القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحيه الحب الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم أمنيه أيمن


رواية ضحيه الحب الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم أمنيه أيمن





رواية ضحيه الحب الفصل الثالث عشر والرابع عشر بقلم أمنيه أيمن


الفصل الثالث عشر 


ف المساء ف قصر حسين الجراحي


كان الجميع جالس حول مائده الطعام يتناولو عشاؤهم ف صمت وينظر كلا منهم الي تيا  فهي منذ معرفتها بزواجها من جاسم تلتزم الجلوس بغرفتها تري كيف اقنعها جاسم ظلو هكذا الي ان قطع صوت افكارهم دخول جاااااسم 


= السلام عليكم 

الجميع = وعليكم السلام 

القي جاسم نظره علي تيا  وابتسم له ابتسامه عفويه بسيطه فبدلته تيا  الابتسامه بهدوء 

حسين وهو يواجهه كلامه الي جاسم= وصلني اخبار ان كان ف عربيات محمله بضعه الله اعلم فيها اي تخص عمك صالح 

اجابه جاسم بهدو = عارف 

= عارف ولم انت عارف معرفتنيش لي عشان اتاكد بنفسي ان دي بضايع عاديه ياجاسم وعرفت ازي 

= بابا مفيش داعي تقلق من حاجه ثم ان مش عايز اي حد يقطع عليهم اي حاجه انا عارف انا بعمل اي كويس 

حسين بنظرات قلق = اسمع ياجاسم انا لو ببلغ علي شغل عمك ف ده لان عارف ان رجلتو عمرهم ماهيستجرو يجبو رجلو معهم يعني انا مش عايز اذيه لاخويا ولا عايز اذيه لبلدي فهمت 

= نظر له جاسم ولم يعلق علي كلامه ثم تناول الجميع طعامه ف صمت مره اخري


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&& 


كان كلا من سامر وصالح يتناولان العشا فقاطعتهم ام سامر قائله = احم صحيح ياحاج كتب كتاب تيا  بعد بكره وانا لزم اروح دي مهما كانت بنت اختي ثم نظرت الي سامر فتحول وجه الي اللون الاحمر من للغضب 

صالح وهو ينظر لابنه بلا مبالاه = مااحنا هنروح وهنعمل الواجب طبعا عشان نبارك ل جاسم ابن اخويا ولا اي رايك يا سامر 

القي سامر علي والده نظره غضب وحنق ثم القي بالمعلقه ونهض وهو يزفر بضيق ويتوعد لجاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

ف الصباح عند تسلل الشمس ف استحياء لاعلان يوم جديد علي ابطالنا """


استيقظ جاسم باكرا ثم امسك بهاتفه وطلب الرقم وانتظار الرد 

علي = الو ياجاسم 

جاسم = ها ياعلي قولي الااتفقنا علي حصل 

=ايوا متقلقش انا جاهزت كل حاجه الشحنه التانيه هتوصل من القاهره كمان ساعه اظهار ان من كتر ماحسو بالامان زودو العيار حبتين المره دي وطلبو كميات مضعفه من كل حاجه 

جاسم بسخريه = حلو اوي عشان يتحسرو كويس 

اسمعي يا علي مش عايز اي غلطات سامع يلا سلام

ونهض ليرتدي ملابسه و ينزل للاسفل 


ف الاسفل وزع جاسم نظراته فلم يري احد فنادااا بصوت عالي نسبيا = سميره ياسميره 

سميره بركض = نعم ياجاسم  بيه تفضل احضرلك الفطار 

= اومل ماما وبابا فين 

= خرجو من شويه بيقولو ورهم مشوار 

= اممممم وتيا  فين 

= ف الجنينه بتشوف الورد بتاعها 

= طيب روحي انتي علي شغلك وعمللي كوبايه نسكافي وهتهلي علي الجنينه اقولك خليهم اثنين يلا 

ء///////////////////////

خرج جاسم الي الحديقه فوجدها تمسك بالمياه وتروي الورد فاقترب منها بهدوء = احم صباح الخير 

= صباح النور 

= سميره قالتلي ان بابا وماما رحو مشوار متعرفيش رحو فين 

= اه النهارضه سنويه جدك ورحو يزرو 

جاسم وهو يضرب بكفه علي راسه = اخ نسيت خالص وف تلك الاثناء جاءت سميره حامله كوبان من النسكافي ووضعته علي الطاوله بالجنينه 

جاسم  = اقعدي انا طلبت نسكافي ليا وليكي 

= احم شكرا 

قوليلي ياتيا  اي علاقتك ب سامر ؟

= ابن خالتي 

جاسم بسخريه = والهي مكنتش اعرف تصدقي 

= هقولك اي يعني مش فاهمك 

= انا قصدي ف تواصل بينكم 

= لا مفيش 

= طب كويس انا مش عايزك اشوفك قريبه منو نهائي مفهوم وف تلك اللحظه رن هاتف جاسم برقم علي 

جاسم = ها ياعلي 

علي = مفيش كنت حابب ابلغك ان كل تمام ومستنين الناقله دلوقت قدمها حولي ساعه او اقل 

= طب تمام خليكو جاهزين 

نظرت تيا  لجاسم بنظرات تساؤل فاجب علي نظراته قائلا 

= حابه تعرفي ف اي مش كدا 

= احم لا عادي يعني انا مالي 

= اها عمتا ياستي هرياح فضولك واقولك وقصا عليها جاسم امر البضعه التي تحتوي علي سلامح ومخادرات والتي سوف من مفترض ان تصل سوهاج ف اقل من ساعه 

تيا  بخضه = معقول عم صالح وسامر ليهم ف مخدرات كمان مش سلاح بس 

جاسم وهو ينهض ليذهب واكتر من كدا كمان المهم انا ماشي سلام 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

جاء اتصال ل سامر من مجهول 


المجهول = ...............  

سامر بخضه =  انت متاكده من الاخبار دي 

المجهول = ......................

سامر = طيب طيب سلام دلوقت 


وطلب سامر رقم شخص ما وطلبه بتغير كل شئ 

سامر ف نفسه = ماشي ياجاسم بس متقلقش انا هفضل دايماااااا سبقك بخطوه 


ء&&&&&&&&&&&&&&&٪

عند عثمان كان يجلس بجوار عده اشخاص يتشاورون ف بعض الاعمل وللصفقات عندما جاء اليه احد رجاله يخبره شئ مااااا 


الشخص = عثمان بيه جاسم بعت رجالتو ترقبنا 

عثمان بدهشه وقلق = بتقول اي انت متاكد من الكلام ده 

الشخص = ايوا يابيه متاكد ورجلتو ورنا خطوه بخطوه 

عثمان = ياتري بترقبني لي ياجاسم معقول يكون عرف ان ورا قتل اخو لالا مستحيل لو كان عرف مكنش هيتردد لحظه ف قتلي 

المهم دلوقت عايزكو تهدو للعب علي الاخر وتوقفو الشغل لغيت مانشوف اخرته مع ابن الجراحي 

الشخص = اوامر معليك 


عاد عثمان لمجلسه فقاطع طريقه عز وهو اليد اليمني لعثمان = خير ياعثمان بيه ف حاجه ولا اي 

= جاسم الجراحي بعت رجالتو ترقبنا ومضطرين نوقف الشغل الفتره دي لغيت مانجيب اخرو 

عز بخبث = طب ماهو اخرو بين ايدينا ياباشا 

= قصدك اي مش فاهم 

= قصدي رشاد 

عثمان بحيره = ورشاد اي لزمتو ماتقول علي طول ياعز ولا انت هتنقطني 

° ياباشا اهدي انا قصدي انك تحط ايدك ف ايد جاسم وتظهرلو انك عايز مصلحتو وانك عارف الاقتل اخو بالتسيجلات كمان 

عثمان بسخريه = التسجيلات دي فيها صوتي ونا بتفق معهم ياناصح 

= سهله دي ياباشا فبركه صغيره وتغير ف الصوت وتبقا سيادتك ملكش دخل بالموضوع غير شهاده رشاد بان الاطلب منو يقتل اخو وابو كمان هو سامر وصالح وتبقا ف نظر جاسم انت صديقو وسامر وصالح اعداءو وباقي الخطه زي ماحضرتك عارف هنفضل ورا جاسم لغيت مانخلي يقتل عمو وابنو 

عثمان باعجاب = وده الاكنت بفكر في بس فكره كويسه ان اظهر ف الصوره بان الابساعد جاسم عشان لو مضمنتش ان يقتلو اضمن مكسب جاسم لصفي 

ونظر كلا منهم بافكار شيطانيه ٪٪٪٪٪


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء


جاسم بغضب :: اي الكلام ده يا علي يعني البضاعه وصلت من طريق تاني وبقيت معهم ازي ده حصل

علي :: ياجاسم صدقني معرفش اكيد سامر عرف حاجه حتي طلب من كل رجلتو يرجعو سوهاج قبل للشحنه عشان كدا الرجل بتعنا مقدرش يعرف حاجه 

جاسم بغضب = ازي عرف ازي انا هجنن


قطع غضبه صوت هاتفه برقم مجهول فاجاب بعصبيه 

= الوووووو 

= احمم الو انا تيا 

= جاسم بخوف خير ياتيا  ف حاجه حصلت ولا اي 

= لالا متقلقش كل حاجه تمام انا بس كنت عايزه اروح ل ماما شويه بس يعني الحراس منعوني اخرج دون اذن منك 

= طيب ماشي ياتيا  انا هكلمهم دلوقت ف حارس هيوديكي ويجيبك 

= لا مفيش داعي انا هروح لوحدي 

= اجبها دون اهتمام الاقلتو يتنفذ سلام 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء


فكرت تيا  بان تشتري هديه لمريم فوجهت حديثها للسائق قائله = لو سمحت اقف هنا ف السوق انا هجيب حاجه من المحل ده 

السائق = امرك يافندم واوقف السياره 

تجهت تيا  الي المحل واخترت احدي الروايات كهديه لمريم واثناء خروجه من المحل اوقفه شخص ما 

سامر = اهلا ياتيا  بتعملي اي هنا 

تيا بخوف وتوتر = مفيش كنت بشتري حاجه من هنا 

سامر وهو يقترب منها = اممم انت هتتجوزي جاسم صحيح ياتيا 

= والهي اكيد انت عارف فسوالك ملوش اي لازمه 

= امسك سامر بيد تيا  بحركه مفاجاءه ثم تركها بسرعه قائلا = اسف كانت بالغلط

تيا  بغضب من فعلته = امشي من وشي ياسامر وايك تتجراء وتعدها تاني وذهبت الي حيث السياره وامرت السائق بالعوده الي المنزل فلقد اصبها سامر بالرعب ولم تعد تريد الذهاب وقررت تاجيلها الي الغد 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف المساء وصل جاسم من عمله وتوجهه نحو الحراس ليساله عن الاوضاع واخبره ان كل شئ علي مايرام ثم عاد مره اخري كانه تذكر شئ ما 

جاسم = صحيح يامدحت تيا  هانم رجعت من عند اهلها امتي 

السائق = تيا  هانم مرحتش اصلا ياجاسم بيه 

= ازي يعني انتو مروحتوش ف حته نهارضه بقا 

= لا يافندم تيا هانم قالتلي اقف عند مكان ف سوق وبعدين ثم صمت 

= وبعدين اي ماتنطق 

= قابلت واحد ووقفت تتكلم معه مده وبعدها رجعنا علي البيت علي طول 

جاسم بغضب = واحد مين ده 

= معرفش يافندم هو شاب 

= طيب روح انت علي شغلك دلوقت 


جاسم وهو يتجهه نحو المنزل ويحدث نفسه = انا هوريكي ياست تيا  

دخل جاسم الي المنزل وسال اين تيا  فاجابته والدته انها بغرفتها فذهب اليهاا 

طرق الباب عدت طرقات لكن لا يوجد جواب فتح الباب بهدوء فوجدها تغط ف سبات عميق ولاول مره يرها بدون حجابها وشعرها البني الطويل حول وسدتها فلم ياتي من قلبه ان يوقظها وغطها وذهب لغرفته وقرر انه سيتحدث معه ف الغد لمعرفه من هذا الشاب ولماذا لم تذهب لوالدتها !!!!!!!

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارات الرابع عشر 

ضحيه الحب 


ف الصباح  ومع تسلل الاشعه الشمسيه بعاداتها لبدء يوم جديد علي ابطالنا ٪


استيقظ جاسم من نومه مبكرا كالعاده ونهض ليستحم ويبدل ملابسه وعزم علي ان يذهب الي تيا  ليسالها عن ذلك الشخص 

بعدما انتهي جاسم من ارتدء ملابسه ذهب لغرفه تيا  وطرق عدت طرقات فلم يسمع استجابه فتح الباب ووهو ينادي باسمها وعندما لم ياتيه الرد استنتج انها بالاسفل 

ء////////////

جاسم موجهه جديثه لامه = صباح الخير ياماما 

= صباح الخير ياحبيبي 

= اومل بابا فين 

= لسه خارج دلوقت قال ورا شغل

= اه طيب انا خارج الجنينه اشوف تيا  عايزها وقبل ان ينهض اوقفته والدته قائله 

= بس تيا  عند اهلها ياجاسم

= نعم وده مين الاسمحلها ان شالله بمزاجها كدا

منيره بنبره صارمه = وانا مش عجبك ولا معتش ليا احترم ومكانه ف البيت 

= ياامي مش قصدي 

= عمتا مش هتتااخر هترجع باليل عشان بكره كتب كتابكو اتمني متكنش ناسي وبعدين السوق وداها وهيجيبها في مشكله كدا 

= لا ياامي مفيش انا ماشي عن ازنك وخرج من القصر ليتجه الي المصنع ويباشر عمله


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف بيت اهل تيا 


اعطت تيا  لمريم الروايه فقبلتها مريم وهي تضمها بحب قائله = الله حلوه اوي ياتيا  تسلملي ياقلبي 

تيا  بحب = عرفه انك مجنونه بالروايات 

= جدا انا هخش اوضتي حالا اقراها وقبلتها وتجهت لغرفتها بسرعه 

تيا  موجهه نظراتها لامل التي كانت منشغله بالطبخ 

= احم بقولك اي يا ماما امبارح شوفت سامر ف السوق وقصت عليها تيا  كل ماحدث 

امل بارتباك = يخربيتو جتلو جراءه يعمل كدا 

= مش عرفه يا ماما انا بفكر احكي ل جاسم الاحصل بصراحه

قاطعته امل مسرعه = اوعي طبعا انتي هبله عايز يحصل مشاكل ده جاسم يقتلو فيها اعقلي ياتيا  وانا هكلم مع خالتك تعقلو 

تيا  بقلق = ماشي ياماما مع ان مش حابه اكددب الكدب اخرتو. وحشه بس انتي معاكي حق 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم ف سيارته ويقودها السائق الخاص به 

جاسم = بقولك اي يامدحت 

= نعم ياجاسم بيه 

= انت وصلت تيا  بيت اهلها مظبوط 

= ايوا ياباشا وصلتها هناك قبلك بنص ساعه 

= مطلبتش منك تقف ف اي مكان ولا شفت اي شخص 

= لا ياجاسم بيه 

= طيب شويه وعايزك تتصل ب حد من الحراس يقف تحت بيت تيا  وميتحركش من هناك سامعني 

= حاضر يابااشا   وف تلك الفتره وصل جاسم الي المصنع وكاد ان يتجه للداخل حينما اوقفه سامر 

سامر = صباح الخير ياابن عمي 

جاسم بثابت = خير ياسامر شايفك عند المصنع من الصبح هو مش بابا فض شراكتنا برضه 

= اه فعلا بس متنسش ان لينا ف مصنع نصيب بعيدا عن الشراكه 

= اه قولتلي طيب وكاد ان يذهب فاوقفه سامر مره اخري وهو يقول 

سامر بغل = انت هتتجوز تيا  لي 

جاسم وقد شعر بالغضب لسؤاله = وانت مالك انت والهي تيا  موافقه اظن انت ملكش دخل 

سامر بتسرع وغضب = لا وللهي وهي الاموافقه وفرحانه تحبس نفسها ف اوضتها من غير اكل عشان متتجوزكش

= انت مالك انت وبعدين ثم صمت فجاءه قائلا انت عرفت منين ياسامر ان تيا  كانت حابسه نفسها ف اوضتها

لعن سامر نفسه علي ماتفوه به لكنه عندما راي غضب جاسم قرر استغلال الامر قائلا = انت ناسي ياجاسم ان تيا  بنت خالتي هي كلمتني وحكتلي وطلبت مني اساعدها

جاسم وقد شعر بالصدمه قائلا لنفسه = هذا يعني ب ان تيا  علي تواصل ب سامر وايضا كانت تعلم برغبه سامر بالزاوج بها كانت ترفضه لانها تريد الزوج بسامر 


قاطعه سامر = امشي انا بقا ياابن عمي سلام 

ظل جاسم مكانه مصدم حينما اقترب منه السائق مدحت قائلا = جاسم باشا هو ده الرجل الاكانت تيا  هانم واقفه معه ف السوق 

شعر جاسم بالصدمه للمره الثانيه = انت متاكد ان هو 

= ايوا ياباشا هو انا متاكد احم عن ازنك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند علي كان جالس شارد ف مكتبه يفكر بتلك الفتاه المجنونه فهي تشغل تفكيره من وقت ما راها 


علي بتنهيد = هي مجنونه ومخها طقق صحيح بس عسل بنت الايه 

قاطعه حمزه وهو احد اصدقاء علي = ياشيخ عسل بجد 

علي وهو مازل شارد = اه وربنا /. انتبه علي الي حمزه فتنحنح قائلا انت بتستدرجني وانا سرحان 

قهقه حمزه عليه وهو يجلس وضعا الملفات امامه علي المنضده قائلا = اممممم ومين دي بقا العسل الاشغلت تفكير الاستاذ علي 

= اه ياحمزه حته بت بس اي ربنا رزقها بصروخ  ومدافع ف لسانها زي ماتقول كدا دبش بس من النوع الثقيل

= لا ده الموضوع كبير بقا واانا بصراحه فاضي اسمع احكي احكي 

= قص علي ل حمزه كل ماحدث حتي وقت ان غرقته مريم بالمياه 

= هههههههه يخربتك دي البت بهدلتك وشكلها ناويه تبهدلك لسه 

= انت بتقول فيها ياعم :: اه صحيح هو جاسم لسه موصلش 

= لا كان مفروض هيفوت علي المصنع اكيد هناك لسه مجاش 

=طب ياحمزه  وانت خارج اكد علي السكرتيره تبلغني اول مايوصل 

حمزه وهو ينهض = ماشي يلا عن ازنك اسيبك تفكر ف المجنونه بتاعتك 

سامر وهو علي وشك ضاربه = امشي يلاااا من وشي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

كان تيا  مريم يجلسان ف الغرفه ويتحادثان عن بعض الامور 

مريم = اوبس انتي كتب كتابك علي جاسم بكره بالحق ياتيا  

تيا  بتوتر عندما تذكرت = ايوا فاكره 

مريم بتساؤل = هو انتي مش عايزه جاسم ياتيا  

تيا  وهي تنظر لاختها لتسالها محاوله تغير مجري الحديث قائله = وسيدتك نتيجتك طلعه الاسبوع الجاي مش كدا

= يووووه ياشيخه افتكرلنا حاجه عدله ياشيخه ده انتي فصيله 

= لاوالهي مريم ياحبيتي اوعي تصدمينا السنه دي ابوس ايدك  ده انتي طول الوقت سحبه فلوس علي كورسات ومذكرات

مريم بمرح = يابنتي كليه حقوق دي لعب عيال اصلا بصي هطلع الاولي اه والهي للعظيم هبهركو 

= اممممم ربنا يستر 


ء&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم يجلس علي مكتبه وهو يفكر 

تيا  كانت علي توصل بسامر وايضا طلبت منه مساعدتها وكانت علي علم بطلب سامر للزواج بها ايضا بالتاكيد لحظه لحظه هل يعقل ان تيا  من اخبرت سامر ايضا عن امر الشحنه ولم لا تكون هي ف لا احد يعلم سوا تيا  وعلي وجاسم بالتاكيد هي تيا  


جاسم وهو يحدث نفسه بصوت = وانا الافكرت ان ظلمك ياتيا  طلعتي بتساعدي عدوي وعدو ادم انتي يطلع منك ده كلو 


قاطع صوت افكاره علي وهو يدلف اليه 

= اي ياجاسم التاخير ده كله الورق وقف علي امضاتك 

امسك جاسم القلم وامضي دون اهتمام 

علي باستغارب = هو انت مش هترجعو 

= مش انت رجعتو ياعلي خلاص بقا 

= مالك ياجاسم متعصب لي كدا 

= مفيش انا تمام انا بس مشغول شويه عشان موضوع جوازي بكره من تيا  وبالمناسبه انت وحمزه الشهود فمتتاخروش 

= لا متقلقش عرفين 

نهض جاسم من مكتبه قائلا = ماشي ياعلي انا لزم امشي دلوقت هروح اجيب تيا  من بيت اهلها 

= ماشي سلااااام 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف فيلا عثمان الهوااااري 


كان يجلس عثمان يتابع الاخبار ويشرب قهوته فدلفت اليه الخادمه قائله = عثمان بيه صالح الجراحي عايز يشوف سيدتك 

= صالح وده الاجابو هنا ده طيب خلي يدخل 

= ازيك يا حاج عثمان 

= خير ياصالح اي الاجيبك هنااااا هو مش بعد تهديد ابنك وقلتلكو مش عايز اشوف وشكو 

= ياعثمان ده عيل هتخد علي كلامو وبعدين انا جيلك ف مصلحه تانيه خالص 

= مصلحه اي تاني خير 

= انا عرف انك موقف شغلك الفتره دي بسبب جاسم فعشان كدا جتلك اساعدك انا معيا بضاعه كتيره ومتنوعه كمان سلاح علي ادويه علي الذي منو 

عثمان باستغراب = ودول عرفت تدخلهم سوهاج ازي 

= لا دي شغلي انا ده هاااا قولي بقا هتحط يدك ف يدي ولا امشي 

نظر له عثمان مطولا ثم مد يده ليصافحه قائلا = ابنك سامر ميدخلش ف حاجه 

= وانا موافق 


ء&&&&&&&&&&&&&&


كانت تيا  وامل ومريم يتابعان التلفاز حينما طرق الباب فنهضت مريم لتفتح قائله = ابيه جاسم تعالي اتفضل 

جاسم = ازيك يامريم لا مش هقدر ادخل اندهي لتيا  عشان هنمشي 

= تيا   ياماما ابيه جاسم هنا 

استغربت تيا  ونهضت هي وامها لتجد جاسم وهو يلقي التحيه علي ام تيا  ثم اشار لها قائلا بصرامه = مستنيكي ف العربيه 5 دقايق وتنزلي 


بعد قليل نزلت تيا  لتجده يجلس ف سيارته ففتحت الباب وجلست قائله = اومل الساوق فين مجاش لي 

جاسم = ............................

= احم علي فكره انا بكلمك 

= وانا سمعت. ومردتش يبقا خلاص 


وعم الصمت قليلا حتي قطاعه سواله جاسم لتيا 

=الساوق الاوصلك امبارح لاهلك قالي انك وقفتي تتكلمي مع واحد ف السوق مين ده

صعقت تيا  من سؤاله وردت بكذب = اه اه ده الخياط كنت مفصله عندو بلوزه لمريم اختي وبعدين شافني صدفه فسالني يعني عن راي فيها بعد ما خلصت بس اشمعنا ؟

=لا ابدا كنت بسالك بس 

ظل تفكير جاسم مشغول فهي كذبت عليه وهذا يعني ان كل شكوكه صحيحه اتجاه تيا  ونظر لها ثم اعاد النظر للطريق ولكنه انصدم عند رؤيته للمنظر واوقف السياره بحركه مفاجاءه فكدت تيا  تصتدم بالازاز 

= تيا  برعب وهي تنظر لجاسم وعلامت الصدمه ظاهر علي ملامحه = جاسم ف اي الاحصل


توقعاتكو 

تفتكرو جاسم شاف مين خلي ينصدم كدا ؟ 

مين الابيوصل كل حاجه عن حيات جاسم لسامر هل هي تيا  فعلا ؟ 

مامصير تيا  وجاسم المجهول ؟

بقلم Omnia Ayman ✍


 تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع