رواية ضحيه الحب الفصل الخامس والسادس بقلم أمنيه أيمن
رواية ضحيه الحب الفصل الخامس والسادس بقلم أمنيه أيمن
البارت الخامس
ضحيه الحب
ف المساء كان الجميع جالس يتناول العشاء ف صمت الاان قطع هذا الصمت
حسين / ها كل حاجه جاهزه لحفله بكره يامنيره
= اه ياحاج كلو تمام ثم وجهت نظرها لتيا قائله و تيا ساعدتنا كتير وجهزت كل حاجه
= طب كويس جدا وانت ياادم بكره تحاول تخلص كل شغلك بدري مش عايز تاخير مفهوم
= حاضر ي بابا وعام الصمت ف المكان من جديد لا يعلمو بان هناك اعين تراقبهم لتحاول حياتهم الي جحيم
&&&&&&&&&&&
ف بيت صالح الجراحي كان جالسين ف يتناولو الطعم عندما اعلن هاتف سامر عن اتصال فابتعد ليتحدث
المتصل = .. ....................
سامر بغضب = والله عال يعني حفله بكره دي طلعت عشان ينقل كل حاجه باسم ابنو الاخبار دي اكيده ؟!
المتصل = ..................
سامر = طب تمام واي حاجه تحصل اعرف بيها فورا وايك حد يكشفك او يلحظ حاجه سلام
وعاد ليتحدث الي ابيه
اي رايك ف الااخوك بيعملو
= اخويا حسين عمل اي تاني
= اخوك ناوي يكتب كل حاجه لابنو لا وكمان هيسلمو اداره الشركه
صالح بصدمه /.بتقول اي
= الاسمعتو ودلوقت ان الوقت الاننفذ ف بكره لزم نتخلص من اساس العيله دي حسين الجراحي لازم يتقتل بكره
ونظر الي بعضهم ليعلنو بدايه الشر
-&&&&&&&&&&&&&
ف بيت حسين الجراحي
كانت تيا تشعر بالقلق كلما اقترب مواعد الحفل لاتداري السبب لكنه متاكده بان هذا الحفل لن يمرء عل خير ابدا دخل ادم بتلك اللحظه ليجدها شارده ومهمومه تحدث بهدوء
= مالك ياتيا
= مش عرفه بس مش مرتاحه عايزه بكره يعدي علي خير وبس بعد كدا هرتاح
احطها ادم ف احضنه ليطمئنها ان كل شئ سيكون بخير فاغمضت عينها وهي تتمني ذلك من صميم قلبه وتدعو الله ان لا يصيب احد مكروه
&&&&&&&&&&&&&&&&
ف لندن وف منزل جاسم كان جالس كعادته ينظر الي صوره معشوقته بحزن ويخبرها كم اشتاق لها ليعود الي الماضي
flash back
اخبر جاسم ابيه بانه يرد ان يتزوج
حسين بفرحه ودهشه = طب كويس جدا يابني ومين بقا حد نعرفو
= احم ايوا ي بابا
= مين دي يابني ماتقول
= انا بحب روما يابابا وعايز اتجوزها اول ماسنه تخلص
حسين بغضب = انت تجنتت روما تاني ياجاسم هو موضوع ده منتهاش
= مالها روما ي بابا انا مش فاهم اشمعنا روما لا يعني ولا عشانها مش مستوانا عمري ماكنت عرف انك بتحسبها كدا
= وعمري ماحسبتها كدا لكن روما لا ي جاسم لا
= لي لي لا اديني سبب واحد
حسين بانفعال وغضب = عشان روما تبقا .........
back (عوده من الماضي )
افاق من شروده وهو ينظر الي صورتها انا مش عارف لي بابا رفضك بس الامتاكد منو ان كان مخبي حاجه وقتها معرفتش اجبلك حقك سمحيني وتنهد بحزن ووضعي الصوره بجنبه واغمض عينه وغفا ف سبات عميق ********
كان جاسم واقف بين اماكن مخايفه جدا ووجد فتاه تجلس معطيه ظهرها وشعرها الطويل خلفها قترب جاسم منها وقبل مايشوف وشها صحي من نوم علي رن الموبايل تنهد بعمق واجاب علي متصل وهو علي
جاسم = الوووووو اي ياعلي
علي = مش خير ابدا ياجاسم الصفقه ورقها تسرق
جاسم بغضب = بتقول اي ازي ده يحصل وانتو كنتو فين نايمين علي ودنكو اقفل وانا جاي الشركه حالا
ونهض لتبديل ثيابه والتوجه الي مقر شركه الراجحي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف شركه الراجحي ف لندن ..///
كان الشركه منقلبه راسا علي عقب فالجميع يخشي عضب جاسم الراجحي ومتاكدين ان الموضوع مش هيعدي بسهوله
بعد قليل دلف جاسم الي الشركه وعلي وجهه علامه الغضب
= جاسم كويس انك جايت
= فين كاميرا مرقبه الشركه ياعلي
= متعطله لقينها متعطله يظهر الاعمل كدا عرف الشركه كويس
= طيب وريا علي مكتبي خليني اعرف مين الاتجرا علي سرقه جاسم الراجحي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف قصر حسين الراجحي
كان الكل يعمل لتجهيز الحفل وتيا تتابع الامر بهدوء
مريم من ورا تيا = انا جيتتتتتت
= تعالي يامريم معتش غير كم ساعه علي حفله كويس انك جيتي تساعدني شويه
= ايوا ياستي انتو جيبني تستغلوني ولا تاكلوني
= هههههه همك علي بطنك دايما كدا تعالي يااخرت صبري ام ناكلك عشان نعرف نستغلك وذهب الاثنان وهم يضحكان الي ان قطعهم جرس الباب
تيا موجهه كلامها لمريم : روحي يمريم المطبخ نا هشوف مين واحصلك
فتحت الباب لتتفاجاء ب سامر اول ماراها ابتسم بخبث
ازيك يابنت خالتي عامله اي
= احم الحمد لله خير ياسامر ف حاجه
= اخص عليكي بقا ابن خالتك وابن عم جوزك وكنت هبقا خطيبك ومتقوللش ادخل
تيا بغضب = مفيش رجاله ف البيت عشان تدخل ياسامر هتقول عايز اي
= انا كنت جاي ابارك لادم بس بم انو مش هنا ابقا اباركلو بعدين بقا يلا عن ازنك يااااااا بنت خالتي
اغلقت الباب بغضب وشعرت بالخوف اكثر عندما رات سامر فهي تعرفه وتعرف شره
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
ف المساء ف مواعد الحفل وف بيت حسين الجراحي
كان ادم انتهي من ارتدء ملابسه هو وتيا وكان ايضا سعيد فاليوم هو اخر ايام للعلاج واكد له الطبيب انه يستطيع ان يبدء حياته بشكل طبيعي واراد اخباره بذلك بعد انتهاء الحفل
ادم موجهه كلامو لتيا = ها خلصتي لبس ياتيا
= ايوا خلصت هنزل اشوف مريم واجي اسبقني انت
وخرج ادم وتيا تشعر بنغزه ف اوصل قلبها
توجهه ادم للحفل فاوقفه ابن عمه سامر وهو يحتضنه بخبث
= الف مبروك ياادم فرحت من قلبي والهي
= مممم من قلبك احاول اصدقك
= يابني مهما كان احنا ولاد عم ولا اي واكيد هفرحلك
= ماشي ياسامر اتمني ده من قلبي ووداعه ورحل
بينما ابتسم سامر بخبث وانتظار خروج حسين من الفيلا
وهو يتصل ب شخص ما
سامر = اجهز ف الوقت الاهديكي ف الاشاره عايزك تخلص علي حسين الراجحي
الشخص = تحت امرك ياباشا
بعد قليل خرج حسين الي الحفل وبمجرد ان راه سامر ابتسم بخبث واخرج هاتفه واعلن عن وقت بدء المهمه
&&&&&&&&&&&&&
علي بعد كان هناك رجل يقف مصوب سلاحه نحيت حسين وهو يتحدث ف الهاتف ويبتعد عن الحفل وبمجرد تجهيزه السلاح وتصويب الرصاصه ظهر ادم وانطلقت الرصاصه لتستقر بقلب ادم
سمع الجميع صوت ضرب النار وخرجو وشافو حسين وادم وهما حضنين بعض ولحظات ووقع ادم علي الارض ولدماء تخرج منه صرخ الجميع وركضت تيا باتجاه ادم وهي تبكي وتصرخ
لم يقل الوضع سوء عند حسين وهو يحتضن جسد ابنه وكان ادم ينظر لهم جميعا قبل ان يتحدث بالشهاده ويفارق الحياه وسط نظارات الذهول ولحزن والصدمه وايضا نظرات تيا ليحتضنه والداه وهو يبكي بشده وتيا لازلت ف صدمه ترفض تصديق ان ادم تركه وفارق للحياه
&&&&&&&&&&&&&&&&٪
ف لندن وبالاخص عند جاسر كان كان يجلس ف منزله ويتابع الاوراق حين اعلن هاتفه عن وصول اتصال
جاسم = الووووووو
المتصل = ...............
هاب جاسم وقفا عند سمعه اخبار مقتل اخيه الاصغر والدموع تتالا ف عينه والقي كل ما امامه بعنف
واخرج هاتفه يحدث علي
جاسم = احجزلي اول طياره طالعه علي مصر فورا ي علي فورا وهو يضغط علي الهاتف الذي تهشم ف يده ويتذكر كلمات اخيه عندما اخبره انه لن يعود الاحينما يحضر لجنازته ونزلت دموعو من غير مايحس
= والهي ماهسيب حقك يااخويا انا هرجع وهعرفهم مين هو جاسم الجراحي وانتقامو الالسه ميعرفهوش
تري ماذا سيفعل جاسم حين يعود لموطنه
ماذا سيحدث ف حيات تيا
سامر وصالح هيعملو اي لم يعرفو ان اتقتل هو ادم والاهم هيقفو ازي ف وش انتقم جاسم
بقلم Omnia Ayman ✍
البارت السادس
ضحيه الحب
ف قصر حسين الجراحي
كان الحزين مخيم علي المكان والدت ادم الابتبكي وتنوح علي فقدان ابنها وقطعه من قلبه بينما والده ف حاله حزين شديد لفقدان سناده
ف تلك الاثناء دخلت الحكومه للقصر
الظابط موجهه حديثه ل حسين =احم البقاء لله يا حسين باشا انا عارف ان الوقت دلوقت مينفعش لكن حضرتك عارف دي قضيه قتل ولزم نحقق فيها عشان حق ابنك يرجع
=انا مفيش حاجه اقدر افيدك بيها ي حضاره الظباط
= انت ليك اعداء او ادم ف حد معين شاكك في
=لا مفيش حد
=احم طيب ي حسين بيه انت دلوقت مش ف وعيك كويس هرجع بكره عشان نتكلم عن ازنك والبقاء لله مره تانيه
ف غرفه تيا كانت جالسه علي السرير وهي شارده مازلت ف حاله صدمه لم تستعب بعد موت ادم زوجها لم يمر علي زواجهم شهرا
مريم بحزن وبكا علي حاله اختها وفقدان جوزها = تيا عشان خطري اتكلمي عيطي اعملي اي حاجه متفضليش ساكته كدا عشان خطري قطعهااا صوت والداتهم وهي تبكي وتنوح علي حال ابنتها وموت زوجهاااااا عيني عليكي يابنتي مبقلكيش غير شهر متجوزه واترملتي ف عز شبابك
ء//////////////.//////
ف الاسفل كان الجميع جالس بحزن للاستعداد لدفان ادم بعد ماوصلهم اوامر صارمه من جاسم ان ميدفنش قبل مايشوفو ويودعو لاخر مره ف تلك الاثناء حاضر صالح وسامر
صالح =البقاء لله ي اخويا والهي قلبي وجعني وقايد نار من ساعت ماسمعت الخبر
=اه والهي ياعمي احنا مش مصدقين ان ادم خلاص مبقاش موجود ويتقتل وسطكو كدا طب ازي
حسين بنبره صرمه وحزينه = حياتكو الباقيه
=قولي ياخويا اومل الدفنه امتا اكرام الميت دفنو علي طول
=لم جاسم يوصل هتطلع الجنازه
صدم كلا من سامر وصالح هل قال جاسم للتو سيعود جاسم من جديد ويصعب مخطتهم الشياطنيه
سامر بخوف =طيب نا همشي هعمل حاجه مهمه وشويه وراجع سلام
&&&&&&&&&&&&&&&&
ف قريه سوهاج ف مكان ماااااا يخلو من الناس كان سامر يتحدث الي فتاه
سامر = مش عايزك تظهري نهائي سامعه جاسم جاي سوهاج عشان جنازه اخو
الفتاه بصدمه = اي جاااسم طب لو لو عرف عني
=هشششش متصدعنيش كتير هو مش لزم يعرف عنك لان لو عرف متخافيش مش هيلحق يقتلك انا الاهقتلك
= وعشان كدا عايزك متخرجيش نهائي لا بنقاب ولا من غيرو وان عرفت ان ده حصل هخليكي تحصلي ادم ف تربتو فهمتي
= حاا ضر فهمت
ء////////////////////////
عوده الي قصر حسين الراجحي
=مش ههدي ولا هرتاح قبل مااخد حق ابني قبل ماتنشف تربتو
=احم اهدي انت ي اخويا ومتقلقش انا بنفسي مش هسيب حق ادم ده كان زي ابني سامر اومل قطع حديثهم صوته القوي قائلا
وانا رحت فين ياعمي التفت الي مصدر الصوت
جااااااااسم
=محدش هيخد حق اخويا غيري انا رجعت عشان انتقم
ثم اتجهه نحيت والدته يقابله ويحضنها
=شوفت شوفت الاحصل ف ادم قتلو ياجاسم حرموني منو وخدو من حضني
=ورحمت اخويا وغلوت دموعك لارجع حقو
=بابا خدني عند ادم عايز اشوفك لاخر مره قبل مايدفن
واتجهه الي حيث اخي وجثي علي ركبته بجواره انا رجعت زي مانت قلت رجعت عشان حضر جنازتك اااااااااه ياادم يابني قبل ماتكون اخويا انا الاربيتك كنت كل حاجه ليا ازي تسيبني وتمشي كدا حتي انت ياخويا ثم اكمل حديثه بغضب بس وغلاوتك عندي ل اجاب حقك وهخلي الاقتلك يتمني الموت وميطولوش ارتاح انت ف قبرك وحقك هيوصلك وقبله من جبينه واتجهو للمسجد لصلاه الجنازه ومن ثم دفنه وامر جاسم بصرمه ان مفيش اي ستات تحضر الدفنه وفعلا حصل :::::
&&&&&&&&&&&
مازلت تيا ملتزمه الصمت ف غرفته حتي انها لم تودع جثمان ادم
مريم وامال بجنبها يحولون موستها
=عشان خطري كلي اي حاجه ي تيا انتي من امبارح كدا لا اكل ولا نوم ولا بكاااااا حرام عليكي نفسك
=.................
واخيرا تحدثت تيا = انا عايزه اشوف ادم هو كل ده مجاش
نظر كلا من مريم وامل لبعضهم بصدمه
=يجي منين يابنتي هو الابيموت بيرجع
=بس اسكتي لا ادم مماتش مستحيل هو وعداني ان مش هيسبني مستحيل لااااا
وفضلت تصرخ وتبكي الي ان انهارت حصونها ووقعت مغشي عليها
=يلهوووي بنتي الحقوووووني
جاء الجميع علي صراخ امل وطلبو الطبيب لفحص تيا
الدكتور بعد ان انهي الكشف = حاله انهيار عصبي انا عطتها حقنه مهادئ لغيت الصبح ان شالله هتفوق
شكرا يادكتور تعبنك معنا اتفضل
&&&&&&٪&&&&٪
عاد الجميع بعد انتهاء من دفن ادم لاستقبل العزاء
كان سامر يدخل المنزل وبمجرد روئته جاسم = شعر وكانه رائي شبح
=احم حمد لله علي السلامه ياجاسم والبقاء لله شد حيلك
=الشده علي الله شكرا يا سامر بس مشوفتكش يعني في جنازه ابن عمك
=احم هاااا اه اصل اصل كنت يعني
=خلاص خلاص انت هتاتاء تفضل اقعد
ء&&&&&&&&&&&&&&
مرات ثلاث ايام العزاء بدون احداث تذكر فتيا استعدت وعيه قليلا وبدات بتقابل موت ادم
جاسم بدء بمتابعه الاعمل وايضا لم ينسي انتقامه
حسين مازل ف حاله حزن علي فقدان ابنه
صالح وسامر مازل خوف يدب باوصلهم لوجود جاسم
/////////////////////ء
ف صباح يوم جديد مع تسلل اشعه الشمس الذهبيه معلنه بدء يوم جديد ف حياه ابطالنا
كان الجميع يتناول وجبه الافطار معدا جاسم وتيا
حسين موجهه كلامو ل سميره = اطلعي صحي تيا هانم وجاسم بيه ينزلو يفطرو
= حاااضر
سميره وهي تطرق علي باب جاسم قائله جاسم بي والد حضرتك بيستنك تحت علي الفطار
= طيب قوليلو نازل
ايضا نفس الشئ بنسبه لتيا واخبرته بانه ستلحق به
ف اثناء خروج جاسم من الغرفه بنفس خروج تيا من الغرفه ويتجه الاثنان للسلم دون النظر للسلم وفجاءه يرفعو عينهم ويشوفو بعض عند السلم
جاسم بدهشه = انتي مين
= انا انت الامين وبتعمل اي فوق هنا
= انا الابسالك سوال تبقا تجاوبي انا اول مره اشوفك وصمت قليلا كانه تذكر شئ انتي. تيا مرات ادم صح
تيا وهي تفكر قليلا ملامحه ليست غريبه اين رائته = ايوا انااااا مرات ادم ونظر الاثنان لبعضهم
مين البنت الاسامر طالب منها تختفتي واي علاقته بجاسم !
تيا شافت جاسم فين قبل كدا ؟
جاسم هيقدر يكتشف من اللقتل اخو ولا هيقتلو.هو كمان
ومازل السوال المتكرر ماهو مصير تيا بين كل هذه الااحداث
بقلم Omnia Ayman ✍
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق