القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أسيره قلبي البارت 6_7_8_9_10بقلم جني محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية أسيره قلبي البارت 6_7_8_9_10بقلم جني محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


اسيره قلبي 

بارت 6

انا عارفه ان الروايه غامضه ومش كل حاجه واضحه بس احب اقولكم ان بارت انهارده هيبين حاجات مكنتوش تتوقعوها 


زين. ايوه اسيل تبقا مراتي 

الكل  ب صدمه ايي 

عمها بغضب ازاي تتجوز من غير معرف 

اسيل كانت تايها وفرحانه وزعلانه وخايفه مكس كده 

زين ببرود اسيل ليا ويلا من هنا 

عمتها بغضب لا انت كداب وريني اي حاجه تسبت كده 

زين طلع ورقه من جيبه (قسيمه الجواز) وورهملهم وعمها قال

عمها انا هرجع وهاخدها هي وكل املاكها لبني 

زين بعصبيه مسكه وضربه بوكس وناده الحرس ومشوهم 


ام زين. ازاي دا حصل وازاي القسيمه دي 

زين بص ل اسيل التايها وقال هقولكم


فلاش باك 


قبل موت ابو اسيل بشهر كان زين وابوها قاعدين مع بعض ولان ابوها طلب من زين انه يكلمه ومحدش يعرف حاجه عن الكلام ده


زين خير ي عمي ف اي

ابو اسيل بص يبني انا ليا اعداء فشغلي وغير اخواتي عاوزين اسيل ل احمد (ابن عم اسيل) بالغصب وهي رفضاه وهو واهله عاوزين املاكي اللي هخليها ب اسم اسيل 

زين تمام يعمي كمل


ابو اسيل من كام يوم كان ف واحد بيحاول يموتني بس الحمدلله ربنا سترها وانا مش ضامن عمري وخايف ع اسيل فلو حصل حاجه يبني خلي بالك منها وخدها انت فبيتك اوعا تسيب حد من عيلتي يخدوها


زين حاضر بس مش هيبقا ليا حق اني اخدها لان عيله الاب احق ب ابناءه بعد ميموت فدا ف القانون فمش هقدر اعمل حاجه 


قعدو يفكرو وزين خطرت ليه فكر وقال

زين انا عندي فكره اي رايك اتجوز اسيل وبكده اكون حميتها منهم بصفتي جوزها


ابو اسيل بنظره شك. زين انا بشوف نظره الحب ف عينك ل اسيل دا صح 

زين صراحتا يعمي اه انا بعشق اسيل من اول ما شوفتها والقدر كان ليه راي اننا نتقابل ونطلع اقرباء 

ابو اسيل بفرحه تمام بس اسيل هتبقا مراتك من غير متعرف 

زين ازاي 

ابو اسيل انا هقولك ازاي. 


ساعتها باباكي جاب ورقه جواز وخلاكي تمضي عليها ع انها اوراق ملكيه 

بااك 


وبكده انتي مراتي ومحدش يعرف (بس طبعا زين مقلهمش ع انه بيحب اسيل وكده) 

اسيل بفرحه ودارتها ودموع حزن ع ابوها وامها قالت

اسيل يعني بابا كان حاسس انه هيموت 

زين بحزن كان عامل حساب حمايتك حتي بعد ميفارق الحياه 

اسيل بحزن اكبر تمام وطلعط اوضتها وفضلت تعيط لحد منامت

__________استغفرالله العظيم واتوب اليه بقلمي جني محمد 

عند زين تحت

مامت زين احسن حاجه عملتها ولله 

اسر ف نفسه يبختك حبيت واتمنيت ونولتها ياريتني زيك يزين بس مها حصل مش هسيب حب حياتي لحد وهعافر عشان تبقا ليا 

يتبع........ 


طبعا دلوقتي ف حاجات كتيره اتوضحت وبان ازاي اسيل بقت مرات زين وكمان اسر بيحب واحب اقولكم انا ايوه بيحب واللي بيحبها بتحبه بس ف حاجات هتقف ف وشهم 


وهيفضل السؤال هل هتفضل حيات العشاق هاديه كده ولا للقدر راي تاني 

#اسيره_قلبي. بقلم جني محمد



اسيره قلبي 

بارت7

تعريف صغير قبل منبدا 

اسر ف تانيه ثانوي وبيحب بنت من وهو ف اعدادي والبنت دي اسمها جودي

جودي بنت جميله متوسطه الطول مرحه وبتحب الحياه وبتحب اسر بس اسر ميعرفش نرجع للاحداث بقااا


زين طلع وراه اسيل ودخل الاوضه لقا اسيل بتعيط من غير مقدمات راح حضنها (احيانا مفيش كلام يواسي زعل حد احيانا بتبقا عاوز تلاقي الامان والحب اللي تتمناه وتفضل هذهي افضل طريقه للمواساه) 

بعد فطره بعد زين عن اسيل وقالها

_زين اسيل متخفيش انا هحميكي منهم وهعملك احلا فرح 


_اسيل بدموع هما ليه كده بيكرهوني وليه بابا وماما سابوني 


_زين يحبيبتي دا كله مكتوب وبعدين يستي دانتي بتاخدي حسنات ع كل واحد بيكرهك


_اسيل بشرود تمام 


_______________استغفرالله العظيم واتوب اليه 


ومرور تلت تشهر اتحسنت حاله اسيل وبدات تنزل الجامعه بس برضو ف الم ف قلبها ع باباها ومامتها 

ف يوم روحت اسيل الفيلا ولقت 

اسر وشهد زين وام زين قاعدين مستنينا 


اسيل السلام عليكم 

الجميع وعليكم السلام 


زين اسيل جهزي نفسك عشان خلاص هعمل فرح 


اسيل بفرحه لا تعلم من اين. تمام 

وقالت ل ام زين

اسيل يماما انا هطلع اريح شويه عشان تعبانه 


قصدها ع ام زين

ام زين. ماشي يحبيبتي وشويه هصحيكي عشان العشاء

اسيل طلعط ونامت


وعدا الاسبوع وجه يوم الفرح


اسيل كانت زي الحوريه فالفستان الابيض وكانت حاطه ميكب خفيف (اللهم اوعدنا) 

زين كان قمر بالبدله السوده 

وشهد كانت لابسه فستان سورايه لونه سماوي 

واسر كان لابس بدله رمادي

ومامت زين لابسه فستان سورايه لونه ازرق 

فهي جميله جدا 

وسيف كان ف الفرح وسلم ع زين وعيلته وجي لشهد سلم عليها وهي كانت فرحانه انها شافته 


وزين واسيل كانو فرحانين 


__________استغفر الله العظيم واتوب اليه بقلم جني محمد 


ف مكان اول مره نروحه 

شخصين بيتكلمو 


مجهول 1انا لازم الاقي حل عشان زين يطلق اسيل 


مجهول 2انا عندي فكره وهي............. 

يتبع

#اسيره #قلبي

#بقلم جني محمد



اسيره قلبي 

بارت 8


بعد الفرح زين واسيل روحو الفيلا وطلعو الجناح 

اسيل واقفه بتوتر وكسوف وخوف 


زين ادخلي ي اسيل ف اي 

اسيل بتوتر ماشي داخله ودخلو الاوضه 

اسيل دخلت وزين قال انا هسيبك تغيري وطلع 


اسيل فكت شعرها الحرير الطويل من البنس (يجدعان البنات ف اليوم ده بيقدو نص اليوم بفك البنس والدبابيس) وحاولت تفتح سوسته الفستان مكنتش عارفه 

طلعط نادت ع زين وزين دخل قالها ف اي 


اسيل بكسوف مش عارفه افتح السوسته 

زين قرب منها وبدا يفتح السوسته وبعد مفتحها قرب من شعرها ومسكه وشمه (مش عارفه اي الحلو ف انه يشم شعرها) 

وطلع بره الاوضه وهي غيرت لبجامه بيتي وزين خبط


زين خلصتي 


اسيل اهاا

زين دخل واسل كانت واقفه متوتره وخايفه ومكسوفه 

زين عرف انها خايفه 

راح مسك اديها وقعدها عالسرير وقال


زين انا مش هجبرك ع حاجه انا عارف ان كل حاجه جت بسرعه وانا هديكي وقتك وبعدين انتي هيبقا ليكي الاخيار ف الطلاق او لا 


هنا اسيل حست بزعل انه جاب سيره الطلاق بس مقلتش حاجه 


زين بس انا طبعا مش عاوز اطلقك 

وبعدين اسيل قالت 

انا عاوزه انام 

زين قالها يلا ننام


اسيل انت هتنام فين 


زين وشاور ع السرير هناك


اسيل بكسوف طب وانا هنام فين 


زين بغمزه هتنامي جنبي 


اسيل بكسوف وخدود حمره بس 


زين حط ايده ع بوقها وسرحو ف عين بعض 


وخدها ونامو وهي نامت ع طول وزين اول محس انها نامت خدها ف حضنه ونامو 

________________استغفرالله العظيم واتوب اليه بقلم جني محمد 


تاني يوم الصبح 

زين كان صاحي وبيتأمل ف اسيل واول محس انها هتصحا عمل نفسه نايم 


اسيل بدات تصحا بس مش عارفه تتحرك ولما فتحت عنيها لقت جسم صلب محاوطها ولا كأنها هتهرب 


اسيل سرحت لاول مره ف جماله وبدات تلعب ف شعره 

اسيل انت ازاي جميل للدرجه وازاي حنين وعصبي مع الناس الغريبه 


زين بفتحه عين اظن دي معاكسه 


اسيل اتخضت وزين ضحك


اسيل بكسوف انا.. انا 


زين خلاص خدودك قلبت فراوله وقام دخل الحمام عشان ياخد شاور وطلع دخلت اسيل وبعدين نزلو يفطرو 


وهما نازلين زين مسك ايد اسيل ونزل 


ع السفره 

اسيل وزين صباح الخير 


الجميع صباح الخير 


شهد وغمزت لزين اي يعمنا اخرت انهارده 

اسر لشهد يبت لسه عرسان 


اسيل اتكسفت 

مامت زين كله ع الاكل. وانتي ي شهد وي اسر متضايقوش اخوكو واسيل وقعدو يفطرو وعدا اسبوعين 


وكل يوم زين ميعرفش ينام غير واسيل فحضنه واسيل بدات تتحسن جدا وف يوم 


اسيل كانت رايحه الجامعه وزين وصلها ومشي وهي داخله المدرج 


اكيد فاكرين يوسف اللي مفكر نفسه بيحب اسيل وقف وناده عليها وقال 

واسيل وقفت 


يوسف انا اسف ع كل حاجه عملتها انا كنت غلطان وياريت تسمحيني


اسيل ببتسامه حصل خير 


وف الوقت ده بيكون حد بياخد صور ليهم وهما واقفين 


واسيل بتمشي وتدخل المدرج وخلص اليوم وروحت 

______________ استغفرالله العظيم واتوب إليه بلقم جني محمد 


عن زين كان مندمج ف الشغل ولحظه اتبعتله مسج فتحه واتحولت عينه ل اللون الاحمر وعمااه الغضب وروح الفيلا وطلع الجناح بتاعه وبتاع اسيل ودخل بكل غضب 


واسيل اول مشافته جريت عليه وكانت هتقول زين بدون مقدمات ضربها كف خلاها تقع ع الارض 


اسيل بصدمه ودموع ف عنيها زين انت ليه ضربتي 


زين بغضب يعني مش عارفه عملتي اي 


اسيل بدموع لا انت ليه ضربتي 


زين قرب منها وفتح الفون ووراها الصور وكانت صور اسيل ويوسف ف الجامعه لما كانو واقفين مع بعض وصور اخره متفبركه ل اسيل ويوسف قليله الادب 


اسيل كانت هتتكلم زين بدون مقدمات نزل عليها ضرب (اللي بيحب مش بيأذي حترلو اللي بيحبه اذاه وكان مفروض يسمعها) وبعد مضربها قالها قومي 


اسيل مش قادره تتحرك مش قادره يزين 


زين من غير مقدمات مسكها من اديها ووداها البلكونه وقفل عليها (ازاي قلبه بقي ب القسوه دي) صح فاكرين لما قولت انه بيكره الخاينه هو مفكرها خانته 


تاني يوم الصبح  

زين صحي بدري وفتح البلكونه وكب ع اسيل مايه قالها 


زين بقرف قومي جهزي الشنط 


اسيل مش عاوزه تماطل كتير معاه قامت جهزت الشنط وهي مش عارفه شنط اي وبعديها زين اخدها واخد الشنط وهو مش سامحلها انها تتكلم حتي ومشيو من غير محد يعرف   


وف الطريق 

اسيل زين انا معملتش كده والصور غلط 


زين ببرود لما اقولك تتكلمي ابقي اتكلمي 


اسيل طب رايحين فين 


زين لجحيمك

ووصلو قدام فيلا من باره هاديه وجميله واول مدخلو 


زين زق اسيل ووقعت ع الارض و............ 


يتبع 

#اسيره_قلبي 

#بقلم_جني_محمد


اسيره قلبي 

بارت 9

زين زق اسيل ووقعت ع الارض وكان ف ازاز ع الارض فتعورت 


زين ببرود شايفه الفيلا دي تنضفيها كلها وهمشي دلوقتي وهاجي بعد ساعه لو لقيت الفيلا مش نضيفه هتندمي 


أسيل بتعب بس انا تعبانه يزين اسمعني انت فاهم غلط 


زين ببرود ميخصنيش ومشي وقفل باب الفيلا 


اسيل حاولت تقوم وبدات تنضف الفيلا (الفيلا دي حكايتها حكايه وكمان الفيلا محدش دخلها من اكتر من 15سنه ومحدش كان بينضفها) 


وبعد ساعتين اسيل خلصت تنضيف وترتيب الفيلا كلها 

وقعدت ع الكنبه اللي ف الرسبشن ونامت من التعب حتي منضفتش اديها من الجرح ولسه عالمات الضرب ف وشها 


زين رجع الفيلا ودخل انبهر انها خلصتها لوحدها وشافها نايمه ع الكنبه واديها بتنزف جامد قرب منها بلهفه 


ومسك اديها وكان هيعقمها بس وقف ورماه علبه الاسعافات وراح جاب كبايه مايه وكبها عليها اسيل مصحيتش ولا حست ب المايه من كتر التعب ونفسيتها اللي بقت تحت الصفر 


محلاظه صغيره اللي بيحب مبيقساش ولو حتي حصل اي بس زين عماه الغضب والغيره وهيجي يوم ويندم 


بص عليها كتير وخاف حط ايده عند قلبها لقي النبض خفيف خاف جدا ودب الخوف ف قلبه وطلعها اوضه ورن ع دكتوره 


الدكتوره جت وكشفت عليها


الدكتوره بغضب ازاي تسيبها كده واي الضرب اللي ف وشها ده واي الجرح العميق ده انت تعرف لو مكنتش لحقتها كانت هتموت 


زين بخوف بس مبينش ملكيش دعوه هي عامله ايه 


الدكتوره علقتلها محاليل عشان اديلها كتير م اكلتش وعطيطها حقنه مسكنه والدوا دا تجبوهالها ولازم ترتاح الدكتوره مشيت   


وزين فضل جنب اسيل وكانت بتهلوس وبتقول


اسيل بدموع وهي نايمه ليه سبتوني ومشيتو ليه كنتو خدوني معاكو دا حتي زين مش راضي يصدقني وزين فضل يهدي فيها ورجعت نامت بس للاسف زين مصدقش كلامها 

________________________استغفرالله العظيم واتوب اليه بقلم جني محمد 


تشرق الشمس حامله احداث جديده وحزن جديد


عند مامت زين بترن ع زين وبيرد


زين الو يماما


ام زين مش تقولي انكو هتسافررو شهر عسل (شهر عسل اي يحجه دا هيبقا شهر جحيم😂) 


زين كل حاجه جت بسرعه اسف يماما


ام زين امال فين اسيل 


زين بتوتر ااااا اسيل نايمه 


ام زين ماشي يحبيبي ابقا سلملي عليها


زين تمام وقفل وراح عند السرير وزعق بصوت عالي 


زين اصحي يهانم دا كله نوم 


اسيل اتخضت وصحيت 


اسيل بخضه مين بيموت


زين ضحك جواه وتابع ببرود انتي قريب يلا قومي اعمليلي فطار وقهوه 


اسيل بحزن انه اتنمالها الموت حاضر 


ودخلت الحمام اخدت شاور وطلعط ادت فرضها ولبست ونزلت دخلت المطبخ وبدات تعمل الفطار وخلصت وطلعط رسته ع السفره 


زين ببرود لو الاكل طلع مش حلو هتندمي 


اسيل كانت هتقعد عسفره 


زين بعصبيه انتي بتعملي اي 


اسيل هقعد اكل 


زين ببرود توتو مكانك ف المطبخ وتاكلي بعد مخلص 


اسيل اتحرجت وقامت تمام وقامت 


زين افتكر انها لازم تاخد الدواه ناده عليا 


استني 


اسيل وهي باصه ف الارض نعم 


زين زعل من نفسه وضميره بيقوله يسمعها بس طنش ضميره 


زيم ببرود تعالي اطفحي وبعدين خدي الدواه كان ع السفره وشاور عليه 


اسيل مسمحتش ان كرامتها تتهان اكتر من كده


اسيل تمام وقربت وزين فكرها هتقعد تاكل بس اخدت الدواه وبلعته من غير متأكل ودا غلط 


زين بعصبيه انا قولت تاكلي بعدين الدواه 


اسيل بنفس البرود بتاعه بس انا مش جعانه واخت الدواه ملكش دعوه بقا 


زين بعصبيه.............. 


يتبع 

#اسيره_قلبي 

#بقلم_جني_محمد


اسيره قلبي 

بارت 10


ف مكان بعيد عن الاحداث 


مجهول 1هو ازاي مطلقش اسيل ازاي 


مجهول معرفش يباشا بس اللي اعرفه انهم ف شهر عسل (شهر عسل اي يبابا دا شهر جحيم والفضل يرجعلكو) 


مجهول 1بعصبيه ازاي مش فاهم حاجه دنا بعتله الصور ب ايدي 

اسيل ليا انا وبس ملكي 


عند زين 


زين بعصبيه يعني اي مليش دعوه ومسكها من شعرها 


اسيل بدموع سيب شعري هيتقطع 


زين ببرود دا شعرك الي فرحانه بيه صح 


اسيل بخوف ع شعرها ونبي سيبه 

زين جرها من شعرها للمطبخ وطلع المقص


اسيل بدموع وشهتفه 

ونبي لا يزين لو مش عاوزني اكرهك سيب شعري دا اللي فاضلي من بابا وماما كانو بيحبوه جدا 


زين بتردد ر

زقها. طلع من الطبخ


_________________استغفرالله العظيم واتوب اليه بقلم جني محمد 


عند اسر طان ف المدرسه المشتركه وخلصت الحصه وطالع شاف جودي 


البت اللي بيحبها وهي بتحبه 


اسر بتردد انسه جودي


جودي بكسوف نعم 


اسر حضرتك بتاخدي فين درس فيزياء عشان انا سبت السنتر وكده وعرفت انك بتاخدي ف سنتر مدرسين شطار فعاوز اعرف مكان السنتر 


جودي المكان........ وف حصه انهارده فيزياء الساعه... 

اسر بحب تمام 

ومشي 


عند شهد كانت راجعه من الكليه وكان ف شباب بيعكسوها بس جه سيف بالصدفه وضربهم


شهد شكرا 


سيف بحب العفو تعالي اوصلك


شهد خافت ليرجعو تاني وقالت تمام 

وركبت معاه 

يتبع.... 

#اسيره_قلبي_

 #بقلم_جني_محمد 


الرويات مش تضيع وقت وخلاص بنقراءها ونتعلم منها وناخد ثقافه يعني ان زين غلط لما مسمعش اسيل وحكم من غير ميعرف ودا ف حد زاته ناخدها نصيحه ان مينفعش نحكم ع حد من غير منسمعه 


وف سيف ببحب شهد بس مش عاوز يخون صحبه ومش عاوز يكلم شهد عشان لما يتقدملها يبقا راضي واحب اقولكم ان الروايه هتحلو من البارت اللي جاي وهو سؤال عام هل زين يستحق ان تسامحه اسيل؟؟

يتبع 

تكملة الروايه من هنااااااا 







 

تعليقات

التنقل السريع