رواية قدرى أنت الجزء الرابع الفصل الثالث وعشرن بقلم نجمه براقه
رواية قدرى أنت الجزء الرابع الفصل الثالث وعشرن بقلم نجمه براقه
قدري انت 4 { الفصل الثالث والعشرون }
#يقين
كان بيسأل باهتمام خلانا انا وعمي نبص لبعض ومكناش عارفين نرد نقول ايه لغيت ما ابوي رد بدالنا احنا الاتنين.
صفوان: ده عيل جاي من الخرايب ، و محدش عارفله اهل ، ولد حرام يعني..
«ضايقني قوي وكنت لسة هرد رد مش كويس علي كلامه ده لكن مؤيد سبقني ورد عليه»
مؤيد: انت ازاي قادر تتكلم عنه كده وكأنه هو المذنب ، الولد متأثر بكلامك عنه ، وحتي لو ابن حرام زي ما بتقول ف هو ملهوش ذنب ، كل الذنب علي اهله مش عليه هو ، لو سمحت متتكلمش عنه كده تاني
صفوان: حتي انت كمان ، هو الواد ده عملكم ايه نفسي اعرف ، ده واد مترباش ، وهيتربا كيه وهو ملهوش اهل
مؤيد: ايه ده....
عمار بمقاطعه: تاني يا صفوان تاني ، امال لو مكنتش قولتلك هنخسرو بعض كنت عملت ايه
صفوان: انا بقول الحق يا خوي ، انا مطايقش الواد ده في البيت من الاخر اكده ، اهو ولدك رجعلك وديه في اي ملجاء وخلصنا منه
يقين: ملجاء!!!! ده اخويا ، امي اللي مربياه وانا هتبناه واكتبه باسمي كمان
صفوان: تعملي ايه يختي. تكتبيه باسمك... وجوزك هيرضا يكتبه باسمه
يقين: يرضا ولا ميرضاش انا حره...
عمار بمقاطعه: خلصو في الحديت... معوذش اسمع نفس
قال كده ودخل جوه وهو متعصب وميار راحت وراه وبعدها ابوي قام هو التاني وساب البيت بعد ما وقف جمبي لحظات يبصلي وعنيه بتطلع شرار و عاوز يموتني ، وبعدين بيمشي ، وانا كمان كنت هدخل اوضتي قبل ما مؤيد يكلمني
مؤيد: هو ليه بيكرهو كده
يقين: معرفش
#مؤيد
من الواضح اني كنت سبب في التوتر اللي حصل ، بس انا مكنتش فاهم حاجه ولا كنت اعرف انهم هيزعلو كده، ولما فهمت زعلت جداً علي وحيد علشان الكلام اللي بيتقال عليه ، و مش فاهم إيه سبب كره صفوان ليه مع انه طفل جميل وذكي ومش ذنبه حاجه في غلط اهله..
بعد ما اتكلمت في الموضوع كلهم قامو و سابو الاكل ف قومت اشيل الاطباق و ادخلها المطبخ وبعدها وقفت جمب الحوض علشان اغسلهم وفي الوقت ده جت يقين وبدون اي كلام شدتهم مني
يقين: انت بتعمل ايه
مؤيد: ايه؟! بغسل الاطباق
يقين: مفيش الكلام ده هنا ، مفيش رجاله بتغسل اطباق
مؤيد: ليه ، مش فينا ايدين
يقين: معرفش اتفضل سيبهم انا هغسلهم.. يلا روح دلوقتي
مؤيد: طيب ممكن اعرف انتي ليه متضايقه مني.. انا غلطت في ايه علشان تعامليني كده.. وليه بتقولي ياريتني ما رجعت.. مش انتي بلسانك قولتيلي اننا كنا اخوات وقريبين من بعض
يقين: لا مقولتش كده ، و مش زعلانه منك ، انا اصلا مش مركزه في حاجه علشان ازعل... وسع كده ( ابعدته و وقفت محله لتغسل الاطباق)
مؤيد يقف امامها: طيب ليه بتبصي علي صوري وتبكي لو بجد مش مركزه
يقين تنظر اليه بتوتر: مين قالك الكلام ده.. انا معنديش صور ليك اصلا
مؤيد: يعني وحيد بيكدب
يقين: اه وحيد بيكدب متصدقهوش في حاجه تاني
مؤيد: طيب ما تقولي في ايه هو انا كلمتك ولا جيت جمبك علشان تعامليني كده
يقين: مفيش حاجه ، وامشي متجبلناش المشاكل
مؤيد: ازاي مفيش وانتي متعصبه كده
يقين تتحدث وهي تمسك السكين بغيظ: عاوز تعرف في ايه بجد
مؤيد يبتعد خطوتين: لو مش عاوزه تقولي خلاص ، بس سيبي السكين
يقين:لا هقول ، اصل عبدالرحمن جوزي وحشني وزعلانه علشان مخدنيش معاه وسافر وسابني.. اكيد بتحس الاحساس ده وانت سايب ندددددي لوحدها مش كداااا ( ينظر لسكين وهو يميل للخلف ف تتابع بغيظ) مش بتحس ان دنيتك وحشه من غيرها بردو
مؤيد: اكيد ، اكيد ، بس سيبي السكين
يقين ترفع السكين في وجهه: اهو انا بحس كده لما عبدالرحمن يسافر ،، وبكون مضايقه وممكن اموت اي حد قدامي ، اخفي من وشي
مؤيد: طيب انتي متعصبه ليه دلوقتي ، ما تتصلي بيه وقوليله يجي علشان وحشك
يقين: ملكش دعوه!!!! دي حياتي متدخلش فيها
مؤيد: انتي اللي قولتي
يقين: سحبت كلامي اتفضل كده علشان بتوتر .. اتفضل!!!!!
مؤيد: طيب .. ااااااغسلي ( قالها وهو يغرف بعض الماء ويثكبهم فوق رأسها ) ااااغسلي، ومتزعقليش تاني ها متزعقيش
يقين تشهق: يااا غبي انت بتعمل
مؤيد : بفوقك علشان متبقيش تزعقيلي تاني ( قالها لتنظر اليه وهي تمسح وجهها وتستعرض في ذاكرتها تعاملهم مع بعضهم قبل سنوات ف تجيبه بربكه)
يقين: انا ممكن اغرقك علي فكره . امش.، امشي يلا
مؤيد بإبتسامة: همشي ولو اني مش قاعد في مطبخك... انتي ايه مقعدك مش اللي بتجوز بتمشي ، انتي قاعدة ليه ، قاعده ليه ( قالها قبل أن يغرف غرفة اخري ويثكبها علي وجهها ويركض ف تمسك طبق مملؤ بالماء وتدفعه عليه لينثكب فوق ظهره)
يقين ترفع حاجبها وجهها للاعلي بغرور: هه
مؤيد: ايه ده!!! بليتي هدومي
يقين: مانت بليت هدومي ولا انت احسن مني
مؤيد: ماشي وربنا لا اقول ل بابا دلقت عليه الميه وغلطت فيه ومسكتلي السكين
يقين: قوله ، ولو ممشتش هدلق عليك ميه من التلاجه
مؤيد : ماشي يا يقين مااشي ( قالها وذهب وهو مبتسم لتنظر اليه بإبتسامة ثم تعقد جبهتها بضجر)
يقين: يا بتاع ندي يا هايف ... يتبع👇🏻
#يقين
للحظه حسيت اننا رجعنا سنين لورا ايام ما كنا بنعمل مقالب في بعض ونغيظ بعضنا واللي يستفز التاني هو اللي يخسر ويصالح ودايما هو اللي كان بيصالح سواء استفزني او انا استفزيته وزعلته علشان انا كنت ازعل منه لو زعل مني
#وائل
كنت ناسي عماد لغيت ما كلمني تاني وقالي اجبله الفلوس واجيله ف خدتهم ونزلت اقابله في المكان اللي قالي عليه وبعد وقت عدا وانا مستنيه جه وقابلته ، شكله اتغير و تعب السجن كان واضح علي وشه وطريقة كلامه ولبسه حتي نظراته وتعابيره. كله اتغير حتي تعاملي معاه اتغير و مقدرتش اتعامل معاه زي الاول ولا حتي اشفق عليه
عماد: أخيرا جيت .. ايه يا صاحبي موحشتكش؟!
وائل: لأ ، وادي نص الفلوس مش هتاخد غيرهم
عماد: نعم يا حلاوه!!
وائل: كتار ؟!
عماد: كتار ايه!!! فين باقي الفلوس يا وائل
وائل: مش هتاخد غير دول واحمد ربنا اني ادتهملك اصلا، لو مش عاجبك اخدهم معايا وانت اعمل اللي عاوزه ( حمل الحقيبه واراد ان يذهب ليمسك بها عماد)
عماد: خلاص انت ما صدقت ، حلوين ، بس استنا اشوف يمكن تكون بتضحك عليه
وائل: عد براحتك ولو في غلط انت عارف طريقي
عماد يريح الحقيبه بجانبه: استنا
وائل بدون النظر اليه: اممم
عماد يقف امامه: جبتهم ليه؟!
وائل: يعني ايه جبتهم ليه ، امال كنت بتبتزني ليه
عماد: ليه ادتهمني لما مؤيد طلع عايش
وائل بإستنكار: ايه الكلام ده ، انت عاوز ايه دلوقتي
عماد: ولا حاجه
وائل: ماشي فلوسك عندك ومش عاوز اسمع اسمك تاني
عماد: ولا انا
جيت امشي بس فضولي خلاني ارجع علشان اسأله ليه مكلمش هيثم مع انه كان بيكرهو وهو السبب في اللي حصله
وائل: لسة مش عاوز تقولي ليه هيثم لا
عماد: وانت عاوزني اعمل معاه ايه
وائل: مش عاوزك تعمل معاه حاجه بس مستغربك ، ده انت مكنتش تكره حد قده
عماد: لو عاوز تعرف هات الباقي من الفلوس وانا اقولك
وائل: لا وعلي ايه مش عاوز اعرف ليه ، ولا عاوز اعرفك ، ولا عاوز اعرفه في داهيه انتو الاتنين
عماد: بقيت واطي
وائل: وانت واطي من يومك يا عماد
« اليوم التالي»
« الجامعه»
#نسمه
رجعت الجامعه وانا بدعي ربنا مقابلش رحاب علشان متتكلمش معايا في حاجه او تجيبلي سيرة وائل ولكن للأسف قابلتها ، ومن اول ما شافتني بقت تسألني مالك مبترديش ليه علي تليفوني ، ومتعرفيش مال وائل من اول ما رجع من عندكم زعلان ، وانا اقولها مفيش ومعرفش وحتي بعد ما دخلنا المحاضره بقت تميل عليه وتسألني بتهرب منها ليه ومبطلتش اسأله وكلام غير لما الدكتور خد باله وادانا كلمتين احرجنا قدام الكل. ف لقيتها حجه بعد المحاضره علشان اخلص من اسالتها وزنها
نسمه بتذمر : عاجبك منظرنا دلوقتي .. ياشيخه حرام عليكي بسببك خدنا كلمتين ملهمش لازمه.. انا ماشيه ومتجيش ورايا
رحاب: نسمه!!!! يااااا نسمه استني !!!
سيبتها ومشيت بسرعه وقبل ما يوصل السواق اللي باعته عمي علشان يروحني لقيت عربيه بتقف قدامي فجأه و هيثم بيخرج منها
هيثم: حمدالله علي السلامه
نسمه: ايه الطريقه دي ، مش تفتح انت كنت هتدوسني
هيثم : انا اسف ، بس شوفتك صدفه ف قولت اسلم عليكي واقولك حمدالله علي سلامة مؤيد
نسمه:
هيثم: لسه بردو زعلانه مني
نسمه بحنق: انا عاوزه اعرف انت عاوز مني ايه... و ليه بتقتحم حياتي كده
هيثم: عاوزه الصراحة ومتزعليش
نسمه: ايوه
هيثم: انا من اول ما شوفتك وانا معجب بيكي
نسمه:
هيثم: متفهمنيش غلط انا بس عاوز اعرف رايك قبل ما اتقدم رسمي
نسمه بغيظ: انت لو اخر واحد...
رحاب: نسمه
هيثم: ازيك يا رحاب
رحاب: تمام.. ايه يابنتي انتي هتزعلي بجد ولا ايه
نسمه: لا..( تنظر لهيثم) طيب يا هيثم هرد عليك بعدين يكون فكرت
هيثم بإبتسامة: تمام خدي وقتك
رحاب: هتفكري في ايه
نسمه : ولا حاجه عن اذنكم السواق وصل
هيثم بإبتسامة: اتفضلي
رحاب تذهب خلفها: استني عندك
نسمه: ايه
رحاب: ايه العباره ، هيثم عاوز منك ايه
نسمه بإبتسامة: هقولك بعدين
رحاب: نسمه قولي... اوعي يكون
نسمه: اه
رحاب: بتتكلمي جد؟!
نسمه: اه والله
رحاب: وانتي ممكن توافقي
نسمه: لسه هفكر ... يلا بقا السواق مستني
قولت كده عشان اثبت ل وائل و ملك اني مش بفكر فيه مع اني بكره هيثم ده وندمت من جوايا اني ادتلو وش حتي لو بالكدب..
رجعت البيت واكتفيت برمي السلام علي غاده ودخلت الاوضه لقيت ملك لابسه لبس الخروج وبتظبط مكياجها ولما بتشوفني بتقرب مني وهي مبسوطه وكأن مفيش حاجه حصلت
ملك بإبتسامة: انتي جيتي ، تعالي هاقولك حاجه
نسمه : حاجه ايه
ملك : مش وائل صالحني
نسمه تبعثر نظراتها بتوتر : مبروك
ملك: بس انا مكنتش هصتلح أبداً ، بس هو بقا يحلف انه بيحبني انا ، وانه كان بيساعدك علشان انتي قريبتي
نسمه: اه
ملك: انا اسفه لو شكيت فيكم.. بس انتي اللي مش بتعرفي تفهمي .. لكن هو عرف يفهمني براحه لغيت ما فهمت
نسمه : فهمك ايه
ملك: فهمني انه مش ممكن يكون بينكم حاجه ، لانكم مختلفين ، هو قالي انك بنت كويسه بس يوم ما يحب مش هتكون واحده متشدده زيك ، وانه محبش غيري ، و اصلا انا غبيه ازاي اشك ان في بينكم حاجه مع انكم متشبهوش لبعض أبداً ومختلفين تماما ، ازاي بقا هتحبو بعض
نسمه: صح
ملك: انا اسفه علي اللي قولته يا نسمه ، سامحيني عشان خاطري
نسمه: اه
ملك: ايه ده ، مش هتسامحيني
نسمه: هسامحك
ملك تتقدم نحوها: طيب ايه.. مفيش حضن ( قالتها وهي تطوق عنقها لتتابع بإبتسامة) انا اسفه قوي عمري ما هشك فيكي تاني ( عجز لسانها عن الرد ف تجمعت دموعها لتسيل علي وجنتها ف تسمع ملك شهقاتها المختنقه لتبتعد عنها )
ملك : ايه ده بقا!! ، انتي لسه زعلانه؟! ، ده انا لوكه حبيبتك ازاي تزعلي مني
نسمه بصوت متحشرج ودموعها تسيل بغزاره: مش زعلانه ، بالعكس انا فرحانه انك فهمتي الحكاية
ملك: امال ايه الدموع دي
نسمه بدموع: عادي.. خلاص مسحتها اهو
ملك تبتسم: ايوة كده، مش عاوزه دموع تاني خالص .. يلا اروح انا بقا علشان متأخرش عليه ، اصله قالي هيستناني عند الجامعه نقعد مع بعض شويه قبل معاد المحاضره.. باي حبيبتي اموااااه
« امام الجامعه»
ملك: اتأخرت عليك؟!
وائل: لا ، عاوزه مني ايه
ملك: عاوزه اقولك انا اسفه ، فهمتكم غلط وشكيت فيكم ، بس نسمه فهمتني اني غلطانه وانها مستحيل تحبك ، وانا فعلاً كنت غبيه لما تخيلت ان ممكن يكون بينكم حاجه
وائل: هي قالتلك كده
ملك: ايوه
وائل: طيب ، المهم تكوني هديتي دلوقتي
ملك: اه هديت ، انا اسفه قوي يا وائل
وائل: مفيش مشكله ، حصل خير
ملك: يعني مش زعلان
وائل: لا
ملك: طيب لو كده لازم تيجي النهارده
وائل: هاجي
ملك بإبتسامة: متشكره قوي
وائل: اها ، يلا الحقي المحاضره وانا هخلص مشوار شغل وبعدين اجيلكم
ملك بإبتسامة: ماشي ، باي
وائل: باي
#ملك
بكره الكدب والخيانه وعمري ما بسامح فيهم ، وقولتلهم كده هما الاتنين بس مخدوش بالهم واستهونو بيه.
وانا عمري ما هلتمس ليهم العذر في انهم يحبو بعض وهو مرتبط بيه ، مفيش حد بيحب حد من غير ارادته هما اللي بصو لبعض بعين الحب وانشغلو ببعض ، و لو هما مش خاينين عمرهم ما كانو سمحو لنفسهم يفكرو في بعض وانا موجوده بينهم
#وائل
حتي لو قالت كده انا مش ممكن اصدق انها مش بتكدب ، نسمه بتحبني زي ما بحبها ، وعارف انها قالت كده وعملت بلوك وقطعت كل طرق التواصل بيني وبينها علشان ملك وعشان الكلام اللي اتقال...
وانا عذرتها ومزعلتش منها حتي لما عملت بلوك ، بس لما رجعت البيت وقابلت رحاب صدمتني بالكلام اللي قالته عن هيثم، وساعتها عرفت انها هتبتدي تجنن وتضيع نفسها وتضيعنا معاها
#هيثم
طلبي كان محاولة اخيره للقرب منها ، ولو كانت رفضت كنت هطر اخدها غصب وانتقم من وائل واحرق قلب مؤيد عليها ، بس لحسن حظها انها قالتلي هفكر مع اني عارف هي قالت كده ليه ولو وافقت هتوافق عشان مين ، بس مش مهم اي حاجه المهم ان في النهايه هوصل للي انا عاوزه..
بعد ما سيبتها ورجعت لقيت بنت واقفه عند شقة قدام شقتي وبتحاول تفتح الباب بس مش عارفه بسبب الحاجات اللي شايلاها .
كان شكلها حلو قوي وتشبه ل سلمي في استايل لبسها وشكل جسمها حتي طول شعرها كان نفس طول شعر سلمي ونفس القصه ، مفيش غير ملامحها متغيره عنها بس المكياج هو نفسه ، ومن اول مره دخلت جماعي وعششت و كمحاوله لفتح الكلام طلبت منها اساعدها في فتح الباب
هيثم: في حاجه يا انسه
اسيل تنظر اليه: الباب مش بيفتح
هيثم: طيب ممكن اساعدك
اسيل: ايوه ياريت ، اتفضل ( اخذ منها المفتاح وفتح لها) هههههه مش ممكن انا من الصبح احاول انت ازاي قدرت تفتحو
هيثم: كان سهل جدا انتي بس اللي ايدك مشغوله
اسيل بإبتسامة: اه صحيح ، اصل انا متاجرة الشقة جديد ولسه مش عارفه حاجه ومتوتره
هيثم: ولا يهمك ، انتي نورتي العماره كلها
اسيل بإبتسامة: ميرسي.. انا اسيل
هيثم: تشرفنا ، وانا هيثم
اسيل بإبتسامة: اهلا وسهلا
هيثم: اهلا بيكي ، انا ساكن في الشقة دي لو احتجتي حاجة رني الجرس بس
اسيل: اوكي.. متشكره اوي... عن اذنك ادخل الحاجات دي
هيثم: اتفضلي
#نسمه
ملك رجعت من الكليه ودخلت استحمت وغيرت هدومها واتمكيجت ف فهمت من غير ما تقول ان وائل جاي، ف استأذنت من غاده اني اروح شقة مؤيد انضفها واجيب كتاب نسيته هناك واجي ، واول ما وافقت طلعت اجري علشان اوصل الشقه قبل ما يجي ويشوفني وبعد دقايق وصلت الشقة وقعدت هناك وقت كبير لغيت ما غاده اتصلت تسألني اتأخرت ليه ف قولتلها اني لسه بنضف ولما سألتها مين عندهم قالتلي وائل لسه ماشي من شويه ، ف قفلت معاها بعد ما قولتلها جايه و فتحت الباب علشان امشي وفجأه حسيت قلبي وقع في رجليه لما شوفته قدامي
وائل: بتهربي مني ليه ( همت ان تغلق الباب ليوقفه ويتابع) هتقفلي قبل ما تعرف انا جاي ليه
نسمه بتوتر : انت ازاي تيجي هنا ، امشي متجبليش الكلام
وائل: ما انا حاولت اكلمك كتير وملقتش اي طريقه اوصلك بيها بسبب تهربك ده
نسمه: انا مش بتهرب
وائل: امال ايه ده ، ده انتي لما عرفتي اني جاي عندكم هربتي
نسمه : مسمهاش هربتي ، كل الحكاية اني مش عاوزه اشوفك... كفايه اللي حصل لغيت دلوقتي.. انا كنت هخسر ملك بسببك
وائل: ليه تخسري ملك بسببي .. مانتي عارفه ان اللي اتقالها كدب.. هو احنا بينا حاجه؟!( قالها وهو ينظر لعينيها لتبادله النظرات بينما تتجمع دموعها في عينيها)
نسمه: انت عاوز مني ايه
وائل: مش عاوزك تتأذي .
انا مش مطمن وقلبي بيقولي ان في حاجات هتحصل، وانتي قطعتي كل طرق التواصل بينا وسيباني مشغول.. شيلي البلوك لو سمحتي.. لغيت ما اسافر بس ، و اوعدك عمرك ما هتسمعي اسمي تاني
نسمه بدموع: افرض اتأذيت .. ما اتأذي انت مالك بيه... طيب ياريت يأذوني واموت المره دي
وائل: متستبعديش ده .. انتي ممكن جداً تموتي
نسمه: خليني اموت!! وانت خليك بعيد عني ، اصل انا متشدده ومعقده
وائل: يا نسمه لو سمحتي انتي لازم تسمعيني .. طيب اقولك!! شيلي البلوك ومتكلمنيش غير لو في حاجه
نسمه بدموع: مش هشيله وخليهم يموتوني ، انا عاوزه اموت وبردو عمري ما هلجألك .. اصلا انا طلعت غبيه علشان استنجدت بيك من الاول
وائل: انتي ليه متعصبه دلوقتي .. انا عملت ايه علشان تقولي كده .. هو انا اللي بعت الصور لملك
نسمه بدموع: لا بس لو مكنتش اتعاملت معاك مكنش ده حصل.. وهي مكنتش هتشك فيه .. ولا كنت هتحط في موقف زي ده وسط اهلي كلهم .. انت مخسرتش حاجه وطلعت بطل قدامهم ، وبعدين صالحت ملك بكلمتين وبقيتو زي السمن علي العسل ، بس انا اللي سمعت كلام يوجع بسببك
وائل: مين ده اللي صالح ملك.. ملك هي اللي كلمتني واعتذرت.. وانا قبلت اعتذراها علشان اعرف اجي واكلمك ، بس انتي اهو بتستخبي مني
نسمه: انت ملكمتش ملك؟! ازاي يعني ملكمتهاش؟!
وائل: مكلمتهاش
نسمه : طيب انت عاوز ايه دلوقتي
وائل: عاوز اطمن عليكي قبل ما اسافر
نسمه: لا سافر ومتشغلش نفسك بيه... في غيرك هيحميني
وائل: غيري مين ؟!
نسمه: هيثم
وائل : هيثم؟! هيثم مين ده اللي يحميكي.. ده هو اللي هيأذيكي ، انتي بتقولي ايه يا نسمه
نسمه: بقول ان هيثم هيطلب ايدي وانا هوافق
وائل: نسمه!!!! مش عاوز جنان انتي فاهمه
نسمه: انا اللي مش عاوزاك تدخل.. ومش عاوزه اعرفك تاني.. روح سافر وسيبنا في حالنا
وائل: بردو؟! ماشي يا نسمه انا هسيبك تهدي بس لازم تشيلي البلوك علشان نتكلم
نسمه: لا مش هشيل بلوك ومش هنتكلم( همت ان تغلق الباب ليدفعه ويدخل ويغلقه خلفه لتنظر اليه مره وللباب مره)
نسمه: انت ايه اللي بتعمله ده
وائل: اسمعيني!!!!
نسمه: وسع!!! انت باين عليك مجنون ابعد كده ( همت ان تبعده ليمسك يديها يكبلهم بيده خلف ظهرها ويده الاخري يضعها علي فمها لتنظر اليه بارتباك وخوف )
وائل: اسمعيني!!!!.. ❤❤ ( يتابع وهو يركز نظراته في عينيها) مينفعش عشان تغيري فكره في دماغ ملك تضيعي نفسك ، انتي بتروحي لنار برجليكي ، هيثم ده انتي متعرفهوش زيي ، ف خليكي بعيده عنه ،( يتابع بتحذير) ولو مبعدتيش بمزاجك انا هبعدك عنه غصب عنك ، عارفه ليه ؟! علشان انا مش هقدر اشوفك تعبانه او حصلك حاجه وحشه ، افهميها زي ما تفهميها ، بس انا مش هسيبك تأذي نفسك ( قالها لتنظر لعينيه بينما دموعها تنهمر في عينيها ليتابع بصوت مختنق وهو يتذكر الحلم )
وائل : شوفتك مرتين بتموتي ، كل مره كنت بتتقتلي قدامي وانا مقدرش الحقك ، وحيااااات اغلي حاجه عندك ما تعملي فينا كده ، احلفلك بايه ان لو حصلك حاجه انا ممكن اموت .. كفايه عذاب سبع سنين ، انا مش عاوز اعيش سنين تانيه اتعذب ( قالها لتنظر اليه وتبكي ف يزيح يده عن فمها)
نسمه ببكاء : انت عاوز مني ايه!!!! سيبني في حالي بقا حرام عليك !!!
وائل: مش هسيبك غير لو قولتي انك مش هتوافقي علي هيثم ( لم تجيبه وهي تبكي ليتابع) بطلي عياط.. هتوافقي علي هيثم ولا لا
نسمه ببكاء: طيب امشي وانا مش هوافق.. يلا امشي
وائل يبتسم: اوكي... وحاجه كمان.. شيلي البلوك
نسمه: طيب امشي ، امشي!!!
وائل: ماشي همشي ، متعيطيش بس
نسمه تفتح الباب: امششششي!!!
وائل بإبتسامة: اوكي همشي بتزعقي ليه.. سلام عليكم
« منزل ادريس في المساء » ٠
#مؤيد
كنت في اوضة وحيد لما سمعت صوت خطوات بتمشي في البيت ف طلعت اشوف مين ولما دورت في المكان ملتقش حد خالص ف قولت يمكن حد خرج يشرب ورجع تاني ف تجاهلت و دخلت المطبخ اجيب ميه سقعه قبل ما ارجع الاوضه .
وفتحت التلاجه خدت الميه وقفلتها تاني ف لقيت يقين بين التلاجه وبين الحيطة فاتحه عين ومغمضه عين ومقرفصه علي رجليها وشكلها كده كانت مستخبيه مني لما حست بيه داخل المطبخ
مؤيد: يقين!!! ايه ده!!
يقين بتوتر: ك كنت جايه اشرب
مؤيد: طيب وقاعده عندك ليه ههههههه
يقين: مفيش... روح نام ، عمي لو شافك هيتضايق
مؤيد: يتضايق ليه انا جاي اشرب
يقين: امشي بس هتعملنا مشكله
مؤيد: طيب ماشي.. بس انتي هتفضلي مستخبيه كده كتير
يقين: لما تمشي همشي
مؤيد يبتسم: طيب انا ماشي اهو ههههههه
سيبتها ورجعت الاوضه ف لقيت ندي بتتصل للمره المليون ف رديت عليها علشان تهمد شويه
مؤيد: عاوزه ايه يا ندي
ندي: بقا كده يا انس اهون عليك تقلقني عليك كل ده ، انت فين
مؤيد: في بيت اهلي ، انا لقيت اهلي يا ندي
ندي تتوسع عينيها: لقيت ايه!!! ... وحالا صدقت انهم اهلك
مؤيد: اه لانهم اهلي
ندي: انس لو سمحت ارجع دلوقتي حالا اللي عندك مش اهلك
مؤيد: يعني ايه مش اهلي.. انا لقيت كل حاجه تثبت انهم اهلي... مالك؟! انتي مكنتيش عاوزاني الاقيهم ولا ايه
ندي: لا كنت عاوزه... بس كان لازم تقولي قبل ما تروح ... قولي انت فين دلوقتي انا لازم اجيلك
مؤيد: لما ارجع هقولك مش هينفع تيجي دول ناس صعايده
ندي: صعايده؟! يعني انت في الصعيد
مؤيد: ايوه
ندي: طيب ليه مقولتليش
كنت بتكلم معاها ف عيني وقعت علي ظل تحت عقب الباب بيقول ان في حد بيتسنط عليه، ف قفلت مع ندي من غير ما ارد وروحت اتسحب وفجأه فتحت الباب...
#نجمه_براقه
تعليقات
إرسال تعليق