القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الدميمةوالوسيم الفصل 12-13-14-15-16-17بقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)

 


رواية الدميمةوالوسيم الفصل 12-13-14-15-16-17بقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)





رواية الدميمةوالوسيم الفصل 12-13-14-15-16-17بقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)


#الدميمة #و #الوسيم/#الفصل #الثاني #عشر


اقترب خالد منها ثم صفعها علي وجهها بكل قوة

ارتمت احلام علي الارض من اثر الصفعة 


انحني بمستواها ليجذبها من شعرها بكل قسوة

انا خالد الي مشيت ولفيت الدنيا كلها "تيجي وحدة زيك انتي ملهاش ملامح ولا شكل تضحك عليا وتكسر كلامي "انهضها وهو يشد شعرها 


احلام:هيا تبكي "خالد سبني حرام عليك 


رماها خالد علي الاريكة ثم بدء يصفعها علي وجهها بكل قوة ثم صرخ في وجهها 

انا هربيكي يا احلام انا هعرفك مين خالد الي تكسري كلامة "مش كفاية قابل شكلك ومنظرك ده مش كفاية قابل اعيش مع وحدة زيك 


احلام: بانهيار"كفاية كفاية بقي 


خالد:لا مش كفاية انا لازم اعرفك مقامك ايه 

انتي ولا حاجة فاهمة ولا حاجة ثم انقض عليها وهو يضرب فيها  بكل قوة


فرت منه احلام وهيا تركض الي غرفتها وسريعا قفلت الباب بمفتاح قبل ما يلحق بها 


طرق الباب بكل قوة عليها "افتحي بدل مكسر

الباب فوق دماغك يا احلام 


رمت احلام نفسها علي الفراش وهيا تنهار من البكاء الشديد بسبب كلامة القاسي ومعيرته بشكلها " ظلت تدفن وجهها في الوسادة

وهيا تبكي بحركه


ابتعد خالد عن الباب وهو يحاول يهدء نفسه 

جلس علي الاريكة وهو يضع يداه علي وجهه 

كان يستمع لبكأها الحار "احس ان يعتصر قلبه 

قام وهو يرمي الطولة امامة بقدميه بكل غضب


....................


بعد مرور ايام 


حاولت مني بأجهاد بالابتعاد عن عماد فهذه فترة

سمعت طرق الباب وهيا كانت تجلس امام تلفاز

قامت تفتح الباب "تفاجئت عندما رأت عماد امامها عابس بشدة

مني:عماد خير في حاجة 


عماد:هو انتي لابيض لا  اسود"ممكن اعرف 

بقالك فترة مش بتسألي عليا حتي حرماني من اكلك الي بحبه 


مني:والله اكلي بس الي بتحبه "ماشي 

خمس دقائق واجهزلك الاكل 


عماد:ايه يا بت الرخامة دي "طيب وحشتيني حلو كده


مني:لا ماهو باين منا لو كنت وحشتك بحق كنت علي اقل عبرتني في اليومين اليغبتهم انا


عماد:طيب منا جيت اهو اشوفك واطمن عليكي

خلاص بقي يا منمن يا حببتي 


مني:ماشي يا عماد ربنا يهديك عليا 


عماد:لا هديني لدرجة ان اخذت قرار وعيزك 

توفقي عليه حالا 


مني :قرار ايه يا حبيبي


عماد:قومي البسي حالا يا مني "انا وانتي هنطلع علي اقرب مأذون عشان نتجوز انا مبقتش قادر ابعد عنك بجد 


مني:انت بتكلم بجد "طيب وطنط وعمو واحلام 


عماد:هيا دي المشكلة يا حببتي "احنا هنتجوز دلوقتي ولما يرجعو هنمشي موضوع عادي هاجي اطلب ايدك ونتجوز قدامهم من غير ما حد يعرف حاجة يا منمن 


مني:بس انا خايفة اهلك يزعلوا وكمان ماما وبابا لسه مرجعوش من العمرة 


عماد:عشان كدة بقولك نتجوز وبعدين لما يرجعو يحلها المولا "وافقي يا منمن خليكي تبقي في حضني بقي مش قادر ابعد عنك 


ابتسمت مني بفرحة"موافقة طبعا يا عماد 


عماد:طيب يلا بقي جهزي نفسك عقبال انا كمان اجهز نفسي عشان اطلع بيكي علي اقرب مأذون مني:حاضر يا حبيبي هوا 


ابتعد عماد عنها وهو يرد لها الابتسامة ثم دخل شقته "تلاشت ابتسامته وهو يحدث نفسه 

افرحي يا مني عيزك تفرحي عشان بعد كده 

هتزعلي اوي مني يا حببتي الغالية 


....................


كانت تتجنب اي مكان يوجد فيه خالد بعد ما يرجع من عملة "وكذلك خالد كان يأخذ منها موقفا "نعم هو يعترف بغلطه ااكبير من حديثة القاسي ومعيرته بشكلها "بس كان يقنع نفسه انها هيا الذي اوقعته في هذا الخطئ 


دلف المطبخ يصنع بعض من المؤكولات بعد رجوعة من العمل 

خرجت احلام من غرفتها لتذهبت الي مطبخ لتعد المياه لها 

نظرت له وهو يضع الاطباق علي طاولة 


تجاهلت انظاره ثم اقتربت من زجاجة المياة 

لكي تشرب "اخذت الكوب لكي تضع فيه المياه ثم وضعته علي فمها "احست احلام في هذه لحظة بدوخة كبيره وقع منها الكأس المياه 

اغمضت عيونها بتعب ثم امسكت بيداها تسند نفسها علي طرف طولة "كان يتبعها خالد بأنظاره "اقترب منها بخوف عليها "انتي كويسه تجاهلت احلام سؤاله وهيا تحاول تغادر ببطئ من امامة 


امسكها خالد من يداها برفق" ردي عليا 

حاسة بحاحة تعبانة "انتي بقالك فترة ترتعشي كل متمسكي حاجة تقع منك 


احلام:لو سمحت ابعد ايدك وابعد عني انا كويسه اوي


خالد:وهو يتجاهل كلامها " انتي اكلتي 

انا شايف الاكل زي ماهو "ردي عليا اكلتي 


احلام:لا مأكلتش ومش عايزة اكل سبني بقي 


حررها خالد ثم ابتعد عنها لكي تغادر من امامه 

ذهبت احلام الي غرفتها وهيا تبكي 


اخذ خالد الاطباق الذي كانت موضوعة علي طاولة ثم وضعها علي صنية ثم اخذها الي غرفتها 


دلف الي غرفتها وهو يحمل صنية الاكل ثم وضعها في منتصف الفراش امامها "جلس هو الاخر امامها 

خالد:يلا كولي يا احلام انتي مأكلتيش بقالك فترة مينفعش كده انتي بدئتي تدوخي

 

احلام:شكرا ليك انا مش ليا نفس 


زفر بضيق علي عندها "ثم تابع بصرامة 

انا قولت هتكلي يعني هتكلي كووولي 

انفجرت احلام من بكاء وتبعد وجهها عنه 


اقترب خالد منها وهو يبعد الطعام"انا خايف عليكي يا احلام انتي مش بتكلي ارجوكي كولي


احلام:وهيا تبكي "بس انا مش عايزة اكل 

وياريت يجرالي حاجة واموت واخلص من حياتي كلها عشان متعش مع وحدة زيي وحشه 


خالد:بغضب متقليش كده تاني مرة اوعي اسمعك بتقولي كده " انا مقصدش الكلام الي قلته اقسملك بالله يا احلام ان موضوع شكلك ده مبقاش يفرق معايا وحياةربنا صدقيني انا قولت كلام ده عشان كنت مدايق منك انتي كسرتي كلمتي يا احلام خلتيني عيل قدام نفسي


احلام: انا مكنتش اقصد اكسر كلمتك بس انا كنت عايزة اتغير انا بتعلق بأي امل عشان اتغير انا بحبك بحبك وعايزة اعمل اي حاجة عشانك عشان تشوفني حلوه زي اي بنت والله عشانك 


اخذها الي حضنه وهو يضمة اليه اكثر 

احلام اسمعيني يا حببتي وصدقيني كل كلمة هقلها دلوقتي طالعة من قلبي "يمكن زمان حكاية شكل دي كانت عملا حاجز بيني وبينك بس مع الايام انا عرفتك كويس عرفت ان لو لفيت دنيا كلها عمري ما هعوض ضفرك يا قلبي 

ثم ابعدها بلطف لينظر ليعناها :تعرفي ان فكرت في العملية دي وكمان اخذت اجرائات كتير فيها انا كلمت دكتور كبير هنا وكمان حجزت معاه عشان تعمليها في اكبر مستشفي 


احلام:طيب ومالو دكتور احمد 


جز خالد علي اسنانة "متقليش اسمه الواد ده انا خلاص كرهته من سعات مشفته مقرب منك


احلام:ماهو قرب مني عشان يكشف عليا 


خالد:احلام حببتي ممكن تسمعي كلامي 


احلام:حاضر يا خالد الي تشوفة 


خالد:اوعديني انك لا هتكلميه ولا تردي عليه 


احلام:اوعدك يا خالد "حاجة تاتي 


خالد:اه عايز حضن كبير يعوض اليومين خصام 


احلام:والله ومين سبب في الخصام مش انت 


خالد:انا اسف سمحيني انا عارف ان قسيت عليكي بمد ايدي وكمان كلامي جارح


احلام:انت مش بس جرحتني انت دبحتني 


خالد:سمحيني انا اسف ارجوكي سمحيني 


احلام:ياريت يا خالد اعرف ازعل منك "انا بسمحك علي اي حاجة بتعملها وهتعملها 


خالد:والله العظيم طيبة والحب والحنية دول هما الي هيموتوني فيكي "بحبك


احلام:بابتسامة:وانا بموت فيك 


خالد:طيب ايه النظام بقلنا كتير متخصمين


احلام:وهيا تفهم قصده" طيب ادينا اتصلحنا 


خالد :وهو يقرب الاكل امامها"لا لسه يا حببتي انا لازم اصلحك بضمير اوي اوي ثم غمز لها 


احمر وجه احلام خجلا منه "خالد بس 


خالد:وهو يضع لقمة في فمها"كلي كلي 

عشان اعرف اصلحك يا حببتي 


احلام"بطل يا خالد عيب كده 

ابعد خالد صينية المأكولات ثم  أخذها في حضنه "لسه يا روحي العيب جاي بعدين ثم اخذها تحت الغطاء 

احلام :خالد 


خالد :هشششششش ثم انقض علي شفتيها 

ليذهبون الي عالمهم


.......................


#في #صباح 


ارتدي ملابسه بعد خروجة من المرحاض 

ذهب خارج غرفة يبحث عنها في انحاء المنزل 

سمع اصوات في مطبخ "ابتسم يعلم انها 

هيا تحضر له فطورة قبل ذهابة الي العمل 

دلف الي مطبخ اقترب منها وهيا تحضر فطور

حضنها من خلف ثم دفن وجهه في عنقها 


احلام:بصوتها المبهج "صباح الخير يا حبيبي 


خالد:صباح نور يا روح حبيبك "وحشتيني 


احلام:وحشتك ايه بس يا نصاب "دنا نايمة طول الليل جمبك ومعاك علي طول 


خالد"يا سلام بردو وحشتيني "بعدين انتي بتوحشيني وانتي معايا وفي حضني عندك مانع


احلام:بضحكة رقيقة "لا يا كوكي معنديش 


رفع خالد حجببه بستغراب:"كوكي مين ده بقي 


احلام:انت يا حبيبي بدلعك بلاش 


خالد:وهو يضمها اكثر "دلعيني زي ما انتي عايزة انا ملكك انتي وبتاعك انتي 


سمع رنين هاتف احلام الذي يرن "ابتعد خالد عنها ليقترب من الهاتف الذي موضوع علي طاولة "جز علي اسنانة ثم نظر الي احلام بغضب


احلام:في ايه يا مالك يا حبيبي 


خالد:انا مش قولت مفيش كلام مع زفت ده 


زفرت احلام بضيق وهيا تقول"في ايه يا خالد 

انا مكلمتوش والله هو الي بيتصل وانا مبردش

اخذ خالد هتفها ثم خرج من مطبخ "ضغط علي زر "ليسمع حديثة اولا 

احمد:صباح الخير يا احلام 


خالد"صباح زفت علي دماغك "انت بتتصل ليه بمراتي يا احمد انا مش قولت ملكش علاقة بها ولا تكلمها 


احمد:في ايه خالد انا بكلمها عشان العملية 


خالد:مفيش عمليات خالص "انسي احلام مش هتعمل عمليات 


احمد:ده رايها يعني "ولا رايك انت يا عريس 


خالد:لا رايي انا "ابعد عن احلام يا احمد 


احمد:لا مش هبعد يا خالد "انت ايه ياخي مش حرام عليك بنت "عمال تصاحب عليها وتحب عليها وكمان بتضحك عليها "وغير بقي خطوبتك الي هيا بكرا "كمان عايز تمنعها من العملية 


ابتعد خالد اكثر من مطبخ ثم راقب بعيونه الباب 

ملكش دعوة انا حر يا احمد اسمع لو قربت من احلام ولعبت في دمغها في موضوع العملية انت حر فاهم ثم قفل في وجه الهاتف 

زفر بضيق وهو يلعن فيه "وحياة امي ما هسيبك يا احمد يا انا ياانت ............


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #الثالث #عشر

 

ظلت مني شاردة في ملامحة الرجولية 

وضعت راسها علي صدره العاري "اغمضت عيونها وهيا تنعم بأحساسها قربه  منها 


ابتسم عماد وهو مغمض عيناه "وضع يده علي ظهرها العاري ليضمها الي صدره اكثر 

صباحية مباركة يا عروسة "كانت ليلة حلوه زيك


مني:انا مش قادرة اصدق الي حصل انا فعلا بقيت مراتك رسمي وفي حضنك دلوقتي 


عماد:وهو يحسس علي شعرها "اه يا حببتي اخيرا بقيتي مراتي وحببتي 


رفعت من وجهها امام وجه "طيب قولي بقي 

هنعمل ايه بعد كده لما يجي اهلك واهلي 


عماد:ولا يا حاجة با روحي هيجو عادي واحنا زي ما احنا "لحد ما احلام تنزل وسعتها هنتجوز قدامهم في النور 


مني:طيب منقلهم يا عماد ليه نستني ونخبي


عماد:لا طبعا مينفعش"ماما هتزعل غير ان ممكن تاخد منك موقف  "غير اهلك 


مني:عندك حق خلاص الي تشوفة 


عماد:عليكي نور الي اشوفة عيزك تسبيلي نفسك خالص يا منمن ثم اقترب منها 


مني:هتعمل ايه يا حبيبي 


دفعها عماد علي الوسادة ثم وضع نفسه فوقها 

هعمل ايه "هعمل كتير يا منمن ثم انقض علي شفتيها "حضنته مني وهيا تبدلة القبلة المشتعلة


 .........................

 ‏

وقف خالد يحدث دنيا في الهاتف في الحديقة بعيدا عن عيون احلام التي كانت تعد له العشاء


دنيا:يعني ايه يا خالد نأجل الخطوبة 


خالد:يا حببتي انا بقولك نأجلها فترة بس لحد مظبط اموري واقول لأهلي وكده


دنيا:لا بجد بعد ايه جاي تقول الكلام ده خطبتي بكري يا خالد وانا  بردو عزمت كل الناس 


خالد:خلاص يا دنيا خلاص 


دنيا:خالد انا عايزة اسألك "انت بطلت تحبني


خالد:لا طبعا يا مجنونة ليه بتقولي كده 


دنيا:عشان اتغيرت خالص يا خالد انت مش انت 


خالد:لا يا حببتي انا زي منا 


دنيا:ماشي يا خالد لما اشوف اخرتها معاك 


خالد:خير يا حببتي اخرتها خير 


دنيا:متتأخرش بكرا في المعاد تمام 


خالد:حاضر علي معادي بس كنت عايزة اقلك 

انتي عزمتي زفت ده الي اسمه احمد 


دنيا:اكيد طبعا عزمته "بتسأل ليه 


خالد:وعزمتيه ليه اصلا "اسحبي دعوة منه


دنيا:انت مجنون يا خالد اسحب دعوة ازاي يعني


خالد:مليش فيه الواد ده مشفش وشه بكره


دنيا:طيب ليه افهم ايه الي حصل


خالد:بصرامة"من غير ليه يا دنيا "ميجيش 


دنيا:اقفل يا خالد انت بقيت صعب جدا 


قفل خالد معاها ثم رمي الهاتف علي طولة بانفعال " 

دلف الي داخل "نظر الي العشاء الذي احضرته احلام بناء علي طلبه 


احلام:يلا يا حبيبي العشا جاهز 


جلس خالد بجورها وهو محدق نظر لها في بشرود

لاحظت احلام شردو فيها "مالك يا خالد 


خالد:مليش " حابب ابصلك شوية 


احلام:وهيا تضع الاكل امامة "هتبص علي ايه بس يا خالد انا مبحبش تبص عليا كده 


اقترب خالد بكرسيه بجوارها"احلام ممكن اطلب منك طلب

 

احلام:طبعا يا حبيبي انت لو طلبت روحي 


خالد:احضنيني"عيزك تضميني في حضنك 


احلام:مالك يا خالد في حاجة مديقاك


خالد:معرفش بس حاسس ان عايز كده 


ابتسمت احلام ثم اقتربت منه وهيا تضمه الي حضنها رتبت علي ظهره بحنو "حلو كده 


خالد:وهو يضمها اكثر ويضع راسه علي عنقها 

حلو يا احلام حلو "انا معرفش ازاي اتعلقت بيكي كده معرفش ازاي حبيتك بشكل ده 


احلام:يا حبيبي يا خالد انا كمان بموت فيك 

انت متعرفش انت ايه بنسبالي انت روحي الي بتنفس بيها انت حته مني انا مش بس بحبك انا بعشقك "انا امنيتي في دنيا ان ابسطك 


ابتعد خالد وهو ينظر لعيونها " ليه يا احلام 


احلام:هو ايه الي ليه يا خالد 


خالد:ليه بتحبيني وبتثقي فيا كده "انا مستهلش منك كده خالص "مستهلس الحب ده 


خالد:لا طبعا يا خالد "انت تستاهل كل حاجة حلوه انت اجمل واحلي راجل شافته عيوني 


خالد :وهو يقترب من شفتيها "وانتي اجمل بنت في عيوني ثم لمس شفتيها بقبلة ناعمة 


ابتعدت احلام وهيا تبتسم بخجل " العشا يا خالد


قام خالد من كورسيه ثم حملها من كورسيها 


شهقت احلام "خالد العشا يا خالد 


خالد :وهو يمشي بها الي الغرفة "انتي العشا بتاعي يا لومي "انا الي هكلك النهاردة 


احلام:بطل يا خالد نزلني وبطل قلت ادب 


خالد:اموت انا في قلت ادب ثم قفل باب غرفة بعد مدلف بها الي غرفتهم 


........................


وقف امام المراءه ينظر لنفسه بشرود يفكر 

في خطوبته من دنيا "وظلمة لأحلام 

كان داخلة صراع بين حبه لأحلام ورغبته في دنيا 

دخلت احلام عليه الغرفة تنظر له بأعجاب 

وهو مرتدي بدلته السوداء "نعم يشبه العرسان

احلام:الله الله يا سي خالد فرح ايه الي انت ريحه ده والله شاكة انك انت العريس 


نظر لها خالد بخوف من كلمتها "انا يا احلام 


احلام:اه انت يا حبيبي شكلك حلو اوي اكنك عريس والله خايفة تتحسد 


خالد:بحزن "علي ايه يعني يا احلام 


اقتربت منه احلام ثم اخذت زجاج البرفن

ترشها عليه "هو الي علي ايه انت مش شايف نفسك يا روحي والله انت هتبقي احلي من العريس يا خلودي 


مسك خالد يداها ثم اخذ منها زحاجة البرفن 

سمحيني يا احلام مش عيزك تزعلي مني 


احلام:ازعل من ايه بس يا حبيبي عشان يعني مخلتنيش اجي معاك"والله انا ما زعلانة ابدا

وبعدين اهم حاجة عندي تكون مبسوط


اخذ خالد يداها ثم طبع قبلة عليها "هتوحشيني


احلام:وانت كمان خلي بالك من نفسك 


اقترب خالد منها ثم اخذها الي حضنه "وانتي كمان خالي بالك من نفسك "مش هتأخر عليكي


ابتعد عنها وهو يأخذ محتوياته 

احلام:لا اله الا الله 

 "خالد "محمد رسول الله 

 ‏

......................

كانت تشاهد التلفاز بملل شديد "سمعت جرس هاتفها الذي رن فوق 50 مرة "زفرت بضيق عندما رأت اتصالاته المستمرة " قررت احلام الرد عليه لكي تخلص من هذه الاتصلات التي من الممكن ان تسبب مشكلة بينها وبين زوجها 


احلام:الو خير يا دكتور في حاجة


احمد:ممكن اعرف مبترديش عليا ليه يا احلام 


احلام:اكيد انت عارف يا دكتور احمد خالد مش موافق علي العملية 


احمد:وانتي مالك بخالد يا احلام ده متخلف 


احلام:بغضب "لو سمحت متتكلمش عليه كده 

اسمع يا استاذ احمد انا لو على نفسي اعمل العملية طبعا بس خالد مش موافق"ومدام ملهوش رغبه انك تحديدا تعمل العملية يبقي انا هنفز رغبته انا مقدرش اكسر كلمته

 

احمد:يا بنتي فوقي خالد ميستهلش تضحي كل ده عشانة ده واطي


تعالى صوت احلام بغضب"انا مسمحلكش تتكلم عليه كده "ياريت متتصلش بيه تاني 


احمد:بقي كده يا احلام ماشي مدام بقي

الاستاذ المحترم لاعب بعقلك بشكل ده وضاحك عليكي "انا هقولك الاستاذ ده بيعمل ايه دلوقتي عشان تعرفي ان ميستهلش منك التضحيه والاخلاص ده يا احلام 


احلام:هيكون بيعمل ايه انا بثق في خالد جدا 


ضحك احمد بسخرية ثم تابع"بتثقي في واحد خطوبته دلوقتي واحد بيجوز عليكي وحده بيحبها وكمان عامل معاها علاقة كانت بيخونك معاها 


احلام:بانفعال"كداااب انت كداب انت ايه عايز توقعني مع جوزي كل ده عشان تستفاد من ورايا "حرام عليك يا اخي 


احمد:خمس دقائق وهكون قدام شقتك "هخدك وهخليكي تشوفي بعيونك وهو بيخونك واسمعك بودانك كمان يا احلام 


وقع منها الهاتف ثم جلست والدموع تلحق بوجهها مستحيل "هو كداب اكيد كداب خالد ميعملش كده خالد بيحبني 


.........................


وقف خالد بعيدا عن الانظار يفكر في قراره الذي اخذو اخيرا بعد تفكير طويل

انا لازم اعتزر من دنيا انا مش هعرف اكون مع اتنين مش قادر اخدعهم "احلام متستهلش مني كده ولا حتي دنيا "مفيش الا اختياري 

لازم اكمل مع احلام هيا اكتر وحدة مناسبة ليا 

بتفهمني فيها كل حاجة بحبها غير حبها كبير ليا 

انا كمان حبتها واتعلقت بيها "بقت جزء من حياتي "لازم امشي من هنا


استدار خالد بجسده ينظر الي دنيا التي اتت له تهمس في اذنيه بكل حب "مبروك يا بيبي 


خالد:دنيا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم 


دنيا:مش وقته خالص الناس مستنياني "يلا نلبس دبل وبعدين نتكلم برحتنا 


اخذها خالد وهو يمشي بها الي داخل المنزل 

بعيدا عن الدوشة والانظار 


دنيا:في ايه يا خالد وخدني  كده ليه 


خالد:قولتلك في موضوع مهم عيزك اتكلم معاكي فيه

 

دنيا:موضوع ايه ده اتكلم وخلصني 


خالد:دنيا "انا اسف انا مش هقدر اتجوزك


........................


نزلت احلام من سيارة احمد وهيا تشاهد الحفل 

هبط دموعها عندما رأت عدد كبير يهني الجميع 

العريسين بأسم دنيا وخالد "اقترب احمد منها 

صدقتي دلوقتي يا دنيا اديكي شوفتي تعالي معايا واسمعك بودنك 

اخذها احمد من يداها وهو يبحث عن خالد ودنيا 


.......................


دنيا:ببكاء "يعني ايه يا خالد يعني ايه 


خالد:ارجوكي يا دنيا افهميني "انا منفعكيش 

انا زي معترفتلك "احلام تبقي مراتي اتجوزتها غصب عني في مصر واضطريت اجبها معايا هنا 

انا بحبها يا دنيا مش هضحك عليكي ولا علي نفسي ولا عايز اضحك عليها 


دنيا:وانا يا خالد انا ابقي ايه 


خالد:انتي حاجة غالية عندي "بس الحقيقة ان محبتكيش يا دنيا"انا بحب فيكي جمالك شكلك انوثتك دلعك ليا "بحب فيكي الحاجات دي بس روحك وشخصيتك لا "الحاجات دي لو راحت 

يا دنيا حبي كمان هيروح معاها عكس حبي لأحلام "انا بحب روحها وطبتها وجمالها من جوة 

والحاجات دي مبترحش بلعكس بتبقي ديما 

انا بحبها بشكلها ده يا دنيا "حبي ليها اقوي من حبي ليكي سمحيني يا دنيا 


دنيا: والدموع في عيونها "احلام دي ولا حاجة مش بتحبك زي "انا بحبك ثم اقتربت من وجهه

وضعت يداها تحضن وجهه "متسبنيش يا خالد 


.....................


دخل احمد وهو مزال يمسك يد احلام وهو يمشي بها ثم وقع نظر احمد علي دنيا وخالد 


احمد :بصي يا احلام بنفسك "تعالي معايا من غير ميحسو عشان تسمعي كلامة بودنك 


اقتربت احلام والدموع في عيناها تركض علي وجهها كان قلبها كاد يقف منها 


................


لمحت دنيا احلام التي كانت تخفي نفسها هيا واحمد "ابتسمت بشيطانية


خالد:دنيا يا حببتي فكري في كلامي وانتي 

قاطعته دنيا وهيا تأخذ شفتيه بين شفتاها بقبلة مشتعلة "حاول خالد ابعدها عنه بلطف لكي لا يجرحها اكثر "وبفعل ابتعدت دنيا ثم همست بأذنيه "بوسني يا خالد واحضني "حتي لو لأخر مرة " عايزة ابقي في حضنك لأخر مرة 


ابتسم خالد بلطف"وهو الاخر يهمس "اخر مره دنيا هتشوفيني فيها ثم هجم علي شفتيها وهو يقبلهم باشتعال "كانت تبادله قبلة وهيا تعلم من يراهم من خلف 

ابتعد خالد ثم اخذها الي حضنه يضمها "سمحيني يا دنيا والله بجد انا حبيتك 

بس غصب عني ضحكت عليكي وحبيت عليكي جوازي من احلام صدقيني انا اتجوزتها غصب عني في الاول "اهلي غصبو عليا كنت عايز ارضيهم "وكنت بحاول اتأقلم معاها ومع شكلها 

انا كنت بتعذب لما كنت بقرب منها وانا 

ثم صمت عندما ضهرت احلام امام عيناه ودموعها علي وجهها الشاحب الحزين 

ابتعد خالد فورا عن دنيا ثم ركض صوب احلام 

ظل ينظر لها بخوف ورعب عليها 


احلام والله العظيم انا كنت هقولك عيزك تسمعيني وهفهمك كل حاجة يا حببتي والله بحبك 

مش عيزك تفهمي غلط 


ابتعدت احلام عنه وهيا تودعة بنظرتها وعيونها التي كانت تنهار من البكاء بصمت 


ركضت  احلام بعيد عنه "تركض بعيد عن الامها وجرحها منه 

ركض وراها خالد يلحق بها وهو قلبه يقف من خوف عليها 

احلام استني هفهمك والله "اديني فرصة ارجوكي 


كانت احلام تغلق اذنيها وهيا تركض بعيدا عن القصر "وقفت امام شاحنه كبيرة تأتي من بعيد 

وقفت تنتظرها لكي تخلص حياتها الذي اتعبتها كثير حياتها وشكلها "قررت التخلص منها 

لكي تريح كل البشر منها "اهلها وخالد واصدقائها وكل من يراها ويهرب منها 


كان يركض خالد صوبها وهو يصرخ فيها 

ابعدي با مجنونة احلام هتخبطك متعمليش كده 


اغمضت عيونها وهيا تتجاهل صراخة وركضو صوبها "فا هيا حسمت قرارها وهو التخلص من حياتها وبفعل اتت شاحنه بسرعة هائلة 

شالت احلام وهيا ترميها بعيدا عن الارض 

غارقة في دمها الذي كان يسيل تحت اقدام خالد

اتسعت عيون خالد بعد ما اقترب من جثتها 


احلاااااااااااااااام . . ........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #الرابع #عشر


اغمضت عيونها وهيا تتجاهل صراخه وركضو صوبها " فهيا حسمت قرارها وهو التخلص من حياتها وبفعل اتت شاحنه بسرعة هائلة 

شالت احلام وهيا ترميها بعيدا عن الارض 

غارقة في دمها الذي كان يسيل تحت اقدام خالد

اتسعت عيون خالد بعد ما اقترب من جوثتها 


احلاااااااااااااااام


نزل لمستواها ليجلس علي الارض "قرب يده المرتجفة علي جسدها رفعها الي حضنه 

كانت احلام تتنفس بصعوبة وهيا تنظر لعيناه بعتاب شديد

 اما هو كان يحترق من داخل 

يموت معاها "كان يبكي مثل الاطفال وهو يحضنها الي صدره "همس في اذنيها 

متخفيش يا احلام مش هسيبك يا حببتي 

انا بحبك والله بحبك "اوعي تسبيني يا احلام

 

اغمضت احلام عيونها وهيا تضع راسها علي صدره "صرخ في وجهها "احلام احلام قومي متغمضيش عينك "فتحيها يا احلام مش هتسبيني لا لا قومي حرام عليكي تعقبيني كده حرام 


اتت سيارة الاسعاف من بعيدا وهيا تقترب منهم  "وبالجههة الاخرى احمد 


اقترب احمد والمسعادين يأخذونها من احضانة 

احمد:سبها يا خالد خلينا نلحقها سبها ارجوك 

كان شارد في عالم اخر "اخذوها منه وهم يضعوها في سيارة الاسعاف "كان يمسك يداها كمثل الطفل الصغير الذي يمسك يد ولدتته

انطلقت بهم سيارة الاسعاف الي المسشفي 


....................


وقف عماد امام الباب يفتح باب المنزل 

اوقفته صوت مني الذي اتت من خلفة 


مني:عماد استني عايزة اتكلم معاك 


نظر لها عماد وهو يتأفف بضيق "خير 


مني:ممكن اعرف من سعات ما اهلك جم وانت مش بتعبرني حتي مبتردش علي اتصلاتي 


عماد :مش فاضي ورايا شغل اعمل ايه 


مني:انت متغير يا عماد في حاجة مغيراك


صرخ عماد في وجهها "انتي ايه مش بتفهمي قولت مش فاضي "حلي عني بقي 


ابتعدت مني وهيا تكتم دموعها ثم دلفت الي منزلها وهيا تلتزم صمت 


ابتسم عماد بخبث ثم دخل المنزل الي والدته 

قبلته ولدته بعبوس شديد "انت جيت يا عماد 


عماد:لا لسه مجتش ده خيالي يا حببتي 


سماح:هزر هزر ليك نفس تهزر 


عماد:مالك يا ماما في ايه شكلك مدايق 


سماح: قلقانة علي اختك بقلها فترة مش عارفة اوصلها مبتدردش علي تليفوني ولا حتي خالد 


عماد:متخفيش يا امي ان شاء الله خير ممكن تكون 

في ظروف ولا حاجة "حاولي تتصلي تاني 

بس قليلي من امتي بتخافي علي احلام وتقلقي عليها كده 


سماح:انت مجنون يا عماد احلام بنتي وحته مني 

يابني يمكن بقسي عليها بس ده بسبب حصرتي عليها "بكرا لما  تجوز وتخلف هتعرف وهتحس


عماد:وليه بكرا ست الكل انا كنت عايز افتح معاكي الموضوع ده 


سماح:موضوع ايه يا عماد 


عماد:انا قررت اتجوز يا امي 


سماح:بفرحة بجد يا عماد بجد يبني "ويا تري مين بقي الي خلتك تغير رايك 


عماد:  وحدة يا امي "تبقي زملتي في شغل 


.....................


كان يجلس امام غرفتها ينتظر عودتها من غيبوبة 

اقتربت منه عمته عفاف وهيا تبكي علي حالة 


خالد حبيبي يبني قوم انت بقالك فترة علي كده كام يوم علي نفس القاعده دي لا بتاكل ولا بتشرب حرام عليك نفسك هتموت يا خالد 


نظر لها خالد بوجه شاحب الحزين والهلات سوداء تحت عيونة من قلت نوم 

ياريت اموت وارتاح "ثم ابتسم بسخرية "حرام عليا نفسي "ومش حرام الي عملته فيها 

انا سبب في كل الي حصلها انا اذتها يا عمتي 

انا ضحكت عليها وخدعتها وفي اخر ابقي سبب 

في الي هيا فيه دلوقتي "ياريت كنت بدلها 


عفاف:خلاص يا خالد الي حصل يابني


خالد:كنت فاكر ان متعلق بها وبحبها بس 

مكنتش اعرف ان بعشقها بشكل ده بعشقها يا عمتي "مش قادر اخش بيت وهيا مش فيه


عفاف:خالد حبيبي ييني لازم تقف علي حيلك 

عشان لما تقوم لازم تلقيك جمبها 


خالد:بس هيا تقوم يا عمتي تقوم وترجع لحضني 


عفاف :ان شاء الله هتقوم وترجع لحضنك تاني


قام خالد وهو ينظر خلف زجاج عليها "يارب 

يارب يا عمتي يارب


...................


سماح:طيب ومني يبني البنت متعلقة بيك 


عماد:اعملها ايه خليها متعلقة"المهم سيبك منها

هتيجي معايا اخطب البنت دي ولا لا 


اتي مصطفي من خارج وهو يسمع اخر جملة 

بنت مين الي عايز تخطبها يا عماد 


اقترب عماد من ابيه ثم رفع يداه ليطبع قبلة 

حمدالله علي سلامة يا بابا 


مصطفي:الله يسلمك يا يبني "قولي بقي ايه الموضوع مين الي عايز يخطب 


عماد:انا يا بابا "في بنت في شغل معايا 

معجب بها وبأخلاقها وكنت عايز اتقدم ليها 


مصطفي:طيب يا يبني مدام اخلاق نيجي ونخطبهالك مفيش مشكلة 


سماح:هو ايه الي مفيش مشكلة طيب والبنت الي بتحبك ومتعلقة فيك دي 


مصطفي:البنت دي سبق وسبته وراحت شافت حياتها يا سماح "وبعدين تعالي هنا انتي عايزة ابنك يتجوز وحدة كانت متجوزة "كل ده عشان فلوس الي هتجننك خالص


سماح:ماشي يا مصطفي روح مع ابنك بس انا بقي مش رايحة عن اذنكم 


عماد:استني بس يا ماما رايحة فين 


سماح:رايحة في ستين داهية عشان اريح ابوك 


مصطفي:سبها يا عماد سبها غصب عنها هتيجي 


عماد:انا مش عايز اسبب مشكلة بنكم يا بابا 


مصطفي:ملكش دعوة انت بس "المهم حدد معاد مع اهل بنت وانا هجبها وهنيجي معاك 


عماد:ربنا يخليك يا ليا بابا 


مصطفي:ويخليك ليا حبيبي ويطمني علي اخوك واختك الي مش عارف اوصلهم 


عماد:ان شاء الله هنجتمع تاني يا بابا 


مصطفي:يارب يبني يارب


.....................


اتي خالد من منزل بعد مدة صغيرة 

ذهب الي غرفتها لكي يطمأن عليها بعد غيابة ساعة عنها 

اقترب من غرفة ثم صدم عندما رأي فرشها فاضي وغرفتها بحث عيونة عنها ثم ركض الي غرفة الطبيب المختص بلهفة "كان داخلة امل ان تكون فاقت من غيبوبتها 


خالد:فين احلام يا دكتور انتم نقلتوها غرفة تانية

خفض الطبيب راسه بأسف وهو يتحدث 


البقاء الله  يا استاذ خالد 


ضحك خالد علي كلامة بعدم تصديق "فين احلام انت هتزر معايا  خلصوني بقي 


دخل احمد الغرفة عليهم ثم وضع يده علي خالد 

اهدي يا خالد واتقبل قضاء الله 


دفعة خالد بقوة عنه "انت سبب في كل بيحصلي انت سبب ثم انقض عليه وهو يضرب فيه بكل قوة "حاول الطبيب الثاني ابعاد خالد عنه 


احمد:انا مش هحاسبك علي الي عملته دلوقتي هراعي مشعرك وحزنك علي احلام الي موتها بسببك انت 


خالد:وهو يصرخ في وجهه "متقلش ماتت انت كداب احلام لسه عايشة كداااب 


وجه احمد كلامة الي الطبيب الذي يمسك في خالد "وديه تلاجة يشوف مراتة قبل ميطلع تصريح دفن يا دكتور 


وبفعل اخذ الطبيب خالد الي الثلاجة ليري زوجته 

سحب طبيب احلام ليراها خالد 

اتسعت عيون خالد بصدمة عندما رأها البفعل 

جوثة بدون روح اقترب منها وهو يضع راسه عليها "يبكي عليها ظل يتحدث وهو يبكي

 

ليه يا احلام ليه تسبيني ليه ليه حرام عليكي والله انا ندمت والله انا بحبك ليه ليه تسبيني 

عقابك كبير اوي عليا اوي ليه ليه يا احلام 

قومي كلميني فتحي عينك ارجوكي 


اقترب منه الطبيب وهو يحاول تهدئته "انت كده بتعزبها يا يا استاذ خالد ارجوك كفاية 


اقترب خالد من راسها ليطبع قبلة الوداع علي راسها ثم علي يداها "اخذه الطبيب ليبعدهه عنها 


طلع خالد من ثلاجات ليري عمته تبكي 

ركض في حضنها وهو يبكي بحرقة 

احلام ماتت يا عمته ماتت 


.........................


رجع عماد ومصطفي وسماح من عند الفتاه الذي تقدم لها عماد كان يصعدون علي الدرج 


فتحت مني الباب وهيا تنظر لهم بابتسامة 

حمدالله علي سلامة يا طنط انا خبط عليكي 

النهاردة قلقتيني عليكي "كانت تتحدث وهيا تنظر لعماد الذي كان يتجاهل نظرتها 


سماح:معلش يا مني نسيت اقلك ان نزلا كنا في مشوار يا حببتي 


طلع مصطفي خلفهم وهو يبتسم لها "ازيك مني


مني:الحمدالله اخبارك حضرتك ايه عمي 


مصطفي:لا انا تمام الحمدالله "ايه مش هتبركي لعماد ولا ايه 


نظرت مني لعماد بابتسامة واسعة"خير يا عمي 


مصطفي:النهادرة كانت خطوبتة 


تلاشت ابتسامتها وهيا تبتعد بصدمة" خطبتة 


سماح:وهيا تقترب منها"كل شئ اسمي ونصيب ربنا يعوضك يا مني يا بنتي ثم ابتعدت عنها وهيا تدخل منزلها وخلفها مصطفي

 

ظل عماد ينظر لدموعها التي انهارت علي وجهها 

ابعد نظره عنها وهو يغمض عيناه بألم علي بكأها الذي يقتلة 

مني:طيب ليه "ليه يا عماد اتجوزتني 


عماد:عشان انتقم منك "عشان ادوقك الي عشت فيه فترة الي فاتت دوقي يا مني 


مني:طلقني يا عماد


عماد:تؤ مش دلوقتي انا هسيبك كده لا طيلا سما ولا ارض "عن اذنك مش فضيلك عايز اكلم خطبتي واطمن عليها 


غادر عماد الي منزلة "دخلت مني منزلها 

ثم جلست علي الارض وهيا تنهار من البكاء

ثم رفعت راسها وهيا تحسم قرارها من التخلص من الم صدرها الذي فوق الوصف 

اقترب من المطبخ ثم اخذ كوب زجاج "دفعته بالارض بقوة ثم انحنت لتأخذ قطعة مكسورة 

وضعتها علي يداها لكي تقطع شرنيها لتخلص من حياتها هيا الاخري 


.....................


سمعت سماح اصوات الكسر من شقة مني


ركض عند عماد "عماد سمعت الي سمعته 


عماد:اه باين حد كسر حاجة 


سماخ:صوت جاي من عند مني"انا خايفة يكون حصلها حاجة او عملت في نفسها حاجة 


عماد:حتي خلينا نخلص منها ونرتاح 


سماح:انت من امتي قلبك القاسي ده انا رايحة لبنت 


عماد:والله هتلقيها زي ما هيا انتي بس الي هتتعبي روحك يا ماما 


تجاهلت سماح كلامة ثم ركضت الي منزل مني 

استغربت عندما رات الباب مزال مفتوح 

دلفت الي داخل تبحث عنها "ثم تعالي صياحها  عندما راتها مرمية علي الارض والدماء حولها 


ركض عماد الي خارج علي صوت والدته ثم دخل الي منزل مني " قابل والدته عند الباب وهيا تبكي "ماما في ايه مالك 


سماح:ببكاء مني انتحرت يا عماد...........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/البارت الخامس عشر


دخل عليها غرفة المسشفي وهو يبتسم لها 

اخذ كرسي ليجلس بجوارها " حمدالله علي سلمتك يا مني"كده تخضيني عليكي حد يعمل الي عملتي ده "محدش في دنيا يستاهل تموتي نفسك كافرة عشانة يا مني حتي لو حد ده انا


اشاحت وجهها لجه الاخري ثم قالت بصوتها المتعب 


طلقني يا عماد  


قام عماد ليجلس بجوراها علي فراش المستشفي " انا عارف اني غلط واني كنت حمار مني انا كنت مجروح منك "صعبت عليا نفسي 

لما انتي سبتيني عشان واحد كبير وغني بعتي حبي واخلاصي ليكي بفلوس"انا مكنتش بنام يا مني كل ليلة بحلم بيكي اتعذبت كتير وانا كل مفتكر انك في حضن واحد تاني 

لما حاولتي كذا مرة ترجعيلي بعد ما اطلقتي 

مجاش في بالي اي انتقام بلعكس انا كنت عايز ابعد  عنك عشان مجرحكيش بسبب وجعي الكبير منك 

بس الشيطان وسوس في دماغي كنت عايز اعيشك الي عشته ادوقك منه "بس لو كنت اعرف انك هتبقي مجنونة وتموتي نفسك مكنتش قربت منك نهائي "عيزك تعرفي في الاول والاخر عملت كده عشان لسه بحبك لو مكنتيش تفرقي عندي "عمري ما كنت هعمل كده يا مني"سمحيني 


استدارت مني بوجهها مقابل وجهه ثم تابعت ببكاء

مكنتش اتوقع الغدر منك انت يا عماد "انا اتجوزت غصب عني وانت عارف مكنش بأيدي 

انا كنت كل يوم في حضن جوزي بس قلبي معاك انت "انا اطلقت بسببك انت "بسبب حبي ليك الي مش راضي يخلص ولا ينتهي 


اقترب عماد من وجهها وهو يبتسم لها بحب 

وانا مش عيزو لا يخلص وينتهي يا مني

انسي اي حاجة وخلينا نفتح صفحة جديدة انا وانتي يا حببتي ارجوكي 


مني:بعد ايه يا عماد بعد مخطبت 


عماد:انا مخطبتش ولا حاجة مجرد كلام وبعدين 

انتي مراتي وحببتي"خلاص بقي سمحيني 


مني:مش قادرة حتي مش قادرة ابص في وشك


عماد:مش مهم "مهم دلوقتي تقومي بسلامة وانا هعرف اخليكي تسمحيني 

وبعدين انا عندي خبر حلو ليكي هغير حياتنا كلها


 مني :خبر ايه


عماد:انا وماما وبابا هنسافر عند اخويا مازن 

لألمانيا بعد يوم اتفجئنا بتذاكر الي بعتها لينا والفيزا مجهز كل حاجة هناك "انا هتصل بيه عشان اقولة يعمل حساب مرات اخوه 

مني:ويا تري كلامك صح المرادي ولا خدعة تانية 


عماد:والله ابدا كلامي حقيقي 


مني:لما نشوف يا رخم انت 


ابتسم عماد ثم اخذها الي حضنه ليضمها فيه 

رخم بس بموت فيكي "بحبك با مني 


مني:وتدفن وجها في صدره "بحبك 

......................


#بعد #مرور #6اعوام 


وقفت سيارتها امام شركتها الكبيرة في اسكندرية "نزلت منها وهيا تمشي بخطوتها

الهادئة ترن بكعبها العالي

اقتربت منها مساعدتها الشخصية عزة 

حمدالله علي سلمتك يا لمي


لمي:الله يا يسلمك يا عزة "بليز جبيلي كل الملفات في الايام الي غبتها عايزة ارجعها 


عزة:حاضر يا مدام "حضرتك تأمريني بحاجة


لمي:اه اولا "تخلي  سواق يكون عندي في المعاد المدرسة بتاع كوكي "النهاردة اول يوم ليه في مدرسة ولازم اروح اجيبه بنفسي 


وتاني حاجة "انا قولت ميت مرة حد يشوفلي المهندسين الجدد عشان الشغل الي واقف 


عزة: انا فعلا شوفت اسماء المهندسين الجدد وكلهم بأعلي درجات في امريكا 


لمي:اوك اعملي مقبلة النهاردة خليني اشفهم 


عزة:حاضر  يا مدام هاخد معاد وهبلغ حضرتك 


....................


وضع شنطة السفر علي الارض ثم دخل الي غرفة الفندق يتفحصها بلا مبالاه 


اقترب من فراش ليمدد جسده عليه بتعب 

رن هاتف يعلن علي اتصال اكبر شركة 

في اسكندرية لمستحضرات التجميل "رد علي هاتف "الو 


عزة:الو اهلا يا باشمهندس اخبار حضرتك ايه 


خالد:كويس خير في حاجة 


عزة:اه كنت عايزة ابلغ حضرتك بالمعاد مع صاحب الشركة

 مدام لمي النهاردة بعد ساعة 


خالد:وهو ينظر الي ساعتة "تمام هكون في معاد المظبوط ثم قفل معاها "


وقف خالد 

يخرج ملابسه من شنطة سفر "فتح شنطة ثم خرج اول شئ صورته وهو وزوجته احلام الذي مزال يعشقها بجنون مزال يتذكرها " فقدها 

فقد حنيتها وطبتها وحبها كبير له "مزال مخلص لها " بعد مرور 6 عوام  علي فرقها للحياة مزال يحبها بل يعشقها بجنون 


قرر خالد حين ما ودعت احلام دنيا 

ان يظل مخلص لها لا يذوق اي متعة للحياة بعد الان "كان يضع حزنه والمة علي فرقها في الشغل "قرب صورة الي شفتيه يطبع قبلة 

وحشتيني يا لومي "انا هنزل يا حببتي ومش هتأخر عليكي انا عارف بتكرهي القعدة لوحدك 

ابتسم الي صورتها ثم وضعها علي الطاوله بجوار سرير "اخذ ملابسه لكي يرتديها ليذهب 

الي عملة الجديد في اسكندرية 


.......................


نزل خالد الي المكان الذي كانت تذهب له احلام 

كان يتذكر اول مقبلة له معاها "كان شارد الي بحر  كان يشكي له المة علي فرقها"كان يعلم 

ان البحر هو كان صديقها الوحيد التي كانت تحبه


 اقترب منه ولد صغير وهو يقف بجواره في نفس المكان 

نظر له خالد وهو يبتسم ثم انحي لمستواه 


انت جاي لوحدك هنا حبيبي "فين بابا وماما 


تحدث ولد بغضب شديد في وجه خالد " اه انا جاي لوحدي انا مش صغير انا كبير انا عندي 6 سنين

 

ضحك خالد علي لماضت هذا الولد ثم تابع 

انا اسف يا استاذ راجل "انا بس خوفت عليك 

المهم قولي بقي فين بابا وماما 


الولد: ماما في شغل "وبابا مسافر بعيد 

انا بحب اجي هنا لوحدي من غير ما ماما تعرف هربت من المدرسة عشان اجي اقعد هنا وبعدين ارجع علي معاد المدرسة  عشان ماما متزعقش


خالد:وهو يرفع وجهه بزهول "بتهرب من المدرسة مش كده غلط يااا "اه مقلتليش اسمك ايه 


الولد :اسمي #خالد وانت اسمك ايه


خالد:وهو يضحك "انا اسمي خالد بردو صدفة عجيبة "تعرف انك بتفكرني بنفسي انا كمان كنت بهرب من مدرسة وانا قدك 


خالد :يعني مش لوحدي يا عمو خالد "كويس كويس انا حبيتك خلاص وهنبقي صحبي 


خالد:وهو يمد يداه "اتفقنا يا خلود "بقينا صحاب


 خالد الصغير: انا باجي كل يوم هنا لوحدي بس يوم جمعة والسبت باجي مع ماما 


خالد:وانا كل يوم هاجي هنا عشان مكان ده غالي عليا اوي 


خالدالصغير:اتفقنا يا عمو كل يوم هقبلك هنا 

ونتكلم "اوعي تتأخر ولا متجيش ا


خالد:هاجي يا لمض هاجي مقدرش مجيش المكان ده بتاع اغلي شخص في حياتي 


خالد الصغير:هو مين يا عمو باباك 


خالد:لا مش بابا يا سيدي "مرة جاية هحكيلك 

مهم انا لازم امشي عشان ورايا معاد مهم 


خالدالصغير:وانا لازم امشي عشان ماما زمنها جاية تخدني


خالد:ماشي يا عم خالد اشوفك تاني سلام 


خالد الصغير:سلااام يا عمو ثم ركض الي خارج الشاطئ ليذهب الي مدرسته 


وقف خالد وهو يضحك علي هذا الطفل الذي يشبه له كثير وهو صغير 


........................


خرجت لمي من المكتب لتذهب الي مدرسة 


اوقفتها عزة قبل متذهب"مدام لمي 


لمي:ها خير يا عزة في ايه 


عزة:انا اتكلمت مع المهندس المختص الي هيتعين هنا هو من اكبر المهندسين في امريكا 

وانا حضرت العقد لمدة 6 شهور بناء علي طلبه 


لمي:تمام يا عزة حلو 6 شهور لازم يكون في مهندس يشوف شغل الشركة والصيانة هنا 

مهم اختي معاه معاد ولا لسه 


عزة:لا اخذت وزمانة علي وصول 


نظرت لمي الي سعاتها "طيب خليه يستناني 

انا هروح اجيب كوكي من مدرسة وهرجع علي طول


.......................


خرجت لمي من المصعد الخاص بها 

استدارت بوجهها تنظر الي صوت الذي نادى بأسمها "ظهر عليها ابتسامة خفيفه 


حمدالله علي سلامة امتي وصلت يا دكتور احمد


احمد:لسه امبارح واصل "رايحة علي فين كده 


لمي:اجيب كوكي من مدرسة انت عارف ان اول يوم ليه في مدرسة 


احمد:اه كبر العفريب وبقي يروح المدرسة 


لمي:تعالي معايا هيفرح لما يشوفك 


احمد:اكيد هاجي طبعا انتي وحشاني اوي 

انا جاي اسكندرية مخصوص عشانك وعشانة 


تجاهلت لمي كلامة ثم قالت بابتسامة خفيفة 

يلا بينا يا احمد انا ورايا شغل كتير 

ذهبت لمي الي خارج الشركة وخلفها احمد 


..............


نزل خالد من سيارته امام الشركة " نظر الي  

شركة واسمها بأعجاب من خارج 

تخطي خالد الدرج الخارجي ثم وقف ينظر 


الي احمد عدوة الوحيد هو والفتاة التي كانت 

تركب سيارتة بجواره "تعمق في نظر اليها 

كانت فتاة في غاية الجمال "فتانة بحق 


.............


انطلقت السيارة بجوار خالد وفي لحظة 

تقابل عيونهم للحظات 


وضعت لمي يداها علي قلبها الذي كانت ينبض 

بسرعة من شدد الارتباك والخوف 


لاحظ احمد تغيرها المفاجئ "مالك يا لمي 


لمي: اكيد في حاجة غلط لالا مستحيل 


احمد:في يا بنتي اتكلمي مالك 


لمي:مفيش مفيش يا احمد سرع شواية عشان منتأخرش علي كوكي وكمان وريا شغل كتير 


وضعت لمي راسها علي زجاج سيارة 

بحزن شديد تتذكر ماضيها القاسي 


...................


عزة:اهلا اهلا يا باشمهندش اتفضل استريح 


خالد:اهلا بيكي كنتي اتصلتي بيه

 


عزة:ايوة يا فندم انا اتصلت بحضرتك عشان ابلغ معادك مع مدام لمي 


خالد:تمام وانا جاي في معادي بثانية 


عزة:مدام لمي في مشوار هيا مش هتتأخر 


خالد:مدام في مشوار بتخدي معاد ليه 


عزة:انا اسفة جدا لحضرتك بس هيا كانت لازم تنزل تاخد ابنها

 من مدرسة 


جلس خالد وهو ينفخ بضيق"ياريت تخليها متتأخرش عشان انا مش فاضي للعب العيال ده 


عزة:حاضر يا باشمهندش"تحب تشرب ايه 


خالد:قهوة سادة 


.................


ركض في حضنها بعد خروحة من مدرسة 

حملته لمي وهيا تضمه في حضنها "حبيبي يا كوكي وحشتني وحشتني اوي 


كوكي:وانتي كمان يا مامي وحشتيني 


لمي:يلا بقي يا حبيبي عشان تروح عند تيتة وجدو عشان انا لازم اروح الشركة


كوكي:مش هتروحي يا مامي ولا هتتغدي معايا 


لمي:لا حبيبي معلش النهاردة سماح 'بس بكرا هتغدا وهنخرج وهنعمل حاجات كتير 


كوكي:ماشي يا مامي 

اخذت لمي ابنها الي سواق الخاص بها لكي يروحة الي منزل "اما هيا عادت الي سيارة احمد لكي تذهب الي شركة 


وبعد مدة من ااوقت 


وصل احمد ولمي لشركة "اوقفها احمد 


احمد:لمي استني "انا هروح اطلب غدا 


وانتي خلصي شغلك "هنتغدا مع بعض النهاردة 


لمي:بابتسامة خفيفة"ماشي يا احمد 


ذهبت لمي الي مكتبها 'نظرت الي عزة التي كانت شاردة في خالد وسامته الذي اعجبت بها


لمي:عززززززة "مالك سرحانة في ايه 


انتبهت عزة لصوت لمي ثم وقفت  "حضرتك جيتي 


لمي:ايوة جيت فين المهندس ده 


عزة:في حمام يا مدام لمي 


لمي:طيب دخليه علي طول وشفيه يشرب ايه 

ثم دخلت الي مكتبها 


خرج خالد من مرحاض ثم توجه الى المكتب بغضب 

هو الهانم لسه مجتش يا انسة مينفعش كده 


عزة:اهدي يا باشمهندش "مدام لمي مستنية حضرتك في مكتبها اتفضل 


اقتربت عزة من مكتب لمي لكي تفتح الباب لخالد 

اقترب خالد من باب ثم دخل الي داخل ينظر 

الي الفتاة التي تجلس علي مكتب شاردة في اوراقها وشغلها علي الحاسوب 


كح خالد وهو يجز علي اسنانة لكي تنتبه له 


رفعت لمي راسها لكي تنظر لصاحب الصوت 

وسريعا وقفت وعلامات الصدمة علي وجهها 

اقترب خالد وهو يمد يده لكي يصافحها 

نظرت الي يده الممدودة ثم نظرت لوجهه وابتسامتة 


خالد: انا المنهدس خالد 


مدت لمي يداها المرتجفة "اهلا وسهلا 


انا مدام لمي صاحبة الشركة.........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/البارت السادس عشر


جلس خالد امامها وهو يبتسم لها ثم وضع امامها السفيه الخاص به "ده السفيه بتاعي 

كلمتني انسة عزة واتفقت معاها علي العمل هنا 6 شهور فقط 


لمي:وهيا تحاول تكون طبيعية" قلتلي بس عايزة افهم ليه 6 شهور بس 


خالد:عشان هرجع امريكا تاني انا واخد اجازة كبيرة من شغل هناك " حابب اكون هنا الفترة دي


 لمي: وهيا تبلع رقها " يعني الفترة دي هتقعدها في اسكندرية معانا في شركة 

 ‏

خالد:ايوة انا جاي اجازة هنا لفترة وانا من طبعي مبعرفش اقعد من غير شغل عشان كدة قولت استفيد بعرضك في شركة 


لمي:تمام اهلا بيك في شركة"من بكرا تبدء الشغل هنا 


خالد:تمام يا مدام لمي 


وقف خالد وهو يمد يداه ليسلم قبل ذهابه 

فرصة سعيدة يا مدام لمي 


مدت لمي يداها "انا اسعد 


مسك خالد يداها وهو ينظر لهم "تعالت دهشه علي وجهخ ثم نظر الي عيناها الزرقاء


حولت لمي تحرر يداها بصعوبة"لاحظ خالد 

شرودة في يداها وفي وجهها وفي احساسة 

الغريب اتجاها "ابعدها فورا وهو يعتزر لها 

ثم ابتعد وهو يفكر في شكل يداها مثل شكل يدان احلام طبق الاصل 


........


جلست لمي علي كرسي ثم وضعت يداها علي وجهها وهيا تبكي  


دخل احمد المكتب وهو يركض نحوها بعد ما وقع نظره علي خالد الذي خرج للتو من مكتب 


احمد:لمي انتي كويسه بصيلي 


لمي:وهيا مزالت تبكي " لا مش كويسة خدني من هنا يا احمد انا انا مش اقدر اخد نفسي 


اقترب منها احمد ثم مسك يداها ليسعدها علي سير خارج المكتب والشركة بأكملها 


جلس احمد ولمي في احد كفيهات علي بحر 

احمد:بقيتي كويسه دلوقتي يا لمي


لمي:وهيا تشرب كوب العصير ليمون "تمام 


احمد:انا معرفش ازاي وصل لهنا ازاي 


لمي:هو واخد اجازة من شغلة في امريكا 

وانا اعلنت عن مهندس يمسك صيانة شركة 

وهو قدم وطبعا وفقت بعد معرفت ان من اكبر المهندسين في امريكا 


احمد:ازاي توفقي وانتي متعرفيش اي حاجة عن الي بيشتغل عندك يااا #احلام 


رفعت راسها والغضب يتلاحق علي وجهها 


احمد: بتبصيلي كده ليه مش اسمك الحقيقي احلام مش لمي 


احلام:انا نسيت الاسم والشخصية دي خالص يا احمد نستهم نهائي انا دلوقتي لمي 


احمد:ماشي يا احلام 'اقصد يا لمي "ممكن اعرف هتعملي ايه مع الواد ده 


احلام:ولا حاجة خليه يشتغل في شركة 


احمد:بغضب 'يعني ايه هتشغليه "بعد كل العمله فيكي ولسه عيزاه يبقي جمبك يا احلام 


احلام:احمد لو سمحت "خالد بنسبالي مات 

انا دلوقتي لمي صحبة شركة الي هيشتغل فيها شركتي محتجاه وبعدين وجودة وعدمة مش يفرق معايا نهائي 


احمد؛كدابه انتي لسه بتحبيه ودليل انك سميتي اسم ابنك علي اسمه "بعد كل عملة فيكي لسه بتحبيه يا احلام "بعد مخدعك وضحك عليكي وكان هيتجوز عليكي غير بقي "'ان رماكي في مستشفى مسئلش عنك حتي بسؤال راح اتجوز دنيا وسابك من غير ميسأل عنك "عاش حياته 

سابك لوحدك مرمية بين الحياه والموت وهرب 


صرخت احلام في وجهه وهيا تبكي "خلاص خلاص يا احمد كفاية بقي " مش كل شوية لازم تفكرني 


احمد:يا احلام انا بفكرك عشان بحبك "انا من 6 سنين اختك من مستشفى وسفرتك بعد ماهو طلب مني اني ابعدك عنه خالص " متنسيش ان لولا عمليتي الي نجحت والفلوس الي اختيها 

الجايزة البحث مكنتيش بقيتي لمي صحبة اكبر شركة تجميل في اسكندرية "انا مش بقولك كلام ده عشان حاجة انا بس بفكرك ان انا الي بحبك مش هو "هو ميستهلش كل الحب والاخلاص ده

 

رجعت احلام راسها الي الوراء وهيا تتذكر 


#فلاش #باك

"همس في اذنيها 

متخفيش يا احلام مش هسيبك يا حببتي 

انا بحبك والله بحبك "اوعي تسبيني يا احلام


#رجوع #لوقت #الحالي 


قامت احلام من شرودها علي صوت احمد 

احلاااام احلاااام "انتي معايا 


احلام:معاك يا احمد "انا عايزة امشي 


احمد:طيب مش هتتغدي انتي مأكلتيش 


احلام:مليش نفس اكل يا احمد عايزة اروح 


احمد:ماشي حاضر يا ستي يلا اروحك 


قامت احلام وهيا تسرع بخطوتها الي سيارة 

خلفها احمد الذي كان يتوعد لخالد في داخلة 


..................


جلس مازن وعماد ومني في الحديقة تبع المنزل عماد:يبني البنت صدقني كويسه بنت ناس 


مازن:انت هتعمل زي ماما مش عايز اتجوز يا ناس بقولك ايه فكك مني خالص 


عماد :يبني هتجوز امتي انت بقي عندك 33 سنه هتجوز لما تعجز 


مازن:اه هتجوز لما اعجز عندكم مانع "متبعدي جوزك عني يا مني 


مني:يا مازن عماد خايف عليك 


عماد:والله انا الي غلطان اولع بجاز 


مازن:ماشي يا حبيبي ربنا يخليك 


وقفت سيارة احمد داخل حديقة المنزل "نزلت احلام ثم اقتربت منهم وهيا ترمي سلام 


وقف عماد والغضب علي وجه بعد ما رأي احمد 

كنتي فين يا احلام وايه الي اخرك كده 


احلام:هكون فين يا عماد في شغل يا حبيبي 


عماد:مدام في شغل ايه خلاكي تيجي مع الواد ده يا احلام وهو انا كل شوية اعيد كلامي 


احلام:عماد انا مش صغيره علي التحكمات دي 


عماد:وهو يتعالي صوته" ماهو المصيبة انك مش صغيره انتي كبرتي وبقيتي ام "وبعدين ناسية انك ست متجوزة "نسيتي انك لسه علي ذمت خالد :يعني عيب تروحي وتيجي مع المخلوق ده الي مبطقهوش 


تدخل مازن في الحوار لكي يهدي بين اخواته

خلاص يا عماد اهدي " وانتي يا احلام اسمعي كلامنا احنا خيفين عليكي يا حببتي 


احلام:وهيا تجلس علي كرسي " انا مقدرش اقول لراجل الي وقف جمبي وغير حياتي  باي مع سلامة خلاص كده كفاية


مازن:طيب هو مش سبق وطلب ايدك مننا 


عماد:بانفعال"انت يبني مجنون زيه " يطلب اديها وهيا علي ذمت واحد تاني 


مازن:يبقي لازم نرفع دعوة طلاق  وياما قولت قبل كده "احلام انتي مش هتوقفي حياتك كلها

عشان واحد واطي"لازم تتطلقي 


عماد: هو ده صح لازم نتصل بخالد وتطلبي الطلاق وبعدين لازم تفهمي ليه بعد عنك سنين دي كلها "ومدام هو مش عيزك ليه مخليكي علي

ذمته لحد دلوقتي"لازم يعرف ان ليه ابن 


مني:ايوة يا احلام "لازم يعرف انك بعد الحادثة بشهرين اكتشفتي انك حامل منه

 

احلام:خلصته كلامكم خلاص "ممكن اطلع اشوف ابني واطمن عليه 


مني:متخفيش ابنك مع لوچی  بيلعبه في غرفة


اتت سماح وهيا تمسك صينة المأكولات 

وضعتها علي طولا امامهم "يا ولاد الغدا جهز 


احلام:انتم كل ده لسه مأكلتوش يا ماما 

اكيد خالد مأكلش كمان 


سماح:لا يا حببتي اكلته وهو لوچی بنت خالة 

يلا بقي عشان تكلي مع اخواتك انا مأجلي الغدا عشانك يا احلام 


احلام:بغضب "انا مش عايزة اكل وبعدين ميت مرة اقلكم اسمي لمي مش احلام لمي "عن اذنكم '"ذهبت احلام تركض الي غرفة ابنها 


تنهدد سماح بحزن علي بنتها " يا عيني عليكي يا بنتي حظك قليل قبل العملية حتي كمان بعد العملية 


عماد:هيا الي عملا في نفسها كده يا ماما 


مازن:يعني انت عيزها ترجع في الي عمل فيها كده سبب في دمار حياتها 


عماد:والله محدش يعرف هو دمر حياتها ولا لا يمكن مظلوم زيها ايه الي ضمنك ان الزفت ده مش كداب 


سماح:الله يسامحة بقي ظلمها ودمر حياتها 


عماد:ان شاء الله مش هسكت الا لما اعرف حقيقة الموضوع ده قريب هسافر لخالد واشوفة واتكلم معاه بنفسي ولو مش عايز يكمل معاها هاخد ورقة الطلاق بنفسي "وسعتها تشوف حياتها مع حد يصونها 


سماح:ياريت يا عماد ياريت يابني 


ربنا يصلح حلها وحلكم يارب


......... .....


في اليوم التالي 


ذهبت احلام الي شركتها  "جلست تتابع شغلها 

دخلت عزة عليها "صباح خير يا مدام لمي 

احلام:صباح نور يا عزة"المهندس جديد جه 


عزة:للاسف لسه يا مدام لمي مش عارفة ليه مجاش انا خايفة ميجيش 


احلام:وهو مش معادة من ربع ساعة ازاي اتأخر 

عزة:يمكن عندة ظروف يا مدام لمي 


احلام:انتي مالك مش مظبوطة ليه "انا نبهتك اي موظف يتأخر متسكتيش عليه وتقليلي 


عزة:اصل يا مدام لمي الباشمهندش زوق اوي ودقيق في مواعيده  'ممكن حصلة حاجة 


قامت احلام من كرسيها ثم اقتربت منها "زوق اوي "ايه الحكاية يا عزة وهو في حاجة بينك وبينه انا مش مرتحالك 


عزة:بهيام "ياريت يا مدام لمي" بس للاسف مفيش حاجة 


احلام:بغضب"عزه انتي هنا في شغل "اياكي اشوفك بتكلمي مع الولد ده الا في شغل سامعة


عزة:حاضر يا مدام انا اسفة لحضرتك عن اذنك 


جلست احلام علي كرسي والغيرة تنهش دخلها 


.....................


وقف يستمتع بالهواء النقي امام البحر في نفس المكان الذي بدء يعشقة "يحس برحتها هنا 


اتي خالد من الخلف "ازيك يا خالد عامل ايه 


نظر له خالد وهو يرفع حجبيه"خالد حاف كده 


خالدالصغير: اه مش انت بقيت صحبي 


خالد:عندك حق يا خلود "انت بردو هربان من مدرسة 


خالد الصغير:اه هربت من صداع هناك 


خالد:طيب ممكن اعرف انت ليه بتهرب وتيجي هنا ديما 


خالد الصغير:انا بحب اجي هنا عشان مامي 

ديما متعودة تجبني العب هنا انا ولوجي بنت خالي

كل جمعة وسبت اصل بحب المكان هنا 


خالد:طيب فين بابا مش بيجي معاك انت وماما 


خالدالصغير:انا معنديش بابا "هو مسافر وعمري ما شفته خالص طول حياتي 


خالد:اعوذ بالله في حد يسيب ابنه كده 


خالد الصغير:وانت يا خالد ليه بتيجي هنا 


خالد:انا بقي يا سيدي باجي هنا عشان المكان ده بيفكرني بوحدة حبتها اوي 


خالدالصغير:طيب هيا مش بتيجي معاك ليه 


خالد:عشان سبتني ومشت راحت عند ربنا 


خالد:وهو يقترب منه ثم وضع يده عليه بحنو 

ابتسم خالد علي حنيتة هذا الولد الغريب 

حملة خالد الي حضنه " انا لازم اشوفك تاني 


خالد الصغير:اكيد في نفس المعاد 


خالد:وهو يضحك "في نفس معاد يا لمض


.....................


وصل خالد الي مكتبه الجديد في شركة "وبعد لحظات اتت عزة له الي مكتب"اهلا يا باشمهندس انت ايه الي اخرك كده مدام لمي بتسأل عنك 


خالد:خير في حاجة في شغل 


عزة:عشان اتأخرت "هيا عيزاك في مكتبها 


طرق باب خالد مكتب لمي ثم دلف بعد ما سمحت له بدخول"صباح الخير 


رفعت احلام وجها الغاضب منه"صباح نور يا باشمهندس "ممكن اعرف ايه الي اخرك


خالد:انا متأخرتش انا جاي في معادي


وقفت احلام والغضب يتطاير في عيناها 

يعني ايه جاي في معادك انت عارف ساعة كام


خالد:وهو يمسك اعصابة 10 


احلام:حلو يعني مش 8 في معاد الموظفين 


خالد:انا مليش دعوة بالموظفين يا مدام لمي 

انا ليا دعوة بنفسي شروط العقد ان ليا معاد مخصوص 


اقتربت منه احلام"يعني ايه معاد مخصوص انت فاكر شغال في سويقة انا مش هسمح بستهتارك بتاع زمان يا خالد 


ضم خالد حجيه بغضب"استهتاري انا وبتاع زمان 

ليه انتي تعرفيني قبل كده


ارتبكت احلام ثم قالت بتوتر"لا طبعا وانا هعرفك منين " وبعدين اهو باين من اولها انك شخص 


قطعها خالد وهو يقبض علي يداها بقوة 

اسمعي انا مفيش اي وحدة في دنيا قدرت تكلمني كده " ومش معني انك صاحبة شركة ان هسمحلك انك تكلميني بشكل ده 


 هربت منها الدمعة هيا تتحمل قبضته ثم قالت بصوتها رقيق "خالد ايدي 

 ‏

نظر خالد لعيونها الذي تهبط منها الدموع ظل شارد فيهم وهو يتذكر صوت ودموع احلام 

ترك يداها وهو يبتعد عنها "اسف 


احلام:انت انسان همجي بجد "حولت احلام تبتعد عنه وسريعا اخذها خالد من خصرها يلحق بها 

قبل وقوعها بسبب عدم رؤيتها الي الشئ الذي امامها " ظلت احلام في احضانة تمسك فيه 

كانت تتنفس بصعوبة "واكن زمن رجع بها الي ورا 6 سنوات "مزال نفس نبضات قلبها بجواره

احسسها بالامان والدفي مزال موجود 


احس خالد بنفس احساسة مع احلام كان شئ يجننه لماذا يحس معاها بنفس احساسة بأحلام نعم نفس رئحتها "نفس صوتها نفس يداها 

نظر الي عيونها البنية الذي كانت ترتدي احلام عدسات لكي تخفي  لون عيناها الحقيقي 


ظالت احلام شردها في وجه وعيونة وكل شئ فيه نعم اشتقات له بشدة اشتاقة لعناقة لقبلته لحضنة الدافئ "تمنت في هذه لحظة يضمها يقبلها "وبفعل اقترب خالد منها بدون وعي يستسلم لأحساسة الجميل الذي اشتاق له مع احلام اغمضت احلام عيونها تنتظر قبلته

اقترب خالد شفتيه من شفتاها ليقبلها 

وسريعا فتح عيونة ليبعدها عنه بلطف قبل ما يقبلها 

بلعت احلام رقها بخجل " نظر لها خالد وهو ينحي راسه "انا اسف علي الي حصل 

بس انتي فيكي حاجة بتفكرني بحد غالي عليا 

حد حلفت مقربش الا منه هو وبس 

تقدري تشوفي مهندس  تاني  لحضرتك عن اذنك 

امسكت احلام يده وهيا تبكي

 

متسبنيش خالد ارجوك ...........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #السابع #عشر


نظر لها خالد بذهول " استني ليه 


اقتربت منه وهيا مزالت تبكي"خليك معايا 

ظل خالد ينظر لعينها وكذالك احلام التي كانت تنظر له باشتياق


قطع النظرات بينهم دخول احمد عليهم


ابتعدد احلام عندما رأت احمد "وفي لحظة عادة الي وعيها 


احمد:هو ايه الي بيحصل هنا بظبط 


خالد:اهلا اهلا بصديقي الغالي "وحشني 

قلها خالد وهو يجز علي اسنانة 


احمد:مفتكرش يا صديقي العزيز ثم نظر الي احلام "حببتي خلصتي "انا كنت جاي اخدك نتغدا


نظر خالد الي احلام ثم نظر الي احمد "حببتك 

هو انتي مرتبطة بشخصية الزبالة دي 


احلام: دكتور احمد يبقي صديقي 


خالد: تمام يا مدام يا لمي"زي مقلت لحضرتك تقدري تشوفي مهندس تاني 


احلام:وانا قولت اخليك انت كاتب عقد 6 شهور لازم تلتزم بيه "ااشركة محتجالك 


خالد:بس انا ليا مواعيدي واسلوب الخاص لشغلي مبحبش حد يتدخل في شغلي 


احلام:تمام محدش هيدخل بس ارجوك خليك 


خالد:ماشي يا مدام لمي "انا هفضل في شركة ابتسما احلام "شكرا 


خالد:وهو الاخر يبتسم لها " عن اذنك 


ذهب خالد وهو ينظر لخالد بتوعد وكذالك احمد 


اقترب احمد منها بغضب "ممكن اعرف في ايه 


جلست احلام علي كرسيها في المكتب لكي تباشر عملها:مفيش يا احمد 


احمد:انتي شكلك حنيتي ليه تاني يا احلام 


احلام: حنيت ولا محنتش مش هتفرق يا احمد 

ثم نظرت له "انا لازم اوجه خالد ان انا احلام هو اصلا شاكك فيا "لازم اوجه واعرف ليه سبني 

مرمية في مستشفى ليه اتجوزني اصلا ليه 

مخليني علي ذمته ومطلقنيش" وكمان لازم اطلق منه مش عايزة ابقي كده 


احمد:مستحيل توجيه مستحيل "انسي كلام ده يا احلام "هيرجع يضحك عليكي عشان فلوسك ومركزك وشكلك جديد

 

احلام: متخفش عليا يا احمد انا عارفة هعمل ايه


 احمد: يعني ايه انتي هتقبلي يعمل فيكي كده عايزة يدمرك تاني 

 ‏

احلام:اه يا احمد هقبل ان يضحك عليا "عارف 

لو طلب مني ارجع ليه هرجع"بس عشان ابني 

ابني محروم من ابوه الولد بقي عندة عقده

لازم خالد يعوضه عن غيابة يا احمد 


ضرب احمد علي سطح المكتب"مستحيل يا احلام اخليكي ترجعيلة تاني ثم اقترب منها وهو يهمس في وجهها"انتي ملكي انا وبس فاهمة 


احلام:انا مش ملكك يا احمد فوق انا وحدة متجوزة "افهم بقي 


احمد:انا لا عايز افهم ولا اسمع اي حاجة افهمي انتي

انتي بتعتي ملكي انا وبس مستحيل اخلي 

خالد يقرب منك تاني يا احلام 


احلام:اطلع برة يا احمد امشي لو سمحت 


ابتعد احمد عنها وهو يغادر" صدقيني مش هسيبه في حالة يا احلام 


زفرت احلام بضيق من جنانة المفاجئ 

تجاهلت تهديده" ثم عادة الي شغلها 


......................


عاد خالد من دوام ثم ذهب الي والدته ليطمأن عليها 


جلست بجواره والدته سامية وهيا تبتسم 

بص يا بقي يا خالد انا المرادي جيبالك حتت عروسة زي القمر 


خالد:تاني يا ماما انتي مش بتزهقي من سعات 

ما جيت من سفر وانتي جبتيلي مليون عروسة 


سامية:يبني عايزة اطمن عليك انت كبرت نفسي اشوف عيالك نفسي اطمن عليك قبل ما اموت 


خالد:بعد شر عليكي يا ست كل "هو ايه الي منزلني هنا الا انتي"انا صعبان عليا اسيبك بعد ما بابا توفي من 3 سنين انا مش عارف ليه مش عايزة تسافري معايا 


سامية:لا يا خالد مقدرش اسيب بيتي يابني 

مهم خليني فيك انت "لحد امتي هتفضل عايش علي ذكرة احلام 


خالد:لحد ما اموت يا امي انا الي كنت سبب في موتها "ربنا عقبني ببعدها عني"مقدرش اتخيل نفسي مع غيرها يا امي 


سامية:الله يرحمها كانت بنت ونعمة بنات 

انا الي هيموتني اهلها الي اختفو مرة وحدة 


خالد:وانا الي هيموتني الكلب احمد الي استغل الحالة الي كنت فيها  مرض نفسي

 راح دفن مراتي من غير ما اعرف حتي معرفش حد بلغ اهلها ولا لا " انا حاولت اوصلهم كتير معرفتش للاسف 

 ‏

سامية:وانا يبني روحت البيت عندهم ملقتش حد


خالد:حاولي ونبي يا امي تعرفي طرقهم يمكن عرفين احلام مدفونة فين نفسي اروح ازرها 

الكلب الواطي احمد مش راضي يقلي مدفونة فين عمل كل حاجة بسرعة "استغل الحالة الي كنت فيها وراح دفن مراتي من وراية 


سامية:حاضر يا يبني هروح بكرا منزلهم يمكن اعتر علي حد "مهم بقي قولي مش هتيجي تقعض معايا 


خالد : معلش يا امي انا هناك مرتاح


سامية:علي رحتك يا خالد علي رحتك يبني


.......................


مر ايام علي ابطلني 


كان خالد كل يوم يذهب الي نفس المكان 

علي شاطئ يقابل خالد يتحدث معاه 

تعلق به خالد جدا لأول مرة يتعلق بطفل هكذا احببه كثير ثم يذهب الي شركة يباشر عملة بدقة 

كانت احلام تنتظر معاد دوام لكي تراه "كان تفعل اي شئ لتتحدث معة 

كانت تحس بتغير جامد في شخصية خالد 

حولت كثير المواجهة معاه فشلت عندما تتذكر تهديد احمد لها 


دخلت احلام المكتب ثم جلست تباشر عملها 

دخلت عزة خلفها "مدام لمي كنت عايزة اقول لحضرتك حاجة بس خايفة 


احلام:اتكلمي يا عزة علي طول في ايه 


عزة:الباشمهندس خالد مش جاي النهاردة 


رفعت احلام راسها "ليه يا عزة في حاجة 


عزة:بيقول ان تعبان جدا ومش هيقدر يجي 


حولت احلام تسيطر علي خوفها "حولت تظهر انها طبيعية "ماشي عزة روحي انتي 


عزة:بس في حاجة تانية يا مدام 


احلام:اتكلمي مرة وحدة يا عزة في ايه 


عزة: في شغل متعلق بالمشهندس ولازم يمضيه لازم يشوف شغل ده يصلح ولا لا 


احلام؛طيب هاتي ورق ده ليا وروحي انتي 


وضعت عزة الورق امامها ثم غادرة مكتب 


اخذ احلام الهاتف لكي تتصل به لتطمأن عليه 

رد خالد بصوت متعب "الو 


احلام:الو يا باشمهندس انا لمي


خالد:وهو يكح "اهلا مدام لمي "اسف ان مجتش بس بجد تعبان جدا 


احلام:ولا يهمك باشمهندس بس قولي مالك 

خالد:شوية برد مع سخونيه "معلش هقفل معاكي دلوقتي عشان مش قادر اتكلم 


احلام :ماشي يا خالد خالي بالك من نفسك 


خالد"اكيد سلام 


اغلق خالد وظلت احلام قلبها يطعنها علي صوته المتعب نظرت الي الاوراق " ظلت تفكر فيه ، قامت ثم اخذتها لكي تذهب له بهذه الحجة 


..............


وصل خالد الي نفس المكان يبحث عنه في كل مكان "زفر بضيق ثم هو الاخر عاد الي مدرسته 

وهو ييكي لعدم رؤية خالد الذي تعلق به كثير


.....................


وصلت احلام امام غرفة خالد في الفندق "طرقت الباب عدة مرات


فتح لها خالد وهو يسند علي الباب "لمي قلها وهو يكح بقوة 


دخلت احلام ثم امسكت بيداه ثم اغلق الباب خلفها

وضعت يداها علي راسه لكي تقيس حرارته

راسه "شهقت بفزع "ايه ده انت سخن 


خالد:اه شوية انتي ايه الي جابك هنا 


احلام:مش مهم دلوقتي "تعالي معايا لازم ترتاح 


مدد خالد جسدة علي فراش بينما دخلت احلام 

بأناء المياه البارد "اخذ قطعة القماش ثم جلست بجوارة وهيا تعمل له كمدات باردة 


اغمض خالد عيناه بتعب والم من راسه 


ابتسمت احلام وهيا تتذكر نفس هذا موقف من 6 سنوات 


في صباح 


قام خالد وهو ينظر لها وهيا تجلس علي كرسي نائمة وبيداها قطعة القماش 


رفع خالد حجبيه بذهول "هذا موقف يذكره

بأحلام "قام ثم اقترب منها "لمي لمي 


قامت احلام بندفاع"خالد انت كويس 


ظل خالد ينظر بذهول نعم انها مثلها تمام 

بلعت احلام رقها من نظراتة الغريبة 

انت بتبصلي كده ليه يا خالد 


خالد:معرفش "انتي بتفكريني بحد " فيكي منها كتير انا مش عارف ازاي بجد 


احلام:بفكرك بمين يا خالد 


قام خالد وهو مزال ينظر لها "مش مهم مين 

مهم دلوقتي تمشي انتي تعبتي اوي معايا 


قامت احلام وهيا تبتسم له "فعلا لازم امشي 

كحت احلام بقوة عندما كانت تمشي 


اوقفها خالد وهو يضع يده علي وجهها "انتي شكلك اتعديتي مني يا لمي 


لمي:مش مهم "هروح اخد اي حاجة لكحة


خالد:لا استني ثانية "ابتعد خالد ليأخذ الادوية 

لها "اخذ حباية منها ثم وضعها في فمها ثم ناولها كوب الماء 

ظلت احلام تستمتع بلحظات راحة بجوارة 

حسس خالد علي وجهها ليفحص حرارتها 

أغمضت احلام عيونها وهيا تستمتع بلامسته علي وجهها 

ظل خالد يمشي انملة علي وجهها وهو يستمتع 

علي شكلها وضعفها امامة "كان شكلها يذكرها بها 

حضن وجهها بيداه ثم اقترب بوجه " وحشتيني 


احلام:وهيا مزالت تغمض عينيها "وانت كمان 


اقترب من شفتيها ثم همس فيهم" بتفكريني بيها يا لمي بتفكريني بأغلي وحدة علي قلبي 

فيكي منها كتير رحتك وطبتك وحنيتك حتي فيكي شبه منها "لولا عيونك دي كنت قولت انك هيا 


فتحت احلام عيونها "هيا مين يا خالد 


خالد:هيا وحدة قلبي محبش غيرها "حسيت معاها اجمل احساس "الغريبة نفس الاحساس الي بحسه معاكي يا لمي


احلام:قولي هيا مين وريحني 


ابتسم خالد وهو يراها في صورة احلام 


اقترب من شفتيه من شفتاها ليطبع قبلته الناعمة 

تعالي احساسة بها "نفس احساسة بأحلام 

ضمها الي حضه بقوة وهو مزال يقبلها 

بشتعال وقوة "كانت يخرج اشتياقة وحبه 

في هذه قبلة 


وبعد مودة من تبادل القبلة بينهم "ابتعد عنها وهو يأخذ نفسه" حتي نفس ريحة نفسك 


احلام:قولي خالد هيا مين الي مالكة قلبك كدة


خالد:وهو يضع راسه علي راسها 


تبقي احلام مراتي يا لمي ...........


تكملة الرواية من هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع