رواية ضحيه الحب الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم أمنيه أيمن
رواية ضحيه الحب الفصل الخامس عشر والسادس عشر بقلم أمنيه أيمن
الفصل الخامس عشر
ضحيه الحب
ظل تفكير جاسم مشغول فهي كذبت عليه وهذا يعني ان كل شكوكه صحيحه اتجاه تيا ونظر لها ثم اعاد النظر للطريق ولكنه انصدم عند رؤيته للمنظر واوقف السياره بحركه مفاجاءه فكدت تيا تصتدم بالازاز
= تيا برعب وهي تنظر لجاسم وعلامت الصدمه ظاهر علي ملامحه = جاسم ف اي الاحصل
نزل جاسم من السياره بسرعه ليبحث عنها فوجدها اختفت فوضع كفيه علي وجه ليهدا قليلا قائلا ف نفسه ده مجرد تخيل ياجاسم انت كنت بتتخيل مش اكتر وعاد الي السياره تحت نظرات تيا المرتعبه
وكادت ان تساله عم حدث فقاطعه جاسم وهو يشير له باصابعو بغضب = هششش ولا كلمه ولا سؤال
وقاد السياره متجهاا الي القصر ف صمت
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
عند سامر كان يتحدث مع ابيه صالح واخبره بكل ماحدث بينه وبين عثمان من اتفاق
= طب كويس اوي احنا محتاجينو عشان نقدر نمشي شغلنا
وف تلك الاثتاء اعلن هاتف سامر عن وجود اتصال ففتح للخط وهو يجيب =هاااااا ف اخبار جديده
المتصل = ............
سامر = امممممم طيب انتي عرفه هتعملي اي بعد كدا سلام
سامر بخبث = كدا الشغل يحلو لزم ازرع ف قلب جاسم الشك تجاه تيا
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
ف الصباح ومع بدايه ظهور شمس جديده علي كل من ابطالنا ٪
استيقظت تيا التي لم تغفو براحه بسبب قلقها لانها لم تخبر جاسم الحقيقه وايضا اليوم سوف تصبح زوجته برغم وعده لها الاانها خائفه
اخرجها من شرودها صوت طرقات الباب لتدلف لها منيره وبيدها فستان بسيط جدا من اللون البيج الهادئ وحجاب مشبه للون الفستان
= خدي ياتيا انا جبتهولك عشان تلبسي النهارضه باليل
نظرت تيا للفستان بضيق = مش هلبسو انا هلبس حاجه من هدومي عاديه مش مستهله
= يابنتي ريحي قلبي والبسي وخلاص يعني انتي هتخسري حاجه
تيا بضيق = طيب ياماما
وتركتها منيره وغادرت بينما ظلت تيا تنظر الي الفستان والي صوره ادم بجاورها قائله = انا اسفه يا ادم يمكن هشيل اسم غيرك بس انت هتفضل جوزي
ء<<<<<<<<<<<<<<<<<
ف الاسفل كان منيره وحسين يجلسان ويتتاولا الفطور عندما اتي اليهم جاسم قائلا = صباح الخير
= صباح النور اقعد ياجاسم افطر
= لا مستعجل يا بابا هفطر ف الشغل
= متتاخرش بليل ياجاسم
= ان شالله عن ازنكوووو
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
ف لندن
كانت ريماس تجلس وعلي وجهه معالم السعاده
ساله جاك قائلا = اراكي سعيده ما الامر ريري
= نعم انا سعيده جدا ياجاك حجزت بطاقه لاسافر الي القاهره ومن ثم سوهاج
= اووووه حقا خبر جيد
= نعم وانت ستذهب معي
= ماذا وما خصي انا بالامر لاذهب معاك
اقتربت منه ريماس وهي تدعي الحزن = اووه هل ستتركني بمفردي جاك
= حسنا حسنا لا تحزني ساذهب معاكي لن اتركك لوحدك
اقتربت وقبلته = شكرا لك جووو
وهي تفكر الان تقترب اكثر من هدفها ستذهب لتكون بجاور جاسم وايضا تتعرف علي عائلته وجعلهم يحبونها لتنال جاسم
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
كان جاسم ف مكتبه يفكر بامس وبتلك التي راها
وايضا الليله ستكون تيا زوجته كيف سيتعامل معهاااا من الان وصاعدااا
رن هاتم جرس الموضوع علي المكتب قائلا = ابعتلي جاسم وحمزه بسرعه علي مكتبي
بعد قليل دلفا اليه الاثنان معااااا $،.
=خير ياجاسم انت طلبتناااا
= اه اقعدو عايزكو وجلسا الاثنان علي الاريكه ليستمعو لما يريد
= شوفو انا عايزكو تخفو المرقبه علي عثمان وصالح كم يوم لان شاكك انهم عرفو حاجه وبالاخص صالح
=ايوا ياجاسم بس صالح وعثمان رجعو يتقابلو تاني وده معني انهم بيخططو لحاجه
= اسمعو الابقولكو علي وحاولو تخلصو شغلكو خلال ساعه عشان كتب الكتاب
= اه ماشي الف مبروك ياجاسم
= شكرا ياحمزه الله يبارك فيك
&&&%&&&&&&&&&&ء
كانت مريم جالسه بجاور تيا تنظر قائله = مش يلا بقا ياتيا عشان تلبسي معتش حاجه علي وصول الماذون
= شويه كمان يامريم مستعجله علي اي
= يابنتي هو اي الامستعجله علي اي مش ف ميعاد هيجو في قومي يلا
بعد ماارتدت تيا من ارتدء فساتنها صممت مريم علي وضع بعض مساحيق التجميل البسيطه لها فبدات كالاميرات
مريم وهي تصفر = واووووو ايوا كدا
= بس يامريم اسكتي اي الانتي حطتهولي ف وشي ده انا ازي طوعتك
= حطتلك اي ي بنتي ده انا محطتلكش غير روج وكحل واحمر خدود خفيف جدا انتي بس عشان حلوه حلتي المكياج
= لا ياشيخه
وظلت تتكلم مريم بمراحها المعتاد بينما تيا ف غايات التوتر
ء&&&&&&&&&&&&&&&
طرق علي غرفه مكتب جاسم ليخبره بانهم انهو اعمالهم وينتظرو للرحيل
جاسم = طيب ياعلي يلا نمشي
وخرجو من الشركه فقاطع علي جاسم قائلا
= انا هروح بعربيتي ياجاسم اجيب الماذون وانت خد حمزه وروحو علي البيت تمام
= ماشي ياعلي متتاخرش
وافترق كلا منهم ف طريقه فتحدث حمزه الي جاسم قائلا = بقولك اي ياجاسم ماتقف عند اي محل ورد وتجيب بوكي ورد
= ورد ل مين
= تعطي لمراتك بعد كتب الكتاب
نظر له جاسم قائلا = انت عارف لو مخرستش هرميك من العربيه ف اي جنب اي رايك
= خلاص ياعم اعوذ بالله منك
وصلاااا كلا من جاسم وحمزه وحسين جلسين بانتظار علي والماذون بداخل القصر الي ان وصل علي ومعه الماذون قائلا = اتاخرت عليكو الطريق كات مقفول
اجابه حمزه = ادخل ادخل ده جاسم كان ناقصلو دقيقتين وينزل يدور عليك ف الشارع
دخل كلا من حمزه وعلي والماذون الي غرفه الصالون بعدما القي السلام عليهم
الماذون بسم الله الرحمن الرحيم
والقي بخطبه يحث فيها علي الرحمه والموده بيت الزوج والزوجه واحسان المعاشره وطاعت الزوجه لزوجها ومن ثم طلب حضور العروسه للتوقيع علي عقد الزواج
طلب جاسم من مريم ان تنادي ل تيا بينما كان علي مسلط نظراته علي مريم التي تبدو كالملاك الصغير
بعد قليل دلفت تيا الي الصالون رفع جاسم نظره ليرها بفستانها البسيط وجمالها الهادئ فشرد بجمالها فقطعه صوت الماذون قائلا = تعالي يابنتي امضي
اقتربت تيا من مكان جاسم وجلست بجانبه وتناولت منه القلم بيد ترتعش. ونظرات قليلا الي الدفتر ثم حسمت امرها ووقعت اسمها ليكون بجنب اسمه ونظر كلا منهم الي الاخر حينما قاطع هذه النظرات دخول
اعمام تيا وخالانها ليقتربو من جاسم لتهنائته
ء////////////////
امل = قومي يامريم هاتي الضيافه من المطبخ
= واقوم لي ما سميره هتجبهم دلوقت
= يابنتي ماتقومي تتحركي تجيبهم معها
= اوووووف طيب
تابعها علي بنظراته حتي اختفت من امامه الي المطبخ فابتعد بهدوء ليسير خلفها فوجدها تقف وتحضر بعد الضيافه فاقترب منها بهدوء متحدثا = انا الافكر لسانط طويل معيا انا بس طلعت صفه مشالله
مريم بخضه = بسم الله دول بيطلعو امتي دول
= هههه بيطلعو ف اي مكان انتي موجوده في ياجميل
= لي ان شالله حد قالك ان بحضر عفاريت
= قصدك ان انا عفريت
مريم مصتنعه الحزن = لا لا طبعا العفريت يزعل من اهانه زي دي وبعدين واسع بقا انا مش فاضيلك دلوقت وكدت ان تخرج من المطبخ فتعثرت وكادت ان تقع فحوطتها يد علي بسرعه وظل ينظر كلا منهما للاخر حتي قاطعته مريم قائله = احم احم حاسب خلاص انت هتخدلي صوره شيل ايدك
علي باستمتاع = تؤتؤ انا مرتاح وانا مسكك كدا
= لا ياشيخ طب ايدك ياحبيبي لاحسن كدا هتوحشك اوي
= هو ان جيتي للحق هي علي طول وحشاني
توترت مريم ومازل علي ممسك بخصرها = احم بقولك سيب بقا
= امممم طيب طيب هسيبك مسيرك تقعي وتفضلي ماسكه فيا وتركها وقبل ان يغادر نظر لها قائلا وبالمناسبه = طالعه حلوه اوي نهارضه وغمز لها
ظلت تنظر له حتي اختفي من امامها وتشعر بان قلبها علي وشك الخروج من مكانه
ء&&&&&&&&&&&&&
بالخارج لحظت تيا انشغال جاسم بالحديث مع حمزه فقررت تستغل الفرصه وتذهب للخارج قليل لتشم هواء وظلت تتحرك بالجنينه بين الورود وتمرر يدها عليهم كانه تطمانهم
سامر من ورا تيا = شبه اوي الورود دي
ارتعبت تيا عندما وجدت سامر امامها وحاولت الابتعاد فامسكها سامر من معصمها بسرعه قائلا :: اهدي بس مش بكلم معاكي
= سيب ايدي ياسامر انا مفيش بيني وبينك كلام اوعي سيبني
= لا في ياتيا انتي عرفه ان بحبك وهفضل احبك لو مكنش جاسم كنتي فاتك مراتي انا
نظرات له تيا بخوف وف تلك الاثناء خرج جاسم ووجد تيا وسامر بالجنينه وسامر يمسك بيدها فغلت الدماء بعروقهم وذهب اليهم وسحب تيا من بين ايدي سامر قائلا ووجهه له لكمه قويه رد له سامر اللكمه علي الفوار ونشاب شجار بينهما قطع هذا الشجار حمزه وعلي وهم يحاولان تخليص سامر من بين ايدي جاسم قبل ان يقتله
جاسم وهو يسحب تيا خلفه للداخل موجهه حديثه الي سامر = وايك اشوفك قريب من مراتي ياو*****
سحب جاسم تيا خلفه للداخل قائلا بغضب = اطلعي فوق دلوقتي وايكي اشوفك تحت لغيت مااطلعلك ركضت تيا للاعلي فقاطعه صوت جاسم = تستني ف اوضتي ياتيا سامعه
صعقت تيا لكلماته هل قال غرفته لكنه وعدها هل سيخلف وعده ؟
قرر جاسم كلامه = لو طلعت ولقيتك ف مكان تاني متلومش الانفسك وتركه ونزل للاسفل ليطلب من الجميع المغادره حتي انه لم يسمح لمريم ووالدت تيا بتوديعها
هل سيخلف جاسم وعده مع تيا ؟
ماذا سيفعل سامر لتدمير حياتهم
جاسم ف اشد حالات الغضب كيف سيتعامل مع تيا
مانهايه علاقه علي ومريم
توقعاتكم
بقلم Omnia Ayman ✍
الفصل السادس العشر
ضحيه الحب
كانت تيا جالسه بغرفه جاسم تتحرك ذهابا وايابا وتفرك يدها بتوتر فوجدت باب الغرفه ينفتح ويدلف اليها جاسم توترت تيا اكثر فوجدته يدلف للمرحاض ويتجاهلها خرج جاسم بعد قليل من المرحاض بعد مااستبدل ملابسه بترنج للنوم
وجدت تيا انه يتجاهل وجودها فسالته بصرمه =ممكن افهم انت خلتني اجي هنا لي
جلس جاسم علي الاريكه ينظر ف هاتفه دون ان يعير اسالتها اهتمام
غضبت تيا منه وذهبت باتجاه الباب لتخرج فهب جاسم من مكانه ووقف امامها قائلا = ارجعي مكانك وخشي نامي واحسنلك ماتثيرش غضبي نهائي
= انام فين احنا متفقنش علي كدا ؟
= انا مش فاكر ان كنت قلتلك ان مش هتنامي ف اوضتي ودلوقت يا تيا دخلي نامي علي السرير من غير صوت ودفعها جاسم علي السرير واقترب منها
تيا برعب = اي انت بتقرب مني لي انت وعدتني مينفعش تخلف وعدك وجاسم مازل يقترب منها كدا علي فكره ابعد بقولك اغمضت تيا عينها بشده وكادت ان تبكي فسحب جاسم المخده من تحت راسها والغطاء واتجه نحو الاريكه ينام عليها فتحت تيا طط عينها باحراج عندما اساءت فهمه ودثرت نفسها ف الغطاء جيدا ولم تتخلي عن حجابها حتي ف نومها مع جاسم وبعد قليل غطت ف ثبات عميق
ء&&&&&&&&&&&&&&&
ف الصباح عند تسلل اشعه الشمس الذهبيه لبدء يوم جديد !
خرجت مريم الي والدتها وهي ترتدي ملابسها قائله :: ماما انا نازله هروح لندا زي ماقلتلك
= علي الصبح كدا علي طول
= اه ياماما هفطر معها بقا انا وعدتها يلا انا خارجه سلام
خرجت مريم من باب البنايه للتوجهه الي بيت صديقتها ندا فوجدت علي بداخل سيارته امام المنزل
تيا ف نفسه = اي ده هو بيعمل اي هنا واكملت طريقها
نزل علي من السياره بسرعه واتجه نحوها قائلا = انسه مريم ياانسه مريم استني
= خير ف حاجه بتندهلي لي ؟
= احم لا مفيش ده انا كنت بستني واحد صاحبي بيتو قريب من هنا يعني فشوفتك وانتي نازله وبم ان نعرف بعض وكدا ف قلت اسلم عليكي
= امممم طب هعدلك معلومه احنا منعرفش بعض ماشي
= طب كويس يبقا نتعرف ومد يده لها قائلا = انا علي
نظرت اليه مريم ببلاهه قائله = وانا مش عايزه تعرف اشطا واتجهت لترحل فاوقفه علي استني بس
= طب انتي رايحه فين اوصلك ف طريقي
= بقولك اي ياكابتن انت هتمشي من قدمي ولا تحب اعملك فضيحه
علي بصدمه = كابتن ؟؟
تركته مريم وذهبت لتتجه الي صديقتها وعين علي تتابعها ***
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
استيقظت تيا من نومها فلم تجد جاسم بمكانه فظنت انها بالاسفل نهضت من فراشها للتجه الي المرحاض فخرج جاسم لحظتها واصتدمت باحضان جاسم فامسكه بحركه تلقائه من خصرها حتي لا تقع ونظرت لها بتوتر وارتباك فابتعد عنها
تيا = احم فكرتك نزلت
= لا لسه
تيا = طيب انا عايزه ارجع اوضتي علي فكره
= تجاهل جاسم كلامها وفتح الدولاب ليخرج ملابسه
= انا بكلمك علي فكره وبقولك عايزه ارجع اوضتي
جذبها جاسم من معصمها بغضب = ترجعي اوضتك عشان تعرفي تكلمي وتستهبلي براحتك مش صح
تيا بتالم = اااااه سيب ايدي انت بتقول اي
جاسم وقد وصل الي اعلي درجات الغضب = فكرانس غبي ونايم علي وداني لا بتهيقلك انا مفوتلك بمزاجي الرجل الاكنتي بتقبلي ف السوق كان سامر ولم سالتك كدبتي عليا سالتك لو ف توصل بينك وبين سامر وبرضه كدبتي عليا سحب جاسم هاتف تيا من علي الكومدينو وفتح سجل المكالمتك قائلا
= مش ده رقم سامر اخر مكالمه شكلك نسيتي تحذفيها اخر مكالمه قبل كتب كتابنا بساعه
حركت تيا راسها بنفي ودموع وهي تنظر للهاتف = لا محصلش محصلش انا مكلمتوش ومعرفش رقمو اصلا
واه انا كدبت عليك وكان الاشوفتو سامر بس انا خوفت فعشان كدا قطعها جاسم وهو يضع يده علي فمه = هششششش اخرسي اخرسي كفايه كدب غوري من وشي
ركضت تيا بسرعه نحو المرحاض واغلقته = وجلست علي الارض تبكي
ء-&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف بيت صالح الجراحي
كان صالح وزوجته يجلسون ويتناولو الافطار فشهقت والدات سامر عند رؤيته لابنها
= يلهووووي اي الاعمل ف وشك كدا يابني
سامر بغضب = مفيش حاجه
صالح بسخريه = مفيش ياسبع البرمبه ماتقولها انك كنت بتضايق مرات جاسم وهو الاعلم عليك كدا
= باباااااا انا مفيش حد يقدر يعلم عليا وصدقني لو حد علم علي حد بجد هو انا وانا وانت عارفين ده كويس ان الاعملتو ف جاسم من سنين لسه معلم في لدلوقت
وترك الطعام ونهض ) مش هتكمل اكلك يابني
= نفسي اتسدت خلاث
والدت سامر وهي تنوح = عين عليك يابني وعلي بختك
قاطعها= قومي اتخفي من جنبي انتي هتولولي جنبي قومي
واخرج صالح هاتفه ليحدث عثمان فجائه الرد
عثمان = ايوا ياصالح
صالح = هااا لقيت الاهيشتري البضعه ياحاج عثمان
عثمان = ايوا لقيت وبكره هنتقابلو ونتفق علي كل حاجه سوا
صالح = طيب عال سلام
ؤ&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كانت مريم وندا جلسان يتحدثان واخبارتها مريم بم حدث بينها وبين علي
ندا بتصفيق = الله الله ده شكلو واقع لشوشتو وبيرقبك كمان
= بيرقبني اي قلتلك ان قالي كان بيستني واحد صاحبو جنب بيتنا
= لا ياشيخه وانتي دخل عليكي الكلام ده وبعدين قوليلي انتي مش حاسه حاجه من نحيتو بزمتك
= هاااااا لا طبعاا.
= اممممم عيني ف عينك
= يوووه يارخمه بصي هو انا مش عرفه بصراحه لسه
سالتها ندا ببعض التوتر = احم مريم بقولك اي هو سامر ابن خالتك مش بيجي عندكو
مريم وهي ترفع حجابها = لا طبعا بس اشمعنا لي بتسالي
= هاااا لا لا عادي بسال عادي
= ندا انتي لسه بتفكري ف سامر ياندا حتي بعد ماضحك عليكي وكان تفكيرو من نحيتك وحش
ندا ببكاء = مش قدره يامريم مش قدره محبوش م قدره انسي اعمل اي مش بايدي احتضنتها مريم فهي تعرف كم تعشق ندا سامر ولكنه تعرف ايضا حقيقته
ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
كان جاسم يجلس علي مكاتبه ويفكر ف كلام تيا ونفيها لكل التهم التي وجهه اليها فقاطعه طرق الباب فاتعدل جاسم ف جلسته سامح للطارق بالدخول
حمزه = اي ياعريس علي طول كدا شغل
نظر لها جاسم نظره ناريه = عايزني اخد اجازه واطله شهر عسل يعني ولا اي
= احم لا بهزر ياعم خلاص سكت
= مش وقت هزار ياحمزه هااا قولي عملت اي
= والهي ياجاسم حطيت مراقبه علي كل الاسماء الاعطتهلي بس بصراحه يعني انا مستبعدهم كلهم ان يكون حد منهم متورط ف قتل ادم
= يعني ودلوقت معتش قدمنا غيرصالح وعثمان
= ويمكن لا واحنا نكون بندور حولينا المكان الغلط
وضع جاسم يده علي راسه بضجر = وبعدين وبعدين انا مش هرتاح غير لم اعرف مين الاقتل اخويا
= متقلقش ياجاسم انا مش سايب الموضوع
= ماشي ياحمزه قولي صحيح اومل علي فين
= مشعارف مختفي من الصبح وقال مش جاي النهارضه
= طيب ماشي ياحمزه تفضل علي مكتبك
ء&&&&&&&&&&&&&&&&
ف قصر حسين الجراحي نزلت تيا للاسفل فوجدت منيره تحضر الطعام
= احم هاتي اساعدك ي ماما
= لا ياحبيتي انا خلصت خلاص
ثم نظرت لتيا وسالته = احم هو انتي نمتي امبارح ف اوضه جاسم ياتيا مش صح
= ايوا
= يعني اي بقيتو كويسين
نظرت لها تيا عندما فهمت ماترمي اليه قائله = انا هخرج اشوف الورد ياماما لان كدا هيجرلي حاجه
وتركتها وخرجت لتسقي الزهور وهي تنظر الي رقم سامر متسائله كيف اصبح الرقم بهاتفها ماذا يحدث
ظلت تيا شارده تسقي الورد وتفكر بالامر الاان قاطعه وجود فتاه وشاب امام باب القصر فاقتربت تيا منهما لتسالهم بقلق انتو مين
ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف المساء ودعت مريم صديقتها ندا و والداتها لتذهب الي بيتها
ندا = يابنتي قلتلك خدي عبده يوصلك
مريم بضحك = يابنتي هو انا صغيره وبعدين عبده اخوكي الاهيحميني بطلي هبل يلا انا ماشيه وقبلتها ورحلت
كانت مريم تسير ف الشارع وكان هادئ وخالي من الناس شعرت بالخوف قليلا ولكنها اكملت طريقها فقاطع طريقها وجود شابان
احدهم = اي القمر ماشي لوحدو لي كدا
الاخر = ياغبي اكيد القمر بيدور علي حد يونسو مش كدا
اكملت مريم سيرها بسرعه دون الرد عليهم فاقترب منها احد الشباب وسحبها من ذراعها قائلا = ف اي ياحلوه مش بنكلمك
مريم وقد شعرت بالرعب يدب ف اوصلها حقا حاولت ابعد يده عنها وصرخت بصوت عالي فرفع الشاب يده ليصفعها فاغمضت عينها بشده فسمعت صوت تاوهات
فتحت عينها لتنصدم عند رؤيته علي يمسك يد الشاب حتي كاد ان يكسرها
وسحب مريم خلفه وتشبتت هي بقميصه كالطفل للتي وجود امانه
فار الشابام بسرعه فور رؤيتهم علي
فالتفت علي ليري وجهه مريم التي يملاؤها الدموع فساحبها لسيارته وبغضب = انتي اي الامنزلك الميعاد ده ليهم حق طبعا لم يشوفوكي لوحدك وف بليل وف شارع مقطوع كدا
ارتفعت شهقت مريم فشعر علي بالذنب واقترب منها ليمسح دموعها = خلاص اهدي محصلش حاجه اهدي
فظلت مريم تبكي فاحتضنه علي ليهدا من خوفها بعدما هدات قليلا شعرت بالحرج لوجودها ف احضانو
= احم خلاص انت ماصدقت ولا اي
علي بضحك = حتي وانتي كدا لسانك طويل وشغل السياره وانطلق الي منزله فنظرت له مريم مسرعه قبل ان تنزل فقاطعها صوته = اوعي تاني مره تنزلي لوحدك بليل مفهوم
= اومات مريم براسها ثم استدارت نحوه قائله = شكرا وركضت بسرعه للداخل فابتسم علي عليها واتجه ليرحل
بقلم Omnia Ayman ✍
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق