القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ملك القاسي البارت الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر12_13_14_15بقلم شيماء



رواية ملك القاسي البارت الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر12_13_14_15بقلم شيماء 




رواية ملك القاسي البارت الثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر12_13_14_15بقلم شيماء 



(ملك القاسي)

البارت : ١٢

عاصم روح فلته بضيق : قاسم هو اللى هيستلم الشحنه.... وهفضل طول عمري تحت أيده.... بس لاء.... انا مبقاش نبر 2 ابدآ.... لو هتوصل انى أقتل قاسم.... 

عاصم نزل من عربيته.... ودخل على المخزن على طول..... 

 لقي بنت وائل الحديدي مربوطه على الكرسي..... وكدمات في وشها أثار ضرب..... وربطين شريط أسود على عيونها.....

عاصم مسك خدودها بعنف : لازم أبوكي يتصرف بأسرع وقت...

بنت وائل الحديدي دموعها نزلو : أرجوكم سبوني بقا.... انا معملتش حاجه..... لو خطفني علشان تخدو فلوس من بابي.... مش هيديكم حاجه.... انا أخر أهتمماتو.... 

عاصم بصلها شويه بستغراب...وبعدها سبها وخرج...وبيفكر.. : وائل الحديدي مش هينشغل بأختطاف بنتو... يعني أكيد محضر خطه يا خد بيها شحنة....

عاصم أبتسم بخبث : يعنى في أحتمال كبير جدآ....

عاصم أبتسم بجانبيه وكمل : قاسم يفشل في الشحنه...

.................................

وعد وهدير وقفين قدام الست الاربعينيه...

الست بصه لوعد والصدمه واحده واحده بتترسب لملامحها...

الست بصدمه : ماما....ياماما...

وعد وهدير بصو لبعض بستغراب...

الجده خرجت : في أي ياسناء....

سناء بلعت رقها بصدمه.... وشورت على وعد.....

الجده بصت على وعد...وأتصدمت...

الجده بلعت رقها بعدم تصديق... والدموع لمعت في عيونها.... وقالت بصوت مهزوز : و..وعد...

وعد دموعها نزلو.... وهزت رسها بأيجابيه....

الجده حطت أديها على خدود وعد بصدمه...وبتحاول تتأكد أنها حقيقه....الشبه مبنهم كبير جدآ....هى وفيروز نسخه من بعض....

الجده حضنت وعد جامد ودموعها نزلو زي المطر : أخيرآ رجعتيلي ياوعد....أخيرآ شوفتك قبل ماموت....انتي بنت فيروز...أنتي بنت حببتي...انتي بنت بنتي...

هدير بصت حوليها....وبعدها بصت للجده : طيب جوه ياجماعه....الناس بدأت تتجمع حولينا.....

سناء دخلت الجده ووعد وهدير....

الجده مسكت أيد وعد.... وعيونه مليانه دموع : انا دورت عليكي في كل مكان...قلبت الدنيا عليكي ياوعد.....كده...هونت عليكي مشوفكيش من وانت عندك ٨ سنين....هونت عليكي يابنت حببتي...

وعد بدموع : كنت مفكره أنكم بتكرهوني....بابا خدني أسكندريه...كان خايف عليا من تهديد جدي...

الجده حضنت بدموع : جدك مات ياوعد...مات وخلصنا من جبروته وشره...

وعد بصدمه : مات!!!!

الجده بدموع بعدت عن وعد.... ومسحت دموعها بأبتسامه : مفيش فراق تاني....خلاص.....لازم أبوكي يعرف ان جدك مات...وميخفش عليكي مننا...

وعد دموعها نزلو بوجع : بابا مات ياجدتي...مات وسبني لوحدي....

الجده أتصدمت وكررت : مات..

وعد.هزت رسها بعياط...

 الجده مسحت دموع وعد وطبطبت على خدودها بحنيه : انا معاكي يابنت فيروز...خلاص جدتك معاكي....وهتقف في وش الدنيا عشانك...

سناء أبتسمت بدموع : نورتي بيتك يا بنت أختي....

سناء حضنت وعد بحب...

ده كله تحت أنظار هدير....

الجده بقت تعرف وعد على بقيت العيله...وفي منهم اللى مصدق أنها فعلآ وعد بنت فيروز...وفي اللى بيقول أنها واحده نصابه وعامله التمثليه دي عشان الفلوس....

هدير أستأذنت ومشيت بعد ما وعد شكرتها جدآ...

..............................

هدير ركبت عربيتها...ودورتها ومشيت...طلعت تلفونها ورنت على قاسم....

قاسم بجمود : تحكيلي كل اللى شوفتيه....من طق طق.....لسلام عليكو...

......................................

كامل بنفعال : يعني أي اللى أنت بتقوليه ده....واحده طلعت من عدم..بتقول أنها وعد بنت فيروز...تصدقي!!!!!..

الجده بصت لأبنها بهدوء : هي بنت فيروز...انا متأكده يا كامل....

وعد بدموع سامعه كل الكلامهم...وسانده ضهرها على الباب...اللى بيفصل مابنها ومابين خالها وجدتها...

كمال بعصبيه : البنت دي لازم تمشي من هنا...

الجده بضيق : بعد ما لاقتها....أنت أكيد أتجننت...

الجده أتنهدت : ياحبيبي...أنت لو شوفت وعد....هتقول لوحدك أنها بنت فيروز..من الشبه الكبير اللى بنهم...

كامل لسه هيتكلم بغضب...

الجده قاطعته ونادت على وعد...

وعد هزت رسها لاء بخوف..... مسحت دموعها...وخرجت من الاوضه وهي بصه في الارض...

كامل بص لوعد بصدمه...الشبه فعلآ مابنهم كبير جدآ....أكن فيروز رجعت للحياه تاني.....

كامل بغضب : كده أقنعتيني...طيب ياماما...عي بنت فيروز...بس بردو مش هتعيش معانا

كامل شاور على وعد بنفعال : البت دي هتعمل زي أمها..... هتعرنى وهتهرب مع حببها... زي ما أمها عملت.... 

وعد دموعها نزلو وهزت رسها لاء...

الجده بضيق : ولو أختك كانت غلطت..... مش هحمل غلطها على بنتها.... دي بنت بنتي والكلام أنتهي..... 

كامل بنفعال : أنتهي اي.... البنت دي لازم تمشي من هنا...

وعد بدموع :انا مبقاش ليا حد في الدنيا غيركو.... بابا مات من كام يوم وسابني لوحدي.... أرجوكو أتقبلونى عندكم...

كامل ضحك بسخريه : يعنى لو مكنش أبوها مات..... مكنتش سألت فينا.... انا بقول البنت دي لازم تمشي من هنا.... يعني تمشي من هنا.... 

الجده بحزم : وانا بقول مش هتمشي من هنا..... وهنشوف كلام مين اللى هيمشي يا كامل.....

كامل لسه هيتكلم بنفعال

الجده قاطعته بحده : الكلام خلص.... زي ما ابنك ليه في البيت ده..... وعد ليها في البيت وده........هي مش عايشه عاله على حد 

كامل سبها وطلع شقته بضيق....

وعد أعدت على الركنه بعياط : انا مليش ذنب يا جدتي....مليش ذنب ان ماما تهرب مع بابا....

الجده طبطبت عليها بحنيه : انتي بتعيطي لي......انتى ليكي هنا أكتر ماليهم.....يلا قومي أدخلي أوضة أمك فيروز....ونامي...والصباح رباح.....

وعد مسحت دموعها وهزت رسها...

..............................

دم كتير في الارض..... أعد ماسك بطنه المجروحه...... والدم بينزل منه بغزاره...

أعد في مكان زي مخزن ضلمه.... والنور متسلط بس عليه..... 

 هى شيفاه من على بعد ٥ متر....ودموعها لتنزل بصدمه....

رفع أيده ليها وبيستنجد بيها بألم : و...وعد

وعد قامت مفزوعه من نومها : قاااااسم

نفسها داخل خارج بعنف...ودموعها لمعو في عيونها : قاسم....يارب يكون بخير....يارب أشفيه.... يارب أحميه....

وعد سكتت ومسحت دموعها بأستغراب : أنا بدعي لقاسم!!!...مش هو ده اللى عذبني...هو ده اللى سلب حريتي.....

وعد قامت بتوهان : انا...انا....

وعد بصت حوليها بتوهان : انا عايزه أشرب..... 

وعد خرجت من الاوضه ودخلت المطبخ.....المطبخ ضلمه.... 

فتحت التلاجه... وطلعت أزازة مايه وبتشرب منها....

فاجئه حست بحركه وراها....

وعد نزلت الازازه من على شفايفها برعب... خايفه حتي تبص وراها....

وعد بلعت رقها بخوف...وبتلف واحده واحده....

لقت حاجه طويله واقفه وراها......

وعد صرخت برعب..... 

هو مسكها.... وحط أيده على بؤها يكتم صريخها..... وسند ضهرها على الحيطه.... 

وعد كانت معاها ازازة المايه فضتها عليه برعب.... وبتحاول تصرخ لاكن هو كاتم صوتها.......

هو داس على سنانه بغيظ.... وفتح النور 

وهو بصصلها....

وعد بصتله بستغراب.... شاب متعرفوش في أواخر العشرينات كده.... 

الشاب بصلها بستغراب : هنزل أيدي ومتصرخيش.....

وعد هزت رسها بخوف... 

الشاب نزل أيده.... وبعد خطوتين لورا....

وبص بضيق على هدومه اللى أتبلت بسببها : ممكن افهم انت مين....

وعد بلعت رقها بخوف..... ومش عارفه تقوله اي... هى مش عارفه هو مين أصلآ : انا وعد بنت فيروز...

الشاب بستغراب : فيروز؟!

عمتى فيروز؟! .....انت بنتها؟!

وعد هزت رسها 

الشاب بضيق وشبه ما أنفعال : وأي وحده تقول أنها بنت عمتى فيروز.... نصدق.... وأنقولها أتفضلي عيشي فى وسطنا.....

وعد عيونها لمعت بدموع : حقيقي انا بنت فيروز......

الشاب بأنفعال : طيب وفين الدليل....  

الجده بضيق : خلاص.... هتعمل علينا ظابط يا حضرت الظابط....

أدهم بص لجدته بضيق : مش هعمل ظابط ولا حاجه.... بس انت أتأكدتي أنها فعلآ بنت عمتى الله يرحمها.....

الجده راحت لوعد.... ووقفت جنبها : انا متأكده أنها بنت فيروز.....

أدهم بأنفعال : مش ممكن تكون نصابه.... وجايه تعمل الحابتين دول.... علشان الفلوس... 

الجده بأنفعال : كفايه الشبه اللى ما بنهم ط...

ادهم بسخريه : والله يخلق من الشبه أربعين يا جدتي....

الجده بحده : سواء تقبلت ده أو لاء مش هيفرق كتير...

ادهم الموضوع خلص انا قولت نور تبقا بنت فيروز يبقا هى بنت فيروز تقبلت ده او لاء مش هيفرق كتير

الجده بصت لوعد : يلا يا وعد روحي أوضتك....  

وعد بطاعه : حاضر ياجدتى 

وعد مشيت دخلت أوضتها...

أدهم بضيق : كل من هب ودب تيجي تقول انا بنت فيروز.... تبقا بنتها صح.... 

الجده بأبتسامه: عايز تتأكد

أدهم بضيق : ياريت....

الجده بأبتسامة : ماشي يا حضرت الظابط.... لو جبتلك بطاقتها هتعرف تتأكد....

أدهم بضيق : أكيد....

الجده : تمام الصبح ان شاء الله 

الجده طبطبت على كتف أدهم... وسبته ومشيت

..............................

الشمس نورت دنيت أبطلنا...

قاسم فتح عينه بأنزعاج على رنت تلفونه....

قاسم بيبص على الاسم لقي محمود 

قاسم رد : أي الجديد...

محمود بقلق : قاسم بيه... السفينه اللى عليها الشحنه.....كلها أربع ساعات وتكون على ميناء بور سعيد....

قاسم وقف بصدمه : أزاي؟!.... ده المفروض بعد بكره..

محمود بقلق : انا أتأكدت بنفسي من اللى بقلهولك....

قاسم قفل التلفون بغضب.... وراح بسرعه خد شور سريع ولبس هدومه وخد مسدسين في جيبه....

 نزل جري ركب عربيته.... دور العربيه وساق بسرعه.... حط أيده على بطنه بألم.... ولاكن مهتمش وكمل سواقه.... 

طلع تلفونه وأتصل بحازم 

حازم رد بنعاس : ألو

قاسم داس على سنانه بضيق : خلال عشر دقايق تبعت هيليكوبتر عن قصر الزعيم بسرعه....

حازم أتعدل بخضه : في اي يا قاسم.....

قاسم بغيظ وضيق : الشحنه هستلمها النهارده....بسرعه ألقيك قدامى انت وعاصم.......

قاسم قفل..... وخلال ١٠ دقايق كان قدام قصر الزعيم.....  

قاسم دخل بسرعه وناده بعلو صوته : ياازعيم...... ياازعيم

الزعيم خرج بسرعه من الاوضه ببجامة نومه.... وبص لقاسم......

الزعيم بقلق : في أي يا قاسم... 

قاسم بأنفعال : في ان الشحنه هستلمها النهارده.... انت مقولتليش على معادها الصحيح لي..... بتحطني قدام الامر الواقع يعنى.... 

الزعيم نزل بسرعه ووقف قصاد قاسم بقلق وتوتر : أي..؟ النهارده..؟ انا عارف ان بعد بكره..... هما قالولي كده....

قاسم بصله بستغراب : انت متعرفش أنها النهارده.....

الزعيم بقلق : لاء معرفش.... مش ممكن معلوماتك مش صحيحه...

قاسم داس على سنانه بغيظ وفتح : معلوماتى مستحيل متكونش صحيحه....

الزعيم قلبه وقع في رجله من الخوف....

 مسك أيد قاسم بترجي : قاسم... لاء... أرجوك... انا عارف أنك قدها... أوعي تفشل منك.... أرجوك ياقاسم... انا حطيت فلوس كتير جدآ في الشحنه دي... لو فشلت هتحصلي مصيبه.... 

قاسم شد أيده بعنف... وربع أيده ببرود.... ولف وبقا ضهره للزعيم : ياعالم هتنجح ولا لاء....

الزعيم لف لقاسم بترجي : لاء انا عارف أنك قدها....

قاسم بمكر : بشرطين

.......................................

(ملك القاسي)

البارا : ١٣

قاسم بمكر : بشرطين

الزعيم بلع ريقه بقلق : أطلب أي حاجه.... المهم تنجح.....

قاسم أبتسم ببرود : لو العمليه نجحت وانا أتمسكت من البوليس عليك تخرجني.... لو البوليس مسكنى.... ومخرجتنيش.... هيبقا عليا وعلى أعدائي وأصدقائي كمان..... علشان قاسم مينفعش يكون ضحيه......

الزعيم بسرعه : موافق...

قاسم أبتسم : أهدي بس انا لسه مخلصتش....

الزعيم بصله بقلق...

 وقاسم كمل : ولو العمليه نجحت... ومتمسكتش..... ليا فيها نص المكسب 

الزعيم رجع خطوتين لورا بصدمه : نص المكسب!!!! 

الزعيم بتوتر : بس كتير أوي.... نص المكسب كتير....

قاسم بأنفعال :مشكلتك مش مشكلتي....انا لو أتمسكت.... مش هخرج منها سليم.....

الزعيم بقلق : بس....

قاسم سابه ومشي..... ولسه هيخرج من القصر.......

الزعيم بسرعه : ٣٠ في الميه

قاسم بصله شويه : ٤٠ في الميه وده أخر كلام....

الزعيم بضيق : موافق

قاسم أبتسم بخبث

حازم وعاصم وصلو....وركبو العيليكوبتر هما وقاسم...ومتجهين لميناء بور سعيد

.........................

الهيليكوبتر نزلت عند ميناء بور سعيد....

قاسم نزل من الهيليكوبتر...

 محمود رحله بسرعه :  قاسم بيه... قدمهم أقل من نص ساعه.... ويكونو هنا...

قاسم ببرود : متقلقش

قاسم بص لمحمود بشر :  جهز الرجاله..... عايز لو غدرو بينا... أكنهم فتحو عليهم حرب مننا......ولازم أحنا اللى نكسب فيها..... 

محمود أبتسم بجانبيه : متقلقش يا قاسم بيه.... خليهم بس يفكرو.... وانا هقلبها بحر دم....

قاسم أبتسم بجانبيه : عاجبني أنك فاهمنى...

حازم وعاصم بصو لبعض....بلعو رقهم وبصو لقاسم برهبه...

عدى نص ساعه

 والسفينه اللى عليها الشحنه وصلت 

صاحب الشحنه... وقف قصاد قاسم... ورجلته وراه... 

علي بأبتسامه : أهلآ قاسم.... الشحنه موجوده في أجهزه كهربائيه.... 

قاسم أبتسم بجانبيه : تمام.... انت خدت نص الفلوس من الزعيم.... النص التاني معايا....

قاسم بص لحازم.....

حازم بص للرجاله........

الرجاله بسرعه حطو شنط الفلوس  قدام علي.....

علي بص لرجالته..... 

رجالة علي أتأكدت أنها فلوس حقيقيه...

علي أبتسم : تمام أووي

علي بص لرجلته : نزلو الشحنه من السفينه....

علي بأبتسامه : انا جاهز لأي طلبيه تانيه.... الاجهزه هتعجبكو اووي.... 

قاسم أبتسم بجانبيه : لو كانت فيها حاجه.... مكنتش طلبتها منك... فمتقلقش انا متأكد من جودتها.....

علي أبتسم : مع السلامه

علي ورجلتو ركبو عربيتهم وتحركو....

قاسم بص للرجاله : يلا حملو الاجهزه دي على العربيات....

قاسم بص لعاصم وحازم : زي مقولتلكو...

عاصم وحازم هزو رسهم وركبو عربيات الجامبو

قاسم أبتسم بشر.... 

...........................

حازم بص لعاصم : غريب مفيش لجنه واحده عدينا عليها....

عاصم بضيق : مهو قاسم... أكيد عامل حسابه.....

حازم أبتسم بأعجاب : دماغه شغاله مبتنمش....

عاصم بضيق : هو حظ مش اكتر.....

حازم بستغراب لسه هيرد......

سمع صوت سرينة الشرطه......

حازم بقلق : بوليس..... بوليس ياعاصم

عاصم الرعب دب في قلبه : طيب والعمل.... 

عاصم بص للسواق : أوعي تقف.... أجري بأعلى سرعه.....

السواق بتوتر : مش هعرف الأجهزه تقيله.... ولو جريت الكوتش هيفرقع...

عاصم بأنفعال : عشان كده قاسم مجاش معانا..... علشان يلبسهالنا وهو في السليم...... 

حازم بقلق  : انت في أي.... ولا في أي البوليس هيمسكنا....

حازم خلص الكلمه ولقى عربيات البوليس قفلو عليهم الطريق.....

٥ من الشرطه نزلو.... ووقفو عند أول عربيه جامبو... 

الظابط بجمود : العربيات دي فيها أي...

حازم بص لعاصم اللى أتكلم بتوتر : أجهزه كهربائيه....

الظابط بصصلهم بشك من توترهم : جايين منين....

عاصم بلع ريقه : من المينا

الظابط باصص لحازم وعاصم......وقال للعساكره : فتشو السبع عربيات.......

عاصم وحازم بصو لبعض وخلاص.... قلبهم هيقف من الخوف......

 العساكر بقو يفتشو العربيات.... وينزلو الاجهزه ويفتشو جواها......

بعد ساعه تفتيش...

العساكر راحو للظابط : كله سليم يا فندم

الظابط بص لعاصم وحازم المصدومين من كلام العسكري..... 

حازم بسرعه خفي صدمته وبدلها بلبرود : أتأكد يا حضرت الظابط..... ممكن نمشي بقا

الظابط بص. على السابعه جامبو اللى أتفتشو وبص للعسكري : فتشت السابعه....

العسكري : أيوا يا فندم... وكله سليم...

الظابط بص لحازم :تمام.... أتفضلو كملو طريقكم.... 

حازم وعاصم ركبو.... وال ٧ جامبو أتحركو ورا بعض.....

عاصم بصدمه : أزاي😳

...........................

حازم وعاصم وصلو المخزن...

دخلو عند قاسم...والضيق مرسوم على ملامحهم...

شافو الشحنه بتتعبه في كرتين...

عاصم بضيق وصدمه : أزاي!!!

قاسم أبتسم بجانبيه : هقولكم أزاي...وانا رايح للزعيم...

(فلاش باك)

قاسم بيكلم محمود وهو متجه لقصر الزعيم....

قاسم بضيق : روح لصاحب الشحنه.... وفاهمو ان البوليس في المكان... هيخرجلي أجهز سليمه ١٠٠%......

وحازم وعاصم مع الاجهزه السليمه....ويشتتو البوليس عنا....

والاجهزه اللي فيها الشحنه...انا اللى هكون مسؤول عنها....خلاص..

محمود بجديه : اللى انت عايزه هيحصل يا قاسم بيه

 (باك)

قاسم أبتسم : وطبعآ محمود ركب يخت.... وراح لصاحب الشحنه.... وقال انه من رجالتي......وكمان قاله على كلامي.....صاحب الشحنه وافق من غير تفكير...

عاصم بضيق : كنت لازم تقول يا قاسم....انا كان فاضلي ثنه وأهرب منهم...واللى يحصل يحصل بقا...

حازم بضيق : فعلآ ياقاسم كنا المفروض نعرف...

قاسم ببرود : لو كنت قولتلكم كان الخبر هينتشر والحكومه هتعرف.....المهم دلوقتي ان الشحنه بخير 

حازم أبتسم وطبطب على كتف قاسم : كنت متأكد أنك قدها ياقاسم 

قاسم أبتسم.... وبص لعاصم اللى مكشر... 

قاسم أبتسم ببرود : مكشر لي؟! يمكن مكشر علشان خطتك باظت

عاصم بص لقاسم بستغراب : أي دي اللى باظت

حازم بص لقاسم بستغراب : في أي ياقاسم...

قاسم راح وقف قدام عاصم وضربه بلبونيه.... عاصم كان هيقع من أثرها... لاكن قاسم مسكه وضربه بلبونيه تاني...

عاصم بألم وأنفعال : بتضربتي لي....

حازم بصدمه... جري على قاسم... وبيحاول يبعده عن عاصم : قاسم انت بتعمل أي..... 

قاسم ضربه بلبونيه تاني.... عاصم وقع على الارض بألم... وبؤه نزف دم....

عاصم داس على سنانه بأنفعال : قاااسم 

قاسم تجاهل عاصم وبص لحازم بشر : متتدخلش انت 

حازم بلع ريقه من فرط عصبية قاسم....

قاسم قوم عاصم..... وضربة حتت قلم.... سمع المخزن كله.... وعاصم وقع من أثر القلم....... وصوابع قاسم بقت معلمه على خده.....

حازم مش عارف يتصرف...وكمان خايف يتدخل...

عاصم بألم وعصبيه : انا مش عايز أمد أيدي عليك....

قاسم داس على سنانه بغيظ... ومسكه من هدومه... قومه قصاده..... وبنفعال : يلا أضربني...أعملها يا عاصم...

عاصم مسح جنب شفايفه من الدم وبص لقاسم بغضب....

قاسم بنفعال : يلا أضربني...

عاصم رفع أيده ولسه هيضرب قاسم....

قاسم مسك أيده.... ولواها وره ضهره.... وضغط على أيده....

عاصم بألم : أيدي ياقاسم... طيب أنا عملت أي....

قاسم بجمود : انت لوحدك عارف أنت عملت أي....مش أنا يا عاصم...

عاصم بلع ريقه بخوف وتوتر وأرتباك : قاسم...انا..

قاسم بكل غضب ضغط على أيد عاصم كسرهاله

عاصم بألم كبير جدآ فضل يصرخ بألم : ااااااااااه

وقع على الارض بألم وماسك أيده وعمال يصرخ

قاسم بص لعاصم : انا كده قرصت ودنك.... حزاري تلعب معايا تاني.... انا عملت حساب للصحوبيه.... اللى انت معملتش حسابها....

عاصم بص لقاسم بشر وألم... 

قاسم خرج من المخزن.... وركب عربيته...وأتجه للقاهره..

قاسم بتفكير : جايلك يا وعد.....


السلام عليكم.....

سمحوني...تأخيري غصب عني

(ملك القاسي)

البارت : ١٤

وعد صحيت من نومها على خبط الباب...

وعد أتعدلت بنعاس : حاضر

وعد بصت حوليها بستغراب.. بعدها على طول أستوعبت هي فين... وعند مين...

وعد قامت وقفت ورا الباب : مين

الجده بأبتسامه : انا يا حببتي

وعد فتحت الباب وبصت لجدتها

الجده بأبتسامه : صباح الخير ياحببتي

وعد بأبتسامه صغيره : صباح النور ياجدتي

وعد : أتفضلي ياجدتك.... دي أوضتك...

الجده دخلت : لاء مش أوضتي... دي أوضتك انت... وبتعتك أنت... وزي مقولتلك.... انت ليكي هنا أكتر ما ليهم... 

وعد أعدت على حرف السرير بتنهيده : انا مش عايزه فلوس... ولا بيت... ولا أي حاجه من دي.... انا بدور على حضن .. ودفه عيله.... ناس بحبهم وبيحبوني.... بعد ما بابا مات.... الدنيا أسودت.... مرات أبويا طردتني من البيت.... مبقتش عارفه أروح فين..... 

وعد بصت لجدتها وعيونها لميانه دموع : انا كنت عايشه خدامه لمرات أبويا وعيالها.... كنت بستحمل عشان أخر اليوم بابا بييجي ويخدنى في حضنه... ويطبطب عليا.....

وعد دموعها نزلو... وبصت في الارض : كان بيقولي انتى أغلي عندي من الدنيا كلها.... وبيقولي أنى زي الورده المفتحه.... الكل لازم ينحني ليا علشان يشم ريحتى الحلوه.... وكان بيقولي خلي شوكتك عاليه... علشان لو حد ناوي يقطفك.... تشوكيه... ويبعد على طول....

وعد بصت لجدتها بدموع : بس انا مليش شوك ولا حاجه.... انا ممكن في ثانيه واحده اتقطف... وأدبل.... وأموت...

الجده مسحت دموع وعد.... ودموعها هي اللى نزلو.... وحضنتها جامد : متخفيش يا وعد... انت معايا.... وفي حمايتي بعد ربنا....

وان شاء الله عريسك هو اللى هيقطفك ويزرعك في بيته....وتكونى أجمل ورده..

الجده أول ما قالت كده...أترسم في خيال وعد..... قاسم.....

وعد هزت رسها بستغراب وحولت تمحي أفكارها دي....

الجده بأبتسامه : خدي ياوعد الفلوس دي...يلا قومي خدي سندس بنت خالك كامل معاكي...وروحي أحسن مول في القاهره....وأشتريلك اللى انت عايزاه... 

وعد بأحراج : جدتي!!..انت بتعملي اي...انا مش عايزه حاجه... 

الجده حضنت وعد جامد وعيونها لمعو بدموع : انا مش هقولك انت حفدتي..لاء...انا هقولك انت بنتي اللى رجعتلي للحياه تاني...مش قادره أشوفك غير فيروز....ربنا عوضني بيكي ياوعد..

الجده مسحت دموعها يأبتسامه : يلا يلا...مش نقصين دراما...انا هنديلك سندس..تجبلك طقم من عندها..وتخرجو سوا

وعد هزت رسها بحب..

....................................


عاصم نزل المخزن بتفكير.... يتسلي بيها شويه... بدل الخنقه اللى فيه...

دخل المخزن... لقاها مربوطه في كرسي... وعلى عيونها شريط أسود.... وأثار ضرب على وشها.... 

عاصم أعد قصادها : هممم وجودك ملهوش لزمه دلوقتي.... 

هى أتفزعت من صوته.... وسننها بقت تخبط في بعضها من الخوف والبرد.... 

عاصم : عايزه تخرجي من هنا

البنت بعياط : صدقني مش هنطق بحرف واحد... بس أمشي من هنا... انا معملتلكوش حاجه.... أرجوكم....

عاصم أبتسم بملل : طيب انا عايز أي أثاره.... يعنى مثلآ أهداء شكر على المده اللى أعدتى فيها هنا.... 

البنت بستفهام وعياط : يعنى أي؟ 

عاصم أبتسم بشر : هفهمك.... المطلوب منك تفكي أيدك خلال دقيقه..... لو مقدرتيش... هتبقي وجبه شهيه لرجالتي.... ولو قدرتي وفكيتي أيدك.... هتلاقي سلسله مفاتيح.... فيها ٥٠ مفتاح..... واحد منهم لباب المخزن..... المطلوب تطلعي المفتاح..... وتفتحي الباب في ٦٠ ثانيه..... 

لو معرفتيش تطلعي المفتاح.....رصاصه من مسدسي هتخترق دماغك....

لو خرجتى من المخازن.... هتلاقي جنينة الفيلا..... أول ما هتخرجي من المخزن...... كلابي هتجري وراكي..... المفروض تقدري توصلي لباب الفيلا..... وتتسلقيه.... وبكده تبقي خارج فلتي.... وبقيتي حره.... ولو ملحقتيش.... كلابي هيقرقشو عضمك 

عاصم أبتسم بشر لرأكشن وشها المصدوم والمرعوب في نفس الوقت : فهمتى يا قطه....

البنت عيطت بقهر وألم : حرام عليك....

عاصم أبتسم بشر : الاختيار التاني بقا.... تبقي زي ما أنتى.... كل يوم تضربي شويه وخلاص..... وتقضي بقيت حياتك هنا.....

البنت بعياط : أرجوك....

عاصم قاطعها ببرود : ده اللى عندي.... ها قولتى أي.... 

البنت برعب وهزت رسها : موف...

البنت بلعت رقها بصعوبه وبرعب كملت : موفقه..... 

عاصم أبتسم بشر : حلو.....

عاصم قام خرج من المخزن..... أعد في الجنينه..... وفتح اللاب.... وشغل للكاميرات.... وبقا شايف بنت وائل الحديدي في المخزن... 

واحد من رجالة عاصم....فك رجليها وفك الشريط الاسود اللى على عيونها....

وشغل المؤقت

....................................


أدهم أعد في شغله

وتفكيره كله في وعد...ياترا فعلآ  هي بنت عمتي فيروز...ولا واحده نصابه...

بس هى شبها أووي....عادي يخلق من الشبه أربعين...

أدهم بضيق : انا لسه هفكر....

أدهم رن على جدته..

الجده ردت بأبتسامه : كنت عارفه أنك هترن عليا....

أدهم رفع حاجبه : طيب عاملتي اللى أتفقنا عليه...

الجده : وعد مش جايه بأي حاجه...و..

أدهم قاطعها بضيق : مش قولتلك البت دي نصابه...ازاي ياعني معهاش بطاقتها..

الجده بغيظ : أسمع ياواد...

أدهم كشر وسكت..

الجده كملت بغيظ : فكرت قدام هي معهاش بطاقتها...حضرت الظابط يقدر يعرف أذا كانت هى بنت فيروز او لاء من أسمها....

أدهم بحماس : صح...قوليلي أسمها بلكامل...

الجده أبتسمت : وعد أحمد مصطفي الهلال...

..............................

وعد زهقت من اللف في المول...

 بصت لسندس بتعب : سندس كفايه كده... انا مش قادره تاني...

سندس بصتلها بتكشيره : هو أحنا لسه جبنالك حاجه 

نور بأحراج : بس ده كتير.... 

سندس بصتلها : انت محروجه من أي دي فلوس جدتك.....وعملت معايا ومع هنا أختى أكتر من كده كمان...

وعد أتنهدت : طيب تعالى ندخل اي كافيه.... نشرب حاجه... 

سندس أبتسمت : طيب ياستي..يلا

وعد وسندس دخلو كافيه وطلبو عصير...

سندس بأبتسامه : عندك كام سنه بقا....

وعد أبتسمت : ١٩..

سندس ضحكت :  ياختى ثغننه... انا بحسبك أكبر من كده...

وعد ضحكت بخفوت : مش صغيره اوي يعني...انا كبيره أهو..

سندس ضحكت : هعديها بمزاجي...

وعد لقت حد حط أيده على كتفها...

وعد بصت وراها لقت هدير...

وعد قامت بفرحه : هدير!!!

هدير أبتسمت : عامله اي...

وعد بأبتسامه : الحمد لله...أعدي

هدير سلمت على سندس وأعدت معاهم...وفضلو ياتكلمو كتير...

وعد بزهق وضيق : انا عايزه أشتغل....

سندس بصت لوعد بستغراب : تشتغلي!!..

وعد هزت رسها : أيوا..انا عايزه أعتمد.على نفسي...ويكون ليا كيان وشخصيه....ومش هيحصل ده كله اللى ما أشتغل...

سندس : والله!!..ولا عايزه تشتغلي عشان تصرفي على نفسك...ومتحمليش حد همك...

وعد بصت في الارض بتوتر.. 

هدير : حتى لو كان تفكير سندس  كده...وعد صح...لازم تشتغل....وتتعاملي مع الناس....

وعد بحزن : مين هيشغلني وانا معايا بس دبلوم...

هدير أبتسمت : انا شغاله في شركة المنياوي...هحاول أكلملك صاحب الشغل...بس شغلك في الشركه هيكون على قد مؤهلك...خلاص

وعد بحماس وفرحه : اه....شغليني معاكي...

سندس : طيب أفرض العيله موفقتش...

وعد بقلق : هحاول أقنعهم..

هدير وسندس أتبادلو الارقام..عشان هدير تعرف توصل لوعد.....

......................................

واحد من رجالة عاصم شغل المؤقت....

البنت بصت حوليها بصدمه...... وبقت تحاول تفك أديها المربوطه ورا مسند الكرسي 

دموعها بتنزل..... وتقريبآ أديها أنجرحت من الحبل...... 

راجل من رجالة عاصم ضحك : أقل من ٥٠ ثانيه.....

البنت عياطها ذاد.... وبتحاول تفك أديها.... 

لاكن مش عارفه....أديها بتنذف جامد.... 

ودماغها عجزة عن مساعدتها..... 

ولاكن قامت وقفت.... وشالت دراعاتها من مسند الكرسي...... بس لسه أديها مربوطه.... بقت تبص حوليها ودموعها بتنزل.... 

عاصم أعد بتركيز.... وباصص ومركز مع حركتها....

الراجل اللى معاه المؤقت : أقل من ٣٠ ثانيه....

البنت بتبص حوليها شافت سلسلة المفاتيح على الارض.... 

بس الاول لازم تفك أديها.... بقت تبص حوليها على أي حاجه حاده تقطع بيها الحبل... ولا كن مفيش....

نزيف أديها بيذيد... وحركت أديها بتذيد 

الراجل بأبتسامه واسعه : ١٠ ،٩ ،٨ ،٧ ،٦

البنت بعياط... بتحاول تفك أديها....وبسبب نذيف دمها...الحبل وقع على الارض...الدم سهل عليها 

الراجل أتصدم...وبسرعه ظبط المؤقت على ٦٠ ثانيه

البنت مسحت دموعها.... خدت المفاتيح وبقت تجربهم على بوابة المخزن بسرعه.... مفتاح ورا التاني..... 

الحظ وقف معاها في المفتاح الرابع.... والباب أتفتح.....

عاصم بقا متفاجء من حظها.....

البنت خرجت في الجنينه..... حطت أديها على عنيها من نور الشمس.... سمعت صوت الكلب.... بصت حوليها بسرعه....... شافت البوابه وبقت تجري ليها.....

عاصم باصص عليها وهى بتجري لغايط موصلت لنص المسافه..... 

شاور للراجل اللى ماسك الكلب يسبه....

وفعلآ ساب الكلب وجري ورا بنت وائل الحديدي.....

البنت جريت بكل سرعتها...... وهى سامعه صوت نباح الكلب بيقرب منها.... بقت تصرخ برعب وعياط..... وبتجري بسرعه....  لغايط موصلت للبوابه.... حولت تفتحها... لاكن مفيش.... بقت تتسلق البوابه الكبيره.... 

وبعد معدت نص المسافه.... كلب مسك في رجليها بسنانه... وعمال يعض فيها....  

البنت صرخت بألم كبير جدآ...... وبقت تضرب الكلب بلرجل التانيه تحت صريخا وعيطها.......

رجلها بقت تجيب دم...... وسنان الكلب أتغرزت في رجليها......

البنت خلاص فضلها ثنه وتستسلم.....

ولاكن مسكت في الحياه أكتر..... 

بقت تضرب فلكلب جامد برجليها التانيه....

الكلب وقع.... وهى بسرعه قدمت رجل..... وتسلقت... وخرجت رجليها المتصابه.... ولسه هتخرج الرجل السليمه.... الكلب مسك في رجليها السليمه وغرز سنانه فيها.....

البنت صرخت بصوت عالى جدآ ووجع فوق التحمل : اااااااااااااااااااااااااه 

ميلت نص جسمها وبقت تضرب راس الكلب بأديها..... وتضربه على عينه لغايط موقع.... 

وهى شالت رجليها وخرجتها ووقعت على الارض خارج الفيلا.....

عاصم ضحك بصوت عالى وسقف : بجد برافو......

البنت قامت بسرعه ليمسكوها..... وبقت تمشي بلعفيه من رجليها الاتنين.... وبقت تحاول تجري ولاكن رجليها مش قادره.... 

غمضت عيونها وهي ماشيه فاجئه سمعت صوت فرامل قريب منها أوي....اوازنها أختل وفقدت الوعي

حازم نزل من عربيته....وجري عليها 

 حازم  حاول يفوقها.... ولاكن مفيش

حازم شلها بين أيده.... وهو مستغرب مين دي.... راح لعربيته وركبها على الكنبه اللى ورا..... 

حازم بغيظ : أي المصيبه اللى وقعت على دماغي دي 

.......................................

(ملك القاسي)

البارت : ١٥

القمر بيحاول ينور ضلمة اليل...

وعد راحه جايه في اوضتها بتوتر.....هى عايزه تروح تقنع جدتها أنها تشتغل...

وعد أتشجعت وراحت لأوضة جدتها...وخبطت

الجده:  أدخل...

نور دخلت بتوتر....

الجده أبتسمت : تعالي ياوعد

وعد راحت اعدت جنب جدتها على السرير...

الجده بصت لوعد

وعد بصت لجدتها... وأبتسمت بتوتر.. وبعدها بصت في الارض... فضلت دقيقتين على كده... ومش عارفه تفتح الحوار أزاي....

الجده بصه لوعد بأبتسامه... نفس حركات فيروز لما تكون عايزه حاجه....

الجده طبطبت عليها : عايزه اي يا حببتي..

وعد أتنهدت بتوتر : بصي ياجدتى... انا عايزه ويكون ليا كيان... وحس بوجودي... مش عايشه علشان أكل وأشرب...

الجده بأبتسامه : طيب انت عايزه أي وأنا أعملهولك...

 وعد بتوتر : انا عايزه أشتغل...

الجده بصتلها بصدمه...

وعد بترجي : جدتي..ارجوكي..انا عايزه أشتغل...عايزه أخرج وأعتمد على نفسي بقا...

الجده أتنهدت بحيره : انا مكنتش أتوقع الطلب ده بصراحه...

الجده بصتلها شويه : انت عايزه تشتغلي عشان تعتمدي على نفسك...ولا عشان تصرفي على نفسك..

وعد بتوتر : لاء....عشان...عشان أعتمد على نفسي...

الجده بصتلها : هوافق لاكن بشرط....تشتغلى مع كامل أبني

وعد بتوتر : لاء... خالى كامل لاء... انا هشتغل مع هدير في شركةالمنياوي...

الجده هزت رسها : خلاص مفيش شغل.... ومتقلقيش انت مش تقيله عليا.... 

وعد محولتش حتى تقنع جدتها.... حست أنها ملهاش حق تحاول أصلآ....

وعد هزت رسها بحزن : بعد أذنك ياجدتي....

وقامت بهدوء...

الجده : وعد

وعد بصت لجدتها 

الجده هزت رسها بيأس من نفسها : هتشتغلي مع هدير أي....

وعد أتصدمت.... وبعدها ضحكت وجريت على جدتها حضنتها : بجد ياجدتي....

الجده بصوت مخنوق : هتموتيني يابت... أبعدي....

وعد بعدت وضحكت

الجده خدت نفسها...وأبتسمت..... وحضنت وعد براحه... وطبطبت عليها : وكا العاده مقدرش أرفض طلب لفيروز... ودلوقتي لبنتها...

وعد بستها من خدها... 

............................

وعد خرجت وهى فرحانه جامد... ولسه هتدخل أوضتها....

 لقت أدهم دخل الشقه....

وعد تجاهلته... ولسه هتدخل أوضتها....

أدهم : وعد...

وعد بصتله بأستفهام

أدهم وقف قدامها.... رجع شعره لورا بأحراج : أتأكدت أنك بنت عمتى فيروز....

وعد بصت الناحيه التانيه بضيق..

أدهم بأحراج :  أنا بعتذر

وعد بصتله شويه بضيق وبعدها أبتسمت :ولا يهمك...انا لومكانك كنت هعمل زيك... 

أدهم أبتسم :  هتنامى

وعد أبتسمت : لاء...شويه كده..

ادهم بأحراج : أي رئيك نعد شويه في البلكونه... علشان نصفي أي سوء تفاهم مابنا...

وعد بصتله بتردد 

أدهم : يلا

وعد هزت رسها : يلا

أدهم ووعد دخلو البلكونه... وأعدو على الكراسي... 

أدهم بص لوعد : طبيعت شغلى بتجبرني مثقش في حد بسهوله..... وكمان أحنا أتقرصنا كذا مرا....

وعد هزت رسها... 

ادهم : أعذري بابا.... هو متعصب بس بسبب عمتى واللى عاملته....

وعد بضيق : علطول بتقولو بسبب عمتى 

..هي ماما عملت اي... علشان كانت عارفه ان أبن عمها مش كويس.... وحولت تقول ولكن محدش سمع منها.... لو كان جدي مديها المساحه أنها تعبر عن رئيها ويسمعها..... مكنش ده حصل.....  

ادهم بصصلها بصدمه من أنفعالها 

وعد كملت بضيق : وكمان ماما رجعت لجدي.... وهى حامل فيها.... وطلبت الرضا منو.... ولاكن هو رفض... بابا حكالى ده كله... وتأكدت من الكلام ده لما جيت هنا..... بعد مكبرت وبقا عندي عشر سنين... وبابا خدني وجينا هنا.... جدي طردنا.... وكان جبروت اووي.... وقال لبابا..... ان لو جه هنا تاني.... هيقتله وهدده بيا.....

أدهم بصصلها بأسف : وعد....

وعد قاطعته بضيي : بعد أذنك...

ودخلت أوضتها

..............................

تاني يوم...

باب أوضة وعد بيخبط...

وعد صحيت بنعاس : مين..

سندس : أاناا

وعد قامت فتحت..

سندس أبتسمت وغمزتلها : أيوا ياسطا...المدير وافق على الشغل....

وعد بصدمه : بجد...طيب...ازاي...مين قالك...هدير كلمتك...

سندس ضحكت : يابنتي أهدي...اه ياستي..هدير كلمتني..وقالت انها أقنعت المدير بصعوبه..

وعد بحماس : هبدأ أمتي؟...

سندس بصت في ساعتها لقتها ٧ : هتبدئي كمان ساعه كده..

وعد بصدمه : مين؟!!!!..

سندس ضحكت : يلا أجهزي...هدير كلها ساعه وتجيلك......

هدير رنت عليا أمبارح بليل... وحاكتلي اللى حصل....وانا قولت هعرفك النهارده

وعد بحماس قفلت الباب في وش سندس وجريت على دولابها.. 

سندس رفعت حاجبها بغيظ...وبصوت عالي : كده يابنت فيروز...ماشي ياوعد...

وعد خبطت رسها بأديها وجريت فتحت الباب بضحك : أسفه.. الحماس بقا....

سندس ضحكت : أوك يا قلبي يلا أجهزي..

وعد لبست أشيك حاجه جابتها... وميك أب خفيف جدآ....

راحت خبطت على جدتها....

الجده بنعاس : أدخل

وعد دخلت بهدوء وبأحراج : سوري ياجدتي قلقتك...

الجده أعدت بأبتسامه ونعاس : ولا يهمك.... تعالى... 

وعد دخلت بأبتسامه : هدير رنت عليا أمبارح بليل... وقالتلي المدير وافق... وكون جاهزه على ٨.... 

الجده أبتسمت : ربنا معاكي ياحببتي....  خدي بالك من نفسك..... وخدي الفلوس اللى على التسريحه... 

وعد بأحراج : ياجدتي معايا

الجده:  يلا ياوعد... قبل مغير رأيي

وعد بسرعه : خلاص خلاص 

وعد راحت خدت الفلوس وحطتها في شنتطها....

وعد بتردد : طيب وخالي

الجده بأبتسامه : متقلقيش...

وعد.هزت رسها....خرجت لقت هدير مستنياها برا...ركبت معاها وأتجهو لشركة المنياوي....

عدي نص ساعه...

وعد وهدير وقفو قدام الشركه... 

وعد نزلت وبصت على الشركه بأنبهار وأعجاب....

هدير بصتلها بأبتسامه : اي....

وعد بأعجاب : الشركه فوق الخيال...

هدير ضحكت : هتحسدي الشركه في أول يوم؟!.....يلا...

وعد وهدير دخلو الشركه وطلعو الدور الاخير تحت أعجاب وعد....

وقفو قدام مكتب المدير.. 

هدير خبطت ودخلت بوعد...

وعد بصت لهدير بتوتر..

هدير بصت للمدير : مستر جلال...دي وعد اللى كلمتك عنها أمبارح...

جلال بص لوعد وهز راسه : تمام....شغليها في الطباعه...

هدير بأبتسامه : شكرآ جدآ..

هدير ووعد خرجو من مكتب المدير..

وعد خدت نفسها براحه :انا قولت هيدخلني في س و ج...معقول في أستلام شغل بسهوله دي.....

هدير : لاء...هو عنده..... الشغل حلو..يديكي فلوس...ملوش هو في حوار السي في والكلام ده.....

وعد بستغراب : الشركه دي بتعته...

هدير هزت رسها لاء : لاء طبعآ..

وعد لسه هتتكلم...

هدير قطعتها : تعالي أعرفك هتشتغلي أزاي....

هدير بقت تعلم وعد على الطباعه الاوراق....

......................................

أدهم كان واقف في البلكونه بيشرب قهوه..... شاف وعد ركبت عربيه... 

أدهم دخل الشقه ونزل جري دخل شقت جدته... وخبط على أوضتها...

الجده حطت المخده على رسها بتذمر : انا عارفه انى مش هعرف أنام النهارده...

الباب خبط تاني...

الجده قامت بتذمر : مين...

أدهم من ورا الباب : انا يا جدتى...

الجده : أستغفر الله العظيم يارب..... ادخل يا أدهم....

أدهم دخل بضيق : هي وعد راحه فين.. شوفتها وهى ركبت عربيه...

الجده بسخريه : صباح النور يا حبيبي....

أدهم بص الناحيه التانيه بضيق... وبعدها بص لجدته : صباح الخير ياجدتى...

الجده : اه بتقول اي بقا....

أدهم بضيق : بقول وعد راحت فين يا جدتى..

الجده بلامبالاه : راحت شغل...

أدهم بصدمه : نعم؟!... شغل!!....

الصدمه أتحولت لضيق : شغل اي ده بقا ان شاء الله... وزاي تروح أساسآ من غير متعرفنا....

الجده : دي حاجه متخصكش... علشان توافق او لاء... هى حره في حياتها...

أدهم بضيق : هي مين دي اللى حره.....دي عايشه معانا...وملزومه مننا...ولازم أعرف كل تحركاتها... 

الجده بضيق : انا اللى مسؤوله عن حفدتي... مش انت ياحضرت الظابط.... وانا وفقت أنها تشتغل في شركة المنياوي....

أدهم لسه هيتكلم بضيق...

الجده قاطعته بضيق : أدهم...وعد هتشتغل في الشركة دي..... لغايط متقول انا زهقت يا جدتي من الشغل.... ولو انت مفكر انك تقدر تمنعها... ورينا شطرتك يا حضرت الظابط... انا هنا المسؤوله عن وعد.... لغايط مسلمها لجوزها..... قبل كده انا اللى أوافق او لاء.... وتفضل بقا أطلع بره....

أدهم قبض أيده بضيق.... وداس على سنانه بغيظ.... وخرج ورزع الباب وراه

الجده بضيق وصوت عالى : يترزع في وشق باب جهنم....

أدهم لبس لبس الشغل وخرج بضيق : انا هوريكي هرجعها أزاي...

الجده شافت أدهم وهو خارج من البيت بنرفزه....

رنت عليه بضيق....

أدهم طلع تلفونه اللى بيرن.... لقه جدته رد بضيق : أيوا يا جدتى

الحده بضيق : قسمآ عظمآ لو روحت لوعد الشركه... او أحرجتها.... او غصبتها على أي حاجه.... هتبرا منك طول حياتى....

ادهم بنفعال : ياجدتى 

الجده بحده : اللى عندي قولته... وانت حر....

ادهم قفل....ورمه التلفون جنبه بعصبيه 

..................................

الساعه دقت ٣ العصر..

هدير خرجت من مكتب المدير وراحت لوعد....

هدير : أمسكي ياوعد..أمضي..

وعد بصت على الورق بستغراب : أمضي أي...

هدير بأبتسامه : ده ورق تعين لمدة ٤ شهور....لو شغلك كويس هيجدد العقد...يلا أمضى وأبصمى كمان...

وعد أبتسمت ومضت وبصمت....

هدير أبتسمت : انا هدخل للمدير أديله الورق ده..ويلا جهزي نفسك عشان هنروح....

وعد هزت رسها...

وهدير دخلت للمدير...

وعد بصت حوليها...وبعدها راحت الحمام...وقفت قدام المرايه وعدلت طرحتها..وغسلت أديها...وخرجت...

 لقت حد مسكها من درعها وشدها..... ودخل اوضة مكتب...

قفل الباب..... سند ضهرها على الباب.... وحط ايده على بؤها..... وهو قصادها.....

 كل ده في ثواني معدوده.... ملحقتش تصرخ فيهم...

وعد غمضت عيونها برعب... وبتصرخ...بس صوتها مبيطلعش....

فتحت عيونها بخوف.....

 أتصدمت... والصدمه نزلت عليها كاالصاعقه.... لما لقت قاسم قدمها.... ومبتسم بجانبيه....

وعد فتحت عيونها على وسعها بصدمه.... وبخوف..... ونفسها بقا داخل خارج بعنف.... 

قاسم أبتسم بجانبيه : كنت مفكره أنك هتقدري تهربي مني... ومعرفش أجيبك....

وعد بلعت رئها... وبصاله برعب.... 

قاسم بأبتسامه جانبيه.... نزل أيده من على بؤها.... قرب من ودنها.... وبصوت خافت : تبقي بتحلمى.....

قاسم بعد.... وباصص على رأكشنتها بأبتسامه جانبيه..... قرب وشه من وشها.... وباصص في عيونها.... وبصوت خافت : هو أنا مش قولتلك قبل كده.... أنك ملك القاسم.... وكمان قولتلك لو حولتي تهربي منى... هتشوفي منى عذاب... 

الدموع اتجمعت في عيونها.... ونزلت برعب....

قاسم قرب من ودنها وقال بصوت كافحيح الافعي : شهر....هو شهر واحد ياوعد...وهنرجع أسكندريه.....فأشبعي من عيلتك في الشهر ده....


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع