رواية( تري يا قلب احببت من ) الفصل الثالث والثلاثون والرابع والثلاثون الاخيره بقلم ريحانة الجنة
رواية( تري يا قلب احببت من ) الفصل الثالث والثلاثون والرابع والثلاثون الاخيره بقلم ريحانة الجنة
((((تري يا قلب احببت من)))) .... بقلم ريحانة الجنة
(((الحلقة الثالثة والثلاثون)))#ريحانة
وعدي تقريبا 6 شهور علي جواز نغم وادم. وادم كان اتعلق بنغم وانس جدا ومكنش بيعرف يقعد من غيرهم وانس كمان اتعلق بأدم وكان بقي عنده 9شهور وكان بيسكت معاه وادم كان طول الوقت قاعد معاه وبيلعبه. لكن علاقته بنغم زي ما هي كل واحد في اوضة وفي يوم ادم بيلعب مع انس. ونغم حضرت العشاء
نغم: يالا يا ادم العشاء جاهز
ادم: حاضر جاين اهو. تعالي بقي يا بطل علشان نتعشي مع مامي الحلوة دي. اه يا انس نفسي تبقي مراتي زي ماهي مامتك كدة. تفتكر اليوم ده هيجي.
انس: كان بيضحك.
ادم: ههههههه وانا بتفائل بضحكتك دي تعالي بقي نروح لماما بدل ما تحرمنا من العشاء
علي السفرة
نغم: هات انس يا ادم علشان تعرف تاكل
ادم: هو احنا كل يوم نقول نفس الكلام. يا سيتي انا مش بعرف اكل الا وهو معايا.
نغم: بس كدة انت مش بتاكل كويس
ادم: ابتسم. وبص في عنيها. انا احسن اكل باكله وانتي معايا انتي وانس
نغم:احمم. طيب اتفضل
ادم: لا باشميل ايه الكرم ده. علي فكرة انا عمري ما اكلت باشميل زي بتاعك. انتي استاذة
نغم: ابتسمت بحزن. مهاب كان بيحبه اوي. وكان دايما يطلبه مني
ادم: راحت منه الابتسامه. الله يرحمه
نغم: الله يرحموا.
وفضلوا علي الحال ده كل يوم ادم بيحب فيه نغم اكتر ويتمناها اكتر بس مش قادر يقرب منها.
بس كانوا بيقربوا من بعض كل يوم عن اللي قبله وادم كان بيساعد نغم في الرسالة بتاعتها وكانوا بيقضوا وقتهم مع بعض في المستشفي وكمان البيت ونغم كانت معجبة بشخصية ادم وهدوءه . وفي يوم كانت نغم في الحمام بتاخد شاور. وانس كان نايم بس صحي وهي جوا. وخرجت بسرعة تشوفه. ولقته وقع من علي السرير خافت عليه وشالته وجريت علي المطبخ. تجيب ثلج تحطهوله. وناسية انها بالفوطة بس بس ادم مكنش موجود لكن رجع في الوقت ده. ولما دخل اتخض من صريخ انس دخل بسرعة يجري لقي نغم في المطبخ مع انس بتخطله الثلج وهو بيعيط. ادم وقف متنح ومسهم قصاد نغم . هو اول مرة يشوفها كدة حتي شعرها كانت بتقعد معاه بالحجاب. ادم فاق من سراحانه. وقرب منها
ادم: احمم ماله انس
نغم: بقلق. وقع من علي السرير وراسه ورمت. وانا حطيتله ثلج
ادم: طيب اهدي ومتقلقيش انا هطمن عليه هاتيه. وهو بياخده منها مسك ايديها وكان قريب منها. وبصلها وهو بيتأمل فيها وفي جمالها. تعرفي شعرك حلو اوي ليه بتخبيه عني
نغم: اتصدمت وبصت علي نفسها. واتكسفت انها كانت واقفة كدة وكانت ناسية نفسها. جريت بسرعة علي الاوضة.
ادم: ابتسم. مش ممكن جميلة بشكل. تعالي يا استاذ لما نشوف شقوتك دي هتعمل فيك ايه. بس ياريت بابا ادم يتشاقي زيك كدة. بس مامي تحن
انس: بطل عياط وضحك
ادم: مش بقولك بتفائل بضحكتك. تعالي يا حبيب بابا
نغم : دخلت اوضتها. وكانت مكسوفة جدا. انا ازاي وقفت كدة بس . بس هو ادم هيخلف وعدوه ولا ايه ده كان بيبصلي بصات غريبة. اه بس ادم انسان متحضر مفتكرش انه ممكن يتهور ويعمل حاجة. غصب عني
ايوة بس انا ليه حسيت احساس غريب وهو قريب مني. ايه ده لا لا انتي اتجننتي. ومهاب معقول تخوني مهاب لا مش ممكن
ولبست نغم هدومها وحجابها.وخرجت لادم وكان بيلعب مع انس.
ادم: ابتسم. تعالي هو بقي كويس متقلقيش.
نغم: ابتسمت. الحمد لله.
ادم: احمم. نغم هو انتي ليه لحد النهاردة بتقعدي معايا بالحجاب انا جوزك علي فكرة مش حد غريب
نغم: ايوة بس احنا اتفقني ان ..
ادم: قاطعها وهو انا قلت ايه بس انا بقول متشوقيش علي نفسك بلبس الحجاب في البيت عادي مش حرام يعني
نغم : ان شاء الله ربنا يسهل
و بعد مرور سنة كاملة علي جوازهم كانوا اخدو علي بعض كتير واتعلقوا ببعض بس نغم بتحارب نفسها ومش عايزة تنسي مهاب. بس ابتدت تتعلق بأدم ووجوده معاها. وفي يوم كانت نغم نايمة بالليل وحلمت حلم غريب بمهاب
حلمت انها وسط مكان مخيف وفي ذئاب كتير بتقرب منها وهي خايفة وبتنده علي مهاب. ولقته واقف بعيد. وكان بيبصلها ويبتسم وهي بتندهله
نغم: مهاب الحقني انا خايفة
مهاب: مقدرش انا خلاص مش بإيدي اعملك حاجة. اندهي لادم يا نغم
نغم: مهاب الذئاب بتقرب انا خايفة ارجوك
مهاب: اندهي لادم يا نغم اندهيله هو اللي يقدر ينقذك مش انا. انسي يا نغم انسي
نغم : لقت الذئاب بتقرب خافت وصرخت. وقعدت تنده علي ادم . ادم ادم
ادم : كان لسة صاحي في اوضته وسمع صوت نغم بتنده عليه. راح علي اوضتها بسرعة وفتح الباب ودخل لقاها نايمة وبتحلم وعمالة تصرخ وتنده عليه. قعد جنبها وحاول يصحيها علشان تفوق. نغم نغم اصحي انتي بتحلمي فوقي يا نغم
نغم:فتحت عنيها وصحيت وهي بتنهج من الخوف ولقت ادم. ورمت نفسها في حضنه. وعيطت
ادم: اتفاجأ من حضنها ليه وقلبه دق. هو كان بيتمني اليوم ده من يوم ما شافها. حضنها هو كمان وطبطب عليها.و حس ان دي اول مرة يحس انها مراته خصوصا انها بلبس النوم. وفضل حاضنها. بس اهدي انا جنبك متخفيش
نغم: رفعت راسها واتكسفت. انا اسفة
ادم: اسفة علي ايه بس
نغم: اني صاحيتك وكمان
ادم: اولا انا كنت صاحي وحتي لو نايم مفيش مشكلة صاحيني انتي بس كل يوم وملكيش دعوة
نغم: طيب روح نام خلاص انا بقيت كويسة ده كان حلم وحش
ادم: طيب ممكن تسمحيلي انيمك وبعدين ارجع اوضتي
نغم: ايوة بس
ادم: كان جرئ علي غير عادته. واخدها في حضنه. من غير بس تعالي نامي ومتخفيش بعد ما تنامي انا هرجع اوضتي
نغم: كانت متلخبطة ومتفاجأة من فعل ادم. بس استسلمت ونامت في حضنه
ادم: لقاها استكانت وسكتت. حضنها اكتر وملس علي شعرها ونيمها. بس مرجعش أوضته. راح في النوم جنبها وهو حاضنها.
في الصباح
نغم صحيت لقت نفسها لسة في حضن ادم. وانه مرجعش أوضته زي ما قالها.
نغم: ادم ادم. اصحي
ادم: صحي وابتسم. صباح الخير عاملة ايه النهاردة
نغم: الحمد لله احسن . بس هو مش انت قولتلي انك هترجع اوضتك
ادم: انا اسف بس يظهر اني راحت عليا نومه وانا جنبك. بس بصراحة عمري مانمت بسرعة زي ما نمت وانتي في حضني
نغم: قامت من السرير.احمم ادم لو سامحت احنا متفقين من زمان. اننا عمرنا ما هنكون زوج زوجة
ادم: بحزن. عارف بس ليه زعلانة انا نمت في حضنك مش اكتر
نغم: لا ده مش صح.
وياريت ده ميتكررش تاني لو سامحت
ادم: قام من السرير بضيق وحزن. اسف يا نغم واوعدك متتكررش تاني . عن اذنك. وخرج وراح اوضته.
نغم: هو انا زودتها ولا ايه. لا لا مزوتهاش ولا حاجة ده الصح مينفهش يحصل غير كدة. مينفعش
ادم في اوضته. مخنوق وزعلان
ادم: ليه كل ده كل ده علشان بس نمت جنبها ده كان حضن مش اكتر. ليه كرهاني كدة ليه. ليه مش عايزة حتي تديني ولو جزء بسيط من اللي كانت بتديه لمهاب ليه مش عايزة تديني فرصة بس ليه
نغم اخدت حمام ولبست ولبست انس واللي بقي عنده سنة و9 شهور. وخرجت حضرت الفطار. وادم كان هو كمان لبس وخرج من اوضته وخرج علي الباب علي طول
ادم: انا نازل محتاجة حاجة مني
نغم: انت مش هتفطر ولا ايه
ادم: لا مليش نفس انا اتأخرت علي المستشفي . عن اذنك
نغم: طيب حتي اشرب حاجة
ادم: بنظرة عتاب. شكرا انتي قومتي بالواجب وشربت وفطرت كويس. عن اذنك ونزل ادم
نغم : واضح انه زعلان. بس انا هعمل ايه بس مينفعش مينفعش. اوففف
واخدت انس وودته لمامتها زي كل يوم وراحت المستشفي وتابعت شغلها زي كل يوم عادي بس ادم كان متجنبها ومش بيتكلم معاها كتير بس ادم حس فاجأة انه تعبان ودخل مكتبه. وهو قاعد دخلت ليه سهي.
وسهي اصلا مكنتش ناسية ادم . وعارفة طريقة جوازه من نغم وكمان كانت زعلانة من نغم ومش بتتكلم معاها لانها كانت حاكيالها من الاول انها بتحب ادم ومع ذالك نغم اتجوزته. بس هي لسة بتقرب منه في كل فرصة بتتاح ليها. ولما لاحظت ان ادم وهو بيمر تعبان راحت وراه علي مكتبه ودخلت
سهي: قربت منه مالك يا دكتور ادم انت تعبان
ادم: بوهن. شوية واضح اني اخدت دور برد
سهي: حطت ايديها علي راسه. ولقته سخن.ده انت سخن اوي لازم تعمل كمدات وتاخد خافض
ادم : مش للدرجة دي . انا دلوقتي هبقي كويس
سهي: قربت منه اكتر ومسكت وشه بإيديها. انت محتاج حد ياخد باله منك. نغم متستهلكش انت محتاج واحدة تحبك
ادم: كان تعبان وكمان مش مستوعب اللي هي بتعمله وبتقوله. وقبل ما يرد
نغم: فتحت الباب ودخلت وشافت سهي قريبة كدة من ادم . حست انها اتضايقت وغارت وبصتلهم بغضب
ادم: بعد سهي عنه. نغم سهي بس
نغم: مش محتاج تقول حاجة يا دكتور. انت حر انا بس جاية اقولك اني مروحة علشان متقلقش عليا ده لو يهمك اصلا. عن اذنكم
وخرجت نغم ومشيت وسهي ابتسمت بخبث
ادم: حس ان نغم غارت. وده شئ فرحه من جواه.وبص لسهي بغضب. لو سامحتي يا دكتورة سهي يا ريت اللي حصل ده ميتكررش تاني. واتفضلي دلوقتي.
سهي: انا بس كنت
ادم: لو سمحتي امشي دلوقتي
وبعد شوية ادم كان راجع البيت بس كان تعبان اوي والحرارة زادت جدا ولما دخل كان باين عليه التعب. نغم كانت متغاظة منه بس لما لقته تعبان خافت عليه. وقربت تسنده
نغم:مالك يا ادم
ادم: انا كويس بس واخد دور برد بس مش اكتر.
نغم: لما مسكت ايده لقت جسمه سخن جدا. اتخضت ده انت سخن اوي تعالي معايا بسرعة.هعملك كمادات
ادم: لا ملوش لزوم تتعبي نفسك انا هدخل اخد حمام ساقع وابقي كويس
وهو ماشي كان مش موزون
نغم: سندته. تعالي انا جاية معاك
ادم: بصلها وهو مستغرب بس من تعبه كان حاسس انه دايخ ومش مركز في حاجة. ومشي معاها
نغم: ساعدته يقلع هدومه. بس طبعا مش كلها واخدته علي الحمام. ووقفته تحت المياه. وادم كان دايخ جدا بس كان مبسوط من وجود نغم جنبه. وابتدي يعترف لنغم بحبه وكان زي اللي بيخرف او بيهزي
ادم: نغم انا بحبك من زمان من قبل مهاب انا اللي حبيتك الاول.
نغم: ادم انت بتخرف انت تعبان
ادم: شدها لحضنه.وضمها اوي. لا مش بخرف انا بقول الحقيقة انا متجوزتكيش علشان الوصية لا علشان بحبك ومحتاجك. نغم انا بحبك والله بحبك
نغم: ادم تعالي انا هلبسك هدومك وتنام انت تعبان
ادم: طيب انتي بتحبيني
نغم: مش وقته الكلام ده. انت الصبح هتنسي كل حاجة. تعالي
واخدته علي الاوضة ونشفته كويس ولبسته هدومه. ونيمته بس كان لسة محتاج كمادات وادتله حقنه تنزل الحرارة وعملتله الكمادات. وكان طول الوقت ده بيتكلم ويقول كل حاجة ويعترفلها بحبه ليها والمه وعذابه لما اتجوزت مهاب.
نغم : مكنتش مصدقة ان ادم كان بيحبها اوي كدة واتحمل علشانها كل ده. وصعب عليها جدا وحاست انها ظلمته. وفضل ادم يومين تعبان وقاعد في البيت ونغم قاعدة معاه وبتخلي بالها منه وتأكله لحد ما بقي كويس وابتدوا هما الاتنين ينزلوا الشغل. وفي يوم نغم طلبت من ادم طلب
نغم:ادم هو احنا ممكن نسافر. انا عايزة اغير جو
ادم: اه طبعا تحبي تروحي فين.
نعم : اي مكان في بحر
ادم: ايه رأيك انا بحب الجونة اوي هادية وجملة احجزلك هناك
نغم: يا ريت. بس بسرعة
ادم: فرح جدا . حاضر بالكتير بكرة احجز ونسافر بعد بكرة
وحجز ادم وسافر هو ونغم وكانوا سايبين انس مع مامتها. واول لما وصله الفندق
نغم: ادم ممكن اطلع الاوضة الاول علشان اغير هدومي
ادم: اه طبعا. وعلي فكرة انا بعتذرلك تاني انتي شايفة ده موسم ومفيش اوض كتير وهتبقي مجبرة تقعدي معايا في اوضة واحدة.
نغم : لا عادي انا مش مضايقة. انا اول ما اخلص هتصل بيك تطلع اوك
ادم: اوك اتفضلي
وطلعت نغم وغيرت هدومها واتصلت بأدم وطلع ولما فتح الباب. اتصدم لما لقي الاوضة كلها ورد وشموع ونغم خارجة من جوا. ولابسة زي العرايس تمام وهو كان اول مرة يشوفها كدة. بقي ساكت مش عارف يرد ولا يتكلم
نغم: قربت منه. وابتسمت ايه واقف ليه كدة ومسهم شكلي مش عاجبك
ادم: ابتسم لا طبعا ده انتي تجنني . بس انا مش مصدق ومش فاهم
نغم: قربت منه واتعلقت في رقبته. هو انا مش مراتك وانت جوزي. ولا انا غلطانة
ادم: حاطها بإيده. وابتسم نغم انتي تقصدي اللي انا فهمته
نغم: هزت راسها وابتسمت. اه اقصد
ادم: ابتسم ابتسامه واسعة. وحضنها وشالها ودخل بيها الاوضة . ودي كانت اول ليلة ليهم كزوج وزوجة.
((((تري يا قلب احببت من))))... بقلم ريحانة الجنة
((الحلقة الرابعة والثلاثون والاخيرة))#ريحانة
في بيت مهاب ونغم
مهاب صحي من النوم مفزوع وبينهج ويزعق لا لا يا نغم نغم ادم لا يا نغم .
نغم: صحيت مفزوعة. خير يا حبيبي مالك في ايه
مهاب: قعد يبصلها ويبص لنفسه ومش مصدق. هو انا ممتش انا عايش صح
نغم: بعد الشر عليك يا روحي لا طبعا انتي بخير مالك ليه بتقول كدة بس
مهاب: يعني عدنان مقتلنيش وانتي متجوزتيش ادم صح
نغم: حطت ايديها علي راسه. حبيبي انت سخن عدنان مات من 4 شهور لما كنا في السخنة وسامح قتله انت نسيت.
مهاب رجع فلاش باك
مهاب ونغم نازلين من اليخت ووصله المرسي ومهاب كان نازل بظهره علشان يخلي باله من نغم. وفاجأة سمعوا صوت رصاص. مهاب طلع مسدسه ولف بسرعة علشان يخبي نغم وراه لقي عدنان واقع مقتول ووراه سامح بيشيل مسدسة ومبتسم
سامح: حبيب قلبي يارب تكون انبسط
مهاب: ايه اللي جابك والزفت ده عرف مكاني ازاي
سامح: اصل مراد كلمني النهاردة وقالي ان جاتلوا معلومات ان الغبي ده عرف انك هنا وجاي يستفرد بيك خت عربيتي وجيت بسرعة وطبعا بتصل بسياتك والمدام تليفونتكم نايمين في العسل زيكم. ولما سألت عليك قالولي انك في البحر قعدت استناك ولمحت الحيوان ده بيصوب عليك ادتهالوا كانت الرصاصة من نصيبه هو.بس ايه رأيك نشين انا صح
مهاب: اخد سامح في حضنه. حبيبي انت صاحب عمري تاني مرة تنقذ حياتي
سامح: انت اخويا مش بس صاحبي والله كنت مستعد اخدها بدالك. المهم دلوقتي انك بخير. الحق نغم مالها
مهاب:جري علي نغم لقاها بتعيط وبتترعش. حضنها مالك يا قلبي في ايه.
نغم:لما صوت سمعت الرصاص افتكرت ان انت اللي انصبت
مهاب: ضمها لي اكتر وابتسم حبيبي للدرجة دي خفتي عليا. بس الحمد لله جات سليمة اهدي بقي انا كويس اهو تعالي علشان نروح الشاليه. سمسم خد الجثة دي في ايدك وانت ماشي
سامح: طيب يا خويا ماناس تروح تتروق وناس تشيل جثث. ربنا يهدك. بقولك ايه بيتوني معاكم النهاردة
مهاب: وحياة امك ما انيمك في وسطينا احسن.
سامح: هههههههه ياريت
مهاب: امشي من قداني بدل ما انيمك جنبه
سامح: هههههههه خلاص ماشي اشوفك في القاهرة سلام
ورجع مهاب من شروده. مهاب: اه صحيح. يعني انتي متجوزتيش ادم مش كدة
نغم: يا مهاب حرام عليك انت بقالك 4 شهور هاريني احلام مهببة. ادم مين ده بس اللي اتجوزه. ده كان حلم يا حبيبي
مهاب: رمي نفسه علي المخدة. اه يا نغم ده كان كابوس مش حلم كل الاحلام اللي فاتت دي كوم والحلم ده كوم تاني يا نهار اسود دانا شوفت بالاواي. وسيادتك عملتيلي فيها حزينة في الاول وبعدين روحتي اتجوزتي ادم. لا وكمان ابني يقولوا يا بابا ده انتي يومك اسود النهاردة
نغم: ههههههه اتجوزت ايه وابنك مين بس. اذا كنت انا حامل في تؤم بنتين
مهاب: اه صحيح انت مش حامل في ولد اومال الواد انس ده جه منين
نغم: من احلامك. اهدي بس كدة وروق
مهاب: وجز علي سنانه. لا وكله كوم والوصية كوم تاني ال انا اوصيكي تتجوزي ادم. يا نهار منيل مع ان الوصية غير كدة خالص
نغم: ليه هو انت كاتب وصية بجد.
مهاب: مسح شعره. بصراحة اه بس طبعا مش كدة. انا اول مرة كتبتها يوم كتب كتابنا. كنت موصيكي لو انا مت قبل ما نتجوز وانتي لسة بكر. متتجوزيش من بعدي قصاد انك تورثي كل حاجة. علشان انا مش عايزك تكوني لغيري ابدا.
نغم :بحنية. وانت كنت متخيل اني ممكن اتجوز غيرك. مستحيل
مهاب: باس ايديها.انا بغير عليكي من نفسي يا نغم بس انا كمان قبل ما نسافر السخنة اخر مرة روحت وعدلتها
نغم: ليه.
مهاب: فاكرة اليلة اللي قضنها مع بعض عند مامتك لما جيت اصالحك.وانتي ليليتها قولتيلي انك حامل في تؤم بنتين
نغم: ايوة فاكرة
مهاب:تاني يوم قبل لما اجيلك روحت لكريم وكتبت وصيه جديدة. بوصيكي انك ماتتجوزيش راجل تاني وتخليه يربي بناتي من بعدي. وكمان انا عايزك تفضلي كدة لحد ما اقبلك في الجنة عايزك مراتي في الدنيا والاخرة لانك لو اتجوزتي من بعدي هتكوني في الجنه لاخر راجل اتجوزتيه في الدنيا
نغم: حضنته اوي. حبيبي انا بحبك ووالله عمري ما هفكر في راجل تاني ابدا مهما حصل
مهاب:ضمها اكتر نغم انا بحبك وبغير عليكي اوي اوي حتي لو مت ومش هبقي معاكي غيران من دلوقتي
نغم : متخفش عمرها ما هتحصل ويارب انا اموت قبلك
مهاب:متقوليش كدة انا مقدرش اعيش من غيرك.
نغم:ابتسمت. قولي بقي ايه حكاية ادم وليه هو بالذات اللي كل شوية تحلم اني اتجوزته
مهاب:جز علي سنانه. وليه السيرة المنيلة دي ده انا هاين عليا اخنقك بقي رايحة تحمية وتاخديه في حضنك
نغم:ههههههههه انا والله مظلومة
مهاب:بتضحكي. لا والا بقي وانتي حاجزاله في الفندق وعملاله جو رومانسي. جايباله ورد وشموع ده يومك مش طالعله شمس النهاردة ده انتي عمرك ما عملتيها معايا
نغم: هههههههه وانا مالي انت اللي كنت بتحلم
مهاب: اه يا نغم ده كان حلم منيل وربنا. والابقي ابن فريال وحياة امه لربيه
نغم: مالوا سامح هو كمان انت مش سايب حد
مهاب:ده يومه مش معدي. كان ظايت علي الاخر وقاعد يحب فيكي ويبوس في ايدك. وكان نفسه يتجوزك
نغم:هههههههههه. ده علي اساس انك كنت متجوز كيم كاديشيان
مهاب: شدها وحضنها.احلي منها كمان انتي موزة. وكمان هي عمليات ونفخ لكن انتي طبيعي يا قلبي
نغم:ابتسمت. اممم طيب مش هتقولي شوفتني انا وادم بنعمل ايه في الحلم خلاك قايم متغاظ كدة
مهاب:ماتتلمي بدل ماارزعك قلم اولدك دلوقتي
نغم:هههههه خلاص خلاص. بس قولي هو لون عنيك بيبقي حلو ليه وانت متنرفز كدة
مهاب:هههههههه اه يابنت اللذين بقيتي مشكلة ومصيبة
نغم:بدلع. لا بجد عنيك حلوة قوي
مهاب: شكلي كدة هقولك انا شوفت ايه في الحلم بس بطريقتي
نغم: بخبث. تؤتؤتؤ انا اللي هوريك
مهاب:تيجي نشوف................
وبعد شوية نغم تعبت وصرخت
مهاب:بعد عنها. مالك يا قلبي في ايه
نغم:ااااااه انا تعبانة. شكلي هولد
مهاب:تولدي ايه انتي فاضلك اسبوع. هو انا شكلي عكيت ولا ليه
نغم:اااااااه الحقني يا مهاب هموت
مهاب:طيب طيب ثواني بس البس والبسك اي حاجة بسرعة
نغم:ااااه انت لسة هتلبس.
مهاب:يعني ننزل كدة امسكي نفسك بس ثواني مش هتأخر
ولبس ولبسها بسرعة واخدها علي المستشفي.
في المستشفي
نغم في اوضة العمليات بتصرخ ومهاب واقف برا بيزعك ومبهدل المستشفي كلها وطايح في الكل ومحدش قادر عليه
مهاب:والله يا شوية بهايم لو ما ولدتوها وبطلت تصرخ لطربقها علي دماغم كلكم
ادم:ماتهدي يا بني ادم في ايه هي مراتك اول واحدة تولد في 100 واحدة بتولد هنا كل يوم
مهاب:اه ياخويا بس ولا واحدة فيهم مرات مهاب عز الدين. صاحب المخروبة دي
ادم:انت بجد انسان لا يطاق. ثواني هدخل اشوفها وارجع اطمنك.
مهاب:مسكه من هدومه تروح فين يا حبيبي سمعني كدة تاني
ادم:هدخل العمليات اشوفها
مهاب:دي مراتي وبتولد وبعدين هو ده كان تخصصك.
ادم:لا بس علشان تتهد وتطمن وتسكت قرفتنا كلنا بصوتك ده
مهاب:ملكش دعوة يا حبيبي انا اللي هدخلها اوعي
ادم:ياابني افهم انت مش متعقم
مهاب:بالا متعقم بالازفت اوعي من قدامي انا علي اخري
ودخل مهاب لنغم العمليات وكانت عمالة تصىخ وتنده عليه جري عليها ومسك ايديها بلهفة
مهاب:حبيبية قلبي سلمتك ياروحي انا جنبك اهو
نغم:ااااه هموت يامهاب مش قادرةابنا بنده عليك من الصبح انت فين
مهاب:اسف يا قلبي مكنتش قادر اشوفك بتتقلمي بس خلاص مش متحمل صريخك دخلت بسرعة
الدكتورةهدي:ارجوك ياسيادة المقدم هديهادي بتنده عليك وتقول مش هولد الا لما يجي مهاب
مهاب:حاوطها بإيده حاولين دراعها وحضنها روح قلبي والله اناجنبك اهو بس انتي اتجدعني كدة وخرجلنا البنات دول
نغم:ااااااه هات ايدك بسرعة
مهاب:ماانتي مسكاهااهو ياحبيبتي
نغم:اه صح. وراحت عضاه عضة جامدة
مهاب:اي اي. ليه كدة بس بتعضيني
نغم:معرفش سامح وندي هما اللي قالولي عضيه
مهاب:الله يحرقهم هماالاتنين في ساعة واحدة جوز جزم الاتنين بس مش مهم يا قلبي عضي زي ما يعجبك انا تحت امرك يا روحي
هدي:نغم خدي نفس وعدي معايا 123 بوش
نغم:اخدت نفس.امممم ااااه
هدي:هههه تمام مبروك البنت الاولي
مهاب:هههه شطورة يا حبيبتي يالا اللي بعده يا عسسل
نغم:اخدت نفس امممم ااااه
هدي:مبروك التانية. بنتين زي القمر يا نغم مبروك يا مقدم مهاب
مهاب:ههههههه الله يبارك فيكي مبروك يا موزتي يا ام البنات
نغم:اممممم ااااااااه
مهاب:مالك في ايه تاني ماخلاص
هدي:مش معقول ده في جنين كمان بسرعة يانغم ... تمام اهو 3يا نغم والاخير ولد يا مقدم مهاب مبروك
نغم:بصوت واهن. اه 3 يا مفتري حرام عليك انتي ايه
مهاب:ههههههه حظك بقي وقعتي تحت ايد الاسد مش كنتي عايزة بيبي زي ندي اهي لا ندي ولا جوزها يعرفوا يعملواكدة انتي متجوزة مهاب يا قلبي
نغم:ههههههه بحبك يا اسد
مهاب:باسها من خدها وانا بموت فيكي يا روحي يا ام ولادي
وبعد شوية في اوضة نغم
ادم :بيقرب من نغم. مبروك يا نغم
مهاب: وقفه بٱيده عندك بقي كدة من بعيد يا حبيبي
ادم:جوزك ده اتجنن انا مش عارف ماله بقالوا فترة مستهبل كدة
نغم:ههههههه معلش اعزره اصله حلم حلم وحش هههههههه
مهاب:بصلها بغضب
نغم:حطت ايديها علي بقها تكتم ضحكتها. خلاص هسكت
في الوقت ده الباب خبط واتفتح ودخل سامح وندي وسهام وفريال
سهام:مبروك يا حبيبتي الف مبروك
فريال:مبروك يا نغم مبروك يا هوبا
ندي:مبروك يا ناني
سامح:هههههه مبروك ياابن اللعيبة3مرة واحد يا مفتري ربنا يهدك
مهاب:ههههه اومال يابني انامهاب الطلعة عندي بثلاثة. وابعد عني بقي احسن مش طايقك
سامح:ماله ده يا نغم هاربة منه ليه
نغم:ههههههه. انت كمان ابعد عنه علشان حلم بيك امبارح
سامح:ههههه حبيب قلبي من حبك فيا بتحلم بيا اكيد حلم حلو
مهاب:اوي مش عايز اقولك هاين عليا اخنقك.
كلهم:هههههههههههه
سامح:طيب الولد هتعرفوا لكن البنات هتعرفهم ازاي دول شبه بعض جدا
مهاب:انا هقولك. تمارا عنيها رمادي زي علمناها.و جودي عنيها عسلي زي نغم بس الولد بقي عنيه خضرا هههههه عملنا تشكيلة
سامح:هههههه اه يا بن الذين البنات موزز. هيتعبوا الواد مهاب معاهم
مهاب:وربنا اعلقك انت. وابنك الا بناتي دول بنات مهاب يا معلم. قوليلي يا ناني هتسمي الولد ايه احنا كنا مختارين اسامي البنات بس
نغم:اممم ايه رايك في انس مش انت حلمت بيه. نسميه انس
مهاب:ابتسم عندك حق خلاص انس.
في الوقت ده الباب خبط ودخلت بنت جميلة بيضةوعنيها سودا ومحجبة. السلام عليكم
نغم:مش ممكن وعد وحشتيني
وعد:دخلت وسلمت علي نغم. عاملةايه الف مبروك انالسة راجعة من لندن امبارح وكلمتك لقيت حضرتك غيرتي رقمك والنهاردة كلمت سهي وقالتلي انك بتولدي جيت بسرعة اطمن عليكي
نغم:هههههه حمد لله علي السلامة يا وعد والله وحشاني. اعرفك بقي
وعرفتها نغم عليهم كلهم لحد ما وصلت لادم واول الاتنين ما بصه لبعض تاهو في دنيا تانية وادم حس ان قلبه اتخطف ودق بشكل غريب اول مرة يحصله حتي لما شاف نغم وهي كمان اعجبت بأدم جدا وانجذبت ليه جدا وسلموا واتكلموا وادم طلب منها تشتغل معاهم في المستشفي.
مهاب:بيوشوش نغم. مين الموزة الجامدة دي كنتي مخبياها عليا
نغم:عضته من ايده. اتلم احسن ليك
مهاب:اي هههههه كدة انتي استحلتيهاولا ايه. بس بهزر معاكي هو في موزة زي موزتي
نغم:ابتسمت ايوة كدة اتعدل
مهاب:ههههه ماشي. بس شكلها شبكت مع ادم من ساعة ما دخلت مبطلوش كلام مع بعض
نغم:فعلا يارب تكون من نصيبه الاتنين لايقين علي بعض
مهاب: ايه يا دكتور نحن هنا مالك ايه الشقاوة دي بس
ادم:اتحرج وقرب من مهاب. انت هتفضل مستفز كدة ما تلم نفسك
مهاب:هههههه انت اللي خيبة خدها بره علي المكتب ولا اتنيل خدها مطعم واقعد براحتك
ادم:ابتسم اول مرة تقول حاجة مفيدة
مهاب:حبيبي انا كلي مفيد حتي اسال حبيبتي صح يا روحي
نغم:ابتسمت. طبعا يا حبيبي
ونغم بعد كام يوم خرجت ورجعت البيت. هي وولادها تمارا وجودي وانس
وبعد شهر في بيت مهاب كانت نغم بتنيم الولاد في اوضتهم ومهاب دخل وراها براحة وحضنها ووشوشها
مهاب:نيميهم كويس علشان انتي وحشتيني وعايز اقولك كلام مهم
نغم:بهمس. هههههه طيب براحة احسن يصحوا
مهاب:شالها احنا هنسيبهم لوحدهم احسن تعالي. واخدها علي اوضتهم ونغم اول لما نزلها في الاوضة لقتها مضلمةومفيش غير نور الشموع الحمرا اللي في كل مكان والسرير كله ورد احمر فرحت اوي واتعلقت في رقبته حبيبي انت محصلتش لحقت تعمل كل ده امتي. بس تعرف كان نفسي كدة اوي
مهاب:حضنها انارجل العمليات الصعبة يعني اعمل اي حاجة بسرعة الا حاجة واحدة اني احبك بحبك براحتي وعلي مزاجي وبعدين انا كنت عارف انك عايزة كدة وصممت اعملك كدة بمناسبة ان النهاردة اول يوم لينامع بعض بعد ماولدتي. تسمحيلي برقصة علي ضوء الشموع
نغم:باسته بهدوء. اسمحلك
وشغل مهاب اغنيه هادية لعمرو دياب اسمها(وفهمت عنيك)(وفهمت عنيك ما انا خات عليك حبنا بيزيد جوانا.حبيت وياك احساسي. واكيد مش ناسي ولا يوم في هوانا.اه اه.وليا انا مين غير حبيبي ومش هقوله غير يا حبيبي.وكل يوم حكايةطول ماانا وياه.وليا امامين غير حبيبي ومش هقوله غيريا حبيبي ده اغلي من عنيا ده اللي بتمناه.طب اقولك ايه بتفكر فيه.ياحبيبي وايه شاغل بالك. من نظرة انا ممكن اقولهالك.ماانا بعرف مالك مهما تداري.وليا مين انا غير حبيبي ومش هقوله غيريا حبيبي)
مهاب:عرفتي بقي اني بفهمك من عنيكي.وبعرف بتفكري في ايه
نغم:كنت فاكرة انك هتتغير بعد الولادة وتنسي الحب والرومانسية
مهاب:انسي ايه بس.انا بكون في عز شغلي وبفكر فيكي ونفسي اجيلك طاير. بس انا دلوقتي هبطل كلام علشان اعرفك اني بفهمك بس بطريقة تانيه
نغم:هزت راسها. ياريت انت وحششتني اوي اوي
مهاب شالهاوفي لحظة كانوا وسط الورد والشموع اللي محوطاهم. وكانت ليلة جميلة زي ليالهم كلها مع بعض
وبعد حوالي 4 شهور كان ادم ووعد خلاص حبو بعض جدا واتفقه علي الجواز وفعلا جه يوم فرحهم
وفي قاعة افراح فخمة جدا كان ادم قاعد مع وعد وهما احلي عريس وعروسة
ادم:مبروك يا حبيبتي. يا اجمل وعد من الدنيا ليا
وعد:بكسوف.مبروك ليا انا يا احلي ادم في دنيتي كلها
علي ترابيزة كبيرة كانت قاعدة فريال وشايلة مهاب الصغير.وسهام شايلة جودي.ودولت شايلة تمارا.والدكتور حسين شايل انس.
فريال:مبروك يا دولت ربنا يتمم بخير
سهام:الف مبروك ربنا يفرحهم يارب
دولت:الله يبارك فيكم الحمد لله كان نفسي افرح بيه وهتجنن بقي وابقي تيتة زيكم
فريال:هههههه متستعجليش بكرة تبقي تيتة.وبعدين ما انتي تيته اهو اومال ولاد مهاب دول ايه مش احفادك
دولت:باست تمارا.طبعا مهاب ابني وولاده احفادي مفيش كلام
واشتغلت اغنيه سلو لأليسا ورقصوا كلهم عليها ادم مع وعد.وسامح مع ندي.ومهاب مع نغم
وكل اتنين كانوا دايبين في بعض حب وعشق وغرام(اغنية احلي دنيا)
(احترت اشكي.ولا احكي ولا ابكي من فرحتي.من شوقي ليك يا حبيبي بدعي تكون في يوم من قسمتي. يااحلي دنيا عشتهافي الكون بحالو.في عنيك ليالي عشقتها اول ما مالوا.كلمة يا عمري قولتها لحظة لوقانا.معرفش قلبي لما شافك ايه جراله.طول خايفة احب واعشق زي كل الناس.لاني مملكش في حياتي غيرحبة الاحساس.شوفتك ملاك في كل شئ.و في ثواني علمت قلبي ازاي يحب ويعرف الاخلاص)
ادم: انتي احلي حاجة حصلتلي يا وعد كنتي فين من زمان
وعد:كنت مستنياك وكان لينا معاد نتقابل
ادم:بحبك
وعد:بحبك
ندي:فاكر يوم فرحنا يا سمسم
سامح:طبعا يا عيون سمسم وفاكر لما قولتيلي عايزة اروح لماما
ندي:ههههه كنت مكسوفة
سامح:ههههه بس اظن دلوقتي بقي بقيتي خبرة
ندي:قليل الادب. بس عارف لمانروح عايزاك تشغلي اغنيه رومانسية ونرقص سوا
سامح:تؤمري يا موزة هشغلك اغنيه تجنن. يا بتاع النعناع يا منعنع
ندي:هههههه الله يخربيتك بقولك رومانسة تقولي يا بتاع النعناع ودي نرقص عليها ازاي
سامح:والله دي كلها رومانسية وبعدين انتي اللي هترقصي مش انا
ندي:ههههههه بحبك يا سمسم
سامح:بموت فيكي يا قلب سمسم
مهاب:بذمتك مش انتي احلي من العروسة
نغم:ههههه يا سلام. مش قوي كدة ده انا حتي تقلت من الحمل والولادة
مهاب:ما قولتلك تقلتي واحلويتي وربنا بقيتي عسسل
نغم:ربنا يخليك ليا انت احلي حاجة في دنيتي كلها يا هوبا بحبك بحبك اوي
مهاب:ويخليكي ليايا عيون هوبا انتي بقي دنيتي كلها وبحبك بحبك بحبك
النهههههههههههاية
كلمة بس كنت عايزة اقول ان قصتي المرة دي. عايزة اوضح ان في فرق بين الحب والاعجاب. مش كل واحد نقابله ونعجب بيه نبقي حبناه. الحب شئ مختلف بيدخل القلب من غير استأذان. ولما بنحب مابنترددش اننا نكون مع اللي حبناه. نغم اعجبت بأدم بس حبت مهاب . وسامح اعجب بنغم بس حب ندي. وادم اعجب بنغم وافتكر انه حبها. بس حب وعد من اول نظرة. علشان كدة ماترددتش انه يقرب منها ويصارحها ويتجوزها. وفهم وقتها انه ماحبش نغم. والوحيد اللي حبه كان واضح وصريح من البداية هو مهاب بطل قصتنا اللي ماكنش ينفع يموت 😉😉😉😉. ياريت اكون قدرت اوصل وجهة نظري وتكون قصة حلوة وعجبتكم واستمتعتم بيها. والقاكم في رواية جديدة ان شاء الله. 😍😍😍😍😍😘😘😘😘😘😘😘😘
تعليقات
إرسال تعليق