القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الدميمةوالوسيم الفصل 18-19-20-21-22-23-24-25الاخيربقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)

 


رواية الدميمةوالوسيم الفصل 18-19-20-21-22-23-24-25الاخيربقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)






رواية الدميمةوالوسيم الفصل 18-19-20-21-22-23-24-25الاخيربقلم جهاد محمد ( جميع الفصول كاملة)




الدميمة  #و #الوسيم/#الحلقة #الثامن #عشر


ابتسم خالد وهو يراها في صورة احلام 

اقتربت شفتيه من شفتاها ليطبع قبلته الناعمة 

تعالي احساسة بها "نفس احساسة بأحلام 

ضمها الي حضنه بقوة وهو مزال يقبلها 

بشتعال وقوة "كانت يخرج اشتياقة وحبه 

في هذه قبلة 

وبعد مدة من تبادل القبلة بينهم "ابتعد عنها وهو يأخذ نفسه" حتي نفس ريحة نفسك 


احلام:قولي خالد هيا مين الي ملكة قلبك 


خالد:وهو يضع راسه علي راسها 


تبقي احلام مراتي يا لمي


رفعت احلام عيونها مقابل عيونة بصدمة 

احلام مراتك 


خالد:ايوة احلام مراتي يا لمي كان....

قطع حديثة خبط الباب "ابتعد عنها وهو ينظر لها 'هروح اشوف مين علي باب لو سمحت متخرجيش من الاوضة ليكون ماما او حد 


هزت احلام راسها بموافقة وهيا تحت تأثير صدمة "خرج خالد ليفتح الباب 


تجولت احلام بعيونها علي الغرفة ثم جلست علي فراش وهيا تتحدث نفسها"معقول قصدو انا 

هو في غيري كنت مراتة "انا هتجنن مش فاهمة حاجة"طيب ودنيا الي حبها انا شفته بعيني وهيا في حضنه ، وحضرت بنفسي خطبته 

وبعدين احمد قالي ان اتجوزو "يبقي ازاي 


قامت احلام بصدمة اكبر عندما وقع نظرها علي صورتها هيا وخالد مع بعض "اقتربت منها 

امسكتها "ارتسمت ابتسامة عندما تذكرت 

صورتهم 


دخل خالد غرفة اتسعت عيونة بغضب "اقترب منها ثم اخذ منها صورة بغضب "انتي الي يخليكي تمسكي صورة دي 


احلام:عادي حبيت اعرف مين الي معاك دي 


خالد:دي احلام مراتي وبعدين لو سمحت ملكيش دعوة بأي حاجة تخصها 


احلام:بخبث "يااااه انت شكلك زعلان عليها اوي


 خالد:ايوة طبعا ازعل عليها مش مراتي 

 ‏

احلام:والله مراتك لسه فاكر انها مراتك 


خالد:تقصدي ايه مش فاهم 


احلام:مقصدش "انا لازم امشي دلوقتي 


امسك خالد يداها "انتي فيكي حاجة غريبة انا مش فاهما بس مسيري افهما 


احلام:انسي انك تفهم مستحيل يا خالد 


ابتعد خالد عنها ليضع صورة مكانها 


ابتسمت احلام  ثم اقتربت منه لكي تتأكد من ظنها "بس غريبة واحد زيك وسيم ومتعلم يتجوز وحدة زي دي شكلها يعني 


قطعها خالد وهو يصرخ في وجها "متتكمليش 

والا والله اخليكي تندمي 


احلام:يااااه لدرجاتي يا خالد 


خالد:واكتر انا مش هسمح لحد يقل منها فاهمة وبعدين هيا احسن منك ومن غيرك كتير يمكن ربنا مدهاش جمال "بس ادها روح وطيبة وشخصية جميلة "احسن من ناس زيك حلوين من برة بس


ابتسمت احلام بفرحة " ماشي يا خالد 


خالد:انتي بتضحكي علي ايه وايه هو الي ماشي "انتي انسانة مستفزة 


احلام:انا "علي عموم شكرا يا باشمهندس 

بكرا تكون في معادك علي مكتبك "عن اذنك

ذهبت احلام وداخلها فرحة كبير وحيرة اكبر 

تأكدت احلام ان يوجد سر كبير يخفي الحقيقة 


.....................


دلفت احلام غرفة ابنها خالد "اقتربت منه وهو 

نائم "خالد حبيب مامي "مالك تيتة قلتلي انك مش راضي تاكل وزعلان بقالك يومين 


قام خالد وهو يجلس" مش ليا نفس يا مامي 


احلام:ليه بس يا حبيبي قولي مالك 


خالد:زعلان يا مامي "صحبي الي بحبه مش بيجي بقالو يومين 


احلام:امممم صحبك عشان كده طيب اتصل به 


خالد:معرفلوش رقم خالص يا مامي 


احلام:طيب يا حبيبي هو ممكن يكون تعبان 

او في ظروف عنده "ان شاء الله  هيرجع  وتشوفة في المدرسة "مش عيزاك تزعل بليييز 


خالد:حاضر يا مامي 


احلام:تسلملي يا روح مامي 


........................


في اليوم التالي 


ذهب خالد الي المكان الذي يعشقة امام البحر 

ركض خالد الصغير في احضان خالد اول ماراه

ضمه خالد الي حضنه "وحشتني يا خلود 


خالد الصغير:انا زعلان منك اوي ياخالد 


نزلو خالد من حضنه ثم جلس علي الرمال 

ليه بس يا خلود زعلان مني ليه بقي 


خالد الصغير:عشان بقالك يومين مش بتيجي


خالد:معلش يا حبيبي غصب عني انا كنت تعبان 

اوي وكان عندي حمى


خالد الصغير:الف سلامة عليك يا خالد 


خالد:الله يسلمك يا سيدي"بص بقي عشان اعوضك اليومين الي فاته "ايه رايك نروح 

اي حتى نخرج انا وانت 


خالد الصغير:ياريت يا خالد ياريت 


خالد:ماشي يلا بينا 


اخذ خالد ابنه لكي يفسحة في معاد المدرسة 


....................


جلست احلام بغضب "يعني ايه ميجيش لحد دلوقتي حتي مش بيرد علي تليفون 


عزة:والله يا مدام لمي اتصلت بيه كتير مابيردش 


احلام:ازاي يعني 'ده استهتار 


عزة:ممكن يكون عنده ظروف يا مدام لمي


لمي:طيب يا عزة روحي انتي علي مكتبك 


ذهبت عزة الي مكتبها "اخذت احلام هاتفها لكي تتصل بيه لمرة الثانية رمت احلام الهاتف بغضب عندما سمعت اغلاق هاتفة


ماشي يا خالد ماشي يا انا يا انت لما اعرف سر الي بينك وبين احمد لازم اعرف انت ليه سبتني وازاي انت محافظ علي صوري وبدافع عني 


انا مبقتش فاهمة حاجة "انا لازم ارحلو واعرف الحقيقة كلها لازم "قامت احلام اخذت محتويتها ثم ذهبت الي خالد في الفندق 


......................


ركن خالد سيارته امام فيلا احلام " اتفضل وصلني يا ياسي خالد 


خالدالصغير:شكرا علي خروجة الحلوا دي 


خالد:العفو يا حبيبي انت تأمر "اليومين دول هنقضيها خروج كتير انا وانت بس عايز اطلب منك طلب 


خالد الصغير:اتفضل اطلب 


خالد:عايزك متهربش من اامدرسة"انا كل يوم هعدي عليك اخرج معاك "انا هكلم ممتك استأذن منها اننا نخرج بعد معاد المدرسة "بس توعدني متهربش تاني يا خلود

 

خالد الصغير:ماشي عشان خاطرك مع ان مبحبش مدرستي دي 


خالد:معلش يا لمض عشان خطري انا 


ابتسم خالد له ثم نزل من سيارة وهو يودعه 


ابتعد خالد بسيارته لكي يذهب الي غرفته في فندق 


كان عماد جالس في الحديقة "راقب السيارة الذي نزل منها خالد ابن اخته احلام "اقترب منه عماد 

عماد:خالد انت ازاي خرجت من مدرسة ومين الي وصلك ده 


خالد:ده صحبي يا خالو جه خدني من مدرسة وخرجني مع بعض وبعدين وصلني 


عماد:صحبك مين ده كبير ازاي يخدك من مدرسة

انا هاجي بكرا معاك مدرسة اشوف مين الراجل ده وعايز منك ايه "


خالد:بقول لحضرتك صحبي وبعدين عايز تيجي تعالي عن اذنك يا خالو "ذهب خالد وهو غاضب من خالة


جلس عماد وهو يلعن في اخته احلام علي اهمالها لأبنها


......... ........


طرقت الباب عدة مرات ثم اخذت هاتفها لكي تتصل به "اف اف لسه قافل موبايل 


راح فين ده "ماشي يا خالد لما اشوفك 


اتي خالد من خلفها وهو ينظر بستغراب 

انتي تاني ايه الي جابك 


استدارت احلام بوجهها تنظر له "انت كنت فين 


خالد:نعم يعني ايه كنت فين 


احلام: انا استنيتك النهاردة ومجتش الشغل يا خالد  مجتش ليه 


خالد:كان عندي ظروف وبعدين ايه الي حصل يعني لكل ده "مفيش حاجة تستدعي انك تجيلي هنا الفندق 


خجلت احلام من كلامة" انا اسفة بس حبيت اشوفك واطمن عليك يا خالد 


خالد:انا كويس "ممكن تتفضلي دلوقتي 


اقتربت احلام منه بغيظ "انا ممكن اعرف انت واخد مني موقف ليه 


نفخ خالد بديق ثم اقترب من باب غرفته فتح الباب ثم دخل الي داخل "دخلت احلام خلفة 

ممكن ترد عليا لو سمحت ليه بحس انك مش طايق تشوف وشي 


خالد:عشان انا مش عايز اتعلق بحد بعد الي حصل امبارح اتأكدت ان ممكن اتعلق بيكي وانا مش عايز كده 


احلام:وليه مش عايز تتعلق بيا 


خالد:عشان مش عايز اظلمك زي مظلمتها "انا لو اتعلقت بيكي يبقي عشانها "انا بحس معاكي حاجات كنت بحسها معاها "وقولتلك قبل كده انتي فيكي منها كتير 


احلام:انت كنت بتحبها يا خالد


خالد: هتفرق معاكي ايه "لو سمحت امشي 


اقتربت احلام منه اكثر ثم وضعت يداها علي صدره "جاوبني يا خالد وريحني كنت بتحبها 


نظر خالد في عيونها انتبه بذهول من لون عيونها فهو نفس عيون احلام "انتي غيرتي لون عينك

 احلام:ده لون عيني الحقيقي يا خالد "انا كنت بركب لنزز عشان نظري ضعيف 

 ‏

خالد:غريبة حتي نفس لون عينك 


اقتربت احلام بوجها امام وجهه وانفاسها الحارة 

علي وجهه " كنت بتحب عيونها يا خالد 


اغمض خالد عيونه وهو يستمتع بأحساسة الجميل بجورها ' كنت بعشقهم اوي 

كنت بعشق كل حاجة فيها  

"

احلام:كنت بتحبها يا خالد قولي 


:فتح خالد عيونة لينظر لعيونها "تخيل وجه احلام امامة وهو يتكلم "كنت بعشقها مش بحبها بس "بحبك يا احلام بحبك وحشتني اوي 

نفسي اضمها لحضني تاني 


ابتسمت احلام بفرحة عندما سمعت كلام خالد 

نظرت في عيناه وهيا تبتسم بفرحة "ضعفت امام حبها وعشقها وكلامة الذي فرح قلبها الحزين 


وهيا كمان اكيد بتعشقك يا خالد ثم اقتربت منه وهيا تطبع قبلتها علي شفتيه بكل جرائة 


ظل خالد مذهول لبعض وقت ثم بعد لحظات 

تبادل قبلة معاها وهو يضمها اكثر واكثر الي صدره "اشتعلت قبلة بينهم "حاول خالد بأجهاد الابتعاد عنها وعن احساسة الجميل الذي كان يحسه مع احلام 


وضعت احلام راسها علي راسه "اعتبرني هيا خالد انا موافقة مش انت بتقول بفكرك بيها 


خالد:مقدرش اظلمك لدرجة واستغلك 


احلام:ملكش دعوة استغلني يا خالد انا موافقة 


خالد:انتي عايزة ايه مني بزبط 


احلام:عيزاك انت يا خالد عيزاك انت ثم اقتربت من شفتيه لتطبع قبلة خفيفة "بحبك 


حضن خالد وجهها بيداه "وانا بعشقك يا احلام ثم حملها خالد الي الفراش "وضعها عليه برفق 

ثم انقض علي شفتيها "بدلته احلام قبلة والاحساس والشغف "كان كل واحد يغرق في اشتياقة بعلاقتهم الخاص بينهم 


في صباح 


فتحت احلام عيونها تنظر لخالد الذي نائم بجورها عاري الصدر"ارتسم علي وجهها ابتسامة وهيا تتذكر ليلة البارحة الذي قضتها مع زوجها 

اقتربت منه ثم طبعت قبلة هادئة علي خديه 


فتح خالد عيونه وهو ينظر في انحاء الغرفة ثم عليها "قام مفزوع وهو ينظر لها ولنفسه 

احلام:صباح الخير يا خالد 


وضع خالد يده علي راسه بغضب "صباح الزفت 

ازاي ده حصل ازاي "غبي غبي 


كتمت احلام ضحكتها "في ايه بس مالك 


خالد:بعني مش عارفة مالي انا قولتلك تبعدي عني اهو الي كنت خايف منه حصل 

قام خالد لكي يرتدي ملابسه بينما احلام كانت تجلس تشاهده وهيا تبتسم 


خالد:وهو يجز علي اسنانة"انا ممكن اعرف انتي بتضحكي علي ايه انتي مش حاسة بالمصيبة 


احلام:تؤ تؤ مش حاسة يا كوكي 


رفع خالد حجبيه بذهول "كوكي 


احلام:بدلعك وحش دلعك يا كوكي 


خالد:انتي عرفتي اسم دلعي منين "مفيش غيرها هيا الي كانت بدلعني به 


انفجرت احلام من الضحك علي شكلة 


غضب خالد اكثر منها"انتي بتضحكي علي ايه 


احلام:وهيا تضحك ولا حاجة 


سمع خالد طرق الباب القوي "انا هطلع اشوف مين ياريت تقومي تلبسي حاجة

خرج خالد لكي يفتح باب "انفجرت احلام تضحك علي زوجها وعلي فرحتها بعترافه بحبها وعشقة الكبير لها ثم قامت عندما سمعت صوت احمد 


قامت تردي ملابسه سريعا ثم اقتربت من الباب لكي تسمع حديثم في خارج


...............


خالد:انت ليك عين تيجي هنا يا ابن......


احمد:احترم نفسك يا خالد انا جاي اقلك كلمتين ابعد عن لمي وانسي انك تقرب منها لمي مش زي احلام يا خالد 


خالد:وهو يضحك بسخرية"لمي مين يا حبيبي 

انا قولت بردو اكيد مش هتسيب وحدة زيها كده صدق دخلتها في بالي اهو حاجة انتقم منك منها 


احمد:تنقم مني ليه هو انا الي قولتلك خون احلام واضحك عليها وروح اخطب دنيا 


خالد:انت سبب انت الي قلتلها "لو كنت متكلمتش كنت بنفسي هروح اعترفلها بكل حاجة انا يومها حكيت لدنيا كل حاجة 


احمد:اه عشان كده كنت بتحضنها وتبوسها 


خالد:هيا الي طلبت مني قبل مودعها "انا حبيت احلام حقيقي حبتها وكنت عايز اعيش معاها 

لو كانت ادتني فرصة افهما "مكنتش راحت مني دلوقتي 


احمد:انت عايز تبرر نفسك من ذنبها انت السبب 

في موتها يا خالد 


مسك خالد قميص احمد بغضب "انا مليش ذنب 

الي موت احلام انت انت يا احمد انت السبب 

لولاك مكنتش احلام ماتت وبعدت عني 


شهقت احلام وهيا تسمع حديثهم 

ثم ..............


#جهاد_محمد

#وسواس ملاك


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #التاسع #عشر


احمد:انت عايز تبرر نفسك من ذنبها انت السبب 

في موتها يا خالد 


مسك خالد قميص احمد بغضب "انا مليش ذنب 

الي موت احلام انت انت يا احمد انت السبب 

لولاك مكنتش احلام ماتت وبعدت عني 


شهقت احلام وهيا تسمع حديثهم 

ثم فتحت الباب لكي تراهم اكثر وعلامات الصدمة علي وجهها 


ابعدو احمد عنه بعنف"بقولك ايه انت مش  هتجيب غلطك عليا "احلام ماتت وخلاص 


لمي تبعد عنها بدل مزعلك يا خالد "انا حزرتك


خالد:مش هبعد عنها الا لما تقولي دفنت احلام فين  انطق يا اخي 


احمد:معرفش قولتلك ميت مرة معرفش 


خالد:مسيري هعرف دفنتها فين يا احمد ومسيري انتقم منك "وحياه كل سنين الي عشتها بعيد عن احلام "لخليك تعيش الي عشته 


احمد:انا مش انت يا احمد انسي 


خالد:اطلع برة بدل مقتلك بإيدي يا احمد 


ابتسم احمد ابتسامة سخرية ثم ابتعد ليغادر 


كسر خالد الزجاج الذي علي طاولة بانفعال 


جلست احلام علي الفراش وهيا تمسك راسها بألم "دخل خالد الغرفة بانفعال "اقترب منها وهو يمسكها من يداها بعنف"انتي ايه الي بينك وبين الواد ده


احلام:والدموع علي وجهها"مفيش يا خالد 


خالد:في ولا مفيش ميفرقش معايا خالص 

اسمعي من النهاردة تنسي حد اسمه خالد وتنسي الي حصل بنا "عيزك تطلعي من حياتي 

ثم اخذها من يداها يسحبها الي خارج الغرفة 

يلا اطلعي برة مش عايز اشوف وشك تاني 


وقفت احلام وهيا في عالم تاني لا تستوعب ماذا يحصل لها 


صرخ خالد في وجهها"بقولك اطلعي برة 


انفجرت احلام من البكاء ثم وقعت مغشي عليها 


.......................


طرقت سامية الباب عدة مرات ثم فتحت لها 

شقة الجاره جوار شقة احلام القديمة 

مين الي بيخبط هنا مفيش حد فيهم هنا 


سامية :مساء الخير يا حببتي "كنت بسأل علي استاذ مصطفي ومدام سماح 


الجارة:يااااه دول مشيو من هنا من 6 سنين 


سامية:طيب يا حببتي متعرفيش تقليلي هما فين


 الجارة:بصي يا حببتي الي اعرفة ان هما سفرو من 6 سنين وبعدين رجعو من كام سنه بعد ما ربنا فرجها عليهم وراحو فيلا في تجمع 

 ‏

سامية:طيب تعرفي عنوان فيلا دي 


الجارة:اه اعرفها من مرات ابنهم اصل انا بأجر شقة دي منها اصل كانت شقتها 


سامية:طيب ونبي ينوبك سواب عايزة العنوان 


الجارة:طيب قليلي قبلا انتي منين تعرفيهم 


سامية:الا اعرفهم اانا ام خالد كان مجوز بنتهم احلام الله يرحمها 


شهقت الجارة بفزع "هيا احلام ماتت حصل امتي ده "دي انا لسه شيفاها من شهر يا عيني علي شبابك يا حببتي 


سامية:مين دي الي شفتيها "احلام ماتت من 6 سنين 


الجارة:يمكن انا غلطانة بصي يا حببتي انا هدخل اجبلك العنوان "بس انا متأكده ان هيا احلام 

ثم دخلت لتعيد العنوان وبعد ثواني اتت الجارة بالعنوان "اتفضلي يا حببتي 


اخذت سامية العنوان وهيا تفكر في كلام الجارة


....................


اخذ خالد كوب الماء ثم ناولها لأحلام "خدي اشربي يا لمي 


نظرت له لمي ثم عادت الي بكأها مرةثانية 


زفر خالد بضيق"خلاص انا مقصدش اجرحك كده بس الحمار صحبك ده ديقني جدا 


احلام:احكيلي يا خالد هو عمل معاك ايه ارجوك 


خالد:اقولك ايه "اقلك زفت ده هو السبب ان تموت مراتي قدام عيني 


حاولت احلام تسيطر علي اعصابها "طيب احكيلي بتفاصيل يمكن اقدر اسعدك 


تنهد خالد بضيق وهو يتذكر ماضيه الحزين 

من 6 سنين "نزلت مصر في زيارة لأهلي 

كنت نازل عشان ازرهم عادي "اهلي سعتها

صمموا ان استقر في مصر انا رفضت جدا لأن كنت حابب امريكا ومركزي وشغلي هناك 

في يوم نزلت اقابل صحبي "قابلتها صدفة 

كانت ضعيفة ومكسورة بينهم "نزلت من عربيتي ادافع عنها صعبت عليا اوي "ومن الحسن حظ امي جبتلي عروسة كانت نفس البنت الي قبلتها صدفة تبقي احلام"اول مشفتها ثرت عليهم وزعلت عشان شكلها مكنش جميل 

اضطريت اتجوزها عشان اقدر اسافر امريكا تاني كانت في نيتي اتجوزها كام شهر وبعدين 

اطلقها""مرت الايام وانا عايش معاها 

كنت بضحك عليها ديما وبفهما ان بحبها وانا سعتها كنت معتقد بحب وحدة تانيه كانت جميلة 

مع الوقت اتعلقت بأحلام عرفت معدنها الحقيقي عرفت جمالها مش في شكلها لا جمالها في روحها بس في نفس وقت انا زي اي شاب عايز بنت حلوه "عشان كده وافقت علي خطبتي من دنيا 

وفي يوم خطوبتي" قلبي كان معاها حسيت 

ان مش قادر اكون مع غيرها قررت سعتها ان افضل مع مراتي واكمل معاها لحد مجه الشيطان وخرب كل حاجة  احمد زفت كلم احلام عرفها بخطبتي علي دنيا وفي نفس اللحظة الي كنت بعترف لدنيا علي الحقيقة جات احلام وشفتني معاها "شفتني في حضنها و و ببسها " هيا الي طلبتها مني قبل مودعها "كنت حابب انفز اي طلب لدنيا لأن كنت حاسس بذنب نحيتها هيا كمان " بس احلام كنت حاسس معاها بالحب الحقيقي فعلا وللاسف هيا متنديش فرصة افهمها "جريت مني ورمت نفسها تحت العربيه 

وللاسف ملحقتهاش بعدها بيومين جه الشيطان ده وقالي انها ماتت "سعتها جالي انهيار عصبي 

من احساسي بذنب وفقدان اغلي شخص في حياتي " وبعد فترة لما قومت "عرفت ان زفت ده دفنها هنا في مصر" حاولت بعدها اعرف دفنت فين للاسف معرفتش حتي اهلها اختفو 

حولت اوصلهم هما كمان بردو معرفتش"هيا دي يا ستي حكيتي مع الشيطان الي اسمه احمد 

ضحك علي مراتي وفهما ان هيعملها عملية تجميل عشان يسعدها بس الحقيقة ان كان عايز يستفيد لمصلحته "نبهتها متسمعلهوش 

هو شيطان شيطااان يا لمي عشان كده بنبهك ابعدي عنه احسن


ظلت احلام  تستمع ليه وهيا تبكي بصمت علي ظلمها الكبير لزوجها ولحببها الذي حبها وعشقها بجنون ظل وفي لها بعد كل هذه سنوات 


خالد:ممكن تبطلي عياط انتي ساكتة ليه اتكلمي


احلام:ممكن اطلب منك طلب يا خالد 


خالد:اطلبي يا لمي خير عايزة ايه 


احلام:خدني في حضنك ارجوك ضمني محتاجة 

حضنك يا خالد 


نظر لها خالد بتردد ثم اقترب منها لأخذها قي حضنه ليضمها الي صدره


وضعت احلام راسها علي صدره وهيا تبكي 

سمحني يا خالد سمحني ارجوك 


خالد:اسمحك علي ليه لمي "انا الي غلطت فيكي 


لمي:انا بحبك اوي اوي يا خالد بحبك فوق متتصور "ارجوك خليك معايا وجمبي 


ابتعد عنها خالد وهو يبعد نظره عنها"وانا مش هقدر ابادلك نفس الحب انا اسف "انا لسه بحبها 


احلام:انا زيها يا خالد زيها انت الي قولت بنفسك كده 


خالد"لمي قومي امشي "وانسي خالص الي حصل امبارح والنهاردة لو بجد عيزاني افضل في الشركة معاكي "انا هطلع وانتي لما تقدري تمشي تقدري تروحي في اي وقت عن اذنك 


.....................


نزلت احلام من سيارتها شاردة الذهن 

اوقفها عماد بصوته الصارم "احلام استني 


نظرت له احلام بوجهها الشاحب الحزين 


اقترب منها عماد وهو علي وجهه الغضب"كنتي فين من امبارح وشكلك عامل كده ليه


احلام:سبني يا عماد ارجوك انا مش قادرة اتكلم


عماد:طبعا انتي مش فاضية الا شغلك والصرمحة مع اازفت الي اسمه احمد"ممكن يا هانم تقليلي ابنك بيقابل مين كل يوم وبيهرب من مدرسة كمان

 

احلام:ايه بيهرب ازاي 


عماد:بتسأليني انا "ابنك كل يوم بيهرب من مدرسة ومتعرف علي راجل كبير شحط وصلة لحد هنا وكمان بيخرج معاه "انتي لو عينك علي ابنك كنتي عرفتي هو بيعمل ايه ومين الراجل المجهول ده  "ممكن يكون حرامي ولا حد بيترصد ليكي ولينا علي حاجة 


احلام:انت عرفت كلام ده منين يا عماد


عماد:من مدير مدرسة اتصلت بيه وحكالي كل حاجة وبكرا اصبح هروح اشوف مين الراجل ده 

ياريت حضرتك تفضي من وقتك الثمين شويه لأبنك يا هانم


احلام:كفاية يا عماد كفاية"انا مش ناقصة ارجوك سبني عن اذنك 

 

ذهبت احلام وهيا تركض  الي غرفتها لكي تنعم براحة لكي تفكر ماذا تفعل بعد معرفتها الحقيقة


..................


مر يومين علي خالد كان يذهب لنفس المكان ينتظر خالد بفارغ الصبر مثل كل يوم 

زفر بضيق من عدم مجيئة لهذه المدة ثم قرر يذهب الي شغلة ثم بعدها الي منزل خالد ليطمأن عليه 


جلس خالد في مكتبه بعد وصولة "رفع سماعة الهاتف لكي يتصل بيها في مكتبها وكا العادة ردت عزة عليه 


عزة:خير يا باشمهندس حضرتك تأمر بحاجة 


خالد:مدام لمي لسه مجتش يا عزة 


عزة:لا يا باشمهندس "اعتزرت النهاردة كمان 


خالد:هو في حاجة معاها هيا بخير 


عزة:معرفش والله يا باشمهندش 


خالد:طيب يا عزة سلام 


قفل خالد وهو يضع سماعة الهاتف بغضب 

مالي انا ، ما تيجي ولا متجيش "فوق يا خالد انت عايز تتعلق بحد غير احلام"ولا عيزها عشان بتفكرك بيها"يوووه انا لازم اطلعها من دماغي 


قام خالد ثم اخذ محتوياتة لكي يذهب الي منزل خالد الصغير الذي تعلق به بشدة 


...................


كان الجميع جالس علي مائده الطعام في الحديقة يتحدثون "كانت شاردة في كلامة منذ يومين كانت تفكر بموجهة خالد بالحقيقة 


قطع شرودها عماد اخيها"احلام انتي معانا 


احلام:اه معاكم يا عماد


مني:مالك يا احلام بقالك يومين زعلانة 


عماد:يمكن زعلانة علي اهمالها لأبنها"ممكن اعرف الولد منعاه يروح المدرسة ليه


احلام:عشان اطمن عليه انا مش فايقة للراجل الي قلتلي عليه "عايزة احل مشاكلي وبعدين افوق لمشاكل خالد 


كاد عماد يرد عليها قطع حديثة مجيئ سيارة 

تقف في الحديقة ينزل منها خالد وهو يبحث عن احد 

وقف عماد وعلامات الغضب علي وجهه"اهو هو ده يا احلام الي وصل خالد قبل كده 


قامت احلام وهيا تحدق النظر فيه من بعيد 


عماد:تعالي معايا لما نشوف حكايتة ايه 

اخذ عماد احلام ليذهبون ليه 


وقفت احلام في منتصف الطريق وعلامات الصدمة علي وجهها 


نظر خالد بذهول من الاثنين الذي يقتربون منه 

نعم انها هيا لمي وو و عماد نعم عماد 

اخو احلام اتسعت عيونة بفرحة وتسرب امل داخلة عندما راي عماد امامة واخيرا هيعلم مدفن زوجته ..........


#الدميمة والوسيم 

#جهاد_محمد



الدميمة #و #الوسيم/#الفصل #العشرون


اقترب خالد منهم وبدخلة الامل الكبير معرفة مدفن زوجته "


وقف عماد مصدوم من رأبت خالد"انت مستحيل 


خالد:عماد اخيرا لقيتكم "كنتم مختفيين فين 


استدار عماد ينظر لأخته احلام التي كانت خلفة 

بحث عنها في جميع الحديقة بعيونة "راحت فين دي


خالد:عماد انا كنت بدور عليكم بقالي كام سنه مكنتش اتوقع أن القيكم صدفة'هو انت قريب خالد 


ظل عماد صامت لا يصدر منه اي تعبير 


خالد :ساكت ليه يا عماد "انا عارف انك مش طايق تشوف وشي بعد الي حصل لأحلام 


خالد:انت رجعت أمتي من امريكا 


خالد:بقالي اكتر من شهر "حاولت اوصلك أو اوصل لعمي مصطفي عشان اعرف مكانها


عماد:مدام انت عايز تعرف مكنها بعدت عنها ليه كل المدة دي


خالد:منا لسه بقولك دورت عليكم كتير 


اتي خالد الصغير يركض في أحضان خالد بعد مرائ 

خاااااااالد انت جيت 


حملة خالد وهو يضم بقوة:أيوة جيت يا نصاب 

بقالي يومين مش بتيجي قولت لازم اطمن عليك 


خالد الصغير:غصب عني مامي مكنتش بتخليني اروح المدرسة حتي أسأل خالو عماد


خالد:خالة عماد 'ايه ده يا عماد انت ليك اخت تاني غير احلام 


عماد:لا طبعا مليش غيرها وانت عارف 


خالد:انا مش فاهم حاجة 


عماد:وحياتك ولا انا 'انا حاسس نفسي في فلم مصري قديم قديم 


خالد:طيب ممكن تفهمني خالد يقربلكم ايه وفين مدفن احلام 


عماد:ايه مدفن مين مش فهمك 


خالد:مدفن اختك يا عماد عايز اعرف احلام مدفونة فين 


.......................


دخلت احلام غرفتها ثم أغلقت الباب وهيا تأخذ نفسها بصعوبة جلست علي فراش وهيا تضع يداها علي قلبها 

هيعرف الحقيقة "اعمل ايه اعمل ايه بس ياربي 

انزل احكيلو كل حاجة طيب اقلو ايه بس 


سمعت احلام طرق الباب "مين قلتها احلام بخوف 


مازن:انا مازن يا احلام في ايه يا بنتي افتحي 


فتحت احلام الباب تنظر لأخوها الكبير'مازن 


مازن:في ايه جريتي من الحديقة ليه بعد ما شفتي الراجل ده وعماد مالو اتغير ليه اول مشافو 


احلام:هما فين يا مازن 


مازن:عماد اخدو ودخلوا غرفة المكتب 'ممكن اعرف في ايه 


احلام:ببكاء في مصيبة مصيبة يا مازن 


مازن:طيب اهدي واحكيلي في ايه 


احلام:الراجل الي تحت ده يبقي خالد جوزي 


مازن:بصدمة ايه جوزك 


..........................


نزلت سامية من سيارة الأجرة أمام بوابة الفيلا ثم دخلت الي داخل الحديقة تبحث عن اي حد موجود 

اقتربت من بوابة داخلية لكي تطرق الباب 


فتحت لها الخادمة 'مين حضرتك

 

سامية:انا سامية كنت بسأل عن مدام احلام هيا موجودة


انتظرت سامية رد لكي تتأكد من كلام الجارة 


ابتسمت الخادمة وهيا تقول' اه موجودة فوق في غرفتها 


شهقت سامية بصدمة:يعني احلام موجودة 


الخادمة:أيوة فندم موجودة 'اتفضلي وانا هندهلها 

 لحضرتك "دخلت سامية الي داخل الفيلا تنتظر مجيئ احلام لكي تتأكد أنها هيا حقيقي "ثم تفاجئت بخالد ابنها داخل غرفة المكتب 'كان الباب مفتوح وكان واضح عماد وخالد وهم يجلسون أمام بعض علي مكتب 

اقتربت من الباب لكي تدخل عليهم لكي تفهم اللغز العجيب 


قام خالد وهو ينظر لوالدته بذهول 'ماما انتي ايه اللي جابك هنا'


سامية:انت ايه الي جابك يا خالد عرفت منين 


خالد:عرفت ايه يا ماما انا جيت هنا صدفة حتي مكنتش اعرف ان هنا أهل احلام الله يرحمها 


نظرت سامية لعماد بغضب' هتكلم انت ولا اتكلم انا 


قام عماد وهو يقترب منها' هيا الي هتتكلم بنفسها 


خالد:هو في ايه انا مش فاهم حاجة 


...................


مازن:بغضب 'الحيوان الحقير ابن...... كل ده يطلع منه 


احلام:مكنتش اتوقع كل ده يطلع من احمد 


مازن:عماد كان عنده حق 


احلام:اعمل ايه يا مازن أنا خايفة انزل احكي لخالد 


مازن:لازم تنزلي احكيلو كل حاجة لازم يا احلام 


احلام:أنا خايفة اخسرو يا مازن خايفة ميصدقنيش انت متعرفش هو دلوقتي متعلق بيا ازاي واد ايه اتعذب 


مازن:مفيش مفر يا احلام 'الاحسن تنزلي تحكي ليه كل الحقيقة بنفسك ولازم يعرف الولد الي تحت ده ابنه 


دخل عماد في هذه لحظة " طبعا لازم يعرف خلاص يا

 احلام ام خالد عرفت انك عايشة انزلي بنفسك 

عرفيه انك انتي احلام مش لمي وان الولد الي متعلق بيه اوي ده يبقي ابنه يا احلام انزلي ورجعي جوزك تاني ليكي 

بدل متخسريه لو عرف الحقيقة من حد تاني 


........................


نفخ خالد بديق'يعني مش عايزة تقولي في ايه 


سامية:لما اعرف انا في ايه اهو كلها حبه ونعرف الحقيقة 


خالد:حقيقة ايه يا ماما متخلنيش زي الاطرش في الزفة 


طرق خالد الصغير الباب'ممكن ادخل 


ابتسم خالد له'طبعا يا خلود تعالي اعرفك علي ماما 


دخل خالد وهو ينظر لسامية' هيا دي ممتك


خالد:اه ياسيدي خالد ممتي حببتي هيا دي 


خالد الصغير:انا كمان هعرفك علي ممتي 


سامية: مين ده يا خالد 


خالد:ده الولد الي حكتلك عليه يا ماما بس معرفش يقربلهم ايه هنا 


بث شك داخل سامية بعد معرفته اسمه وتعلق خالد بيه بدون سبب "هياا ممتك يا حبيبي اسمها ايه 


نظر لها خالد وهو يبتسم' ماما احلام 


تغير تعبير خالد بعد سماع اسمها'احلام مين يا خالد 


خالد الصغير:ماما يا خالد زي دي مش هيا ممتك 


خالد:انا انا مش فاهم حاجة ازاي احلام امك وهيا ماتت وهيا مراتي ازاي 


انا هفهمك يا خالد هفهمك كل حاجة 

وقف خالد وهو ينظر لمي بصدمة'انتي هنا ازاي 


دخل بجوارها خالد ومازن 'عماد'اهدي خالد 


لو سمحت يا طنط سامية تعالي معانا برة خليهم 

يتكلمو مع بعض علي رحتهم 


قامت سامية وهيا معلقة نظرها علي احلام بذهول 

اخذها عماد من يداها 'تعالي معايا وانا كمان هفهمك كل حاجة 


خرجت معهم سامية ثم أغلقت الباب علي خالد واحلام 

خالد:انا مش فاهم حاجة عايز اعرف في ايه


اقتربت احلام منه كانت لا يوجد مسافة بينهم 

أخذ احلام يد خالد ثم وضعتها علي وجهها لكي تمشي بها علي ملامح وجها " هتفهم كل حاجة لو ركزت في عيني وفي ملامحي الي اتغيرت يا خالد 


بلع خالد ريقة وهو معلق نظرة عليها بدء يحتس وجهها 


احلام: معقول يا خالد كل المدة الي كنت جمبي معرفتنيش 'من رحتي الي كانت بتفكرك بيها عيوني 

جسمي أيدي حتي بعد الي حصل بنا  كل ده مخلكش تشك لحظة أن ممكن اكون 


قاطعها خالد بذهول 'مستحيل ازاي 'انتي فيكي منها بس بس مستحيل تكوني هيا 


احلام: لا يا خالد انا هيا بصلي كويس وانت تتأكد 


ظل خالد ينظر لعيناها بدقة "ثم حسس وجهها بقوة لكي يتأكد من احساسة 


خالد:احلام 


انفجرت احلام من اابكاء 'ايوة احلام  احلام مراتك وحببتك "انا احلام يا خالد .........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم/#البارت #الواحد #وعشرون


خالد ينظر لعيناها بدقة "ثم حاسس وجها بقوة لكي يتأكد من احساسة 


خالد:احلام 


انفجرة احلام من بكاء 'ايوة احلام يا خالد مراتك وحببتك "انا احلام يا خالد


خالد: ازاي انتي احلام ازاي مستحيل 


احلام:لا مش مستحيل "انا عملت العملية غيرت شكلي بس مغيرتش احساسك بيا ولا حبك يا خالد 


ابتعد عنها خالد وهو ينظر لها بصدمة"احلام 

ازاي ده حصل ازاي انا هتجنن ثم اقترب منها مرة ثانية وهو يتفحصها بدقة ملامحها عيونها جسدها كل شئ 

اخذها من خصرها ليضمها لحضنه بقوة "كان يعتصرها بين ضلوعة'احلام انتي ازاي انا مش قادر اصدق انا بحلم 


احلام:لا يا خالد مبتحلمش انا هيا انا اهو بين اديك 


ابعدها خالد عن حضنه والإبتسامة تنور وجهه 

وحشتيني يا احلام وحشتيني 


احلام:وانت يا خالد وحشتيني انت متعرفش داخلي ايه كنت بموت من غيرك 


خالد:وانا يا احلام كنت بموت كل يوم بعد معرفته انك ثم صمت عندما تذكر خبر موتها واختفأها كل هذه المدة 

تغيرت نبرت صوتة وملامحة ' انتي كنتي فين كل سنين دي وازاي ليكي علاقة بااحمد ده وازاي قالي انك موتي فهميني يا احلام 


خفضت احلام رأسها بخجل"اسفة يا خالد سامحني

 

تحولت ملامح خالد الي غضب'اسامحك  يعني ايه 

دي كانت لعبه منك يا احلام 


رفعت احلام رأسها سريعا لكي تدافع عن نفسها 

لا يا خالد والله ابدا صدقني انا معرفش انك فكرني ميته 

احمد قالي غير كده 


تعالي صوت خالد بغضب شديد"احمد أيوة قولي كده البيه حبيبك الي جاي يهددني بكل بحاجة ابعد عنك 

وبعدين ازاي تخبي عليا شخصيتك الحقيقية هااا 


احلام :اهدي يا خالد وانا هفهمك كل حاجة 


خالد:تفهميني ايه بظبط 'انا عايز اعرف الحقيقة 

الولد الي برة ده ابنك حقيقي 


احلام: بلعت رقها بخوف من شكلة ثم قالت بصوت متقطع 'ايوة خالد يبقي ابني 


مسك خالد يداها بقوة'ابنك ازاي ومن مين يا احلام 

ازاي ابنك وانتي مراتي ازاي.... ثم صمت وهو يظهر علي وجه صدمة'اوعي تقولي الي برة ده 


احلام:أيوة ابنك يا خالد ابنك انت 


جلس خالد علي كرسي من صدمات المتتالية علي رأسه

جلست علي علي قدميها أمامة ثم وضعت يداها علي يداه

خالد يبقي ابنك ومن صلبك يا خالد 


خالد:ابني "انا ليا ابن ومراتي عايشة وانا معرفش 

طيب ليه لييييه مقلتليش وليه اختفيتي ليبيه يا احلام ليه كل ده عشان خبيت عنك موضوع دنيا "انا كنت هقولك انا كنت اقطع علاقتي بيها انا كنت بحبك يا احلام عارفة يعني ايه بحبك كنت ناوي اعوضك عن كل الي عملته فيكي كنت ندمان علي كل لحظة خدعتك فيها 


احلام:ارجوك سامحني يا خالد 


قام خالد وهو يتعالي صوته بانفعال"اسامحك عايزاني اسمحك علي ايه علي كدبك سنين دي انك عايشة 

ثم تابع بصراخ وغضب اقوى"عارفة اد ايه اتعذبت عشانك عارفة كام مرة قلبي كان بيتقطع من بعدك عني عارفة كام سنه عايش بزمبك وبعد كل ده عايزاني اسمحك 

اسمحك علي كل ده ولا اسمحك علي ابني الي خبتيه عليا ولا علاقتك بالواطي الي جاي بكل بجاحة يهددني 

علاقتك بيه يا احلام عشان يكلمني بجرائة دي 


قامت احلام وبدء البكاء والخفوق في صوتها 

والله ما ليا بيه أي علاقة انت اديني فرصة افهمك 


خالد:تفهميني ايه هاااااا 


اتنفض جسد احلام بخوف من صوته العالي وغضبه 

خالد ارجوك متخوفنيش منك 


اقترب منها خالد 'تخافي مني يا احلام 


احلام:أيوة شكلك يخوف'ممكن تهدأ وتديني فرصة 


خالد:مفيش فرص يا احلام 'الحكاية واضحة زي عين شمس مش محتاجة توضيحي حاجة 


احلام:لا انت مش فاهم حاجة ولا عارف حاجة 


.................


اقتربت سامية من حفدها خالد 'انت ابن ابني


خالد:يعني ايه يا طنط 


سامية:لا طنط ايه انت تقولي يا تيتة"انا اللي تيتة 

اقترب عماد منهم ثم أخذ خالد'يلا خالد اطلع علي غرفتك


خالد:هيا بتقول انها تيتة يا خالو 'ازاي هو انا ليا تيتة غير تيتة سماح 


سماح:اه يا خالد يا حبيبي ليك تيتة ام ولدك خالد 

أخذ سامية من  يداه ثم حملته لكي يجلس علي حجرها 

اسمع يا خالد انا ابقي ام ابوك مش انت اسمك خالد خالد 


خالد:أيوة اسمي خالد وبابا اسمه خالد 


سامية:عليك نور انا بقي ابقي ام خالد ابوك يعني ابقي تيتة يا حبيبي 


خالد:طيب انتي ازاي تيتة وام بابا وانتي ام خالد صحبي 


ابتسمت سامية ثم نظر للموجدين الجالسين بخوف  من معرفة الولد الصغير الحقيقة 

ماهو يا خالد الي جوة وصحبك ده يبقي باباك 

خالد يبقي ابوك يا حبيبي 


نظر خالد الي خالو 'هيا بتقول ايه يا خالو 


عماد:مكنش وقته خالص يا طنط تقولي الكلام ده قدام الولد لسه بدري عشان يعرف الحقيقة ويستوعبها


سامية:لا طبعا مش بدري 'الولد لازم يعرف ابوه مش كفاية سنين الي اتحرمو من بعض كل سنين دي بسبب واحد زي ده حقير لا عنده ضمير ولا احساس


خالد: ممكن افهم ايه موضوع يا خالو 


اقترب عماد من خالد ثم حملة بين يديه'بص يا خالد انت دلوقتي كبرت وبقيت راجل لازم تعرف الحقيقة 

مش ديما كنت بتسأل عن باباك 


خالد:ايوة خالو وانت ديما بتقولي انو مسافر حتي ماما 


عماد:طيب اهو بابا رجع من السفر 


خالد:يعني خالد صحبي يبقي بابا جوز ماما 


عماد:أيوة يا خالد يبقي بابا وجوز ماما 


نزل خالد من أحضان عماد ثم ركض الي غرفة المكتب 


...............


ابتعد خالد عنها وهو ينوي الرحيل من أمامها

امسكته احلام بتوسل:استني خالد عشان خاطري اديني فرصة ارجوك يا خالد 


خالد:ابعدي عني يا احلام ثم ابتسم بسخرية اقصد يا مدام لمي 


وقفت احلام أمام الباب لكي تمنعة من خروج'انت مش هتمشي من هنا الا متسمعني 


فتح خالد الصغير باب يشاهد ولدوا والدته وهم يتحدثون 

اقترب خالد من ابيه وهو يرفع رأسه لكي ينظر له 

انت بابا يا خالد 


نزل خالد لمستواه ثم قربه الي حضنه'ايوة انا بابا 

ظل خالد يتأمل ابنه الذي في من ملامحة كثير 

كان لازم اعرف انك ابني يا خالد انت فيك حاجة مني 


ضم خالد الصغير ولده وهو يبكي "انت بابا بجد انا فرحان اوي عشان انت بابا انا بحبك اوي اوي يا بابا 


ضمه خالد والدموع تنهار منه من احساسة الجميل الذي لأول مرة يحسه هو إحساس الابوة'وانا يا روح بابا 


مسحت احلام دمعتها ثم اقتربت منهم "نورت حياتي خالد 

ابعد خالد ابنه عنه ثم نزله الي الأرض وهو ينظر لأحلام 

حياتك الي خرجتيني منها يا احلام 


احلام:لما تهدي يا خالد هعرفك الحقيقة كلها واد ايه انت ظلمني واني مجني عليا زي زيك يمكن غلط ان معرفتكش بشخصيتي اول مشوفتك بس ده بناء علي حاجات كتير اوي انت ظلمني فيها 


دخل في هذه لحظة الجميع الي مكتب ومنهم عماد الذي كان فرحان لأخته واخيرا تجمع شمل بينها وبين زوجها 

يلا يا جماعة الاكل جاهز 


خالد:انا مش عايز اكل  انا هاخد ابني وامشي 


احلام:تمشي فين يا خالد وتاخد ابني مستحيل 


خالد:انتي فكرة أن ممكن اسيب ابني هنا انسي يا احلام لو انا هاخد ابني معايا 


عماد:حقك يا خالد تاخد ابنك بس مش من حقك انك تحرمها من ابنها ولا تحرمة من أمة 


خالد:والعمل انا مش هسيب ابني هنا بعد النهاردة 


عماد:يبقي مفيش الا حلين 'اولا لا انت تقعد معانا في وسط ابنك ومراتك 'يااحلام تلم هدومها وتمشي معاك 


نظر خالد لأحلام بتردد:نعم هو اشتاق لها "بس اتبنى حاجز والم كبير منها 'تنهد بضيق ثم قال وهو يبعد نظرة عنها 

لمي هدومك وحصليني علي العربيه 'ولا مش عايزه تيجي


 ابتسمت احلام بفرحة 'لا طبعا هاجي معاك ثانية وهبقي جاهزة "ركضت احلام الي غرفتها 

 ‏

 ‏ظل خالد يحمل ابنه وهو بضمة الي حضنه بسعادة 

 ‏

 ‏.......................

 ‏

 ‏اخذ عماد ومازن الشونط ليوجهوها الي سيارة خالد

 ‏

 ‏تفاجئ احمد قبل دخولة الحديقة لأحلام وخالد الصغير يركبون سيارة خالد :وكان جميع يودعهم بسعادة 

 ‏جز علي اسنان بغضب ثم ابتعد بدون أحد يراه 

 ‏لكي ينفذ خطتة في ابعاد خالد عن احلام 

 ‏

............


انطلق خالد بسيارة 'كان يعم صمت بينهم "

كانت احلام تراقب خالد 'ابتسمت عندما رات نظراتة موجهة لخالد الصغير'قطع الصمت خالد وهو يسأل ابيه

هو انت كنت فين كل سنين دي يا خالد 


احلام:بصرامة'خالد عيب اسمو بابا وبعدين قولتلك ميت مرة متدخلش في كلام كبار 


ابتسم خالد لأبنه' كنت في أمريكا يا خالد 'كنت بشتغل 


خالد:طيب ليه معشناش معاك هناك 


خالد:والله يا خالد سؤال ده تسأله لماما مش ليا 


اشاحت احلام وجهها وهيا تتجاهل معاملة خالد وكلامة المستفز 


........................


دخل احمد مكتب عزة مساعدة أحلام الشخصية 


عزة:اهلا اهلا يا دكتور اتفضل 


احمد:اهلا بيكي يا عزة قليلي اخبارك ايه 


عزة:تمام الحمدالله " مدام لمي مش موجودة هيا بقلها يومين مش بتيجي يا 


قطعها احمد وهو يبتسم' اهدي بس انا عارف 

انا مش جاي عشان لمي انا جاي عشانك 


عزة:عشاني انا خير يا دكتور 


احمد:بصراحة كده انا جاي اخد رايك في موضوع مكلف بيه يا عزة لازم اعرف رايك النهاردة 


عزة:موضوع ايه خير حضرتك 


احمد:بصي يا ستي انتي طبعا عارفة باشمهندس خالد 


عزة:وهيا تتنفس براحة'الا عرفاه يا دكتور 


ابتسم احمد براحة أكبر علي تأكيد احساسة 'فهذا هيسهل المهمة الذي يردها 


خالد يا عزة معجب بيكي جدا وهو كلفني أن اكلمك واخد رايك 


عزة:بذهول'معجب بيا انا انا 


احمد:أيوة انتي انتي " وكمان عايز يتقدملك 


عزة:انت بتتكلم  بجد يا دكتور طيب ليه مطلبنيش


احمد:خاف يا ستي تكوني مرتبطة لحد تاني 

خالد صديقي من زمان وهو ولو مش واثق فيا مستحيل 

يخليني اجي اكلمك 


عزة:انا مستحيل الاقي احسن من خالد 'ده اي بنت تتمناه يا دكتور وبعدين انا مش مرتبطة خالص 


احمد:بس في مشكلة يا عزة مش عارف اقولهالك ازاي

عزة:مشكلة ايه يا دكتور اتكلم 


احمد:لمي بتحب خالد جدا وبتجري وراه لدرجة أنها هددته لو قرب منك 'هتوديكي وتوديه في داهيه 


عزة:بصدمة ايه مدام لمي 


احمد:ومش بس كده دي خلت والده خالد تحبها وتحب ابنها 'وممتو يا ستي مصممة تجوز خالد ليها 


عزة: والعمل يا دكتور اعمل ايه 


احمد:هقولك هنعمل ايه بس عيزك اسمعي كلامي بحرف الواحد 


.............................


حجز خالد غرفة كبير له ولزوجته وابنه خالد 


جلس خالد علي فراش وهو يراقب احلام وهيا ترتب الملابسها هيا وزوجها وابنها 


تركت احلام الذي في يداها ثم جلست بجوار خالد 

خالد انا عايزة اتكلم معاك وافهمك الحقيقة مش عايزة احس ان تقيلا علي قلبك ومش متقبلني في حياتك زي زمان ارجوك مترجعش الاحساس ده ليا 


نظر لها خالد' ياريت خليتك تحسي بالإحساس ده علي طول يا احلام لو كنت اعرف الي ممكن تعمليه فيا 


احلام:يا خالد كفاية بقي اديني فرصة 


خالد:فرصة ايه هتبرري ايه يا احلام بعد شوفتك واتكلمنا  معاكي وكنتي في حضني عارفة يعني ايه في حضني كل ده وكنتي مخبيه عني انك انتي'ده أنا بنفسي حكتلك اد ايه ندمان واد ايه كنت بتعذب انا رفضت اعمل معاكي أي علاقة شوفتي بنفسك اخلاصي ليكي وبعد كل ده هتبرري ايه بس 'سبيني في حالي 


احلام:هسيبك يا خالد وبكرا تعرف الحقيقة 


اتي خالد الصغير وهو يلعب بينهم 'انا جعان يا مامي


خالد:تحب تاكل ايه يا خلود 


خالد:أي حاجة بس بلييز اكل انا جعان اوي 


خالد:طيب يا حبيبي ثواني والأكل هيطلع انا طلبت من مطعم وزمانة علي وصول


قامت احلام وهيا تتجاهل حديثهم 'اخذت ملابسها ثم توجهت الي المرحاض 


جلس خالد بجوار ابيه وهو يسألة"بابا هو انت مش بتحب ماما 


خالد:انا لا يا حبيبي انا بموت في ماما 'لو لفيت دنيا كلها عمري ما هتلاقي حد يحبها ويخاف عليها ادي 


خالد:امال ليه بسمعك وانت بتزعق ليه في فيلا 


خالد الصغير:,معلش يا حبيبي خلاص انا مش هزعقلها تاني عشان خاطرك 


.............


خرجت احلام من مرحاض وهيا ترتدي المنشفة علي جسدها وشعرها المبلول علي ظهرها "بحثت بعيونها علي ابنها وزوجها في انحاء غرفتها 'سمعت صوت تلفاز من خارج فا علمت انهم في خارج 


اقترب من المراءه لكي تمشط شعرها  الطويل 

دخل خالد غرفة لكي يأخذ الطعام ثم وقع نظرو عليها 

وهيا تقف مثل ملاك في غاية الجمال والأنوثة 


بلع ريقة وهو يحاول يمنع اشتياقة كبير وحبه 


ابتسمت احلام من ارتباك زوجها ثم اقتربت منه 

في حاجة يا خالد 


خالد:ها لا مفيش جاي اخد الاكل اصل قولنا نستناكي بس اتأخرتي قولت اكل  انا وخالد 


اقتربت احلام اكثر "أصبحت أمامة 'معني كده انك كنت هتستناني 


خالد:انا هخرج عن اذنك 


امسكت احلام يده لتمنعة من الذهاب'استني بس 


خالد:عايزة ايه 


اقتربت احلام من وجهه وهيا  تبتسم "وحشتني 


ارتبك خالد اكثر من اعصابة الذي انهارت من قربها 

في حضنه'نعم يتمني يضمها الي صدره


احلام:معقول يا خالد موحشتكش 


خالد:وهو يضعف أمام عيناها 'وحشتيني اوي 

اقترب من شفتيها ليطبع قبلته التي تحمل 

كل الاحساسيس المدفونة وقبل ما يلمس شفتيها 

دخل عليهم ابنهم وهو يصرخ 


انتم بتعملو ايه ........


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم /#الفصل #الثاني   #وعشرون


دخل عليهم ابنهم وهو يصرخ 

انتم بتعملو ايه 


ابتعد خالد فورا عن احلام وهو يوجه نظراته لخالد 

انت ايه دخلك دلوقتي 


خالد الصغير:انا جعان وانتم اتأخرتو عليا يا بابا 


احلام:في حاجة اسمها تخبط قبل متخش 


خالد الصغير:اخبط والباب مفتوح اصلا 


انفجر خالد من الضحك علي لماضت ابنه 


احلام:انت بتضحك علي ايه يا خالد بدل متزعقلة 


اقترب خالد من ابنه وهو يحملة'لا طبعا مقدرش ازعل صحبي 


حضن خالد الصغير' والده 'والله يا بابا انت احلي من ماما 


خالد:اكيد يا حبيبي ده طبيعي 


احلام:دمكم تقيل علي فكرة 'يلا برة 


ضحك الاثنين علي طفولتها '،احنا هنستناكي برة 


خالد الصغير'بسرعة يا ماما جعان 


خرج خالد وهو يحمل ابنه "ظلت احلام تبتسم بسعادة 


......................


عزة:لا مستحيل طبعا اعمل كده 'انت فكرني ايه 


احمد:فكرك بتحبيه يا عزة "احلام لو شفتك معاه 

 هتبعد عنه وتتاكد انكم بتحبو بعض 


عزة:حتي ميمنعش اسلمو نفسي من غير جواز 


احمد:يا خسارة يا عزة كنت فاكر حبك لخالد اقوي 


عزة:اصل مش فاهمة وهو لازم مدام لمي تشفنا كده 

عشان تبعدنا عنه وعني 


احمد:أيوة عشان هتجرح جدا وسعتها هيا تتأكد انها ولا حاجة بنسبة لخالد 


عزة:انا خايفة اوي يا دكتور احمد 


احمد؛متخفيش 'عايزك بكرا تروحي الفندق الي هو قاعد فيه وتكلمي معاه وتتفقو 'اسمعي كلامي ومش هتخسري


..... ................


نهض  احلام من فراش خالد ابنها "بعد اطمئنان أنه سابق في نوم عميق 


دلفت غرفتها ثم اقتربت من فراشها لكي تمدد جسدها بجوار خالد 


خالد:نام خلاص 


احلام:اخيرا نام 'الولد بقي لمض اوي 


خالد:طلعلي وانا صغير كنت مجنن ماما وبابا وعمتو 


احلام:اه بالحق عمته اخبرها ايه 


خالد:اهو تمام كبرت في سن اوي وانتي عارفة الي في سنها 


احلام:طيب واخبار دنيا ايه "اتجوزتها يا خالد 


خالد:انا مين قالك كده اكيد الحقير احمد 


احلام:أيوة قالي انك اتجوزتها وقالي حاجات كتير 


خالد:أيوة جينا لموضوع المهم 'احكيلي بقي 

من اول ما فوقتي في المستشفي لحد مشفتك 

قامت احلام بوضع جلوس ثم بدئت تحكي له 


#فلاش #باك 

افتحت احلام عيونها بعد غيبوبة دامت لمدة ٣شهور 

اقترب منها احمد وهو يبتسم'حمدالله علي سلامة 


احلام:بصوت متعب'الله يسلمك انا فين 


احمد:انتي هنا في المستشفي يا احلام بقالك ٣شهور في غيبوبة "بسبب الحدثة 'ليه يا احلام تعملي في نفسك كده 


اغمضت احلام عيونها وهيا تتذكر مشهد خالد وهو يقبل دنيا  وحضنه لها وخطيبته كل شئ كان يرن في اذنيها 

هربت منها دمعة تحمل الالم الكبير 


احمد:خلاص يا احلام متعمليش في نفسك كده عشان واحد ميستهلكيش 


احلام:انا عايزة امشي 'لو سمحت يا احمد رجعني مصر

من غير ما يعرف 


احمد:متخفيش يا احلام احنا مش في أمريكا احنا في المانيا 


احلام:ايه المانيا ازاي جيت هنا 


احمد:للاسف يا احلام الواطي جوزك مكفهوش الي عملة فيكي وبس لا ده طلب مني أن ارجعك مصر ومخلكيش تتصلي بيه نهائي عشان متخربيش حياته جديدة مع دنيا 


انفجرت احلام من بكاء من الالم والخيبة الذي أحاطت بيها من زوجها وحبيبها 


احمد:بس بقي بطلي تبقي ضعيفة كده هو ميستهلش كل ده يا احلام 


احلام؛رجعني بلدي ارجوك 


احمد:وحياتك هرجعك بس لما اخليكي وحدة تانية 

 'هعملهالك وهتبقي زي القمر 

 ‏

احلام:مش عايزة اعمل حاجة انا عايزة امشي 


احمد:لا لا هتعمليها وهتبقي احسن منه وهتقفي علي رجلك بس اسمعي كلامي 


احلام: كفاية يا احمد الي حصلي انا مش عايزة حاجة 


احمد:متخفيش 'ثقي فيا يا احلام 


احلام:طيب هو العملية دي هتغير شكلي يعني هتخليني 


احمد:هتبقي زي القمر 


احلام:طيب انا لو عملتها هعملها أمتي 


احمد:للاسف بعد ٦شهور علي اقل


احلام:ليه ٦شهور انا هفضل هنا لوحدي المدة دي كلها 


احمد:اولا انتي مش لوحدك اهلك هنا يا احلام اخوكي مازن اتصلت بيه واتفقت معاه يبعت اهلك كلهم وهما هنا بقلهم كام شهر ومنتظرينك تفوقي من الغيبوبة حتي هما مستنيينك برة'ثانيا بقي 'في مانع يخلينا نعمل العملية دلوقتي يا احلام 


احلام:مانع ايه ده 


احمد:مش عارف اقولك ايه 'خلال الغيبوبة الي كنتي فيها اكتشفنا انك 'حامل 


احلام:بصدمة ايه حامل انا حامل 


احمد:أيوة حامل يا احلام حامل في شهر تالت 


ظلت احلام شارده في هذا الخبر 'كانت تختبر احساسها 

هل هذا الخبر فرحا لها تعويضا من ربنا أم نقمة في حياتها

 

............


ظلت احلام خلال ٦شهور الحمل في المانيا في وسط اهلها 

تم معاد العملية بعد ما انجبت خالد بشهر 

وبعد مرور شهرين 


خرجت احلام من المستشفي بشكلها جديد الذي تغير 

كثير 'كان يميزها عيونها "الذي مازالت علي نفس لون 

قرر فريق البحث مكافأة كبيرة لأحلام بعد نجاح الكبير العملية  ونجاح احمد ايضا 


قررت احلام عمل شركة لتجميل لتساعد كل البنات لتغير للأفضل مثلها بإضافة تنسي الامها الكبير الذي سببه خالد لها 

كانت تثبت لنفسها انها فتاه جميلة ناجحة مثل اي بنت 

وقررت تتخلي عن اسمها الذي كانت تكره بشدة بسبب تذكرها بماضيها الأليم 


#رجوع #الي #وقت #الحالي 


تنهدت احلام بضيق عندما كانت تحكي لخالد 


كان خالد يستمع لها بدون اي تعبير أو رد فعل 


احلام:ساكت ليه يا خالد انا حكتلك كل الي حصل 


خالد: تفتكري كل الي قلتيه مبرر يا احلام 


احلام:اه طبعا عشان دي الحقيقة 


خالد:هيا فعلا حقيقة بس الي نستيه يا احلام بسبب غبائك مدام انا مش عيزك ليه خليتك علي زمتي بلاش كده 

انا لو عايز ابعدك عني هكلم احمد  الي حذرتك مليون مرة تكلميه 'انا بنفسي مديت ايدي عليكي بسبب الزفت ده 

مفكرتيش في كل ده "مفكرتيش تكلميني حتي تسأليني تعاتبيني 'بلاش كل ده 'ابني الي اتولد وكبر بعيد عني 

مفكرتيش أن من حقي اعرف ان موجود 


خفضت احلام وجهها بحزن وخجل من نفسها 'انا اسفة بس كان غصب عني '"جرحك كان كبير لدرجة أن عماني يا خالد عماني بجد 


خالد:مكنتش اقصد اجرحك والله يا احلام انا حبيتك 

انا اليوم ده اترجعت في اخر لحظة صدقيني 

والي شفتيه ده مجرد سوء تفاهم 


احلام:انا غلط يا خالد وانت كمان غلط 'ارجوك انسي وخلينا نفتح صفحة جديدة 


خالد:هنفتح يا احلام هنفتح وهنعيش مع بعض 

انا لما صدقت لقيتك تاني 'ولقيت ابني حته مني 

حياتي نورت تاني بيكم بس قبل منفتح صفحة جديدة لازم نقفل القديمة 


احلام:قصدك ايه يا خالد 


خالد:قصدي لازم انتقم من احمد يا احلام 


احلام:هتنتقم منه ازاي خالد 


خالد:هقتلة يا احلام ...........


#دمتم بخير 

#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم


#الدميمة #و #الوسيم /#الفصل #الثالث #والعشرن


اتسعت عيونها بصدمة عندما سمعت كلمته الأخيرة 


نعم تقتل مين يا خالد "انت عايز تودي نفسك في داهية

حرام عليك احنا لما صدقني اتجمعني تاني يا خالد 

عايز  تسبني انا وخالد 'هنهون عليك 


خالد:امال عيزاني اسيبة بعد الي عملة 'انتي فاكرة أنه هيسبني ولا هيسيبك في حالك اكيد في ميت حيلة 

هيعملها عشان يفرق بنا 


اقتربت احلام من خالد'يبقي نقتلو ونودي نفسنا في داهيه 

خالد حبيبي اوعدني انك متعملش كده ارجوك 


خالد:ماشي يا احلام 


احلام:وهيا تلمس وجهه بنعومة "اوعدني 


ابتسم خالد من أثر لمستها الناعمة علي وجه "اوعدك 


احلام:,بحبك 


اقترب خالد من وجها 'وانا بحبك وبموت فيكي وحشتيني 


احلام:وانت كمان وحشتني اوي 


رجعت احلام بظهرها وجسدها تنام علي فراش 

وضع خالد نفسه فوقها وهو ينظر لعيونها وشكلها جديد 

احلام:بتبصلي كده ليه يا كوكي 


خالد:بتأمل شكلك جديد يا احلام' بالرغم العملية 

بس في ملامح من شكلك القديم متغيرتش حاجات كتير 


احلام:بغضب 'قصدك ايه يعني انا لسه وحشه 


خالد:انتي في الأول مكنتيش وحشه بالعكس كنتي حلوة 

فاكرة لما قلتلك 'انتي حلوة من جوة احلي من برة 

ده احساسي بيكي الي فضل يبكر مع حبي يا احلام 


وضعت احلام يداها حولين عنقه' ودلوقتي مش حلو 


خالد:ابقي كداب لو قلتلك اه "انتي بقيتي زي القمر 

كده بقي تهبلي  يا احلام 


ابتسمت احلام بدلع'ماهو ده المطلوب اهبلك يا حبيبي 


خالد: بقيتي شريرة يا احلام اوي من أمتي يا حبيبتي 


احلام:من دلوقتي يا كوكي 


خالد:اموت انا في كوكي يا روح كوكي "وحشتيييني 

قلها خالد وهو ينحي وجهه أمام وجها "اقترب من شفتيها 

اغمضت احلام تنتظر قبلته التي اشتاقت لها "

لمس خالد شفتيها بنعومة ورقة " بدء قبلته 

التي تحمل الكثير من مشاعر الحب والاشياق

بادلته احلام القبلة بنفس الشغف والحب والاشتياق 


ذهب معاها خالد الي عالمهم الخاص الذي اشتاق 

له كثير ليجمع بينهم كل الاحساسيس الجميلة 


.....................


تغلغل ضوء إشعة الشمس الخفيفة الى غرفتهم 

تقلبت احلام بانزعاج من أثر الضوء "فتحت عيونها وهيا تضع يداها علي وجها لتمنع أثر الضوء


نظرت بجوارها مكان خالد 'كان فارغ 'عبست بشدة 

ثم جلست تبحث عنه بعيونها في الغرفة "راح فين 

مصيبة ليكون نزل لي احمد


دخل خالد وابنه الصغير خالد وهم يحملون صينية الفطار 

انطلق من ابتسامة وضحكة خفيفة بعد ما رأتهم 


خالد:صباح الخير يا عروسة 


احمر وجه احلام خجلا من كلمته "صباح نور يا حبيبي بس ايه عروسة دي 


غمز خالد لها 'ايه يا حبيبتي نسيتي امبارح ولا ايه 


اتسعت عيون احلام وهيا تنظر لخالد ابنها الذي يقف يسمع حديثهم وهو لا يفهم شيئ'الولد واقف يا خالد 


نظر خالد لأبنه 'ايه ده مش تكح يا عم انت


خالد الصغير:ايه يا  بابا ما انت عارف ان معاك 

مش انا وانت محضرين فطار لماما سوا 


وضع خالد صينية الفطار امام احلام"طيب تعالي يا لمض عشان تاكل معانا انا وماما 


احلام؛مش معقول انتم عملين فطار ليا بانفسكم 


خالد:اه يا ستي نزلنا انا ولمض ده تحت في مطبخ الاوتيل وحضرنا ليكي احلي فطار 


احلام :وهيا تنظر لهم بسعادة'ربنا يخليكم ليا 


خالد:ويخليكي لينا يا ام خالد يارب 


..................


ركبت عزة السيارة مع احمد لينطلق بيها الي الفندق 

وبعد مدة قصيرة وصل بيها أمام فندق 


احمد:اول ما احلام تنزل عتيزك تطلعي علي طول 


عزة:,بردو مش فاهمة احلام فوق بتعمل ايه عنده 


احمد:مش قلتلك بترمي عليه "هيا حبه وهتنزل 

عايزك بقي تطلعي انتي علي طول "


عزة:حاضر لما نشوف اخرتها ايه  معاها دي 


احمد :وهو يبتسم بشيطانية'اخرها خير يا عزة .انتي وخالد  في الكوشة منورين 


عزة:,يسمع منك ربنا يارب 


............ ............


ارتدت احلام ملابسها ثم أخذت محتوياتها وخرجت الي صالة لخالد وابنها 


قام خالد وهو. ينظر لها بذهول'انتي رايحة فين 


احلام:الشركة يا خالد لازم اروح بقالي فترة مرحتش

 

نظر خالد الي ابنه الذي يشاهد الكرتون 'ثم اقترب من احلام وهو يأخذها بقوة من يداها ليجذبها الي داخل 


 'تألمت احلام من قبضته القوية "اوعي يا خالد أيدي حرام عليك في ايه مالك 

 ‏

خالد:مالي بتسألي مالي 'انتي فكرة نفسك زي زمان 

تخرجي وتيجي بمزاجك من غير متقولي لي اي حد 

انا جوزك يا مدام جوووزك 


احلام:الله انا عملت ايه طيب لكل ده 


خالد:مش عارفة عملتي "لبستي وجهزتي نفسك وجاية تخبريني من باب العلم بالشئ انك نزلا"لا يا احلام "الحياة الي كنتي عيشها زمان خلاص بح 


احلام:يعني ايه يا خالد مش فهماك هتمنعني عن شغلي 


خالد:بظبط كده مفيش شغل واعملي حسابك بعد يومين هنسافر امريكا تاني 


احلام؛نعم لا طبعا وشركتي وحالي ومالي هنا 


خالد:والله معرفش "بعيها اقفليها "تخلي اخواتك يدروها 

أي حاجة المهم بعد النهاردة مفيش خروج لوحدك رجلي علي رجلك يا احلام 


احلام:خالد انت بتهزر صح 


خالد:بانفعال'لا مبهزرش يا احلام كلامي في ايه 


احلام:كلامك كلو غلط انت عايز اهد الي بنيته في سنين يا خالد حرام عليك ،


خالد: اسمعي يا احلام هيا كلمة 'يا انا يا شغلك ده 


اقتربت احلام منه وهيا تضع يداها علي صدره 

انت بتقارن ايه بي ايه يا خالد 'انت اغلي عندي من مليون شركة وشغل " ماشي يا خالد انا مش هنزل وهسمع كلامك ومش هشتغل ولا هروح شركة خليها تتقفل وتخسر 

لو ده هيرضيك وتبقي مرتاح 


خالد:انا لا عايز شركتك تخسر ولا تتقفل "انا عايز أحافظ عليكي وعلي ابني عايز أحافظ عليكم 

مش مستعد اعرضك لخطر 'انتي عارفة أن احمد 

هيفضل يخرب ورانا 'ليه نديلة فرصة 


احلام:,طيب بلاش اروح شركة لوحدي تعالي معايا 

مش انت بتشتغل فيها 


خالد:لا ده كان زمان قبل ما اعرف انك احلام 

عيزاني ابقي جوز ست يا احلام 


احلام:والعمل يا خالد 'شركتي كده هتبوظ 


خالد: احلام مفيش نزول من هنا إلا معايا 

شركة دي انسي تروحيها "خلي مازن أو عماد .هما يدروها

 

جازت احلام اسننها بغيظ د منه 'طيب طيب خالد حاضر 

لما نشوف اخرتها معاك 


تجاهل خالد كلامها ثم غادر الي صالة عند ابنه خالد 

جلست احلام علي فراش بغيظ'رخم يا خالد 


بس بحبك ومقدرش ازعلك انت عندي أهم مليون مرة من اي شركة 


ابتسم خالد وهو. يسمع حديثها مع نفسها خارج الغرفة 

صدقيني يا احلام انا بعمل كده عشان ابعدك عن شر احمد 

عايز أحافظ عليكي "اول مخلص منه وخطتي تنجح 

سعتها خليكي تعملي الي انتي عايزاه حتي لو مش حابب الي هتعمليه 'اعمل ايه بحبك 


...........................


ظل احمد جالس في سيارة هو وعزة ينتظرون نزول احلام 


احمد :مش انتي كلمتيها أصبح زي مقلتلك وفهمتيها أن في اجتماع ومشكلة في شركة 


عزة :اه والله يا دكتور احمد وقلتلي هاجي علي طول 


احمد:امال منزلتش ليه لحد دلوقتي 


عزة:انت بتسألني انا "شوف انت بقي 


احمد:طيب اتصلي بيها يا عزة شوفيها كده 


اخذت العزة الهاتف لكي تتصل لأحلام 


...............


سمع خالد رنين هاتف احلام 'مدت احلام يداها لكي تأخذ الهاتف "سبقها خالد ثم اخذه

خالد:دي عزة 'عايزة ايه انتي مقلتلهاش انك جاية 


احلام:لا نسيت اتصل بيها 


خالد:طيب انا هرد عليها وأبلغها كلامها مع عماد 


احلام:نعم وترد عليها ليه ليكون صوتها عجبك 


ابتسم خالد علي غيرت احلام 'بصراحة اه ثم طلع لها لسانه وهو يرد علي عزة 'الو 


قامت احلام وهيا تضرب في خالد بكل قوة 


كتم خالد ضحكته وهو يتحدث عزة 'ايوة يا عزة انا خالد 


نظرت عزة لأحمد وهيا تتحدث"اهلا باشمهندس 

مش ده رقم مدام لمي 


خالد:اه تقصدي احلام مش لمي يا عزة 


عزة:أيوة اسم مدام لمي في الاوراق احلام 'مهم هيا فين 


خالد:اسمعي يا عزة احلام دلوقتي ملهاش اي علاقة بشركة 

اتصلي بعماد اخوها وتبعي معاه 


عزة:,طيب ومدام احلام هيا فين وليه مش هتيجي 


خالد :مدام احلام دلوقتي وراها بيت ومسؤوليات 


عزة'مش فاهمة بيت مين 


خالد:هفهمك عشان اريحك وكمان تعرفي كل فرد بشركة 

احلام دلوقتي تبقي مراتي عزة وخالد يبقي ابني 

وهيا دلوقتي في إجازة مفتوحة والي هيدير شركة 

اخوها عماد في غيابها 


قفلت عزة الهاتف وهيا تنظر لأحمد بصدمة 


احمد:في ايه انطقي يا عزة 


نظرت له عزة بستحقار وهيا تقول "طلعت مراته

انت كداب "فتحت عزة باب لكي تنزل وتركض  بعيد عنه .

ضرب احمد في سيارة بانفعال'اغبية أغبيه


ماشي يا خالد وحياه امي ما هخليك عايش علي وش دنيا 'هقتلك يا خالد هقتلك 


...... ...........   

 

ابتعدت احلام عنه وهيا تمثل الزعل"


اقترب منها خالد وهو يحاول يرضيها "خلاص يا لومي 

بهزر وربنا وبعدين مفيش حد مالك قلبي غيرك 


احلام:كداب انت رديت عشان عارف هيا معجبه بيك 


خالد:أيوة عارف بس اعملها ايه 


احلام:يا سلام يعني واخد بالك 


ضحك خالد ثم تابع لكي يستفزها اكثر'والله يا لومي هيا 

 موزة بصراحة حد ميخدش بالو منها 

 ‏

احلام:والله موزة عجباك صح "طيب خالد 


قامت احلام وهيا ترمي عليه كل الوسدات الذي كانت علي سرير بغضب 


انفجر خالد من ضحك علي جنانها'بس يا مجنونة 

عيب كده لو شافك ابنك يقول ايه 


احلام:يقول ابوه بتاع بنات وعينه زيغة 


قامت خالد وهو يمسكها من خصرها لكي يمنعها من ضربة بالوسائد " يا مجنونة انا عيني زايغية عليكي بس 


احلام:اوعي كدة انا زعلانة منك 


خالد :وهو يضمها اكثر لحضنة' مقدرش علي زعلك 


احلام ' قدرت اهو يا خالد وبقيت تشوف بنات غيري 


خالد:والله عيوني ما شايفة غيرك "بحبك يا لومي 

قلبي مدقش الا ليكي والله 


ضعفت احلام بين يديه وحديثة وعيونة المسلطة علي عيناها " وانا كمان بحبك 


خالد:طيب ايه نظام "وحشتيني 


احلام؛لا مينفعش خالص 'ابنك برة 


خالد:لا انسيه خالص انا مشغلة كرتون يقعد معاه أصبح 


احلام:لا بطل يا خالد 


ابتعد خالد ليذهب للباب "اغلقة ثم اقترب منها 


احلام: لا يا خالد بليز ابعد انا تعبانة وعايزة انام وارتاح 


اقترب خالد منها وهو يغطي الفراش عليهم 'لا يا عمري 

متخفيش انا هعمل كل حاجة 


احلام:بطل قلت ادب 


خالد:ام وووووت انا في قلت ادب 


ضحكت احلام علي جنان زوجها "كتم ضحكتها قبلته المشتعلة الذي خطفها بشفتيه 


استسلمت احلام لقبلته وهيا تشاركة الاحساس والقبله المشتعلة ليذهبون الي عالمهم الخاص ....


#جهاد #محمد 

#الدميمة #و #الوسيم

#الدميمة #و #الوسيم /#الفصل #الرابغ #والعشرن 


#الفصل #الاخييييييييييير 


انتظر احمد وهو يجلس في سيارته في مكان مهجور 

فتح الباب ثم جلس في المقعد بجوار احمد 


طلع احمد أحد نقوض ثم ناولها لرجل الملثم


احمد : عتيزك تخلص كل حاجة بهدووء من غير اي شوشرة 


الرجل :تمام يا احمد به بس اهم حاجة بقيت حسابي 


احمد:اول متخلص عليه وتجبلي البنت وابنها "هديك الي انت عوزو 


الرجل:تحت امرك يا احمد بيه النهاردة هكون مخلص عليه 

والبت والواد الصغير هيكونو في حضنك 


احمد:لما نشوف "يلا انزل انت 


نزل الرجل ليركض  بعيدا عن سيارة احمد 


ابتسم احمد وهو يبدأ في قايده سيارة "النهاردة هخلص منك خالص يا خالد "وسعتها احلام تبقي ليا علي طول 


....... .........            


وصل خالد واحلام وابنهم خالد الي فيلا احلام قديمة 

رحب بهم الجميع بسعادة "اقتربت منهم سعاد

وهيا تأخذ خالد في حضنها 'تعالي حبيب قلبي 


اقتربت احلام منها وهيا ترتب علي كتفها'ازيك يا ماما 


سعاد:كويسه يا احلام"كده يا احلام تعملي فيا كده 


احلام:كان غصب عني والله يا طنط 


عماد:خلاص بقي يا جماعة نقفل علي القديم المهم بقي 

نحتفل لخالد واحلام ورجوعهم لبعض انا عامل الحفلة 

عشانهم مش عايز نكد خالص 


خالد:وانا عن نفسي مش حابب انكد انا نسيت الي فات 

مش مهم الي حصل مهم أن هيا معايا وفي حضني 


ابتسمت احلام وهيا تلقي بنظراتها بنظرات خالد 


مازن:يا حلو انت وهيا نحنو هنا 


خالد:احنا عملنا حاجة وبعدين مبقدرش اشيل عيني من عليها 


سماح:ربنا يهدي سركم يبني 


ابتعد خالد عن حضن جدته وهو يجري صوب ريتاج 

بنت خالو عماد 'وحشتيني يا ريتاج 


ريتاج:وانت كمان يا خالد سبتني ليه ومشيت 


خالد:غصب عني كان لازم اروح مع ماما وبابا 


كان الجميع يشاهد حديثم البريئ بدقة والإبتسامة علي وجههم خصوصا خالد 


أخذ خالد يد ريتاج لكي يذهب بها الي الحديقة 

اوقفة صوت عماد 'انت يبني رايح فين بيها 


خالد:هكون اروح بها فين يا خالو 'هنتمشي في الحديقة 


خالد:في يا عم عماد سيب الواحد ياخد نفسه مع البت 

روح يا خالد يا حبيبي وخد رحتك 


أخذ عماد الوسادة ثم رمها علي خالد "ياخد رحته 

ازاي وربنا احبسك انت وابنك هنا 


أخذ خالد الوسادة وهو يضحك"الحب يا عماد 


عماد:انت هتقلي الواد طالع لبوه في موضوع الحب 


انفجر الجميع ضحكا علي خالد وخصوصا احلام 


خالد:عجبتك اوي ياختي 


احلام :وهيا تطلع لسنها "اوي اوي 


.................


انتظر الرجل الملثم في سيارة عودة احلام وخالد 

لكي يخلص مهمته في قتل خالد وخطف احلام الي احمد 

استعد رجل بعد ما رأي خالد واحلام وهم ينزلو من السيارة 

.......


مسك خالد يداها وهو يدخل معاها الي داخل الفندق 


خالد:خلاص يا لومي بقي فيها لما خالد يبات ليلة برة 


احلام؛ اصل متعودة ينام في حضني يا خالد 


خالد:طيب منا اسمي خالد 'اعتبريني ابنك 


ضربته احلام علي كتفه "بس يا رخم انت كده علي طول 


خالد:لا بالعرض يا روحي 


احلام ' رخم يا حبيبي 


 وقف خالد أمام الغرفة وهو ينظر لها بتمثيل "انا يا لومي 

 ‏

 ‏احلام:وهيا تبتسم علي شكلة"لا يا حبيبي انت عسل حلو كده افتح بقي انا تعبانة وعايزة انام 

 ‏

 ‏فتخ خالد الباب ثم حملها ا بحركة سريعا 

 ‏

 ‏احلام: خالد بطل جنان بقي انت بقيت شقي 

 ‏

 ‏خالد:بقولك انا خليت الواد ينام هناك ليه "مش عشان شقاوة يا شقي انت يا شقي 

 ‏

 ‏احلام:وهيا تضحك علي دعباتة بعد موضعها علي فراش 

 ‏خالد بس يا مجنون هموت والله 

 ‏

 ‏خالد:بعد شر عليكي يا حته من روحي 

 ‏

 ‏..................

 ‏

 ‏ارتدي رجل زي العاملين في الفندق ثم تسرب أمامهم وهو يأخذ الطاولة يمشي بها وفي يدة ثانية مفتاح الغرفة 

 ‏نظر يمينا وشمال يراقب المكان ثم فتح الباب بهدء ليدخل هو والطاولة "قفل رجل الباب ثم دخل بخطوات هادئة يبحث عنهم وهو يطلع سلاح. 

 ‏

 ‏.....................

 ‏

 ‏جلست احلام أمام المراءه تمشط شعرها "تنتظر خروج خالد من المرحاض "قامت وهيا تخرج لخارج لتأخذ 

 ‏المأكولات لتقم بتجهيزها لزوجها 


اقتربت احلام من الأكياس الذي طلبها زوجها 

خرجت منها المأكولات الشهية ثم وضعتها علي صينية 


ارتمي الطبق من يداها عندما احست بأحد خلفها يضع السلاح علي رأسها 'اتسعت عيونها بصدمة 


كتم رجل صوتها وهو يضع يده علي فمها "مش عايز اسمع صوتك متخفيش انا مش جاي اذيكي "انا جاي اخلص علي جوزك واخدك 'لدكتور احمد "عيزك حلوا كده وتسمعي كلام خليني اخلص مهمتي بهدوووووء 


حاولت احلام التحرر منه وهيا تصرخ بصوتها المكتوب 

بث دخلها الخوف علي زوجها وحبيبها خالد 


سمع رجل نداء خالد علي احلام"احلام انتي فين يا حبيبتي "يلا بقي وحشاني يا لومي 


صرخت احلام بصوت مكتوم لعلي خالد يسمع بها 


اخذها رجل بعيدا عن غرفة خالد ثم وضعها علي الأريكة 

 هو يوجه السلاح أمام رأسها 

 ‏

 ‏مسمعش صوتك نهائي "فاااهمة "اندهي عليه 

 ‏

 ‏رفضت احلام وهيا تهز راسها برفض وهيا تبكي بصمت 

 ‏

 ‏الرجل:بقولك اندهي عليه بدل ما افرغ فيكي السلاح 

 ‏

 ‏نظرت احلام لسلاح ثم نظرت لغرفة لزوجها "ضهر ابتسامة حزينة ثم قامت وهيا تمسك بيد رجل لتأخذ السلاح منه 'كان لا يهمها أن يصبها ام لا "اهم شئ أن تنقذ خالد من هذا الرجل 

 ‏

انطلق رصاصة من السلاح رجل في صدر احلام 

ابتعد رجل سريعا عنها وهو يفر من غرفة 


طلع خالد يركض بعد سماع الطلقه في غرفته "نظر لرجل الذي كان يركض  ثم نظر إلي زوجته التي كانت 

ملقيه علي الأرض غارقة دمها 


صدم خالد من شهد زوجته للمرة ثانية في نفس الوضع 

اقترب منها بأنفاسة المتسارعة "احلام احلام 


حاولت احلام تأخذ نفسها بصعوبة وهيا تنظر لزوجها 


خالد:مين الي عمل فيكي كده ازاي محستش بيكي 


ابتسمت احلام وهيا ترفع يداها لتلمس وجهه 


قام خالد وهو يأخذ أقرب هاتف لكي يتصل بألاسعاف 

رمي الهاتف ثم اقترب منها وهو يحملها بين حضنه 

احلام  متخفيش وحياة ربنا ما خليكي تروحي مني تاني 

متخفيش مره دي مش هسيبك يا احلام 

ضمها لحضنه وهو يبكي بخوف عليها 


اصدرت احلام صوت متقطع "خالد متس..بن..يش


خالد:مش هسيبك يا عمري مش هسيبك 


دخل فريق الاسعاف وهم يقتربون منهم 

قام خالد وهو يتركها لهم وهو مزال متمسك بيداها 


......     ............


خرج الطبيب من غرفة العمليات وهو يبتسم 

ركض خالد نحوه 'ها يا دكتور احلام عاملة ايه 


الطبيب،:اهدي يا خالد بيه مفيش اي حاجة تستدعي 

الخوف الرصاصة جات في كتف مدام احلام 


خالد:ازاي دي كانت غرقانة في دمها 


الطبيب: ده شئ بسيط يا خالد بيه اهدي وأحمد ربنا 

ان ربنا ستر وجات في كتفها "دي كانت بينها وبين صدرها 

صنتي بس الحمدالله ربنا بيحبها 


أخذ خالد انفاسة براحة ثم ابتسم للطبيب"طيب اقدر أشفها يا دكتور 


الطبيب :تقدر طبعا يا خالد بيه 'بس قبل متدخل في حاجة عايزة اقولك عليها 


خالد :خير يا دكتور 


الطبيب:مدام احلام حامل في شهر الاول 


........................


جلس خالد بجوارها وهو يتأمل وجهها المتعب 


ابتسمت احلام وهيا تنظر لخوف زوجها عليها 


خالد:كده يا احلام كده ازاي متقليش أن في حد 

موجود معانا 'ليه تعرضي نفسك لخطر 


احلام:عشانك يا خالد انا ممكن ارمي نفسي 

في نار عشانك 'انت متعرفش اد ايه بحبك 


خالد:وانتي فكرة لما يحصلك حاجة هبقي مرتاح 

انا كنت عايش ميت من غيرك 


احلام:,خلاص يا خالد انا اهو بقيت تمام وكمان حامل 


ابتسم خالد بفرحة'مبروك يا احلام "انتي مش عارفة اد ايه انا فرحان بالخبر ده 'كان نفسي اسمع الخبر ده وانا  واقف جمبك بتولدي واكبر ابني  واربيه يا احلام 


احلام؛اهو ربنا حققلك امنيتك يا حبيبي 


اقترب خالد من رأسها ثم طبع قبلة علي رأسها 

الحمدالله علي كل حاجة 'لمهم انا هروح مشوار 

انا كلمت ماما وولدتك وهما زمناهم جيين 


احلام:خالد انت هتروح فين "اوعي يا خالد 


خالد:متخفيش "هرجع عشان نربي خالد وابننا يا احلام 


......................


وقفت سيارة عماد أمام المستشفي "نزلت مني وسماح وهم يركضون الي داخل "انتظر مازن وعماد خالد الذي بلغهم عن خطط احمد الذي فشلت

 

ركب خالد السيارة لينطلق بها 


مازن:عرفت عنوانة يا خالد 


خالد:اه معايا اطلع علي مصر جديدة "عماد "بلغت بليس 


عماد:اه يا خالد بلغتهم ومجهزين كل حاجة المهم انت تمسك اعصابك ومش عيزك تتهور 


خالد: انا لا متخفش عليا المهم انت اسرع بس بدل ميهرب 

اسرع عماد لمنزل احمد وبعد مدة قليلة وصلو 


نزل خالد وعماد ومازن من سيارة ليصعدون لشقته 


خرج خالد من مصعد وخلفة الباقي "طرق الباب 

فتح لههم احمد الباب وهو ينظر لهم بزهول "طلع خالد سلاحة ثم وجهه لراس احمد 


بلع احمد ريقة بخوف من شدة غضب خالد 'ابتعد

 بخطوات هادئة الي خلف "هجم خالد الي داخل وهو يقفل الباب سريعا في وجه عماد ومازن 

 ‏

احمد:انت عايز مني ايه يا خالد 


خالد:عايز اصفي حسابي معاك يا واطي "انا هطلع ٦سنين الي عشتهم بعيد عن مراتي وابني يا ابن........

بدء خالد يضربة بكل قوته في أنحاء جسده بينما 

كان عماد ومازن يحاولون كسر باب قبل ما يتهور خالد 

رماه خالد عالأرض ثم أخذ السلاح وهو يوجه عليه 

اتشاهد علي روحك يا اوسخ خلق الله 


هجمت قوات الشرطة وعماد ومازن علي خالد وهو يمسكونة قبل ما يطلق النار علي احمد 


احمد:انا هوديك في ستين داهيه 


خالد:ها خلاص يا حبيبي انت الي هتروح في ستين داهيه 

أمن الاوتيل مسكو الراجل بتاعك واعترف عليك 

أخذت القوات احمد وهم يسحبونه بقوة الي سيارة الشرطة إلي الأسفل 


خالد:كان لازم تدخلو دلوقتي كان لازم اقتلة ونخلص منه 


عماد:بطل جنان يبني هضيع نفسك عشان واحد ميستهلش 

خلاص اهو راح في داهية هيلبس قضية شروع في قتل

يعني مستقبلة راح 'انت بقي حافظ علي مستقبلك 

عشان مراتك وابنك يا خالد *يلا عشان تقف جمب مراتك وناخد ابنك في حضنك يا خالد افتح صفحة جديدة وارمي كل حاجة ورا ضهرك يا خالد 


ابتسم خالد لعماد وهو يضربة بخفة "ماشي يا حمى ابني

 

ضحك عماد'ده بعينك انت وابنك 


خالد:هنشوف يا عمووود 


......      ...................


بعد ٨شهور 


دخل خالد وهو يجري بها بكرسي متحرك في المستشفي 

احلام:مش قادرة يا خالد همووووووت الحقني


خالد:وصلنا يا حبيبتي خلاص اهو 


اقتربت الطبيبة المختصة 'اهلا مدام احلام 


خالد:اهلا ايه دلوقتي الحقيها بتموت مني 


أمرت الطبيبة يأخذونها الي غرفة العمليات 


وقف خالد الطبيبة وهو يسألها 'قلولي يا دكتورة 

الولادة هتاخد اد ايه وفي خطورة عليها 


الطبيبة:لا استاذ خالد متخفش ده أمر طبيعي 

عن ازنك 


ذهبت الطبيبة الي داخل لكي تقوم بعملها اتجاه احلام 


انتظر خالد في خارج بتوتر شديد ينتظر خروجها بسلامة وهو ابنته


اتي الجميع بعد ما سمع الخبر  ليقفون بجوارها 


اقترب خالد الصغير من ولدو"بابا هيا ماما هتطلع أمتي 


خالد: هتطلع دلوقتي يا خلود ادعلها يا خالد 


خرج الطبيبة من غرفة العمليات وهيا تقترب منهم 

هجم عليه الجميع وهم يسئلونها علي حالتها 

خالد:طمنيني يا دكتورة 


الطبيبة:,مبروك بنت زي القمر شبه ممتها 


خالد:طمنيني عليها هيا عاملة ايه 


الطبيبة :هيا كويسه يا استاذ خالد تقدر تدخل تشوفها 


..  ..............


دخل خالد غرفة العمليات ينظر لزوجته وابنته الذي في حضنها "اقترب منهم وبداخلة فرحة كبيرة 


خالد :حمدالله علي سلمتك يا حبيبتي 


احلام:الله يسلمك يا حبيبي "شوفتها يا خالد 


نظر خالد للأبنته الصغيرة ثم اقترب منها وهو يحملها بين حضنه "شبهك يا احلام 


احلام:لا مش عايزاها شبهي خليها شبك يا خالد 

مش عايزها تشوف الي شفته 


خالد:بس يا عبيطة يرتها تطلع زيك وشبهك وهو في زيك 


ابتسمت احلام بسعادة علي خالد وهو يحمل ابنته 

اقترب خالد من احلام وهو يضع البنت امامهم' شكرا يا احلام "شكرا لخلتيني اعيش احلي لحظات حياتي معاكي 

بحبك يا لومي 


اقتربت احلام براسها أمام رأسه "وانا بموت فيك يا حبيبي 


دخل عليهم خالد ابنهم وهو يصرخ انتم بتعملو ايه 


انفجر خالد واحلام من الضحك علي ابنهم الشقي 


خالد :تعالي يا خلود عشان ناخد صورة كلنا 


اقترب خالد وهو يصعد فوق الفراش بجوار ولدته 

رفع خالد الهاتف وهو يأخذ صورة تذكارية 

لعائلته السعيدة بقرب ابنه وابنته الجديدة 

وزوجته الذي يعشقها 


#النهاية 

#اتمني نهاية تكون عجبتكم يا بنات 



تعليقات

التنقل السريع