رواية الدميمةوالوسيم الفصل 6-7-8-9-10-11بقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)
رواية الدميمةوالوسيم الفصل 6-7-8-9-10-11بقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)
/#البارت #السادس
ركض خالد بعد ما طلع من مرحاض وسمع جملتها الاخيرة خطف منها الهاتف وهو يقفله في وجه احلام
دنيا:في ايه يا خالد بتخطف مني موبايل ليه ومين البنت الي اسمها احلام دي
جلس علي فراش بجوارها وهو يألف لها اي قصة
دي اختي يا دنيا من مصر "وبعدين ازاي تردي عليها وتقولي انا في الحمام تقول ايه دلوقتي
دنيا: من امتي وانت عندك اخوات بنات
خالد:عندي علي فكرة هيا تبقي بنت عمي واختي في رضاعة واكيد بابا وماما جمبها وحضرتك رديتي زي العبيطة
دنيا"اعمل ايه تليفونك مبطلش رن قولت ارد عشان اعرف انام
خالد:طيب كملي نومك وانا هروح بقي عشان قريبي ده خلتيني انسي امه
ضحكة دنيا بدلع ثم اقتربت منه لتطبع قبلة غلي خديه "هشوفك بليل
خالد:وهو يخطف قبلة من شفتيها "اكيد يا حبي
....................
دخل خالد الي منزله ثم وقع نظره عليها وهيا جالسة في مكانها علي الاريكة مغمضة عيناها
زفر بضيق وهو يرقمها بنظرات غضب
اف امتي بقي اخلص منك يا شيخة هم علي قلبي
افتحت عيونها احلام علي اثر صوته "قامت تركض صوبه "خالد حبيبي انت كويس
خالد:منا قولتلك كويس في الفون هيا سيرة
احلام:اسفة معلش يا حبيبي بس كنت قلقانة عليك اوي
خالد:اسمعي يا احلام انا شغلي سعات ابات بيوم واتنين وتلاته وده شغلي والمفروض تستحمليني "يعني اتصالات كتير وكلام ده مينفعش انا بقولك اهو طبيعة شغلي عشان بعد كده متقلقيش خالص اتفقنا
احلام:حاضر اتفقنا يا حبيبي "طيب ممكن اعرف مين البنت الي ردت عليا وقلتلي في الحمام
خالد"بانفعال"وحدة ، عادي زملتي في شغل ردت علي تليفوني وانا في حمام ايه مبتحصلش
احلام:بتحصل طبعا يا خالد خلاص اهدي والله مش هكرر الي حصل ده تاني انا اسفة
خالد: خلاص الي حصل حصل"يلا تصبحي علي خير
امسكت احلام يداه تشبك فيهم قبل ما يذهب
استني خذني معاك انا كمان هنام اصل منمتش خالص كنت مستنياك يا حبيبي
خالد:بقتضاب "اوك يلا عشان ننام
ذهب خالد واحلام الي غرفتهم ليغرقون في نوم عميق
.......................
في مساء
تقلبت احلام بنزعاج من صوت هاتف خالد الذي يرن بستمرار "قامت لكي تنظر لزوجها الذي غارق في النوم " اخذت الهاتف لكي ترد
احلام :الوو ايوة مين
دنيا:بصدمة " مش ده تليفون خالد
احلام:ايوة تليفونه وانا مر....... قطعها خطف الهاتف الذي خطفة خالد وهو يركض للخارج
نظرت احلام الي فراغة بستغراب وذهول
خرج خالد ويحاول يفوق من نومة الذي كان غارق فيه "ايوة يا حببتي
دنيا:مين الي ردت عليا خالد ممكن اعرف
خالد:دي دي مرات قريبي الي قلتلك عليه
بنت كده غلبانة جاية معاه
دنيا:والله انت فاكر هيخيل عليا كلام ده
خالد:يا مجنونة انا لسه جاي من عندك من كام ساعة يعني مستحيل اروح اعمل علاقة مع حد وبعدين انتي وبس الي في قلبي
دنيا:ماشي يا خالد انا جاية اتعرف علي قريبك ومراته ولما اشوف كلامك
خالد:اوعي يا دنيا دول ميعرفوش اي حاجة عنك وبعدين انتي غيرانة من دي طيب والله لو شفتيها هتشفقي عليا "مش حلوه نهائي
دنيا:صورها حالا وابعتهالي لو كلامك صحيح
خالد:اصورها ازاي بس يا حببتي
دنيا:يبقي بتكدب،انا جاية حالا يا خالد
خالد:اوعي انا هصورها خلاص ؛اقفلي يا مجنونة
قفل خالد معاها ثم عاد الي الغرفة بغضب
اقترب من احلام التي كانت تجلس شاردة
قبض علي يداها بقوة وهو يصرخ في وجهها
انتي مجنونة ازاي تردي علي تليفوني
احلام :وهيا تتأوي من قبضته،انا قولت ارد عادي مفروض مراتك يا خالد
خالد"بلا مراتي بلا زفت بقي يا شيخة تليفوني واي حاجة خاصة بيا خط احمر وعشان يكون في علمك محدش يعرف ان متجوز
احلام:وهيا تمنع بكأها ؛طيب ممكن اعرف ليه
هو انا مش مراتك وليا حقوق يا خالد
خالد:هو ده الي عندي مش عجبك غوري علي مصر انا مش ناقص قرف بقي
انفجرت احلام من بكاء علي تحولة المفاجئ
وعلي كلامة الذي قطع قلبها
ابتعد خالد فورا بعد ما رأي في هذه الحالة
اقترب من دولابه لكي يأخذ ملابسه ويغادر الغرفة يتركها لحالها تبكي بشدة
...... ...........
قامت احلام تغتسل وجها من اثر البكاء الشديد حولت تقنع نفسها انها غلطانة في حق زوجها
خرجت الي خارج تنظر لزوجها الذي كان يتعشي قبل ما يغادر المنزل "اقتربت منه بهدوء
انا اسفة يا خالد مش هتكرر تاني
خالد:وهو يزفر بضيق علي وجها المنتفخ من اثر البكاء اخذ يداها بنحو ليجلسها جمبه علي طاولة
خلاص يا احلام محصلش حاجة بس مش عايز الي حصل ده يحصل تاني مفهوم
احلام وهيا تنحي راسها "مفهوم يا خالد
رفع خالد وجها بأصابع يدو "وفي حاجة تاني
انا مقلتلكيش عليها "مفيش هنا حد عارف ان اتجوزت ولا عايز حد يعرف "اصل شغلي بيشطرط عليا اكون عازب مش متجوز ولو عرفه ممكن يرحلوني علي مصر
احلام:ايه ده بجد "لالا متخفش يا خالد انا مش هقول لحد خالص يا حبيبي انا ميرضنيش
انك تتأذي في شغلك
خالد:برااافو عليكي "يلا بقي انا هنزل واحتمال اغيب لبكرا عشان شغلي انتي عارفة "انا سبتلك فيزا بتعتي لو عزتي اي حاجة انزلي اشتريها خدي علي جو كده وانتي اكيد كبيرة هتعرفي تمشي وتحفظي كل حاحة هنا بدون مساعدة
احلام:بخوف "اه اه طبعا "طيب مينفعش تخليك
قطعها خالد "لا طبعا مش هقدر عشان شغلي انا عارف انك عروسة ومفروض يبقي في شهر عسل وكمان انا لسه مقربتش منك
قطعته احلام بخجل "انا مقصدش اخليك عشان كده انا بس بس يعني عيزاك معايا
خالد:اه اكيد منا عارف "بس استحملي الفترة دي لحد ما اخد اجازة واخليكي تزهقي مني
احلام:انا ازهق منك مستحيل طبعا ياريتك معايا علي طول
خالد:ياريت يا حببتي "مهم انا همشي بقي عشان اتأخرت يلا سلام
اسرع خالد لباب لكي يغادر يفر منها ومن احساسة الذي يخنقه معاها
.......................
انفجر الجميع اصدقائة علي صورتها وهم يسخرون منها
اخذ خالد الهاتف منهم "خلاص بقي
دنيا:طيب هو بيوريني قربته ليه تخطفو الفون
تحدث صديقه بسخرية "والله دي لو قربتي لولع في نفسي يبني جوزها عايش معاها ازاي
وانت يا خلووود يا عيني قاعد مع الوش ده
خالد:نصيبي الاسود بقي
دنيا:كفاية بقي حرام عليكم دي خلقة ربنا هيا ملهاش ذنب وبعدين مش بشكل علي فكرة
خالد:اموت فيك يا حنين انت وربنا عسل
دنيا:سوري يا بيبي لو كنت ظلمتك
خالد :ولا يهمك يا حببتي المهم انك عرفتي اني بموت فيكي
دنيا:طيب لو بتحبني بجد بقي سافر معايا بليز
خالد:ما انتي عارفة قريبي يا دنيا
دنيا:هما يومين وهنرجع علي طول بلييز يا بيبي
خالد:نسافر عشان خاطر عيونك ويولع قريبي بجعفر عشان خاطر عيونك
...................
في احدي الايام كانت تجلس احلام في غرفتها وحيدة مثل العادة منذ وصولها امريكا من شهر
وهيا تجلس بغرفتها لحلها "كان يتعمد خالد الاعمال والابتعاد عنها لسعات وبالايام
كانت تتحمل غيابة عنها المتكرر من رغم
زهقها من وحدتها القاتلة
اخذت احلام ترد علي هاتفها كانت والدتها
احلام:وحشتيني يا اوي اوي يا ماما
سماح:وانتي كمان يا احلام قليلي ها حصل
احلام:بصوت هادي"لسه يا ماما
سماح:نعم ياختي يعني ايه لسه بقالو شهر
ولسه مجاش جمبك لا حكاية فيها انه
احلام:ولا انه ولا حاحة ظروف شغلة يا ماما
سماح:شغل ايه يا بنت العبيطة "الواد ده اتجوزك ليه "لحد دلوقتي مقربش منك لا موضوع ده ميتسكتش عليه ابدا
احلام:هتعملي ايه يا ماما بس
سماح:هتشوفي هعمل ايه "اقفلي
قفلت سماح مع ابنتها لكي تتصل بوالدته تخبرها كل شئ
....................
كان يباشر عملة خالد في صباح "قاطعة رنين هاتفة المعلن علي اتصال والدته
خالد:وحشتيني يا ست الكل
سامية:بلا ست كل بلا زفت يا يا خالد بيه ممكن اعرف ايه الي انت هببته ده
خالد :انا عملت ايه خير يا ماما في ايه
سامية:خالد انت كويس صحتك يبني كويسه
خالد:ايه السؤال ده اه كويس ليه بقي
سامية:مش باين يا حبيبي"امال مقربتش من مراتك ليه يا خالد لحد دلوقتي"شكلك بقي وحش قدام اهلها واكيد قدامها يقولو ايه عليك
خالد:هيا الي قلتلك يا ماما
سامية:لا مش هيا طبعا بس امها وفضلت تنغز في كلام ليا ""خالد يحصل النهاردة ارفع راسي يبني متخلنيش شكلي وحش قدام الست دي
كتم خالد غضبه وهو يتحدث مع والدته "حاضر يا امي هيحصل النهاردة
سامية:لما نشوف يا خالد سلام يا حبيبي
رمي خالد بغضب وهو يفكر ماذا يفعل ما فيش مفر فا انه يهرب منها منذ شهر ""حاول كثير يقترب منها ويضفط علي نفسه "فشل كان يراها قرد ينفر منها بحجت شغل يهرب في احضان
حببته دنيا الذي يعشقها
........................
في المساء عاد خالد المنزل سكران ""كان يشرب ليحاول يقترب منها وينسي شكلها تمام لعلي هذا الحل يفيد له
اقترب منها وهيا جالسه علي الفراش ينظر لها
قامت احلام لتقترب منه بفرحة"حمدالله غلي سلامة يا حبيبي
جذبها خالد من خصرها الي حضنه يهمس في وجها بأنفاسة حارة" هيحصل الليلة يا عروسة
عشان متشتكيش لوالدتك تاني
احلام:انا انا والله ما اشتكيت انت فاهم غلط
خالد:هششش خالص يلا علي سرير
احلام:بصدمة سرير ايه "هو انت سكران يا خالد
حملها خالد الي الفراش ثم مددها عليه ينظر لعيناها فهيا الشئ الوحيد الذي يجذبه فيها
احلام:خالد لو سمحت ابعد
وضع خالد نفسه فوقها "لا لا ابعد ازاي لازم يحصل عايز اخلص من مهمة دي بقي
احلام:خالد اوعي انت سكران
خالد:احلي حاجة "سبيلي نفسك خالص ثم
انحني ليخطف شفتيها بشفتاه بنعومه "اغمضت احلام عيونها تستسلم لقبلته بدأت تبادله قبله
ازداد بنهم القبلة "ليبدء خالد بتفاعل
نحيتها "من رغم صعوبة من تقربة ليها
عندنا اقترب احس بشئ يجذبه اكثر بأكثر
وبفعل بدأت علاقتهم الزوجيه بينهم
استسلمت احلام نفسها له بكل حب وشغف
اما هو كان علاقته مجرد شهوة ومتعة لرغباته
بعد ما نسي شكلها ووجهها وكل شئ كان في عالم اخر معاها
وهيا كانت في احلام جميل
مع حببها وزوجها ............
#جهاد #محمد
#الدميمة #و #الوسيم
#الدميمة #و #الوسيم /#الفصل #السابع
في صباح يوم جديد
فتحت احلام عيونها وهيا تبتسم بسعادة من ليلة امس الذي قضتها مع زوجها وحببها
نظرت له وهو نائم غارق في نوم عميق "اقتربت منه ثم طبعت قبلة خفيفة علي خديه ثم قامت
لكي تذهب للمرحاض لتنعم بدش دافئ وتوضب
المنزل وتحضير المأكولات التي يحبها خالد
....................
اخذت بعض من المأكولات في الاطباق ثم ذهبت الي منزل والدته تعلم جيدا ان هذا معاده
طرقت باب مني عدة مرات "فتحت لها سماح بابتسامة واسعة"اهلا اهلا مني يا بنتي اتفضلي دخلت مني منزل وهيا تبحث بعيونها عليه
اتفضلي يا طنط انا جبتلك حاجة انا طبختها بنفسي
اخذت سماح منها المأكولات وهيا تشكرها
مكنش ليه لزوم يا مني يا بنتي "تعباكي معايا
مني:مفيش تعب ولا حاجة يا طنط انتي تأمريني
سماح:طيب انا هودي الحاجة دي المطبخ واشوف الاكل الي علي نار وهرجعلك
ذهبت سماح الي مطبخ بينما مني تجلس علي الاريكة تنتظر دخولة من منزل "وبفعل
دلف عماد المنزل في المعاد بعد عمل يوم شاق جدا
وقع نظره عليها وهيا تجلس تنتظره
عماد: سلام عليكم
مني:وعليكم سلام "ازيك يا عماد
عماد"بقتضاب "كويس فين ماما
مني وهيا تقترب منه "في مطبخ
عماد:تمام عن اذنك انا داخل اوطتي
اوقفته مني وهيا تمسك يداه وتنظر له برجاء
عماد ارجوك اديني فرصة اكلمك حرام عليك
نفر عماد يداها بعصبيه "ابعدي عني
مني:وطي صوتك ارجوك "حرام عليك المعاملة
دي "يا اخي اديني فرصة افهمك
عماد"بغضب تفهميني ايه ها "عايزة تقولي ايه بعد الي عملتيه "انتي بعتيني وبعتي حبي ليكي عشان فلوس روحتي اتجوزتي واحد كبير في سن
بعتي نفسك لحضن راجل اكبر منك عشان فلوس عايزة ايه مني تاني
مني:عيزاك انت "اولا انا مبعتش نفسي بمزاجي يا عماد وانت عارف ان اهلي هما الي غصبو عليا وبعدين انت عارف اد ايه انا بحبك
انا مقدرتش اكمل معاه وطلقت عشانك انت
عماد"ومين قالك ان ممكن ارجع لوحدة زيك رخيصة باعت نفسها لواحد عشان فلوس تحت مسمي جواز "انسيني يا مني انسي
انا هبدء حياتي مع حد يستاهل حبي الكبير
مش وحدة زيك خصوصا ليها تجربة "ابعدي عني نهائي وانسيني زي منسيتك
ظلت مني تستمع لكلامة الجارح "خفضت وجهها
وهيا تنهار من البكاء امامة
ابتعد عماد عنها وهو يتجاهل بكأها الذي قطع قلبه بالألم عليها
دلف الي غرفته لكي ينعم برست من راحة حاول ينفض صورتها وهيا تبكي امامة
هجمت والدته الغرفة وهيا تصيح فيه بانفعال
حمدالله علي سلامة يا استاذ عماد ممكن اعرف اخرت الي بتعملة ايه
عماد:خير يا ماما في ايه تاني
سماح:مش حرام عليك البت الي بتحبك دي خلتها ميته من عياط بسبب كلامك جامد
عماد:تستاهل هيا الي جبته لنفسها
سماح:يبني فكر في مصلحتك البت دي عدة الفقر من طليقها "دي قاعدة هنا عشانك "بت بتحبك
عماد"تغور هيا وفلوسها ولو سمحت يا ماما انا مش احلام عشان تتحكمي فيا. و حياتي انا شايف همشيها ازاي انتي مخلفه راجل مش كيس جوافة
سماح"ماشي يا راجل لما نشوف حياتك الي هتخربها بأيدك ""غادرت سماح وهيا غاضبه منه
مدد عماد علي الفراش وهو يحاول ينفض كل شئ في باله لينعم بنوم عميق
....................
جهزت احلام الطاولة علي اكمل وجه ثم ذهب لكي تستيقض زوجها "دلفت غرفة ثم نظرت الي مكانه فارغ علي الفراش "سمعت صوت المياه ابتسمت براحة ثم اقتربت من دولابه لتجهز له ملابسه "" نظرت الي المراءه والي شكلها
عبست بضيق ثم اتي ليها فكرة
اقتربت من مساحيق التجميل ثم حولت تزين وجهها بهم لكي تحاول تغير في هذه ملامح
وبفعل بدء احلام تقلد الفيديوهات بدقة حولت تخفي حبوبها وشحوب وجها حولت تظهر لها ملامحها "ابتسمت برضي
تغير الي الاحسن حتي لو واحد في ميه "اقتربت من دولابها ثم اخذت احد القمصان الذي اشترتها والدتها ومني صديقتها
ارتدت قميص قطني برسامات الاطفال
قصير لنصف رجليها
طلع خالد وهو ينشف شعره بالمنشفة وقع نظره عليها كانت اقترب منها وهو يتفحصها بعيونة :ايه الي انتي عملاه ده
احلام"مالو يا خالد وحش "انا قولت يعني اغير من نفسي عشانك
خالد:لا حلو اهو احسن من الاول
اقتربت احلام منه ثم طبعة قبلة علي خديه
طيب يلا بقي انا جهزتلك لبسك وكمان الغدا انا عملا كل الاكل الي انت بتحبه
خالد:لا كلي انتي انا نازل ورايا مشوار
احلام:عشان خطري وحياة ربنا اقعد معايا ونبي يا خالد انا من ساعه مجيت وانا مش بقعد معاك وديما لوحدي انا مشفتش الشارع الا من شباك
تنهد خالد بثقل ثم ابتسم لها "ماشي يا احلام
هقضي معاكي اليوم وبكرا هنزل هفسحك
بس عيزك تعرفي ممتك بالكلام ده عشان تعرف ماما بدل رمي كلام
احلام:انا بنفسي هتصل بطنط واقلها ان عايشه بسعادة مع احلي خالد قي دنيا
اخذها خالد من خصرها ليطبع قبلة خفيفه علي شفتيها "بحبك
احلام :بخجل 'وانا بموووت فيك
خالد:طيب بقولك ايه اجلي الاكل بعدين وتعالي نريح شواية يا لومي
احمر وجه احلام مثل طماطم وهيا تبتعد عنه
بس الاكل هيبرد
خالد :وهو يحملها لفراش "يتسخن عادي
يا قلبي ثم وضعها علي سرير
ذهبت احلام معه الي عالم اخر تعشقه مع زوجها وحببها الذي احبته بجنون
.................
كان يأكل الاكل بشهيه فا لاول مرة يأكل من يداها " ابتسمت بفرحة وهيا تنظر لزوجها
خالد:بتبصيلي كده ليه يا لومي
احلام: فرحانة بشكلك وانت بتاكل كده شكل الاكل عجبك
خالد:صراحة الاكل تحفة اوي
احلام:بهنا وشفا يا قلبي "قولي بقي هتخرجني فين في امريكا
خالد:لسه مش عارف بس هخرجك في احسن حتت عشان متقليش ان مقصر معاكي
احلام:انا مقلتش حاجة زي كده وبعدين ماما قالت كده من نفسها صدقني مليش علاقة
خالد: خلاص انسي الموضوع
احلام:خالد عيزاك تعرف ان بجد بحبك اوي
وان مهما تعمل مستحيل ازعل منك وانا مقدرة ظروفك يا خالد ومبزعلش منك ابدا
وبعدين انا عارفة انك بتحبني ومستحيل تأزيني مهما حصل "لو تعرف اد ايه بثق فيك يا خالد
انا بثق فيك زي العمياء "انت لو طلبت روحي فداك يا خالد "كفاية انك جمبي ومعايا
كفاية رضيت بشكلي ده "كفاية انك حسستني
بأحلي واجمل احساس "انت احن واجمل راجل في دنيا "عارف يا خالد انا ساعات بستخسر نفسي فيك كتير بحس ان واحد زيك يستاهل بتجوز وحدة تليق بيك
ظال خالد يستمع لها وهو بداخلة بركان من الذنب الذي يلحق به دائما اتجاهها "رسم ابتسامة علي وجهه ثم اقترب صوبها بكرسيه
فاكرة لما قلتلك انك حلوة من جوة احسن من برة لا يا احلام انا مستهلكيش اصلا انتي احسن مني وانضف مليون مرة " ياريت ناس كلها زيك
انتي بجد تتحبي "ثم انحني براسه ليطبع قبلة علي يداها ثم رفع وجه وهو يبتسم
بقولك تيجي نسهر علي فلم حلو كده
احلام:بفرحة ياريت يا خالد
خالد:طيب قومي انتي اختاري فلم حلو كده وانا هقوم اشيل الاطباق واعمل فشار
اخلام"لا طبعا انا هقوم
قطعها خالد بصوته الهادي"يا لومي اسمعي كلام روحي انتي وانا هعمل كل حاجة
ابتسمت احلام بفرحة ثم اقتربت منه لتطبع قبلة خفيفة علي خديه "بحبك اوي
خالد:وانا كمان
قطع حدثيهما جرس الباب
قام خالد ليفتح باب " نظر الي الطارق
بصدمة عندما
وقع نظره .........
#جهاد #محمد
#الدميمة #و #الوسيم
#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #الثامن
عمتي قلها قلها خالد وهو ينظر لها بصدمة
عفاف:ايوة عمتك يا حمار اوعي دخلني
دفعته عفاف وهيا تدخل للداخل "تبعها خالد
ابتسمت عفاف عندما وقع نظرها علي احلام
انتي بقي احلام الي حكالي عليها محمد اخويا
احلام وهيا تنظر لخالد بتسائل ؟
خالد:دي عمته كانت في نيويورك ولسه جاية
اقتربت احلام منها بابتسامة خفيفة "حمدالله علي سلامة حضرتك يا طنط
عفاف:الله يسلمك يا احلام "ايه مش هضيفوني
اصل جوزك الحمار خلاني وقفة ساعة برة
احلام:لا اكيد ميقصدش اتفضلي حضرتك
جلس الجميع امام التلفاز "كانت احلام ترحب احر ترحيب وبدء بينهم الحديث والحكاوي كثير
عفاف: طيب يلا جهزو نفسكم انا جاية اخدكم تقضو اسبوع معايا في نيويورك
خالد:لالالا مش هينفع يا عمتو وريا شغل
عفاف:بغضب شغل ايه وزفت ايه يا ولد انت
البنت مقضتش شهر عسل زي اي عروسة
قوم يلا جهز نفسك عشان هنسافر انت وعرستك
نفخ خالد بضيق ثم تحدث وهو يجز علي اسنانة
ماشي يا عمته حاضر
احلام:انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه
عفاف:متقليش حاجة يا احلام اسمعي من النهاردة انا ممتك لو الولد ده عملك حاجة كلميني انا وقليلي "متفتكريش ان لوحدك
ابتسمت احلام بفرحة "احست بشئ جميل اتجاه هذه الست "فا هو الحنان والحب الذي فقدتهم مع والدتها
ابتعد خالد عنهم لكي يرد علي اتصلات دنيا
خالد:ازيك يا دنيتي وحشتيني اوي
دنيا:وانت كمان يا بيبي ابشر عندي خبر حلو
خالد:خبر ايه يا ستي ها فرحيني
دنيا:بابا جه من المانيا امبارح واتكلمت معاه
في موضوعنا يا حبيبي وهو مستنيك
خالد:ها مين الي مستنيني
دنيا :في ايه يا خالد بقولك بابا جه من سفر واتكلمت معاه في موضوع جوزنا الي اتأجل بسبب سفرك لمصر
خالد:وهو يبلع ريقة وهو ينظر اتجهم
دنيا ::بصراخ "خالد انا بكلمك في ايه انت مش معايا
خالد:معاكي يا دنيا "اجليها لحد مرجع من نيويورك
دنيا:وانت مسافر نيويورك ليه بقي
خالد :مع عمتو يا دنيا "عيزاني معاها
دنيا:ايه ده عمتو عفاف هنا بجد هيا وحشاني
خالد:اه هنا يا ستي "مهم انا هقفل دلوقتي بكرا هسافر وهرجع بعد اسبوع سعتها اشوف
موضوعنا يا دنيا سلام
قفل خالد مع مع دنيا ثم اقترب منهم ينظر لهم بغيظ وهم يضحكون ويتسمرون
خالد:دنيا قومي اعملي لعمتي حاجة تشربها
قامت احلام وهيا ترمقه بنظرات حادة
خالد:مالك بتبصيلي كده ليه يا بنتي
احلام:انا اسمي احلام مش دنيا يا خالد
احمر وجه خالد وهو ينظر لعمته لكي تنقذه
قامت عفاف وهيا تضحك "متزعليش يا احلام خالد ديما بيحب يهزر اكيد ميقصدش
احلام:اه يمكن يا طنط عن ازنك اعملك حاجة تشربيها "ذهبت احلام الي مطبخ بينما اقترب
خالد من عمته وهو يتحدث بغيظ"ممكن اعرف ليه عملتي كده ايه الي خلاكي تقولي نسافر
عفاف: خالد البنت ابوك موصيني عليها وكمان شكلها طيب وغلبان "حرام عليك لازم تديها حقها وبعدين تعالي هنا هيا دنيا لسه قي حياتك
خالد:اه طبعا لسه في حياتي انتي عارفة ان بحبها يا عمته
عفاف:ومدام بتحب دنيا اتجوزت البنت دي ليه
خالد:اعمل ايه انتي عارفة كويس بابا وماما عملو ايه "كان غصب عني
عفاف:مفيش حاجة اسمها غصب عنك "البنت دي ذنبها ايه وبعدين هتعمل ايه دلوقتي يا فالح
خالد:ولا حاجة بعدين لما نقعد مع بعض برحتنا هقولك قطع حديثهما دخول احلام بالعصير
صمت كل واحد منهم بعد دخولها "جلست احلام بجوار عمته لكي تستكمل حديثها معاها
.....................
وصل سيارة الي فيلا عفاف الصغيرة في نيويورك
نزلت احلام وهيا تتأمل المكان والخضرة والزرع
خالد:ايه رايك في المكان حلو مش كده
احلام :تحفة يا خالد تحفة اوي
خالد:طيب تعالي ندخل جوة عشان تتفرجي علي باقي البيت يا لومي
احلام:طيب هيا فين طنط عفاف هيا نزلت من العربيه راحت فين
خالد:والله ما ااعرف هيا قالت رايحة مشوار
اخذ خالد يد احلام وهو يسير بها الي داخل
صاعدة احلام الي طابق الاعلي هيا وخالد
االي غرفتهم " دخلت احلام وخالد وهم يتأملون الغرفة التي كان مزينه بالورد علي الفراش والارض وبالاضافة الي الاضواء المنخافضة يضوئها الشمع "ابتسمت احلام بفرحة
اقترب منها خالد وهو يحضنها من خلف "ايه رايك بقي حلوه المفاجئة دي
احلام:اوي اوي يا خالد بجد انت الي عملها
خالد:طبعا يا روحي هو انا عندي اغلي منك
بقولك ايه عيزك تعملي زي المرة الي فاتت حطي ميكب اب ده والبسي حاجة حلوه عشان
ثم همس في ودنها
احمر وجه احلام بخجل من كلامة الجريئ
خالد:انتي لسه بتكسفي مني يا لومي يلا بقي عشان وحشاني اوي بس وحيات ابوكي حطي
الحاجات الي بتحطيها دي عشان بحبها عليكي
احلام :حاضر يا حبيبي حاضر انت تأمرني
ثم ذهبت احلام لكي تنفز كل طلابته
.......................
مر يومين علي احلام كانت في غاية سعادة مع خالد الذي كان يعيشها في حلم جميل
كان يشهدون التلفاز"رن جرس هاتف خالد
نظر الي متصل ثم نظر الي احلام التي كان تركز في مشاهدة التلفاز
قام وهو يبتعد عنها لكي يرد علي دنيا
خالد:وحشتيني يا دنيا
دنيا:وانت كمان يا بيبي وحشتني اوي
خالد:هموت وارجع واخدك في حضني والله
دنيا:وايه الي منعك يا حبيبي
خالد:عمته يا حببتي اعمل ايه بقي
دنيا :اه قلتلي يا بيبي طيب ولا يهمك انا حققلك امنيتك يا خلودي
خالد:وهتحققيها ازاي بقي يا روحي
دنيا:روح افتح الباب حالا يا خالد
سمع خالد خبط الباب والصراخ الي برة
اقترب خالد من باب ليفتح ويرى ما في الخارج
بلع ريقة بصعوبة وهو ينظر الي دنيا واصدقائة
دنيا:سبرايز يا بيبي ايه رايك
خالد :وهو ينظر الي داخل اتجاه احلام ثم نظر لهم بملامح الخوف "انتم ايه الي جبكم
دنيا:وحشتني قولت اجيلك نقضي معاك اليومين دول وحشتنيى بيبي
اتي صوت احلام من داخل "مين الي برة يا خالد
سمعت دنيا صوت احلام ثم عبست بملامح الغضب
مين دي الي جوة يا خالد
خالد:دي دي دي انا هقولك بس
دفعته دنيا بغضب ثم هجمت الي داخل
وقفت احلام تنظر لدنيا
اقتربت دنيا منها
ظل الاثنين ينظرون لبعض ...................
#جهاد #محمد
#الدميمة #و #الوسيم
#الدميمة #و #الوسيم/#البارت التاسع
ركض خالد خلفها ثم اقترب منهم بملامح الخوف
احلام:مين دول يا خالد مش تعرفني
نظر خالد الي احلام "دول زميلي في شغل
ثم غمز لهم "نظر الجميع لبعض بتسائل
دنيا:طيب مش تعرفنا يا خالد
خالد:وهو يبلع ريقة وينظر لأحلام "احلام قربتي من مصر
دنيا:اه افتكرت مش دي مرات قريبك صح
خالد: بخفوض "ايوة هيا
ظلت احلام تنظر له بصدمة وحزن
كان يبتعد عن نظرتها التي كانت تقتلة
دنيا: اهلا " انا دنيا زميله خالد ثم مدد يداها لكي تصافحها
مدت احلام وهيا تستطنع الابتسامة "اهلا بيكي
جلس الجميع في صالون ومعهم دنيا
كان خالد واحلام ينظرون لبعض "ابتعدت احلام
لكي تذهب الى غرفتها
تبعها خالد بنظراته "زفر بضيق من هذه الورطة الذي اوقع نفسه فيها
كاد ان يذهب لها اوقفه صوت دنيا
انت رايح فين يا خالد وبعدين هو انت وهيا قعدين لوحديكم فين عمته عفاف وفين قرييك
تحدث احد اصدقائة وهو يسخر من احلام
يا بنتي في ايه ده شباب العالم كلو لو قعد اوصدها مستحيل حد يجي جمبها شكل جوزها
خلع من خلقتها "انفجر باقي ضاحكا علي كلامة
دنبا:بس بقي يا جماعة عيب كده حرام عليكم
خالد:حرام ليه خليهم يوصلو الحقارة بتعتهم
دنيا:معلش يا خالد انت عرفهم
خالد:انا رايح اشفها وعلى الله اسمع حد ييتريق او يقول كلمة قدمها انا مش ناقص ثم ابتعد عنهم
انهارت دموعها بعد ما سمعت حديثهم في الخارج
دخل خالد عليها غرفة ثم اقترب منها ينظر لها وهيا تمسح دموعها لكي تخفيها
خالد:انا اسف يا احلام بس انتي عارفة " ظروف شغلي مش لازم حد يعرف
احلام:خلاص يا خالد انسي انا عارفة ظروفك
خالد:طيب مدام عارفة ظروفي ليه دموع دي
احلام :لا دي مش دموع "روحلهم يا خالد
خالد:طيب قومي تعالي معايا برة
احلام:لالا انا هنام وانت خد رحتك مع صحابك
خالد:لا مش هطلع من غيرك وحياتي يا لومي
يلا قومي معايا ثم سحبها من يداها لكي تنهض
طلع احلام وخالد الي خارج يجلسون معهم
اقترب دنيا من احلام وهيا تبتسم لها" انا مبسوطة اوي اوي ان اتعرفت عليكي
احلام :وهيا ترد الابتسامة "وانا كمان
سمع الجميع جرس الباب
دنيا :ده اكيد احمد اصل هو اخد اجازة وجاي يقضيها معانا
خالد:ايه ده بجد احمد ده وحشني اوي
ركض خالد ليفتح الباب لصديقة "احمد
احمد "خلودا حبيبي وحشني يا اتش
خالد :وانت كمان يا رخم وحشني "تبادلو الاحضان "رحب خالد بصديقة ثم ادخلة الي داخل
سلم احمد علي اصدقائة وعلي دنيا صدقته ثم اقترب احمد من احلام وهو يبتسم لها
اهلا انا احمد صديق خالد من زمان
احلام:برقه "اهلا بيك منور
احمد:مش تعرفني يا خالد علي الانسه
خالد:مدااام مش انسه "احلام تبقي مرات قريبي
احمد:طيب انا اسف جدا يا مدام احلام اصل شكلك صغير جدا
خالد:ماشي يا خويا اتفضل اقعد
جلس الجميع وهم يضحكون ويتحدثون
كانت احلام تجلس بعيدا عنهم تحاول تخفي نفسها من نظرتهم وسخريتهم عليها بينهم وبين بعض "حولت كثير تجلس وحدها في غرفة
رفض خالد واصر ان تجلس معهم
......................
وقفت امام باب منزله تفكر ماذا تفعل بهذا المفتاح الذي في يداها " تذكرت مني عندما اتت لها سماح تناول لها مفتاح منزل
قبل متسافر الي البلد هيا وزوجها مصطفي
احضرت لها المفتاح لكي تعطيه لعماد
حسمت رايها ثم دلفت الي منزلهم ثم ذهب الي غرفته لكي تنتظره لكي تتحدث معاه راحة اكبر
نزل عماد من عربية الاجرة ثم صاعد الي منزله دلف عماد المنزل بعد ما رأى الباب مفتوحا
قفل باب ثم نده بصوته العالي علي ولدته
بحث عنها في انحاء المنزل "زفر بضيق
ثم ذهب الي غرفته "دلف عماد الغرفة
حولت ملامحة لغضب عندما رأها نائمة علي فراشه وفي حضنها قميص له
اقترب منها بصوته العالي"انتي يا مدام د
فتحت منى عيوها وهيا تبتسم عندما رئته اممها
عماد:ممكن اعرف دخلتي هنا ازاي
جلست مني علي فراش وهيا تتأمل نظر فيه
طنط سماح سفرت هيا وعمو مصطفي البلد
ووصتني ان اجهزلك الغدا وكل طلابتك
عماد:متشكر اوي انا مش عايز حاجة اتفضلي قومي امشي
مني:مش همشي يا عماد الا لما اتكلم معاك
عماد:انتي مبتزهقيش ابدا
قامت مني وهيا تقترب منه " لا مبزهقش
مستحيل ازهق منك يا عماد انا بحبك اوي ارجوك اديني فرصة وحدة ارجوك
عماد:انسي يا مني انسي انا مستحيل انسي
الي عملتيه فيا
مني:بس انا بحبك وانا متأكدة انك بتحبني
كفاية فراق يا عماد كفاية انا تعبت انا نفسي ابقي في حضنك ثم اقتربت منه اكثر لكي تضع راسها علي صدرو العريض "اغمضض عيونها
وهيا تنعم براحة وامان
ابعدها عماد عنه بالطف لكي ينظر لعيونها
عايزة مني ايه يا مني عايزة ايه تاني
مني:عيزاك انت وبس انا مستعدة اكون خدامة ليك تحت رجيليك بس متسبنيش وحياتي يا عماد
ابعد عماد وجهه عنها لكي يمنع نفسه من ضعفه امام عيناها
مني: طيب قولي اعمل ايه عشان تسمحني
عماد:مش عايز حاجة يا خالص عيزك تبعدي عني
مني:يا عماد حرام عليك بقي كفاية يا اخي
عماد:امشي يا مني امشي
مني :مش همشي انا بحبك وعشان بحبك هفضل وراك لحد متسمحني :فاهم مش هسيبك بحبك يا اخي بحبك ثم هجمت علي شفتيه
صدم عماد من فعلتها حاول بأجهاد يبتعد عنها فشل فا كان احساسة وحبه كبير لها اكبر
ضمها عماد الي حضنه وهو يبدلها القبلة
.........................
في مساء
كان الجميع جالس في الحديقة " وكانت احلام مزالت تجلس بعيدا عنهم بعبوس شديد بحثت بعيونها علي خالد الذي اختفي اكثر من نصف ساعة قامت تبحث عنه في انحاء منزل
.......................
خالد :مش وقته خالص يا دنيا ارجوكي
دنيا:وهيا تفتح له القميص بدلع "بقولك وحشتني يا بيبي ايه موحشتكش بقالك فترة بعيد عني يا بيبي مالك متغير ليه
خالد :وهو ينظر نحو الباب بخوف "يا ستي انا لا متغير ولا متنيل "اول مرجع مش هسيبك خالص وهعوضك يا حببتي بس خلينا نروحلهم
دنيا :بغضب في ايه يا خالد مالك خايف كده ليه من امتي وانت بتعمل حساب الناس الي تحت
خالد:يووووه يا دنيا بقولك احلام تحت وهيا تعتبر من اهلي
دنيا:والله انت شايف كده ماشي خالد انا همشي مسك خالد يداها قبل متغادر"استني بس
دنيا :ابعد عني خالص
خالد:وهو يضمها الي حضنه "طيب خلاص متزعليش يا قلبي انا مقصدش ازعلك ولا اقدر علي زعلك
دنيا :وهيا تضمه اكثر "بجد يا بيبي
خالد:بجد يا روح بيبي " انتي متعرفيش اد ايه بحبك يا نيا
دنيا::وانا بموت فيك يا قلبي ثم اقترب من شفتيها وهو كذاالك ليطبعون قبلتهم في غرفة بعيدا فا هيا غرفة عمته في الطابق الاعلي
حملها خالد الي فراش لكي يفعل معاها علاقة مثل العادة محرمة
.....................
وقفت احلام بجوار غرفة عفاف في الطابق الاعلي الذي يوجد فيها دنيا وخالد يفعلون علاقة تأففت بضيق
روحت فين يا خالد بس انا دورت عليك في البيت كلو ثم نظرت الي غرفة عفاف
يمكن دخل جوة ينام بعيد عن دوشة وانا هتعب نفسي ليه لما اخش اادور عليه
اقتربت من غرفة ثم وضعت
يداها علي مقبض لكي تفتحة ..........
#جهاد #محمد
#الدميمة #و #الوسيم
#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #العاشر
وضع يده علي يداها ليمنعها من الدخول
ابعدت احلام يداها فورا وهيا ترقمة بنظرات غضب
احمد:اهدي بس يا مدام احلام "انا بس كنت عايز
اتكلم معاكي في موضوع قبل ميجي خالد
احلام:هو فين خالد اصلا انا معرفش اختفي فين
احمد:ممكن يكون هنا او هنا "مهم عايز اتكلم معاكي قبل ما خالد يجي في موضوع مهم
احلام:خير يا استاذ احمد
احمد:طيب نقعد في مكان بعيد عن الانظار
ثم نظر الي الحديقة الخلفية "تعالي نقعد هنا
احلام:ايه هو الموضوع المهم لدرجة ان نبعد عن الانظار
احمد:هتعرفي كل حاجة بس اديني فرصة واسمعيني للاخر خالص ومش عيزك تزعلي مني انا والله عايز مصلحتك
تنهدت احلام بضيق "ماشي اتفضل
ابتعدو عن الغرفة ليذهبون الي الحديقة الخلفية
.....................
ابتعد عنها خالد وهو ينهض من فراش ليرتدي ملابسه "يلا يا دنيا قومي بقي
دنيا:حاضر يا بيبي مع ان نفسي انام في حضنك
خالد:معلش عادي اليومين دول يلا انا هحصلك علي برة عشان محدش ياخد باله
دنيا:انا مش عارفة ايه الخوف ده كلو منها
خالد:انا مش خايف يا دنيا "وميت مرة افهمك ان حياتنا في مصر غير هنا خالص
دنيا:اف خلاص خلاص اطلع وانا وراك
خالد"تمام يا قلبي يلا سلام ثم رمي قبلة علي هواء
.........................
خير يا استاذ احمد موضوع ايه المهم اوي ده
احمد:اولا كده لازم اعرفك بيا "انا احمد صديق خالد من فترة كبيرة هنا "انا بشتغل دكتور تجميل في اكبر مستشفى في نيويورك
احلام:طيب ليه حضرتك بتقولي
احمد: من غير زعل او حساسية "انا بعمل بحث هنا في امريكا عن تجميل موضوع بحث
عن الحالات الي زي حلتك يا احلام وارجوكي متزعليش مني
احلام :وهيا تخفض راسها بألم "ومطلوب ايه
احمد: اولا انا مش عيزك تزعلي وتديقي
بجد انتي انسانة رائعة يا احلام واتمني توفقي
ان تبقي موضوع البحث بتاعي
احلام:بغضب "يعني ايه موضوع بحث بتاعك
احمد:اهدي بس يا مدام احلام " انا والله مش هسخر منك ولا هعمل اي حاجة تجرحك
بلعكس انا موضوعي هيبقي فايدة ليكي
انا عايز اعملك عمليه كاملة "عايز تبقي وحدة تانيه خالص "عمليتك صعبه جدا ولو نجحت
هتبقي فايدة كبيرة ليا وليكي
احلام:انا اعمل عملية يعني انا ممكن ابقي زي البنات يعني ممكن اتغير
ابتسم احمد بحزن عليها " اه هتبقي زي القمر
وكمان احلي من اي بنت برة
احلام:طيب انت ليه مش عايز تقول لخالد
احمد:عشان ممكن يرفض مضمنش الصراحة
عشان كده انا بطلب منك موضوع ده يبقي سر مؤقتا بس لحد مجمع افكاري وافاتح خالد في موضوع بس قبل اي شئ عايز اسمع موفقتك
احلام:انا طبعا نفسي اتغير وابقي حاجة تانية
بس خايفة اتعلق بأمل وفي الاخر يبقي سراب
احمد:طيب انا عندي حل حلو "انا هبدء بكشف عشوائي عليكي حاليا "لو في امل هوعدك
ان مش هيبقي سراب ابدا
.......................
كان يبحث يمينا وشملا عليها "بحث في غرفتهم وفي الحديقة وفي الطابق العلوي
ثم ذهب اخيرا الي الحديقة الخلفية بحث بعيونة ثم وقع نظره علي زوجته وصديقة وهم مقتربين من بعض
كان احمد يقوم بكشف عليها "اقترب من وجها
كان يتحسس وجها وملمحها ليفحص بدقة
هجم عليهم خالد بغضب وانفعال "ايه الي بيحصل هنا بظبط
ابتعد احمد عن احلام " ثم نظر لخالد ولا حاجة يا خالد مالك في ايه
اقترب خالد من احلام ثم شدها من يدها بقوة
كنتي بتعملي ايه معاه وازاي تخليه يقرب منك بشكل ده
احلام:ايدي يا خالد حرام عليك سبني
احمد:بانفعال"في ايه يا خالد انت اتجننت
سبها هتكسر اديها
خالد:ملكش دعوة مراتي وانا حر فيها
صدم احمد من اخر جملة قلها خالد "مراتك
حرر خالد وهو ينفخ بضيق "ايوة مراتي
اخمد: مدام مراتك متعرفها علينا
قاطعة"خالد بحدة"ملكش دعوة فاهم ثم اخذها وهو يشدها الي غرفتهم
رماها داخل الغرفة"وقعت احلام علي الارض من اثر الوقعة "انهارت بكأها من تحولة المفاجئ
انحني خالد لمستواها "الواد ده كان مقرب منك بشكل ده ليه وازاي تسمحيلة بكده
احلام:ببكاء "انت فاهم غلط هو كان بيكشف عليا
خالد:نعم يختي بيكشف على وشك وهو
قطعته احلام وهيا تنهار من بكاء "ايوة بيكشف عليا"بيكشف علي وشي الي اتريق عليه صحابك من ساعت مشافوني "راجل معملش حاجة
هو عايز يسعدني ان اعمل عملية تجميل
اعمل عمليه عشان ابقي انسانة زي اي حد
انسانة يا خالد انسانة تقدر تفتخر بها متستعرش بها قدام صحابك "انسانة متهربش منها ديما انك تخرج وتعرفها بالناس معاك "اوعي تفتكر ان مصدقة ان ظروف شغلك والحاجات دي انا عارفة انك مستعر مني ومن شكلي عارفة انك خايف تخرج معايا عارفة كل حاجة عااارفة ثم انهارت وهيا تبكي بحرقة علي حلها
جلس خالد علي الارض بجورها "وضع يده
علي راسها ليمشي علي شعرها بحنو
اسف يا احلام اسف ان جرحتك بشكل ده
ليه مصرحتنيش بالجواكي يا حببتي "اهدي
انحني براسه ليطبع قبلة علي راسها
ثم اقترب من اذنيها " انا اسف ان عملتك وحش قدامه سمحيني "انا لما شفته بيقرب منك
مقدرتش امسك نفسي حسيت بغلي نار لما شفته بيقرب منك كده صدقيني يا احلام
رفعت احلام راسها بعيونها الباكية "انا كمان اسفة انا كان لازم قبل ما اعمل اي حاجة استأزن منك الاول
ابتسم لها خالد "ثم وضع اصابعة الكبيرة ليمسح دموعها "خلاص انسي خالص
بقولك لمي هدومك وخلنا نمشي من هنا
احلام:هنروح فين دلوقتي والناس الي برة
خالد:نروح بتنا يا احلام يلا يا حببتي
وانا هبقي اتكلم مع احمد في موضوع العملية دي ولو مفهاش خطورة عليكي "هوافق ..
احلام:بابتسامة واسعة "انا بحبك اوي ثم رمت نفسها في حضنه
ضمها خالد الي حضنه اكثر ثم دفن وجه بين عنقها ليشم رئحتها الجميلة " ثم تحدث بين نفسه
وانا يا احلام شكلي حبيتك "ضمها اكثر وهو يحس لأول مرة احساس جميل بجورها
.......................
خرجت من مطبخ وهيا تحمل الاطباق ثم وضعتها امامة "يلا حبيبي انا عملتلك العشي بنفسي
عماد:متشكر"يلا بقي علي شقتك وياريت متجيش تاني يا مني
مني:انت لسه زعلان مني يا عماد
عماد: انا قولتلك محتاج افكر يا مني وبعدين مش عايز حد يتكلم والناس تشوفك طالعة خارجة من عندي وانا لوحدي
مني:بس انا بثق فيك يا حبيبي وعارفة انك مستحيل تأزيني
عماد:بس الناس مش هتعرف كده
مني: طيب يا عماد انت اصلا شكلك اتنخنقت مني انا همشي ولما تعوزني قولي عن ازنك
وقفها عماد وهو يقف امامها " انتي مجنونة
مني:بيك اعمل ايه بحبك بحبك يا لوح
ابتسم عماد ابتسامة واسعة "وانا ا لسه بحبك
شهقت بصدمة عندنا سمعت كلمته الاخيرة
انت قولت ايه يا عماد قول تاني كده
ابتسم عماد عليها"قولت لسه بحبك
مني:اخيرا يا عماد سنه ونص بحاول اصالح فيك
عماد :انتي سبب انتي الي خلتيني
قطعته مني وهيا تصع يداها علي فمه " انسي كل حاجة ارجوك خلينا نفتح صفحة جديدة
مسك عماد يداها وهو يضمها لفمة اكتر ليطبع قبلة خفيفة عليها " هنبدء صفحة جديدة بعد
منتفق وتوفقي علي شرطي
مني: اتفاق وشرط ايه يا عماد
عماد:شرطي الوحيد تنسي فلوسك خالص
وتعيشي علي اد عشتي انا
مني:موافقة يا عماد انا هعيش معاك لو في عشه
عماد "لا مش لدرجة دي "احنا هنعيش هنا مع ماما وبابا لحد موضب ظروفي واقدر اخد شقة
مني:بفرحة "موافقة موافقة موافقة
ضحك عماد علي جننها ثم اخذها الي احضانة
ربنا يقدرني واقدر اعوضك يا مني
مني :وهيا تضمه اكثر عوض ربنا ليا هو انت يا عماد انك تبقي جمبي "المهم هنتجوز امتي
ابعدها عماد بالطف وهو يبتسم"يا بنتي اتقلي
مني:اتقل علي مين يا حبيبي دنا من صغري بتمني باليوم ده
عماد: ان شاء في اقرب وقت بس لازم اختي
تكون معايا "لازم احلام تنزل وسعتها نتجوز علي طول
مني:تمام انا هروح شقتي اتصل بيها واقلها تنزل في اقرب وقت بااااي يا روحي
ثم رقضت الي منزلها
ظل عماد يبتسم علي جنانها ثم رجع الي جلسته
....................
في صباح
دخل خالد واحلام الي منزلهم "ركض خالد الي الغرفة يجلس علي فراش "يرتعش من سخونيه
البرد الشديد الذي اصابه من تغيرات جو
بدلت احلام ملبسها ثم ذهبت الي مطبخها
لكي تحضر له الثلج والحساء الساخن
وبعد مدة قصيرة " ذهبت الي الغرفة
اقتربت من خالد الذي كان يغرف في نومه بتعب والم "" احست علي جسده"شهقت بفزع من حرارته الذي كانت ترتفع
اخذت الثلج ثم جلست بجوارة لكي تعمل له كمدات الباردة
ظالت احلام تجلس بجوارة طول ليا تفعل له كمادات الباردة وتعطيه الادوية الازمة
فتح خالد عيونه تحت تأثير السخونية "تحدث بدون وعي
احلام انا اسف سمحيني احلام بحبك
ابتسمت احلام بفرحة علي حب زوجها لها
وسرعان متلاشت الابتسامة عندما قال خالد
دنيا حببتي سمحيني بحبك ..........
#جهاد #محمد
#الدميمة #و #الوسيم
#الدميمة #و #الوسيم/البارت #الحادي عشر
فتح عيونة بنزعاج من اثر الضوء علي وجه
حاول ينهض ثم جلس بتعب وهو يحس بألم خفيف في راسه "نظر الي احلام التي كانت تجلس علي كرسي نائمة وبيداها قطعة من قماش "اقترب منها وهو يبتسم علي حنيتها
وضع يده علي يداها لكي يستقيضها بهدوء
احلام احلااااام قومي
فتحت احلام عيونها فورا "خالد انت كويس
خالد:اهدي يا حببتي انا كويس "ايه الي منيمك كده يا احلام
احلام:انت كنت سخن كان لازم حد يسهر جمبك
خالد:طيب قومي تعالي نامي جمبي
قامت احلام ثم لفت الى الجهه الاخري ثم مدد جسدها
اقترب منها خالد ثم اخذها في حضنه
احلام:خالد انت تعبان مش عايزة اتعبك
خالد:انا بقيت كويس وبعدين انا هفضل مرتاح طول ما انتي في حضني
سرحت احلام وهيا تتذكر اسم دنيا الذي سمعته منه اول مرة هو يغلط في اسمها "ومرة ثانية وهو تحت تأثير سخونية
خالد:احلااااااام مالك سرحانة في ايه
احلام:ابدا يا خالد تعبانة من قلت نوم تصبح علي خير ثم لفت جسدها للجهه اخري وهيا تغلي من دخلها
مدد خالد جسده بجورها ثم اقترب منها وهو يحضنها من خلف ثم ذهب في نوم عميق من اثر تعب ومثل احلام التي كانت متعبه من سهرها طول ليل بجوارة
..................
تسحبت ببطئ الي داخل المنزل ثم ذهبت الي مطبخ تعد له الفطور قبل ذهابة الي العمل
خرج عماد من المرحاض الذي في صالة
عاري الصدر ويرتدي بنطلون "دخل المطبخ
وقع نظره عليها وهيا تعد له فطور "تأفف بضيق منها "اقترب منها وهو يصيح فيها
ايه الي جابك يا مني احنا مش اتفقنا
استدارت له مني وهيا تبتسم "ايه يا حبيبي جاية حضرلك الفطار مين هيحضرهولك
عماد:انا هحضره لنفسي ممكن بقي تروحي شقتك بجد انا بدأت اتخنق
احست مني بخجل من نفسها "وضعت كل شئ امامة ثم اعتزرت منه ثم رحلت من امامة
اسرع وراها عماد وهو يمسك يداها ليوقفها
عماد:انا اسف بجد يا مني مقصدش حاجة
انا والله خايف عليكي من نفسي ومن كلام ناس يا مني انا وانتي مكان مقغول علينا خايف اضعف قدام حبي ليكي وكمان خايف من كلام ناس انا مش هستحمل حد بجيب سرتك
مني:خلاص يا عماد انا مش هاجي هنا تاني
وقت متحب تشفني ابقي كلمني عن اذنك
رحلت من امامة ثم سمحت لدموعها بالهبوط
وضع يداه في جيبه وهو يبتسم علي شكلها
ولسه يا مني لما خليتك تعيشي الي عشته مبقاش انا عماد علي حق
..............................
استيقض علي رنين هاتفهة المتكرر منذ صباح
نظر علي شاشة الهاتف كانت دنيا ثم راقب الباب وهو يرد عليها "ايوة يا دنيا
دنيا:اهلا يا استاذ خالد اهلا ممكن اعرف اختفيت فين امبارح ومبتردش عليا ليه
خالد:وهو يكح "امبارح تعبت يا دنيا مقدرتش استحمل لجو فا رجعت
دنيا:من نفسك كده طيب علي اقل بلغني
المهم انت عامل ايه
خالد:الحمدالله بقيت احسن
دنيا:تمام كويس"انا كمان رجعت واخت معاد مع بابا ليك النهاردة عشان تتكلم معاه
خالد"بانفعال"معاد ايه بقولك تعبان وجسمي مكسر وبعدين ازاي تخدي معاد من غير مترجعيلي يا دنيا
دنيا:ارجعلك في ايه يا خالد "اسمع بقي انت من ساعة مجيت من سفر وانت متغير معايا
خالد لو مجتش كلمت بابا النهاردة انا هرجع معاه المانيا وهسيب هنا خالص
خالد:حاضر يا دنيا هاجي هاجي اكلمة
دنيا:تمام يا بيبي هستناك النهاردة يلا شاو
قفل خالد وهو بتنهد بثقل "ظل يفكر في احساسة اتجاه دنيا واحلام فهل يعقل ان يحب الاثنين "نعم كل وحدة تتميز في شئ
دنيا انها فتاه في غاية الجمال والانوثه والدلع
اما احلام حنونة جميلة من دخلها يحس معاها براحة والامان والاستقرار "لابد يختار بينهم
ظل يتحدث نفسه ماذا يفعل "اف اعمل ايه بس ياربي معقول بحب الاتنين"ايوة انا شكلي اتعلقت بأحلام حاسس انها بقت جزء من حياتي مبقتش بشوفها وحشه زي الاول خالص
بقيت اشوف جملها من جوة وطبتها وحنيتها
بس بردو انا محتاج وحدة حلوه انثي معايا
تنسيني دنيا كلها زي دنيا "اعمل ايه بس اختار مين فيهم انا مش عارف ابعد عن اي وحدة فيهم
اخذ الهاتف ليتصل بعمته يشرح لها مشكلتة بالتأكيد عندها حل له
..........................
احلام:انتي غلتطي يا مني يا حببتي مينفعش تبقي لوحدكم في شقة متزعليش يا حببتي
ردت مني عليها عبر الهاتف "لا يا احلام الحكاية مش كده عماد متغير انا حساه يوم حلو معايا ويوم وحش معرفش بجد هو عايزني "سعات بيحس انه مش طايق يبص في وشي وسعات بحس انه بيموت فيا "حاولي يا احلام تنزلي بالله عليكي
احلام:طيب حاضر هحاول "وانا هكلم عماد
مني:ماشي يا احلام "قليلي بقي عاملة ايه مع خالد لسه بردو بيتهرب منك
احلام:لا يا مني بالعكس خالد اتغير معايا بقيت بحس ان بيموت فيا بس
مني:بس ايه يا حببتي قوليلي
احلام:خالد في وحدة في حياتة اسمها دنيا
معرفش ظنوني صح ولا لا
مني:يا بنتي لسه قيلا انه بيموت فيكي يبقي ازاي في وحدة في حياته
احلام:معرفش يا مني معرفش هو غلط قدامي كذا مرة وقال اسمها
مني:احلام حببتي متنكديش علي نفسك
مدام شايفة ان جوزك بيحبك انسي اي حاجة وبعدين ممكن تكون حببته القديمة ممكن زملته اي حاجة مهم انتي انسي خالص
احلام:هحاول مهم هقفل دلوقني عشان معايا مكالمة "قفلت احلام معاها ثم ردت علي مكالمة احمد "صباح خير يا مدام احلام
احلام:صباح نور يا دكتور
احمد:انا اسف علي الي حصل امبارح
احلام:انا الي اسفة علي معاملة خالد ليك
احمد:لالا عادي انسي "مهم انا كلمتك عشان عايز اقبلك النهاردة في المستشفي هنا
هكشف عليكي ونعمل تحاليل اللازمة كلها
وان شاء الله لو طلعت موجب "هفهمك علي الخطوة التانية
احلام:اوك يا استاذ احمد هاجي لحضرتك في المعاد "بس انا عايزة اجي لوحدي وانا معرفش العنوان انا لسه مخذتش علي هنا
احمد:انا هاجي بنفسي اخدك يا مدام احلام
احلام:اتفقنا يا استاذ احمد
وفي لحظة اتي خالد بعد سمع اسم احمد
خالد:بتكلمي مين يا احلام
تجاهلت احلام سؤاله "ثم قفلت مع احمد
اقترب منها وهو ينفعل امام وجهها "ردي عليا كنتي بتكلمي مين دلوقتي انا سمعك بتقولي احمد "الواد ده كلمك تاني
احلام:اه كلمني عادي كان بيطمن عليا
خالد:بانفعال"نعم ياختي يطمن عليكي ليه
احلام:عادي يا استاذ خالد بيطمن زي ما اصدقائك البنات بيطمنوا عليك كده
اقترب منها خالد وهو يمسك يداها بقوة
بصي بقي انتي شكلك مش مظبوط اليومين دول اوعي تفتكري ان زيهم هنا وان هسمحلك يبقي ليكي اصدقاء ولا تعملي زيهم
نفضت احلام يداها بقوة منه "اشمعنا انت
خالد:انتي هتحطي راسك براسي انا راجل
وانتي مراتي تمشي علي طوعي انا "واسمعي بقي من هنا ورايح لو سمعتك بتكلمي الواد ده انتي حرة ولو علي عملية انا رافض ان الزفت ده يعملها انا هوديكي احسن مستشفي بس ده لا
احلام:اشمعنا يعني ده راجل محترم
قطعها خالد بصرامة"هيا كلمة وحدة قلتها
احلام:طيب يا خالد مدام كده بقي "انت كمان اقطع علاقتك بدنيا بتعتك دي الي بسببها بتخرف بأسمها وكمان بتغلط بأسمي بسببها
تغير وجه لون خالد "ثم ارتبك وهو يتحدث
ايه الهبل الي بتقليه ده "انا انا مفيش حاجة بيني وبنها بالعكس هيا زي زميلة عادية وكمان
هيا ليه حبيب تاني بتحبه اصلا وهيتجوزو
احلام:ببكاء امال بتجيب سيرت اسمها ليه وانت نايم وتقول انك بتحبها انا سمعتك بوداني
خالد: انتي فاهمة غلط "يمكن كنت اقصد دنيا اختي "اصل انا ليا اخت في رضاعة بس قربتي من بعيد كنا بنحب بعض اوي اوي "بس للاسف ماتت "هيا كانت اختي الوحيدة يا احلام
احلام:وهيا تمسح دموعها "بس انا عمري ما سمعت ان ليك اخت في رضاعة
خالد:يا حببتي هتسمعي منين بس"هيا هجرت لأمريكا معايا انا وعمته وماتت هنا
احلام:الله يرحمها "يعني انت مش بتحب وحدة تانية يا خالد
ابتسم خالد وهو يأخذها من خصرها الي احضانة
لا يا عبيطة بحبك انتي وبس يا روحي
ابتسمت احلام بفرحة ثم ضمته بشدة "وانا كمان بموت فيك يا احلي واجمل حاجة في حياتي
...............................
اتت دنيا بالعصير في غرفة صالون ثم جلست بجوارة "تهمس له في اذنيه "وحشتني
خالد:وانتي كمان يا حببتي قليلي فين ولدك
دنيا:جاي حالا يا بيبي "عيزك تتفق معاه علي معاد الخطوبة يا بيبي ارجوك
خالد:حاضر يا حببتي حاضر
اقتربت دنيا منه اكثر"مالك يا خالد ليه مش حاسة انك فرحان زيي
خالد"وهو يحسس علي وجهها"لا يا حببتي فرحان اقتربت دنيا امام شفتيه تطبع قبلة خفيفة
بحبك يا بيبي "ابتعد خالد عنها "وانا كمان
دنيا:في ايه يا خالد بعدت عني كده ليه
خالد:انتي مش بتقولي والدك جوة مينفعش
دنيا:اف يا خالد بقالك سنين هنا ولسه محافظ علي عادات المتخلفة الي في مصر
خالد:دي مش عادات متخلفة يا متخلفة دي اصول متربي عليها مينفعش اقرب منك والدك جوة
افرضي شفنا يبقي منظرني ايه
وفي لحظة اتي والدها فوزي وهو يرحب بخالد
فوزي:اهلا اهلا يا خالد يبني ازيك
خالد:الحمدالله يا عمي بخير
فوزي:دنيا كلمتني كتير عنك وقلتلي ان في بينكم قصة حب وانك عايز تخطبها
خالد:فعلا يا عمي انا جاي اطلب ايديها
فوزي:طيب فين اهلك يا خالد مجوش ليه
دنيا:ليه يا بابي يجو اصلا
فوزي:دنيا اسكتي انتي خالص خليني اتكلم
خالد:يا عمي اهلي عيشين في مصر وانا هنا عايش مع عمتي بس هيا حاليا في نيويورك
وانا هنا عشان شغلي
فوزي:تمام تمام يا خالد "انا مرتحلك يبني وحاسس انك شخص كويس "مهم انا موافق
حدد معاد انت ودنيا
دنيا :الاسبوع جاي يا بابي هنعمل الخطوبة وبعدها جواز علي طول ايه رايك يا بيبي
خالد :الي تشفوه
........................
انتظرت احلام في مكتبه نتيجة الفحوصات والتحاليل
كانت تضع يداها علي قلبها بخوف
دخل احمد عليها مكتب وبيدة نتيجة الفحوصات
احلام:طمني يا دكتور احمد
احمد:بابتسامة واسعة " اطمني تحليل بعض منها موجب يا احلام 80% نجاخ العملية نسبه كبيرة الحمدالله
احلام:بفرحة بجد يا دكتور يعني مفيش اي مانع
احمد:لا ابدا مفيش خالص تقدر نعمل عمليه في معاد المحدد"مهم لازم نتفق علي الخطوة الثانية
احلام:ايه هيا الخطوة تانية يا دكتور
احمد:اولا مكان العملية اتغير "هيبقي في المانيا " "غير ان عملية هتاخد شهور
وانتي عايزة تعملي عملية من غير ما خالد يعرف "فا هيبقي صعب
احلام:فعلا صعب"كده خالد لازم يعرف انا كنت عايزه اعملها ليه مفاجأه
احمد:انا من رايي تفهميه انك نزلا مصر
تغيري جو وبكده مش هيعرف حاجة
احلام:صعب جدا "المهم انا هتكلم معاه وهرد علي حضرتك انا بجد متشكرا جدا ليك
احمد:علي ايه يا مدام احلام انتي تستهلي كل خير
.......................
جلس خالد ينتظر زوجته في منزل بعد رجوعة من خارج "كان الغضب ينهش فيه
اقتربت من عمته عفاف الذي جائت لتتحدث معه
عفاف:اهدي يا خالد ممكن تكون نزلت تجيب حاجات
خالد:من غير متقولي ولا تكلمني ولا حتي تعبرني "ماشي يا احلام نهارك اسود
عفاف:وهيا تبتسم "انت شكلك وقعت علي اخر
خالد:ونبي يا عمته سبيني انا مش عارف اعمل ايه بجد هتجنن "معقول بحب الاتنين
عفاف:لا طبعا "انت بتحب وحدة فيهم يا خالد
انا عارفة ان دنيا في حاجات اي راجل بيحبها بس احلام فيها حاجات مش عند اي بنت يا خالد عشان كده متخسرهاش
خالد:انا مش قادر اخسر دي ولا دي انا بحبهم يا عمتى هما الاتنين "مش عارف اعمل ايه
عفاف:تعمل ايه في ايه "مفيش حل انك تفضل مع مراتك وتعيش معاها وبعدين انت حكتلي علي موضوع العمليه لو عملتها ونجحت مش هيبقي في مشكلة يا حبيبي
خالد: ايوة انا هخليها تعملها بس مش علي ايد الواد ده خالص انا مش طيقة
قامت عفاف وهيا تبتسم" يا عيني علي غيرة
خالد:رايحة فين يا عمتى خليكي بيتا معايا
عفاف:هبات يا حبيبي بس ورايا مشاوير واشغال يلا انا هروح اشوف مشاويري تكون احلام رجعت
خالد ماشي يا عمتى ""غادرت عفاف المنزل
ثم قام خالد امام الشرفة ينظر الي شوارع
ويشم رائحة الهوا لعلها تساعده علي اتخاذ القرار "وقع نظره علي زوجته وهيا تنزل من سيارة احمد
حولت ملامحة الي غضب جامح "اقترب من الباب ينتظرها بعبوس وغضب وبركان
دخلت احلام المنزل ثم تفاجئت به وهو امامها
خفق قلبها بخوف من شكلة ومن وجودة
احلام:خالد انت هنا من امتي
اقترب خالد منها ثم صفعها علي وجهها بكل قوة
ارتمت احلام علي الارض من اثر الصفعة
تعليقات
إرسال تعليق