رواية صعبة المنال البارت الثالث3 بقلم بسنت عبد القادر
رواية صعبة المنال البارت الثالث3 بقلم بسنت عبد القادر
رواية صعبة المنال
" لَم أَقَع فِي حُبُّك بَلْ وَقَعَ الْعَالَمِ مِنْ عَيْنِي حِين أحببتك "
في منزل عادل القناوي:
جلس عادل علي المائدة بعد ان قامت زوجته بأعداد الطعام و رصت علي المائدة الاطباق ثم جلست عديلة و قبل ان يأكل عادل قالت عديلة بدلال :
عادولي حبيبي عايزة اطلب منك طلب
رد عليها عادل بحب :
نعم يا حبيبتي أموري
قالت له بعبس مغري و هي تقوس فمها المنتفخ من العمليات التجميل :
انا تعبت من كتر شغل البيت عايزة شغالة عشان افضل كدة برنسيسة في نفسي !!
رد عليها عادل بحب و عشق :
من عنيا الاتنين انني اصلا بتحلوي كل لما تكبري
ضحكت ضحكة رقيعة و ردت عليه عديلة :
اكبر ايه ده انا اصبي من بنتك يا راجل
ثم ضحكت ضحكة ركيعة مرة اخري
جاء هاشم قبل يد والده و قال :
صباح الخير يا بابا
رد عليه عدل بجمود :
صباح الخير
ثم اتجه الي والدته التي تحبه اكثر من روحها و ابنتها و زوجها و ايضا يحبها بشدة احتضانها و قبلها من وجنتيها و قال بحب :
يا صباح الفراولة الي محشية حلاوة بالقشطة يا ديدي هانم
ضحكت عديلة مرة ثالثة ضحكة رقيعة و قالت بحب :
و الله يا هاشم انت قلبي من جوة حبيب امه يا ناس
كان عادل ينظر لهم بفتور ثم قال هاشم :
و الله يا امي لو لقيت واحة شبهك هتجوزها وش عشان انتي احلي ست في الدنيا
ردت عليه عديلة بغرور :
لا يا هاشم يا حبيبي هي ديدي واحدة بس مفيش نسخة تانية
قال لها بحب :
ربنا يخليك ليا يا امي
ردت عليه بحب :
و يخليك ليا يا هاشم عمرك ما ردتلي كلمة امير ابن امره
قال عادل بضجر :
هو جو عشق الممنوع ده هيخلص امتي ؟!
ضحكت عديلة و قالت :
في ايه يا عادل موال كل يوم بتغير من ابنك ، ابني حته مني بدلعه !!
رد عليها بنفذ صبر. :
مش كده يا عديلة يعني !!
قال هاشم بمرح :
ايه يا عادل باشا بتغير ولا ايه ديه امي نبع الحنان كله
هنا اتي احدهما و ما هي الا صفية ابنة عادل و عاديلة
توجهت صفية الي والدها و قبلت يديه ثم احتضانته بشدة و قالت بحب شديد :
صباح الخير يا بابا
رد عليها عادل بحب فهي مدللته الاولي و الاخيرة هي روحه و النقاء الذي يجعله يبتسم الحياه :
صباح النور يا عيون بابا و قلبه
جلست صفية علي مقعدها و قالت الي والدتها :
صباح الخير
هنا ردت عليها عديلة بسخرية :
صباح النور ياختي ، ايه القرف الي انتي لبسه ده مش عايشة سنك و لا بتحطي ميك اب و لا اي حاجة ، ابقي تفي علي قبري لو فلحتي
ردت عليها صفية بحزن :
بعد الشر عنك يا امي بس مش كدة يا ماما علي الصبح
ردت عليها عديلة بأنفعال :
كت مو لما يلهفك، جري ايه يا بت انتي في ايه هترديلي الكلمة بكلمة اعمل ايه عملي الاسود و انني فكرة ان بمنظرك ده عمار هيبصلك و لا عمره يا يختي
قالت صفية و الدموع تججرت في عينيها :
و انا مش عايزة اتجوز ابيه عمار ده زي اخويا الكبير .
ردحت لها عديلة بطريقة سوقية :
نعم يا حيلة امك و ابوكي ، لا ده انا ممكن اصورلك قتيل فيها ديه انتي عايزة واحدة تانية تكوش علي الي عنده ده الواد الوحيد و الكل في الكل
هنا تدخل هاشم بعقلانية:
بصي يا امي انا كمان مش موافق علي الجوازة دية من غير ما تتعصبي مش انني دايما عايزني ابقي احسن واحد في العيلة و احسن من عمار ذات نفسه طيب افرضي اني بقيت احسن منه و هو بقي جوز اختي و وضعه المالي اتنيل بنيلة علي دماغه هحط اختي تحت درسه مينفعش طبعا
هنا قال عادل بسخرية :
هو انا كمان مش موافق بس احب احيك يا ابن عديلة ده ابليس ما يجيش جنبك حاجة
هنا ردت عديلة و قالت :
بس يا عادل
ثم وجهت حديثها الي هاشم و قالت :
تصدق يا هاشم عندك حق خلاص بلاها ديه جوازة و اجوزاها سيد سيده
ثم همس هاشم الي صفية الجالية بجانبه و قال بحب :
متخفيش يا صفية محدش هيخليكي وعملي حاجة مش بتحبها او غصب عنك
ردت عليه بحب :
ربنا يخليك ليا
قال هاشم بعد ان هام بالوقف من مقعده :
انا نمشي بقي و احد صفية اوصلها عشان اوديها الجامعة يلا سلام
ثم رحل كل من صفية و هاشم
قال عادل بغضب :
في ايه يا عديلة هو ايه صفية تتجوز عمار ده كبير عليها جدا
ردت عليه عديلة بأنفعال :
جري ايه يا عادل اللة !! ما قولتلك خلاص مش هجوزها لعمار و بعدين انا عايزة افهم قولنا الحمد لله اخوك الكبير ساب الشغل كنت تتلحل كدة و تساند ابوك ، اخوك كان عنده شغله الخاص الكبره جنب شغل ابوك حتي انت معرفتش تعمل كدة و حتي مش عارف تاخد ابوك تحت جناحك بكلمتين يمسكك حاجة جري ايه يا عادل مش خايف علي ولادنا يا راجل عايزين نأب علي وش الدنيا زيهم
رد عليها عادل بأنفعال:
خلاص يا عديلة قفلي علي السيرة ديه
وقف من علي مقعده و تركها و رحل
قالت عديلة بكره :
دهيه تخدك انت و ابوك و اخوك في ساعة واحدة هو انا لو كنت اتجوزتك بعد ما حسان سابني ، حب عمري بس عمره ما حبني بس انا وراها الاجنبية ديه و تطلقها منه العيال كبروا و انا مش هسيب حسان تاني و اخلص من بوز الاخص عادل كنت قعدت معاك كنت فاكرة بجوازي منك انك زي اخوك سيد بس طلعت خرع من يومك كانت جوازة مهببة !!
ثم توجهت لغرفة المعيشة و اخذت هاتفها و قامت بمهاتفة صديقتها المقربة زينات :
ايوا يا زيزي يا حبيبتي ازيك وحشتيني اوي و ميادة حبيبة ديدي وحشتني خالص ما تيجو تقعدوا عندي مفيش حد و انا قاعدة لوحدي
سكتت قليلا ثم قالت بسعادة :
تمام مستنياكم متتأخروش مع السلام
في منزل حسان الرشيدي :
كانت شيريهان زوجة حسان تعد الفطور و قامت برص الاطباق و الفطور علي مائدة الطعام توجه حسان الي مائدة الطعام و جلس علي رأس المائدة كان يتطلع الي زوجته عشقه الاول و الاخير لم تختلف ابدا حتي بعد 21 عام زادت جمال ، دلال ، اناقة و روحها الجميلة .
عندما لاحظت ان حسان ينظر لها ارتبكت و قالت شيريهان بخجل صادق :
ايه يا حسان هتفضل تبصلي طول الوقت كدة ؟
قال حسان بحب:
و افضل ابصلك كدة العمر كله يا حبيبتي انتي روحي الي عايش بيها ربنا يديمك في حياتي
كادن ان ترد عليه شيريهان و لكن جاءت هادمة اللحظات الرومانسية و هي حور
قالت حور بمرح :
ايه يا سي بابا هو الحب كله لشيري هانم و لا ايه ؟!!
ثم اكملت بعبس طفولي مزيف و قوست شفتيها :
مفيش حنان و حب لحور هانم بنتك ايه يا بابا لاقيني علي باب جامع ؟
ضحك كل من شيريهان و حسان
قالت شيريهان بمرح:
لا و انتي الصدقة علي باب معبد يهودي ، اللة يخيبك يا حور ده انتي ممثلة هايلة
قالت حور بأس مزيف موجه حديثها الي والدها و جلست علي ساقيه :
شايف يا بابا مراتك بتقول ايه لا لا يمكن تكون امي !!
رد عليها حسان بحب:
عارفة يا حور انا يومي مبيبقاش حلو من اوله كده الا لم اشوف المشكسة الي بتعمليها
ردت عليه حور بمرح ثم غمزت له :
عشان تعرف بس يا حسونه
ثم قبلت وجنتيه و قالت بحب :
صباح الفل يا احسن بابا في الدنيا
رد عليها بحب :
صباح العسل علي احلي حور
قالت شيريهان بتعجب :
امال فين حورية ؟!!
جاءت حورية علي صوت و قالت بصوت يحمل بعض النعاس :
صباح الخير يا مامي
ثم تقدمت و احتضانتها و توجهت الي والدها و قالت :
صباح الخير يا بابي
رد عليها حسان بمرح :
صباح النور يا غلبوية ، يلا يا حور يلا حورية عشان نفطر بقي
جلس الجميع علي مائدة الطعام و قال حشان موجه حديثه الي حور :
عملة ايه يا حور في كليتك يا رافعة راسي ، قررتي هتتخصصي ايه و لسة؟!!
قالت حور :
شكرا جدا يا بابا دايما انت و ماما بتدعموني ان شاء اللة امتياز زي السنة الي فاتت اما بالنسبة للتخصص هيبقي في الاخر في سنة الامتياز بس انا نوية ابقي جراحة قلب انت تعرف يا بابا مثلي الاعلي هو مجدي يعقوب و نفسي ابقي زيه.
رد عليها حسان بحب :
اكيد ربنا راضي عني عشان عندي بنت زيك ربنا يكرمك يا حور العين
ثم توجه بحديث الي ابنته الصغري حورية :
و انتي يا حوريتي الجميلة عملة ايه معاكي ثانوية عامة ؟!!
رفعت حورية رأسها و قالت بأسي مزيف :
عملة معايا الصح يا ولدي
ضحك الجميع علي هذة الفتاة البأسة
تم عاد حسان و سألها مجددا :
لا بجد اخبار المذاكرة ايه ؟ انا عايز مجموع كويس و بعدين انا دوري خلص كدة و تيجي تقولي بابي انا هخش الكلية الفلنية
ردت عليه حورية:
لا يا بابي ما انا قررت خلاص ان شاء اللة فنون جميلة ده غير اني هاخد دورات عشان الازياء انت عارف انا بحبها قد ايه
ردت عليها شيريهان :
احنا هندعمك في اي حاجة يا حورية
اكمل حسان الحديث :
ايوا يا حورية احنا في ضهرك
كانت شيريهان سعيدة بعائلتها المولي عز و جل رزقها ببنات احلي ما في الحسان و الزوج و نعمة الزوج
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
الرواية من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق