رواية ضحيه الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم أمنيه أيمن
رواية ضحيه الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم أمنيه أيمن
اشرقات شمس الصباح واخذت اشعتها الذهبيه تتسلل لتعلن عن بدء يوم جديد
ف احدي محفظات مصر وتحديدا سوهاج ف قصر حسين الجراحي ****
دخل ادم الي احدي الغرف ليجد الجميع جالس يتناول الافطار :صباح الخير علي الجميع
حسين :صباح الخير ياادم عايزك بعد الفطار تطلع مباشر علي المصنع وتتابع النقاله الجديده ومش عايز اي غلطات ياادم سامعني
حاضر ي بابا متقلقاش كلو هيببقا تمام
تحدثت منيره قائله : اومل تيا مراتك فين يادم منزلتش تفطر معنا ل وقبل ان تكمل حديثها كانت تتجهه نحوهم بجمالها البسيط المعتاد بابتسامتها الساحره قائله : مين بيسال عليا نا جيت اهو
ضحك الجميع ثم اتجه حسين بكلامه لادم نا ماشي يادم تعال وصلني ف طريقك للمصنع
ادم : ماشي يابابا يلا عن اذنكو
ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف لندن
يطرق احد الموظفين الباب فياتي صوته الرجولي والشديد قائلا ادخل
احمممم : صباح الجير ي جاسم بيه
جاسم بثبات ؛ صباح نور هاااا عملتو اي ف ورق منقصه الجديده
كلو تمام يافندم ومش ناقص غير توقيع حضرتك علي والحاج حسين اتصل وبيبلغ حضرتك ان فونك كان مقفول وان تتصل بي اول ماتوصل الشركه
جاسم : طيب سيب الورق امضي وروح انت ع شغلك
امسك جاسم الهاتف ليخطب والده فجائه الرد
ولله الواحد لو عاوز يوصلك ي جاسم بي يخد ميعاد قبلها ب اد اي
جاسم بقليل من المرح : وحنا نقدر ي حسين بيه الشركه وصحابه تحت امرك اومل الواد ادم فين كدا مختفي لي من بعد ماتجواز وهو منفض خالص
حسين بنبره صرمه : وانت لو همك اخوك اوي كدا منزلتش لي تحضر فرحو وتكون جنبو
جاسم بنبره حاده : بابا لو سحمت رجعه تاني سوهاج مش هيحصل وخلينا نقفل الموضوع ده عن اذنك عندي شغل خالي بالكو من نفسكو سلام
تنهد جاسم وشارد قليل بحزن
ء-&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف محافظه سوهاج فيلا صالح الراجحي
كان يتكلم بغضب جامح الي احدي رجاله قائلا :يعني اي البوليس طاب عليكو اي الجنن ده ازي ده حصل صفقه سلاح ب2مليون تضيع كدا عشان غباءكو
الرجل بخوف من غضبه : ياصالح بيه احنا ملناش زنب فجاءه لقينا حكومه محصره المكان وك
قاطعها صالح بغضب بس اخرس خالص غوى من قدمي غور تحدث لنفسه قائلا : اكيد حسين الراجحي هو ورا الاحصل ده طيب ي حسين وانت الاقلت ياشر اشتر والبادي اظلم ي اخوي
ف مصانع سوهاج تحدث ادم الي والده الذي كان شاردا قائلا : بابا كلو تمم الحكومه من شويه وقفت السلاح ان يخش سوهاج
تحدث حسين قائلا : طب الحمد لله نا عارف دلوقت ان صالح هيتجن بس نا مش هسمحلو يعمل كدا ابدا
ادم بابتسامه : ربنا يهدي ي بابا المهم انت مالك كدا سرحان ومش عجبني في اي
لا مفيش تعبان شويه من الشغل ومن جاسم اخوك
تنهد ادم قائلا : معلش ي بابا مانت عارف جاسم الاحصل برده مكنش قليل علي خصتا ان مقدرش يخد حقو وانت منعتو فمكنش قدمو غير ان يسافر وينسي الدم
حسين بتنهد حزن : ربنا يصالح حالو ويبعتلو الاتنسي قلبو كل الحزن
طب يلا بقا عشان نروح نتغدا فاتهم قعدين مستنينا
تيا وهي تقطف بعض الزهور متحادثه الي الخادمه سميره : خدي ي سميره المياه اهي كدا الورد خد كفيتو من مياه دخلي جوا
اوامت سميره براسها بابتسامه ودلفت الي الدخل
وف اثناء انشغل تيا بالورود جاء احدهم من خلف ليحاوط خصرها بحب
تيا بخضه : حرام عليك ياادم خوفتني مش تعمل صوت
ضحك ادم : ههههه انتي الاقلبك خفيف اوي وبعدين تفتكري مين يقدر يعمل كدا غيري يعني هاااا ده نا كنت ادبحو
ضحكت تيا قائله : اه طبعا وبعدين يلا كفايه كلام خلينا نروح نتغدا نا جوعت يلا
ء////////////////////////////////
ف شركه الراجحي ف لنداان
كان جاسم جالس شارد الزهن حينما دق الباب فاذن للطرق بالدخول
علي وهو يدلف بمرح : جاسم باشا ممكن تقوم بقا عشان نا جعان وعايز اروح اكل ومش عايز امشي من غير صاحب عمري
جاسم بضحكه : ده علي اساس بقا ان انا الامجوعك مش صح وبعدين من متا ده انت هتصيع عليا ولا اي
علي بتشتت : احم احم دايما قفشني كدا طيب ياسيدي بصراحه بقا ريماس طالبت تشوفك فانا قلت نروح نتغدا سوا وتشوف عايزه اي
جاسم بتافف : وبعدين بقا ي علي قلتلك انا مبحبهاش ومفيش بيني وبينها غير صداقه ولو استمر وضع كدا حتي صدقتنا هنهيها
تكلم علي بضجر : وبعدين يعني ي جاسم لامتا لامتا هتفضل قفل قلبك كدا لامتا هتفضل مانع نفسك من ان تدخل ف علاقه خلاص ياجاسم خلاص اميره معتش موجوده من سنين فوق بقا
صدم جاسم من كلام علي من ثم ذهب وتركه نادما علي ماتفوه به وجرح قلب صديق عمره لكنها الحقيقه ولا بد من تقابله ......
بقلم Omnia Ayman ✍
ضحيه الحب
اابارت الثاني
ف باريس. وخصتا عند البحر الهادئ
يجلس جاسم وهو شارد يفكر بكل ماحدث مرت 3 سنوات من وقت ترك سوهاج ولكن حتي الان لازل الماضي يلحقه تنهد قليلا بحزن واخرج من جيبو صوره وتحدث بحزن انا عمري مانسيتك ولا هنساكي ولو مر سنين
falsh back (عوده للماضي
جاسم وهو يحاوطها بحب هااا قوليلي بقا ياستي عملتي اي ف الامتحان واوعي تقوليلي ان كان سهل ومياه وبعدين بنتفاجاء وضحك بصوته كله
روما بغضب : جاسم متتريقش عليا وبعدين ده بيبقا ظلم لكن نا بكون حاله كويس جدا ومش بعرف لي بيسقطوني
جاسم وهو يضحك بسخريه :طيب طيب مصدقك المهم بقا انك وحشتني جدا
روما بابتسامه خجل : وانت اكتر هو حنا مش هنتجوز بقا هفضل كل شويه استني دراستي تخلص جاسم وهو يقبل يدها بحب :هانت كلها كم شهر بس وتبقا معيا ع طول ونظر لبعضهم بحب
(عوده الي الوقت الحالي )
تنهد جاسم ونظر الي الصوره للمره الاخيره ثم وضعها بداخل سترته مره اخره وتوجهه الي الشركه
ء/// //////////////////
ف قصر حسين الراجحي
ادم يابني الله
ادم بخضه :اي يا بابا ف حاجه
حسين : لا ابدا بقالي ساعه بكلمك بس وانت ف دنيا تانيه بقولك انزل بكره بدري وقبل المصنع تروح للمحامي يخلصلي اوراق فض الشراكه مع عمك صالح
ادم بدهشه : اي الانت بتقولو ده ي بابا انت كدا بتقيم حرب بينا وبين عمي
حسين بصرمه : اعمل الاقلتلك علي من غير كلام كتير يلااااااا
ادم بمضض : حاضر ي بابا نا هطلع انام عن ازنك تصباح ع خير
وانت من اهلوووو
*********
دخل ادم الي غرفته فوجدها ترتب السرير وبمجرد ان راته ابتسمت له بحب وبدله الابتسامه
ايا وهي تقترب من ادم : مالك ياادم فيك اي من ساعه ماطلعت من تحت وانت مضايق
ادم : مشعرف يفرح بابا غريب اوي وبطلبو بفض الشراكه مع عمي صالح بيفتح نار علينا كلنا
ايا وهي تطمئنه: كل حاجه هتبقا كويسه ياادم متقلقش
نظر ادم اليها ثم تحدث بحزن قائلا : انا اسف ي تيا عارف ان مش قادر اخليكي مبسوطه ورغم ده كلو انتي عمرك ماتخلتي عني ولا سبتني وعارف ان مش قدر اديكي كل حقوقك زي اي زوجه ونظر الي الارض بحزن
تحدثت تيا بحب قائله : انت عندي بالدنيا ومش عايزه حاجه طالما نت جنبي انت كفايه عليا
نظر ادم اليها بعشق ثم اقترب منها وقبلها بحب ربنا يخليكي ليااااا يافرح
ء-////////////////////////!
ف منزل صالح الراجحي
نظر الي ابنه سامر بغضب لعودته ثمالا
والله عال جيلي وش الصبح وسكران وبتطوح كمان
فوزيه بترجي :، خلاص والنبي ي حاج سيبو دلوقت يطلع ينام والصبح تتكلمو
صالح وهو يوجهه نظرتو بين زوجته وابنه مانتي الابوظتي كدا بدلعك جتكو داهيه تخدكو
توجهت فوزيه الي سامر وساعدته للنهوض الي غرفته وقد غطا ف سبات عميق بمجرد وصوله الي سريره
&&&&&&&&&&ء&&&&
ف شقه ف لندن اقل مايقال عنها انها ف غايه الفخامه ولكنها ايضا بغيه الكئبه بالوانها المنطفئه
كان جاسم جالس بغرفته عندما اته اتصال من ريماس تافف واجاب : مرحبا ريماس ما الامر
ريماس برقه وبلغه انجليزيه : مرحبا جاسم اين انت لماذا لم تاني الي النايت نحن هناك وبانتظارك
تنهد جاسر قائلا : اعذرني لكنني لن اتي يجب ان اذهب غدا للعمل الي اللقاء واغلق الخط دون سمع ردها
للتحدث الي احد اصدقاءها والذي يدعو ب جاك
اللعنه عليك جاسم الي متي سوف احاول جذب انظارك بينما هو لايعطني اي اهميه
ضحك جاك وهو يقترب منها قائلا : لا عليكي حبيتي انه رجل لايفهم حقا كيف له ان يجاهل هذا الجمال ضحكت ريماس بصخب : انت محق جاك انه جاهل حقا لكنني ساجعله خاتم باصباعي وستري هذا
ء///////////////////////////
ف الصباح مع شروق الشمس. الذهبيه بانعاكس جمالها علي مدينه سوهاج
بمنزل صالح الجراحي& تحدث صالح الي ابنه الذي كان جالس يتناول فطوره قائلا : الباشا صحي والله عال
تافف سامر بغضب قائلا : وهو يتحدث الي امه قائلا ماما اعمللي مكرونه نهارضه
فوزيه : حاضر ياضنايا الانفسك في
صالح وهوو يتحدث بغضب : والهي مانت نافع ياشملول امك شوف ادم ابن عمك اكل نص السوق ورجل يعتمد علي وانت مابتتغيرش ابدا وتركهم ونهض
سامر بغضب ف نفسه : ادم وجاسم زي ماعرفت تخلص منك ي جاسم واحرق قلبك هعرف تخلص من ادم كمان بس الصبر
***********
ف منزل حسين الراجحي
كان الجميع جالس يتناول طعامه بصمت الي ان قطع هذا الصمت صوت ادم وهو يقول يلا الحمد لله انا شبعت هروح عشان اتابع المصنع بقا
اوقفه حسين قائلا متنسش الاقلتلك علي ياادم
ادم بغضب : برضه يابابا مصمم
منيره وهي تتحدث متنقله نظراتها بين زوجها وابنها : هو اي ده
قاطعه حسين متجهه ببصره الي ادم : اتفضل ياادم ومتنسش تعمل الاقلتلك علي
حاضر يابابا عن ازنكو
قطعته تيا قائله : ادم استني نا هروح لاهالي نهارضه شويه اشوفهم
ابتسم له قائلا : ماشي ياحبيتي روحي وخدي بالك من نفسك ونا هعدي باليل اخدك وقبلها من جبينها ورحل
ف مكتب المحامي اخبره ادم بان يقوم بالاجراءت اللازمه لفض الشركه بينه وبين عمه وبالفعل تم كل شئ
&&&&&&&&&&&&ء
عند جاسم كان مازل نائما عندما رن هاتفه استيقظ لينظر الي اسم المتصل انه ادم
اجاب جاسم باشتياق : اهلا بالعريس الامن يوم ماجوز وهو ناسيني
ادم بمرح : ههههه ياكبير هو انت تتنسي برضه عامل اي ياجاسم وحشتني اوي
وانت كمان ياادم وحشتني اوي وماما
ادم بحزن : طب مش. ناوي ترجع بقا ي خويا كل حاجه وحشه ف غيابك ٣ سنين ياجاسم امتا بقا هترجع واكمل بقليل من المرح ولا انت مش ناوي ترجع تشوفني غير ف جنازتي ياعم
قطعه جاسم بصرامه وغضب : بعد الشر عليك ي حيوان انت عارف كويس ان مش هرجع تاني المهم ف اي بقا ف غيابي
تنهد ادم وحكي لاخيها كل ماحدث حتي قرر ابيه بفض الشراكه " وبس ياجاسم ابوك بيولع للدنيا كدا عمك لم يعرف مش هيسكت "
جاسم بلا مبالاه : بالعكس كدا صح
اجاب ادم بسرعه: طب نا مضطر اقفل دلوقت ي جاسم وهرجع اكلمك تاني سلام ياخويا
ونهض من الفراش واتجه للمرحاض لياخذ دش وبعدها يقوم بتبديل ثيابه وينظر الي المراءه بثقه كالمعتاد ويرحل متجه الي الشركه
وصل جاسم الشركه ليقطع طريقه علي وهو يعتذر منه عن ماتفوه به تلك اللياله
جاسم بلامبالاه : تمام ياعلي ولا يهمك المهم دلوقت هاتلي ملف منقصه عشان ارجع اخر مره
اقترب علي منها فجاءه واحتضنها ثم تركه ورحل تفاجاء جاسم قليل بفعلته لكنه ابتسم علي صديق عمره فعالي وجاسر اصدقاء من طفولتهم كم انه عندما قرر السفر الي لندن لم يتركه علي وسافر معه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&ء
ف فيلا صالح جاء سامر الي ابيه والغضب يعتلي
شوفت اخوك فض الشراكه الابينا
صالح بصدمه وهو ينظر الي ابنه: بتقول اي ازي ده وامتا
سامر بصوت مرتفع نهارضه بس نا مش هسكت واللعب المره دي هيبقا علي طريقتي انا ثم نظر كلا منهم الي الاخر ف شر ممزوج بغضب
تري ماذا سيفعل الشياطينن سامر واباها
ماالسر وراء سافر جاسر الي لندن
مالسر ف حيات تيا وادم والذي جعله حزين
وماهو القادم علي كلا من ابطالنا
البارت الثالث
ف بيت اهل تيا
تحدثت امل والده تيا لابنتها قائله : واحشني ياتيا يابنتي والهي
تيا وهي تبتسم :وانتي اكتر ياماما والهي النهارضه قلت لادم ان هجي اشوفكو شويه واقعد معكو فقالي خليكي ونا هبقي اجي اخدك
سالتها امها بتركيز عامله اي مع ادم مبسوطه معه
الحمد لله ي ماما ادم كويس جدا ومش مخلني محتاجه حاجه وطيب
نظرت اليها والداتها : طب وهتجبولنا حته عيل متا بقا
تغيرت تعبيرات وجهه تيا الي القلق ولحظت والداتها هذا فسالتها بقلق : مالك ي تيا في اي
=هااااا لا مفيش ي ماما بس نا وادم مبقلناش غير شهر مجوزين ونتي بتسالي ع خلفه لسه بدري
=بدري اي بس كلها كمان شهر وتسمعونا خبر حلو ان شالله*******
قطعه حديثهم دخول مريم وهي شقيقه تيا الاصغر تبلغ 18 عاما ف اولي سنه من كليتها
مريم بمرح : ي اهلا ي اهلا العروسه عندنا وانا اقول برضه ريحه اكل حلو ف بيتنا لي
ضحكت تيا بشده بينما نكزت امل مريم قائله : ماتتلمي ياام لسانين الايسمعك يقول مبناكلكيش
=هههه ي ستي بنضحك مع البت يخراشي عليكو امهات فصيله
نهضت امل وهي تضرب ابنتها ف كتفها
مريم بصراخ :اه ايد ام دي ولا ايد لاعب مصارعه يخرابي علي ايدك يام تيا
= هههههه تعالي اقعدي قوليلي عامله اي ف كليتك
= تمم وميه فل وعشره كمان اه يتيا لو شوفتي المزز الافيها اي ده
نكزتها تيا ببعض الغضب :بس يابت تلمي نتي رحه تتعلمي ولا تتمرقعي
= اي الانتي بتقولي ده ياتيا مكنش العشم رحه تمرقع طبعا هههههه
قطعت امل ضحكتهم وهي تخبرهم بان الطعم جاهز
ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف شركه الراجحي &
طرقت ع باب مكتب جاسم فامره بالدخول تحدثت السكرتيره بهدوء : استاذ جاسم ف واحده برا عايز تشوف حضرتك بتقول ان اسمها ريماس
زجر جاسم بضيق : طيب ١٠ دقايق ودخليها يارنا
امرك يافندم ****
وبعد قليل دلفت ريماس الي داخل مكتب عز بابتسامه شديده وهي تقترب لتقبله
مرحبا جاسم اشتقت لك كثيرا
=مرحبا ريماس ما سر هذه الزياره العجيبه
=اوووه قلت لك من قليل ان اشتقت اليك كنت افكر ان نذهب ونتناول القهوه معا مارايك
لا انا لدي اجتماع هام ثم نظر الي ساعته اه انظري الوقت تاخر والان وقت اجتماعي ارك لاحقا ريماس وداعا وخرج من مكتب دون النظر اليها
ريماس :ستكون زوجي ياجاسم وسنري وغدرت المكتب
ء&&&&&&&&&&&&&&-&&--
ف سوهاج
كان ادم يتحدث الي العمال ويخبرهم بمايفعلو وف تلك الاثناء جاءه اتصال
اجاب : الوووووو
=استاذ ادم الراجحي انا من مستشفي ... ميعاد حضرتك نهارضه الساعه 7
اجابها ادم بهدوء : تمام شكرااااا
وتنهد قليلا وهو يفكر ف ما ستكون النتائج ثم ذهب الي والده وطرق الباب ودخل بعد سمع ازن والده بدخول
حسين : هااا ياادم خلصت شغل.
ادم وهو يجلس : اه يابابا انا جيت اقول لحضرتك ان مضطر امشي دلوقت عشان اشوف واحد صاحبي
حسين دون ان ينظر اليه : ماشي ياادم تقدر تمشي ونا كمان شويه وهروح
تمام يا بابا عن ازنك ....
دخل ادم الي الدكتور وانتظر نتائج الفحوصات التي اجره
تحدث الدكتور الي ادم بهدوء : نتائج قدمي بتقول ان ف امل كبير للعلاج والشفا ياادم بيه وان شالله مع متابعه والعلاج ف خلال شهر بالكتير هتقدر تعيش حياتك بصوره طبيعيه جدا الحادثه كان ليها تاثير كبير بس كمان نسبه الشفا كبيره
نظر ادم الي الطبيب بامل : واخبره بانه سيتابع العلاج وشكره واتجه الي منزل اهال زوجته والامل بداخله بانه سيجعل حياته معها بصوره طبيعيه وسينجبو الكثير من الاولاد...
ء$$$$$$$$$$$$$
عند سامر وصالح كانو يتحدثون عن مافعله حسين ويفكرون ف طريقه للانتقام منه ومن ابنه
فاخبره سامر بان يترك الامر له وهو سيجعلهم يندمون علي تحديهم لهما ابتعد سامر قليلا عن والده واخرج هاتفه وتحدث الي شخص ما
سامر = هاااا قوليلي اي الاخبار
االمتصل =..... .....................
سامر = تمام خليكي متابعه كل حاجه بتحصل وتعرفني اول باول سامعه سلام
وعاد الي والده وبداخله يفكر كيف سيتخلص من عمه وابنه الصغير وكي يضمن عدم وجود اي عائق فيجب عليه تخلص من جاسم ايضا ان فكر ف العوده مره اخري ....//
اتجه ادم الي بيت اهل زوجته ودق الباب ففتحت لها شقيقه زوجته المحبه الي قلبه فقالت بمرحها المعتاد جوز اختي حبيببي مش مستحمل بعد مراتو وجاي يخدها بسرعه
قهقه ادم علي طريقتها وجذبها من اذنها بخفه قائلا : مش هتبطلي لمضه بقا يامريوم وف تلك الاثناء جاءت تيا لتري زوجها يدعب اختها بمرح لتقطعهم قائله
ادم انت جيت كويس انا كنت لابسه ولسه هتصل بيك
=يلا ياحبيتي اومل ماما فين
اجبتها مريم بسرعه انها نامت منذ قليل فوداعا مريم ورحلو الي بيتهم
ء***************
ف لندن وتحديدا ف النايت كلاب
كانت تجلس ريماس بصحبه جاك وهما يتحدثان ويضحكان بصخب الي ان جاء جاسم وعلي فابتعدت ريماس مسرعه الي جاسم لتعانقه قائله
ماهذا واخيرا جاءت الي هنا هيا نرقص ارجوك
وجذبتها رغما عنه الي ساحه الرقص وهي تتمايل وتقترب منها باغراء
فابتعد جاسم قائلا : تعبت ساذهب الي الطاوله وانتي اكملي رقص انظري جاك ها مارايك ان تكملي معه وذهب وتركها
تحدث علي الي جاسم : اي انتو لحقتو ترقصو يابني
جاسم وهو يمسك كاس ف يده : فكك دي لزقه اوي وبعدين انا جاي اريح دماغي مش تعبها ب ريماس ورفع كاسه ليشربه جرعه واحده
ف بيت حسين &
كانت تيا تتململ ف فراشها غير قادره علي النوم فهي تشعر بان شئ مريب سوف يحدث تنظر الي ادم النائم بجواره وتشعر بغضه ف قلبه فنهضت لتتوضاء وارتدت اسدالها وصلت ركعتين لعلها تهدء قليلا وخلدت الي النوم وهي تدعو الله ان يبعد عنهم الاذي ويحافظ زوجها فهي تحبه لا بلا تعشقه
واشرقت شمس يوم جديد بنورها الساطع علي ابطالنا لتبدء احداث جديده **
نهضت تيا من الفراش فلم تجد ادم بجاوره فخمنت انه بالاسفل فنهضت وارتدت ملابسها ونزلت لتناول الفطور معهم
تيا بابتسامه : صباح الخير
الجميع : صباح النور
ذهبت وجلست بجانب ادم
فتحدث حسين وهو ينظر الي ادم قائلا : اعمل حسابك ياادم ان هنعمل حفله صغيره ف حديقه القصر
ادم باستغرب حفله امتي ولي يا بابا
قاطع حسين اسالته وهو يخبره بانها حفله ليعلن فيها ان ادم هو رئيس مجلس. الشركه بدلا من ابيه وانه ايضا سيقوم بكتابه جميع الاراضي والشركات باسمه للتصرف فيها كما شاء ********"
صدم الجميع من قررو ولم يقل صدمه ادم عنهم
منيره وهي تنظر لزوجها : ازي الابتقولو ده ياحاج طب وو جاسم
حسين بصرمه ؛؛ جسم مش هيرجع هنا تاني انا عارف وبعدين شايفني مت وبقسم ميراثي الكلام ده مؤقت لان ادم دلوقت هو الاهيبقا مسؤال عن كل حاجه
ثم نظر الي ادم وتيا المصدومين قائلا : الحفله بعد بكره ياادم وانتي ياتيا ي بنتي اهتمي بكل حاجه مع منيره والخدم
تيا بهدوء عكس الرعب التي دب باوصلها : حاضر ي بابا
ثم تركهم وغادر ******
بينما نظرت تيا الي ادم بنظرتت قلق وخوف هي لا تعلم سببها
ياتري اي الامستني عائله الراجحي؟
خوف تيا سببو اي ؟
جاسم فعلا مش هيرجع تاني سوهاج او ان القدر لي راي اخر ؟
بقلم Omnia Ayman ✍
اابارت الرابع
ضحيه الحب
ف منزل حسين الجراحي
كانت تيا واقفه مع منيره ف المطبخ وهي بتفكر ف الاجاي وخوفها الامبيفارقهش وشهقت فجاءه وهي بتقطع الاكل جرحت صبعها
منيره بخضه : ف اي ياتيا
ي بنتي يالهوي عورتي ايدك كدا ي بنتي دماغك فين
= لا بسيطه ي ماما مفيش حاجه هروح اربطها ورجعلك وخرجت من المطبخ ثم مرت امام هذه الغرفه المغلقه من وقت رحيل جاسم وتذكرات جاسم ذاك الذي لم تراه حتي الان ورحلت
ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف لندن وبتحديد ف منزل جاسم //
كان جالس علي الاريكه وهو يدخن ويفكر ف الماضي
flash back (عوده للماضي )
كان جاسم يجلس امام البحر عندما جاءت اليه اميرته بفستانها التي يجعلها تبدو كطفله ف العاشر من عمرها وجلست وهي تتابع بمرح احم احم ممكن تفهمني سرحان ف البحر لي هو محدش قالك ان مش مسمحولك تسرح غير ف القمر الاهو انا يعني
قهقه جاسم علي كلامها : طب مانا ببص للبحر وسرحان ف القمر فعلا وظلو ينظرون الي بعضهم بحب حتي قطعهم صوت بائع غزل البنات
نظرت روما اليه ثم وجهت كلامها ل جاسم طب يلا القمر بتاعك عايزه من ده // بس كدا القمر بتاعي يامر
واشترلها كل غزل البنات وظلو بضحكون سويا
(عوده الي الحاضر ) back.
قطع شروده رنين هاتفه فتنهد واخرجه ليجيب بصوته الثبات المعتاد الو ياعلي خير
علي : اي ي جاسم انت فين الاجتماع فضل علي نص ساعه متتاخرش
جاسم بهدوء : تمم عشر دقايق وهبقا عندك سلام
ونهض ليبدل ملابسه ويذهب ليتابع اعمله
وصل جاسم الي الشركه ف خلال عشر دقائق فمنزله قريب من الشركه توجهه علي نحوه وهو يقول
صباح الخير ياجاسم
= صباح النور هااا كلو وصل الاجتماع
= ايوا يلا عشان منتاخرش عليهم وبمناسبه الشركه نصها مصريه ونصهم من لندن يعني الكلام كلو هيبقا بالانجليزي
= اوك
ء*************
ف بيت عثمان الهواري ؛؛ وهو اكثر الاعداء لعائله الجراحي
الخادمه موجهه حديثها لعثمان : ف ناس برا عايزه تشوفك ياحاج
= ناس مين دول ؟
معرفش مرضيوش يقولو تحب امشيهم
= لا دخليهم
جاء صوته الي عثمان وهو يقول : ازيك ياعثمان بيه
هاب عثمان وقفا بغضب بتعمل اي هنا يا صالح ياجراحي انت وابنك
صالح بهدوء : انا جيلك ف كل خير انا وانت دلوقت مصلحتنا واحده
عثمان بسخريه : ومصلحه اي دي الاتبقا واحده بيني وبينك يابن الجراحي
صالح بخبث : حسين اخويا
=هههههه حسين اخوك يااااه ودي لعبه جديده بقا ولا اي
صالح : لا نت عايز تنتقم منو عشان شغلك وانا عايز انتقم منو عشان نفس السبب تبقا مصلحتنا واحده ولا
نظر اليها عثمان هو وسامر الذي كان يقف بجواره ملزم الصمت
عثمان وهو يمد ايده ل صالح : طبعا تبقا واحده وهي دي عايزه كلام
ف مصانع سوهاج &
ادم موجها كلامه ل زياد صديقه. :مش عارف يازياد بس مش عجبني الا بابا بيعملو ثم ان الشركه وكل حاجه جاسم لو حق فيها زي بظبط
زياد وهو يربت علي كتفه : ي عم ابوك عارف هو بيعمل اي كويس صدقني وكلو هيبقا تمام صدقني بطل تشاؤمك ده
=ان شالله احم بقولك يازياد صحيح انا بدات اتابع مع دكتور
زياد بدهشه : دكتور اي
=دكتور عشان الحادثه الاحصلت معيا وهو ادني امل كبير جدا ان مع علاج هرجع طبيعي تاني
زياد بفرح وهو يحتضن صديقه : اخيرا قتنعت ورضيت ان شالله كلو خير ياصاحبي انا حاسس كدا
ء&&&&&&&&&&&&&&&
نرجع ل لندن &
خرج جاسم من الاجتماع هو وعلي وهو يخبره بكل التفاصيل وتوجهه الي مكتبو واتصل ب ادم
الرد : اهلا جاسم بي بيتصل بنفسو
جاسم = لا ياشيخ ده علي اساس انك الابتتصل مش انا هنستعبط صح
ادم = خلاص ياعم متزقش بضحك معك
جاسم = بتضحك ماشي يخويا المهم قولي اي الاخبار كلكو بخير
= متقلقش كلنا هنا بخير ومش نقصنا غير شوفتك بس
جاسم محول تغير مجاري الحديث= طيب والشغل اخبارو اي معك
ادم بتوتر لكن يجب ان يخبر اخيه وحكي ادم لجاسم كل حاجه حتي موضوع الحفله
سكت جاسم شويه وبعدين قال = طب كويس الف مبروك ياادم فرحت من قلبي انت تستهل ولزم تكون قد المسؤاليه
ادم بحزن :: نا والهي يا جاسم مش عارف اي قرر ده بس الااعرفو ان كل ده حقك اكتر مني وانت ال
قاطعه جاسم / بطل هبل انا وانت واحد وبعدين يلا هقفل دلوقت وهرجع اتصل بيك تاني خلي بالك من نفسك ومن كل الاف البيت سلام واغلق الهاتف
ف بيت جسين الجراحي &
منيره لتيا /.بقولك اي ياتيا انا هطلع ارتاح شويه لغيت مايج ميعاد العشا وانتي اكدي علي سميره انها تتصل بطابخين عشان حفله بكره
تيا بابتسامه : حاضر ي ماما متقلقش
وتوجهت نحو المطبخ تخبر سميره بكل المطلوب وطلعو اوضتها ترتاح هي كمان وغطت ف نوم عميق
ف مكان كلو نار كانت تيا جوا النار وعامله تصرخ عشان حد يساعدها وفجاءه شافت ادم
تيا وهي بتصرخ ادم ساعدني ياادم النار هتحرقني ساعدني
= مقدرش ياتيا انا مش موجود عشان اساعدك انا وهم ياتيا
=لاياادم انت موجود ساعدني وفجاءه اختفي ادم
ودخل وسط النار شخص تاني ومد ايدو لتيا وقالها ؛: امسكي ايدي ياتيا انا الاهساعدك وهطلعك من وسط النار دي وفضلت تبص علي مكان ادم لغيت مابقيت متاكده ان اختفي ومش هيرجع ومسكت ف ايد المجهول الاهيخرجها من النار
صحيت تيا من النوم وهي بتصرخ
= بسم الله الرحمن الرحيم كابوس ده كان مجرد كابوس
دخل ادم ف تلك اللحظه بسرعه = تيا ف اي مالك بتصرخي لي
ارتمت بين احضان زوجها وهي تبكي وتتشبت به اكتر كانها خايفه يختفي
ادم = ف اي ي تيا مالك
=كابوس ي ادم كابوس وحش اوي
ادم بهدوء وهو يحضنها = هششششش اهدي مفيش حاجه نا جنبك اهو
ياتري مين المجهول الاخرج تيا من وسط النار ؟
اي القدر الامستني ادم وهيغير حيات عيلت الجراحي؟
اي هيكون مصير تيا ف المستقبل ؟
حفله بكره بدايه لادم ولا نهايه ؟
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق