رواية اسيرة قلبي البارت 1_2_3_4_5بقلم جني محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
تعريف للشخصيات الروايه
اسيل محمد. وهي البطله بنت هاديه وف جامعه طب جميله جدا شعرها حرير ولونه اسود مش محجبه وقصيره وعينها لونها عسلي فاتح و بشرتها بيضا وعايشه مع امها وابوها وحياتهم هاديه بس هل هيستمر الوضع ده هنعرف ف البارتات اللي جايه
ابوها(محمد) بيحب مامتها جدا وواخدها عن قصه حب وطيب وملامحه هاديه وبيحب عيلته جدا وشغال ف شركه بترول
مامتها (ملك) بتحب عيلتها جدا ملامحه جميله زي اسيل
اسيل محبوبه من الكل وناجحه ومتفوقه وهي ف اخر سنه ليها ف كليه الطب وليها صديقتين مقريبين ومفضلين ليها. واسمهم منه وهاجر
منه. بنت مختمره وجميله جدا وملامحه طفوليه
هاجر بنت جميله متوسطه الطول بيضه ولون عنيها اسود ومحجبه
تعريف عليه البطل
البطل. زين السيوفي ملامحه وسيمه جدا وحاد وعصبي ووقت عصبيته مش بيشوف ادامه بس حنين مع الناس اللي بيحبها
وعنده سلسله شركات داخل وخارج البلد ودا طبعا من هو اللي عامله عايش مع مامته واخته واخوه
مامته (ناديه) ست طيبه وجميله وبتحب عيالهها لابعد الحدود
اخته (شهد) شعرها اسود وطويل لحدا ما قمحويه ولون عينها بني وبتدرس ف جامعه هندسه ف اول سنه
اخوه (اسر) عكس اخوه شخصيه مرحه وبيحب الهزار ووسيم زي اخوه وهو ف تانيه ثانوي ومجتهد جدا وبيطلع الاول.
زين ليه صديق مقرب واسمه
سيف. شخصيه مرحه جدا وطيب وحنين وبيحب شهد وشهد كمان بتحبه وبيفكر يطلبها من اخوها بس خايف وهو شريك زين
وباقي الشخصيات هنعرفها ف البارتات القادمه
اسيره _قلبي _بقلم. جني محمد
بارت1
تشرق الشمس ع ابطالنا حامله السعاده
مامتك اسيل بتدخل اوضيه اسيل
مامت اسيل بتقول. يبت ي اسيل اصحي هتتاخري عن الكليه
اسيل. يماما سبيني انام شويه حرام
مامتها. قومي يبنتي الساعه بتقت 8
ف اللحظه دي اسيل بتنط من ع السرير
يلهوي يماما مصحتنيش من بدري ليه
مامتها. شوفو البت دنا خامس مره ادخلك قومي يلا اجهزي هتتاخري
اسيل. اشطا يبطوط خدي الباب معاكي بقا عبال مجهز
امها طلعط من الاوضه وهي بتقول اي البت العبيطه دي يربي انا عملت اي عشان ترزقني بالبلوه دي
اسيل من جوه قالت سمعتك ع فكره يبطوط بس حقك
عند زين صحي اخد دوش وبدا يلبس عشان يروح الشركه ووقف ادام المرايه بيظبط شعره وبعدين نزل ولقاه اخته طالعه من الاوضه
زين. صباح الخير
شهد. صباح الكرمله يقمر
زين بضحك. اموت واعرف بتجيبي الالفاظ دي منين
شهد بمرح. يبرو بقا متتريقش ع كلامي
زين بضحك اكبر. يبرو طب يلا يلمضه عشان متتاخريش ع الكليه
ونزلو لقو مامتهم مجهزالهم الفطار قالو صباح الخير وردو عليهم
اسر. دا كله نووم
زين. مبلاش انت دانتا بتصحا ب جردل مايه
مامتهم بس يولاد افطرو وشوفو وراكو اي
عند اسيل لبست وطلعط لقتم مامتها وباباها هيفطرو قالت اخس هتفطرو من غيري كده يبطوط
امها. يبنتي انا امك تقوليلي يبطوط
اسيل مفيش الكلام ده يبطوط وقعدت تاكل وخلصت وراحت الكليه
بس وهي ماشيه خبطتها عربيه بس مش قوي ويصادف القدر انه زين
اسيل. اي يحيوان مش تشوف ولا عشان انت معاك عربيه تدوس ع الناس
زين انسحر بجمال عيونها اسيل ترقعد قدام عينه ففاق ورد
زين. انا اسف مكنش قصدي
اسيل. اي الاشكال دي هو اليوم من اوله زباله
زين بعصبيه. انتي بتقولي عليا انا اشكال
اسيل ببرود امال امي يعني وجايه تقوم كانت هتقع زين مسكها واسيل قالتله شكرا واسفه عن طريقه كلامي بس انت خبطتني وانا متأخره ورجلي وجعتني
زين تحبي اوصلك وانا كمان اسف
اسيل فكرت انها هتتهزق لو اتأخرت اكتر من كده فقالت اوك
وركبت معاه وقالها هتروحي فين
اسيل جامعه........
زين ب انبهار واعجاب بجمالها. هااا
اسيل. بقولك جامعه......
زين انتبه لنفسه. تم انتي ف طب
اسيل اه
وطول الطريق وهو معجب بيها (اه من حب اول نظره ده)
وصلو ونزلت وقالتله شكرا
زين العفو واسف تاني ودخلت اسيل الجامعه ودخلت المدرج
وزين مشي وكان بيفكر فيها و بيحاول يطلعها من دماغه وقال ف نفسه هو اي اللي انا بفكر فيه ده وليه مزعقتلهاش لما قالتلي الاشكال دي وليه بتنح ف عنيها
زين بس عسوله اووي
يتبع.....
اسيره _قلبي _بقلم. جني محمد
اسيره قلبي
بارت 2
زين بس عسوله اووي وخبط دماغه وقال لنفسه فوق ي زين احنا مش بتوع الكلام ده ووصل الشركه ودخلها بكل هيبه والموظفين كلهم وقفو لغايه مدخل الاسنسير
دخل المكتب وقعد وبدا يفكر فيها تاني الباب بيخبط
زين. ادخل
سيف فتح الباب اي يعم اتأخرت انهارده
زين مفيش بس خبطت بنت
سيف بخضه طب حصل اي والبنت فين
زين متخفش الخبطه كانت خفيفه
سيف تمام متنساش الصفقه
زين تمام
_________استغفرالله العظيم واتوب اليه
ف المدرج دخل اسيل وقال اسفه يدكتور اتأخرت
الدكتور بص عليها لقاه رجلها بتنزف قال اتأخرتي ليه
اسيل خبطتني عربيه
الدكتور تمام اتفضلي وبعد المحاضره عالجي رجلك
اسيل دخلت وقعدت جنب هاجر ومنه
هاجر ومنه ف صوت واحد انتي كويسه
اسيل اه وكملو المحاضرات واليوم خلص عند زين طلع من الشركه وتلقأيا راح الجامعه بتاعت اسيل وكانت طالعه وشافها وانسحر تاني بجمالها الهادي وفضل ع الوضع ده اسبوع ويوم اسيل روحت
اسيل ي اهل الكهف
مامتها اي يبلوه
اسيل تشكري ع رفع المعنويات هدخل اناام بقا محدش يصحيني
مامتها لا متنميش عشان عندنا مشوار
اسيل مشوار اي
مامتها هنظور خالتك
اسيل بس ماما انتي معندكيش اخوات
مامتها لا عندي بس كنا مقطعها بسبب جدك الله يرحمه لانها اتجوزت شخص ابويا مكنش موافق عليه
اسيل تمام وبيروحو ووصلو قدام الفيلا ويدخلو وناديه تجري ع ملك (ام اسيل) ويحضنو بعض وبعدين ناديه بتسلم ع اسيل وبيدخلو وبيكون شهد واسر موجودين بيتعرفو ع بعض واسيل بتحبهم جدا
ملك. مش مفرود ليكي ابن تالت
ناديه. اه زمانه جي
وف الوقت ده بيدخل ابنها التاني وبتبص اسيل
اسيل انت
يتبع....
اسيره _قلبي _بقلم جني محمد
اسيره قلبي
بارت3
اسيل. انت
زين بصدمه اكبر وفرحه. انتي
ام زين وام اسيل. اي يعيال انتو تعرفو بعض
اسيل اهاا من اسبوع اما قولت ان فيه عربيه خبطتني كان هو
زين. اسف مره تانيه
ام زين ابقا حاسب يزين مينفعش كده
اسر قرب من زين لما شاف نظره الاعجاب وقال اي يعم نزل عينك البت هتفرقع من ساعه مجيت وانت عينك منزلتش من عليها
زين. وهو باصص ع اسيل وخلاص اتأكد انه وقع ف غرامها هاا بتقول حاجه
اسر لا دانت حالتك صعبه اووي
____________________استغفر الله العظيم واتوب اليه. اسيره قلبي بقلم جني محمد
ام زين وام اسيل بيحكو ومامت اسيل بتقواها فين جوزك
ام زين وقد تذكرت ذكرياتها الاليمه ربنا يرحمه ويسامحه ع كل اللي عمله
ام اسيل الله يرحمه
واسيل كانت قاعده مع شهد واسر وزين واستأذنو ومامت زين قالت لزين يوصلهم ووصلها وزين اخد رقم اسيل عشان يطمن عليها واتفق يوصلها كل يوم
وف يوم جديد تشرق الشمس حامله امال وحب لشخصين جداد
زين ل اسيل بيرن وكانت نايمه وترد
اسيل بنوم الو مين
زين بعصبيه قومي يختي هتتأخري ع اول محاضره البسي بسرعه هستناكي
اسيل يوقعه سوحه الدكتور هيهزقني
زين ميقدرش يعملك حاجه قومي بس البسي
بتقوم اسيل تغسل وشها واسنانها وتلبس كوتشي ابيض وبنطلون اسود وبضي ابيض بكم وروب طويل اسود من غير دراعات وبتفرد شعرها الحرير وبتحط روج وفقط لان جمالها طبيعي وبتروح تسلم ع مامتها وباباها وتنزل اول مبيشوفها بينسحر ويتنح (ف اي يعم زين هو كل شويه) وبيتعصب لما بيشوفها حاطه روج واول مبتركب بيقولها امسحي القرف ده
اسيل اي
زين بعصبيه وزعيق. امسحي الزفت الروج واياك اشوفك حاطه تاني
اسيل خافت منه لان اول مره يزعق فيها بس قال لا مش همسح
زين بزعيق اكبر بقولك امسحيه بدل تصرفي مش هيعجبك
اسيل خافت وعيطت ومسحته اللي متعرفهوش انها مبتحبش الصوت العالي وع طول هتعيط
زين بصلها وقال كده احسن ومشي شافها بتعيط قالها اسف اني زعقت فيكي بس انتي جميله من غير حاجه يارت متحطيش تاني
اسيل وهي بتمسح دموعها بضهر اديها زي الاطفال ماشي بس انا زحلانه
زين بضحك وهو بيطلع شكولاته طب وكده زعلانه
اسيل بفرحه. لا طبعا وهاتها وخدتها وقالت شكرا يبرو.
زين اتعصب من الكلمه وقالها متقوليهاش تاني يريت
اسيل وهي بتبص للشكولاته ومش مهتماله اصلا ماشي حاضر ووصلو قدام الجامعه واسيل نزلت وقالتله شكرا
زين خدي بالك من نفسك
اسيل حاضر
ولسه هتدخل وزين مراقبها عشان يطمن عليها شاف ف ولد معاها بيحاول يكلمها نزل من العربيه بعصبيه تهد جبل وراح سمع اسيل بتقوله ابعد عني
راح ضاربه بوكس ف وشه وقعه ووو......
يتبع......
اسيره _قلبي. بقلم _جني محمد
عاوزه تفاعل عالي وشكرا للناس اللي بتشجعني واستعدو عشان من البارتين القادمين الروايه هتحلو اكتر🙂
اسيره قلبي
بارت4
زين ضربه بوكس ف وشه ووقعه الشاب ده بيحب اسيل او كما هو معتقد وبيحاول يكلمها بس هي رافضه لانها شيفاه صايع وكل شويه مع بنت واسمه يوسف
يوسف بغضب. انت مين وازاي ترفع ايدك عليا
زين وانت مالك يروح ام*ك
يوسف لا ليا وبعدين بتدافع عنها ليه ولا تكون حبيب القلب
اسيل كانت بتعيط وخايفه ع زين عشان ميتهورش
زين اتعصب ومسكه نزل فيه ضرب وف الاخر قاله دي اشرف منك ومن اشكالك وبص للناس اللي بتتفرج عليهم وقال كل واحد يروح يشوف وراه اي دي بنت خالتي وبدافع عنها الكل مشي وزين قرب من اسيل اللي بتعيط وخايفه واخدها ودخلو الكافيه اللي ف الجامعه وقالها
زين بتعيطي ليه
اسيل اناا كنت خايفه عليك علشان متتهورش ومش بحب العنف
زين بيحاول يهدا. بعد كده متديش اهميه لحد ومتقفيش لو حد ناده عليكي
اسيل تمام
وزين مشي واسيل خلصت محاضرات وروحت وفضلو ع الحال ده واسيل بدات تعجب بزين وزين كان حبها خلاص
بس السؤال هل هيفضل الهدوء والسعاده دي مستمره
___________استغفرالله العظيم واتوب اليه بقلمي جني محمد
عده شهرين وف يوم اسيل كانت ف الكليه وفونها رن وكانت مامتها
اسيل الو يماما
الشخص. ولدتك عملت حادثه هي وباباكي
اسيل بدموع فعنيها طب العنوان اي
الشخص. مستشفي...........
اسيل قفلت ورنت ع زين ورد
زين الو ي اسيل
اسيل بدموع الحقني يزين ماما وبابا عملو حادثه
زين بخضه اي طب انا جيلك بسرعه وراحلها وراحو المستشفى واسيل دخلت جري وسالت عن غرفه ابوها وامها وطلعط وقفت ادام غرفه العمليات وبتعيط وبتدعي زين كان بيهديها
الدكتور خرج جريت عليه اسيل وزين
اسيل بابا وماما ي دكتور عاملين اي
الدكتور بحزن. البقاء لله مامتك وباباكي ف مكان احسن
اسيل انهارت واغما عليها وزين شالها ودخلها اوضه ورن ع مامته وجت وفضلت تعيط ع اختها واخوات زين عرفو وزعلو جدا ع اسيل وزين كان متماسك عشان اسيل واسيل فضلت نايمه يومين من الصدمه وزين مرضيش يدفن اهلها غير لما تفوق وف يوم زين كان قاعد جنب اسيل وماسك اديها وحس انها صحيت بص عليها لقاها صحيت
زين بلهفه. اسيل انتي كويسه
اسيل ماما وبابا فين
زين انتي اكيد عارفه ان دي سنه الحياه وهما ف مكان احسن
اسيل انهارده وزين فهما ان لازم يدفنو وحصل وبعد الدفنه اسيل هتروح البيت وراحت معاها مامت زين وزين واسر وشهد وداخلين البيت لقو عمت اسيل قاعده بكل برود
عمت اسيل شخصيه حقديه بتكره اسيل وامها واخوها وعملت كل حاجه عشان تخلي كل حاجه يملكها اخوها تبفا ملكها ونجحت بكده ف تظوير ورق واسمها نور
عمت اسيل. انتو داخلين فين
اسيل بستغراب ف اي يعمتو داخله بيتي
عمتها. لا يحبيبتي البيت ده بأسمي واملاكي
اسيل بصدمه اي
عمتها ايوه دا ملكي
اسيل انتي كدابه استحاله بابا يكتبلك البيت ب اسمك
عمتها بغل ايوه صح انا ظورت ورق واعلا ما ف خيلك اركبيه
زين بعصبيه اتلمي يوليه انتي متعرفيش ببتكلمي مع فرد عيله السيوفي
عمتها ب طمع اي اتفضل يبه اتفضل
زين بقرف تاخدي اتنين مليون ومشفش وشك ف الفيلا
عمتها بطمع اكبر تمام يومين وهديك ورق الملكيه ليك
زين توتو ل اسيل
اسيل ودا كله وهي تايها وف لحظه سمعو صوت قوي ع الارض بصو لقوها اسيل اغما عليها كلهم اتخضو وزين شالها وقال لعمتها معاكي يوم ونزل وطول الطريق ومامت زين وشهد بيعيطو ع اسيل واللي بيحصل فيها وبياخدها الفيلا عندهم وبيعدي اليوم تاني يوم الصبح
اسيل بتفوق وبتبص حوليها وو................
يتبع
اسيره _قلبي بقلم _جني محمد
عشان متزعلوش بس بجد علو التفاعل
اسيره قلبي
بارت 5
ملاحظه صغيره ان زين بيكره الخيانه جدا ومبيستحملهاش واسيل مبتحبش حد قد ابوها وامها
نبدا البارت بقاا
اسيل بتفوق وتبص حوليها وبتفتكر اللي حصل وان والديها فارقو الحياه بتنهار وتفضل تكسر كل حاجه ف الاوضه وشهد كانت نايمه معاها فشهد صحيت واتخضت لما لقت اسيل واقفه ع سور البلكونه اللي ف الاوضه
شهد بعياط اسيل متتهوريش انزلي وبتنادي يزين يماما ي اسر وكلهم بيجو ع الصوت وبينصدمو
مامت زين بدموع انزلي يحبيبتي
زين بخضه وقلبه مقبوض انزلي ي اسيل مينفعش كده باباكي ومامتك هيزعلو منك
اسيل بدموع لا انا عاوزه بابا وماما عاوزه اروحلهم وف لحظه بتفقد توازنها بس بيكون زين اسرع ووبيلحقها قبل متقع وتقع ف حضنه وكان شايلها زي الاطفال وهي بتعيط ومخبيه وشها ف حضنه
اسر وشهد ومامت زين زعلانين اووي عشانها كانت بنت مرحه وف يومين حياتها تتغير
اسيل فضلت تعيط وزين مش راضي يطلعها من حضنه لغايه منامت وحطها ع السرير وغطاها وراح عند البلكونه قفلها بالفتاح وخد المفتاح وكلهم طلعو من الاوضه واسيل فضلت نايمه ل بليل وصحيت وطلعط من الاوضه ونزلت واول ما زين شافها راح ومسكها وقعدها جنبه وهي مبتتكلمش وبيحاولو يكلموها لكن مبتردش
زين ل اسر رن ع دكتور العيله بسرعه وبياخدها الاوضه وبيجي الدكتور وبيكشف
زين اسيل مالها يدكتور مش بترد
الدكتور جالها انهيار عصبي وصدمه وبسببها مش بتتكلم اهم حاجه تاخدو بالكم منها عشان هي هتعمل حاجات وهي مش فوعيها وياريت تحاولي تطلعهوها من مودها
زين تمام
وببعدي يومين زين واسر وشهد ومامتهم معاها وبيحاولو بكل الطرق يطلعوها من مودها وميسبهاش لوحدها وبدات تتكلم لكن اغلبيه الوقت سرحانه وف يوم كلهم قاعدين مع بعض والخدامه راحت تفتح الباب عشان بيخبط ودخلت قالتلهم ف واحد بره بيقول انه عم اسيل هانم وعمتها
اسيل بخوف انا مش عاوزه اشوفهم
زين مسك اديها وقالها متخفيش انا معاكي ومامت زين قالت للخدامه دخليهم ودخلو وعم اسيل قال
انا جاي وعاوز بنت اخويا
اسيل انا مش عاوزه اجي معاك
عمتها لا هتيجي ورجلك فوق رقبتك ولا عجبتك القعده
مامت زين بعصبيه لاول مره. وانتي مالك يوليه خالتها وقاعده معاها احسن متقعد مع حربايه متنقله
عمتها ببجاحه لا هتيجي معانا وهتتجوز ابن عمها
الي هنا وزين فقد اعصابه فكيف لها ان تقول انها لشخص غيره
زين ببرود متقدروش تاخدوها
عمها ليه دا انا من طرف ابوها وليا حق
زين ببرود وجوزها احق بيها
الجميع بصدمه ايي
زين ايوه اسيل تبقا.........
يتبع
اسيره قلبي
بقلم جني محمد
تعليقات
إرسال تعليق