رواية حبيبتي شبح الفصل السادس 6بقلم نوران احمد جديده وحصريه
رواية حبيبتي شبح الفصل السادس 6بقلم نوران احمد جديده وحصريه
حبيبتي شبح 6
بقلمي نوران احمد
شعرت بالالم كنت احاول بكل الطرق ابعاد ذلك الكائن الغريب ولكنه كان الاقوي حتي شعرت بشخص شتت انتباه ذلك الشي لاسقط ارضا ممسكه برقبتي حتي وجدت من امسك يدي ركضت معه بخوف واختبأنا
مصطفى بابتسامة : اخيرا قدرنا نهرب ده احنا كنا هنتشلوح لو مسكونا انا مصطفى شبح قديم في المجال وانتي
روح : مش عارفه اي حاجه بس في شخص عزيز عليا سماني روح لسه معرفش سبب وجودي او موتي بس اهلا بيك
مصطفى بابتسامه : الكلام ده لو انتي ميته اصلا
روح بحزن : مش قادره افهمك بس شكرا للمساعده لازم امشي
مصطفي بخبث : باين عليكي الحزن بتحبيه اوي كدا
روح بضيق : لا مش بحبه ومش هحب واحد بارد ومستفز زيه ابدا احم تقصد مين واي اصلا اللي بتقوله ده مفيش حد في حياتي
مصطفى : انا مقولتش حاجه انتي اللي اعترفتي بكل حاجه احكيلي بقا مالك
تنهدت بحزن علي حالي من ثم بدات بسرد حكايتي له
مصطفى : بصي انتي بتحبيه بس مش عايزه تعترفي ولما بداتي تحسي بحاجه فضلتي انك تهربي علي المواجهة وعلي فكرة هو كمان زيك بس لسه محسش بده لان عادتا احنا الرجاله مبنحسش باللي في ايدينا الا لما يروح وانتي ادتيله احساس انك ممكن تروحي اعتقد ممكن الامور تختلف
روح : مش عارفه يا مصطفي مبقتش مهتمه في كل الاحوال هو مش ليا ومش هحاول اكون اي حاجه اصلا عنده
مصطفي : علي فكره انتي ممكن جدا متكونيش ميته زيي انا في غيبوبه بس وممكن ارجع اعيش تاني عادي طب بصي عندي فكره
روح : هو انا ممكن بجد اكون في غيبوبه بس هو انت اي حكايتك بالضبط
مصطفي : هحكيلك بعدين هساعدك تعرفي انتي ميته ولا في غيبوبه مش هقدر أساعدك اكتر من كدا مش عارف انا امتي هروح بس ممكن قريب أما بقا الشاب اللي معجبه بيه ده بما انه بيشوف الأشباح خروجك معايا كتير هو اللي هيحدد مشاعره اتجاهك يلا قدامي اوصلك الوقت متأخر ونبقا نتقابل بعدين ونتكلم اكتر
وفي مكان آخر
كنت التفت حولي لا أعلم لما انا شديد القلق علي تلك الفتاه ليش من شاني اي شي يخصها ولكن لما تأخرت كل هذا الوقت هل حدث لها اي مكروه هل تعرضت لاي اذي اااه راسي حسنا سأذهب للبحث عنها وقبل خروجي نظرت من النافذه لفت انتباهي قدومها مع شاب وسيم كانت تضحك معه وكأنهم أصدقاء أشعر بغضب غريب يجتاحني هل هي حبيبته ولكن متي لم اسمح لها بالابتعاد عني تلك ال ... الامر لا يعنيني لما انا مهتم جيد ابتعاد تلك المزعجه عني ما الذي يتحدثان به ليجعلها مبتسمه هكذا ألم تكون كئيبه وحزينه اااااه تلك الفتاة الغبيه رأيتها دلف الي المنزل جلست بسرعه علي الاريكه وامسكت كتاب دلفت للمنزل دون قول اي كلمه
رائف : كنتي فين كدا ان شاء الله علي فكره مفيش خروج ليكي لواحدك بعد كدا وخصوصا بالليل
روح : اعتقد ان اموري مش مهمه ليك خليك في حالك احسن اوعي تكون مهتم بيا لا معقول تكون قلقت عليا
رائف بسخريه : لا طبعا اي اللي يخليني اهتم بشبح عبيط زيك سبت كل البنات وههتم بيكي انتي غلبانه اوي الموضوع مش فارق معايا خالص
روح : اي اللي مسهرك لحد دلوقتي طيب مش عندك شركه بكرة ولا بسبب قلقك واهتمامك بيا سهرت مش من عادتك السهر
رائف : اخر همي انتي علي فكره مش فارقه معايا الكتاب شدني جدا قولت اكيد مش هنام الا لما اخلصه
ابتسمت روح قائله : اه طب انت ماسك الكتاب بالمقلوب علي فكره تصبح على خير
رائف بضيق : الكتاب فعلا مقلوب ياااه علي الكسفه اللي انا فيها شكلي زفت
في صباح يوم جديد استيقظ رائف وحضر امتعته كانت هناك سياره تنتظره لتوصيل اشيائه ثم ذهبت معه للشركه
روح : واااو المكان جامد يا جدع حد يسيب كل ده ويشتغل في شركه بايظه
تجاهلها ودلف لمكتبه صدم الجميع لوجوده
رائف : حسام حضر كل المستندات الخاصه بالماليه بتاعه الشركه عايز اعرف كل جنيه هنا رايح فين
دلف ابراهيم ابن عمه ونظر لها بقرف : اي اللي جاب الزباله دي المكتب مش كنا خلصنا منك وارتحنا من زمان جاي تقرفنا تاني ليه
رائف : جاي اشوف شركه ابويا وصلت لفين كل ده ملكي لازم اطمن واتعلم تكلم مديرك بطريقه احسن من كدا بدل ما اذيك
ابراهيم : وهو اللي زيك يفهم اي في الشغل اوعي تنسي اني قديم هنا وليا اكتر من اسمهم هنا في الشركه يعني مش موظف عادي عشان تكلمني بالاسلوب ده أما نشوف هتعمل اي مع عمتك يا حلو
وخرج
روح : هز بيكلمك كدا ليه الأنسان البارد ده اي الأشكال دي اللي علي الصبح
وبعد مرور ساعات خرج رائف ليجد حسام يباشر عمله متجاهلا طلب رائف
رائف بغضب : شكلك مسمعتش الكلام كويس الورق لو مكنش عندي خلال 3 دقائق انت مطرود
فزع حسام وذهب بسرعه وعند دلوفه لمكتب رائف اوقفته امرأه كبيره ودلفت
العمه : سمعت انك عامل مشكله كدا من اول يوم انت لحقت انت موجود دلوقتي وقاعد في المكان ده عشان انا سمحت بكده اوعي تفكر تعاديني عشان هتزعل جامد اوي لو عايز تفضل موجود في المكان ده تكون زيك زي الكرسي و هتقبض زيك زي اي حد هنا هتنبش في حاجات ملكش دعوه بيها هتزعل اوي زي اهلك نورت مكتبك يا ابن اخويا حسام هات الأوراق دي ورايا
روح بتعب ظاهره محاوله تغيير الموضوع : هي مش دي الساحره اللي بتبقي في ديزني اي اللي طلعها وجابها هنا دي عقربه واضحه وصريحه الوليه دي مش مريحه فيها حاجه غريبه هو ليه الكل هنا مديينك بالجزمه يعني حاسه ان بيعاملوك كدا بشكل غريب والغريب ان مش من شخصيتك السكوت هو انت كويس
تجاهلها رائف وذهب لغرفه الأرشيف وبدأ بدراسه كل الشخصيات ومعرفه اكثر عن عملهم كانت روح تنام باي مكان من الملل ثم ذهب لمنزله الجديد
روح بانبهار : ده قصر من عالم ديزني الله جامد جدا حلو اوي حد يسيب المكان ده ويقعد في الخرابه اللي انت فيها يا جدع اي ده
كانت معالم رائف تدل علي كرهه للمكان دلف ووجد الخادمه تخبره بانتظار الجميع له علي الغداء
ذهب وكانت عمته وابن عمه ابراهيم يجلسون علي مائده كبيره فيها ما لذ وطاب ابهرت روح من جميع أصناف الطعام
روح : تحفه الاكل والشياكه والجمال بعيدا عن الخلق اللي موجوده معاك يعني
ابراهيم : ياريت كل واحد هنا يلتزم بمكانته ومينساش نفسه
العمه بسخريه : داخل علينا بقلب جامد اوي انت نسيت اللي كان بيحصلك زمان هنا ولا اي بس للأسف دلوقتي ماما وبابا مش موجودين عشان يساعدوك وانت مبقتش طفل صغير
رائف بابتسامه : فعلا يا عمتي اتغيرت مبقاش في حاجه هتخوفني مره تاني ولو حاسيت باي خطر هخلص منه في الوقت المناسب الجميل في الموضوع ان البيت ده باسم ابويا والشركه من تعب وشقي ابويا وعطف علي اللي منه بس للاسف بقا بالنسبه ليهم حق مكتسب انا عارف مكانتي كويس في البيت ده المهم انتم تعرفو مكانتكم اي هنا كبيره الخدم حضريلي الاكل بتاعي ووصليه علي اوضتي نفسي انسدت من الي هنا يمكن تتفتح فوق
دلف لغرفته لتنفجر روح
روح بغضب : مش معقول اي الناس دي دي مش قرايب دي عقارب ليك حق يا ابني تسيب الأشكال دي انت كنت مستحملهم ازاي
رائف : يا بنتي اسكتي شويه صدعت اي مبتفصليش خالص كدة اهدي عايز اكل بهدوء مكلتش حاجه من الصبح
روح بخوف : رائف انا خايفه بجد من المكان ده وبحس بحاجه غريبه كل ما بتقرب عمتك مني صداع شديد و سمعت صوت قوي لانظر ورائي واجده علي الارض وجهه مختلف وفجاه
تعليقات
إرسال تعليق