رواية غرام السلطان الفصل الأول والثاني والثالث للكاتب عادل عبد الله
رواية غرام السلطان الفصل الأول والثاني والثالث للكاتب عادل عبد الله
#رواية_غرام_السلطان
#للكاتب_عادل_عبد_الله
البداية
شهد : انا عارفة ان نفسك يكون لك ابن و ذرية تشيل اسمك وتورث ثروتك .
ابتسم سلطان قائلا : ارادة ربنا اللهم لا اعتراض .
شهد : قولتلك كتير يا سلطان اتجوز وانت اللي رافض !!!
سلطان : عمري ما اقدر اكسر قلبك ابدا يا شهد ، مش بعد الحب الكبير اللي بينا و العشرة اكتر من ١٦ سنة أكون السبب في جرح مشاعرك وكسرة قلبك !!
شهد : لكن انا راضية وانت اللي رافض !!
سلطان : انا رافض لأني عارف ان كلامك بتقوليه من ورا قلبك وانتي مجروحة من جواكي لكن نفسك ترضيني .
شهد : لا صدقني المرة دي بقولهالك وانا راضية تماما ، انت لسه سنك مش كبير ولسه عندك فرصة تخلف وتربي اولادك ، اتجوز يا حبيبي وانا راضية وهكون سعيدة لما اشوفك شايل ابنك علي ايدك ومبسوط .
انتهي الحوار بين الزوجين علي رغبة وموافقة شهد بأن يتزوج سلطان من أمرأة اخري حتي يرزق بالذرية !!!
مرت عدة اسابيع والحال كما هو ولم يجد جديد !!
فسألته زوجته : عملت ايه في موضوع الجواز ؟
سلطان : انتي لسه مصممة يا شهد ؟؟
شهد : ايوة .
سلطان : انا مش عارف افكر في الموضوع ده ، و علي افتراض اني وافقتك اتجوز مين و ازاي وانا في العمر ده ؟؟ للكاتب عادل عبد الله
شهد : انت ليه مكبر نفسك ؟! ٤١ سنة مش كبير !! فيه كتير من سنك لسه بيفكر في الجواز للمرة الأولي ، وبعدين انت صحتك كويسة وشكلك حلو ومعاك فلوس وألف واحدة تتمناك .
سلطان : مش قادر ولا عارف افكر في الموضوع ده .
شهد : ليه مكبر الموضوع كده !! انا مراتك بقولك وبترجاك تتجوز !!
سلطان : ماشي هسمع كلامك وأتجوز ، بس اتجوز مين ؟؟؟
شهد : ايه رأيك في جميلة ؟؟
سلطان : جميلة الخد.امة ؟!!!!!!!!!
شهد : ايوه .
سلطان : عايزاني اتجوز خد.امة بتشتغل عندنا يا شهد ؟؟
شهد : وفيها ايه !! انت يهمك نسبها و شغلها ولا يهمك انك انها تجيبلك الاولاد اللي نفسك فيهم ؟؟ وبعدين جميلة حلوة ويتيمة ومطاوعة وبتسمع الكلام وهتريحك وتريحني انا كمان .
سلطان : تريحك انتي كمان ؟؟ انتي عايزاها تبقي مراتي وفي نفس الوقت تعيش معاكي في نفس البيت !!
شهد : وفيها ايه ؟ بالنسبالي انا عادي جدا ، هنخصص لها غرفة تنام فيها وانت هتقسم لياليك بينا احنا الاتنين بالعدل .
سلطان : انتي موافقة بكده ؟!!!
شهد : ايوه موافقة .
سلطان : وبعد الجواز جميلة هتفضل تخدمك ؟؟
شهد : طبعا .
سلطان : ولما اتجوزها ونعيش معاكي في نفس الشقة مش هتتضايقي ؟؟
شهد : لأ ، مش هتضايق .
سلطان : مادام مش بتغيري عليا يبقي بطلتي تحبيني يا شهد .
شهد : بالعكس انا بحبك اكتر من الاول لكن مادام انت هتكون سعيد وهتحقق اللي نفسك فيه انا كمان هكون سعيدة .
سلطان : خلاص يا شهد اللي تشوفيه ، مادام انتي عايزة كده كلميها ورتبي معها كل حاجة .
شهد : كلمها انت يا سلطان .
سلطان : لأ ، انتي صاحبة الفكرة والاقتراح ، كلميها وابقي قوليلي عملتي ايه .
عاد سلطان من عمله في نهاية اليوم التالي فوجد زوجته تبتسم وتقول له الف مبروك يا عريس !!
سلطان : الله يبارك فيكي ، مبروك علي ايه ؟
شهد : اتكلمت مع جميلة و اتفقنا علي كل حاجة .
سلطان : بتتكلمي جد ؟ ده الموضوع بجد بقي !!!
شهد : ايوه طبعا ، هو الجواز فيه هزار ؟!!
سلطان : واتفقتوا علي ايه ؟
شهد : اتفقنا علي كل الكلام اللي اتكلمناه البارح انا وانت .
سلطان : وهي وافقت ؟؟
شهد " تبتسم " : طبعا لازم توافق ، ودخلتكم الخميس الجاي كمان .
سلطان : بسرعة كده ؟!
شهد : خير البر عاجله ، لما كلمتها واتفقنا هي كلمت خالها علشان يحضر يوم الخميس ويكون وكيلها في عقد الجواز .
سلطان : طيب المهم انك مترجعيش تندمي .
شهد " تضحك " : لأ مش هندم ، اطمن .
سلطان : انا هدخل اغير هدومي .
شهد : غير هدومك وتعالي علشان نتعشا سوا .
بدل سلطان ملابسه وعاد الي السفرة ليجد كل ما لذ وطاب !!!
سلطان : ايه الاكل ده كله ؟!!!
شهد " تضحك " : اكل عرسان بقي ، مش انت عريس ودخلتك كمان يومين يعني لازم تتغذا كويس .
سلطان : جمبري واستاكوزا وسبيط وكابوريا وسي فود !!! كتير قوي كده يا حبيبتي .
شهد : بالهنا والشفا يا حبيبي ، وانا كمان اللي هأكلك بأيدي زي اول جوازنا ، فاكر ولا نسيت ؟؟
سلطان : مفيش لحظة حلوة ببني وبينك يا شهد الا ومحفورة في تفكيري وفي قلبي .
انتهوا من تناول الطعام واحضرت جميلة اقداح القهوة لسلطان وشهد التي قالت لها : اغسلي الاطباق يا جميلة وغيري هدومك والبسي حاجة حلوة وتعالي اقعدي علشان تتكلمي مع عريسك شوية .
تعجب سلطان من كلمات زوجته ومن موقفها الذي يكاد لا يصدق ان يكون واقع يعيشه بالفعل !!
انصرفت جميلة فنظر سلطان لشهد وسألها بنوع من السخرية : قولتلها تيجي ليه ؟ هتكلم معاها في ايه ؟!!
شهد : عادي يا حبيبي لازم تتكلم معها شوية علشان ترفع حاجز الخجل اللي بينكم قبل الدخلة بعد يومين .
ضحك سلطان و هو يكاد لا يصدق ان من تتفوه بتلك الكلمات هي زوجته شهد حب عمره و التي طالما عاني من غيرتها منذ بداية حبهما !!!
غابت جميلة لأكثر من ساعة ثم عادت بعدما بدلت ملابسها وتزينت وجاءت ووقفت امامهما في صمت .
شهد : اقعدي يا جميلة ، هتفضلي واقفة كده ؟!!!
جميلة : تحت امرك يا هانم .
شهد : انا هسيبك مع سلطان بيه تتكلموا علي راحتكم وهدخل اوضتي ، فيه اي حاجة عايزة تسألي عنها قبل ما ادخل ؟
جميلة : ربنا يخليكي يا ست هانم ، انا بس لغاية دلوقتي مش قادرة اصدق وحاسة اني بحلم .
شهد : لا ده واقع مش حلم ولا حاجة ، بس اهم حاجة انك تنفذي كل اللي اتفقنا عليه بالحرف .
جميلة : حاضر يا ست هانم ، هو انا اقدر أنزلك او انزل لسلطان بيه كلمة !!
شهد : طيب انا داخله اوضتي تصبحي علي خير يا جميلة .
ثم وجهت كلامها لزوجها : انا داخلة اوضتنا يا سلطان هستناك جوه .
سلطان " بأرتباك " : حاضر يا حبيبتي مش هتأخر .
دخلت شهد غرفتها وجلست جميلة تضم يديها الي رجليها وتضع نظرها الي الارض في خجل !!
بينما يجلس سلطان في مقابلها لا يعرف من اين يبدأ !!!
طال الصمت لدقائق حتي سألته جميلة : أقوم اعمل لحضرتك قهوة يا بيه ؟
سلطان : لا لا شكرا مش عايز دلوقتي ، بس قبل ما نتكلم عايز اقولك علي حاجة مهمة قوي .
جميلة : أؤمر يا بيه تحت امرك .
سلطان " يبتسم " : اولا انتي عارفة قد ايه الحب اللي بيني وبين شهد هانم .
جميلة : ايوه عارفة يا بيه ، ربنا يخليكم لبعض .
سلطان : علشان كده عايز موضوع الجواز ده مش يأثر عليها ابدا !!
جميلة : ايوه يا بيه ، انا اتفاجئت بالموضوع ده لما الهانم كلمتني !! ولا كان عمري يخطر ببالي .
سلطان : انتي يا جميلة بنت حلال وتستاهلي كل خير ، لكن لازم اقولك الكلام ده وأكد عليكي علشان بعد الجواز ميحصلش منك حاجة تضايق الهانم !! لأن ساعتها هتشوفي مني موقف مش هيعجبك .
جميلة : انا يا بيه ؟!! ده انا مستحيل اعمل حاجة تضايقها ابدا ، دي اوامرها سيف علي رقب.تي .
سلطان : تمام يا جميلة يبقي متفقين ، الحاجة التانية اللي عايز اقولك عليها ان طول ما شهد هانم موجودة بينا تقوليلي يا بيه زي ما انتي متعودة ، لكن لما نكون لوحدنا تقدري تقولي يا سلطان بس عادي .
جميلة : أاأنا يا بيه ؟؟ مقدرش اقول لسعادتك كده .
سلطان : لا يا جميلة تقولي براحتك مادام لوحدنا ، انا هبقي جوزك وانتي مراتي يعني عادي تناديني باسمي بس بيني وبينك علشان الهانم متضايقش .
جميلة : حاضر يا بيه .
سلطان : دلوقتي بقي عايز اعرف جميلة اللي انا معرفهاش .
جميلة : ازاي يعني يا بيه ؟
سلطان : يعني تكلميني عن نفسك شوية ، عن الحاجات اللي معرفهاش عنك يا جميلة .
جميلة : انا يا بيه بنت غلبانة ملهاش حد في الدنيا بعد ربنا الا انت والهانم ، بعد موت ابويا وامي اخواتي الاتنين سابوني عند خالي وسافروا يشتغلوا بره ، ومن ساعة ما سافروا معرفش عنهم حاجة ، وخالي كان عنده عيال كتير ، قعدت معاهم لحد ما خالي جابني هنا علشان اشتغل عندكم .
سلطان : تمام ، عايز اعرف بقي جميلة الانسانة بتحب ايه ومبتحبش ايه ؟ بتحبي تاكلي ايه ؟ بتسلي نفسك ازاي لما بتكوني فاضية بعد الشغل ؟
ضحكت جميلة وقالت : يا بيه انا اللي زيي ملهاش حق تحب حاجة او تكره حاجة تانية ، اديني عايشة زي الناس اللي عايشين والسلام .
سلطان : ازاي الكلام ده !! يعني مفيش اكلة بتحبي تاكليها ؟ مفيش حاجة بتحبي تعمليها في وقت فراغك ؟؟
جميلة : يا بيه كل نعمة ربنا حلوة ، بس الصراحة لما باكل محشي وفراخ ببقي مبسوطة قوي ، ولما بكون فاضية بعد شغل البيت بحب اقرا قصص و بحب ارسم .
سلطان : بتقرأي قصص ؟
جميلة : ايوه يا بيه ؟
سلطان : بتقرأي قصص لمين بقي من الكتاب ؟
جميلة : بقرأ قصص من اللي بتنزل علي النت دي يا بيه بتبقي حلوة وببلاش مش بدفع فلوس .
سلطان : وبتحبي ترسمي ؟
جميلة : ايوه يا بيه ، اهو بشخبط شوية كده بالقلم .
سلطان : طيب ممكن توريني حاجة من اللي بترسميها ؟
جميلة : مفيش يا بيه ، اصل انا بعد ما بخلص الرسمة بقطعها وارميها .
سلطان : خسارة ، طيب لما ترسمي حاجة بعد كده عايز اشوفها .
جميلة : حاضر يا بيه .
سلطان : طيب ممكن بقي قبل ما نخلص كلامنا و نقوم تقوليلي يا سلطان بس ؟
جميلة : يالهوي ، مقدرش .
سلطان : ولو قولتلك علشان خاطري ؟
جميلة : خاطرك غالي اوي يا بيه بس مقدرش لا لا مقدرش .
سلطان " يضحك " : طيب هنبقي نشوف الموضوع ده لما يتقفل علينا باب واحد ونكون لوحدنا .
احمر وجه جميلة خجلا ثم وقفت و سألته : حاجة تانية يا بيه ؟
سلطان : لا شكرا ، ممكن تدخلي تنامي .
جميلة : طيب اعملك قهوة ؟
سلطان : لا يا جميلة انا هدخل انام ، يلا تصبحي علي خير يا قمر .
ضحكت جميلة : وانت من اهل الخير يا سعادة البيه .
دخل سلطان الغرفة فوجد زوجته شهد تمسح عينيها فسألها : مال عينيكي يا حبيبتي ؟
شهد " تبتسم " : لا ابدا ده عيني دمعت علشان عايزة انام .
سلطان : مش عارف ليه حاسس انك مش بتقولي الحقيقة يا شهد !!
شهد " تضحك " : انا عمري كدبت عليك يا سلطان قبل كده ؟
سلطان : لأ .
شهد : وهكدب عليك ليه دلوقتي ؟
سلطان : قوليلي الحقيقة يا شهد ، موضوع الجواز ده انتي ندمانة عليه ؟؟ لو ندمانه قولي دلوقتي قبل ما الفاس تقع في الراس .
شهد " تضحك " : لأ طبعا مش كده ابدا ، وياريت يا سلطان بلاش تقولي كده تاني ، ده قرار واخدناه وانا صاحبة الفكرة ومش ممكن اغير موقفي ابدا ، خصوصا اني مقتنعة وراضية .
سلطان : طيب يا حبيبتي اللي تشوفيه ، انا هنام بقي تصبحي علي خير .
شهد : وانت من اهله يا حبببي .
في اليوم التالي
يعود سلطان من عمله فيجد المنزل خاويا !!! شهد غير موجودة وايضا جميلة لا اثر لها في المنزل !!!
يمسك هاتفهه بقلق ويتصل بزوجته و ترد عليه ...
سلطان : انتي فين يا شهد ؟
شهد : في مشوار ، نص ساعة وارجع .
سلطان : اول مرة تخرجي من غير ما تعرفيني !! انا قلقت قوي لما رجعت و مش لقيتك ، حتي جميلة كمان مش موجودة !!
شهد : جميلة معايا في مشوار ، نص ساعة وراجعين .
سلطان : انتوا فين ؟
شهد : لما نرجع هتعرف ، يلا سلام بقي دلوقتي .
يدخل سلطان يبدل ملابسه ثم يدخل لأخذ حمام دافئ واثناء استحمامه يسمع صوت فتح باب الشقة .
انتهي سلطان من استحمامه ثم خرج ليفاجئ بمظهر جميلة وشهد المتألق !!!
سلطان : كنتوا فين يا شهد ؟
شهد : اخدت جميلة وروحنا بيوتي سنتر عملنا شوية حاجات واشترينا شوية هدوم جديدة لجميلة .
لاحظت شهد تبدل نظرات سلطان لجميلة لتصبح نظرات اعجاب وانبهار !!
شهد : يلا يا جميلة ادخلي جهزلنا العشا .
جميلة : حاضر يا هانم .
سلطان : يا حبيبتي انتي جمالك طبيعي مش محتاجة تروحي بيوتي سنتر ولا تعملي اي حاجة من دي .
شهد " تبتسم " : بتضحك عليا بكلمتين يا حبيبي ؟؟
سلطان : يا قلبي اضحك عليكي ازاي !! شايفة عيونك حلوين ازاي ولا شفايفك طعمين ازاي !! ولا رموشك يا قلبي اللي ...
شهد : طيب كفاية كفاية خلاص صدقتك .
سلطان " يضحك " : ايه رأيك ندخل نرتاح في اوضتنا شوية علي ما البنت تجهز الاكل ؟؟
تضحك شهد : لا يا حبيبي مش دلوقتي ، بعد العشا ، واعمل حسابك انت الليلادي بتاعي .
يضحك سلطان : الليلة دي وكل ليلة يا قلبي .
شهد " وعيونها تتلألأ بالدموع " : لأ الليلادي اخر ليلة هتبقي فيها بتاعي لوحدي ، من بكره جميلة هتشاركني فيك .
سلطان " يضحك " : جميلة ايه !! مفيش في القلب غيرك يا قلبي .
شهد : تسلملي و يسلملي قلبك يا حبيبي ، اعمل حسابك بكره طبعا دخلتك علي جميلة وهتقعد معها اسبوع كامل وده حقها ، لكن بعد الاسبوع هنقسم الايام زي ما اتفقنا .
سلطان : حاضر يا حبيبتي اللي تشوفيه.
في اليوم التالي " يوم الزفاف "
استيقظ سلطان في موعده المعتاد ليرتدي ملابسه استعدادا للخروج الي شركته محاولا اظهار لامبالاة امام شهد .
شهد : انت رايح فين يا حبيبي ؟
سلطان : رايح الشغل يا حبيبتي .
شهد : معقول يا حبيبي هتروح الشغل يوم دخلتك ؟؟
سلطان : ايه ده !! تصدقي كنت ناسي ؟!!
شهد : طيب بلاش تخرج بقي خليك هنا .
سلطان : طيب هروح الشركة اخلص شوية اوراق وارجع بعد الضهر .
شهد : طيب متتأخرش ، خال جميلة هيوصل الساعة ٥ علشان كتب الكتاب .
سلطان : هكون هنا قبل الساعة ٥ بكتير .
قبل الساعة الخامسة
عاد سلطان الي المنزل ومعه المأذون الشرعي .
و بعدها مباشرة جاء خال جميلة ومعه القليل من اسرتها ، وتم عقد القران وبعدها قدم العريس مبلغ من المال كمهر لجميلة كما قدم بعض المشغولات الذهبية كشبكة لها .
تناول اهل جميلة طعام العشاء ثم انصرفوا عائدين الي قريتهم .
بالرغم من ان شهد كانت متألقة المظهر وتبدو اصغر من عمرها كثيرا الا انها كان يبدو عليها كثير من الحزن والتوتر خاصة حينما لاحظت انبهار سلطان بجمال ومظهر جميلة !!!
الكاتب عادل عبد الله
ثم أمسكت شهد بيد سلطان وادخلته غرفتها و قالت " وعيناها تتلألأ بالدموع " : عايزاك تدخل لعروستك يا سلطان وتعيش حياتك عادي وكأني مش موجودة في البيت .
سلطان : انااا....
قاطعته شهد : الشئ الوحيد اللي مش عايزاك تنساه هو حبنا ، اوعي تنساني وتنسي حبنا يا سلطان ، ولازم تعدل بينا في كل حاجة .
امسك سلطان بيدها وضمها بين يديه بلطف وقال : ايه الكلام ده ؟!! انتي عارفة ان مفيش في القلب غيرك والجوازة دي انتي اللي طلبتيها انما انا ستات الدنيا كلها مش ممكن تملا عيني منهم واحدة غيرك .
#ألف_قصة_و_قصة
ضحكت شهد : ربنا يخليك ليا يا روحي ، يلا بقي روح لعروستك وزي ما قولتلك انسي اني موجودة هنا خالص ، انا دلوقتي هنام ، وبكره الصبح هجيبلكم الفطار لحد باب اوضتكم !! ثم ضحكت وقالت : متخافش مش هدخل طبعا ، واعمل حسابك دي المرة الوحيدة اللي هجيبلكم الفطار فيها علشان العروسة متاخدش علي كده ومتنساش نفسها !!
امسك سلطان بيديها وضمها بلطف اليه ثم قال لها : هتوحشيني اوي لحد الصبح .
ابتسمت شهد وقالت : يلا بقي روح لعروستك .
#رواية_غرام_السلطان
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٢
ضحكت شهد : ربنا يخليك ليا يا روحي ، يلا بقي روح لعروستك وزي ما قولتلك انسي اني موجودة هنا خالص ، انا دلوقتي هنام ، وبكره الصبح هجيبلكم الفطار لحد باب اوضتكم !! ثم ضحكت وقالت : متخافش مش هدخل طبعا ، واعمل حسابك دي المرة الوحيدة اللي هجيبلكم الفطار فيها علشان العروسة متاخدش علي كده ومتنساش نفسها !!
امسك سلطان بيديها وضمها بلطف اليه ثم قال لها : هتوحشيني اوي لحد الصبح .
ابتسمت شهد وقالت : يلا بقي روح لعروستك .
خرج سلطان من الغرفة فوجد جميلة تجلس في حيرة وارتباك !!
امسك سلطان بيد جميلة ثم وضعها في يده وسار نحو غرفتها وقبل ان يصل قالت له : معلش يا بيه ممكن اطلب منك طلب غالي شوية ؟
سلطان : مفيش حاجة تغلا عليكي يا جميلة ، اطلبي اللي نفسك فيه .
جميلة : انا طول عمري بشوف في الافلام العريس بيشيل عروسته علي دراعه في ليلة فرحهم و دي ليلة فرحي وكان نفسي اعيش الحاجات اللي كنت بشوفها في الافلام دي وبتمناها .
ضحك سلطان وقال : بس كده ؟
جميلة : معلش يا بيه هو طلب غالي شوية بس سامحني محدش هيقدر ينفذهولي غيرك .
سلطان : اوامرك يا عروسة .
جميلة : العفو يا سعادة البيه .
ثم حمل سلطان جميله وسار بها بعض الخطوات حتي دخل غرفتها ثم اغلق الباب بقدمه وضحك قائلا : وكمان قفلت الباب برجلي زي الافلام .
ضحكت جميلة وهي بين ذراعيه .
ثم دار بها سلطان عدة مرات ثم وقف وانزلها علي الفراش وسألها : انتي قفلة النور ليه ؟ افتحي النور انا مش شايف حاجة ومش عارف مكان المفتاح فين !!
قالت : معلش يا بيه ممكن حاجة كمان ؟؟؟
قاطعها سلطان : استني استني قبل ما تكملي كلامك ثم اقترب من اذنها هامسا : قولتلك لما نكون لوحدنا قوليلي يا سلطان ، فاهمة ؟؟
جميلة : معلش علي ما اتعود .
سلطان : طيب كملي كلامك ، كنتي هتقولي ايه ؟
جميلة : ممكن بلاش تنور النور ؟
سلطان : ليه بقي ؟؟؟
جميلة : انا بنكسف يا بيه ، ولو عايز النور ضروري انا معايا اضاءة خفيفة رومانسية كده .
سلطان : رومانسية !! انتي باين عليكي رومانسية اوي يا جميلة .
للكاتب عادل عبد الله
جميلة " بخجل ": انا بنت زي اي بنت يا بيه كانت بتحلم باليوم ده ونفسي احقق اللي كنت بحلم به .
سلطان : وانا الليلادي بقولك شبيكي لبيكي سلطان جوزك ملك ايديكي نفسك في ايه ؟؟
جميلة : نفسي ، نفسي ، نفسي ارقص معاك سلو زي ما بشوف في الافراح في التليفزيون وعلي التليفون .
سلطان : انتي معاكي موسيقي سلو ؟؟
تضحك جميلة : ايوه .
سلطان : ومستنية ايه ؟ يلا شغليها بس بصوت علي قدنا علشان شهد متسمعش .
ابتسمت جميلة وفتحت اغنية هادئة علي تليفونها بصوت محدود ثم وقفت امام سلطان ورفعت ذراعيها وعلقتهما في رقبته ثم رقصوا سويا رقصة هادئة شعر بعدها سلطان بكم الرومانسية التي تتمتع بها جميلة تلك الفتاة البسيطة التي تخفي احلامها و ها هي تحاول ان تعيشها واقع !!
ظلا يرقصان حتي انتهت الموسيقي فضمها سلطان ضمة حانية ثم اخذها الي الفراش....
اغمضت واستسلمت في هيام الي زوجها وهي تشعر وكأنها في حلم جميل لا تريد ان ينتهي ابدا .
في غرفة شهد ....
تكاد الغيرة أن تفتك بها !!
شهد داخل غرفتها تقف وتلف وتدور داخل غرفتها ، تفرك اصابعها بعصبية شديدة ، ثم تخاطب نفسها : مالك يا شهد !! زعلانة ليه بالشكل ده ؟! ما انتي اللي مجوزاها له بمزاجك وارادتك محدش غصبك علي حاجة !! وكمان عارفة انه بيحبك انتي وهي بالنسبة له مش اكتر من وسيلة انه يخلف !! اهدي بقي وانسي اي حاجة ونامي .
ثم ترد علي نفسها : ازاي ؟؟ ازاي انام وارتاح وانا عارفة انه دلوقتي في ح.ضن واحدة تانية !! ده انا حتي شوفت في عيونه نظرة اعجاب لها ، لا ده كانت عينيه هتطلع عليها !! اكيد عجبته وفرحان بيها دلوقتي !! لاااا انا لازم اخرج وانهي المهز.لة دي فورا !!!!!
خرجت شهد من غرفتها مسرعة و سارت نحو غرفة جميلة وما انا اقتربت حتي هدأت خطاها ووقفت امام الباب المغلق ثم وضعت اذنها علي الباب تحاول ان تستمع لأي صوت !! ولكنها لم تسمع شئ !!
ثم عادت الي غرفتها واغلقت بابها وقالت لنفسها : انتي اتجننتي ولا ايه يا شهد !! انتي ازاي تتصنتي عليهم كده !! وبتفكري في ايه دلوقتي ، خلاص الفاس وقعت في الراس مش هينفع تعملي اللي في تفكيرك .
في منتصف الليل ...
سلطان : بصراحة انتي تجنني يا جميلة ، انتي اسم علي مسمي ، اسمك جميلة و كل حاجة فيكي جميلة .
جميلة : انا يا بيه ؟
سلطان : قولنا من دلوقتي مفيش كلمة بيه دي زي ما اتفقنا مادام لوحدنا ، قولي يا سلطان وبس .
تصمت جميلة......
سلطان : ها ، يلا قولي .
جميلة : يا سلطان .
سلطان " يضحك " : يا روح قلب سلطان .
للكاتب عادل عبد الله
صباح اليوم التالي
لم تتذوق عين شهد مذاق النوم طيلة الليل ، دخلت الي المطبخ صباحا واعدت الطعام لسلطان وعروسته كما وعدته ثم دقت باب غرفة جميلة عدة مرات ويكاد الارتباك والتوتر ان يقت.لها !!!
سمع سلطان صوت دقات الباب فتح عينيه وتيقظت حواسه سريعا واعتدل جالسا علي الفراش بينما كانت جميلة مازالت نائمة بجواره . ثم قام سريعا ليرتدي بعض ملابسه .
انتظرت شهد في ضجر حتي فتح سلطان باب الغرفة مبتسما وقال : صباح الخير يا حبيبتي .
ابتسمت شهد " بتصنع " : صباحية مباركة يا عريس .
سلطان : احم ... الله يبارك فيكي يا حبيبتي ، وحشتيني قوي .
شهد : العروسة نايمة ولا ايه ؟
سلطان : ايوه .
شهد : انا جيبتلكم الفطار بنفسي النهاردة زي ما وعدتك ، بعد كده هي اللي هتجهز الفطار ، وبالنسبة لشغل البيت هي عندها اجازة اسبوع زي ما اتفقنا بعده هترجع لشغلها الطبيعي وتنسي الدلع ده .
سلطان : تسلم ايديكي يا حبيبتي ، اكيد ده اجمل فطار علشان انتي اللي مجهزاه بايديكي الحلوين .
ضحكت شهد : طيب يلا يا اونطجي ادخل لعروستك .
جذبت شهد باب الغرفة وهي تبتسم في وجه سلطان لتغلقه .
عادت الي غرفتها بعدما قلت حدة توترها بعد سماع كلمات الغزل منه وعرفت ان مكانتها في قلبه لم تهتز .
اخذ سلطان الطعام ووضعه جانبا ثم استلقي بجوار جميلة وبدأ يداعب شعرها بأنامله وخدودها بانفاسه حتي فتحت جميلة عيونها وابتسمت : صباح الخير .
#ألف_قصة_و_قصة
سلطان : اجمل صباح لأجمل عروسة في الدنيا .
جميلة : معقووول !! انا مش في حلم !! انا في حقيقة !!
سلطان : الذ حلم واجمل حقيقة يا حبيبتي ، يلا بقي قومي علشان نفطر .
اعتدلت جميلة ثم قالت : حاضر انا هقوم بسرعة اجهز الفطار .
سلطان : لا يا قلبي ، شهد جهزلتنا الفطار وجابته لحد باب الاوضة .
جميلة " بذهول " : ايييه !! شهد هانم بنفسها اللي جهزتلنا الفطار ؟!!
سلطان : ايوه ، وقالتلي انها النهارده جهزت لنا الفطار و بعد كده انتي اللي هتجهزيه ، وكمان قالتلي انك في اجازة من شغل البيت لمدة اسبوع كامل .
جميلة : ياااه !! شهد هانم دي ست طيبة اوي وقلبها كبير ، ربنا يسعد قلبها ويجبر بخاطرها يارب .
سلطان " يضحك " : يلا بقي يا حبيبتي نفطر بسرعة بسرعة علشان عايزك في موضوع مهم قوي .
جميلة : موضوع !! موضوع ايه ؟؟
يضحك سلطان : نفس موضوع ليلة البارح .
ضحكت جميلة واحمر وجهها خجلا ثم قالت : لا استني اوعي تمد ايدك علي الاكل .
سلطان " بتعجب " : ليه ؟!!
جميلة : انا اللي هاكلك بايديا .
سلطان : ماشي يا قلبي ، تسلملي ايدك يا قمر .
مرت ساعات النهار بطيئة مملة كئيبة في غرفة شهد .
بينما كانت ساعات النهار حارة ساخنة ملتهبة في غرفة جميلة وسلطان .
وقبل نهاية اليوم دخلت شهد الي المطبخ وظلت به تعد اصناف من الطعام حتي بعد منتصف الليل !!!
خرج سلطان من غرفته فتعجب من انشغال شهد في المطبخ حتي هذا الوقت المتأخر !!!
سلطان : وحشتيني اوي يا حبيبتي ، بتعملي ايه ؟
شهد : زي ما انت شايف بعمل اكل .
سلطان : وليه سهرانه لحد دلوقتي في المطبخ ؟! كده تعب عليكي !!
شهد : قولت اخلص كل حاجة النهاردة لأني بكره الصبح رايحة عند شيماء اختي في اسكندرية .
سلطان : هتسافري فجأة كده ؟؟
شهد : وفيها ايه ؟ شيماء وحشتني وعايزة اشوفها واغير جو عندها .
سلطان : هتقعدي هناك كام يوم ؟
شهد : يومين تلاتة بالكتير .
سلطان : طيب صحيني قبل ما تنزلي الصبح علشان اروح اوصلك .
شهد : لا لا ، انا هسافر لوحدي .
سلطان : مينفعش ، لازم ....
شهد " تبتسم بألم " : لازم تفضل جنب عروستك يا عريس .
سلطان :يا شهد انااا....
شهد : هسسسسس ، انت مش هتخرج من البيت وانا هسافر لوحدي ، و بطبخلكم اكل وهسيبه في التلاجة يكفيكم لأخر الاسبوع .
صباح اليوم التالي
فتح سلطان عينيه ليجد جميلة بين ذراعيه فتداعب انامله خصلات شعرها المبعثرة ويهمس في أذنها صباح الخير يا قمر . للكاتب عادل عبد الله
تتيقظ جميلة علي همساته لتبتسم : صباح الخير يا حبيبي .
سلطان : احلي كلمة حبيبي سمعتها في حياتي .
تضحك جميلة وتعتدل : هقوم اجهزلك الفطار حالا .
سلطان : لأ خليكي جنبي شوية .
جميلة : انا جعانة قوي ، هقوم اجهز الفطار ونفطر وبعدين هكون جنبك علطول .
سلطان : ماشي يا حبيبتي .
خرجت جميلة من الغرفة فلم تجد شهد !!
فعادت الي الغرفة : غريبة !!! شهد هانم مش موجودة في البيت !!
سلطان : ايوه ، قالتلي انها هتسافر عند اختها في اسكندرية تقعد يومين هناك ، اكيد سافرت الصبح قبل ما نصحي .
جميلة : انا قلقت عليها لما مش لقيتها في البيت ، هروح اجهز الفطار .
سلطان : استني ، فرصة وهي مش موجودة نجهز الفطار مع بعض .
في الاسكندرية
تصل شهد الي منزل اختها لتستقبلها بالترحاب ...
شيماء : اهلا حبيبتي شهودة ، حمد لله علي السلامة نورتي اسكندرية .
شهد : الله يسلمك يا شيمو ، اسكندرية منورة بأهلها .
شيماء : انا زعلانة منك ، كل ده متجيش تشوفي اختك حبيبتك !!
شهد : معلش يا شيمو اتأخرت شوية المرة دي ،واديني جيتلك اهو .
شيماء : مالك يا شهد ؟ شكلك متغير اوي زي ما تكوني زعلانة من حاجة !!
شهد : لا ابدا .
شيماء : هتخبي علي اختك حبيبتك ، اتكلمي يا قلبي فيه حاجة مزعلاكي ؟؟
تفلت دموع شهد بين جفون عينيها لتنساب علي خدودها .
شيماء : ايه ده !! معقول !! شهد اختي بتعيط ؟؟ انا اول مرة اشوف دموعك يا شهد !! فيه ايه ؟؟
للكاتب عادل عبد الله
تنهمر دموع شهد بغزارة : سلطان اتجوز يا شيماء .
شيماء : اييييه ؟؟ سلطان اتجوز !! ازاي ؟؟ ده بيحبك وبيمو.ت فيكي !!!
شهد : هو ده اللي حصل .
شيماء : ازاي ؟؟ ازاي يجيله قلب يتجوز عليكي ويكسر قلبك ؟؟
شهد : لأ هو مش اتجوز من نفسه ، انا اللي طلبت منه وصممت لغاية ما وافق واتجوز .
شيماء : انتي ات.جننتي يا شهد ؟!! انتي بنفسك اللي طلبتي منه يتجوز ؟!!
#رواية_غرام_السلطان
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ٣
شيماء : ازاي ؟؟ ازاي يجيله قلب يتجوز عليكي ويكسر قلبك ؟؟
شهد : لأ هو مش اتجوز من نفسه ، انا اللي طلبت منه وصممت لغاية ما وافق واتجوز .
شيماء : انتي ات.جننتي يا شهد ؟!! انتي بنفسك اللي طلبتي منه يتجوز ؟!!
شهد : ايوه .
شيماء : وازاي تعملي كده ؟؟
شهد : علشان بحبه يا شيماء ، علشان بحبه .
شيماء : ده لغز ده ولا ايه ؟؟ ازاي بتحبيه وازاي تطلبي منه يتجوز ؟؟؟
شهد : سلطان طول عمره نفسه في ولد وبيخبي علشان ميزعلنيش وعمره بيجري وانا السبب انه ميخلفش ، كان لازم مقفش في طريق تحقيق حلمه علشان يخلف ويفرح باولاده .
شيماء : انتي عب.يطة يا شهد ؟؟ ازاي تعملي كده ؟؟
شهد : كان لازم اعمل كده يا شيمو ، كان لازم اعمل كده .
شيماء : واتجوز امتي ومين وفين وازاي سعادة البيه ؟؟؟
شهد : اتجوز جميلة .
شيماء : جميلة مين ؟ جميلة الخد.امة ؟؟؟
شهد : ايوه .
شيماء : ايه الجنا.ن ده ؟؟ انا حاسه كأني بتفرج علي فيلم !!!
شهد : هو ده اللي حصل .
شيماء : طيب استني بقي اعملك عصير ليمون واجيلك تحكيلي علي كل اللي حصل بالتفصيل .
في منزل سلطان
سلطان : احلي فطار من احلي عروسة في الدنيا ، تسلم ايديكي .
جميلة : تسلم يا حبيبي ويسلم لسانك .
سلطان : احنا مش عايزين نضيع فرصة اليومين دول .
جميلة : يعني ايه ؟؟
سلطان : يعني عايزين ناخد راحتنا علي الاخر ويكون لنا في كل ركن في البيت ذكري جميلة نفتكرها ، بس اهم حاجة بعيد عن اوضة شهد .
جميلة : انا فيه حاجة محيراني ونفسي اسألك عليها .
سلطان : أسألي يا حبيبتي .
جميلة : انت فعلا بتحب شهد هانم ؟؟
سلطان : ايوه بحبها طبعا .
جميلة : وازاي بتحبها وبتقول انك بتحبني ؟!!
سلطان : يا حبيبتي انتي حاجة وشهد حاجة تانية خالص .
للكاتب عادل عبد الله
جميلة : مش فاهمة .
سلطان : شهد دي حب عمري اول حب حبيته في حياتي من وانا لسه في اول شبابي ، انما انتي ...
جميلة : انا ايه بقي ؟؟
سلطان :انتي الحب اللي دخل حياتي غيرها و خلاني احس ان الدنيا فيها حاجات حلوة كتير انتي احلي حاجة فيها .
جميلة : معلش ، مش قادرة اصدق .
سلطان : التفاح حلو ؟
جميلة : ايوه .
سلطان : والفراولة حلوة ؟
جميلة : اكيد .
سلطان : بتحبي الاتنين ؟
جميلة : طبعا بحبهم قوي .
سلطان : بالظبط كده انا بحبكم انتوا الاتنين .
في اسكندرية
شيماء : انا مش قادرة اصدق اللي قولتيه ده يا شهد !! انتي بنفسك تجوزي سلطان جوزك لخدامتك ؟!! وفي بيتك !! وكمان سبتلهم البيت يقضوا اسبوع عسل !!!! انا مش عارفة ازاي تعملي كده ؟؟؟
شهد : لما يتجوز ويخلف السعادة اللي هيحس بها سلطان هتزود حبي في قلبه مش هيقل في قلبه ابدا !! اما بالنسبة لجميلة دي بنت غلبانة مفيش منها قلق ، هي كده كده هتبقي تحت امري ومش هتقدر تفتح فيا ، ومتنسيش اني هشاركهم في تربية الاطفال واكيد هحس بسعادة وانا بشوف اولاد سلطان بيتربوا ويكبروا علي ايدي وقدام عينيا وفي بيتي .
شيماء : متزعليش مني يا شهد تفكيرك مثالي قوي مش واقعي !! مش عارفة انتي حصلك ايه ؟!! تفكيرك كله غلط وبكره الايام تثبت لك انك كنتي غلط وتقولي شيمو قالت .
شهد : مش هتفرق صح او غلط خلاص اللي حصل حصل .
شيماء : طيب اسمعي كلامي علي الاقل تلحقي اللي ممكن تلحقيه قبل فوات الاوان .
شهد : ألحق ايه مش فاهمة ؟؟
شيماء : لازم تلحقي جوزك قبل فوات الاوان .
شهد : مش فاهمة !!
شيماء : قصدي قبل ما العروسة الجديدة تلحس عقله وتشغل قلبه .
شهد : لااا من الناحية دي مفيش خوف ، سلطان بيحبني ومفيش واحدة ممكن تملا عينه او تدخل قلبه غيري .
شيماء : شهودة يا حبيبتي بلاش الثقة الزايدة دي لأن اخرتها وحشة قوي ، واوعي تنسي ان البنت لسه صغيرة وزي الوردة المفتحة واكيد لما يدوق طعمها هتاخد مكان في قلبه .
شهد : تفتكري ممكن يحصل ؟؟
شيماء : ده اكيد لازم يحصل ، بس شطارتك يا شهد انك انتي مش تديها الفرصة دي .
شهد : ازاي ؟؟
شيماء : هفهمك تعملي ايه بس تسمعي كلامي كويس .
في نهاية الاسبوع
عادت شهد الي المنزل مساء ودخلت شقتها فوجدت سلطان وجميلة يجلسون جلسة هادئة رومانسية في الريسبشن يشاهدون احد الافلام الرومانسية .
بمجرد ان فتحت الباب اعتدل سلطان واقفا وسارع اليها واحت.ضنها : حمد لله علي السلامة يا شوشو ، ايه المفاجئة الحلوة دي !!
شهد : الله يسلمك يا حبيبي .
سلطان : مش قولتيلي انك هترجعي بكره !!
شهد : غيرت رأيي علشان وحشتني .
سلطان : وانتي كمان وحشتيني قوي .
قامت جميلة سريعا للدخول الي المطبخ .
فنادتها شهد : ازيك يا جميلة عاملة ايه ؟
جميلة : الحمد لله يا ست هانم .
شهد : رايحة فين ؟
جميلة : هدخل اجهزلك الحمام واجهز العشا ليكي وللبيه .
شهد : طيب يلا بسرعة علشان تعبانة قوي .
ثم وجهت كلامها لسلطان : كويس انك لسه مش اتعشيت علشان نتعشا مع بعض يا حبيبي .
دخلت جميلة وبدأت في اعداد الطعام اثناء استحمام شهد .
واثناء اعدادها الطعام نادتها شهد وقالت : نادي للبيه يا جميلة قوليله الهانم عاوزاك في الحمام .
جميلة " يبدو عليها الصد.مة " : حاضر يا ست هانم .
للمرة الاولي تطلب مدام شهد هذا الطلب من زوجها !!
ذهبت جميلة لسلطان وقالت له : كلم الهانم عايزاك في الحمام يا سعادة البيه .
سلطان " بأرتباك " : نعم !!! طيب قوليلها جاي .
انتهت شهد من استحمامها وجلست تتناول العشاء مع سلطان .
بينما اختفت جميلة داخل المطبخ حتي انتهيا من تناول العشاء ونادتها شهد .
شهد : جميلة ... جميلة .
جميلة : نعم يا هانم .
شهد : اعمليلي القهوة بتاعتي واعملي لسلطان بيه قهوته ، واعملي حسابك من الليلة سلطان بيه هينام في اوضتي ليلة وفي اوضتك ليلة ، انا بقولك كده علشان انا ست بحب العدل ومش احب اكون ظالمة حد .
جميلة : اللي تشوفيه يا هانم كل كلامك اوامر .
شهد : طيب يلا اعمليلنا القهوة وهاتيهالنا اوضة النوم .
دخلت جميلة تعد لهما اقداح القهوة ثم ذهبت بها الي غرفة شهد ودقت باب غرفتها ، فأجابتها شهد : ادخلي يا جميلة .
فتحت جميلة باب الغرفة ودخلت فاذا بها تجد شهد ترتدي ثياب نوم مثيرة و تجلس بجوار سلطان يتبادلان الملاطفة والمداعبة بينما الغرفة تفوح منها رائحة الحب والاشواق .
شهد : حطي القهوة عندك يا جميلة واقفلي الباب وانتي خارجة ، واعملي حسابك اسبوع العسل خلص ومن بكره الصبح ترجعي لشغلك زي ما كنتي .
وضعت جميلة اقداح القهوة امامهما بينما كانت مشاعر الغيرة الانثوية بدأت تتحرك داخلها للمرة الاولي تجاه شهد !!
للكاتب عادل عبد الله
خرجت جميلة الي غرفتها وهي تفكر بطريقة وفكر جديد .
فها هي الان تفكر في سلطان بيه كزوج لها تحبه وتغار عليه وتريد ان ......
جميلة : انا ازاي بفكر فيه بالشكل ده !! انتي نسيتي نفسك ولا ايه يا جميلة ؟!! انتي طلعتي ولا نزلتي حتة البت الخد.امة !! صحيح انتي مراته دلوقتي لكن هو لسه سلطان بيه وهي شهد هانم وانا بردو البت الخد.امة .
ثم ترد علي نفسها : لكن هو جوزك ولازم تحبيه وتغيري عليه !!
يا بت متضحكيش علي نفسك ، هو اتجوزك مش حبا فيكي ، اتجوزك علشان يخلف العيل اللي نفسه فيه وعلشان كده مراته وافقت لولا كده كانت عمرها ما هتوافق ابدا !!
وبعد ان عانت من التفكير قالت لنفسها : تفكيرك مش هيقدم ولا هيأخر ، انتي غلبانة وضعيفة ومش اد الناس دي ، يبقي تسمعي الكلام وتريحي نفسك وتنامي احسن .
في غرفة شهد
تتمدد شهد بجوار سلطان تعا.نقه وتقول له : وحشتني اوي يا روحي .
سلطان : انتي وحشتيني اكتر يا حبيبتي .
شهد : بجد ؟ بتقولها من قلبك ؟؟
سلطان : طبعا يا قلبي .
شهد : هوحشك ازاي وانت كنت في ح.ضن العروسة ؟!!
سلطان : عروسة ايه يا قلبي ؟ انتي عروستي وحبيبتي وحياتي .
شهد : يعني معقول كنت في ح.ضنها وبتفكر فيا ؟؟ للكاتب عادل عبد الله
سلطان : انا كنت في ح.ضنك انتي يا حبيبتي ، عقلي وقلبي وخيالي كان معاكي انتي وبس .
شهد : لكن جسمك كان معاها !!!
سلطان : انا كده هزعل منك يا قلبي .
شهد : ليه ؟؟
سلطان : علشان عايزة تضيعي ليلتنا في كلام فارغ ، الليلة عايز احس في كل لحظة فيها ان حبيبتي ومراتي وروحي في حض.ني ومفكرش في اي حاجة تانية ابدا .
بعد مرور شهر علي زواج سلطان وشهد
شهد تخاطب جميلة .....
شهد : ايه الاخبار يا جميلة ؟
جميلة : اخبار ايه يا ست هانم ؟
شهد : اخبار الحمل ؟ حصل حمل ولا لسه ؟
#ألف_قصة_و_قصة
جميلة : لسه يا هانم .
شهد : لسه !!!! ليه ؟؟
جميلة : ارادة ربنا يا هانم ، الحاجات دي بارادة ربنا ، وقت ما يريد هيحصل .
شهد : قوليلي يا شهد هو سلطان بيه لما بيكون معاكي ب........
تفاعل حتي يأتيك باقي الرواية المثيرة جدااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق