رواية حب لا يجوز شرعا الفصل الحادى عشر والثاني عشر بقلم ورد سليم
رواية حب لا يجوز شرعا الفصل الحادى عشر والثاني عشر بقلم ورد سليم
حب لا يجوز شرعاً
١١ و ١٢
يوم جديد في الجامعة
مازن كان رايح الجامعة مبسوط جدا لانه هيقابل سلمي ويطلب معاد من باباها يتقدملها فيه ولسة بينزل من العربية لقي سلمي واتصدم من اللي شافه
مازن جاي من بعيد وشايف سلمي واقفة تهزر مع طارق طبعا ماذن اتغاظ جدا وانفعل وراح عندهم
مازن.. عن ازنك يا كابتن طارق......... وراح شادد سلمي وسط زمايلها وخدها ومشي بعيد
(هما اصلا صحاب مها وزمايلها ملاحظين اعجاب مازن بيها بس ده مايمنعش انه هو طبعا تصرف همجي وغير لائق بس اللي بيحب بجد بيبقي مجنون مش عارف هو بيعمل ايه مش مهم عنده الوسيلة ازاي اهم حاجة الغاية)
سلمي وهي بتشد اديها منه.. ايه اللي انت بتعملو ده
مازن.. قولي لنفسك انتي ايه اللي انتي كنتي بتهببي ده حضرتك واقفة ناسية نفسك وهاتك ياهزار وضحك مع الاستاذ طارق
سلمي.. اولا طارق زميلي وكان بقولي علي حاجة ثانيا احنا واقفين وسط الجامعة بحالها مش بعمل حاجة غلط عشان ادارى منها ولا حتي اخاف منك
مازن.. حاجة ايه اللي توقفك معاه لوحديكم
سلمي بعند.. كان ممكن اقولك قبل اللي انت عملته ده انما دلوقتي لا
مازن بنرفزة.. سلمي متنرڤزنيش عليكي كان بيقولك ايه
سلمي.. كان عايز يعرف هي منار مرتبطة بحد ولا لا لانه بيحبها
مازن بعصبيه.. وده يخليكم واقفين تضحكو مع بعض بالشكل ده
سلمي.. انهو شكل يامازن هو حضرتك ظابطتنا بوضع مخل ولا ايه
مازن.. ساعتها مكنتش هقف اتناقش زي دلوقتي كان زمانك مقري عليكي الفاتحة
سلمي.. وبعدين انت باي حق تشدني كدا من ايدي وسط زمايلي وباي صفة مفكرتش هبص فوشهم تاني ازاي
مازن.. بصفتي خطيبك طبعا انا كنت جاي انهاردة علشان تاخديلي معاد من باباكي عشان اقابله
سلمي.. ومين قالك اني هوافق علي واحد بيشك فيا
مازن.. سلمي انا مش بشك فيكي وانتي عارفة كويس انا بغير عليكي قد ايه انا اشعرفني اللي واقف معاكي ايا ان كان نيته ايه سلمي انا راجل وعارف تفكير الرجالة ازاي
سلمي.. تفكيركم مريض......... وبعدين الرجالة اللي انت عارف تفكيرهم دول اللي عنيهم فارغة بس لكن نسيت حضرتك ان في ناس محترمة
مازن.. يعني ايه ياسلمي
سلمي.. يعني لما احس انك واثق فيا ابقي اقبلك تتقدملي واوافق عليك بعد ازنك............ وقبل مايرد عليها كانت سابته ومشيت
بس بعد ما مشيت فكرت حبة ولقيت انها مأڤورة شوية فقررت تروح لما.ن المكتب اللي بيقعد فيه عقبال ما المحاضرة بتاعته تبتدي
(في الشركة داخل مكتب جاسر)
مها كل يوم بتروح قبل جاسر علشان تتفرج علي مكتبه وصوره وكل حاجة تخصه وهي علي راحتها
جاسر دخل مكتبه لقي مها قاعدة مكانه
مها طبعا متغاظة منه بسبب موضوع سهي.. ايه ده مش تستاذن الاول قبل ماتدخل
جاسر.. مش ملاحظة انك قاعدة علي مكتبي وانا قولت 100مرة ده مش مكانك
سلمي بصت في عنيه وجاسر حس انها عايزة تقوله حاجة وقبل ما تنطق
جاسر.. لا
مها.. هو ايه اللي لا
جاسر.. لا مش عايز اسمع منك مبررات
مها.. طب خلاص قولي مبرراتك انت في اللي عملته امبارح
جاسر ارتبك.. ايه هو اللي عملته امبارح
مها بمكر.. لا ابدا ولا حاجة و بالمناسبة كنت عايزة اشكرك انك ندهتني امبارح
جاسر.. ماما اللي كانت عايزاكي ابقي اشكريها هي ودلوقتي اتفضلي اطلعي برا
مها. مكتبي جوا علي فكرا
جاسر.. اتفضلي علي مكتبك ايا ان كان مش فاضيلك سهي جايالي انهاردة وعايز اخلص شغل بدري
مها.. سهي وتخرج معاها ليه ان شاء الله
جاسر.. لا حضرتك السؤال ده مش اختصاصك انتي واتفضلي بقا علي مكتبك
*****************************
مروان حاور نفسه كتيييير انه يكلم مامته علشان تكلم توفيق وفي الاخر قرر انه يجيب من الاخر ويكلم هو توفيق بنفسه
في مكتب توفيق الباب خبط ومروان دخل توفيق كان معاه مكالمة خلصها وبص لمروان
توفيق.. خير يا مروان في حاجة
مروان.. مفيش يا بابا كنت عايز حضرتك بس ف موضوع مهم
توفيق.. يخص الشغل
مروان.. لا يابابا ده موضوع شخصي بس هو مهم جدا عندي وانا بصراحة مش قادر استني لما نروح
توفيق.. طيب ادخل في الموضوع علي طول
مروان.. بابا انا قررت اخطب
توفيق ..هايل جدا وبنت مين دي بقا اللي عايزني اخطبهالك ياسيدي
مروان بخوف.. مني السكرتيرة
توفيق بتعالي.. مني بنت سامي اللي شغال عندي عايزني احط ايدي فايد سامي موظف صغير عندي
مروان.. بابا انا هتجوزها هي مش هتجوز اهلها
توفيق.. بص يا ابني انا مليش صلحيات عليك لدرجة اني ارفض او اوافق بس كل اللي هقدر اقولهولك اني مش هحط ايدي فايد موظف عندي وانت براحتك لو عايزها انسي اني اجي معاك
مروان.. يعني ايه يا بابا
توفيق.. زي ما سمعت انت لو ابني انا كنت استحالة ارضي بالجوازة دي تماما((طبعا هنا راي توفيق فيه تناقض كبير جدا مروان لاحظه لان مها بنت بسيطة زي مني لكن اللي الفرق هنا ان مروان حب مني انما توفيق اشتري مها من ابوها))
مروان خرج من عند توفيق كاره دنيته اكتر يعني عقده من الجواز طول عمره وجاي دلوقتي يرفض مني خرج من عنده ومن الشركة كلها وهو مش عارف رايح فين
في الجامعة سلمي قررت تروح لماذن ودخلت لقيت واحدة واقفة معاه فكرت شوية وقررت تعمل معاه نفس الفصل اللي عمله فيها علشان يحس وفنفس الوقت اللي هي دخلت فيه ماذن شافها وهي بصاله بغيظ وبتبص للبت اللي كانت واقفة وخرجت علي طول
سلمي.. نهارك اسود يا ما.ن ممكن اعرف ايه اللي انت بتهببه ده
مازن.. ايه يا مجنونة اللي انا عملته دي طالبة وبتسألني فحاجة
سلمي.. ومتسالكش في المحاضرة ليه
مازن بيغظها.. اللي حصل بقا وبعدين هو اانتي مش كنتي مخصماني من شووية وقولتي كلام غريب زيك كدا ولا ايه ولا هو كان اي هبل في الجبل ولا ايه
سلمي.. لا بقا يا مازن كان كلام بجد وانا مش عايزاك خلاص
مازن ببرود.. احسن ببردو ولا انا كمان عايزك يالا بقا اتفضلي اطلعي برا يالا يابت من هنا
سلمي.. هاااااااااااااااااااا بقا كده يامازن بتقولي كدا بعد ده كله
مازن .. ده كله ايه يامجنونة اناعملتلك حاجة يالا يا بت برا لنترفد احنا الاتنين برا وقولتلك خلاص مش عايز مواعيد
سلمي.. بقا كدا ماذن ماشي ومن غير سلام
واول ما سلمي خرجت ماذن مسك التليفون
مازن.. ايو يا چادو عاملة ايه
جهاد.. يا قليل الادب اسمي طنط
مازن ..يعني الحق عليا بدلعك
جهاد.. مانت ما بتدلعنيش كدا غير لو عايز حاجة ادخل في الموضوع علي طول
مازن.. احبك وانتي فهماني عايز عنوان بيت مها تقدري تجيبهولي
جهاد .. وهتعمل ايه بالعنوان ياذكي ياللي كنت موصلهم قبل كدة ومش عارف العنوان
مازن.. اوووووبس ازاي راحت عن بالي ديه انا فعلا وصلنهم قبل كدا طب سلام بقا ياچيدو
جهاد.. شوف الواد طب مش هتقفل الا لو قولتلي
مازن .. طب هقولك بس متجبيش سيرة لمها عشان عايزها مفجاءة بصي ياستي
****************************
في الشركة بعد ما خلصو شغل سهي جات هي كانت قاصدة تروح لجاسر علشان تفهم منه اللي هي شافته بس اللي حصل كالتالي
اقرأ ايضاً ... يوميات فارس ومنار أجمل شقاوه ورومانسيه
سهي دخلت مكتب جاسر وهو رحب بيها ومها جوة مكتبها اول ماسمعت صوت سهي قررت تخرج برا
سهي.. يااااه دا انا جيت في معادي بالمظبوووط
جاسر.. فعلا انا لسة مخلص شغل تحبي نروح فين
مها خرجت عليهم... ايه ده انتو خارجين
قبل ماجاسر يرد كانت سهي ردت.. اه خارجين نتغدي تيجي معانا
مها.. لو ميدايئكمش (((هي طبعا اللي هتفرقع)))
جاسر.. اه بس ممكن نتاخر
مها.. لا عادي انا فاضية مواريش حاجة
جاسر.. بس لا يكون بابا عايزك ولا حاجة
سهي.. خلاص بقا ياجاسرقالتلك فاضية
******************
في الكافيه
جاسر.. هاايا حبيبتي تشربي ايه ولا نتغدي علي طول
(جاسر كان بيكلم سهي)
مها.. اي حاجة ( ردت غلط لانها متعودة علي الكلمة منه ومش متعودة عليه يقولها لحد غيرها ولما حست انها عملت حاجة غلط واو نيلت الدنيا قدام سهي بصت لسهي بسرعة ) مش كدة ياسهي ....
سهي.كدة اتاكدت ان في حاجة مش مظبوطة بس عدتها دلوقتي
سهي.. لا طبعا نتغدي الاول
جاسر.. دايما همك علي بطنك
وطلب جاسر الغدا وقعدو يتغدو وجاسر عمال يعمل في حركات وكلام يغيظ مها وطبعا مها قاعدة هتفرقع ومش قادرة تتكلم اصل هتقول ايه هي اللي جابت لنفسها وجع القلب لما فكرت انها تخرج معاهم علشان تبقي قاعدة علي قلبهم اتاريهم هما اللي وجعولها قلبها
خلصو غدا وقعدو شوية وروحو وطو ل الطريق ومها مانعة دموعها بالعافية
*****************************
(في الكباريه)
وليد كان هناك طبعا مهو كمان ما شاء الله عليه خمورجي. وما يا اول ما شافته قاعد ع البار مدايق ومتغاظ راحت عنده
مايا.. مالك يا وليد مش عوايدك اليومين دول متغير علينا ليه انت كمان
وليد وهو ماسك الكاس .. حتة بت متسواش حاجة ترفضني انا.. وعشان مين مروااان الزفت
مايا ..مرواان ..مروووان امجد البحيري االي بيجي هنا
وليد.. هو مروان هبااب اكيد علشان غني
مايا. اممممممم طب ده احنا كدا بقا سكتنا واحدة
وليد.. ازاي يا فالحة
مايا.. انت منمر ع البت وانا منمرة علي مروان
وليد.. قصدك منمرة علي فلوس مروان
مايا.. مش هتفرق كتيير اهم حاجة نزيحه من طريقك
وليد بشر.. هي فكرة بس عايزين ندورلهم علي دخلة نفركشهم بلا رجعة
مايا عايزين بس طرف خيط وانا اكرلك الباقي
***********************
مروان بعد ما ساب توفيق خرج وهو مش عارف رايح فين اخد عربيته ومشي والكل بيدور عليه ومش لاقيه
يتبع ...
الحلقة الجاية هتبقي جامدة جداااا
ياتري مروان راح فين ؟
ومازن فعلا هيفاجئ سلمي ويروح يطلبها؟
ومامت مازن هيبقي ايه موقفها من ابو سلمي؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حب لا يجوز شرعاً
ضل مروان يستمع بقلبه الي معاني هذه الكلمات الي ان اتى اليه القرار الذي يريح قلبه بعدما سمع كلمات زوج امه وخرج بعدها من الشركة واخذ سيارته واتجه الي مكانا بعيد ذهب الي الاسكندرية نهار هذا اليوم غير مباليا باحد ولا اخبر احد بمكانه وعندما نظر الي الهاتف تبعه الذي كان مستخدما فيه وضع صامت وجد مايقارب الاربعون مكالمة فائتة من جاسر وامه وهنا قرر ان يتحدث الي جاسر مروان.. الو ايوة ياجاسر جاسر.. مرووووان انت فين يا بني من الصبح المغرب اذن وانت خارج من الشركة من الضهر قلقتنا عليك مروان.. متخفوش ياجاسر انا كويس مفيش حاجة جاسر.. مفيش حاجة ايه بس خضيتنا عليك انت فين مروان.. اناجاي في الطريق يا جاسر قولتلك مفيش حاجة جهز نفسك بس كمان ساعتين عقبال ماجي عايزك معايا
جاسر.. تيجي كمان ساعتين وانت في الطريق ازاي انت فين يابني مروان.. كنت في اسكندرية وخلاص جاي انا في الطريق يا جاسر ومش عايز اسئلة تاني بقا لما اجي افهمك
جاسر ..خلاص اوكيه هستناك
((((في بيت فوزي)))) فوزي.. بقولك ايه ياولية ابقي شوفيلي مع بنتك 2000جنيه كدا ولا حاجة احلام.. يا نهارك اسود واشوفلك معاها ليه وانت اصلا فين الفلوس اللي توفيق ادهالك اكيد صرفتها ع الصرمحة والارف اللي بتشربه مش كفاية ضيعت البت راجل جبلة صحيح
راح جايبها من شعرها وضاربها بالقلم في نغس الوقت جات سلمي تحوشها من ايديه سلمي.. حرااااام عليك هي عملتلك ايه فوزي.. اوعي يا بنت الكلب من طريقي
سلمي.. مش هوعي ولو عايز تضرب حد اضربني انا بدالها احلام راحت زقاه.. سيبنا فحالنا بقي يا مفتري منك لله وراحت واخدة بنتها وداخلة الاوضة فوزي.. جاتكو الارف طيرتو الحجرين من دماغي
***********
مروان رجع من اسكندرية عدي علي افخم محلات بدل ونقي اتنين واحدة ليه وواحدة لجاسر وروح الڤيلا قابل جهاد وعرف منها ان توفيق سافر وحكلها علي كل اللي حصل وجهاد زعلت علي ابنها لما عرفت اللي توفيق قالهوله وطبعا مقدرتش تروح معاه لان توفيق مسافر وهي مستاذنتش منه مروان اخد البدل وطلع فوق لجاسر وخبط وجاسر فتحله مروان..10دقايق بالظبط الاقيك لابس ومتشيك وعلي سنجة عشرة جاسر.. الله الله وبدلة جديدة كمان شكلك مبسوط قوي ومشوار ايه بقا اللي عايزني معاك فيه مروان.. تلبس الاول واقولك واحنا في الطريق
وخرج من عنده مروان راح اوضته اخد حمام في السريع ولبس البدلة وكانت مظبوطة جدا عليه وسرح شعره ورش برفانه الخاص بيه و عدي علي جاسر ونزله سوي تحت مها قاعدة هي وجهاد بيتفرجو علي التلفزيون واول ما شافوهم مها تنحت ومنطقتش ومأخدتش بالها من مروان بس شافت جاسر نازل في كامل اناقته جهاد.. بسم الله ما شاء الله عليكم انتو هتخرجو كدا انا خايفة لتتحسدو مروان.. هههههههه القرد فعين امه يا ماما جهاد.. قردددد فشر اناولادي جوز قمرات مش قرود جاسر.. طب سبينا بقي يا ماما علشان نروح المشوار الغامض اللي ابنك موديني معاه فيه علي عماية
جهاد ..طيب ياحبيبي ربنا يوفقكم
(في بيت عم سامي)في اوضة تقي ومني تقي..مني بعد اذنك ممكن اطلب منك طلب مني.. كل الاحترام ده عشان هتتطبي مني طلب تصدقي بدات احبك وانتي بتطلبي.. بتبقي محترمة كده
راحت تقي خبطاها بالمخدة تقي.. بقي كده يعني ماشي بكرا تتخطبي وتتحوجيلي وانا اشوف نفسي عليكي مني .. خلاص ياختي اطلبي وبعدين ده مكانتش خطوبة اللي ناقص تقشري الحيطان وتحطيها علي وشك يا ماما فيه ايه ايه لزوم الماسك دلوقتي ده لسة جايين بكرا تقي.. علشان بشرتي تبقي صافية كدة ومنورة.. مش وشي اصفر زيك المهم عايزة بكرا الفستان الجديد بتاعك ولا انتي خارجة مني.. خديه يا تقي يعني هخرج اروح فين
(في الخارج الجرس بيرن عم سامي في الحمام ومديحة امهم في المطبخ بتحضر العشا)
مديحة.. افتحي ياتقي الباب انتي ولا مني ايدي مش فاضية مني.. اجري يا ختي افتحي الباب اجري تقي.. يعني بعقلك اروح افتح بعلبة الزبادي اللي علي وشي دي ده كده اللي هفتحله هيفكر يتعشى بيا كدا يا شيخة ده انا ناقصلي رغيف فينو وابقي وجبة عشا مني خلاص بطلي حجج ياختي اروح افتح انا زمان اللي عالباب مشي اصلا من رغينا
وراحت مني تفتح الباب وفتحت الباااااااااب (طبعا كلكم مستنين انه يبقي مروان)
صبي المكوجي عيل عنده 13سنة.. اتفضلي يا انسة مني الفستان اهو بعد اذنك مني.. شكرا وقفلت الباب.... بقا كدا يا تقي الكلب بتقوليلي ع الفستان بعد ما كوتيه يابنت الااااااايه
مني لسة داخلة بالفستان راح الجرس رن تاني مني.. اه يا بنت اللذين المرادي بقا مودية ايه الجزمة تتورنش وحطت الفستان علي تربيزة في الصاله وراحت تفتح الباااااااااب بس المرادي لقيت مروان فوشها تنحت
مروان قدامها ببدلته ببرفانه ببوكيه ورد جميل جدا ابيض واحمر وجاسر وراه
ومني لابسة بچامة مرسوم عليها ميكي مروان.. مش بردو ده بيت مني يا شاطرة مني نطقت بعد ما كانت فاضلها شوية وتدخل في غيبوبة
.. انت بتهزر مروان... طب انتي تقربلها يا عسل اختها الصغيرة مش كده والنبي اندهيلنا مني وقوليلها انها وحشتني قوي جاسر.. طب ايه يا مني انتي هتفضلي موقفانا ع الباب كده كتير سيبك من سخفات مروان مني وهي فنص هدومها من منظرها الواد جاي زي القمر وهي واقعة في مجلة ميكي.. اتفضلو
ودخلتهم علي الصالون عقبال ما باباها يخلص حمامه وخرجت اخدت الفستان اللي لسة مكوي وطارت علي اوضتها
لبسته طبعا وخرجت تقدملهم حاجة عقبال ما عم سامي يخرجلهم
************************
(في بيت فوزي)
الجرس بيرن
احلام في المطبخ وسلمي قاعدة بتلعب بتليفونها وابوها قاعد قدام التلفزيون في الصالة احلام.. شوفي مين ع الباب يا سلمي ايدي مش فاضية
سلمي وهي تقترب من الباب سلمي.. حاضر يا ما ما تلاقيه المكوجي ولا بتاع اللبن
وفتحت سلمي الباب واتفاجئت بمازن في وشها مازن.. بجد يا سلمي من غيرك مش عارف كنت هبقي بودي جارد ولا مستر ولا مكوجي ولا بتاع لبن ازاي ربنا يخليكي يا شيخة سلمي من المفاجأة قفلت الباب تاني ووقفت وراه مازن بصوت واطي.. افتحي يا مجنونة امي طالعة ورايا سلمي فتحت الباب.. انا بردو اللي مجنونة ازاي تيجي من غير ما تقولي مازن.. عشان تظبطي نفسك يعني انتي قمر في كل حالاتك انا بحبك زي ما انتي سلمي بصوت واطي.. انت يا بني ادم افهم محدش هنا يعرف حاجة عنك مش كنت استنيت حتي اقول لماما مازن بضحك.. يابنتي بقا ما احنا كنا متخاصمين انتي ناسية خلاص بقا المهم ايه رأيك في الورد ده بزمتك ما انفعش عريس
فضحكت له وتناست عملته الحمقاء وما ان جائت امه فرحبت بها وادخلتهم الي حيث غرفة الصالون ودخلت الي المطبخ وقصت لوالدتها ان مازن يريد خطبتها وها هو قد اتى ومعه والدته فذهبت اليهم احلام مرحبة بهم وذهبت سلمي كي تغير ثيابها وخرجت حيث والدها ان تخبره بشان الضيوف فوزي... يعني الواد اللي عايز يخطبك ده غني معاه فلوس يعني
فتقززت سلمي من عبارات ابيها سلمي ..بابا لوسمحت فوق كده الناس قاعدة برة وياريت تكلمهم بطريقة لطيفة مازن شغال في شركة توفيق وكمان هو دكتوري في الجامعة فوزي.. يعني شغال عند توفيق معندوش فلوس
وهنا قدد اتت احلام احلام.. روحي انتي يا سلمي قدميلهم العصير وسيبيني مع ابوكي شوية
(راحت سلمي وقدمت العصير وعجبت مامت مازن جدا واحلام اقنعت فوزي انه يقابلهم كويس وانه ميضيعش سلمي في البحث عن الفلوس زي ماعمل في مها سلمي استأذنتهم علشان تشوف ابوها وامها اتأخرو ليه بعد ما خرجت مازن خرج تيليفونه وكلم جاسر وقاله انه راح يخطب سلمي)
**********************
جاسر.. الف مبروك يامازن احنا كمان جايين نخطب لمروان مازن.. الف مبروك اسيبك انا بقا دلوقتي علشان شكل باباها داخل سلام جاسر .. سلام
(في نفس الوقت دخل عم سامي وكانت سلمي مع تقي ومامتهم في الاوضة وطايرة من الفرحة بس فنفس الوقت خايفة من موقف ابوها)
عم سامي.. اهلا وسهلا مروان بيه اهلا جاسر بيه مروان..بداية كده يا عم سامي مينفعش تقولي مروان بيه انا مش جايلك زيارة رسمية انا احنا جاينلك زيارة شخصية وقريبا ان شاء الله عائلية عم سامي.. خد واجبك بس يابني وبعدين نتكلم
مروان .. عم سامي انت كلك كرم وانا عارف بس ياريت ندخل في الموضوع علي طول جاسر.. احنا مش غرب يا عم سامي وبعدين زي ما مروان قلك انت كلك كرم
خير.. يا ابني مروان.. بص يا عم سامي انا مش هلف وادور انا طالب ايد مني وعايز اتجوزها وعايز اعرف طلبات حضرتك ايه عم سامي.. بس انا يابني معنديش طلبات.... وقبل ما مروان يتكلم..... ولا عندي بنات للجواز
مروان گأن الدنيا بتتهد علي دماغه كل مايحلها من ناحيا تتربط من ناحية تانية
جاسر لاحظ نظرة الحزن اللي فعين اخوه هو طبعا اكترر واحد حاسس بيه في الوقت الحالي
.. جاسر ..ليه بس ياعم سامي انت عمرك ما هتلاقي لمني حد زي مروان مش علشان اي حاجة لسمح الله ولا علشان هو اخويا بس كفاية ان هما الاثنين ممكن يكونو مرتاحين مع بعض ولبعض وبعدين ده انت حتي ماخدتش رايها يبقي ليه
الرفض بالطريقة ديه مروان.. طب ليه يا عم سامي يعني انت شايفني وحش قوي كدا لدرجة انك مش عايز تديني بنتك عم سامي.. بص يا ابني انت جتلي دوغري وانا كمان مش هلف وادور عليك انت سمعتك مش انا لوحدي اللي عارفها دي الشركة كلها واناربصراحة مقدرش ادي بنتي لواحد طول الليل في الكباريهات ومفيش غير الشرب والحريم وكل يوم في حضن واحدة شكل ازاي عايزني اطمن علي بنتي معاك
يابني لما ترجع مسطول ولماهي تزعل وتسألك ليه راجع سكران ايه اللي هيعرفني ساعتها هتعمل فيها ايه وانت مش فعقلك ايه اللي هيعرفني بنتي هتبقي حسة بايه لما تبقي عارفة ومتاكدة انك كل ليلة مع واحدة غيرها وغير ده كله يا بني انا اسف في الكلمة اللي هقولهالك..... بس انت واحد مخوفتش من ربك وانت بترتكب المعاصي هتخاف علي بنتي وتحميها ازاي مروان هنا خلاص فقد الامل واعترف قدام نفسه انه بني ادم فاشل خسر اخلاقه وسمعته ودلوقتي بيخسر مني
(في بيت فوزي)
ام مازن اول ما شافت ابو سلمي لله ف لله مرتاحتلهوش وبعد وقت صغير من الكلام معاه اكتشفت انه انسان ماااادي
مازن كمان لاحظ كدة بس هو مش فارق معاه حد غير سلمي مازن.. المهم ياعمي ندخل في الموضوع علي طول احنا جايين انهاردةعشان.........
وقبل ما يخلص جملته كانت وداد مقطعاه وداد..الحقيقة يا جماعة احنا جايين نتعرف بيكم
(الحقيقة اللي بجد بقى انها احرجت مازن جدا وكمان سلمي اخدت بالها بس هي عارفة ان ابوها اللي عرضها لكل ده بجشعه بس طبعا ام مازن خايفة علي ابنها زيها زي اي ام والمثل بيقولك قبل ما تناسب حاسب .... اي نعم انا مش فاهمة نحاسب من ايه بس بيراودني احساس ان الكلام ده مظبوطالمهم نشوف احلام وهي بتنقذ الموقف) احلام .. واحنا فعلا اتشرفنا بمعرفتكم الاستاذ مازن غالي عليا من ساعة ما عرفت انه بيدرس لسلمي بقي فغلاوة ابني بالظبط وداد.. طيب نستأذن احنا بقى لان جايلنا ضيوف انهاردة ونبقي نزوركم مرة تانية فوزي بصوته اللي مايعلم بيه غير ربنا.. ما لسة بدري يا مدام وداد.. شكرا مش بدري ولا حاجة
احلام.. مش هنقدر نعتبر دي زيارة تقدري تشرفينا فاي وقت اهلا وسهلا بحضرتك
(مازن وسلمي في عالم تاني من النظرات هو مدايق جدا من موقف امه وهي كمان زعلانة جدا بس مش من امه هي عارفة ان اي واحدة مكانها هتعمل كدا مازن سلم عليهم وسبق امه نزل تحت علي العربية وهو هيفرقع بعد مكان طاير من الفرحة ونزلت وخدها ومشي بالعربية وسلمي دخلت اوضتها انهارت من العياط) *********************** (في بيت عم سامي)
مروان فقد الامل ولسة هيقوم جاسر ضغط علي اديه علشان يقعد جاسر... بص يا عم سامي انا مش هقولك ان كلامك غلط لا كلامك صح 100×ال100 لكن دلوقتي مروان اتغير والفضل يرجع لربنا سبحانه وتعالي الاول وبعدين مني بص ياعم سامي انت تعجبك اخلاقي ولا لا عم سامي.. الدنيا كلها تشهدلك يا بني جاسر.. وانا يا عم سامي اضمنلك مروان دلوقتي انه بقي زيي تمام صدقني كل حاجة غلط بطلها وبعدين احنا يشرفنا اننا نناسبك ونبقي اهل عم سامي.. والله يابني ما عارف اقولك ايه انت غلبتني باخلاقك وكلامك الموزون ربنا يحميك يا بني جاسر.. يعني كده نقول مبروك عم سامي.. احنا ناكل لقمة مع بعض الاول عشان يبقي عيش وملح
وهنا بقى نطق مروان بعد ماكان مش قادر يبلع ريقه مروان.. لا مبروك الاول قبل الاكل طب يعني هاكل ازاي وانا قاعد متعلق يرضيك يعني ريح قلبي الاول عم سامي.. خلاص يابني مبروك بس نشوف راي مني الاول مروان.. لا رآي مني ايه بعد الاكل بقى انا جوعت من الفرحة
ضحكوا كلهم علي كلام مروان وع الحب وااللهفة اللي باينة فعنيه
جاسر افتكر لما مازن كلمه وقله انه رايح يخطب وشايف فرحة مروان في عيونه صعبت عليه نفسه فقرر ينسحب من بينهم جاسر. . طيب اسيبكم انا بقا في الجو الاسري ده وامشي انا بقى عم سامي.. والعشا يابني جاسر.. معلش يا عم سامي اعذرني مروان انا هاخد العربية بتاعتك بقا بما انك مرضيتش تخليني اركب عربيتي مروان.. عقبالك يا حبيبي وانا بردو اللي هاجي معاك شد حيلك بقا وتوريلنا اللي قلبك حبها
فنزلت عليه هذه العبارة وكأنها بركان ينفجر داخل قلبه لينبش داخل جرحه بمنتهى القسوة تركهم وغادر جاسر ولكن الدموع لن تغادر عيناه وجلس داخل السيارة وذهب الي حيث مكان بعيد وفارغ في المقطم وهو يصرخ من شدة البكاء وفجاءة لمح زجاجة خمر من اللتي كانت يشربها مروان قبل ان يتوب الله عليه ويمنعها ولكن هذه اللعنة كانت موجودة وكانها بواقي الذنوب فاخذها جاسر دون سيطرة علي نفسه فحدث ما حدث وشربها لاول مرة وضل يسكر الي ان تعب وقرر الرحيل الي المنزل
انتظرته بشرفة غرفتها بعد ان علمت ان زوجها سافر لاتمام صفقته الجديدة .الى ان لمحته يدلف داخل الفيلا ولكن يوجد عليه علامات السكر. حيث يتمايل فى مشيته
دلفت للداخل وانتظرته وما ان مر من امام غرفتها حتى جذبته من ذراعه للداخل وقامت بغلق الباب.
جاسر: انتى مجنونة ايه اللى انتى عملتيه دا انتى عايزة منى ايه تانى وقام بزقها لكى يخرج ولكنها بادرته بجذبه مرة اخرى ووقفت خلف الباب مانعة له بأن يخرج
مها:جاسر انت لازم تدينى فرصة افهمك كل حاجة عايزة نبقى كويسين مع بعض انا عمرى ماحبيت حد غيرك ولا كنت اتخيل انى ابقى لراجل غيرك ( واغرورقت عيناها بالدموع)
جاسر: وقد جذبها من ذراعيها واخذ يحركها بعنف .انتى كدابة كفابا كدب كسرتى جوايا كل حاجة ندمتينى على كل لحظة حب عيشتها معاكى انتى احقر واحدة شوفتها ف حياتى ابعدى عنى بقى عايزة ايه تانى وجعتينى ووجعتنى قلبى انتى اييييبييه شيطان. عايزانى ارجع الاقى البنت اللى حبتها واتمنتها بقت مرات ابويا عايزة تفهمينى ايه انطقى
مها ببكاء: غصب عنى والله ابويا باعنى ليه علشان الفلوس غصب عنى حاولت ارفض مقدرتش انا بحبك ياجاسر ارحمنى بقا انا عمرى ماسمحت لحد يلمسنى عشانك حنى بعد ماتجوزت ابوك ( واخذت شهقاتها ترتفع)
جاسر:دفعها مرة اخرى لتصتدم بالباب وحاصرها بذراعيه ههههههه وانتى بقى عايزانى اصدق كدبة جديدة مش كدا
مها و هى تبعد وجهها عنه: جاسر انا حكتلك كل حاجة لو مش مصدقنى اسأل مامتك اسأل مازن هما عارفين كل حاجة.
جاسر وبدأ يقترب منها ببطئ حتى لفحت انفاسه وجنتيها.: واسألهم ليه انا هتأكد بنفسى وقام بحملها متجها الي السرير غير مبالي بصراخها
مها.. لا يا جاسر بلاش تعمل حاجة تندم عليها ولكنه كان مغيبا تماما وقام بتمزيق ملابسها بعنف
جاسر.. مش بتقولي انك بتحبيني خايفة ليه والتهم شفتاها في قبلة دامية حيث يفرغ كل غضبه وعشقه لها....
فدفعته بيدها ثم لملمت ثيابها التي تقطعت وسط شهقاتها ودموعها..ايه اللي انت بتعمله ده حرام عليك وصفعته علي وجهه صفعة قوية
جاسر من وسط نهجانه.. مش عايز اشوفك تااااااني بقاااااااااااا
مها بعد ان اخذت شئ تضعه علي ثيابها المتقطعة انا اسفة بس انت مش فايق ولا عارف بتعمل ايه انت اصلا من امتي وانت بتشرب جاسر بمرارة.. عايزة يبقا حالي ازاي بعد كل ده بعد ما بقيتي مرات ابويا
لترد مها عليه بالرد الصاعق.. مش ابووك
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق