رواية حور وتميم الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم رحمه ايمن
رواية حور وتميم الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم رحمه ايمن
_"يمسك زراعها ويقترب لها "
="بخوف" عايز مني اي؟ ابعد عني ونبي
_ ششش متكلميش
نزلت راسي في الارض ودموعي في عيني وقلبي بدق الف دقه فمسك وشي جامد ورفعه لي وشدني جواه وهو بيهمس في ودني
_ متخفيش، مليش مزاج المسك الليله دي
=....
_ بس اعملي احسابك مش هتفلتي من تحت ايدي كتير
قال الكلمتين دول وبعد عني ببتسامه بارده وثقه جارفه تق*تل اي حد وبعدها مشي ورمي الجاكت علي كرسي وقعد علي كرسي تاني وانا واقفه زي الحديد، ورجلي لو اتحركت بيها هقع من طولي، قربه خنقني وتهديده د*مر اخر احساس الامل جويا
_ هتقفي هناك كده كتير، مشفتنيش اتحركت
="بتوتر " ار..وح فين
_ تيجي تقفي قصادي عشان تعرفي حياتك الجديده هتمشي معايا ازاي ول اي
=....
_"بعصبيه " سمعتي انا قلت اي، اتحركي
جمعت شتات نفسي وانا مفزوعه وبتحرك بسرعه من صوته الي هز المكان ووقفت قدامه وانا بضم ايدي الي بترجف من الخوف
_ اولا انا مبحبش اتكلم كتير والي اقوله بيتسمع وبترد عليه بنعم وحاضر مفهوم
=...
_ مفهوم!
="بتوتر" مفهوم مفهوم
_ ثانيا انتي عليكي كل حاجه هنا، الاكل، التنظيف، الطلبات، كل ده مطالب منك
ثالثا بعد ما تعملي كل ده تختفي ومشفكيش قدامي غير لما اطلب ده
رابعا انا عارف كل الاسئله ال في دماغك واني لي اتجوزتك و لي انتي بذات بس انا مش مطالب اجوبك وخلي كل اسئلتك لنفسك واعرفي انك مش هتشوفي بشر غيري الفتره الجيه فتأقلمي علي الوضع بسرعه
واه انا مبحبش امد ايدي علي حد كتير فمتخلنيش ابدأ اعمل ده كل فتره.
مشي! خد الجاكت ومشي من غير اي كلمه زياده وسبني تايهه في مكان كبير، هادي ومخيف لوحدي
اترميت علي الكرسي بكل تعب وصد*مه ودموع وانا بكرمش نفسي وبدفن راسي جواه الفستان وبعيط بحُر*قه وو*جع
انا مكنتش عايزه غير حياه هاديه، بسيطه، او حتي طبيعيه زي كل الناس.
يا رب الاختبارت بقيت صعبه اوي وانا مبقتش حمل كل ده بجد.
مسحت ادموعي وانا بتحرك من مكاني وبشوف العالم الجديد الي دخلته وانا بفتح كل اوضه اشوف هستعمل انهي واحده فيهم لكن اول اوضه دخلتها كانت اوضته هو، واني اقول عليها فوضي دي اقل كلمه تتقال، طلعت منها بسرعه واتحركت علي الاوضه الي جمبها ولقيتها تمام فتنفست براحه ودخلت اغير الفستان
وبعدها لقيت الحمام بعد 3 ساعات تقريبا وخدت راحه تلات مرات وانا بدور
هو انا هنضف المكان ده كلو بجد! ولوحدي!
يلهوي عليا وعلي سنيني السوده!
اليوم التالي...
صحيت الصبح ودخلت المطبخ لقيت ملزمه كبيره فيها كل حاجه مواعيده، وقت الفطار والعشاء، الاجازات، التنضيف، حتي وقت الاختفاء من قدامه موجود.. هو كان في ناس شغاله هنا قبل ما اجي؟ طيب مشيو لي؟
ما علينا ابدائي يا حور جت علي دول متعرفهمش يعني.
الساعه 8...
= اووه اخيرا خلصت، كل حاجه متغير مكانها عن بيتنا وبصعوبه لقيتها الحمد لله
"ياتي تميم بملابس النوم السوداء وشعره الفوضاوي وعينه المستيقظه ويجلس دون تحدث ويبدا في الاكل فتقف وتراقبه بتوتر وفضول"
_ اتأقلمتي يعني كويس
= "بحماسه" اه لقيت ملزمه هنا بتش...
_ مش عايز تفصيل
=......
رده جمدني تاني وافتكرت كلامه وسكت خالص من غير نفس ول حركه بس بعدها لقيته حدف الطبق جامد ونفخ بديق؟!
_ اي الاكل ده!
="بتوتر" كا..ن مكت.. وب في المل.. زمه كده
_ ايوا انا باكل الاكل ده بس مش بطعم ده
البيض ناقص ملح وكل الاكل معجبنيش اعملي فطار تاني
="بتعب" تاني بس انا عملته بعد صعوبه
_ مش شغلي وبعد كده نقول حاضر علطول، ده اول انذار، قدامك نص ساعه
=نص ساعه!
اجريت من مكاني ولاني حفظت الاماكن ده انجز معايا كتير عن اول مره و ومفكرتش في اي حاجه غير اني اخلص قبل الوقت واني متعرضش المشاكل تانيه معاه
"يجلس كما هو بسماعته والنظر للاوراق و تنظف المائده امامه من الاكل القديم وتضع له الاخر"
= "بإرهاق وتنهيج " الاكل جهز وفي نص ساعه
_ امم كويس
سندت علي السفره بتعب واني قدرت اعملها وبقلي بانتصار براڤو حور، لكن كل حاجه اتمحت في نفس الدقيقه
_ انا شعبت من اول مره، شيلي الاكل ده تاني
نعم! ثانيه انت بتقول اي؟! ده قام من علي السفره فعلا!
هو بهزر صح وتعبي في الاكل ده، طيب هعمل في الباقي ده اي
يا رب هتشل عصبح.
_ انا ماشي وهرجع بليل، المكان ينظف قبل ما اجي، اظن مفهوم.
قال كده وهو بيعدل زرار القميص وبيتحرك واول ما خرج انا نمت في الارض وانا بقول شكلها بدايه زرقه باذن الله.
العصر...
ترن ترن ترن
لمست وشي بتعب وانا بقول هي ناقصه دلوقتي بكل التعب ده وانا بفتح لقيت اخر شخص اتوقعه.....
يتبع
الثاني
ترن ترن ترن
لمست وشي بتعب وانا بقول هي ناقصه دلوقتي بكل التعب ده وانا بفتح لقيت اخر شخص اتوقعه....
مرفت: ست حور الي اتجوزت ونسيتنا، معقول ضر"بي مش وحشك
=...
مرفت بضحكه بارده: اي مش هدخليني يا عروسه
قلبي توتر اكتر لما قالت كده وانا معرفش اعمل اي؟ هدخلها ازاي من غير ما اقله؟
="بتوتر" بس هو مش هنا ومقليش ادخل حد
مرفت: ههه انتي لحقتي تشمي نفسك علينا بعد اول يوم
= والله ما كده هو...
مرفت: اوعي من وشي
=....
زقتني علي جمب ودخلت بهمج"يه، بس اطمنت اني لوحدي ومش هيعرف انها جدت ويزعقلي لاني مش حمل ده كمان
بعدها بصتلي بستهزاء وهي بتضحك وبتخرج كلمها السم كالمعتاد
مرفت بغل: كنت عرفه انه وخدك كخدامه وانه مستحيل ينزل مستوي لدرجه دي ويسيب بنتي اسراء عشان وحده زيك
=......
مرفت بتربيع يدها ونظر للمكان: بس انا مبسوطه اسراء لما تيجي هنا هتعيش في قصر ومكانه تليق بيها، اي بتبصيلي كده لي؟ اذا كنتي فكره انك هطولي هنا تبقي غلطانه
رديت عليها وانا الكلام مش قادر يخرج من حر"قت دمي وديقي وقتها من كلامها وتقللها ليا
= ممكن تخرجي عشان قرب يوصل
مرفت بجلوس ووضع رجلها فوق بعضها بكِبر: اعمليلي كوبايه شاي، لسه في اماكن هنا عايز اتفرح عليها بمزاج
="اللهم ما طولك يا روح "
بعد المغرب...
مرفت: هتشوفيني كتير في المستقبل، صدقيني مش هسيبك في حالك ابدا وهخد منك كل حاجه تفرحك وحر"قك قلبك عليها
عيني دمعت وفاض بيا وقتها وانا برد عليها بكل كسر"ت نفس
= لي كل ده هو انا عملت اي فيكي عشان تكرهيني كده
مرفت: جيتي علي حاجه بتحبها بنتي وانا احر"ق الدنيا عشانها وبكره الايام تثبتلك ده ولما ترجعي البيت هقلبهالك تاني وحولها لج"حيم
="ابتسمت بوجع وانا بقول" متقلقيش في الحالتين نفس الج"حيم
مرفت: م هو ده الي مبرد ناري ومفرحني، ومأكدلي انه في فرصه لبنتي حتي لو مش دلوقتي ف هيكون بعدين، سلام يا عروسه.
مشيت قبل ما هو يجي فحمدت ربنا عشان متحصلش مشاكل وقعدت وانا فكر في كلمها وانا بقول هو انا استاهل منها كل ده؟
طبيعتي اني بتاثر باقل كلمه من اقل حد واذا حصل مشكله او خنا"قه او قلبي يو"جعني ممكن اقعد سرحانه واعصابي متوتره طول اليوم بس جمعت شتات نفسي وقمت لاني ورايه كوم شغل قد كده وهم م يتلم ولازم اخلص كل المطلوب مني
في المساء...
رجع وانا بقعد لاول مره من الصبح وبقول هيييح كبيره اوي فضطريت اقف تاني عشان مينفعش اقعد وهو موجود وحسبي الله ونعمه الوكيل.
= وصلت
_ امم
= لسه مخلصه تن....
_ تمام
غبيه! انا غبيه بتكلم معاه لي معقول هيسمعني ويقولي شكرا مثلا بعد كل الارهاق ده اكيد لاء
بعد فتره...
وانا بقرأ الملزمه وبعرف اي موصفات العشاء وكده لقيته صوته رج المكان كلو وهو بنادي عليا فرميت الملزمه وجريت علي تحت وانا مر"عوبه.
= في اي!
_ تعالي
= نعم
وقفت قصاده فشدني جامد من رقبتي وغرس صوبعه جامد فيها فمكنتش اعرف اصوت من الآلم الي حسته وقتها ول اخاف من نظرته العصبيه الي قادره تمحيني من علي وش الارض.
_ اي الي جاب مرفت عادل هنا ودخليها من غير اذن مني ازاي؟
="بخوف" والله هي جدت وحاولت امنعها بس معرفتش، انا اسفه
"تنزل عينيها بخوف من ضر" بها فيشدها اليه اكثر فتغمض عينيها اكثر ودموع في عينيها فيغضب من خوفها"
_ "بديق" انتي....
ترن ترن ترن
_ اطلعي فوق لينا كلام تاني سوي ومتنزليش ابدا مفهوم
حركت راسي فسبني وطلعت وانا بجري واترميت علي السرير وانا بحضن مخدتي وبطمن نفسي
انا مليش زنب في كل ده
انتو بتعملو معايا كده لي!
وقتها مقدرتش اقاوم اكتر وتركمات زادت جويا فحبست نفسي بالمخده وانا بعيط بشهقه وصوت لتاني مره بعد موت بابا.
عدا وقت ولما اهديت سمعت صوت تحت، ضحك وهزار ولعب وعرفت انهم صحابه بيسهرو معاه كل ليله وطبعا هما يبهدلو وانا اروق؟
وغير ده كلو لازم اقوم عشان العشاء وهو لازم يتعشي
هو ده اول يوم بجد لسه؟ طيب هو لي حرام الانتحار طيب؟.
بعد اسبوع..
عدا اسبوع بنفس الدوامه وتعب وانا بعمل الفطار والعشاء وانظف المكان عشان بكره هيتبهدل تاني عادي جدا
لكن يومها معرفش حصل اي ومجاش هو وصحابه الليله دي
فنمت علي السرير وانا بقول اااه يا جسمي يني وبغمص عيني بتعب وبحط دراعي علي وشي ببتسامه صغيره وانا بقول مش هنظف وهرتاح بكره واخيرا!
احساس صعب اوي انك تشتغل اسبوع كامل لا يقل عن 14 ساعه من غير راحه كافيه
وقتها دمعت وكان وقتها عشان صعبت عليا نفسي حقيقي
مكنتش عايزه غير شخص حنين عليا، واحد بس انا والله ما معترضه علي قضائك يا رب بس انا تعبت اوي.
"يُفتح باب الغرفه بقوه"
= "بفزع ونهوض بسرعه" مين؟ في اي!
_ حوريتي الجميله لسه صحيه؟
= جميله؟ مالك في اي
_ شكلك حلو اوي انهارده وعينك الي زي سهم دي ول شعرك الناعم اللي رحته بتفقدلي تركيزي وبته"يجني عليكي
= انت مش طبيعي انهرده!، انت شارب صح؟
_ مكنتش عايز اعترفلك بده بس انا مش قادر اقاوم جمالك اكتر من كده
كلمته جمدتني مكاني واتاكدت انه شارب حاجات مش حاجه وحده ووقتها بصيت لي وانا بعيط وبترجى يطلع من هنا، انا مش حمل ده كمان.
= عشان خاطري اطلع بره، هعملك اي حاجه بس امشي دلوقتي، لما تفوق نبقي نتكلم لازم تفوق دلوقتي!
_ مش قادر صدقيني
= "بإنهيار" بالله عليك ما تعمل فيا كده!
يتبع
الثالث
"بإنهيار" بالله عليك ما تعمل فيا كده!
قفل الباب فغمضت عيني وانا بقول لاء لاء وحيات اغلي حاجه عندك! لكن وقتها كان الاستسلام انسب حل
قرب مني لدرجه كبيره، عينه كانت حمره، قويه، مرهقه وفي نفس الوقت فيها امان غريب وعكس كل حاجه ممكن اقلها لكن مقدرش اقول غير انها كانت قاسيه و منعدمه الحدود والادب في الوقت ده.
كتفني ولانه اقوي مني جسديا مقدرتش اقومه وكانت من اسواء الليالي في حياتي واقتنعت انه خلاص مفيش حاجه ارفع بيها وشي قدامه وقدام نفسى تاني.
بعد حوالي ساعتين اتحرك الجهه التانيه وتنفس ببطئ ووقتها اترخت صوبعه من ايدي فعرفت انه نام فتنفست بهدوء وانا بنزل اخر دموع عندي وقرفانه منه ومني ومن كل حاجه في حياتي.
اليوم التالي...
"يستيقط يجدها بجانبه وفي غرفتها فيتذكر ما حدث و ينظر لها قليلا في شيئ من الندم والاحراج لكن تستيقظ فيبعد عينيه بسرعه"
= صحيت
_ انا بعمل اي هنا
= اسال نفسك شربت قد اي امبارح وعملت اي معايا
بصلي ببتسامه برده وعدم لا مبالاه
_ عملت اي يعني
= انت...
_ انا اي، ده حقي انتي مراتي ول انسيتي
= لاء مش حقك طول ما انا مش موافقه
_ اولا اوعي تردي عليا تاني عشان انا بفقد اعصابي بسرعه
ثانيا متمعليش نفسك حاجه اوي انتي مش اول واحده المسها يعني
ثالثا نص ساعه وتعملي الفطار عشان جعان
قال ده وقام وزرر القميص ومشي
انا بكر"ه!
بكر"ه غروره
بكر"ه قلبه الي زي الحجر
بكر"ه نفسي عشان احساس جوايه بقولي مدايق انه عمل معايا كده وطلع ول فارق معاه وكل يوم ما وحده شكل.
بعدها دخلت الحمام وانا بنزل كل العرق والتلزيق والقرف الي حسيته ونزلت عشان احضر فطار وابدا يوم المرمطه من اوله..
بس المشكله انه مخرجش انهارده، اه صح اسراء بتاخذ اجازه اليوم ده!
اليوم ده هي ومرات ابويا بيعملو اي حاجه عشان اتعب، اعيط، اتوجع، بس المهم ميعديش كده ولانه من اصعب الايام عندي مبحبوش
يتري هيعمل فيا اي هو كمان!
="بفرحه" بتقول اي!
_ الي قلته
= احم اقصد يعني مش عايز مني حاجه دلوقتي بجد، يعني اقعد في اوضتي من غير ما اعمل حاجه! صح كده!
_ امم اعتقدت فطرت وانا مبتغداش وبنسبه لتنظيف المكان كويس والعشاء انتي عرفه معادو فمفيش حاجه تانيه اطلبها
= تعرف رغم انك معتذرتش بس انا مسمحاك بكلام القمر الي انت قلتله ده، ههه شكرا!
ابتسم كده بستغراب، الي هو اي المجنونه دي؟
بس ميعرفش يعني اي اخد الفتره دي كلها راحه من غير ما اعمل حاجه
تقريبا بقالي سنين مختش الوقت ده كلو راحه!
متخيلتش هعمل اي الفتره دي كلها، هلقي وقت اقرا روايه من الي عندي، هلقي وقت احط راسي علي المخده وابص لسقف من غير ما انام علطول من كتر التعب، في وقت اكتب وفي وقت اغني، عااا انا مبسوطه اوي!
عدا اسبوعين وانا في نفس الروتين، اعمل اكل، انظف، اسمعلي كلمتين في الفطار اني مبعرفش اعمل اكل
وفي العشاء احضره حوالي مرتين تلاته وفي الاخر ياكل لقمتين ويقوم و يوم يجي معتصب ويطلعو كلو عليا وانام معيطه فوق ده كلو لاما يرجع شارب ومش عارف هو مين اصلا
بس احسن حاجه بتعدي في الاسبوع هو يوم الاجازه ده
الي بقدر اتنفس، اخرج نفسي من التعب ده، ابتسم من قلبي، اقرا روايه تغير مودي وطيب خاطري
وبعدها ابتسمت وانا بقول لنفسي اني كنت عايزه يوم زي ده بس، يوم احس في اني بشر واقدر اعمل الحاجات الي بحبها واني راضيه بحياتي كده لو فيها شويه الساعات دول لنفسي
الساعه 8 مساءا...
في فيلم بحبه جدا هيبدا دلوقتي، سمعت نصه في يوم ومكملتوش عشان اتعقبت اني مخلصتش الشغل ومن وقتها وانا هموت واعرف اخره اي
بس هو قاعد تحت عشان انهارده يوم الاجازه وكمان ميعرفش اني بشغل الشاشه احيانا وانا بنظف عشان بزهق
اعمل اي؟ لو قلته هيزعق ول هيقلي كلمه وحشه انا مش حملها، انا هقوله وامري لله
" تقف امامه بتوتر فيترك الورق امامه وينزر لها "
_ نعم
="بتوتر" هو... انا....
_ اخلصي
= "بسرعه وتغميض عينيها" عايزه اسمع فيلم هيجي دلوقتي علي الشاشه لو سمحت اووف قلتها الحمد لله
ضحك بهدوء فستغربت لاء اتجننت! ورديت بعدم استعاب
= اي ده انت عندك اسنان وبتضحك زينا كده
_"برفع حاجبه" بتقولي حاجه
= احم لاء
_ اسمعي يا حوريه الي انتي عايزه انا مش خطفك، انتي مطلوب منك تعملي اكل وتنظفي واي اومر بطلبها غير كده من حقك تتحركي برحتك هنا بس بحدود تمام
=" ببتسامه خفيفه تظهر غمزتها ونظر للاسفل " تمام
روحت خدت جهاز التحكم وشغلت الشاشه وقعدت علي كنبه تانيه وخفضت الصوت خالص عشان كان مركز في ورق وقاعد قريب مني
مقدرش اوصفلكو سعادتي وانا بسمعه، وانا بشوف الاحداث التانيه الي مشفتهاش وبعدها قفل الورق ورجع ضهره الورا وركز في الفيلم معايا فرفعت الصوت و سمعته، سمعته انا وهو.
هو انا ببصله لي، شيلي عينك يا بت يخربيتك ده وحَش وانسان مبيفهمش في الادب وزوق وحلو، حلو اوي الحقيقه
بعد يومين...
خرجت عشان احضر الفطار عالمعتاد ملقتوش ظهر
كان بظهر ديما في نفس المعاد
معقول مشي
بس هو ديما لازم يفطر قبل ما يمشي، عاده مقدسة
طب اعمل اي دلوقتي، ادخل اوضته ول هيزعق لو عرف
هيزعق لاء يا حور بلاش، بس الاكل هيبرد وهيقلي اعملي تاني ولسه ورايه شغل كتير اااه يني!
هدخل وامري لله
وقفت عند الاوضه وانا بشاوور نفسي بقالي ساعه ادخل ولا لاء وجمعت قوتي ودخلت لقيت....
يتبع
الرابع
وقفت عند الاوضه وانا بشاور نفسي بقالي ساعه ادخل ولا لاء وجمعت قوتي ودخلت لقيته نايم فقربت عليه لقيته عرقان جدا فلمست راسه لقيته مو"لع نا"ر !
="بقلق" في اي! انت كويس؟
حرك ايدي من عليه وقال ب كِبرياء عكس الي شُفته
_ مفيش حاجه انا كويس، اطلعي بره
= تمام زي ما تحب
مشيت وانا متغاظه منه، لي بِكابر حتي في المرض، لي مبيعترفش انه محتاج حد جنبه، لي خايفه عليه ومش قادره اسيبه انا كمان، انتي غبيه يا حور.
ولاني مينفعش احم ومقدرش اسيبه في الحاله دي، سخنت مايه وجبت كمدات ولاني بعمل حسابي ديما في مسكنات وادويه عشان لما اقلهم تعبانه بزعقو وبتعب اوي وانا بشتغل وقتها ف دخلت اوضتي جبت الادويه وطلعت لي..
في الغرفه
_"بتعب مليئ بالاستغراب" هو انا مقلتش اطلعي بره
= بعدين نشوف الموضوع ده
بدات اعمل لي كمدات لقيته مسك ايدي وببص ليا ب تعب وبضعف عمري ما حسته فيه فقلبي تعب اكتر من حالته
= انت مش كويس ابدا ممكن تخليني اساعدك لو سمحت!
_....
رخىٰ صوبعه وغمض عينه لانه مكنش قادر يتكلم من التعب فكملت وانا بدعي، بدعي ربنا يكون كويس بجد.
بعد فتره.
"يفتح عينيه يجدها جالسه في وضع النوم فيبتسم بإمتنان فتفتح عينيها تجده ينظر لها فتنزل عينيها بتوتر"
= بقيت احسن؟
_ "يحرك راسه بالايجاب مع ابتسامه هادئه"
= تمام، هحضر فطار خفيف وكوبايه حِلبه عشان تاخد الادويه تحب نكلم دكتور؟
_" يحرك راسه بالسلب "
= تمام انا دقيقه وجايه
كنت بمشي لقيت اسمي بيطلع منه بس بطريقته الي بتعجبني وبتحلي اسمي وانا بعترف بده
_ حوريه
= نعم
_ انتي بتعملي معايا كده لي
= لانه ده واجبي
_ انا مش محتاج مساعدتك ومش مطلوب منك حاجه لو عايزه...
= انت كداب! انت محتاج حد يساعدك دلوقتي لانه اي حد بيتعب بكون محتاج حد يقف جنبه ويراعي وانا اكتر واحده فهمه احساس انك تكون لوحدك في ظرف زي ده فاكيد مش هقف كده واتفرج عليك.
_....
= هنزل احضر الفطار، عن اذنك
هو انا قلتله كداب! ينهار اسووح!
بس استفذني الحقيقه، ده بدل ما يقولِ شكرا يقولِ "بتريقه" انا مش محتاج مساعدتك، كان مفروض اسيبك بتمو"ت كده عشان متقلش الكلمتين الرخمين زيك دول
بس ديما بسأل نفسي، لي ديما لوحده ول بكلم حد غير صحابه ول حتي سمعته بتكلم مع والدته، او والده، اي حد يقرب لِ حتي
معقول علطول لوحده كده؟
طيب مين بيهتم بيه؟
وانتي مالك انتي كمان متخليكي في حالك انتي ناقصه تفكير كمان غير الي عندك، اعملي اكل وانتي ساكته.
بعد تحضر الافطار..
دخلت لقيته بكلم صحابه وبقلهم انه تعبان ومش هيعرف يسهر انهارده مش هنظف! اشطاااا!
= الاكل
_ اي الفرحه الغريبه الي علي وشك دي؟
= احم لاء ول حاجه
_....
بص للاكل وابتسم وبصلي هيقولي شكرا صح هيقولي!
"تنظر للارض ببتسامه فيعلم ما تفكر فيضعه امامه ويقول بخفوت"
_ جبيلي اللاب الِ عندك علي المكتب ده
= ها؟
_ "ببرود" اي كنتِ بتفكري في حاجه تانيه
="بإحباط " لاء، قولتلي فين؟
شاور علي المكان فتحركت في الاتجاه الي قالوا وانا همو"ت من الديق، هيخس لو قلي شكرا، ده انت مريض رخم صحيح.. جبت لي اللاب وشاولي اسيبه جنب المكتب الصغير عند السرير وكَل وأخد الدوه ولبس السماعه وبدأ شغل
انت بتشتغل دلوقتي بجد! اي يا هركليز في اي؟
_ انتي وققه كده لِ؟ فيكي تمشي انا بخير دلوقتي
= تمام هروح احضر الغداء ليك
_ مبتغداش
= هحضر حاجه بسيطه عشان الدواء
_ مبعدش كلامي مرتين
=.....
_ فيكي تخرجي
قال كده بكل رخامه فتحركت ولان في كلمتين محشورين جوايا لازم يخرجو رجعت لي وانا بقول بسرعه
= متشتغلش كتير عشان انت تعبان ولازم تستريح بس كده عن اذنك
وجريت من قدامه، هو لي مُصر يخليني اتقفل منه، وقتها ابتسمت بهدوء وانا بقول متنسيش نفسك يا حور انتي مجرد شغاله عنده وبس
المغرب..
وانا بحضر حاجات شُربه الخضار عشان العشاء القي هوب لابس ومتشيك ونازل! هاا؟
كنت هموووت همووت كده واسال رايح فين بس طبعا مستحيل اروح اقول وبعد ما تحرك شويه كده لف تاتي واتحرك اتجاهي وبقرب عليا و... ثانيه اي!
_ "بتعب" احم في اجتماع لازم احضره
= تمام هحضر العشاء لما ترجع
"يضع يده في جيبه ويحرك راسه بالايجاب ويبدا فتحرك ف يُوقفه
صوتها"
= لو سمحت
_"بلف لها " امم
= ممكن اطلب منك تركيبه تجبها وانت جي، لما تخدها هتريحك علطول اكيد
_ وهخدها ازاي؟
= " ببتسامة ثقه "انا بعرف
_ طيب بسرعه
= حاضر دقيقه
دخلت جوه وجبت ورقه من مُذكراتي وقلم وكتبت الحاجات اللازمه وتجهت لي وانا بقدمها.
= اتفضل
_" بمسكها " تميم
= نعم
_ اسمي تميم
مشي بعد ما قال كده وانا سحت علي نفسي
وبقول يبخت الِ هيشوفك بالقميص الاسود القمااار ده وبرفانك وبتعبك الي زيدك حلوه ده
يخربيتك يا حور فوقي! هتودينا في داهيه.
في المساء..
رجع وهو حرفيا مش قادر يقف علي رجله، كان مرهق بشكل غبي، وبعدها دخل يريح جسمه فدخلت لي و سخنت الاكل وأخدت التركيبه الي سبها علي الكرسي وطلعت.
_ اخلصي
="بتوتر" دقيقه طيب!
مَسكت دراعه دي تمام، ربطت لي حبل عشان يظهر العرق وشديت عليه جامد كده دي برضه تمام، انما اغرز فيه الحقنه عادي
دي بقي مش تمام ومش تمام اوي كمان! اعمل اي؟ اعيط!
_ "بزهق" اووف فين العرق
= اهو
ثبت ايدي الي كانت بترجف دي و غرزها بكل جبروت منه في دراعه وكأنها تغرزت جوه قلبي وهو مرمش حتي ولقتني بغمض جامد وبقول اييي كبيره اوي مكانه!
_ "ببتسامه" انتي غريبه
= اسكت بقي بالله!
قعدت جنبه طول التركيبه ومحدش فتح كلام او حوارت او اي حاجه و تقريبا كنت هطق من الزهق، بعدها خلصت واخيرا الحمد لله وتغطي وانام ولاني مش كنت عايزه اسيبه لوحده رغم انه طردني اربع مرات بس ولو، ولو قاعده.
وبعدها الفجر اذن فصليته و قعدت مكاني تاني علي الكرسي الي قدامه
بعدها النوم سيطر والبرد قرس عليا وكنت هتلج فروحت نمت جنبه وتغطيت كده بدون تركيز ول دم وانا مني لله اصلا.
اليوم التالي...
" تفتح عينيها تجده قريب من وجهها بشده وتلمس زراعه بيدها وينظر لها ببتسامه بارده فتقف بفزع "
= انا اسفه والله مختش بالي!
يتبع
الخامس
اليوم التالي...
" تفتح عينيها تجده قريب من وجهها بشده وتلمس زراعه بيدها وينظر لها ببتسامه بارده فتقف بفزع "
= انا اسفه والله مختش بالي!
_....
="بتوتر وإرتباك " انا امبارح صليت الفجر و.. وبعدها البرد اقصد كان الجو ساقع و..
حرك ايده علي شعره الفوضاوي القمر وهو بتنهد وبصلي ببتسامه خفيفه فتوترت اكتر ما انا متوتره اصلا منك لله!
_ بص انا غلطانه و...
_حوريه
= وانا معرفتش ان... نعم
_ هو انا قلتلك تبرري حاجه
=....
_ قلت ول لاء
= لاء لاء
_ يبقي اقفلي الموضوع ، فيكي تخرجي دلوقتي انا بقيت كويس
= تمام، هروح احضر الفطار
حرك راسه بسلب وخرجت انا وقفلت الباب وسندت عليه بضهري وانا قلبي بدق!
لي قلبي بدق، اي الاحساس الغريب الي جوايا ده! ، انا مينفعش افكر في حاجه زي كده، حور بالله انتي ما قد العذاب ده كمان انسي كل الي حصل ده وكأنه كان حلم، حلم جميل وبس.
وقت الافطار...
= نعم!
_ اقعدي افطري معايا
="يعني انا سمعت صح! "
_ لو مش عايزه بلاش
= لاء هقعد " بإحراج " احم بدالك موافق يعني.
حركت الكرسي الي في جهتي وقعدت عليه وهو كمل اكل عادي بلا مبالاه، بس وقتها عيني دمعت وكان اول مره اكل مع حد من فتره طويله اوي!
ديما مقتنعه انه الأكل الجامعي في ونس كده، بتلقي نفسك بتأكل وانت مبسوط وحد بيأكل زيك في نفس المكان ومن نفس الطبق بكون شعور حلو ولذيذ
_ خلصت ، ابقي شيلي الاكل لما تخلصي
طيب اصبر ما اخلص كلام حتي!
يا فرحه ما تمت يا لوزه، بس مش مشكله هاكل برضه من نفس الطبق.
خرج وسبني بقي بالمهلبيه الي في دماغي دي ، لسه هنظف واحضر العشاء و...انهارده يوم العزومه صح! اصل مش كفايه انهم يبهدلو وانا انظف، كمان عايزين يأكلو كلهم عفريت ازرق، ده انتو صحاب مهزقه الله الوكيل.
في المساء..
_ خلص...!!
="بتعب" اه خلصت الحمد لله! تحب اساعدك في نقل الاطباق
_ انتي حضرتي كل ده لوحدك!
= صحابك كتير ولازم نعمل الواجب بس لو سمحت ممكن تنقل انت الاطباق عشان طرحتي فوق ونسيت اجبها
_ متقلقيش انا هرصهم
= "بإمتنان" شكرا
خلص السفره وبدأو اكل وانا قعدت واخيرا، وقفه من الصبح.. اه يا رجلي يني.
احد الاصدقاء: الخدامه الجديده ريحت اكلها لوحده يخليك تشبع، تسلم مجيبك برو
_ " ببتسامه واكل بهدوء" مش خدامتي، دي مراتى الي عملت الاكل
جميعهم بصدمه: اي!
_ خلصوا بسرعه من سكات بدل ما أدخل الاكل ليها جوه واقلها كلو
"ينظرون امامهم وياكلون بصمت وتعجب، ويبتسم بفرحه وهو يتذكر كَلمته"
كنت قاعده في المطبخ وانا بضحك وعيني بدمع تلقائيا كده
ممكن تكون عاديه بنسبالو انو يقول كده بس دي عندي كبيره اوي
بحب الراجل الي بقدر شريك حياته، يفتخر بيها وباكلها قدام صحابه، اهله، او حتي بينه وبين نفسه، يكون واثق انه خد بنت نادره وانها ملكه وتستحق التكريم
لكن انا مش كل دول، لي قال كده رغم انه كان يقدر يسكت او يقولهم غير كده
لي قدر يخطف قلبي في دقيقه واحده وينسبني كل حاجه عملها فيا وردلي كل التعب والوقفه الي وقفتها دي بطريقه شيك تشبهه
هيييح انا بغرق وهذا غير لائق بالمره.
بعد مغادرتهم، في المطبخ
_ بتعملي اي
= اووه خضتني!
_....
=" بإرهاق وصوت مُتعب " بغسل الموعين
_ كمليهم بكره
= مينفعش اسيب مواعين في المطبخ هنضرب
_ مين الي هيضربك؟
= مرات ابويا هتضربتي وجسمي هيجيب دم وانا مش قادره استعمل المايه السقعه دلوقتي لازم اخلصهم
مسك ايدي ال باشت من المايه، واحمرت من شده تحريك اسفنجه الموعين فيها و هوسي ورجوع كل الذكريات في دماغي وانا بقول بجنون
= لازم اخلص الموعين، لازم
_ حوووريه! مفيش مرات ابوكى هنا اهدي!
فوقت علي صوته ال ِ رعبني من شدته وخوفي منه ولقتني ببص لي وعيني حمراء زي الدم وعينه قويه زي التلج وإيده محاوطه ايدي وسط كل ده.
= انا اسفه مركزتش
_ تعالي
اتحركنا علي اوضتي وفتح الباب وقعدني علي السرير وهو بقول بتسلط و بقلق حسيته في عينيه
_ متدخليش المطبخ تاني انهارده دي أوامر مفهوم
=...
_ اظن كلامي واضح، هسيبك ترتاحي
قفل الباب وانا اترميت بضهري علي السرير ودموعي نازله، انا معرفش اي الي حصلى من شويه، معقول ادايق مني تاني؟!
هو مش كفايه عليا كده بجد، يا رب هون.
اليوم التالي... في الصباح
" تجده جالسا في غرفه المعيشه يقراء ملفا فتذهب له بحياء وتوتر"
= احم انا اسفه لو ديقنك امبارح انا معرفش اي...
_ بقيتي كويسه ؟!
= انا! اه احسن الحمد لله
_ طيب اجهزي
= اجهز؟ لي هترجعني عند مرات ابويا تاني صح؟ عشان خاطري لاء انا مش حمل اني ارجع ليها تاني، هعملك اي حاجه بوعدك غير دي؟
يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق