القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت سماء الرعد البارت 1_2_3بقلم منال عباس في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


اسكريبت سماء الرعد البارت 1_2_3بقلم منال عباس في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



#سماء_الرعد  بقلم #منال_عباس


سكريبت 1


ندى : يلا بسرعه يا سما ....البرق بدأ والجو شكله هيمطر جامد ..

سما : انتى عايزة أمنا الغولة ت*م*ت*ن*ا   دا الورد لسه كله ما اتبعش 

ندى : هو مين هيرضي يشترى مننا فى الوقت دا مفيش حد فى الشارع والعربيات كلها بتمشي بسرعه علشان المطر ..

سما : عندك حق بس انا خايفه منها ..اخر مرة ضربتنى كانت هتكسر دراعى ...

ندى بحزن : مش عارفه ليه حظنا كدا ..مالناش حد يسأل علينا ..من يوم ما وعينا على الدنيا واحنا فى الحال دا 

وفجأة تظهر سيارة وتركن على جانب الطريق

ندى : بت يا سما فى عربيه هناك اهه تعالى بسرعه يمكن ياخدوا مننا الورد 

جريت الفتيات على تلك السيارة 

واذا بهم يجدون ....

فتاة شبه عاريه فى أحضان شاب 

يقب*ل*ها   ق*ب*لات  ساخنه 

وقفت سما متصنمه أمام هذا المنظر ...

ليرفع نظره ذلك الشاب ليجد فتاة رائعه الجمال يتساقط المطر من على شعرها ليجعلها فى منظر مثير للغايه 

اعرفكم ب سما 

سما فتاة جميله ذى عينين  واسعتين سوداويين كالليل الدامس بيضاء البشرة ..نحيفه شعر اسود طويل ... تبلغ من العمر 19عام ... ترتدى فستان قديم ومتمزق ولكنها تمتلك الجمال الرباني الذى يبهر العيون ....

خبطت ندى سما فى ذراعها 

ندى : انطقي يا بت وقوليله على الورد عمال يبص عليكى ..فرصه علشان يشترى كله ...

ندى  فتاة جميله تبلغ من العمر 18 عام صديقه سما تربت مع سما وتعتبرها اختها ..

فمنذ أن فهموا الدنيا وجدوا نفسهم عند تلك السيده 

حمديه ويلقبونها ب أمنا الغولة من شده  قسوتها عليهم ...

سما باحراج وبصوت مبحوح  : فل يا باشا 

الشاب ويدعى رعد زهران التميمى 28 عام شاب وسيم ..ولكنه حاد الطباع ومتقلب المزاج ..يهوى النساء ..وبنفوذه وثراءه الفاحش يأخذ من يرغبها بكل سهوله ..فقد تربي على أن كل النساء هم مجرد جوارى لتلبيه رغباته ....

رعد : طب ما تيجى يا حلوة كدا قربي 

اقتربت سما ببطئ إلى زجاج السيارة وبصوت مرتعش من شده البرد ..فل يا باشا 

رعد وعيونه تتفحصها : تعالى اركبي

تلك الفتاة بجانبه  سوزى : مين دى اللى تركب ؟

رعد : عجبتنى

سوزى بتهكم : يااااايى زوقك نزل اوووى 

رعد : انزلى يا سوزى اركبي ورا ..وتعالى انتى يا حلوة جنبي ..ثم نظر إلى صديقتها التى تقف صامته ...ثم مفيش مانع تجيبي صاحبتك معاكى 

سما وبدون اى كلمه أخذت ندى وجذبتها لتغادر 

لينزل رعد بغضب ويفتح باب سيارته 

ويجذبها نحوه لتصتدم بصدره العريض..

رعد بصوت عالى: انتى مفكرة نفسك مين ...ادخلى بالزوق بدل ما اخدك بالعافيه ...

سما بصوت عالى لتظهر دفاعها عن نفسها : انت اللى مفكر نفسك مين ..فاكر نفسك تقدر تشترينى ..لا يا استاذ ..احنا بنبيع ورد .ونظرت إلى سوزى ..باشمئزاز ..مش بنبيع نفسنا ..زى اللى تعرفهم ..

وأخذت ندى من أمامه وجريت بسرعه ..

جرى ورائها رعد ف لاول مرة ترفضه فتاة 

ذلك الرعد ذو الكلمه المسموعه ترفضه فتاة !ومن تكون مجرد بائعه متشرده ..

ظلت تجرى سما وندى وهو ورائها كى يلحقها  ولسوء حظها وبسبب المطر الشديد تعركلت رجلها 

لتقع فى الارض ...تحاول سما النهوض بسرعه 

اقترب رعد منها ولكن قد فات الاوان لتأتى سيارة مسرعه .باتجاهها 

لتصرخ ندى بأعلى صوتها : سمااااااااا

لتصتدم السيارة بها ..لتقع فى الحال..

لم يصدق رعد ما حدث اقترب منها بسرعه 

ليجدها غارقه فى دم*ائها

نظرت له سما بعيونها السوداء نظرة عتاب لتغمض عينيها وتفقد الوعى ..

رعد : حاول أن يفيقها ولكنها لا تستجيب والدماء تنزف ..

ندى بصريخ : دكتور ارجوكم حد يساعدنا ...

حملها رعد إلى سيارته بسرعه وركبت معهم ندى 

وقاد السيارة بسرعه 

سوزى : نزلها يا رعد ..واحنا مالنا بيها 

رعد بهدوء أوقف السيارة 

نظرت له ندى ارجوك أنقذها هى هتموت 

نزل من السيارة وفتح الباب وامسك بيد سوزى واخرجها من السيارة 

ثم عاد إلى سيارته وقاد بسرعه

سوزى بحنق : رعد اسمعنى ..ماشي يا رعد ..بقي انا سوزى تنزلنى علشان الح*يوا*نه دى ..والله ما هعديها ليك يا رعد والايام بينا ...

يصل رعد إلى المستشفى ويحملها وتجرى ورائه ندى 

رعد بصوت عالى دكتور بسرعه 

تجرى الممرضات وياخذونها منه 

ويصل الطبيب لمعاينتها. ..

الطبيب : رعد باشا ..دى محتاجه عمليه  بسرعه دى نزفت كتير ....

رعد بزعيق : ومنتظر ايه ..شوف شغلك 

الطبيب بتلعثم : حضرتك شايف شكلها ايه ..يعنى مش هتقدر على تكاليف المستشفى

ليمسك به رعد 

رعد : شوف شغلك بسرعه والا هدفنك هنا ...انت ناسي انت شغال عند مين ؟؟

فتلك المستشفى إحدى ممتلكات رعد التميمي...


الطبيب : حاضر يا باشا 

دخلت سما الى غرفه العمليات ...

وبعد مرور عده ساعات 

كان خلالها يقف رعد كالمجنون ذهابا وإيابا 

ليخرج الطبيب ....   يتبع 

رأيكم يهمنى اكمل ولا ....


#سماء_الرعد  بقلم #منال_عباس



#سماء_الرعد  بقلم  #منال_عباس


سكريبت 2


دخلت تلك المسكينه سما إلى غرفة العمليات وبعد مرور عدة ساعات ..كان خلالها يقف رعد كالمجنون ذهابا وإيابا ..اما ندى فكانت تبكى على صديقه عمرها ..ليخرج الطبيب

تجرى عليه ندى ..اما رعد وقف ثابتا 

رعد : ايه الاخبار

الطبيب : قدرنا نوقف النزيف ..وساعه لما تفوق من البنج ..نقدر نخرجها لحجرة عاديه ...ونتابعها

رعد : تمام 

ندى : اقدر ادخل اشوفها 

الطبيب : مش هينفع ..انتظرى لما تخرج ..بس احنا لازم نبلغ الشرطه لأن الانسه ولم يكمل ليقاطعه ..

رعد 

رعد : ما يهمنيش ..اعمل اللى تعمله المهم عندى البنت دى تعيش ..لان بينى وبينها حساب لازم يخلص ..

نظرت له ندى بخوف وقالت 

ندى : تقصد ايه بحساب بينك وبين سما 

احنا يا باشا غلابه ...

رعد : تعرفي تسكتى ولا اسكتك بطريقتى

ندى بخوف : خلاص هسكت

جلست ندى تنتظر خروج سما 

وبعد مرور ساعه خرجت سما إلى حجرة أخرى 

دخل إليها رعد وندى والطبيب

الطبيب : حمد الله على سلامتك يا آنسه سما 

سما : الله يسلمك بس الدنيا ضلمه اوووى ممكن تفتح النور 

ندى بصدمه : سما حبيبتى ..انتى بتهزرى النور مفتوح ..

سما : ازاى انا مش شايفه غير سواد انتى فين يا ندى مش شيفاكى وبدأت فى البكاء والصراخ ..انا اتعميت .اتعميت 

اقتربت ندى منها لتهدئتها 

ندى ببكاء على حال صديقتها : أهدى حبيبتى 

اقترب منها الطبيب وفتح عينيها وفتخ الكشاف الضوئ نحو عينيها 

الطبيب بأسف نظر إلى رعد 

وأخذه وخرج 

رعد بصدمه : هى اتعمت ؟

الطبيب : للاسف ايوا .

رعد وهو يتذكر عينيها التى جذبته إليها وسحرته كيف فى لحظه تفقدها ..كيف يتبدل الحال بكل هذه السرعه 

تنفس رعد نفس عميق 

رعد : تمام شوف ايه اللازم واعمله ليها ...

ونزل للاسفل وأخذ سيارته وغادر


رعد متحدثا إلى نفسه بكل غرور 

حتى العمى مش هيرحمك منى ومن عقابي ..انا رعد التميمي واحده تتحدانى وترفضنى ..

شكلك هتشوفى الذل على ايديا وقاد سيارته إلى أحد الملاهى الليليه ...

ليجد سوزى هناك ترقص وسط الشباب 

رعد : كنت متوقع هلاقيكى هنا ..يلا اخلصى عايزك 

سوزى : روح لبنت الشوارع اللى فضلتها عليا 

رعد بصوت عالى : هى دقيقه لو ما خرجتيش على عربيتى ..استحملى عقابي

سوزى بدلع : هو انا اقدر على زعلك يا رورو 

وذهبت معه إلى سيارته قاد السيارة الى الفيلا خاصته وأخذها الى حجرته وقام بتقطيع ملابسها 

كان يمارس معها الحب بعنف وكأنه ينتقم منها 

كانت سوزى تصرخ ...ولكنه لا يبالي ..حتى انتهت نشوته ...

سوزى وهى تتألم : حرام عليك كنت هتموتنى 

نظر إليها رعد بلا مبالاة 

وامسك نقود كثيرة ورماها فى وجهها وبصوت عالي

دقائق هدخل الحمام ..ارجع ما اشوفش وشك ...فاهمه ؟؟ وتركها دون أن يسمع الرد 

ودخل تحت ماء الدش وكأنه يغسل ذنوبه بتلك الماء وهو مغمض عيونه ليرى أمامه صورة تلك الفتاة سما وهى تنظر إليه بخوف وتجرى أمامه لتهرب منه ..ومنظرها بعد أن صدمتها السيارة ليخبط الحائط من شده غضبه 

ويغلق الماء ويخرج ..ليجد سوزى قد غادرت 

رعد : كلكم زى بعض كلكم كل اللى يهمكم الفلوس 

صنف ملعون ..وحلال فيكم اللى بعمله ...

وأخذ زجاجه الويسكى وجلس يحتسيها حتى فقد وعيه ونام ....


عند سما 

اعطاها الطبيب حقنه مهدئه ...فنامت ونامت بجانبها ندى ...


يمر الوقت ويأتى الصباح على أبطالنا

تدخل الشمس حجرة رعد ليفتح عينيه يجد نفسه نائم على الكرسي ..قام بكسل ليجد هاتفه يرن 

رعد : الو 

الطبيب : الو ..انا دكتور علاء الحاله اللى جات امبارح .ولم يكمل حديثه ليرد رعد ..

رعد :انا جاى فى الطريق ما تعملش حاجه على ما اجى 

استبدل ملابسه بسرعه وقاد سيارته إلى المستشفى

قابله الطبيب

علاء : الانسه مصممه تمشي وهى لسه حالتها مش مستقرة ..كمان حاله العمى دى ....

رعد : خلاص انا هتصرف وتركه وذهب إلى حجرة سما 

دخل رعد انتفضت ندى فى مكانها عندما رأته 

سما : مالك يا ندى اتخضيتى ليه 

ندى : اصل ..اصل 

سما : اصل ايه ..اى كان اللى انتى شيفاه هيكون احسن من العمى اللى انا فيه ...منه لله اللى كان السبب.....

رعد : انتى لسه شوفتى حاجه ..بقي انا ترفضينى

سمعت سما صوته فتظاهرت بالقوة

سما : انت فاكر أنى ممكن اخاف من واحد زيك .؟ 

انت كبيرك شويه فلوس توزعهم على ناس ز*با*له زيك لكن أنا لا ..وانت ولا تعننينى 

اقترب منها رعد بكل غضب وامسك يدها بقوته 

رعد : يبقي اخترتى الحرب مع الرعد ..وابقي ورينى شجاعتك دى ...

ونادى على الطبيب بصوت غاضب

رعد : خرج الزباله دى من هنا ..ما تستاهلش تتعالج فى مستشفى ولاد الناس المحترمه ..دى آخرها كوم الزباله اللى عايشه فيه ...

ندى بتوسل : ارجوك يا باشا ..هى طيبه ارجوك بلاش ترجعها لأمنا الغوله وهى فى ظروفها دى ...

ولكن رعد غضبه اعماه ورفض

أمسكت ندى يديها لتساعدها كى يغادروا ...

نزلوا بصعوبه ...

رعد وهو لا يدري. لماذا يتصرف هكذا نزل ورائهم 

استوقفت ندى سيارة تاكسي وأخبرته العنوان...

كان رعد يقود السيارة وراء التاكسي ففضوله جعله 

يريد معرفه ما وراء تلك الفتاة..

وصل التاكسي إلى حى شعبي ...

وما أن وصلت الفتيات ونزلوا من التاكسي 

ليجدوا أمامهم السيده حمديه

حمديه وهى سيده تتجاوز الخمسين عام سيده مفتريه تعاملهم بقسوة 

وما أن راتهم حتى لطمت سما وندى بكفيها على خدهم ..

حمديه : كنتى فين يا و*س*خ*ة .. انتى وهى من امبارح ..

عاملين فيها بنات شريفه وانتم دايرين على حل شعركم وأخذت حزام ونزلت ضرب فيهم ..لتصرخ الفتيات ..

لم يستطع رعد تحمل هذا المنظر أكثر من ذلك

فنزل من سيارته وامسك بيدها .......يتبع


#سماء_الرعد 

بقلم #منال_عباس



#سماء_الرعد  بقلم  #منال_عباس


سكريبت 3


لا يدرى رعد لما يريد معرفه ما وراء تلك الفتاة ليقود سيارته وراء التاكسي وما أن نزلت الفتاتان من التاكسي حتى لطمتهم تلك السيده ..

حمديه : عاملين فيها بنات شريفه وانتم دايرين على حل شعركم ..وأخذت حزام ونزلت فيهم ضرب لم يدافع عنهم أحد فالكل من أهل الحارة يخاف تلك السيده ظلت تضرب فيهم والفتيات تصرخ 

لم يتحمل رعد المنظر أكثر من ذلك فنزل من سيارته ...وذهب إليهم وامسك بيد حمديه التى بها الحزام ..

حمديه بغيظ فهى لا يجروء أحد عن منعها 

حمديه : وانت مين أن شاء الله 

رعد : انتى ازاى بالوحشيه دى ...

حمديه : انا امهم يا حيلتها اللى باكلهم وشربهم ..انت بقي مين ؟

رعد : انا انا ....

حمديه بصريخ : الحقوا يا أهل الحارة ..الراجل دا واضح أنه الزبون اللى كانت البنات عنده 

بدأ الجميع يتحدث واقترب منه بعض الشباب ليمسكوا به 

ليخرج رعد مسدسه من جيبه ..فيخاف الجميع ويتراجع للخلف ..

سما ببكاء : حرام عليكى ...ايه اللى بتقوليه دا 

انا اتعميت ومش شايفه حاجه وكنا امبارح فى المستشفى 

ندى : اه والله 

حمديه : وانا بقي هيخش عليا التمثيل بتاعكم دا 

مين الراجل دا وايه علاقته بيكم انتم الاتنين ..

نظرت ندى بتوسل إلى رعد ..كى ينقذهم ...

ليرد رعد دون أن يدري. ماذا يقول 

رعد : انا جوز سما ..

ليتفاجئ الجميع من حديثه 

حتى سما فتحت فمها 

سما : ج و زى !!

رعد : انتى كدا بتضربي مراتى ومن حقى احبسك 

حمديه : تحبسنى ازاى انا امهم 

ندى : لا انتى مش أمنا ..احنا من يوم ما اتخطفنا واحنا عندك لكن انتى مش أمنا ابدا 

رعد : كمان ..مش امهم دا انتى ليلتك سوده

حمديه : وانت فاكر انى هديهالك كدا بكل سهوله 

انا اللى ربيتها وصرفت عليها ..وتيجى انت تاخدها على الجاهز ..مش كفايه مقصوفه الرقبه دى علشان ترضي تشتغل اشترطت عليا تتعلم ..

كان كل هذا يحدث امام سما ولكنها ظلت صامته 

وفجأة سمع الجميع صوت ارتطام بالأرض

لتقع سما فاقده للوعى...

جرى عليها رعد هو وندى 

امسكته حمديه 

حمديه : مش هتاخدها قبل ما تدفع اللى دفعته فيها طول السنين دى 

أخرج رعد دفتر الشيكات 

رعد : عايزة كام 

حمديه : مليون جنيه 

وقف الجميع مذهولا لهذا المبلغ الكبير الذى طلبته 

وقع رعد على شيك بقيمه مليون جنيه 

واعطاها إياه

حمديه : وانا ايه يضمنلى أن في رصيد 

رعد باشمئزاز : فى اطمنى وحمل سما وذهبت معه ندى 

لتستوقفها حمديه تعالى يا ست ندى هو دفع فى سما وانتى لا

ندى : ارجوكى ارحمينى وسيبينى اروح معاها

نظر رعد لتوسلات ندى ثم نظر إلى حمديه 

رعد : خدى الساعه دى من ألماس تمنها كتير 

حمديه : بس 

رعد : هتاخديها ولا اغير رأيي

حمديه : هات ..ويلا امشوا من هنا 

ركب رعد السيارة ووضع سما فى الكنبه الخلفيه وجلست بجانبها ندى 

ندى : انا مش عارفه اشكرك ازاي 

نظر إليها رعد فى المرآة ولم يرد 

قاد سيارته إلى أن وصل إلى الفيلا ....

حمل سما وصعد بها الى حجرته ....وورائه ندى 

ندى : احنا ممكن نشتغل عندكم خدم يا باشا ..بس بالله عليك ما ترجعناش لأمنا الغوله...

رعد : تمام ..وأخذ فونه واتصل على صديقه عمرو 

عمرو : رعد ..عاش من سمع صوتك 

رعد : ازيك يا عمرو عايزك فى خدمه 

عمرو : اكيد يا صاحبي أؤمر 

رعد : عايزك .......... ............

عمرو : معقول اللى انا سامعه دا ..رعد زهران التميمى هيعمل كدا ..

رعد : وبعدين معاك يلا خلال ساعه تكونوا هنا 

عمرو : حاضر يا رعد واغلق الهاتف

وقفت ندى خائفه 

رعد : ادخلى الاوضه اللى جنبي وروحى غيرى هدومك وخدى شاور هتلاقي هدوم كتير فى الدولاب ..

ندى : حاضر 

ذهبت ندى الغرفه المجاورة وفتحت الدولاب لتجد ملابس كثيرة أكثر من رائعه ويبدو عليها انها باهظه الثمن ..أخذت دريس موف فاتح وأغلقت الباب ودخلت الحمام بداخل الغرفه لتأخذ شاور

عند رعد 

حمل سما ودخل بها الى الحمام وجردها من ملابسها 

ونظر إليها وهى عاريه ..فكم كانت مثيرة ولكنه 

تنفس وفتح الماء عليها وبدأ يساعدها فى الاستحمام وكأنها طفله ..

استفاقت سما من غيبوبتها بعد نزول الماء عليها 

سما : انتى بتعملى ايه يا ندى واحنا فين ؟

لم يرد رعد عليها 

سما يا بنتى ردى 

قام رعد بغلق الماء وأحضر برنس الحمام ووضعه عليها وأخرجها 

شعرت سما بقشعريره تسرى فى جسدها لمجرد أن لمس يدها بيديه

سما : انتى يا ندى ملمس ايدك اتغير كدا ليه ..وليه مش بتردى

هو ايه اللى حصل الراجل اللى جه دا عمل ايه مع أمنا الغولة ...

ظل رعد صامت ..وأخرج من الدولاب فستان ابيض وملابس داخليه 

وقام بمساعدتها كى ترتدى الملابس ..

سمعت سما طرق على الباب

سما : يا بنتى ردى احنا فين ومين بيخبط

فتح رعد الباب لتدخل ندى

ندى : بسم الله ما شاء الله 

ايه الجمال دا ..لبست الفستان لوحدك ازاى يا سما 

ثم سكتت بعد أن تيقنت من أن رعد هو من قام بذلك 

سما : انتى بتقولى ايه ..هو انتى مش كنتى معايا 

اوعى .

ليرد رعد 

رعد : انا اللى غيرت ليكى ملابسك الق*ذرة دى

سما : وانت بأى حق تقرب منى وتلمسنى

رعد : بحق انى اشتريتك من البيئه الواطيه اللى كنتى عايشه فيها ...ومش عايز نقاش 

ثم نظر إلى ندى 

رعد : نزليها لتحت واعملى حسابك انتى كمان انك هنا علشان تساعديها ثم تركهم ونزل للاسفل

سما ببكاء : ليه بيحصلى كدا ...وليه جيبتينى هنا يا ندى ..ليه خليتونى سلعه يبيع ويشترى فيها 

ندى بحزن : كان غصب عنى يا سما وبدأت تقص على سما ما حدث مع حمديه ...

سما : يعنى انا بقيت عبده عند الشخص دا ...انا حافظت على نفسي السنين دى كلها ...وفى الاخر يكون دا حالى انا عندى الموت اهون من انى ابيع نفسي ...

ندى : استغفرى حبيبتى واكيد ربنا مش هيضيعنا ..يلا ننزل زى ما قال 

أمسكت ندى يديها ونزلوا للاسفل 

رعد وهو جالس ويضع رجل على رجل ويتأمل تلك الجميله المشاكسه بالرغم من أنها فقيرة فقدت بصرها إلى أنها عنيده ولديها كبريائها ..وهو يحب هذا النوع ..وقرر أن يبسط نفسه بها ....

رن جرس الفيلا 

وفتح الخدم ليدخل عمرو ومعه ...........يتبع 

التكملة من هناااااا 




 

تعليقات

التنقل السريع