القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرام السلطان الفصل الخامس 5للكاتب عادل عبد الله

 


رواية غرام السلطان الفصل الخامس 5للكاتب عادل عبد الله





رواية غرام السلطان الفصل الخامس 5للكاتب عادل عبد الله



#رواية_غرام_السلطان

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة  ٥


 قامت شهد من نومها علي صوت سقو.ط جميلة أرضا !!!

خرجت شهد لتري جميلة تفترش الارض فاقدة الوعي !!!

أتصلت شهد بسلطان ثم اتصلت بالاسعاف .


وفي المشفي 

خرج اليهم الطبيب ليعلن لهم ان جميلة فقدت حملها !!!

كان تأثير الصد.مة قويا علي سلطان الذي لم يتسطع حبس دموعه وأطلقها في حزن شديد .

حاولت شهد تهدئة سلطان ومواساته...

شهد : متزعلش يا سلطان ، قدر الله وما شاء فعل .

سلطان : انا كان الأمل رجعلي اني ممكن اكون اب و من يوم ما عرفت بحمل جميلة كل يوم كنت بحلم باللحظة اللي هشيل ابني فيها .

شهد : معلش يا سلطان ربنا يعوض عليك ، شهر ولا اتنين وجميلة تحمل تاني وتجيبلك الابن اللي نفسك فيه .

سلطان : أنتوا السبب !!  اللي حصل ده بسبب الاهمال ، اهمالها واهمالك .

شهد : جميلة كانت مش بتقوم من مكانها الا لدخول الحمام وانا كنت بدخلها الاكل لحد عندها في السرير ، كنا ممكن نعمل ايه تاني ؟!!

سلطان : خلاص يا شهد خلاص اللي حصل حصل ، تعالي نطمن عليها .


يبدو علي جميلة التعب والحزن الشديد وهي تبكي بحرارة !!

سلطان : الف سلامة عليكي يا جميلة .

جميلة : الله يسلمك ، انا مليش ذنب ، مش عارفة انا وقعت ازاي !!

سلطان " بحزن " : معلش يا جميلة ، المهم انتي كويسة ؟؟

جميلة : انا زعلانة لاني السبب في حزنك انت و مدام شهد .

شهد : لا يا جميلة انتي ملكيش ذنب ، ده قضاء وقدر ، وبأذن الله تحملي تاني وتجيبي الطفل اللي كلنا بنتمناه .

جميلة : يارب ، يسمع منك ربنا يا شهد هانم .

للكاتب عادل عبد الله


بعد يومين 

خرجت جميلة من المشفي واخبرها الطبيب بضرورة المعاودة له بعد شهر لأجراء بعض الفحوصات للاطمئنان علي حالتها .

عادت جميلة الي المنزل وبدأ الجميع في استيعاب الصد.مة و سارت الحياة بصورة طبيعية مع وجود جو من الحزن يخيم علي البيت بأكمله !!


بعد شهر

ذهبت جميلة وشهد الي الطبيب في المشفي وبعد الكشف علي جميلة  طمأنها بأنها الان قد عادت الي حالتها الطبيعية ولا توجد اي اثار جانبية وامكانية تكرار حدوث حمل في اي وقت .

فرحت جميلة بكلام الطبيب وابتسمت شهد وقالت لها : اطمنتي ، الحمد لله الدكتور قال قدامك انك ممكن تحملي وتخلفي في اي وقت .

جميلة : الحمد لله .

شهد : بعد اذنك يا دكتور انا من فترة بحس بشوية تعب وكنت مترددة اني اكشف ، ممكن تكشف عليا ؟؟

الطبيب : تعب زي ايه ؟؟

شهد : بحس بألم يا دكتور في بطني و بقالي فنرة بحس بدوخة .

الطبيب " يبتسم " : دي ممكن تكون  اعراض حمل يا مدام .

شهد " بحزن " : لا مش ممكن يا دكتور .

الطبيب : ليه مش ممكن ؟ حضرتك متجوزة ؟

شهد : ايوه متجوزة من ١٦ سنة لكن ..

الطبيب : لكن ايه ؟؟ مادام متجوزة يبقي ممكن تكون اعراض حمل .

شهد : لا يا دكتور انا عندي عقم ، عندي عقم ومستحيل اخلف !!

الطبيب : طيب تعالي اتفضلي اكشف عليكي .

بعد دقائق 

الطبيب : الف مبروك يا مدام .

شهد : مبروك يعني ايه ؟؟

الطبيب : يعني الف مبروك يا مدام انتي حامل .

شهد : انت بتقول ايه يا دكتور ؟ انا مبخلفش !!! ازاي ابقي حامل ؟؟ انت اكيد غلطان يا دكتور ، بقولك انا مبخلفش .

الطبيب " يضحك " : يا مدام انتي ليه مش عايزة تصدقي ؟!! يا مدام انتي فعلا حامل .

شهد : أنااااا... أناااااااا......ثم فقدت الوعي مباشرة !!!!!!


بعد دقائق 

شهد استردت وعيها وسألت الطبيب : ايه اللي حصل يا دكتور ؟؟ انا اغمي اعليا وكنت بحلم .

الطبيب : انتي يا مدام فقدتي الوعي من الفرحة  لما قولتلك انك حامل .

شهد : اييييه !! حااامل ؟؟ هو مكنش حلم ؟؟

الطبيب : لا يا مدام مش حلم ، انتي ليه مش مصدقة ؟ ربنا قادر علي كل شئ ، ودلوقتي انتي فعلا حامل وفي بداية الشهر التاني كمان .

احت.ضنتها جميلة : ألف مبروك يا شهد  هانم الف مبروك انا فرحانة قوووي .

لم تتمالك شهد دموعها و دخلت في هيستر.يا بكاء شديدة فرحا .


بعد نصف ساعة من البكاء المتواصل 

شهد اتصلت بسلطان لتبلغه بالأمر...

سلطان : ايوه يا شهد ، رجعتوا من المستشفي ولا لسه ؟

شهد : انا حامل يا سلطان .

سلطان : بطلي هزار يا شهد ، قوليلي رجعتوا البيت ولا لسه ؟

شهد : بقولك انا حامل .

سلطان : مين اللي بتكلمني شهد ولا جميلة ؟

شهد : انا شهد يا سلطان بقولك انا حامل .

سلطان : انتي مالك يا شهد ؟ فيه ايه ؟

شهد : انت بردو مش مصدق ؟ انا كمان كنت مش مصدقة .

سلطان : انتي عارفة انتي بتقولي ايه ؟؟

شهد : ايوه يا سلطان عارفة والدكتور اكد اني حامل .

سلطان : انتي ....

شهد : انا حامل يا سلطان حامل يا ابو ابني وهخلفلك الولد اللي نفسك فيه .

سلطان : انااااا ... أنااااااا ، خليكي عندك يا شهد  اوعي تتحركي من المستشفي لحد ما اجيلك .


في المشفي 

بعد نصف ساعة 

يدخل سلطان المشفي فيجد شهد وجميلة يجلسان و تتعالي ضحكاتهما بينما ترتسم ضحكات شهد الواسعة ودموعها مازالت تنهمر فرحا .

يهرول اليهم سلطان ...

سلطان : فيه ايه يا شهد ؟؟ كنتي بتقوليلي ايه في التليفون ؟!!

تقف شهد وترتمي بين ذراعيه وتقول : انا حامل يا سلطان ، المعجزة حصلت !! الدكتور كرر التحليل اكتر من مرة وعمل اشعة تليفزيونية و كل ده اثبت اني حامل يا روحي .

يساندها سلطان حتي تجلس و يضحك  : الف مبروك يا حبيبتي ،  انا مش مصدق ، انتي بتتكلمي بجد ؟ الدكتور اكدلك انك حامل ؟!!

شهد : ايوه يا روحي اكدلي اني حامل .

سلطان : فين الدكتور ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله


خرج سلطان من عند الطبيب تملأ وجهه البهجة والفرح ثم اقترب من شهد وقبل رأسها و اخذها ومعها جميلة في سيارته وسار ببطئ حرصا عليها حتي عاد الي المنزل .


في المنزل 

سلطان : من النهاردة انتي يا شهد هتفضلي نايمة في السرير مش هتتحركي منه ابدا لغاية ما تولدي بالسلامة ، وانتي يا جميلة هتعملي اي حاجة تطلبها منك الهانم طبعا .

جميلة : طبعا انا تحت امر شهد هانم في اي حاجة .

سلطان : ومش عايزين نكرر الغلطة  اللي حصلت معاكي يا جميلة ، لو المدام عايزة تدخل الحمام هتسنديها لحد باب الحمام وترجعيها لسريرها .

جميلة : حاضر يا سلطان بيه .

شهد : انت ناسي يا حبيبي اني هكون محتاجة متابعة من الدكاترة واشعة وتحاليل ؟ يعني لازم انزل من البيت !!!

سلطان : كل المتابعة والاشعة والتحاليل هتتعمل هنا في البيت .

شهد : ياااه !! للدرجادي يا روحي ؟؟

سلطان : طبعا يا حبيبتي واكتر من كده كمان .

جميلة : بعد اذنكم رايحة المطبخ اعمل الغدا .


دخلت جميلة الي المطبخ تملأها مشاعر الحزن الممزوج بالخو.ف !!!

وظلت تفكر.......

الان لقد اوشك حلمي علي النهاية !! شهد هانم ها هي قد اصبحت حامل وعلي وشك ان تأتي لسلطان بالمولود الذي يحلم به !!

بالتأكيد سينتهي دوري كزوجة ثانية لسلطان وكأم محتملة لابنه !!!

ماذا  تخفي لي الايام القادمة ؟؟؟ 

هل سيستمر زواجي من سلطان ؟ ام سينتهي الحلم بورقة طلاق وطردي من هذا المنزل ؟؟؟

لماذا الان ؟؟ لماذا الان فقط يتحقق حلمهم علي حطام حلمي ؟!!!

لقد احببته بالفعل !!!

نعم هي الحقيقة ولابد ان اعترف انني احببته حقا ولن استطيع الابتعاد عنه .

لن استطيع ان اعود بالنسبة له كخادمة فقط او ان يبعدوني عنه وعن هذا البيت .

انه الرجل الاول !!!

نعم الرجل الاول في حياتي معه عرفت الحب و مشاعر لم اجربها من قبل .

سلطان ذلك الرجل الطيب الحنون بين ذراعيه ينسيني كوني خادمة وهو السيد ، بل و يجعلني اشعر بأني زوجته وحبيبته ومعشوقته .

لا انكر اني اغار عليه منها ... نعم اغار عليه بشدة كلما رأيتهما امامي ، يأكلان يشربان يضحكان كلها افعال عادية لم انتبة لها من قبل الا حينما تزوجته واحببته !!!

هي من فعلت بي ذلك ، نعم هي من ادخلتني الي هذا الحلم الجميل وهي الان ستكون السبب في طردي منه !!


ثم انتبهت جميلة لترد علي افكارها ...

لماذا هذا التشاؤم ؟ لماذا هذه النظرة السو.داوية ؟ انتي لم تري يا جميلة منها الا كل خير .

لماذا تتوقعين منها الأسوأ الان ؟؟

حتي وان تغيرت شهد من ناحيتك فيكفي حب سلطان لي .

نعم انه يحبني بل يعشقني !!

نعم يعشقني عشقا !! قلبي لا يكذب ويؤكد لي حبه .

للكاتب عادل عبد الله

انتبهت جميلة لخروج سلطان من غرفة شهد فنادته و قالت " بصوت منخفض " : سلطان ، يا سلطان بيه .

سلطان : ايوه يا جميلة .

جميلة : انا عايزاك ضروري النهاردة .

سلطان : النهاردة يوم شهد .

جميلة : لأ انا عايزاك النهاردة ضروري .

سلطان : وحشتك يا حبيبتي ؟؟

جميلة : انت بتوحشني وانت قصاد عيني .

سلطان : بتقولي شعر كمان ؟

جميلة : بقول اللي في قلبي ،  عايزاك النهاردة ضروري قوي .

سلطان : طيب هستناها تنام واجيلك يا قلبي .

جميلة : هستناك ، اوعي تتأخر عليا .


عدت ساعات النهار سريعا بينما كانت شهد في غرفتها وبجوارها سلطان يطربها بكلمات الحب ويحلمون بالساعة التي ستلد فيها شهد مولودهما الاول ويختارون له اسما ويرسمون له المستقبل كانت جميلة تتقاذفها الافكار ما بين الحب و الخو.ف حتي جاءت ساعات الليل واغلقت شهد غرفتها استعدادا للنوم .

دخلت جميلة للأستحمام ثم ارتدت كامل زينتها وجلست في غرفتها في انتظار سلطان .

وبعد منتصف الليل وقد تأكد سلطان من نوم شهد قام بهدوء وذهب لزوجته الثانية جميلة في غرفتها .

بمجرد دخوله قامت جميلة واخذته بالا.حضان والقب.لات الحارة !!

كان اشتياقها له ملتهبا ربما لأنها تخشي أن تكون ساعة الفراق قد اقتربت .

#ألف_قصة_و_قصة

وبعد مرور بعض الوقت ومازالت جميلة لم تغادر احضا.نه سألته جميلة : هتبعد عني يا سلطان ؟؟

سلطان : ليه بتقولي كده ؟

جميلة : حاسة ان دوري كزوجة لك انتهي بعد حمل شهد !!


ياريت اللي متابع الرواية يقول متعاطف مع مين من الشخصيات ؟؟؟

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع