القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 5بقلم إسراء هاني شويخ



رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 5بقلم إسراء هاني شويخ 




رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 5بقلم إسراء هاني شويخ 



 التحدي المستحيل حلقة خاصة ٥

_ انا اتطلقت 

شادي بلهفة وسعادة : اخيرا يا حبيبتي اخيرا حستنى ٣ شهور بفارغ الصبر 

نفين بدموع : تمام 

شادي : نفين ان عرفت انه ما حصلش .. ما تلومنيش 

نفين بدموع شديدة : والله العظيم اتطلقت 

شادي بعشق : وانا حعوضك حخليكي اسعد وحدة في الدنيا بس الفرصة دي 

اغلقت الهاتف وارتمت في حض.ن رحمة تبكي بانهيار وعلي يكلم نفسه ويكز على اسنانه بغيظ يريد قت.له 

علي : عارفة يا نفين نفسي اكسر دماغك .. اقسم بالله لو مراتي طلبت الطلاق عشان عايزة تتجوز حد تاني حتى لو عشان تنقذني لاقت.لها

رحمة " علي مش كدة

نفين برجاء : اعمل يا علي مش حاقدر اتزوج حد غير عمر.. ما شوفتش شكله من شويا 

رحمة ببكاء: يا حبيبي يا عمر 

علي بغيظ : مش حيحصل يا نفين اوعدك.. لو حقت.له في ايدي مش حيحصل 


زين : علي ازيك تفضل 

هناء : ما جبتش رحمة معاك ليه

علي : مش عايزة تخرج لقيت نفسي قريب قولت اما ادخل اسلم.. 

هناء: تنور في اي وقت .. حاروح اعمل قهوة 

مشت ناحية المطبخ وعلي تأكد من دخولها 

زين بقلق : في ايه اتكلم 

علي : عمر طلق نفين 

شهقت هناء التي كانت قد اتت لتسأله عن قهوته وقالت ببكاء وصدمة : ايه مين طلق مين 

ضمها زين بقوة فهو لا يتحمل حزنها ولو ثانية

علي بغيظ: هناء انا مش طايق نفسي كفاية المناحة اللي عندي في البيت اقعدوا خلينا نشوف حل لانه نفين حالتها صعبة جدا 

هناء بانهيار: انا عايزة اروح لاختي .. 

زين :عمر ازاي عمل كدة ده روحوا في نفين 

علي بتعب : طيب اقعدي وانا اقولكوا اللي حصل وبطلي عياط انا مصدع مشان ربنا 

حكي لهم كل شئ تحت صدمة زين وبكاء هناء الشديد 

زين : يا بن الكل.ب هيا سايبة اقسم بالله باتصال واحد اودي ورى الشمس 

علي: ده اللي فكرت فيه بس شادي مش سهل اكيد مأمن نفسه وممكن فعلا يقت.ل حد فيهم 

زين: طيب ايه حنفضل كدة

علي : ده عايزله تكتيك تاني .. خبطة ما يقومش منها 

كان زين ينظر لتلك التي تبكي بشدة بقلب منفطر لا يحتمل ألمها قبض على يده يريد قت.ل شادي 

علي: اللي عندي برضو كدة يا زين رحمة مموتة نفسها بقيت مش طايق نفسي مش قادر اشوفها كدة 

زين : عمر لازم يعرف 

نظر له علي بعدم فهم 

زين بتوضيح : بص عمر لازم يوقف جنب نفين ويطمنها وخطة يوقعه 

هناء : عمر ممكن يتهور ويقت.له 

علي : ااقل واجب 

زين : صدقوني ده الحل قوموا نروح ونقعد معاه نفهمه ونهدي 


كان عمر في حالة يرثى لها كيف طلق حبيبة عمره.. شعر ان قلبه يهدده بالتوقف ان لم تعود لحض.نه ذهب الى من عوضته عن حنان والدته 

فتحت له حض.نها وهمست : تعال يا ابني 

دفن وجهه في حض.نها وبكا .. بكا بقهر ووجع حتى كاد يذهب صوته 

نورا : خلاص يا حبيبي حترجع هيا ليها غير حض.نك 

عمر بلهفة: بجد يعني هيا بتحبني .. 

نورا : بتعشقك .. قالتلي انها ندمانة على كل يوم عاشت في بعيد عنك .. عن كل لحظة قضتها مع حد تاني وانك اغلى من اي حد عندها 

عمر " طيب ليه .. ليه في ايه 

دق الباب ذهب مصطفى ليفتح الباب وجد زين وعلي وهناء 

عمر بقلق : هيا نفين كويسة 

علي : ما تقلقش هيا عند رحمة احنا جايين عايزينك في موضوع 

هز رأسه واشار لهم في الجلوس 

لكن زين قام اغلق الباب بالمفتاح وخبأه تحت استغراب الجميع 

علي بتوتر: احنا عارفين نفين طلبت الطلاق ليه 

عمر بانتباه : ليه عشان ما بتحبنيش .. اتكلم 

هناء ببكاء وهي تحتضن اخيها : هيا بتحبك لدرجة انها ممكن تضحي بسعادتها وبعمرها عشانك 

عمر " بجد هيا قالتلك كدة 

زين : عمر انت مين اسبوع كدة تضرب جمبك نار وجت في واحد تاني وانت قولت صدفة يومها مش كدة

عمر بعدم فهم : ايه دخل ده في ده 

علي " الطلقة ما كانتش صدفة وكان مقصود انها تيجي في اللي جمبك كتحذير لنفين يا تتطلق يا تتق.تل انت او حد من ولادك 

شهقت نورا وهمست بصدمة: مين ده 

عمر وعينيه بلون الد.م : شادي مش كدة

قلق علي من منظره وهز رأسه ليطير عمر للخارج 

اقترب من زين وهمس بهدير: هات المفتاح 

زين : عمر اسمعني لازم نفكر .. 

عمر بصرا.خ : هات المفتاح لاقت.لك دلوقتي 

هناء : عمر حبيبي عشان خاطري بس .. 

وضع يده على رقبة زين الذي لم يقاوم وهمس : هات المفتاح لاخلص عليك 

صرخت هناء وركضت لعمر تحاول فك زين وهي تبكي 

مصطفى: اعطي المفتاح يا زين 

زين باستغراب: ايه 

مصطفى: اعطي المفتاح .. ان خرج من البيت وقرب من شادي انا متبري منه ليوم الدين واقسم بالله لحد ما اموت ما اتعرف عليه 

نظر له عمر بصدمة وحدق بعينيه حتى كادت تخرج من مكانها وجلس على الاريكة ينهج وماء العالم كله لا يكفي لاطفاء نار صد.ره 

عمر : سيبني اقت.له 

مصطفى: ايوة وبعدين تتدخل السجن وتتعدم ونفضل لوحدنا حنبقى استفدنا ايه .. نفين حسبتها صح انها رفضت تقولك عشان خافت تخسرك 

عمر : واللي عملته ده ما كسرنيش ما هدنيش انها تتطلق مني عشان تتجوز حد تاني 

علي : اذا كان هيا غلطت غلطك انت اكبر 

نظر له عمر بعدم فهم 

علي :لما طلبت الطلاق كانت محتاجة منك تتطمنها تاخدها في حض.نك تفهم منها مش اول ما تتطلبها تنفذ صدمتها فيك كانت كبيرة اي حد مكانها كان حيعمل كدة عشان خايف على حبيبه بس انت سهلت الموضوع 

قام من مكانه وقال برجاء" انا عايز نفين .. تعال اجيب مراتي ولو حسافر اخر الدنيا عشان اطمنها حاعمل كدة 

قاموا جميعا بالذهاب اليها .. 

كانت تجلس مع رحمة في احدى الغرف في عالم اخر تسرح في ذكرياته مع صديق طفولتها بل والدها وعائلتها كلها 

حتى لمحته يقف امامها ودموعه تغرق وجهها للحظة كانت ستركض لحض.نه لكنها وقفت تريد الذهاب ركع على ركبتيه واحتضنها وهي واقفه رأسه على بطنها ضمها بل اعتصرها وصوت بكاءه ابكى كل الموجود

انسحب الجميع بهدوء حاولت فك يديه وايقافه دون فائده 

نزلت على ركبتيها امامه احتض.نت وجهه وبدأت بتوزيع قب.لات وسط دموعها همست: وحشتني 

ليدمي شفت.يها من قب.لاتها المجنونة العاشقة وهمس بندم : انا اسف .. انا جمبك وعمري ما حسيبك نسافر نختفي بس نفضل مع بعض 

وضعت رأسها على صد.ره وكأن حض.نه علاج لكل آلام الدنيا وهمست : خايفة عليك اوي يا عمر اووووي .. ان شكك دبوس حموت 

عمر : حبيبتي انا مش صغير انا ظابط 

نفين: بس الغد.ر وحش وشادي زبا'لة ممكن يوصلك ساعتها انا مش حافضل ثانية عايشة 

دفن رأسه في عن.قها يشتم رائحتها باشتياق وعشق وهمس : كنت خايف تكوني طلبتي الطلاق عشان ما بتحبنيش 

قب.لته بكل حب وهمست : انا فعلا مش بحبك ولا بعشقك انا تخطيت كل ده لو حد عندو كلمة اكتر من العشق بمراحل يقولي عليها 

ضمها مرة أخرى لصد.ره وهمس : وانا والله 

نفين بلوم: عشان كدة طلقتني ما صدقت 

وضع جبهته على جبهتها وهمس : صدمتي مع الكلمة خلتني مش في وعيي .. وعشان افتكرت راحتك في بعدي .. حتى لو انا حتعذب المهم انتي تكوني كويسة 

وقف واغلق الباب واقترب منها وهو يفك ازرار قميصه 

نفين بصدمة وخجل : عمر بس نروح بيتنا .. الناس برة 

عمر بهيام : اللي بعرف ابويا يقولوا مش متحرك من هنا قبل ما اعوض اليومين اللي فاتوا ووجع قلبي 

ركضت لحض.نه تخبره انها تريده اكثر منه 

ليمضي وقت طويل طويل داوى جرحهم 


علي بزهق : وبعدين طيب ايه مش حنخلص في اليوم ده .. ده لو كان مسافر مش حيعمل كدة 

زين بضحك : انا لو مكانه مش طالع قبل سنة عالاقل اسلم عالناس وارجع تاني 

كانت هناء ورحمة يبتسمان على بسعادة على عودتهم لبعض 

علي بغيظ :طيب ايه حيفضل فوق مش حيخرج نشوف حل 

رحمة: خليهم يياتوا هنا والصبح نبقى فكرنا ونشوف حل دلوقتي سبوهم سوى

زين : صح كلامك ربنا يسعدهم دايما يلا يا هناء نمشي ونفضل على تواصل 

امسك يدها وضغط عليها بحب وخرجا سويا 

وقف علي واقترب من رحمة ونظراته غير بريئة 

رحمة بخجل : في ايه 

علي بغمز: هو يعني احسن مني انا معرفش ألتم عليكي من ابنك الغلس واهو عند جدته

رحمة: ما تقولش عن صفصف غلس

علي بغيرة : المدراس حتبدا وحسجل ليه في الخاصة 

وقفت وقب.لت جانب شفت.يه وهمست: يهون عليك 

علي بعشق : اي حد حياخدك مني يهون عليا حتى لو ابني 

حملها وسار بها إلى غرفته ليدخل جن.تها 

&&& 


بعد اسبوع تجلس نفين في احد المطاعم برفقه شادي الذي ينظر لها بعشق 

نفين : وايه اللي يثبتلي انك تغيرت 

شادي : اي اثبات انتي عايزاها 

نفين : ٥ مليون جنيه مهر و٥ مؤخر 

شادي: ٥٠ مليون مهر و ٢٠٠ مؤخر لاني مش حطلق لو السماء انطبقت عالارض

نفين بصدمة: كل دي فلوسك 

شادي : ومستعد اكتبها كلها باسمك بس تبقي معايا وتخلفي ليا ولد منك 

نفين : الا قولي الفلوس دي كلها منين 

وضع يده على رأسه وهمس : مخد.رات تلاقي .. دعا..رة شغال سلا.ح كل حاجة 

#يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

تابعونا على قناة التليجرام من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع