القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية نور احاطني من الظلام البارت الثالث عشر والرابع عشر 13_14بقلم شيماء عبد الباسط



رواية نور احاطني من الظلام البارت الثالث عشر والرابع عشر 13_14بقلم شيماء عبد الباسط





رواية نور احاطني من الظلام البارت الثالث عشر والرابع عشر 13_14


بارت 13☺️☺️❤️

.

.

.

نزل طارق بعد ما خلص كلامه مع ماهر لقي أميرة ووفاء وماجدة قاعدين نزل 

طارق : السلام عليكوا 

الجميع : وعليكوا السلام 

أميرة : ايه يابني قاعد لوحدك طول الوقت اومال انت جاي ليه 

طارق بحزن تمثيلي : ما انتي شايفة الحج مش طايقاني ولا راضي يتكلم معايا كاني أجرمت 

أميرة : ما انت ياطارق بالي عملته لو ما كانش ادهم موجود كان بابا ممكن يروح فيها .....كان لازم تتصرف بعقل شوية عن كده 

طارق وهو بيحاول يكتم غيظه بعد ما جابت سيرة ادهم : اميرة انا كل حاجة مفروضة عليا ولازم انفذ كفاية بقي انا راجل كبير مش عيل صغير لغاية امتي حفضل ضل وبس لاغي شخصيتي طول الوقت .....ساكتة ليه 

أميرة شافت عز ورا طارق وسكتت عن الكلام بس رد عز بدل منها 

عز : كمل كلامك حتتكلم تقول ايه 

سكت طارق وقرب منه عز لغاية ما بقاش يفصلهم  الا القليل 

عز : يمكن يكون عندك حق في اني جبرتك ما خيرتك بس التصرف الي انت عملته هو الغلط الأكبر وانا مستحيل اسامحك عليه ......انا لما سمحت انك تدخل البيت ده سمحت عشان والدتك ما تستاهلش مني غير كل خير .....ومش انا الي احرق قلبها مهما حصل انما لو عليك انت ما تفرقش معايا 

قال الي جواه وسابه ومشي دخل مكتبه فضل طارق واقف في مكانه لغاية ما قربت منه وفاء 

وفاء : حبيبي انت عارف ابوك مفيش اطيب من قلبه وأنه زعلان منك قوي كان عايزك انت الي تكون في ضهره بس انت الي كنت حتكسر ضهره ياولدي 

أميرة : بس ياجماعة انتوا حتقلبوها نكد ليه تعالي ياعم طارق نروح لبابا ونعتذره ......وتعتذر وانت ندمان كمان 

طارق ما عارضش كلامها وفعلا راح معاها وخبطوا علي الباب ودخلوا فضل طارق واقف وعز بيبص علي أميرة ومش راضي يوجه نظره ناحية طارق خالص 

أميرة راحت ناحية عز ولفت أيدها حوالين رقبته 

أميرة : بابا حبيبي انت عمرك ما رفضتلي طلب لاني انا ميرو حبيبتك .....وميرو حبيبتك طالبة منك تقبل اعتذاري طارق ...صدقني يابابا هو ندمان علي الي عمله 

عز فضل ساكت وأميرة بصت لطارق بنظرة ليها معني ....اتحرك طارق وراح ناحية عز ومسك أيده وباسها 

طارق : انا بجد اسف والله صدقني غلطة عمري ما حكررها .....انا اسف بجد 

أميرة بمرح : ايه بقي .....سامحه يابابا الواد نزل الدمعتين وقال الكلمتين 

ضحك عز وطارق علي طريقة كلامها 

عز : مسامحك انا عمري ما كرهتك ابدا ياولدي انا طول الوقت عايزك في ضهري وجمبي

طارق : انا تحت امرك طول الوقت 

أميرة بمشاكسة: ياه مش عارفة من غيري كنتوا حتعملوا ايه 

طارق : طيب ياستي وعشان انتي السبب في اني اصالح الحج ايه رايك نطلع الساحل وافسحك هناك 

أميرة بحماس : انت بتتكلم بجد .....قول والله 

طارق بابتسامة : والله ...بس طبعا بعد اذن الحج 

عز بابتسامة : اكيد طبعا اتفسحوا .......بس خلي بالك من اختك 

طارق بابتسامة : دي في عيني ياحج 

طارق في سره : كده نبدا بروقان 


*******

عند سيليا وادهم 

في الليل كان ادهم قاعد علي السرير وهو لابس بنطلون اسود وقميص اسود وقاعد مستني سيليا 

ادهم بملل : خلصتي ياروحي 

سيليا وهي في الحمام : خلاص ياحبيبي ثواني واطلع 

ادهم لنفسه : فين ايام السنجلة كنت اجهز في خمس دقائق واطلع برنس 

قاطع كلامه طلوع سيليا من الحمام بص ناحيتها تاه في جمالها لابسة فستان جميل وبسيط جدا بلون الزمرد طويل وباكمام 

ادهم : ايه الجمال ده .....معاكي حق تاخدي وقت بجد 

سيليا بابتسامة. : بس بقي عشان بتكسف 

قرب منها وباس جبينها وبعدها باس أيدها 

سالته سيليا : هو احنا حنروح فين 

ادهم : مفاجأة ياروحي .....وما تقوليش ايه هي المفاجاة 

ضحكت سيليا وقالت : لا مش حسالك كفاية نكون مع بعض 

ادهم بابتسامة : طيب يلا بينا بقي 

سيليا : يلا 

طلعوا الاتنين من الأوضة وراحوا ناحية الشط ادهم مسك أيدها وطلع بيها علي ممر طويل علي البحر متزين كله بالورد سيليا مبسوطة بالمنظر وادهم مبسوط بسبب فرحتها 

وصلوا بعدها قصاد يخت دخلوا فيه وطلعوا علي سطحه وكان اليخت برضوا متزين بالورد والبلالين 

طلعوا وقعدوا علي علي ترابيزة واتحطلهم العشاء خلصوا واشتغلت موسيقية هادئة قام ادهم من مكانه مسك أيدها ورقصوا مع بعض 

ادهم : سيليا ......انتي عارفة انا ليه عملت الحاجات دي وليه حبتك هنا 

سيليا بابتسامة فضلت باصة ليه مستنية يكمل 

ادهم : لان كنت عايز اديكي وعد وانتي كمان توعديني 

سيليا : وعد ايه 

ادهم : انا عايزك توعديني انك تفضلي جمبي العمر كله ما تسيبينيش ابدا 

سيليا وعينها بتلمع : ادهم انت بتقول ايه صدقني انا الي ما اقدرش اعيش من غيرك ولو ثانية واحدة 

ادهم حضنها وقال: وانا اوعدك اني اخليكي اسعد مخلوقة في الكون كله وعمري ما اخلي العيون الجميلة دي تعيط الا في الفرحة بس


سيليا : انا فعلا أسعد واحدة عشان انت معايا 

ادهم : نختم بقي بحاجة بتحبيها

سيليا بحماس : ايه هي 

ابتسم ادهم وراح وجاب معاه بوكس كبيرة شوية فتحته سيليا ولقت كمية شوكولاتات من كل الانواع الي بتحبها 

سيليا بسعادة : الله يا ادهم انا بعشق الشوكولاتة اوي 

فضلت مبتسم بسبب فرحتها بأقل حاجة ممكن يعملها تفرح من اهتمامه من حبه من كلامه من الشوكولاتة الي بيجبها كل حاجة بيعملها بتزود فرحتها وحبها ليه 


*******

تاني يوم صحيت سيليا بدري ودخلت اخدت شاور  بعدها صحت ادهم 

سيليا : ادهم ....ادهم ..... ادهم قوم بقي كل ده نوم 

ادهم وهو بيحاول يفتح عيونه : ايه ياحبيبتي الساعة كام دلوقتي 

بصت للساعة وقالت بابتسامة: الساعة ٨ ياحبيبي 

فتح عينه كويس وبصلها : الساعة ٨ وبتقوليلي كل ده نوم ......حرام عليكي بجد 

سيليا بحماس : قوم ياحبيبي احنا مش جايين هنا ننام وبعدين انا عايزة اتفسح في كل مكان انا عمري ما نزلت مصر قبل كده وطول الوقت بشوف الاماكن الي فيها علي الموبايل بس 

قام ادهم من مكانه ومسك أيدها وباسها : ١٠ دقائق ياقلبي اخد شاور واغير وننزل 

سيليا بسعادة وحماس : اوكيه مستنياك 

وفعلا ادهم خلص وطلعوا الاتنين وطبعا زي ما ادهم قرر من البداية لبس مايوه ممنوع 

فضلوا يتمشوا علي الشط شوية وهي كل شوية تبص للبحر نفسها تنزل بصتله بعيون كلها براءة زي الاطفال محاولة منه أنها تقنعه 

ادهم بص قدامه بابستامة ولف أيده حوالين رقبتها: توتو مش حينفع ياقلبي 

سيليا : ليه بس ياادهم ما كل الناس اهي بتنزل عادي وانا المايوه الي معايا مقفل صدقني 

ادهم : ولما حتنزلي المية مش حيبقي ماسك في جسمك 

سكتت سيليا وبصت قدامها 

ادهم : تعالي اقعدي كده 

قعدها علي الرمل وقعد جمبها 

ادهم : بصي ياستي انا مش بحب افرض السيطرة علي حد ودايما احب اوضح وجهة نظري للقدامي انا راجل غيور اوي وبحب مراتي موت ومش ححب أن حد يشوفها وهي زي القمر كده انا من النوع لما بحب بتملك يعني احبك ليا انا بس جمبي انا بس وصدقيني كل الي في المية دول اي راجل بيبص ليهم بنظرات مش كويسة وبعدين احنا في مجتمع بيقولك علي كل حاجة موضة حرية شخصية والي بيعارض علي الكلام ده بيبقي رجعي ومتخلف وصدقيني انا افضل اكون رجعي ومتخلف ولا اني اسمح لاي حد يشوف الجوهرة بتاعتي تصدقي انا لو اعرف اخفيكي عن العالم كلها كنت عملتها بس مش حينفع 

بص ناحيتها لقاها مبتسمة حب يهزر قال : وبعدين  ترضي وانا حليوة وقمر كده واحدة تشوفني في البحر وتعاكسني 

سيليا عينها اتحولت فجأة : افندم مين دي الي تعاكسك انشاء الله 

ادهم بابتسامة : تخيلي انتي بقي حتعملي ايه وتخيلي انا حعمل ايه ده مش بعيد تلاقيني علقت نص الي قاعدين 

قعدوا يضحكوا مع بعض ويهزروا 


****

في الريسبشن وصل طارق وأميرة وطبعا أميرة مش عارفة اي حاجة ولا حتي تعرف الاوتيل الي نازل فيه ادهم وسيليا خلص طارق كل حاجة وطلعوا علي الاوض دخلت أميرة أوضتها وطارق راح أوضته حط الشنط وظبطوا كل حاجة وغير هدومه وراح لاميرة عشان ينزلوا يتغدوا دخل طارق دور عليهم بعينه لغاية ما حدد هما قاعدين فين راح في ترابيزة قريبة منهم وقعد هو واميرة عشان يتغدوا وبدأ يتكلم مع أميرة وكأنه مش شايفهم لغاية ما قاطعته أميرة 

أميرة : طارق ....طارق هما مش دول ادهم وسيليا 

طارق لف وكأنه مش عارف : ايه ده دول هما فعلا 

قامت أميرة من مكانها وراحت ناحيتهم 

اميرة بمرح : يعني حتي لما طالعة اتفسح يومين الاقيك قدامي 

ادهم باستغراب وبيهزر معاها : انتي ايه جابك هنا يابت انتي 

أميرة بهزار: بس ما تقولش بت 

سيليا : تصدقي فرصة حلوة اوي انك هنا 

ادهم : كده شهر العسل باظ رسمي ......طبعا الأستاذة جاية لوحدها ومش حتلاقي حد ترخم عليه غيرنا 

أميرة بثقة : لا يابابا انا مش لوحدي انا معايا طارق حنكد عليه واسيبكوا انتوا لشهر عسلكوا ما تقلقش 

ادهم وسيليا الابتسامة راحت اول ما سمعوا اسم طارق هما بيتكلموا معاها ومش واخدين بالهم أن طارق موجود اصلا 

ادهم : طارق 

أميرة بابتسامة. : اه ياسيدي ...... صالحته علي بابا فقام كافئني وجابني هنا 

طبعا ادهم فهم نية طارق وأنه مش ناوي يخليهم يستمتعوا بوقتهم 

خصوصا بعد ما اتاكد أن طارق عينه علي سيليا 

اميرة : اسيبكوا انا بقا تكملوا اكلكوا باي

ادهم وسيليا بصوا لبعض والاتنين بطلوا اكل 

سيليا : انا عايزة اروح الأوضة 

ادهم : يلا بينا 

وفعلا راحوا الأوضة وفضلت اليوم كله قاعدة فيها وادهم لاحظ أنها مش عايزة تطلع مش عايزة تكون سبب مشاكل بينه وبين ابن عمه مهما حصل فراح ناحيتها 

ادهم : ايه ياست يامتوحدة انتي .......انتي حتفضلي اليوم كله قاعدة كده .....اومال فين عايزة اطلع وأشوف كل مكان هنا واتفسح


سيليا بجدية : ادهم أنا.....

ادهم قاطع كلامها الي هو شبه عارفه : سيليا انا عايزك تعيشي حياتك عادي وملكيش دعوة بالي ممكن يحصل 

سيليا : ادهم انا مش عايزة حاجة تحصل تخليك تخسر حد من أهلك 

ادهم : ما تقلقيش ياحبيبتي مفيش حاجة وحشة حتحصل صدقيني ........وبعدين قومي بقي بدل ما انتي قاعدة كده البسي خلينا نطلع شوية  بدل القعدة دي 

قامت سيليا وهي مرتاحة ومبسوطة من كلامه الي بيطمنها 

وفعلا لبسوا ونزل بيها البلد وفضلوا يتمشوا ويتفسحوا وتشتري الي هي عايزاه وبعدين رجعوا الاوتيل بليل وكان في حفلة 

سيليا بحماس : ادهم .....ادهم يلا بينا نروح 

ادهم : نروح فين 

سيليا : الحفلة ياحبيبي 

ادهم : اوكيه ياستي يلا بينا 

وطبعا في الي كان متابعهم ومش بيفوت لحظة واحدة عشان يقطع عليهم سعادتهم 

راح طارق لاميرة واخدها وراحوا الحفلة 

ادهم وهو قاعد لاحظ دخول طارق وأميرة الي هو بيستخدمها كوسيلة يفضل وراهم فضل يفكر وبعدها قام 

ادهم : حبيبتي ثواني وجايلك 

سيليا : حتروح فين 

ادهم بابتسامة : مش حتاخر 

وفعلا قام ادهم وسيليا مسكت موبايلها قطع تركيزها في الموبايل صوت ادهم بصت قدامها لقته واقف علي الاستديج وماسك المايك وبدأ يقولها كلام حلو وجميل من ناحية خلاها مبسوطة ومن ناحية خلي طارق حينفجر من الغيظ زي ما بيقولوا قلب السحر علي الساحر وفضل الكل بسقف ليهم وعلي جمالهم  

بعدها نزل ادهم وقعد جمبها 

سيليا : ادهم بجد انت كتير عليا اوي بجد مهما حبيتك مش حوفيكي الحب الي تستاهله 

يصلها ادهم بعيون مليانة حب : ربنا ما يحرمني منك يارب 

بعدها أخدها من أيدها وقاموا ناحية ترابيزة طارق وهو ضاممها ليه 

ادهم بابتسامة : ازيك ياطارق 

طارق : تمام الحمد لله اخباركوا انتوا ايه اتمني شهر العسل يكون جميل 

ادهم بنفس الابتسامة : لا ما تقلقش جميل اوي ..... سلام ياميروا 

أميرة بابتسامة : سلام نتقابل بكرا 

ادهم  بابتسامة : اكيد 

ورجعوا اوضهم 

تاني يوم صحي ادهم وسيليا طلعوا وأميرة وطارق كانوا معاهم وقعدوا علي الشط 

طارق : يلا بينا يااميرة ننزل البحر 

أميرة : اكيد طبعا يلا ......يلا ياسيليا 

ادهم : لا ياحبيبتي انزلوا انتوا 

طارق : انت حتخنقها ولا ايه 

ادهم كان حيرد بس سيليا قاطعته وردت هي : ما اسمهاش خنقة يااستاذ طارق اسمها بيخاف عليا 

طارق : بيخاف عليكي من ايه 

سيليا : من العيون المريضة 

طارق بصلها وبص لادهم الي كان مبسوط من جواه اوي ونظراته كانت كلها نظرات انتصار عكس نظرات طارق الي كان متعصب اوي 

نزل طارق وأميرة المية وبص ادهم لسيليا 

ادهم : ما تزعليش انتي فاه.....

قاطعته سيليا : حبيبي انا مقتنعة برايك وبصراحة انت غير الكل راجل عندك مبدأ وانا بصراحة حبيت المبدأ ده 

حس ادهم بالرضا من جواه وأنها متفاهمة مبداه علي الرغم انها كانت عائشة في بلد كلها حريات من النوع الغريب الي طالع دلوقتي إلا أنها ما اتجاوبت مع التفتح الي برا 


رجع طارق الأوضة وهو في قمة غضبه من طريقتها ومن رد فعلها فضل يفكر كتير بس لقي أن سيليا وادهم مش حيفرقهم شوية افكار مختلفة ملقاش غير خل واحده الي حيكسر الثقة ويكسر علاقتهم 

( يمكن طارق مش متعلق اوي بسيليا زي ما هو باين بس هو متعلق بانتقامه من ادهم لانه شايف أن ادهم طول الوقت هو المحبوب من أبوه ومن أمه حتي أميرة بتعزه جدا حتي لما كان حيتجوز الي اتجوز مكانه ادهم فهو شايف أن جواز سيليا ده حقه هو مش حق ادهم ) 

تاني يوم طلع ادهم وسيليا كانوا متوقعين يلاقوا طارق بس ما لقوه لقي أميرة بس 

ادهم : صباح الفل 

أميرة بابتسامة : صباح النور 

ادهم : اومال فين طارق 

أميرة : ابدا نزل القاهرة النهاردة وحياجي بكرا بليل 

ادهم باستغراب : ليه يعني 

أميرة : طالبينه في الشركة 

علي الرغم أن الموضوع مشكوك فيه بس ادهم كان مبسوط أنه مش هنا علي الاقل سيليا تبقي مرتاحة اكتر 

ادهم : ثواني وجاي 

سيليا : رايح فين 

ادهم : ثواني بس وحتعرفي 

غاب شوية ورجع 

ادهم : قوموا معايا 

سيليا وأميرة : علي فين 

ادهم : تعالوا بس من غير كلام كتير 

اخدهم وراح بيهم ناحية حمام سباحة مغطي وأمر ما الموجودين محدش يفضل ألا إذا كانوا بنات بس 

ادهم : انا مش جايبك اخنقك عشان كده فضتلك المكان كله وملكك النهاردة وكل يوم لو حبيتي كمان 

سيليا بصتله بعيون بتلمع وحضنته شوية ونزلوا كلهم حمام السباحة وانبسطوا وهما طالعين وقفوا علي صوت بينادي ادهم 

...........: ادهم ازيك وحشتني 

ادهم : مين حضرتك 


يتبع ..............



بارت 14☺️☺️❤️

.

.

.

نرمين : ادهم ازيك وحشتني 

ادهم باستغراب: مين حضرتك

نرمين : انا نرمين نيمو يابني ......مش فاكرني .....كنا مع بعض في الجامعة 

ادهم بعد ما افتكرها بابتسامة : اه اهلا يانرمين عاملة ايه

نرمين بابتسامة : بخير الحمد لله ..... طمني عنك وعن اخبارك 

ادهم : الحمد لله بخير 

نرمين وهي بتبص لسيليا وأميرة  : مش حتعرفنا ولا ايه 

ادهم بص لسيليا الي تقريبا كان فضلها تكة وتنفجر 

ادهم : اه طبعا سيليا مراتي ......أميرة بنت عمي ........نرمين الحديدي كانت زميلة ليا في الكلية 

نرمين مدت أيدها تسلم علي سيليا وأميرة 

سيليا سلمت عليها وهي مش طايقاها من جوا إنما من برا كانت راسمة الهدوء والبرود

نرمين بابتسامة : علي تواصل بقي ياادهم 

ومشيت ادهم لسه حيتكلم بس قاطعته سيليا 

سيليا بابتسامة : يلا ياحبيبي نكمل اليوم .... يلا يااميرة 

ادهم مستغرب من هدوها هو كان متوقع أنها حتثور أو تتعصب وبالذات لما قالتله أنها بتغير عليه 

خلص اليوم ورجع ادهم وسيليا الأوضة اول ما دخلوا دخلت سيليا الحمام اخدت شاور وغيرت هدومها وطلعت لقت ادهم قاعد علي الموبايل راحت جمبه وقعدت 

سيليا بابتسامة : بتعمل ايه 

ادهم : ولا حاجة أنا بس بقلب في الموبايل 

سيليا : طب قوم جهزتلك الحمام خدلك شاور 

مسك أيدها وقعدها تاني جمبه 

ادهم : ممكن اسالك سؤال 

سيليا : اه طبعا ياحبيبي 

ادهم : هو انتي ليه ما اضايقتي من نرمين لما جات واتكلمت بعفوية معايا وكده 

سيليا ابتسمت بصت للأرض ثواني ورجعت بصت في عينه واتكلمت : شوف ياحبيبي انا زي ما قولتلك قبل كده بغير موت بس انا ما قولتلكش بعمل ايه لما بغير انتي قولت انك مستعد تعلق اي حد لما بتغير ........ إنما أنا لما بغير علي الي بحبه بزود حبي للشخص ليه بقي ......عشان لو الي قدامي ناوي نية مش كويسة ابقي بحرقه بحبي ولو ناوي علي خير يبقي دي حاجة تخليه مبسوط ....لكن مش حنكد عليك ولا اتعصب وتقلب الجو علينا وبعدين احنا في شهر العسل يعني المفروض ننبسط ولا ايه 

ادهم بيسمع باندهاش وانبساط هي ست مصرية اه بس ذكية عارفة ازاي تحافظ علي الي بتحبه وتمنع اي حد أنه يقرب منه بطريقتها 

ادهم بابتسامة : بجد انا منبهر ........ ايه يابنتي العسل ده 

سيليا بابتسامة : شوفت بقي ........ يلا قوم خدلك شاور 

ادهم : اوكيه 


********

تاني يوم بليل 

قاعدة سيليا وأميرة علي الشط بيتكلموا ويهزروا وادهم قاعد جمبهم بيتابع حبيبته وابتسامتها الي تحرك اوتار قلبه 

قاطع كلامهم وصول طارق 

طارق : مساء الخير 

الجميع : مساء النور 

أميرة : خلصت الي وراك 

طارق : انا حقعد يومين عشان خاطرك وبعدين حنرجع عشان حرفيا معايا حاجات كتير في الشغل 

ادهم : خلاص انزل انت ايه الي يقعدك يومين عشان خاطرها انا حبقي اخلي بالي منها 

طارق بضيق : لا شكرا خليك في شهر عسلك انت يا عريس. ..... انا حقوم ارتاح من السفر تصبحوا علي خير 

قام طارق وبعدين بصت أميرة لادهم 

أميرة : هو ماله شكله غريب 

ادهم : الله اعلم ..... بس هو طارق طول عمره غريب ايه الجديد يعني 

عدي يومين وطارق رجع القاهرة وأميرة رجعت اسيوط 


وسيليا وادهم قضوا اجمل شهر عسل زي ما بيقول الكتاب 

بليل عند ادهم وسيليا 

سيليا : يلا بقي قوم عشان تحضر الشنط 

ادهم : اوكيه ...... صحيح احنا حنرجع اسيوط الاول لغاية ما اظبط الشقة وبعدين نسافر القاهرة 

سيليا بابتسامة : الي تشوفه ياحبيبي مفيش مشكلة

سكتت شوية وبعدين اتكلمت 

سيليا : ممكن اطلب منك طلب 

ادهم بابتسامة وقرب منها : امري ياقلبي 

سيليا : ممكن تصحي معايا بدري اوي قبل ما الشمس تطلع ونروح علي الشط نصور منظر الشروق 

ادهم بابتسامة علي طلباتها البسيطة : طبعا ياروحي من عيوني 

وفعلا صحيوا بدري جدا قبل ما الشمس تطلع وشافوا الشروق مع بعض وبعدها راحوا اوضتهم لبسوا وجهزوا كل حاجة وخلص ادهم إجراءات الاوتيل ومشيوا 

وصلوا اسيوط وطبعا طارق ما كان موجود هناك وده خلي ادهم يطمن اكتر علي سيليا باعتبار أنه حينزل القاهرة كتير الفترة الجاية ومش عايزها تبقي مضغوطة أو مخنوقة 

راح ادهم لعز في مكتبه خبط وعز إذن ليه يدخل 

عز : حمد الله علي السلامة ياولدي 

ادهم : الله يسلمك ياعمي تسلم ........ كنت عايزك في موضوع 

عز : اتفضل ياولدي قول 

ادهم : انا يستأذن حضرتك تخلي بالك علي سيليا لغاية ما اظبط الشقة الي في القاهرة وتبقي جاهزة وبعدها حننقل القاهرة ......... انا بطلب ده من حضرتك لاني عارف اني حبقي كتير في القاهرة خصوصا وانا سايب الشركة بقالي فترة ومش متابع اوي معاهم 

عز : ليه ياولدي ما تقعد معانا انا ما صدقت انك جيت هنا والي كان مضايقك في البلد راحوا خلاص

(قصدوا علي اهل سيليا ) 

ادهم : صدقني ياعمي كده حيبقي اريح واحسن 

عز : الي تشوفه كويس ياولدي اعمله وما تقلقش سيليا زي أميرة ما تقلقش عليها 

ادهم : تسلم والله ياعمي.......  عن اذنك حضرتك 

عز : اتفضل ياولدي 

بليل في اوضة ادهم وسيليا 

قاعد ادهم وسيليا جمبه

ادهم : حبيبتي انا مسافر بكرا القاهرة 

سيليا : انت مش قولت أننا حنقعد في اسيوط شوية 

ادهم : لا ما انا بس الي حسافر 

سيليا : طب ما نسافر مع بعض 

ادهم : انا مش حقعد كتير هما يومين حشوف مهندس يظبط الشقة وحشوف الشركة انا بقالي فترة مش موجود فيها ومش عارف ايه حصل وحاجي علي طول 

سيليا برضا : الي تشوفه ياحبيبي ....


********

تاني يوم الصبح

صحي ادهم وجهز نفسه وسافر علي القاهرة 

وصل ادهم الشقة حط الشنطة وما استني كتير راح ناحية شقة يوسف فضل يخبط بس ما لقاه رن عليه 

ادهم : ايه يايوسف انت مش في البيت ولا ايه 

يوسف : ايه ده انت في القاهرة ولا ايه 

ادهم : اه .....فينك انت 

يوسف : في الشركة 

ادهم : بس الشركة إجازة النهاردة 

يوسف : لما اجي حفهمك 

ادهم : تمام مستنيك في شقتي 

يوسف : تمام ياكبير 


عدي شوية وقت ووصل يوسف خبط علي باب شقة ادهم قام ادهم وفتحله بعد السلام والأحضان قعدوا 

يوسف : ايه اخبارك يامعلم 

ادهم : بخير ....اخبارك انت ايه 

يوسف : تمام الحمد لله ..... ليه ما قولت انك جاي 

ادهم : ابدا انا قرار جيتي اصلا جه سريع 

يوسف : ولا يهمك 

ادهم : ايه كنت بتعمل في الشركة ....... وايه الملف الي في ايدك ده 

يوسف : ما هو ده السبب الي خلاني اروح الشركة كنت عايز اشتغل علي الملف ده ونسيته خالص 

ادهم : ايه اخبار الشغل ..... انا غايب بقالي فترة 

يوسف بغمزة : طبعا لازم تغيب مش عريس جديد بقي 

ادهم بابتسامة : عقبالك كده لما افرح فيك 

يوسف : لا ياعم انا احب اعيش حياتي من غير خنقة ولا جواز 

فضلوا يضحكوا ويهزروا 

يوسف : كفاية هزار وخلينا نشتغل 

ادهم : من الدار للنار كده علي طول 

يوسف : بقولك ايه انا سايبك بقالي شهرين وانا منفوخ لوحدي في الشركة ادخل بقي وشيل معايا 

ادهم : اتفضل ياسيدي 

مسك يوسف الملف الي كان في أيده وفتحه 

يوسف : شوف ياسيدي كل الاتفاقيات الي كنا متفقين عليها قبل ما تسافر  كلها وفناها وجت طلبات تانية وهما دول الي وافقت عليهم 

مسك ادهم الملف وبدأ يقلب فيه 

ادهم : جميل ........لحظة واحدة ...هو سيف الحديدي جه الشركة عندنا 

يوسف : اه ما انت عارف أنه عمل مصنع اجهزة الكترونية وكان محتاجنا نعمله البرمجة المطلوبة للحاجات دي 

ادهم بضيق : ياخي انا الراجل ده مش بستريحله خالص 

يوسف : بلاش ندخل الرغبات في الشغل 

ادهم سكت شوية وحرك رأسه بمعني حاضر وكملوا الشغل الي وراهم خلصوا رجع ادهم بضهره لورا ويوسف برضوا 

ادهم : ياه ...بقالي كتير ما تعبت كده 

يوسف بتعب وهزار : لا ما تقلقش حتاخد من ده كتير .......كهدية جوازك يعني 

ادهم اتعدل في قعدته : طيب بما انك اتكلمت في موضوع الجواز انا اشتريت الشقتين الي فوق وكنت عايز افتحهم علي بعض فكنت عايز مهندس كويس يخلصهالي بدري 

يوسف : من عنيا حاضر بكرا الصبح يكون معاك رقم مهندس كويس كمان ..... اقوم أنا بقي ارتاح سلام 

ادهم : حتروح فين ......احنا حنتعشي مع بعض وابقي امشي براحتك 

يوسف : لا ياعم اسيبك ترتاح وبكرا نبقي نتغدي مع بعض 

ادهم : تمام ياسيدي الي تشوفه ...... بس اعمل حسابك بعد بكرا حسافر تاني 

يوسف : انا عارف والله الجوازة دي حتاجي علي دماغي 

ادهم : معلش زي ابنك بقي اتحملني 


********

تاني يوم نزل ادهم ويوسف الشركة وفضلوا يشتغلوا

دخل يوسف المكتب علي ادهم 

ادهم : ايه يابني في ايه 

يوسف : امسك ياسيدي ده رقم المهندس الي حيظبطلك الشقة 

ادهم : تسلم ياجوه بجد 

يوسف : اي خدمة ......انا حروح اكمل الي ورايا بقي 

وبعد ما خلصوا 

يوسف : يلا بينا نروح 

ادهم : لا روح انت انا معايا مشوار حخلصه واروح 

يوسف : طب عايز اي حاجة 

ادهم : لا ياحبيبي تسلم ......سلام 

مشي ادهم وراح المقابر عشان يقعد مع أبوه ويتكلم معاه لانه وحشه كتير بقاله فترة ما راح ...... متعود لما يكون مبسوط مضايق عايز يتكلم بيروح ليه علي طول 

قعد ادهم وفضل يتكلم معاه وكأنه شايفه وسامعه وبدأ يحكيله عن سيليا وعن حبه ليها وعن رضا أمه عليه وعلي مراته وكمان اتكلم معاه عن كره طارق ليه وشغله في الشركة حكاله كل حاجة حصلت من اخر مرة جه فيها وكأنه فعلا قاعد قدامه وحيرد عليه وده بسبب تعلق ادهم بوالده طول الوقت 

خلص وروح شقته اتصل علي سيليا يطمن عليها 

ادهم بابتسامة : ايه ياقلبي وحشتيني 

سيليا بصوت تعبان شوية : اخبارك انت ايه



ادهم لاحظ نبرة صوتها : مالك ياسيليا انتي تعبانة ولا ايه 

سيليا بتحاول تكون طبيعية : لا ياحبيبي انا تمام بس لسه صاحية من النوم 

ادهم : انتي متأكدة انك بخير 

سيليا : اه والله ياحبيبي ......طمني عليك 

ادهم : انا بخير الحمد لله ...

سيليا : حتاجي امتي 

ادهم : بكرا ياحبيبتي باذن الله حكون عندك

سيليا : تاجي بالسلامة 

قفلوا الخط وراح ادهم أوضته ينام 

تاني يوم صحي بدري وجهز نفسه وقابل المهندس الي حيظبطله الشقة قبل ما يسافر واتفق معاه علي كل حاجة 

وسافر وصل بيت عز دخل البيت ما لقي حد تحت راح ناحية مكتب عمه خبط ما حدش رد دخل ما لقي عمه فيه بعدين طلع أوضته لقي الكل واقف عندها 

ادهم لعمه : في ايه ياعمي ليه كلكوا واقفين هنا 

عز : مرتك ياولدي تعبت شوية فطلبت الدكتور ليها 

ادهم بصدمة : تعبانة ....مالها فيها ايه 

عز : اصبر ياولدي الدكتور حيخلص كشف ويطلع يقولنا مالها 

فضل ادهم واقف متوتر لغاية ما طلع الدكتور جري ناحيته 

ادهم : طمني يادكتور سيليا مالها 

الدكتور : هو حضرتك جوزها 

ادهم : أيوة ..... هي فيها ايه 

الدكتور بابتسامة : مفيش حاجة ما تقلقش هي بخير ....مبروك المدام حامل 

ادهم بفرحة ما تتوصفش : حامل بجد يادكتور 

الدكتور : اه حامل ...... بس محتاجة الراحة لأن جسمها ضعيف ولازم تهتموا بأكلها كويس قوي 

ادهم بفرحة : متشكر جدا يادكتور ....متشكرة خالص 

ساب الدكتور مع عمه ودخل ليها بسرعة لقاها نائمة علي السرير وماجدة وتالا جمبها اول ما دخل 

ماجدة بابتسامة : حمد الله علي سلامتك ياولدي ومبروك .....ربنا يكملها علي خير وتقوم بالسلامة 

ادهم بابتسامة : الله يبارك فيكي ياست الكل 

ماجدة : طب ياولدي نسيبك ترتاح يلا يابتي 

واخدت ماجدة تالا وطلعوا من الأوضة 

ادهم راح قعد جمب سيليا ومشي بايده علي شعرها 

ادهم : بقي كده ما تقوليش انك تعبانة 

سيليا : ياحبيبي ما كنت عايزة اقلقك 

ادهم بابتسامة : تقلقيني ايه بس ...... مبروك ياحبيبتي الف مبروك 

سيليا بابتسامة : الله يبارك فيك 


___

فضل ادهم في بيت عز اسبوع مهتم بأكلها وشربها والفيتامينات المطلوبة مهتم بكل حاجة مش بيتاخر عنها دقيقة بالإضافة لرغباتها الغريبة في الفترة دي 

دخل ادهم الأوضة لقي سيليا قاعدة علي السرير وماسكة صابونة في أيدها ومقرباها لمناخيرها 

ادهم : بتعملي ايه ياحبيبتي 

سيليا : بشم الصابونة .... ريحتها جميلة اوي 

سكتت شوية وكملت 

سيليا : ادهم .....هو ينفع اكلها مش كده 

لف ادهم وبصلها باستغراب 

ادهم : تأكلي ايه 

سيليا : الصابونة نفسي رايحلها 

قعد ادهم جمبها واتكلم : حبيبتي انا طول الوقت بشوف الستات الحوامل الواحدة منهم نفسي تروح لسوشي زي الكبير اوي أو نفسها في اكلات مش موجودة هنا لكن انتي غيرتي كل الموازين مرة نفسك تدوقي طعم الطين 

قاطعته سيليا : اصلي ريحته تجنن ياحبيبي 

كمل ادهم وهو بيجز علي اسنانه : اه ريحته حلوة جميل اوي .......ولما كنتي عايزة تشربي زجاجة البرفيوم بتاعتي تقدري تقوليلي ليه 

سيليا : اسكت ياادهم دي ريحتها احلي من المشاوي 

ادهم : مشاوي ....البرفيوم بتاعي زي المشاوي 

سيليا بابتسامة بلهاء فضلت تحرك راسها باه 

ادهم كمل وهو دماغه حتتجنن منها 

ادهم : ودلوقتي نفسك تاكلي الصابونة ...... ليه عندك ذنوب عايزة تغسليها 

انفجرت سيليا من الضحك علي كلامه ومنظره الي بيوضح أنه شخص قرب علي أنه يفقد عقله 

سيليا وهي مش قادرة تبطل ضحك : والله ياحبيبي مش انا الي بطلبه ده هو أو هي الي بيطلب .......صحيح ياادهم نفسك في بنوتة ولا ولد 

ادهم : الي يجيبه ربنا خير ياحبيبتي ....بس انا نفسي في بنوتة اوي عشان اعاكسها براحتي 

سيليا بصتله باستغراب : يعني حتعاكسها هي وانا لا .....تمام 

ادهم لاحظ أنها زعلت من الكلام ...... هو عارف هرمونات الحمل بتعمل كتير زي ما قالتله ماجدة أنه لازم يطول باله عشان الفترة دي حتجننه وهو ده الي بيحصل دلوقتي 

ادهم بسرعة راح ناحيتها : هو انا عندي كام سيليا ......هو انا اقدر اعاكس حد غيرك 

ابتسمت سيليا بسرعة من كلامه : طب قوم بقي غير هدومك عشان ريحة البرفيوم بتغريني اوي 

ادهم : لا اقوم احسن ......بدل ما تقعدي تلحسي في التيشرت

قام ادهم وهو رايح ناحية الحمام وقف 

ادهم : بصي انا حدخل اغير هدومي بسرعة لو طلعت لقيت حتة من الصابونة ناقصة حعلقك 

سيليا بابتسامة بلهاء : عيب عليك علي فكرة مستخسر فيا صابونة 

فضل يضحك علي كلامها الي حيجننه 

خلص وطلع قعد جمبها 

ادهم : سيليا حبيبتي 

سيليا بصتله : خير ياحبيبي 

ادهم : انا محتاج اسافر القاهرة بكرا 

سيليا بزعل : ليه بس ما تشتغل من هنا 

ادهم : صدقيني مش حينفع انا حروح بكرا واحاول اجي اخر اليوم 

سيليا بسرعة : لا ما تجيش بليل تعالي تاني يوم الصبح احسن الطريق حيبقي امان اكتر 

ادهم بابتسامة : من عيوني حاضر


وفعلا تاني يوم صحي وجهز وسافر واول ما نزل نزل علي الشركة 

دخل ادهم مكتبه وطلب يوسف أنه يجيله وفعلا دخل وراه 

يوسف : اخبارك ايه واخبار سيليا بخير 

ادهم : بخير الحمد لله 

يوسف : انت ايه الي جابك المفروض تفضل جمبها 

ادهم : انا حخلص بس معاك موضوع سيف الحديدي وبعد كده الليلة كلها عليك 

يوسف : تمام هو حياجي شوية ولسه باعتين عينة من الأجهزة الي خنصمم عليها البرامج عشان يشوف عليها شغلنا 

ادهم طيب انا جاي معاك اشوفهم 

قاموا الاتنين وراحوا مكتب يوسف ادهم مسك الأجهزة والأوراق بتاعتها 

ادهم باستغراب : ايه ده معقولة 

يوسف : في أي 

ادهم : .......

يتبع .............

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع