القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التحدي المستحيل الفصل 36_37_38بقلم إسراء هاني شويخ


رواية التحدي المستحيل الفصل 36_37بقلم إسراء هاني شويخ 




رواية التحدي المستحيل الفصل 36_37بقلم إسراء هاني شويخ 




_ ما طلقنيش يا علي حموت لو عملتها 

نظر لها بدموع ولبراءتها طفلة رقيقة ناعمة ربما الدنيا رأتها كثيرة عليه لذلك فعلت به هذا 

جلست على ركبتيه امامها وهمست : حتقدر حتعيش من غيري يا علي 

احتضن وجهها وهمس : اذا كانت الحياة هيا انتي حعيشها من غيرك ازاي 

رحمة وهي تمسح دموعها التي تنهمر " طيب ليه بتعمل بنفسك كدة ليه تأنيب الضمير اللي مش في محله انا مبسوطة معاك ومش حاسة بنقص 

نامت على رجله وهمست ببكاء شديد : خليني معاك يا علي 

هبطت دموعه وهمس : عشان مش عايز حد يعايرك ولا يبصلك النظرة نفسها ... مش قادر والله ما قادر 

قبلت يديه وباطن يديه : لو تقدر تعرف بحبك قد ايه كنت حتتأكد انه فخورة جدا انك جوزي.. جوزي اللي رمى نفسه في حضن الموت وجالي عشان ما اتفضحش اللي انقذ اختي من اللي خطفها اللي دايما في ضهري بحبك اوي يا علي اوي 

قبل شف.تيها وهمس : خلاص حسافر اخلص المشروع واشوف حيحصل ايه

رحمة بأمل ولهفة : يعني مش حطلقني 

علي : اساسا لو قادر كنت عملتها من بدري سحبها واجلسها في حضنه وضمها بحب ... حتى نامت كيف لا وحضنه هو كل الدنيا بالنسبة لها 

في اليوم التالي ذهب برفقتها الى الجامعة ورأت هناء التي تغيرت كثيرا ..

رحمة بحزن : عاملة ايه 

هناء : عايشة يا رحمة ما تخافيش مش حموت 

رحمة : زين بحبك يا هناء بحبك اوي بلاش تسمعي كلام حد 

هناء ؛ وان خلص انبهار الحب وخرج وائل يعايره حعمل ايه 

رحمة : انتي وعلي اغبية معرفش بتفكرو ازاي اني اضحي بسعادتي وسعادة اللي بحبه عشان كلام الناس ط.ززززز بكلام الناس الناس مش حتعيش معاكوا مش حتاخد حزنكوا لما تبعدوا عن بعض الناس بس شاطرة بالكلام وبيتكلموا ومش بيبطلوا يتكلموا ما تضحيش بسعادتك عشان خاطر كلام الناس 

تركت رحمة اختها وهناء تنظر لاثرها ونبرة الحزن والوجع في صوتها 

ذهبت إلى المحاضرة وعينيها تبحث عنه وهي قلقة جدا عليه 


في المستشفى تحسنت حالة زين ووالده بجانبه ينظر له بخزي وحزن انه كان السبب في مرض ابنه الوحيد غير قادر على تصديق ذلك 

زين بمزاح " ايه يا ابو الزين ما تقلقش ناهد مش حتتطلق هيا تقدر 

ناهد: بطل يا واد

زين : بعد كل الحب ده قدرتي تنطقيها ازاي ما في داهية انا

خالد بلهفة : بعد الشر عنك ان شاء الله تعيش عمر طويل يا حبيبي سامحني يا حبيبي

زين وهو يقبل يديه : انا كلي فداك يا بابا اوعى تحس بالذنب انا متأكد انك عملت كدة لمصلحتي انا بس قلبي وجعني عليها 

هبطت دموعه وهمس: انا لومتها وقسيت عليها وهيا جواها جرح ونار اكيد تصدمت لما قولتلها عملي كشف 

تنهد بحرقة وهمس : انا خجلان اوريها وشي بعد العذاب اللي حسته مني كان المفروض نروح نتقدم 

خالد: اروحلها يا ابني

هز رأسه بالنفي وهمس: انا عارف هناء اللي تكسر بينا عمرو ما يتصلح هيا اقتنعت اصلا في كلامك انت لو شوفت وشها بقى عامل ازاي انطفت حبيبة قلبي ياريت ااقدر اخد الوجع اللي فيها فيا واخليها ما تزعلش في حياتها 

ناهد: حتعمل ايه 

زين ؛ ربنا يسعدها لو كان لينا نصيب حنكون لبعض ولا لا خلاص ارادة ربنا... مش حتمنالها غير السعادة 

في اليوم التالي كانت خارجة من القاعة لتتفاجأ به في وجهها 

زين: هناء انا عايز اكلمك ضروري 

نظرت له قليلا وقبل ان ترفض همس برجاء : مش حأخرك موضوع مهم 

هزت راسها ومشت بجواره صعدت بسيارته دون اي كلمة حتى وصلوا مكان على الشاطئ مشت جانبه واستمر السكوت نظرت له وهمست : انا حامشي 

زين بألم: انا اسف يا هناء انا عارف انها ما بتكفيش وما بتصلحش وجع قلبك بس بجد اسف انا كنت مرتب كلام ااقوله بس مش عارف بس اسف عن بابا وعن الدنيا كلها ان وجعتك ووجعتني 

هناء بدموع: مش محتاج تقول كدة انا مش زعلانة منك ولا من بابابك باباك خاف عليه حقه انت ابنه الوحيد 

زين : وانتي ذنبك ايه .. تتاخدي بذنب وائل ليه انا اتحرم منك ليه .. 

هناء ؛ كل واحد ونصيبه انا حامشي ربنا يوفقك يا زين 

زين وهو يتمنى اعتصارها داخل حضنه؛ ويوفقك يا حلم عمر زين ..  

تركته وصعدت في احد السيارات تبكي بانهيار وهو مكانه لا يدري ماذا يفعل هل انتهيت حكايتهم على ذلك .. كيف هل يستطيع اكمال حياته بدونها 

بعد اسبوع تقدم ابن عمتها لخطبتها ويود الزواج والسفر وكانت صدمة للجميع انها وافقت 

هناء " ايه مصدومين ليه عادي حسافر وانسى زين وابتدي حياة جديدة مش اول واحد ما تتجوزش اللي بتحبه 

ومجرد ما كلمت نفين رحمة التي صعقت من الخبر ارتدت ملابسها بسرعة

علي : رايحة فين

رحمة برجاء : تعال معايا لزين لازم يلحقها مش حسمحلها تموت نفسها 

علي : حتقوليله تجوز اختي 

رحمة: مش حسمحلها هناء حتموت ان تجوزت حد تاني اسمعني دي بتحبه من اكتر من ٣ سنين غيرت تخصصها عشانه وزين لو عرف انها حتتخطب مش حيسكت تعال معايا عشان خاطري 

ذهب برفقتها وهبطت من سيارته ودقت باب فيلته حتى فتحت لها احد الخادمات كان زين يهبط السلالم حين لمح رحمة

وصل لها برعب وانفاس مقطوعه وهمس : رحمة في ايه هناء كويسة 

رحمة وهي تنهج بشدة : هناء حتتخطب يا زين لازم تعمل حاجة 

نزلت الكلمة عليه كالصاعقة وشعر بسقوط قلبه أرضا 

زين بتقطيع " هناء حتتجوز مين... تتجوز هناء 

علي : زين انت حتسيبها 

اغمض عينيه بعنف وهمس : اعمل ايه اعمل ايه ..  حتوافق تتجوز ابن واحد شايفها مش كويسة حتستحمل بصته انا مش حاقدر خايف حد يجرحها 

رحمة بعصبية وكأن كلامها موجه لعلي " ده جبن غبا..ء خودها وسافر اهرب في مليون طريقة بس انت اخترت الهروب والاستسلام اخترت الحل السهل وبتقول بتحبها فين الحب ده .. يكون بعلمك هناء لو تجوزت حد غيرك حتموت استحمل بقى عن اذنك 

تركته وركضت للخارج وعلي كان متأكد ان كلامها له لكن ما يفكر به يختلف كل الاختلاف عن تفكيرها 

وصلت البيت عند نفين التي كانت تبكي هيا الاخرى 

عمر بضيق : خلاص بقى أنته التنتين سكت مراتك يا علي مش حتموت حتحب جوزها ونخلص 

نفين : وانت ما حبتش حد غيري ليه ما يئستش حسيت في ايه اما تجوزت غيرك عايز هناء الحساسة تتوجع زي ما توجعت 

عمر : طيب اعمل ايه كلمتها الموضوع منتهي بالنسبة ليها 

بعد وقت دق الباب ليتفاجأ عمر بزين .. 

عمر بحزن لحاله : اتفضل اعملك ايه انت اللي نحس انا تأكدت 

علي بضحك : ايوة ده جاب اجلي 

زين : عمر انا عايز اتجوز هناء والله العظيم اخطفها انت حر

عمر " صدقني مسامحك بس حل عننا انت وهيا 

بعد وقت جلسوا به سويا وعلي حاول اضحاكهم قليلا 

زين: حد يشوفلنا حل حانتحر ان ما اتجوزتهاش 

نفين بلهفة : انا عندي الحل 

زين : انطقي ربنا يخليكي 

نفين بمزاح : تدفع كام 

زين ببراءة : اللي انتي عايزاه 

نفين بعد ان غمزت لعمر: في شاليه شوفته بالسخنة عجبني اوي 

زين : موافق طبعا تحبي تروحي امتى 

صدم عمر من موافقته اكمل بمزاح : احنا قولنا اللي في شرم هو اللي عجبني 

نفين : لا السخنة 

زين : اشتري الاتنين مافيش مشكلة

نفين بصدمة وضحك : الاتنين هو انت معاك فلوس كتير للدرجة دي

زين بخجل : بصي بصراحة انته لو احتاجتوا اي حاجة بغض النظر عن موضوع هناء مش حتأخر الفلوس ما تهمنيش ... بابا راجل اعمال كبير وانا الاغاني عاليوتيوب بدخل كتير وافلام وكدة يعني الحمد لله 

عمر : خلاص تشتري لينا الاتنين ونبقى نتفق

زين ؛ طيب يلا 

نفين بضحك: والله كنت حاسة انك اهبل اصل اللي يحب هناء مستحيل يكون عاقل

زين بضحك : انتوا بتشقطوني لبعض ماشي متشكر يا نفين طيب ايه الحل مجنون مجنون يا عمي عايز اتجوزها 

نفين " بص أنته لما بتصوروا مشهد سقوط من مكان مش بتبقوا معلقين في احبال ما بتبينش 

زين : ايوة

نفين : تقدر تدبر مكان وحاجة زي كدة

زين : ايوة برضو مش فاهم ليه

نفين : بص انا حقولك... بس قبلها عايزة حد يصور بث مباشر ما يظهرش غير على تلفوني مش عايزين فضايح وابو عمر يوافق وما يعلقناش 


تجلس هناء على السرير تدرس حتى شهقت نفين 

هناء بخوف " في ايه 

نفين : زين بيحاول ينتحر .. 

هناء بصراخ: زين انتي بتقولي ايه 

كان بث مباشر لزين يقف على سور عمارة 

خالد : يا بني انزل ما توجعش قلبي

زين " ابدا حانتحر واريحك حتتجوز غيري وانا مش حاستحمل حموت قبلها 

خالد : طيب انت عايز ايه 

زين : معاكو ساعة بس ان ما كانش المؤذون عاقد علينا حارمي نفسي قولوا للمجنونة اللي وافقت عالعريس حموت نفسي 


نفين: حتعملي ايه

ركضت هناء للخارج كان عمر قد وصل وهو يكتم ضحكته لان والده كان غير موافق حتى طلب منه والد زين ذلك وتأكد ان يكون بينهم ولا يوجد اي مصور في المكان فقط على هاتف نفين 

هناء : بابا لازم نلحقه بلاش يعملها والنبي 

ذهب الجميع الى هناك وعمر في يده المؤذون 

عمر : زين انا جبت المؤذون انزل يلا

زين : ابدا اكتب الأول والله ما اضمنها دي مجنونة 

هناء بغيظ: مجنونة طيب مافيش جواز 

زين : خلاص الوداع .. 

هناء بلهفة: خلاص خلاص موافقة 

بدأ الشيخ يردد ووالد هناء يردد خلفه وزين كذلك يردد بلهفة حتى انه نسي بعض الكلمات كان شكله مضحك كثيرا .. وعمر وعلي شهود 

زين : لو ما برضو ما مضيتش تبقى مراتي

الشيخ : ايوة موافقة ولي امر وشهود الاركان كلها جاهزة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

#يتبع بارت ٣٦

اسراء هاني شويخ


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

كم تمنى ان يسمعها هل حقا اصبحت زوجته هل يحلم نعم يحلم فقط فقد الامل .. هل تحقق حلم حياته 

ينظر لهم وللشيخ بعدم تصديق وهمس بتقطيع: يعني بقت مراتي 

ناهد بسعادة لسعادة ابنها : ايوة يا حبيبي الف الف مبروك 

ينظر لهناء التي تبكي هي الاخرى غير مصدقة انها تزوجته وهمس: بقيتي ملكي يا هناء 

هزت راسها بالايجاب وسط دموعها الشديدة والجميع يبارك لها .. 

عمر: مش مصدق نفسي انا زهقت منكوا كنت حقت.لكوا انته الاتنين قر.فتوني عيشتي ما شوفتش نحس كدة 

الشيخ : انزل امضي خليني امشي 

زين بقلق : انا خايف انزل تعملوا حاجة 

الشيخ: مراتك والله مراتك 

زين: علي هاتي الدفتر امضي هنا

علي بضحك " طيب ما تنزل انت سهلة 

زين : تصدق صح .. 

قفز للارض لتصرخ هناء وتغلق عينيها فتحت قليلا لتجد زين مبروط بأحبال ومعه الدفتر يمضي وهو معلق في الهواء 

نظرت حولها للجميع الذي يضحك بشدة بعدم فهم 

لتهمس بصدمة : انت بتشتغلني 

زين : وعايزاني اعملك ايه ومع جنانك ماكنش في حل تاني 

هناء : وكلكوا كنتو عارفين 

زين : اي نعم دي فكرة نفين اساسا

نفين بصدمة: اااه يا ندل دي اخرتها 

هناء : انا بقى مش موافقة وطلقني 

زين بضحك شديد: اقسم بالله اني تدبست مجنونة رسمي

عمر " مش قولتلك 

هناء : تدبست الشيخ ماشي من شويا نادي 

مصطفى: نادي يا ابني وانت الكسبان اسمع مني 

هناء " بقى كدة يا بابا 

عمر : والله يا زين انت ربنا بحبك

هناء بابتسامه : حبيب قلبي اخويا

عمر بضحك : عشان ربنا اذا احب عبدا ابتلاه 

هناء بغيظ : كدة يا عمر استحمل بقى

زين : قولتلك اهرب معايا وقت

عمر : اخلع ربنا معاك .. 

هناء ببرود : اه اخلع مع السلامة 

زين : حاضر

ما زال زين معلق في الحبال احتضن خصرها ونادى اسحب سحبها في حضنه فوق السطح.. ومنظرهم مضحك جدا 

هناء بخوف : يا مجنون 

نظر لها نظرة جعلتها تخجل بشدة احتضن وجهها وهمس : معقول انتي مراتي ولا بحلم 

هناء بدموع: حلمي تحقق يا زين لآخر لحظة كنت فاكرة انه حتخط... 

اسكتها بشفت.تيه عندما عرفت طريقها قب.لها بغرام قبلة مختلفة كليا فهي الان زوجته كان لها طعمها بل وكأنه امتلك الدنيا وضع جبهته على جبهتها وهمس: تعبتيني وتعبتي قلبي يااااه لو تعرفي حاسس بايه حاسس اني طاير اني خدت كل حاجة حلوة 

هناء بدموع لنبرة العشق بصوته : حتفضل تحبني كدة

زين : لآخر يوم في عمري

هناء : مش حتزهق مني 

زين : انا خدتك بعد عذاب يعني مش حفرط فيكي لو على موتي 

هناء : وائل كان... 

زين بحنان: ما يفرقش معايا انسي الموضوع كأنه ما حصلش انتي ما روحتيش هناك بمزاجك يا حبيبتي انتي ضحية انتي قلبي يا هناء والله قلبي

ضمها لحضنه وكان رأسها على صد.ره وهمس : عارفة اللي بياخد حاجة بعد تعب كبير ببقى طعمها احلى يعني لو تجوزتك من اول ما تقدمت ما كنتش حابقى مبسوط كدة اوعى تسبيني يا هناء 

ذهب برفقتها الى احد المطاعم لتناول الغداء وكل منهم ينظر للآخر دون كلام نظراتهم فقط هيا من تتكلم .. 

ثم قاد بها لتجد نفسها امام محل مجوهرات

هناء : زين مش عايزة

التف لها وفتح الباب وضم يدها ونزل بها وقال : مش عايزة ايه انتي عروسة وفي مهر وشبكة زي اي عروسة 

هناء : خلاص هاتلي دبلة عليها اسمك كفاية 

زين بابتسامه: تعالي بس واحنا نشوف الموضوع ده

دخل زين المحل رحب به صاحبه بشدة 

احمد: اخيرا يا زين 

زين بضحك : انت كمان فقدت الامل

احمد " اصلك وصتني عليهم واختفيت فقولت ما بقاش عايزهم 

زين : اصلي تمرمطت عبال ما وافقت عليا

نظر لها احمد ثم همس ربنا يهنيك يا ابني لا تستاهل تتمرمط عشانها 

زين : طبعا.. هااا فين الحاجة 

اخرج لها طقم عبارة عن عقد جميل وحلق واسوارة من شدة جمالها لم ترمش حتى انعم ما يكون واسمه داخل العقد ابتسم زين على سعادتها 

هناء : يجنن يهوس الله 

احمد : ده الماظ حر يا آنسة 

هناء بصدمة: الماظ ليا انا.. لا يا زين مش عايزة 

ضم كتفها وهمس : ورينا الدبل 

اختارت دبلة جميلة جدا وهو واحدة وكتبوا في داخلها اسمائهم وتاريخ الخطوبة 

هناء : ما تلبسهاش دلوقتي حنلبسها في حفلة الخطوبة

ضحك عليها بشدة وهمس : حفلة خطوبة هههههه قلبك ابيض يا حبيبتي انا ما كنتش ناوي اقولك اني حعمل الفرح بكرة بلاش تتطبي ساكتة قال خطوبه قال 

صفنت به وهمست ؛ فرح مين بكرة

زين : فرحنا 

هناء بضحك: وما كنتش ناوي تقولي ايه عاملهالي مفاجأة 

زين : عفكرة انا بخبرك بس مش لسة حنفكر انا واخد القرار كفاية بعد وكفاية اللي شوفته لو عليا اخدك معايا دلوقتي اصلا بس حراعي انه نفسك بالفستان الابيض

هناء : زين كفاية هزار فرح مين اللي بكرة

زين : ما بهزرش باتصال كل كلمة تجهز

هناء : لا انت مجنون رسمي تعالا نشوف بابا هو اللي حيقنعك

زين : انسي مش حاستنى يوم تاني 

وصل البيت وهي في قمة غيظها منه دخلت في غضب وهي تخبط في قدمها 

مصطفى: ايه لحقتي يا بنتي حتطفشي 

هناء بعصبية: اسمع الاول بعدين ابقى غلطني ... يالا يا قلبي قولهم فرحهم 

زين بهدوء : عمي ان شاء الله بكرة الفرح

مصطفى بعدم فهم : ان شاء الله فرح مين بقى

زين : فرحنا ..

نفين : هو انت خطبت حد غير هناء

زين على نفس هدوءه : لا فرحي انا وهناء 

حدق الجميع به بصدمة وهمست والدتها : انت بتقول ايه بكرة ايه 

مصطفى: يا ابني انت عارف فرح يعني ايه هو مش في جهاز حنجهزوا وما تقولش مش عايز حاجة 

زين : حنسافر شهر عسل ابقوا في الشهر ده جهزوا كل حاجة 

هناء بغيظ : والفستان 

زين : الفستان اخترتي من قبل سفر بابا وفي الفيلا عندي وصل من برة 

عمر " مش في ناس حتتعزم

زين : باتصال وبوست فيس كل الناس تعرف

مصطفى: حتلحق توصل امتى اهلها كلهم سكنين بعيد 

زين : ابعتلهم طيارة خاصة كل حاجة عايزينها حتلاقوا عالباب دلوقتي رجالة كتير اي حاجة تحتاجوها حيروحوا معاكو 

هناء بصدمة: انت بتتكلم جد 

زين ببرود : ايوة هيا الحاجات دي فيها هزار 

مصطفى بغيظ: على فكرة انا ممكن اقولك معنديش بنات للجواز واخبط دماغك في الحيط 

زين بابتسامه : مش حتعمل كدة عشان مش حتكسر قلبي هناء ولا انا كمان حهون عليك 

نورا : يا ابني هو ينفع كلامك ده بكرة يعني فاضل كام ساعة 

زين: اقسم بالله لو في امكانية اعمله النهاردة حعمله 

مصطفى: وعلى ايه خودها معاك 

زين : والله العظيم اني دايما بقول عنك بتفهم يلا يا هناء بلا فرح بلا لعب عيال

نفين : انا قولت اهبل ماحدش صدقني 

زين وهو يضع يده في جيبه : مقبولة منك يا نيفو 

عمر بصدمة : اتمسكن لحد ما اتمكن

نظر له زين ولم يجيب 

نورا " طيب خلي الخميس 

زين بحزن : اسمعوني يعني ايه فرح ناس تيجي تبص عليا وانا بارقص ومراتي يعني مش الحاجة اللي ما نقدرش نعيش من غيرها كفاية حبيبتي في حضني حعوز ايه اكتر من كدة انا تعبت اكتر من سنة وانا مترمط دخلت المستشفى من يومين والشريان كان حينفجر من الزعل كفاية انا زهقت وانته زهقتوا انا عايز افرح انا مش جاي افرض عليكو حاجة بس والله ما اقدر استنى لبعد بكرة حتى خايف تحصل حاجة تبعدنا مش حاستحمل ساعتها ..  هناء اللي يهمك الفرح ولا انا اذا الفرح اهم من وجودك معايا حأجلوا 

هناء بدموع : ومن غير فرح انا موافقة كمان 

زين بابتسامه: لا حاعمل بس عقدنا مش لازم كل الأمة 

مصطفى: على بركة الله يا ابني دلوقتي نكلم اللي نقدر عليه 

زين بسعادة : وحابعتلهم طيارة عشان ما يوصلوش تعبانين متشكر اوي يا عمي اوي انا حامشي عشان الحق اجهز .. 

نورا : تتغدى الاول

زين : تغديت معاها من شويا 

نورا: ابدا تاكل معانا عشان يبقى عيش وملح 

هز رأسه وجلس وهو سعيد كطفل صغير فقد تعب كثيرا حتى امتلكها 

ذهبت إلى الغرفة تجلس بصدمة 

نفين : قومي البسي ده

هناء بصدمة: مستحيل عيب 

نفين : تنيلي ما هو مقفول اهو

هناء  : مقفول اه كفاية الفتحة اللي عند الصد.ر دي واللي بالرجل دي 

نفين : حتقومي تلبسي ولا انادي يلبسهولك 

بعد وقت ارتدته رغما عنها وشعرها القصير جعلها اشبه بملكات الجمال وضعت فقط احمر شفاه بلون اورنج فاتح كلون وجنتيها 

كان يجلس في الغرفة وحده بتوتر يريد تجهيز كل شئ 

نفين : ادخلي 

هناء بخجل وتوتر : والله العظيم حموت من الخجل 

فتحت الباب ودفعتها استدارت تريد الخروج ظن زين انها دخلت بالخطأ فلم يلمح وجهها 

زين : انا اسف هما قالولي اقعد ..  

استدارت له ليحدق بعينيه غير مصدق ما يرى

ابتلع ريقه وبرزت عروقه وهمس : انتي مين 

هناء بخجل شديد: ما تبصليش كدة حخاصمك 

زين بذهول : نفس الصوت انتي هناء 

هناء وهي ترجع للخلف : زين ما تبصليش كدة

اقترب منها غير قادر على الرمش حتى..  

زين : انا حتجوزك انتي .. انتي خطر عالصحة ايه ما شاء الله خلق فأبدع عمري ما تخيلت تبقي بالجمال ده انا بعشق الشعر القصير 

هناء : منا عارفة انت مرة قولت في برنامج اسألني بعد مسلسلك الاخير فقصيته 

زين وهو يكز على اسنانه: ارحمي امي انا شكلي حخلي الفرح النهادرة انا حامشي واسيبك هنا ازاي قوليلي 

هناء: اسكت بقى انا قلبي حيوقف 

اقترب منها كثيرا حتى اصبح أمامها وهمس وهو ينظر لها بعشق وإعجاب شديد : اعمل ايه انا بقى انا خايف على نفسي انا مش عارف حخرجك ازاي من حضني وانتي مراتي بحبك اوي اوي اوي اوي 

هناء وقد سلب انفاسها بقربه : طيب ابعد 

زين : تعرفي شوفت بنات قد ايه .. عمري ما شوفت جمال كدة .. 

هناء بعدم تصديق: انا شوفت بنات بتتصور معاك اجمل مني 

زين وهو يقترب من شفت.يها: تبقي ما بتشوفيش 

قب.لها بقوة لم يستطيع ان تكون ناعمة فجمالها جعل جس.ده كاللهب كيف سيتركها ويذهب 

ضمها بقوة وهمس: ربنا يخليكي لقلبي يا هنا عمري 


تجلس تكتب في بحثها عندما دخل عليها علي يضحك 

رحمة : ايه سر السعادة دي 

علي : بكرة فرح زين

رحمة : ايوة زين مين 

علي بضحك: قصدي فرح هناء وزين 

رحمة بصدمة: انت بتهزر 

علي " لا والله قدر يقنعهم راحلهم يا قا.تل يا مقت.ول

رحمة: اقسم بالله الواد ده بيفهم انا مبسوطة اووي اوي عندو حق الفرح بكرة المهم تفضل بحض.نه طيب يلا نجيب الفستان 

وضع لها حجابها وخرجت لتجد زين 

رحمة بابتسامه: الف مبروك يا زين 

زين بابتسامه: انا من زمان نفسي بأخت بقى عندي تنتين انا متشكر ليكي اوي يا رحمة تفضلي ده هدية بسيطة ليكي

فتحته لتجد فستان ناعم جدا جميل جدا همست وهي تصفر : ايه ده اختار اختي طبيعي زوقوا يبقى يجنن 

علي : متشكر يا زين

زين : انا اللي متشكر ليك من غيرك كان ربنا أعلم حصل ايه لهناء دي بقى بدلتك من من برة برضو القميص لونه فستانها 

رحمة بسعادة " بجد.. لحقت تحضر ده امتى 

زين : من يوم ما تقدمت لها مع انه باباكي رفض بس كان عندي امل فجهزت معظم الحاجات دي وقبل سفر بابا جهزت الفساتين 

علي " ربنا يسعدك يارب 

زين : ويسعدك انت حد جميل اوي يا علي 

خرج زين وترك رحمة تنظر للفستان والبدلة وهي تقفز بسعادة 

علي بابتسامه: للدرجة دي 

رحمة : انا مبسوطة اوي انه هناء حتاخد اللي بتحبه شعور انك تتجوز حبيبك حلو اوي اوي 

علي : يعني انتي حاسة الاحساس ده

رحمة : اوي اوي وكل ثانية معاك بالنسبة ليا جنة حتى لو حتسافر حافضل عايشة على الايام دي وحترجع يا علي صدقني حترجع 

تركته ودخلت غرفتها تبكي 


والان أتى اليوم الذي انتظره العاشقين كانت ساعات معدودة شعر زين انها سنة ... 

#يتبع بارت ٣٧



رواية التحدي المستحيل الفصل الثامن والثلاثون 38




كان يعمل بلا توقف حتى يجهز كل شئ دخل بيته وهو يفرك يديه كيف سيخبر والدته أن فرحه بكره ربما تضربه بالنار .. 


زين : مساء الخير 


ناهد وهي تحتضنه : حبيب قلبي مساء الورد وشك منور اوي انا فرحانة جدا اخيرا ابني عريس 


خالد باستغراب: ايه الهبل ده ازاي ينزلوا كلام زي ده بدون علمنا


ناهد : في ايه


خالد : الصحافة منزله فرح زين الشريف بكرة وناس بتتصل عليا تبارك 


زين بتوتر وارتباك : هو بصراحة مش كلام فارغ هو كلامهم مظبوط


نظر له الاثنين بعدم تصديق وهمست والدته : انت بتهزر فرح مين بكرة 


زين : ماما اسمعيني


ناهد بعصبية : بلا ماما بلا زفت وناوي تعزمنا يا استاذ زين ولا لا .. لو ما قرأناش الخبر عالنت ايه مش ناوي تقولنا 


تنهد بتعب وهمس : انا اساسا مش عايز فرح مش عايز ليه الفرح مسألة حياة او موت ناس كتير عملت فرح يجنن ومش فاكرين منه حاجة علي عشان الفرح كان حيموت ولحتى الآن بيعاني لو فضلت في حضنه ما كانش ده كله حصل انا عايز اعملها احلى فرح بس عايزها في حضني اكتر ممكن كنت يهمني الفرح لو ما تعبتش كل ده لغاية ما صارت مراتي الفرح حيمشي سواء بكرة او بعد شهر حيحصل ايه زيادة





ناهد بحزن : انت ابني الوحيد وعايزة افرح فيك


ضمها زين وهمس : مش اللي يهمك سعادتي وانا سعادتي وهيا معايا يا امي لو حصل حاجة بعدتنا مش حاستحمل تعبت وزهقت بحبها اوي يا امي 


خالد بابتسامه " ربنا يسعدك يا ابني بكرة بكرة المهم حتلحق تجهز 


زين بلهفة : كل كلمة جاهزة حتى فستانك يا ام العريس فوق وبدلتك يا ابو الزين كلها كام ساعة يا امي وابنك حيبقى عريس


ناهد بدموع فرحة : احلى عريس في الدنيا كلها 


زين بصوت جميل : شو غنت وشو قالت أم العريس شو غنت وشو قالت ام العريس 


وصل غرفته اتصل بها ردت بحب : وحشتني 


زين بعشق : مش قدي كلها كام ساعة يا هنا قلبي 


هناء : يمكن بالاول تضايقت لما قولت الفرح بكرة بس دلوقتي مبسوطة اوي كفاية بعد 


زين بتنهيدة اخرج بها تعب كل ما مضى : الحمد الله ما ضعش تعبي علفاضي ربنا يتمم بخير وتكمل فرحتي 


هناء " يارب يا حبيبي 


زين : طيب نامي دلوقتي عشان بكرة تبقي مرتاحة حبعتلك الميك اب ارتست عالبيت بكل لوازمها ليكي وللقمرات الباقين خصوصا حماتي اللي احلى منكو اصلا 


هناء بضحك: ههههه اوعى مصطفى يسمعك 


زين : عمو مصطفى ده حتة من قلبي اقسم بالله .. نفين فكرتها المجنونة بانك توافقي بعد ما كنتي وافقتي على ابن عمتك لسة حسابك معايا بعدين ورحمة اللي عمري ما انسالها انها جت وفوقتني الحقك 


هناء : انت حد جميل اوي يا زين بجد انا محظوظة جدا فيك ربنا يخليك ليا 





جهز العشاء ونادى عليها لم تجب 


عمر بقلق : نيفو انتي كويسة 


دق على باب الحمام سمع صوتها تبكي 


عمر بقلق : نفين قلبي افتحي في ايه انتي كويسة 


فتحت الباب وهي تنظر له بابتسامه ودموع شديدة 


عمر بخوف: في ايه انتي كويسة 


أعطته شئ كان في يده 


عمر بتوهان : ايه ده ... 


نظرت له ولم تجبه فقط تبكي بشدة 


عمر بعدم تصديق وذهول : ايه ده 


وضعت يدها على فمها تبكي كم تمنت ان تكون ام منذ سنوات لكن شادي لم يجعلها تتمنى ذلك منه 


هبطت دموع عمر بشدة وهمس : انتي حامل يا نفين حامل يا حبيبتي 


هزت راسها واحتضنته بقوة ضمها ودفن رأسه في عنقها يبكي 


حملها واجلسها على السرير وهمس : انا طاير انا مبسوط اوي اوي 


نفين بدموع: لو تعرف حاسة بايه 


عمر : اهدي طيب .. انا سامعك 


نفين: كنت فاكرة انك اخويا وعمري ما حاقدر اشوفك غير كدة كنت فاكرة اني حبيت شادي بس لا يا عمر انا ما حبتش شادي 


نظر لها بعدم فهم لتكمل : انا طول عمري بتمنى اصير ام عشان بعشق الاطفال بس اما تجوزت شادي ما تمنتش ابقى ام منه .. لكن ام تأخرت من يومين حسيت نفسي طايرة والنهارده او ما ظهر الخط التاني ما كنتش مصدقة نفسي يا عمر .. انا يا عمر بحبك اوي اوي اكتشفت اني ما حبتش غيرك اكتشفت انك اخويا وابويا وحبيبي وانك كل حاجة بالنسبة ليا 


دفن رأسه في حجرها يبكي بسعادة فقط سمع أجمل كلام ممكن ان يتمنى سماعه فلم تقبل به زوجا فقط بل لم تحب غيره .. كما هو لم يعشق غيرها 


رفع رأسه ينظر لها وهمس : يا احلى امنية وحلم حلمته في حياتي بحبك اوي يا نفين اووي


اقتربت هيا من شفت.يه ولأول مرة تكون جر.يئة تخبره ان قلبها لم يعرف الحب لغيره 


بدأ كل منهم يسحب الآخر لعالمه .. بسعادة الكون اجمع 





في اليوم التالي استيقظ الجميع للتجهيز لم ينم زين من لهفته مرت عليها كأنها اعوام


اتصل بها وهمس : نمتي كويس 


هناء : يعني متوترة شويا 


زين : لا يا قلبي يوم وحيعدي وان شاء الله حيطلع احلى يوم .. يلا قومي الساعة ٧ حاكون عندك حبعتلك انا الغدا ما تحمليش هم حاجة 


هناء : ان شاء الله 


زين : حابة تروحي الهاني مون فين باريس لندن 


هناء بمزاح : المالديف 


زين : انت تؤمر يا قمر انا حجزت باريس نسافر من هناك 


هناء : انت بتتكلم جد انا كنت بهزر


زين : انتي تحلمي بس وانا احقق يا قلب زين



رحمة ارتدت فستانها بلون قميصه ناعم جدا اصبحت اشبه باميرات ديزني رغم رفض علي ان تضع اي مكياج لكنها لم تجادله 


علي : حتتخطبي مني النهاردة 


رحمة بخجل : مش اوي كدة 


علي : مش اوي ايه .. بس مليتي انتي بعد الجواز


رحمة بتوتر : هههه اه وجودك يا حبيبي يلا حنتأخر 



وصل زين بيتها بأجمل هيئة كان وسيما جدا وما ان شاهدها حتى استمر في التحديق بها 


هناء : حلو 


زين: بقالي من الصبح بحاول ابقى أجمل ما يكون عشان اليق في القمر ده وبرضو ما فيش فايدة 


هناء بتوهان لوسامته : مافيش فايدة ايه ربنا يستر ما تتشقط مني في الفرح 


ضحك الجميع عليها بشدة همس زين بصعوبة من بين ضحكاته : اتشقط جبتيها منين دي لا ما تخافيش انا تدبست 


نظرت له برفعة حاجب ليهمس بعشق واعجاب جديد : أجمل تدبيسة في حياتي 


بدأ الفرح وسط فرحة الجميع ورقصته وزين يغني بشكل جميل كان في فرحهم العديد من المغنين والممثلين 


زين : الأغنية دي تليق بيكي " لا ملاك ولا جنية ولا انسية دي احلى شوية لا سمرة ولا كدة بيضة ولا خمرية حيغمى عليا " 


انتهى الفرح ووصل الفندق وهي متوترة جدا كان سعيد جدا على توترها وخجلها اغلقت الباب ليهمس زين بنظرة غريبة : اخيرا وقعتيلي يا هناء


هناء بخوف: وقعتلك ازاي يعني انا عايزة اروح 


ضحك بشدة وهمس بتمثيل : كل اللي عملتي فيا حطلعه عليكي دلوقتي حاخد حقي تالت ومتلت 


هناء بدموع : انت بتتكلم كدة ليه انت حتعمل ايه 


ضمها بحنان وهمس : هشش اوعي تخافي مني بهزر معاكي يا قلبي انا بس كان نفسي انتقم ما انتي برضو اللي عملتي فيا مش قليل 


قبلت جانب شفتيه جعلته يتوه في عالم اخر وهمست : حقك عليا يا قلبي .. هو انا لو قولتلك عايزة انام حتسيبني انام 


زين " غيري هدومك الأول هناك في قميص حلو البسي 


ارتدت قميص بروب جعلته ينسى اسمه دون ان تزيل الروب كيف ان زالته 


زين : قولتيلي عايزة تنامي 





هناء بخجل: ايوة بس النهادرة 


زين بجدية: نامي مش حمنعك 


هناء : بجد وانت حتنام 


اقترب منها وهمس باعجاب شديد : انتي نامي مالكيش دعوة بيا انام اصحى .. 


هناء : حاسة في صوتك نبرة قلة ادب


زين بشغف ؛ نبرة قلة ادب ده انا لسة مؤدب 


حملها بخفة جعلها تشهق وهمس وهو يضعها على السرير ويعتليها : معقول مش بحلم 


هزت راسها بلا ووجنتيها كالدم من شدة خجلها 


ليحلقا سويا في بحر عشقهم ويقضي برفقتها ليلة بعمره كلها ... ليلة جعلته ينسى تعبه وألمه حتى اصبحت زوجته 


دخل الحمام وسعادته توزع على العالم كله خرج وجدها تغطي وجهها من شدة خجلها ضحك عليها بصوته كله 


زين : ايه يا قلبي ما بقاش في خجل خلاص


هناء بصوت اوشك عالبكاء : اسكت والله العظيم حعيط 


زين : خلاص حسكت بس ايه الحلاوة دي 


هناء بغيظ وخجل شديد : زين والله العظيم اروح مع بابا لما يجي 


زين بضحك : بابا مين انا حخليكي تقطعي مع العالم كله بعد الحلاوة دي مش حتخرجي من البيت 


هناء بعصبية : كفاية قلة ..ادب قلبي حيوقف 


زين بضحك: خلاص حاقعد مؤدب مش حتكلم نهائي بس فعل 


ليقترب من جنته مرة اخرى ويحلق برفقتها 


&&&&& 


جهز كل شئ واستعد للسفر كانت معنوياتها عالية لم تبكي او تحزن لانها متأكدة انه سيعود قام بايصالها لبيت والدها والجميع يظن انه سفر بسبب عمل 





علي: خلي بالك من نفسك يا رحمة


رحمة بابتسامه: وانت كمان حستناك 


علي: ان شاء الله 


ضمها لحضنه ليشعر بشئ يخفق عند بطنها فقد بدأت بشهرها الرابع شعر بقلبه يدق بشدة شعور غريب 


علي : هيا معدتك فيها مشكلة 


رحمة بتوتر: اه عادي عشان .. انت سافر عشان تلحق


وبالفعل سافر علي لتشعر رحمة ان الكون فرغ من الناس 


بعد يومان استيقظت لتسمع كلام مرعب 


نورا : لو عرفت مش حتسامحنا 


مصطفى : نعمل ايه هو اللي جه وحلفنا ما نقولش


نورا " طيب مش بيرد ليه عايزين نطمن عليه 


مصطفى بقلق: ان شاء الله خير 


#يتبع لتكملة الرواية والحلقات الجديده هنزلها في مدونة قصر الروايات اكتب في بحث جوجل (مدونة قصر الروايات) 


  تكملة الروايه اضغط هناااااااا 




تعليقات

التنقل السريع