هو ده اللي عندي ..

قالها حسن بقس*وة ...قربت من امي وقولت :

-يا ماما قولي حاجة ابوس ايديكي .

بس امي سكتت بخ*وف من جوزها ...فكمل حسن كلامه ..

-بكرة الصبح تقوليلي ردك ...لاما توافقي أو تطلعي من بيتي انا مش هصرف عليكي !!!

وبعدين سابنا ومشي .

....

طول الليل فضلت افكر في الكار*ثة دي واعيط...اعمل ايه يا ربي اقت*ل نفسي وارتاح طيب بس حر*ام ...حر*ام اعمل كده ...بس الدنيا قا*سية معايا ...مش لاقية حد حنين عليا ...حسن عايز يجوزني ع*رفي ...يعني لو خلفت من الراجل ده حياتي هتت*دمر ومش هيبقي إثبات اني مراته ! بس لو موافقتش هترمي في الشارع ...يارب اعمل ايه ...فضلت طول الليل ادعي ربنا يساعدني وينور بصيرتي ...

......

تاني يوم كنت اديت قراري لحسن اني هتجوز كريم الشاب اللي اتقدملي وقبل ما نكتب الورق بيوم حكيتله لكريم علي كل اللي حصل في حياتي ...كان عندي امل أنه يقدر وميقس*اش عليا ويعاملني كويس ويتجوزني رسمي ...

  .......

تاني يوم ...

كتبنا ورقتين عر*في ولبست الفستان  ...كنت مبتسمة لكن من جوايا كنت بم*وت حرفيا ...كان عندي امل ان كريم يبقي كويس معايا ويوافق يساعدني الاقي ابني ...اتمنيت أنه ميعملش زيهم وميك*سرنيش ...

اتجوزنا ...وساعدني اعمل ورق تاني ...كان عندي امل أنه يكتب عليا رسمي بس ر*فض ....

سافرنا أنا وهو بلد غير القاهرة وقعدنا فيها ...كانت حالتنا وحشة بس كنت أنا بشتغل وبساعده وهو للاسف مكانش بتاع شغل ...كان كل يومين يسيب شغله ويقعد في البيت وانا اتحملت وعيشت ...مكنتش عايزة اتر*مي في الشارع تاني ...لحد ما في يوم فاض بيا وقولت:

-مش كفاية كده ...انت سايب الحمل عليا لا بتشتغل ولا بتساعد ...أنا تعبت يا كريم .. 

بصلي ببرود وقال :

-هو ده اللي عندي ..

-تقصد ايه ...

قام ووقف وقال:

-اقصد يا حلوة اني كفاية أن اويتك في بيت بعد ما الكل اتخلي عنك ...أنتي ملكيش عندي حاجة وتفضلي هنا تطف*حي بسكات والا والله اندمك علي اليوم اللي شوفتيني فيه انتي فاهمة ولا لا ...

رجعت لورا وانا بعيط وانا حاسة أنه ك*سرني زي الباقي ...عينيه كان فيها ق*سوة ...مكانش مجرد تهد*يد ...أنا بالنسباله مش مهم ...أنا عمري ما كنت مهمة عند اي حد وهو مش استثناء ...دخلت الاوضة وقفلت باب الاوضة  وفضلت اعيط ...جه هو دخل افتكرته هيصالحني ..وانا من غبائي فرحت ولكن عرفت أنه جاي عشان حقه الشرعي ...

....

فضلنا ايام كده لحد ما في يوم حسيت اني تعبانة ودايخة ووقعت من طولي وانا في الشغل ...مدير المشغل اداني إجازة وروحت المستشفي اشوف انا مالي واتصد*مت صد*مة كبيرة لما اكتشفت اني حامل!!!!

......

كنت راجعة البيت وانا مصدومة وببكي بأنب نفسي اني نسيت برشام منع الحمل في الليلة اتخ*انقنا فيها ... بأنب نفسي اني حملت وجوازي مذ*بذب بالشكل ده !!!لازم  اخلي كريم يخلي جوازنا رسمي عشان البنت تتكتب بإسمه...

... .

روحت البيت وواجهته

-نعم يختي حامل ؟؟!مش قولتلك بلاش حمل انتي اتج*ننتي .  انتي عايزة تربطيني ولا ايه !!

بكيت بصدمة وقولت:

-انا مراتك!!اربطك ايه !انت لازم تخلي جوازنا رسمي ...

ضحك وقالي :

-اها عرفت دلوقتي نيتك الر*خيصة زيك عايزة تخلي جوازنا رسمي بس لا ..مش عيل زي كده هيربطني بواحدة زيك ..

-يعني ايه ؟!

قولتها برعب فقال هو :

-يعني لو عايزة تعيشي معايا نزلي الطفل !!

يتبع

#الهاوية

#سولييه_نصار



الجزء الثامن♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-انت اتجننت يا كريم صح ؟!

قولتها وانا منه*ارة  كنت ببعد عنه ...خو*فت بسبب اللي قاله ...عينيه كان فيها ش*ر ...كان بيتكلم بجد مش بيهزر ...عايزني انزل الجنين ...قلبي كان بيتع*صر وانا بفكر امتي عذ*ابي هينتهي ...مفيش حد فيهم طلع كويس ...كلهم وح*شين ...كلهم است*غلوني...كلهم ك*سروني ...دموعي نزلت وقولت:

-وانا مش هنزل الجنين يا كريم ...

رفع راسي وقال بقسوة:

-خلاص يبقي تمشي من هنا انا مش عايزك ...يالا غو*ري من هنا ...ارجع من البيت وملاقيش يا ناريمان ولو لقيتك والله أنا اللي هس*قطك بنفسي ...

وبعدين سابني منهارة ومشي ...حسيت وقتها أن خلاص انتهيت ...أنا حامل بطفل أبوه را*فضه ...قررت اطلع من البيت لاني مستحيل كنت اقت*ل طفلي بالشكل ده   وقررت اسافر القاهرة ...اخدت هدومي وتليفوني وفلوس كنت محوشاها بعيد عن كريم ونزلت القاهرة ...

......

وصلت القاهرة عند ماما وحكيتلها اللي حصل كله ...

-نعم يختي يعني انا هتب"لي فيكي !

قالها حسن وهو بي*زعق ماما كانت تعبانة جدا وبتحاول تسكته ...ولأول مرة تقف في صفي ضد حسن وتقوله:

-خلاص يا حسن ..قولت ناريمان هتعيش هنا لحد ما أحوالها تتضبط انت فاهم !!!

وفعلا فضلت مع امي فترة لحد ما في يوم ...

...

كنت بنضف البيت لما الجرس رن ...روحت افتح الباب واتصدمت لما لقيت في وشي كريم باين عليه الزعل ...بصتله بلوم وقولت :

-انت عايز ايه ..

-انا بحبك يا ناريمان وعايزك ...اديني فرصة تانية وانت هكتب عليكي رسمي واسجل الطفل بإسمي...

.....

بعد شوية ...

كان كريم وامي وحسن وانا قاعدين ...كريم ابتدي يتكلم وقال:

-والله انا ن*دمان يا ست لوزة اني عملت فيها كده ...من اول ما مشيت وانا حسيت بفراغ كبير عشان كده انا طالب بس فرصة أخيرة ليا ...خليها ترجعلي ...

من جوايا فرحت ...حسيت بأمل جديد ...ابني هيتربي وسط أهله ...كنت مبسوطة اووي ...

كمل كريم كلامه وقال:

-انا نويت اعيش في القاهرة واشتغل  هنا بس طبعا عايز شقة حتي لو كانت ايجار عشان مش معايا فلوس وسيب الشقة التانية ...

بصتله بتوت*ر بس قررت اديله فرصة تانية عشان ابني علي الاقل ...

......

بعت الموبايل اللي حيلتي وجاب مبلغ حلو وأجرت بيه شقة وقولت اتصرف الشهور التانية ...

....

وعشان حملي مكنتش بقدر اشتغل كتير وكريم كان منضبط وهو اللي بيشتغل ...اخد فترة بيتصرف كواحد مسؤول وكان حنين عليا وافتكرت بغبا*ئي أنه عقل وقولت الحمدلله ولكن للاسف رجع لعادته...عمل مشكلة في الشغل وسابه...وبعدها كل لما يشتغل شغلانة يسيبها ...خن*اقاتنا كترت ...والايجار اتكوم ...كان بيختفي بالايام ويرجع ...كان مج*نني ....

....

مرت الشهور علي هذا الحال لحد ما صاحبة البيت مشيتنا بعد ما طلعت عيني عشان اجمع الايجار واضطرينا نعيش عند ماما اللي كانت حالتها س*اءت بس خلتني اعيش عندها ووقفت قدام حسن ...

وشاف حسن شغل لكريم وبدأ زي عادته يشتغل يومين ويمشي ...لحد ما قربت ميعاد ولادتي وصحيت من النوم ولقيته اختفي تماما ...رنيت  علي تليفونه لقيت ان تليفونه مقفول ...قومت من سريري بصعوبة وانا بع*يط من الال*م ...كنت في الشهر الأخير وانتفضت لما حسن دخل عليا وقال:

-امك تع*بانة أووي يا ناريمان هننقلها دلوقتي المستشفي ...

.....

بصعوبة شديدة روحت المستشفي ...مكنتش عارفة امي مالها بس حسن بيقول أنها جتلها الأزمة تاني ...فجأة خرج الدكتور قرب حسن منه فقال الدكتور بأسف:

-البقاء لله المريضة اتو*فت!

يتبع

#الهاوية

#سولييه_نصار



الجزء التاسع♥️شكرا علي تفاعلكم السكر ♥️بقلم سولييه نصار♥️

-امي ما*تت؟!!

قولتها بصدمة وعيوني بتنزل دموع ...رغم اللي عملته بس كانت اخر سند ليا ...فضلت اعي*ط وانا حاسة نفسي هم*وت ...حطيت ايدي علي بطني وانا بحس بالض*ياع ...مو*تها ك*سرني...

قضيت ايام العزا وانا مصدو*مة كنت بب*كي بإستمرار....

مرت الايام لحد ما جه ميعاد الولادة ولأن كنت لسه بواجه مشاكل في ورقي لأني مش مصرية مفيش مستشفي حكومي كانت هترضي بيا عشان كده قررت اروح عيادة خاصة ومن حسن الحظ اني عملت جمعية بجزء من الفلوس اللي كنت بشتغل بيها ...اتصلت بيها عشان اخدها واتصدمت صدمة عمري لما قالتلي أن جوزي من فترة صغيرة جه وقالها اني هولد  واخد الفلوس ...وقتها حسيت بح

ضر*بني بسك*ين في قلبي ...يا لهووي هعمل ايه ...دماغي فضلت تودي وتجيب أنا هولد ازاي ....حطيت ايدي علي دماغي وانا ببكي ...وفجأة زاد الال*م عليا وصرخت ...فضلت اصرخ بأ*لم قدام عادل وحسن  اللي كانوا بيبصولي ببرود لحد ما الباب بدأ يخب*ط جامد ...

راح عادل فتح الباب فجيراني دخلوا واتصدموا من شكلي واحدة منهم بصت لحسن اللي قاعد ببرود وصرخت:

-اتقي الله البنت بتم*وت قدامك ..

-خليها تمو*ت 

قالها ببرود ..

هزت هي رأسها وبعدين قربوا الجيران مني وودوني عيادة خاصة لانهم عارفين قصتي وقدروا يجمعوا من بعض لحد ما دفعوا الفلوس ....بنتي نزلت وهي تعبا*نة ودخلوها الحضانة ودي كانت مصاريف تاني وطبعا حسن مرضاش يساعدني وانا اللي اشتغلت ...كنت بمو*ت من التعب وفاتحة بطني ورغم كده روحت اشتغل وامسح السلالم ....كنت بمو*ت حرفيا بس كله عشان بنتي ...دي اللي هتعوضني عن ابني اللي ض*اع ...

الحمدلله بنتي اتعافت وخرجت وروحت بيت حسن ولقيت كريم هناك ...

-انت أحق*ر انسان أنا شوفته في حياتي ...

صرخت فيه وانا شايلة بنتي وماشية بصعوبة ...بصلي ببرود وقال:

-انا خلاص قطعت الورق ما بينا وبقولك انتي طالق ...انا مش عايزك خلاص وهاخد بنتي منك أنا اتعرفت علي واحدة وهتجوزها وهي اللي هتربي بنتي ...

رجعت ببنتي وقولت:

-مستحيل ...مستحيل دي بنتي ...

صرخت مرة تانية وانا بفتكر حر*قة قلبي علي ابني الاولاني وقولت:

-مش هسمحلك تاخدها مني مفهوم ..

ابتسم وهو بيبصلي وقال:

-وانتي مستعدة تصرفي علي بنتك ...ده انتي مش لاقية تأكلي ...

الدموع بدأت تظهر في عيوني  وقولت:

-ملكش دعوة بنتي أنا هصرف عليها ...كل اللي نعمله دلوقتي بس انك تسجلها بإسمك...

ضحك بش*ر وقال:

-مستحيل خليها كده من غير اب عشان لما تكبر يقولوا عليها بنت ح*رام ...أنا مش هسجل حد بإسمي..

-اتقي الله 

قولتها بإنهي*ار فقال هو :

-وقتك خلص يا حلوة خلاص ...أنا دلوقتي هتجوز واحدة رسمي وبنتك دي اشبعي بيها ...

وبعدين خرج  وسابني منها*رة ...قعدت علي الأرض أنا وبنتي وانا حاسة قلبي بيتق*طع...ياربي هعمل ايه في المصي*بة دي 

..بصلي حسن بقس*وة وقال:

-يالا يا حلوة بقا عشان تغور*ي من هنا. ..أنا استحملتك بما فيه الكفاية عشان امك ...لكن أنا بعد يومين هتجوز والعروس الجديدة مش عايزاكي هنا !!

يتبع

#الهاوية

#سولييه_نصار

خلاص قربت تخلص ✨

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع