القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحيه الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر بقلم أمنيه أيمن

 


رواية ضحيه الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر بقلم أمنيه أيمن





رواية ضحيه الحب الفصل السابع عشر والثامن عشر بقلم أمنيه أيمن




الفصل السابع عشر 

ضحيه الحب 

ف المساء وصل جاسم الي القصرر وسميره تساله = احضرلك العشا ياجاسم بيه 

= لا ياسميره مش جعااااان 

وتوجه بخطوتها نحو غرفه المعيشه ووقف بصدمه 

= اي ده انتو جيتوووو هنا امتي

ريماس وهي تركض لتحتضنه وسط نظرات تيا  المندهشه وغضب حسين ومنيره 

جاسم مبعدها عن احضانه = احم ريماس 

= ماذا حبيبي اشتقت لك كثيرا وفكرت بان اتركها مفاجاءه وحجزنا بطاقتين انا وجاسم واتيانا لكي ابقا جانبك ف هذه الظروف وايضا لاتعرف الي عائلتك لكن. من وقت وصولي لا احد هنا يتكلم هل هم صم 

جاسم بنظره ناريه لها ثم وجهه نظرو ل جاك الذي نهض من مكانه يمد يده له قائلا = اوووه جاسم اشتقنا لك يارجل اقدم لك تعازي الحر لموت اخيك انه امر مؤسف 

= شكرا جاك ونظر لحسين قائلا = بابا دول صحابي من لندن ريماس وجاك 

حسين قائلا =منورين بس انا من وقت ماجم وانا مش فاهم من برطمتهم حاجه لولا تيا  بتفهمنا شويات كلام والباقي بنبصلهم ونسكت 

= احم طيب يابابا انا هتصرف عن ازنكو هنخش الصالون 

هيا جاك انت وريماس الحقوني 

ريماس = لحظه لحظه جاسم الن تعرفنا الي عائلتك اولا 

جاسم وهو يشير نحو كل فرد = هذا والدي وهذه والداتي واشار علي تيا  وصمت وهذه تكون زوجتي 

ريماس وكان صعقه كهربيه قد اصابتها = ماذا ماذا زوجتك كيف ومتي لماذا لم تخبرني 

كانت صدمه جاك لم تقل كثيرا عن ريماس فسحبهم جاسم خلفه الي غرفه الصالون ليتحدثو هناك 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&


ف غرفه الصالون كان جاسم وجاك جلسان وريماس تتحرك بغضب = اخبرني واللعنه متي تزوجت ولماذا لم تخبرني تحدث 

هاب جاسم غضبا وامسكها من ذراعيها = اسمعيني جيدا ايكي وان يرتفع صوتك بوجودي هل فهمتي 

نهض جاك من مكانه ليهدا الوضع ويخلص ريماس من قبضته = اهدا جاسم هي لم يكن قصدها فقط تفاجاءنا من الخبر هيا اتركها 

= والان اخبروني متي سوف تعادونان لندن 

= سنمكث هنا بعض الوقت بم اننا اتينا 

= حسنا كنت اود ان اخبركم ان تمكثو بمنزلي لكنك تعلم زوجتي بالمنزل وليس من منطق ان تجلس هنا ياجاك من الممكن ان تظل ريماس اذا اردت ذلك وطبعا دون مشاكل وانت ساهتم بحجز فندق لك قريب من هنا 

قاطعته ريماس بسرعه = نعم هذا جيد اذهب انت جاك وانا سامكث هنا بمنزل جاسم حسناا

القي جاك عليها نظره ناريه = حسنا ريري كما ترغبين


ء-&&&&&&&&-&-&&&&&&&&


كان عثمان جالس ويتحدث الي عز ذراعه الايمن بكل شئ 

عز = وبعدين يا حاج ناوي تعمل الاتفقنا علي وتحط ايدك ف ايد جاسم امتي 

عثمان = مش دلوقتي نهائي ياعز سيب لوقت مانحتاجو انا دلوقتي محتاج صالح عشان اقدر ادخل الشغل صالح قدر يدخل كميه بضاعه كويسه وانا عقدت معه اتفاق وهنقابل الرجل الاهيشتري البضعه بكره والنصيب بالنص وقدم شويه هعتمد علي صالح عشان ادخل كل شغلي سوهاج 

عز بحيره = طب مااحنا نقدر نعمل كدا من غير صالح 

= لالا جاسم مراقبنا دلوقت والواد سامر بيعرف كل خطوه مقررها جاسم وبيسبقو بيها وده هيفدنا جدة دلوقت ولو حصل قلق هيلبسو صالح وسامر واحنا مش هنظهر ف الصوره فهمت دلوقت 

عز بخبث = فهمت يا حاج دماغك دي دهب والهي 

عثمان وهو ينهض = المهم خالي عينك علي رشاد كويس واوعي يلعب بديلو معنا

= لالا متقلقش كل حاجه مسيطره تمام ورشاد هيعمل اي حاجه مقابل حميات عيالو ومراتو 

= طب كويس انا هطلع انام اقفل الباب ورك ياعز وانت خارج ***


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كانت مريم تجلس تشاهد التلفاز حينما دوقت طرقات عنيفه علي باب المنزل فهبت بخوف لتفتح 

= اي ده انتو مين وعايزين اي 

الرجل بعنف = فين امك 

وف تلك الاثناء خرجت امل بسرعه من للغرفه قائله = ف اي انتو مين 

= اسمعي كويس الشيكات بتاعت المحصول والاراضي علي جوزك لو موصلناش ف خلال يومين هسلمهم ف محكمه وهما يصرفو 

= انتو مين الشيكات دي تخص الحاج عبد الله وهو عطنا فرصه ل سنه 

= واحنا اشترينا الشيكات دي منو ودلوقت بقيت تخصنا وقلنلك اللعندنا يلا يارجاله هنرجع بعد يومين 

ظلت مريم محتضنه والداتها.وهي تبكي وتشعر بالخووووف الشديد


ء&&&&&&&&&&&&&٪٪


وصل اتصل لسامر من يخبره بانه نفذ كل شئ كم طلب منه :

سامر = طب حلو اوي يارجاله يومين كدا ترجعولهم زي  ماتفقنا وتخوفهم واسمع مش عايز اظهر ف الصوره نهائ يلا سلام 

صالح من خلف ابنه = هما مين دول الاتخوفهم ياسامر 

= انت هنا يا بابا لا مفيش حاجه بسيطه كدا. مع ناس مضايقني 

= ماشي 

= قولي عملت اي انت ف الشغل كلو ماشي تمام 

= ايوا بكره هروج للحاج عثمان عشان نتفق علي السعر ونقابل الرجل الاهيشتري 

= طب حلو اوي عايزك تعلي ف السعر وهما غصب عنهم هيقبلو مقدمهش غيرنا 

= ماده الاهعملو يلا انا قايم انام تصباح علي خير 

= وانت من اهلوووو يا حاج


اخرج سامر هاتفه لياتيه الاجابه

سامر = بقولك اي متناميش انا جيلك كمان ساعه 

المتصل = ماشي مستنياك 

وهاب وقفا ليذهب 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&


كان جاسم وابيه جلسان يشربان الشاي ف حين ساله حسين 

= البت دي هتقعد هنا اد اي ياجاسم متنسش ان ده ميصحش انت شاب هنا ف البيت وهي ملهاش صله بينا 

=ف اي يا بابا هو انا قعد معها لوحدنا ولا اي عمتا مقدرش اقولها تمشي دي ضيافتي 

ف تلك الاثناء كانت تيا  تصعد لغرفتها فاوقفه صوت حسين = تيا  تعالي يابنتي عايزك 

لم يهتم جاسم بوجودها وظل يتابع التلفاز دون مبالاه

تيا  = نعم يابابا ف حاجه 

= اقعدي معنا شويه معتش بشوفك غير وقت الاكل بس 

ابتسمت له تيا  قائله = حاضر قعدت اهو وجلست تتابع جاسم بنظراته ف تلك الاثناء نزلت ريماس ورات تيا  جالسه فتافافت بغيظ وتجهت لجوار جاسم قائله = مساء الخير جاسم لما لم تدعوني لاجلس معاك 

غلت الدماء ف عروق حسين عند رؤيته لريماس تلتصق ب جاسم فهاب وقفا وسحب ريماس تجلس بجانبه = اقعدي هنا لان ده مكان فرح وسحب فرح من يده والقها بجاور جاسم فكدت تفقد توازنها فحوطها جاسم بسرعه انحرجت تيا  بسبب فعلته بينما نظرت لهم ريماس بغضب وهي تلعن حسين 

ظلت ريماس جالسه بمكانه بجاور حسين تبتسم له بغل 

بينما تحدث حسين لجاسم وفرج قائلا = يلا ياجاسم خد مراتك واطلعو نامو الوقت تاخر ونظر لريماس قائلا = وانتي اطلعي نامي 

= اوووف حسنا ذاهبه اصلا اشعر بالنعاس كثيرا تصباح علي خير ياجاسومي 

= احم وانتي بخير ريماس. 

تحدث جاسم = يلا وانا كمان هطلع انام يابابا 

حسين لتيا  = طب قومي يلا ياتيا  مع جوزك وانا دخل انام برضه يلا قومي 

تحركت تيا  امام جاسم الي غرفتهم فهي تريد ان تخبره انها بريئه من كل تلك الاتهمات وانها لم تتصل بسامر ولكنه وجدتها يتجه نحو الاريكه لينام ففضلت الصمت ونهضت للسرير لتنام وغطت ف سبات عميق فنظر لها جاسم وهي نائمه وهو يفكر كما يتمني ضمها الان كم يتمني ان تخبره انها لم تفعل ذلك 

جاسم وهو يوبخ نفسه علي تفكير = اي الاانا بقولو ده دي مرات اخويا وانا بحب روما  وهفضل احبها انا بس مشدود ليها عشان عارف انها مراتي رغبه فيها مش اكتر واستدار بجسده بعيدا عنها حتي لايراها وغط ف سبات عميق بعد فتره 


تعليقاتكوووووووو

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الثامن عشر 

ضحيه الحب 


تسللت اشعه الشمس الذهبيه الي الي اعيون بطلتنا لتتململ تيا  بانزعاج 

خرج جاسم من الغرفه فوجد تيا  منزعجه من اشعه الشمس فاقترب من النافذه ليحجب الشمس عنها فتبدلت ملامحها الي الراحه اغلق جاسم النافذه وارتدي ملابسه ونزل للاسفل فوجد والدته و والده يجلسان يتناولا الفطور 

جاسم = صباح الخير 

= صباح النور , اومل فين تيا  ي جاسم 

= لسه نايمه 

وتناولو الافطار بعد قليل كانت تيا  تخرج من للغرفه فوجدت ريماس تخرج متافافه بغضب ابتسمت لها تيا  فتجاهلتها ريماس ونزلا الاثنان للاسفل 

تيا  بابتسامه = صباح الخير

= بينما جلست ريماس بضجر فسالها جاسم 

= ما الامر ريماس اراكي عضبه 

= نعم نعم لم استطع النوم ابدا كانت هناك حشرات واللعنه لم تتركني ابدا وانظر كيف اصبح مظهر جسدي بسببهم يالهي لايوجد حل لهم ياجاسم 

=ضحكت تيا  ومنيره عليها بينما حاول جاسم كبت ضحكاته قائلا = اعتقد بان الحل الوحيد هو عودتك الي لندن 

= ماذا لا ساعتاد الوضع مع الايام هذا طبيعي 

جاسم وهو يغادر = حسناا سلام 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان سامر يقف مع احد اصدقاءه بالشارع فلمح ندا تسير فاستاذن صديقه وذهب مسرعا اليه فما ان لمحته ندا حتي اسرعت بخطوتها 

سامر وهو يركض خلفها = بت ياندا استني مش بكلمك 

ندا بغضب = عايز اي مني خيرررر 

= الله الله ولا والقطه طلعلها ضوافر وبقيت بتخربش الله يرحم ايام ماكنتي قطه مغمضه بتقول طيب وحاضر وملهاش صوت صحيح الزمان غدار 

ندا بسخريه = اكيد مش هيبقا غدار اكتر منك وهامت للرحيل فاوقفه مره اخري وهو يسحبها من معصمها بغضب قائلا =جرا اي يروح امك هو عشان عبرتك فكرتي نفسك حاجه ولا اي الله يرحم ايام ماكنتي بتترجني عشان مسبكيش ولو كنت عايزك وقتها كنت خدتك انا بس سيبتك بمزاجي زهقت منك بدري انتي مش شايفه نفسك ولا اي فوقي 

امتلاااءت عيون ندا بالدموع فدفعها سامر بغضب فركضت الي منزلها وهي تبكي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

  

جاسم وهو يتابع الشغل علي اللاب توب دخل علي قائلا = اي يابني السكرتيره قالتلي انك عايزني 

= اه ياخويا عندي بلاوه ف البيت لا بلاوتين 

= اي ده غير تيا 

= اي يا حيوان ماتحترم نفسك 

= احم مش قصدي يابني بس اصلك علي طول معتبر جوازك منها بلاوه ففكرت يعني 

= خلاص خلاص المهم ريماس وجاك هنا ف سوهاج وريماس قاعده ف بيتي وجاك ف الاوتيل

= لا بقا بتهزر اي الاجابهم دول 

= قال اي جايين يقفو جنبي بعد موت اخويا وابويا هيجنن من ريماس وبصراحه انا هتجنن اكتر منو خلصت منها ف لندن جتلي هنا لا وكمان ف بيتي 

= هههههههه يخربت كدا صحيح اي ده ههههه بص يابني الحل عشان تخلص منهم تروح بنفسك لندن توصلهم هنا 

= لا ياشيخ اي خفت دمك دي تصدق انا غلطان ان بكلم معاك امشي اطلعبرا يلا 

= بتطردني ماشي ماشي بكره تيجي تقولي ساعدني يا علي وارفض

جاسم وهو يمسك الطفيه لكي يلقيها بوجه علي فركش بسرعه من المكتب واغلق الباب 


فدخل حمزه ووجد علي يركض خارج المكتب 

حمزه لجاسم = مالو الواد ده بيجري كدا لي 

= عيل سيبك منو المهم قولي هااا عملت اي 

= زي ماطلبت بظبط خففت المراقبه علي صاالح ودلوقت عثمان عرف انك بترقبو وصالح استغل الفرصه عشان يظبط امورو عن طريق صالح والنهارضه هيقبلو الرجل ويتفقو معه علي كل حاجه 

= طب حلو اوي كدااااا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت تيا  ف الجنينه تروي الورود وتمرر يدها عليهم بلطف وتشتم عبير عطرهم فشعرت بوجود شخص ما خلفها فاستدارت بسرعه لتجده جاك ففزعت من رؤيته علي قرب منها 

جاك = اهدئي لم يكن قصدي ارعبك فقط رايتك تعتني بتلك الزهور الرائعه فاقتربت لاراهم 

اوامت تيا  براسها دون ان تجيبه 

جاك = هل انتي من زرع تلك الورود هنا ام ماذا 

تيا  بهدوء = نعم انه انا 

جاك = اووه اعتقدت ذلك فتلك الزهور الرائعه واللطيفه تشبهك كثيرا فهي رائعه مثلك واقترب ليلمس خدها بيده فابتعدت تيا  عنه قائله = ايك وان تتجراء علي لمسي مره اخري هل فهمت او ساخبر جاسم عن فعلتك 

اتت ريماس ف تلك اللحظه واقتربت قائله = اوه جاك انت هنا مرحبا وقبلته نظرت له تيا  بقرف واتجهت للداخل وهو يتابعها بنظراته 

ريماس وهي تضربه علي كتفه = ايه الغبي ماذا كنت تفعل ها هل لديك فكره عما سيفعله  جاسم بيك ان اخبرته هي 

جاك = هذا ليس خطاءي لكنه رائعه حقا محظوظ جاسم

ريماس بغضب = مابك انت لايوجد به شئ يجذب نهائيا انها فتاه اقل من عاديه اللعنه عليك انت ايضا ايه الغبي هيا هيا دعنا نرحل 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كان كلا من صالح وعثمان يجلسان بانتظار المشتري

فقاطعه سوال صالح الي عثمان = قولي معرفتش اي حاجه عن الااسمو رشاد ده

عثمان وهو يرتشف القهوه = لا مفيش اخبار زي زيك كدا هتلقي خاف وهرب برا سوهاج من خوفو بعد مافشلت العمليه 

صالح = لالا مظنش الواد ده هنا ف سوهاج بس فين الله اعلم 

قاطعهم صوت الخادمه وهي تخبرهم بوصول الشخص 

عثمان = خلي يدخل بسرعه واعمليلو قهوه 

دخل الرجل والذي يدعي بطارق وجلس بعد ان صافح كلا من صالح وعثمان 

تحدث عثمان قائلا = بص يااستاذ طارق احنا معنا شحنه كبيره من السلح ومن دوا .......

طارق = والهي ياحاج عثمان انا مستعد اخد البضعه كلها وبسعر الاتطلبو بس تامين توصيل الشحنه عليكو 

قاطعه صالح قائلا = ازاي ده لا طبعا احنا عليا نسلمك الشحنه وانت تامن وصلها بمعرفتك 

انتصاب طارق واقفا = والهي ده اللعندي وفكرو وقولولي انا مستني الرد عن ازنكو 


تحدث عثمان ل صالح = الفرصه دي مش هتجلنا تاني ياصالح الرجل. قال هيخد كل البضعه وبسعر الانطلبو 

= ايوا بس توصيل البضعه ده ف خطوره 

=وللهي فكر وعرفني وانا مستني ردك ياصالح 

واقف صالح وصافح عثمان وغارد المنزل 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل ف سوهاج 

كان سامر يجلس وبين احضانه تلك الفتاه المجهوله 

كانت الفتاه مرتعبه من ان يعرف سامر بخروجهه دون اذنه قاطع الصمت

الفتاه = هو انت ناوي علي اي ياسامر 

= ناوي علي اي ف اي 

= قصدي يعني اخرتي اي هفضل محبوسه هنا لامتا انت مش وعداتني انك هتخليني اخرج من سوهاج 

= هو انتي مبتبطليش زان كتير كدا لي 

= اوووف ماتريحني ياسامر 

= فتره كدا وهظبط موضوع سافرك بس مش دلوقت وقبل ان تتكلم قطعها سامر وهو يغوص معها ف بحر من الزنوب والفجر ****


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ذهب علي الي منزله فوجد اضاءه المنزل مشتعله = اي ده هو مش انا طافي النور قبل ماانزل 

وفجاءه ظهرت فتاه من خلفه لتفزعه قائله بصوت مرتفع = عليييي عااااااااا

علي وهو يقذف بفزع = اي ف اي ف اي بيحصل عفريت 

روجيدا وهي تضحك بشده = هههههههه يخربيتك هههههه مسخره اي ياض انشف كدا يالول 

= يابنت المجنونه فزعتني واحتضنها بشده  انتي جيتي امتي ولي معرفتنيش انك جايه 

= جيت امتي من الصبح ولي مقولتلكش حبيت اعملهلك مفاجاءه من اختك حبيبتك 

= دي احلي مفاجاءهف الدنيا اقعدي بقا واحكيلي عملتي اي ف كليتك طمنني 

= عيب عليك امتياززز يابني كالعاده طبعا 

= ايوا بقا هي دي اختي 

روجيدا ل علي = هاااا وانت عامل اي وجاسم عامل اي ياعلي مش مصدقه ان ادم بجد مات اكيد جاسم زعل اوي ده كان بيعتبر ادم ابنو مش اخو 

علي بتنهيد = اقولك اي يا روجي بس جاسم حياتو. تقلبت من كل نحيه هحكيلك كل ده بعدين بس دلوقت اللاقدر اقولهولك ان جاسم اتجوز مرات ادم الله يرحمو 

= اي ازي كدا لا ده الموضوع كبير بقااااا 

= معقد جدا قصدك ياروجي المهم قومي نتعشا وبعديت نكمل كلامنا بكره لم ترتاحي شويه اول يلا 

= اشطا ماشي بس هتحكيلي مين مريم دي هااااا 

علي باستغرب = انتي تعرفي مريم منين 

= فاخرجت دفتر مذاكرته قائله = عرفت من هنا 

= انتي يابت ازي تقراي من غير اذاني كدا هااا 

= ههههه يامعلم والهي ماقراتها ده الصفحه كانت مفتوحه وقراتها الجو الجديد صح 

= ههههه قومي ياام لسانين نتعشا اول وبعدين نتكلم يلا 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

كانت والدت تيا  وشقيقتها ف القصر لزيارت تيا 


تيا  وهي تنظر لاختها فهي هادئه علي غير طبيعتها = مالك يامريم في اي يابت ساكته مش عوايدك 

مريم وهي تنظر لوالدتها = مفيش حاجه ياتيا  انا قلقانه بس عشان النتيجه وكدا 

= ياسلام وده من امتي ده سامعه يا ماما قال اي قلقانه من نتيجه 

امل بابتسامه مصتنعه = ايوا شوفت 

كانت مريم تشعر بانه تختنق ولا تستطع الكدب علي اختها اكثر فاستاذنت وخرجت لتتجول ف الجنينه 

نظرت تيا  الي والداتها = ف اي يا ماما انتو مخبين عني حاجه 

= لا يابنتي مفيش حاجه كلو تمام 

= يوووه ماتقولي بقا يا ماما ف اي من امتي بتخبي عني 

امل وهي تشعر بالاختناق وتبكي = وقصت علي ابنتها كل ماحدث 

تيا  بخضه = معقول ياماما وازي تخبي عني كل ده ومتحكليش هو انا مش بنتك 

= يابنتي محبتش اشيلك الهم معيا 

= اي الكلام ده ي ماما هو المبلغ ده كم 

= 150الف 

تيا  بصدمه = 150 الف طيب متقلقش ي ماما انا هتصرف متشليش هام 

واحتضنتها ولا يعلمو ان هناك اعين تراقبهم وتستمع الي كل حديثهم نعم انه جاسم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&

نزل جاسم للاسفل فوجد مريم بالحديقه 

جاسم بمداعبه = وانا اقول القصر منور لي 

مريم بابتسامه باهته = شكرا ياابيه جاسم 

= امممم مالك كدا اي الهدوء ده مش عويدك يعني 

= لا ابدا بس قلت اريحكو من لساني شويه 

= مضايقه بسبب موضوع الشكات مش صح 

مريم بصدمه = هو انت عرفت منين 

= سمعت تيا  ومامتك وهما بيكلمو متقلقيش يمريم انا هتصرف مش عايزك تقولي لتيا  او لمامتك اي حاجه اتفقنا ودلوقت احكيلي مين الرجل ده اسمو اي؟

قصت مريم لجاسم كل ماتعرفه عن ذلك الرجل وف تلك الاثناء نزلت تيا  ووللداته فوجدو مريم وجاسم يجلسون بالجنينه ويتحدثون ويضحكون

تيا  لمريم = الحمد لله ضحكتي ياختي كدا اطمنت عليكي 

= ههعهه اه طبعا مش مع ابيه جاسم لزم اضحك 

والدت تيا  = طب يلا يامريم تاخرنا علي البيت عن ازنكو 

جاسم = تفضلو السائق هيوصلكو 

= تسلم يابني 


تيا  وهي تقترب من جاسم = انا عايزه اتكلم معاك 

= مفيش بينا كلام وتركها ودخل الي للقصر 


تعليقاتكو

بقلم Omnia Ayman ✍


تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع