رواية أحببت منتقبه الجزء الأول الفصل الثامن 8بقلم ياسر الأنصاري
رواية أحببت منتقبه الجزء الأول الفصل الثامن 8بقلم ياسر الأنصاري
((أحببت منتقبة)). "الجزء الاول البارت الثامن "
انسحبت الزهراء وصهيب طاير من الفرحه ومن كلامها وهاين عليه يقوم يتنطنط من الفرحه بس مش وقته ولا مكانه .. وفي نفس الوقت مصطفي ع قد مهو مبسوط بس مش عارف هيعمل ايه مع اخوه وابنه
مصطفي بحيره . انتا بتحبها بجد يا صهيب !
صهيب . مش محتاجه سوال يا عمي كل شئ باين في عيوني وكلامي وانتا راجل ربنا يديلك الصحه مش صغير وقابلت كتير وطبيعي تكون عارف كل واحد بدون ما ينطق حرف
مصطفي. ربنا يقدم الي فيه الخير. يا ام الزهراء يا زهراء تعالو عاوزكم
خرجت الزهراء وامها وقعدو قدام مصطفي وصهيب
مصطفي. عوزاه يا بنتي ؟ عاوزه تكملي حياتك معاه !
صهيب عيونه لمعت والزهراء نزلت راسها الأرض وقالت
الزهراء. ايواه يا بابا. حبيت دينه وأخلاقه. حبيت فيه غض بصره وحبه لطلابه. حبيت فيه رجولته في تعامله. تخيل يا بابا الي بيعمل كدا مع الطلبه بتوعه هيكون بيعمل ايه مع اهل بيته.
مصطفي. وانتا يا صهيب يبني شاريها وعندك استعداد تواجه علشانها !
صهيب.. لآخر نقطه دم يا عمي
قطع كلامهم خبط الباب. فتحت ام الزهراء وكان محمود
محمود. السلام عليكم . سلم عليهم وقعد
انا اسف جدا اني جيت بدون معاد بس الباشا قلقنا عليه.
مصطفي. باشا ! قصدك صهيب
محمود بضحك . وهو في غيره
مصطفي. ليه هو حصل ايه !
محمود. اقولهم حصل ايه ! وبيبص لصهيب
صهيب بعصبية .. محمود لم الدور بقي
مصطفي . وانا الي بسالك حصل ايه يا محمود باشا قولي
محمود. الباشا بعد آخر فون جاله معرفش مين البارد دا خلاه يقوم يكسر كل الي قدامه الشاشه با التسريحه با الاوضه والي فيها
مصطفي بيضحك. معلش يبني حقكم عليا
محمود. وانتا ذنبك ايه يا عم مصطفي بس
مصطفي. اصل انا البارد الي كنت بكلمه 😂
محمود. اتكسف اوووي واتمني الأرض تنشق وتبلعه بس قطع كسوفه ضحكهم كلهم ع الموقف.
صهيب. الله يخربيت غبائك يا اخي
محمود. وانا مالي يا لمبي انا كنت اعرف منين بس
مصطفي. حصل خير خلاص في بيتها. المهم دلوقتي يلا يا صهيب عاوزك معايا في مشوار
صهيب. معاك يا عمي.
محمود. مشوار ايه دا. وانتا مش تسال يبني ولا أنا قاعد في زحمه المولد وخلاص
صهيب. ملوش لزوم اعرف طول ما المشوار مع عم مصطفي فا انا معاه.
مصطفي. ربنا يبارك فيك يبني. يلا بينا وانتا معانا طبعا يا محمود بيه.
محمود. وماله خدامينك يا عمنا.
اتحركو علي مكان لا صهيب ولا محمود يعرفوه خبط مصطفي وفتحوله ودخلو.
مصطفي. عامل ايه يا حاج وحيد يا اخويا
وحيد. الحمدلله في نعمه يا مصطفي
مصطفي . انا جايلك في كلمتين كدا عشان موضوع بكرا أن شاء الله
وحيد. ماله بكرا بس يا مصطفي متقلقش خلي التقيله عليا والخفيفه عليك زي ما اسلام ابني الزهراء بنتي بردو.
مصطفي ساكت ومش عارف يقول ايه
وحيد .بس مين الاساتذه يا مصطفي يا اخويا.
مصطفي. دا الدكتور صهيب ابن حلال وهو الي وقف معاياف ف موضوع الحادثه. والباشا يبقي محمود بيه اخوه ضابط مباحث.
وحيد. يا اهلا وسهلا با البشوات العشاء يا بت
صهيب. لا شكرا يا عم وحيد واجبك وصل احنا بس كنا عاوزين نتكلم معاك كلمتين كدا.
وحيد. انا تحت امركم يا بشوات بس بردو هنتعشي مع بعض
صهيب. لو ربنا أراد واتفقنا هنتعشي مع بعض بس اسمعنا الاول بالله عليك
صهيب. طبعا يا عم مصطفي حضرتك مش عارف تقول ايه وكمان عشان اخو حضرتك فا الموضوع تقيل ع قلبك ولسانك فا اسمحلي اتكلم انا بعد اذنك!
مصطفي. يبقي عملت فيا معروف يبني
وحيد. في ايه يا جماعه انا قلقت كدا. فهموني
صهيب. بص يا عم وحيد الموضوع باختصار اني انا دكتور الزهراء في الكليه ومن الاخر كدا انا بحب الزهراء بنت عم مصطفي ولما عم مصطفي كلمها عن العريس الي هو ابن حضرتك هي كانت فاهمه اني العريس دا يبقي انا فا دا سوء التفاهم الي حصل فا احنا عاوزين نلحق الموقف قبل ما تحصل حاجه وكلنا نندم عليها.
وحيد فهم الكلام بس مش عارف يرد يقول ايه
قطع كلامهم دخول اسلام عليهم
اسلام. سلام عليكم. وسلم عليهم وقعد
وحيد. بص يا دكتور انا فهمت كلامك ومقدرو كويس بس صاحب الشأن قدامك اهو
صهيب عاد كلامه تاني لاسلام
وكان الرد. حضرتك في حاجه في عقلك يا استاذ ؟
صهيب. اولا انا مش استاذ ثانيا لا اطمن عقلي بخير وتمام ااقله مقربتش جمب حاجة غيري ولو حجتك انك مكنتش تعرف اهو عرفت
اسلام. تعرف انتا لو مكنتش في بيتنا كنت هعمل فيك ايه كنت هكسر عضمك
قبل ما صهيب يرد كان محمود ماسك رقبه اسلام وجايبه تحته .. انتا اتجننت يلا ولا عبيط ولا ايه فوق وانتا بتتكلم واعرف انتا بتتكلم مع مين وازاي
صهيب بيمسك اخوه وبيبعده... اهدي يا محمود انت نسيت أننا في بيتهم ولا ايه
مصطفي قعد محمود والحاج وحيد. اهدو يا جماعه حقكم عليا يا بشوات طيش شباب بقي
محمود. لا يتعلم الاداب الا وأقسم بالله اعلمه الادب بطريقتي
وحيد ميل ع ابنه. اهدي يا ابن الكلب الي كان ماسك فيك دا ضابط مباحث وأخوه يبقي الدكتور صهيب اهدي
وحيد قعدهم وفضلو يتكلمو كتير واخر الكلام. قام اسلام باس ع راس صهيب وقاله. مبروك عليك بنت عمي متعلمتش اخد حاجه مش بتاعتي يا دكتور
صهيب بفرحه. الله يبارك فيك يا اسلام والله ما كنت عاوزها توصل لكدا كل دا كان سوء تفاهم مش اكتر. ولو محمود غلط فيك فا حقك عليا انا
اسلام .. محصلش حاجه يا دكتور وربنا يتمم بخير
خلصو قعدتهم وطلعو وكلهم ع قد الي حصل بس الفرحه مش سيعاهم
ركبو العربيه واتكلم صهيب. اقسم بالله العظيم اجمل يوم في حياتي يااااااه ع طعم الانتصار. وانا كنت بسال نفسي ليه محمود عيونه كانت بتلمع لما عصام بيه قاله موافق علي جوازه من بنته طلع الموضوع مش لمعه عين وبس
مصطفي. ربنا يكملها علي خير يبني. بينا علي البيت نتكلم شويه ويصبح يفتح.
صهيب. لا لا احنا هنروح اه وهنتكلم ماشي لكن بيات لا اعزرني يا عمي.
بعد كلام كتير كانو وصلو البيت نزلو من العربيه ودخلو البيت. ومصطفي حكي لبنته ومراته الي حصل والزهراء وامها طايرين من الفرحه
صفاء. ربنا يجعلها من نصيبك وام عيالك يبني
صهيب بتلقائية رفع أيده فوق. .... امييييييييييين
وكلهم ضحكو
مصطفي. ناوي علي امتي أن شاء الله يبني تلبس دبل. اسبوعين ثلاثه شهر اكتر ؟
صهيب بابتسامه. اقولك ومتزعلش يا عمي
مصطفي بضحك. لا مش هزعل قول.
صهيب بفرحه. بكرا ناوي ع بكرا أن شاء الله
كلهم اتصدمو من الكلمه وكان سهم الله نزل عليهم
مصطفي. بكرا ازاي بس لا يبني مينفعش ليه متسرع اوووووووووووي كدا خليها براحتها خالص وتحهزو نفسكم
صهيب. اقولك بكرا ازاي قبل كدا انا قولت بعد ما السنه تخلص هتقدم واخطبها. وحصل الي حصل لكن المره دي يمين بالله ما هسمح لحد يقرب منها
محمود. يا صهيب يا حبيبي الخطوبه محتاجه تجيهز وحاجات كتير
صهيب . زي ايه ؟
مصطفي. ندعي حبايبنا. الفستان الكوافير . الاكل. الليله الخخخ
صهيب بضحكه. بص يا عمي واحده واحده كدا. دعوة حبايبكم. وحبايبنا دي مش هتاخد اكتر من ساعه ودي هتكون الصبح. ثانيا الفستان هو بمجرد ما دخلت معاك البيت هنا كان اتحجز والكوافير كمان اكبر اتيليه فيكي يا شرقيه. الاكل اول لما اتحرك من هنا هتفق مع احسن مطعم قريب من هنا ويكون العشاء كله وجبات سريعه
الليله دي سيبها عليا انا هبعتلك رجاله تعملك الي عاوزه في المكان الي عاوزه هاااا في حاجه تاني يا عم مصطفي
مصطفي. والله يبني ما عارف أقولك ايه. انتي ايه رايك يا الزهراء.
الزهراء بفرحه الدنيا وما فيها. الي تشوفه يا بابا وضحكت
مصطفي. وانتي يا ام الزهراء
صفاء بابتسامه. الكلمه كلمتك يا اخويا
مصطفي. لا دا كدا كلكم موافقين بقي صهيب يبني مبروك خطوبتك بكرا.
صهيب بفرحه. الله يبارك فيك يا عمي.
محمود. الف الف مليون مبروك يا صهيب
صهيب الله يبارك فيك يا حوده. يلا بينا بقي نستأذن احنا بقي عشان نلحق نجهز دنيتنا.
مصطفي. يبني لسا بدري وبعدين باتو النهارده وبكرا يعدلها ربنا
صهيب. لا لا معلش دي ليلتي يا عمي سبني علي حريتي. يلا السلام عليكم.
خرجو هو ومحمود بس وقف قدام الزهراء وعمل نفسه بيربط جزمته وقالها. هانت خلاص يا قمر 💙
سابها واتحرك وهي عندها ميكس بين فرحه وكسوف ولخبطه.
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
الرواية كامله من👈( رواية أحببت منتقبه)
اضغط على اسم الرواية ☝️☝️☝️
تعليقات
إرسال تعليق