القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحيه الحب الفصل السابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم أمنيه أيمن

 


رواية ضحيه الحب الفصل السابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم أمنيه أيمن





رواية ضحيه الحب الفصل السابع والثامن والتاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم أمنيه أيمن




ف قصر حسين الجراحي 

مازل الوضع كما هو عليه تيا  وجاسم ينظران لبعضهم الي ان قطعهم حسين وهو يقول = اي ده انتو شفتو بعض طب كويس من وقت ماجيت ي جاسم متلقتش انت وتيا  ببعض 

= احم اها يابابا ودلوقت تلقيت وعرفت مرات اخويا انا ماشي عن ازنكو 

= مش هتفطر اول 

= لا عندي حاجه مهمه هعملها وبعدين اروح علي المصنع 

= ماشي ي بني هنستناك علي الغدا متتاخرش 

&&&&&&&&&&&&& 

ف مكان اخر ف سوهاج وبالتحديد ف المقابر 

جاسم = انا رجعت كنت اخد عهد علي نفسي مرجعش هنا تاني طالما مقدرتش اجبلك حقك بس الظروف حكمت والقدر كان لي راي تاني بس وبم ان رجعت فحقك هخدو م الاقتلوكي بابشع الطرق وعد 

ثم ارتدي نظارته الشمسيه ورحل بعد ان القي عليها نظره ودع اخيره 

ء//////////////////////

ف منزل اهل تيا  صوت طرقات علي الباب ذهبت مريم وهي تفتح الباب طيب جايه اهو لحظه 

= مريم بقرف اعوذ بالله ده انت ياسامر 

= اي اعوذ بالله دي يابت شوفتي عفريت 

= لا طبعا العفريت يزعل 

= طب امشي اندهلي خالتي عايزها يلااااا 

= اووف طيب خليك هنا علي الباب متدخلش تجاهل كلامها ودخل 😹😹


امل = ازيك ياسامر يابني 

= ازيك ياخالتي انا بخير بصي ياخالتي بصراحه كدا انا جاي اكلم معاكي ف حاجه تخص تيا  

= تيا  بنتي خير ف اي مالها 

=بصي ياخالتي دلوقت ادم الله يرحمه وجاسم رجع وتيا  بعد موت ادم معدلهاش مكان هناك او بمعني اصحي ميصحش قعدت بنتك مع شاب غريب عنها ف بيت واحد 

= اي الكلام ده ياسامر 

= والهي ده الكلام الصح الناس بيقولو كلام مش مظبوط واي الامخلي تيا  ف البيت لغيت دلوقت ثم ان تيا  لسه صغيره وكلام الناس مش هيرحمها فانا بقول يعني ان مش هتوقف حياتها وتجوز 

= تجوزززز مستحيل توافق بنتي وعرفها 

= امممم طب بصي ياخالتي انا جيت ونصحتك واعمامها وخلانها مش هيرضو بالوضع ده عن ازنك 

تاركه شارده ف كلامه فهو عندو حق 


ء//////////////////////////////

ف قصر حسين الجراحي 


كان جاسم رجع من المصنع ودخل يبحث بعينو عن والدتو فوجد تيا  ف المطبخ ترتدي حجابها وتحضر الغدا اقترب منها بهدوء ليسال عن والداته وكانت هي تستدير بسرعه ووقعت علي جاسم الاكل 

= جاسم بغضب اي الانتي عملتي ده


= انا انا مكنش قصدي انت الاكنت واقف وريا 


= تجاهل اعتذارها ومشا من قدمها 


= قليل الذوق مش قلتلو مكنش قصدي 


علي سفره الطعام&


كان الجميع يتناول طعمه بهدوء مابين نظرات جاسم الغضبه لتيا  ونظرته المتوتره له 


حسين = هاااا ياجاسم طمني اي اخبار الشغل معاك 

= كلو تمام مفيش اي مشاكل قبلتني وبالمناسبه يابابا ف طقم حرس هيوصلو كمان ساعه 


=لي يابني


=كدا افضل مش عايز شخص يخرج برا البيت من غيرهم ونظر لتيا  وهو يتحدث اتمني يكون مفهوم 

=احم اها مفهوم 


قطعهم سميره وهي تتتحدث الي حسين = ف مجموعه ناس عايزه حضرتك يا حاج 


= ناس مين 


= بيقولو معرفه وقرايب 


جاسم مواجهه حديثو لابيه = مين دول يابابا 


=مشعرف كملو اكل هقوم اشوف مين تعالي معيا ياجاسم 


دخل جاسم وحسين الي غرفه الصالون فصدم حسين لوجود اعمام تيا  وخلنها تري ما الامر ؟!


=اهلا ااهلا منورين


تحدث احدهم = بنورك ياحاج حسين احنا جايين نقولو كلمتين وهنمشي علي طول 


=خير اتفضلووووو 


= شوف بقا انت عارف اننا صعايده ودمنا حامي


وبصراحه وجود تيا  هنا من دون مناسبه كدا مينفعش


قطعهم جاسم = يعني اي بدون مناسبه دي مرات

اخويا 


=فين اخوك ده قصدك ارملتو الله يرحمو والناس

مبتبطلش كلام واحنا مرضاش كدا ابدا


اجابهم حسين بسوال = معني كلامكو ده اي 


= ان هنخد تيا  من هنااااا وكمان احنا عيلتها وادري بمصلحتها وعشان كدا قرررنا نلم لحمنا وهنجوز تيا  ل سامر ابن خالتها والاهو ابن اخوك برضه يااحاج حسين وهو اولي بلحمو من الغريب 


صدم كلا من حسين وجاسم وتحدث بغضب

=اي الاانتو بتقولوه دي مرات اخويا ونا مش هسمح انها تتجوز الد اعداء اخويا ومن الاخركدا الكلام انتهي اتفصلو 


= انت بتطردنا يابن الجراحي كلها يومين وهنيجي نخد بنتنا وان مش بالزواق فبالقانون او باليد اللهم بلغت يلا يارجاله قومو 


صمت كلا من حسين وجاسم يفكرو ف كلام تلك الرجل الي ان قاطع هذا الصمت جاسم 

=متقلقش يا بابا ميقدروش يعملو حاجه 

= لا يقدرو ده حقهم وكل كلمه معهم حق فيها ويقدرو 

الا لوووو 


= لو اي يابابا اتكلم 


= الالو تجوزت انت تيا  ياجاسم 


نزل كلام والده كالصعقه علي اذنها = بتقول اي اجوزهااااااااااا 


تري هل سيوافق جاسم علي رغبه ابيه للزواج من زوجه اخيه ام سينال سامر مخططاته ؟


ماهي قصه الفتاه ولماذا يود جاسم الانتقام له ومن من ؟؟! 


من هي الفتاه التي تحدث اليها سامر وماعلاقته بجاسر ؟ 


ما مصير تيا  وهل بتلك الزوجه سينكشف سر ادم بعد موته ؟؟

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارت الثامن 

ضحيه الحب 


ف بيت اهل تيا  كان خالان واعمام تيا  جالسين مع امها امل قال عمه الاكبر بغضب 

= اي رايك ياست امل ف الابيحصل ده عجبك قعدت بنتك دي ف بيت ملهش ف حد بعد ماجوزها مات لو كان اخويا الله يرحمو عايش مكنش سامح بالمهزله دي لبنتو ابدا 

= اهدي ياحاج محمود تيا  بنتي مربيها كويس واهل جوزها بيحبوها زي بنتهم والبت مبقلهاش فتره مترمله وانت عايزها تتجوز ومين سامر 

قطعها خال تيا  = بقولك اي ياختي الكلام ده مينفعش هنرجع بعد بكره نجيب تيا  تعيش هنا واول ماعدتها تخلص سامر هيكتب عليها والموضوع انتهي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل حسين الجراحي 

قطع جاسم طلب ابيها بغضب :: اي الاانت بتقولو ده يابابا انت ازي تقول كدا عايزني اتجوز مرات اخويا اي الجنان ده 

= اسمعني ياجاسم تيا  كانت كل حاجه ل ادم اخوك وسامر الد اعداء اخوك عايز اخوك ميرتحش ف قبرو لم يشوف مراتو بتتجوزو 

= واخويا بقا هيرتاح ف قبرو لم يشوف اخو بيجوز مراتو مش صح 

= تيا  بنت طيبه وغلبانه وانا مرضلهاش سامر حرام عليك انت طول عمرك مبتفكرش اللف نفسك مره واحده فكر ف غيرك 

= انتهي النقاش يابابا انا مش هجوزها لو حصل اي سامعني عن ازنك 

واثناء خروجو مت غرفه الصالون راي تيا  فنظر لها بنظرات تملوها الغضب والكره 

استغربت تيا  نظرات جاسم :: مالو ده ف اي هو انا كنت جيت جنبوو قليل ذوق صحيح 


ء&&&&&&&&&&&&&

ف بيت صالح الجراحي*"

كان سامر مبتسم وعلي وجهه علامات السعاده حينما دخل والده وراي السعاده علي وجهه ابنه 

=خير يامحروس السعاده الاعلي وشك دي اس سببها 

=تعالي يابابا بارك لابنك حبيبك 

=اباركلك علي اي ان شالله اي عملت مصيبه جديده

=لا احم هتجوززز 

=لا وحيات امك ومين الا امها دعيه عليها دي

= تيا  يابابا 

= انت تجننت ياولا ولا اي تيا  تاني 

= لا متجننتش بنت خالتي وانا اولي بيها وقص سامر كل ماحدث علي والده بس وبكدا ابقا خلصت من ادم وخدت تيا  وقريب هنخلص من حسين وجاسم ويبقا كل حاجه لينا ونظر لابيه بخبث 


ء&&&٪&&&٪&٪&&٪&&&٪ 

ف مكان ماااا ف سوهاج كان جاسم جالس يفكر ف كلام والده وتذكر شئ ما فاخرج الصوره من جيبه ونظر اليها وشارد ف الماضي 

(flash back)

كان جاسم جالس امام البحر حينما اتت اليه روما  وجلست لجواره 

= هااااا ياجاسم قلت عايز تشوفني 

= ممكن اعرف بكلمك ومبتردش عليا لي

=هو مش انت قلت ان بابك مش موافق علي جوازنا خلاص هو ادري بمصلحتك

=اي الاانتي بتقولي ده انتي اي حكايتك وبعدين ممكن افهم من متا بقي فجاءه همك كلام بابا 

روما  بارتباك ودموع = اصل يعني انا بقول لو ده لمصلحتك فانا ميهمتش غير مصلحتك ياحبيبي 

جاسم وهي يحتضنها انا معاكي ي حبيتي ومش هستغني عنك ابد 

(back)عوده للحاضر 

افاق من شروده واخرج هاتفه ليحدث علي فجاؤه الرد

=الو ياجاسم طمني عليك عامل اي 

=الحمد لله يا علي بخير المهم عملت اي ف ورق منقصه عرفت مين الاسرقو 

= احم ايوا ياجاسم موظف الحسابات هو الاخد الصفقه وسربها لشركه منفسه 

=من حظو ان مش موجود يتعلم الادب وبعدين تطردو 

= حاضر خالي بالك من نفسك ونا يومين وهجي سوهاج سلام ياصاحبي 

= سلااااام 


ء&&٪&&&&&&&&&&&&

ف المساااء كان الجميع جالس ف بيت حسين يتناولو للعشاء معنا 

منيره :: الله اومل جاسم مجاش علي العشا لي ياحاج 

نظرت له تيا  ايضا منتظره اجابته 

=،معرفش انتي شايفه بيقولي يعني دلوقت يجي وماان انهي جمالته حتي سمعو صوت الباب وجاسم يدخل من الباب

=حماتك بتحبك يابني كنت لسه بسال ابوك عنك تعالي يلا عشان تاكل 

= لا مش جيلي نفس انا طالع اوضتي وخلي سميره تجبلي القهوه علي اوضتي 

= طيب ياحبيبي 

منيره وهي تنده لسميره قطعتها تيا :: اه صحيح سميره مش هنا يا ماما رحت بيتها ابنها تعبان 

= ياني طب معلش ياتيا  هتعبك معيا تعملي انتي القهوه وانا هطلعها لجاسم 

حاضر ي ماما 


بعد قليل انهت تيا  القهوه واتجهت لتعطي القهوه لمنيره لكنه لم تكون موجوده 

= الله اومل ماما منيره رحت فين يابابا 

=طلعت ترتاح ياينتي معلش طلعي انتي القهوه لجاسم وانا رايح انام 

= انا اوديلو القهوه اوووف امري لله 


////////////ء

طلعت تيا  ودقت علي باب اوضت جاسم فجلها صوتو ادخل دخلت وهو كان ممدد علي السرير ومغمض عيني 

= حطي القهوه ياسميره وامشي 

= احم انا تيا  

فتح جاسم عينى بغضب وقام من مكانو بسرعه :: انتي اي الاجابك اوضتي انا طلبت منك قهوه امتا 

= هاااا لا مطلبتش مني بس سميره مش هنا وماما الاقالتلي ان قبل ان تكمل حديثها اندفع جاسر نحيتها فترجعت للخلف بتلقائه حتي ارتطم جسدها بالحائط

جاسم بنبره محذه وهو يحوط جسدها بالحائط :: اسمعي كويس المكان الاكون فيه تتخطي سامعه ولو قربتي مني او شوفتك ف اوضتي هخليكي تكرهي عيشتك سمعتني 

تيا  بخوف وهي تنظر بعينه وكدت ان تبكي = اااها سمعتك 

=ودلوقت اطلعي براااااااااااااا 

ركضت تيا  الي غرفته وظلت تبكي بسبب معامله جاسم لها وقربه منها



البارت التاسع 

ضحيه الحب 


ف الصباح تتسلل اشعه الشمس الذهبيه لتدعب عيون بطلتنا العسليه فتفتح عينها المنتفخه من اثر البكاء فتتذكر معاملته له وتتنهد بضايق وتنهض للمرحاض لترتدي ثيابها وتنزل للاسفل ..


ف غرفه جاسم لم يستطيع النوم فعقله مشغول بالكثير والان ايضا هذه البلاوه كما يلقبه جاسم التي زادت مشاكله ف من للمهم الان معرفه قاتل اخيه ومن ثم معرفه قاتل حبيته 

امسك جاسم هاتفه لمحادثه شخص ماااااا 

جاسم = عايزك تعرف كل حاجه قلتلك عليهااا وتحطلي مراقبه عليهم 24 ساعه سامعني 

المتصل = متقلقش ياجاسم بيه كل الاطلبتو تم بالحرف 

جاسم وهو يغلق الخط :: واقسم بالله لو عرفت ان حد فيكو لي يد ف قتل اخويا والزمن بيكرر نفسو لقتلكو هيبقا علي ايدي ولو عمري كلو هقضي ف السجن 

ثم نهض وارتدي جاكيتو وفتح الباب لينزل للاسفل لكن ف نفس الوقت كانت تيا  تخرج حينما راته ارتعبت وركضت للخلف واغلقت الباب بوجهه 

جاسم مقدرش ميضحكش علي تصرفه الطفولي الاعملتو :: مجنونه دي ولا ااااي 😹😹


&&&&&&&&&&ء

ف بيت صالح الجراحي 

تحدث صالح موجهه كلامو ل سامر :: قوم حاضر نفسك واعمل حسابك هنروح لعثمان الهواري 

= ااااي هنروح نعمل اي لزم نهدي اللعب شويه لو حد متنسش ان جاسم هنا 

=ماعشان كدا هنروح 

=يعني اي مش فاهم حاجه 

= دلوقت تفهم قوم قدمي


ء&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل عثمان الهواري 

= اقعد ياصالح انت وابنك خير اي سر الزياره الصبحيه دي 

=جاسم هنا ف سوهاج 

=عاااارف اهلا وسهلا نعملو اي 

= الرجل الاقتل ادم اختفي من وقت مالعمليه فشلت ومقتلش حسين الرجل ده لزمنا لو وقع ف ايد جاسم قبلنا هيودينا كلنا ف داهيه 

= مش فاهم قصدك ياسامر كلنا ازي قصدك انت وابوك 

=وانت اولنا انت ناسي مين الاجبلنا الرجل وانك كنت عارف كل حاجه 

عثمان بسخريه = جبتلكو الرجل اه لكن مكنتش اعرف جيتو وقلتلو انكو محتاجين رجل امين يعمل الصح مع واحد معرفه لكن ولا قلتو فيها قتل ولا مين 

=اي الكلام الابتقولو ده ياعثمان ياهواري لا احنا كلنا ف مركب واحده وان غرقت هتغرق معنا فالاحسن ليك قبلنا تلقي الرجل 

عثمان هب وقفا بغضب = انت بتهددني طب اطلع برا بيتي انت وابوك والمركب دي نا الاهحدفكو بيهاااا برااااااا ياولاد الجراحي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

جاسم وهو جالس ف مكتبه جاءه اتصال 


المتصل =.... ..........

جاسم = اممم عثمان الهواري وعمي صالح طيب حلو اوي مش عايز عينكو تتشل من عليهم وصل واغلق الهاتف دون سمع رد وهو يحدث نفسه اي  لم الشامي علي المغربي 

ف تلك الاثناء رن هاتف جاسم باسم ريماس تافف جاسم بضجر ثم اجب  :: مرحبا ريماس مالامر 

ريماس = جاسر كيف تعود الي موطنك ولا تخبرني بهذا حتي انك لم تودعني قبل 

جاسم = كان الامر مستعجل لقد توفي اخي 

ريماس = ياله من خبر مؤسف تعزي لك حسنا اذا متي ستعود الي لندن 

جاسم :: لا اعلم عندما ينتهي ماجاءت لاجله ساعود 

ريماس = وماهذا اذااا 

جاسم = حسنا ريماس شكرا لاتصالك مضطر لاغلق الخط ساعود الاتصال بك لاحقا وداعا واتجه بعد ذلك للقصر 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف قصر حسين الجراجي كانت تقف تيا  مع منيره يتحدثو عندما قالت تيا 

= لا ياماما منيره ده اكيد جاسم ده مش ابنك مش شايفه عامل ازي ده طول نهار ببوز ووش مكشر ساعت بحسو انسان الي مش بشري 

= بس طيب ياتيا  يابنتي متعرفيش جاسم ده كان اكتر واحد مرح وبشوش بس الظروف بقا 

= اممممم هرجع واقول القرد ف عين امو غزال ف تلك الاثناؤ التفتت منيره لتجيبها فوجدت جاسم خلف تيا  يستمع الي كلامها فحاولت تحذريها قائله 

= خالص ياتيا  خلينا نخلص الاكل 

= ايوا ايوا قبل مالكشري يجي علي البيت بصي ياماما بعيدا عن ان ابنك بس بجد مش طبيعي طول النهار مكشر وعصبي ومش طيق حد قاطعتها منير وهي تنظر للخلف خلاص بقا ياتيا  

= لا لا مش خلاص بس سيبني والنبي اطلع الاجوايا انتو ازي مستحملينو طول عمركو انا اهو مشوفتوش غير يومين واقسم بالله كرهت البيت وكرهت نفسي بقيت كائيبه بجد لا لا متبصليش ياماما منيره لو سمحتي دي الحقيقه ده وحش تعرفي انا اول ماشوفو قدمي ه..

قاطعها صوت جاسر القوي = هتعملي اي سيدتك 

"**************

تيا  وهي تنظر خلفها بصدمه لجاسم الذي كان واقف وضعا يده حول خصره وينظر لها بغضب :: هااااا انا انا كنت يعني قصدي لا مش هعمل هعمل اي ثم نظرت خلف جاسم وهي تقول يانهار اسود اي ده 


فالتفت جاسم بسرعه ليري ماذا هناك وستغلت تيا  انشغله وركضت الي غرفتها تغلقها عليها 

بينما غضب جاسم منها وضحكت منيره لتصرفتهم  


بتضحكي عجبك طولت لسانها ف الكلام عليا وعدم احترامها لي 

منيره محاوله كبت ضحكاتها = خلاص بقا ياجاسم تيا  مش قصدها وبعدين دي كانت بتهزر مش اكتر وبعدين الصراحه معها حق يابني نفسي اشوفك بتضحك  


تركها جاسم بغضب واتجاه الي غرفته بينما توعد لتيا    ف سره بان يريها الوحش علي حق  


&&&&&&&&&&&٪&٪٪٪&&&

ف المساء في قصر حسين 

الجراحي كان حسين وزوجته جالسين يشاهدون التلفاز 

بينما صعدت سميره لتعطي تيا  حبت المسكن للصدع بعد  ما طلبت منها تيا  ذلك 

فقطع جاسم طريقها وهو يسالها = ريحه فين ياسميره 

= ريحه اعطي الدوا للست تيا  اصلها مصدعه شويه 

جسم بلا مبالاه = طيب ومن ثم اوقفها بسرعه قائلا استني ياسميره هاتي الدوا ده مش هيعمل حاجه استني انا معيا دوا تاني هيجيب مفعول بسرعه ثم ابتسم بخبث واعطها حبت الدوا بعد ان اكد عليها ان لا تخبر احد بانه منه 

= هيييح انا هعرفك ازي تطولي لسانك عليا ف غيابي ونزل الدرج وهو يصفر ****


ف غرفه تيا  طرقت سميره الباب فاذنت له تيا  بدخول 

سميره = تفضلي ياست تيا  الدوا اهو

تيا  = شكرا ياسميره روحي انتي انا هخد الدوا وهنزل وتناولت حبت الدوا وعدلت من حجابه ونزلت للاسفل فوجدت جاسم ينظر له بابتسامه غريب 

تيا  ف نفسه = مالو ده بيبتسملي لي 

جلست تيا  بجانب منيره وفجاءه شعرت بالام ف بطنها 

= اااااه بطني 

منيره بخضه = ف اي ياتيا  مالك اي الاحصل 

= مشعرفه وقبل ان تكمل. حديثه ركضت بسرعه الي الحمام وكلما خرجت منه اسرعت اليه مره اخري وجاسم جالس مكانه يتناول قهوته بسعاده 

منيره موجه كلامها لجاسم = اي برودك ده ماتتصل بدكتور 

= اتصل بالدكتور قالو اي ف واحده ملبخه ف الاكل ومبتخرجش من الحمام تعالي خرجها 

وف تلك الاثناء خرجت تيا  ممسكه ببطنها اااااه بطني مشقدره 

= مالك بس اي الاحصلك 

= مشعرفه ياماما فجاءه كدا 

= طب استني هطلع اجبلك دوا من فوق وف تلك الاثناء نهض جاسم من مقعده ليضعد لغرفته ثم اقترب من اذن تيا  قائلا = سلامتك من ال ااااه تلقي برشام الصدع تعبلك معدتك ومره تانيه سيرتي متجبش ف غيابي ولا ف حضوري عشان انا بزعل 

تيا  بصدمه وهي تنظر له بغل = يابن ال..... طيب ماشي انت حابب تلعب يعني تمام نلعب ومسكت بطنه بالام وغضب 


تري ماذا سيحدث بلعبه القط والفار بين جاسم وتيا ؟


هيسامح جاسم لتيا  انها تتجوز سامر او هيقبل يجوزها ؟

بقلم Omnia Ayman ✍


 البارت العاشر 

ضحيه الحب 


كان جاسم ممد علي السرير يتذكر شكلها وهي غاضبه فيبتسم لمنظرها ويتذكر فجاءه عرض ابيه بان يتزوج من تيا  فتختفي ابتسامته ويحل علي وجهه علامات الغضب وظل يفكر ف الامر حتي هلكه التفكير وغطا ف سبات عميق *****


ام عند تيا  كانت مازلت تشعر بالام اقل ف بطنه وهي تتذكر كلام جاسم وما فعله بها فتتافف بغضب = اوفف ازي يعمل فيا كدا مجنون ده وكل ده عشان اي يعني غلطان ف البخاري من ثم وجدت صورت ادم بجانبه فامسكته بحزن :: شايف ياادم لو كنت موجود مكنتش سامحت لحد يعمل فيا كدا حتي لو اخوك ونزلت دموعها قائله ربنا يرحمك 


وف الصباح تسللت اشعه الشمس باستحياء لتعلن بدء يوم جديد لا تداري ماسيكون مصيره علي ابطالنا


ء&&&&&&&&&&&-&&&&& 

في احدي شوارع سوهاج بالتحديد كانت مريم وصديقتها نداا يسيرون ويتحدثون الي ان قطعتها ندا قائله = انا هروح اجيب حاجه من المكتبه يامريم مش هتاخر استنني هنا وذهبت الي المكتبه 

بينما تحركت مريم من مكانه لتبتعد عن اشعه الشمس الحارقه وهي تنظر ف هاتفها وفجاءه كانت علي وشك الاصتدام بسياره ما فيخرج شخص من السياره قائلا بهدوء = ياانسه انتي كويسه حصلك حاجه

مريم بغضب = هو انت سيدتك مبتشوفش ولا اي تخبط بنات الناس كدا عادي وتسال انتي كويسه ولو مش كويسه هتعمل اي سيدتك 

علي بغضب = بقولك اي انتي اصلا الغلطانه ومع ذلك نزلت اطمن عليكي مانا برضه ممكن اقول انك بتعملي الشويتين دول عشان تخدي تعويض 

مريم بشهقه :: يانهارك اسود انت كمان بتقول عني نصابه انت اجننت مانت تلقي بابا جيبلك العربيه تتمنظر بيها وتدوس الناس براحتك

علي بغضب وهو يتركها تحدث نفسه وذهب ليقود سيارته وكان علي وشك ان يدعسها عمد هذه المره فابتعدت من امامه مسرعه وهي تسب وتلعن 

وف تلك الاثناء اقتربت ندا من مريم وهي تقول بدهشه :: بت يمريم انتي بتكلمي نفسك 

= لا وقصت مريم علي صديقتها كل ماحدث مع تلك الشاب المتعجرف وقليل الاخلاق من وجهه نظر مريم 


ندا وهي تضحك ::: هههههه يخربيتك مايمكن مكنش قصدو وبعدين ماهو اعتذر منك انتي لسانك ده اي مبرد 

= بس اسكتي انتي انا عرفه الاشكل دي كويس اه لو اشوفو تاني وربنا لاعرفو مقامو حظو بس الجبان

= هههههه معلش معلش انسي تشوفي تاني فين يلا بس عشان تاخرنا اوي النهارضه علي البيت 


ء&&&&&&&&&&&&&&& 

ف منزل حسين الجراحي كانت تيا  جالسه تتابع التلفاز عندما طرق الباب فنهضت لتعدل حجابها وتفتح 

لتري شاب يبدو انه ف اواخر العشرينات 

لتساله تيا  بهدوء :: احم مين حضرتك 

= انا علي صاحب جاسم ومدير اعمالو قطع كلامه جاسم وهو ينزل الدرج وما ان راي علي حتي تقدم نحوه بسرعه فابتعدت فرح لتفسح له الطريق احتضن جاسم وعلي بعضهم بحراره وسط نظرات تيا  بدهشه 


تحدث جاسم ل علي قائلا = مقولتش انك جاي النهارضه لي 

علي = حبيت اعملهلكو مفاجاءه ياسيدي 

ثم نظر علي الي تيا  وعلي وجهه علامات التساؤل ففهم جاسم مايدور بعقل صديقه 

جاسم متحدثا لتيا  بنبره صرمه = ادخلي جوا 

= طيب عن ازنكو

علي = مين دي ياجاسم 

= تيا  مرات ادم الله يرحمو تعالي خش هنتكلم علي الباب 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

ف منزل صغير ف سوهاج يجلس سامر عاري الصدر وبجانبه فتاه لا يستر جسدها سوا ملايه 

الفتاه :: هو جاسم ناوي يسافر تاني ولا هيفضل ف سوهاج 

سامر بصرامه :: اشعنا يخصك الموضوع ف حاجه 

الفتاه ::لا بس يعني انا هفضل محبوسه كدا كتير انت حتي خروج بنقاب مش راضي هو مش هيتعرف عليا مانا علي طول هنا ومحدش تعرف عليا 


قاطعها سامر بنبره تهديد وهو يجذبها من شعرها بقوه حتي صرخت من الالم :: اسمعي يروح امك انا كل الاعملتو قبل كدا مش ناوي اضيعو عشان غباءك وان ده حصل انتي عرفه كويس هعمل فيكي اي 

نظرت له الفتاه برعب والام وهي توام براسه دليل علي فهمه

ونهض سامر من مكانه ليرتدي ملابسه وغادر المنزل وتاركه غارقه ف افكارها تري ماذا لو اخبرت جاسم بكل شئ هل سيرحمهاااا ويجعله ف امن او لن يصدقها وسيقتله بالتاكيد 


&&&&&&&&&&&&&&&&&& 

ف لندن وف تحديد ف النايت 


ريماس قائله لجاك = انا افكر بان اسافر الي موطن جاسم ياجاك 

= ماذا هل فقدتي صوابك لماذا تذهبي الي هناك 

= لانه ف تلك الاوقات يجب ان يراي جاسم انني بجانبه وانني ادعمه حتي اجعله يثق بي ويعشقني ايضا ياعزيزي ومن ثم اتزوج به واحصل علي اموله واسمه ونذهب انا وانت بعدها من هنا الي الابد ونتزوج 

جاك بخبث = يالكي من ذكيه ياعزيزتي لكن الان انسي امر جاسم وانتبهي لي فقط واقترب منها يقابله وهي تبدله باستياء 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

ف قصر حسين الجراحي **

طرقات قويه علي الباب فتذهب سميره لتفتح الباب فتجد خالان واعمام تيا 

حسين بخضه :: ف اي خير بتخبطو كدا لي 

تحدث احدهم قائلا :: احنا قولنلك ان هنيجي نخد تيا  النهارضه بس شكلك كدا نسيت 

حسين بغضب :: تيا  مش هتمشي من هنا مستحيل  ده بيتها 

خال تيا  بغضب :: بيتها منين هاااا ده كان بيت جوزها ودلوقت الله يرحمو. نادلنا البت يلا عايزين نمشي 

حسن بغضب = وانا قلت تيا  مش هتمشي من هنا يعني مش هتمشي من هنا 

عم تيا  = وده باماره اي بقا ياحسين بيه 


باماره انه خطيبتي وهتبقا مراتي اول ماعدتها تخلص 


كان هذا صوت جاسم وهو يدخل من باب القصر بعد سامع حديثهم قائلا :: واظن ده هيبقا بيت جوزها بعد فتره بسيطه جدا وم هتمشي منو 

عم تيا  بغضب ::: كلام اي ده والناس وكلامه 

جاسم بصرمه :: واظن الناس مش هتكلم لم تعرف انها ف بيتها وبيت جوزها ومتقلقش لو ف بني ادم جاب سيرت خطيبتي ومراتي المستقبليه علي لسانو انا اعرف اقطعو كويس ودلوقتي تقدرو تتفضلو من بيتي وتبقا تشرفونا وقت كتب كتبنا انا تيا 

رحلو وهما ينظرون لبعضهم ولجاسم بغضب بينما حسين يقف مصدوم من رده فعل ابنه 


وف الاعلي كانت تقف مصدومه عندما استمعت لكلمات جاسر بانه خطيبته وستصبح زوجته 

كيف كيف يتجرا بان يعلني خطيبته وساصبح زوجته وانا زوجه اخيه كيف تجرا ان يفكر بي كزوجته كانت هذه الاساله تدور بداخل تيا  

فهي لا تعلم بنوايه اعمامها وخلانها الشريره بجعلها زوجه سامر وان جاسم كان فقط ينقذها من براثن شرهم 


تري من هي الفتاه المجهوله التي يحاول سامر اخفاءها ؟


ماردت فعل سامر بعد معرفته زواج تيا  بجاسم ؟


هل ستاني ريماس لسوهاج وماذا ستفعل ؟


والاهم كيف ستتحول حياه تيا  وجاسم ؟



عايزين تفاعل حلو وهنزلكم حلقتين بليل

البارت حادي عشر 

في قصر صالح الجراحي 


كان سامر غضب بشده وهو يهتف :: اي الاانتو بتقولو ده ازي سمحتو بالهبل ده هو شغل عيال ولا اي انا الاهجوز تيا  وانا اولي بيها

اجابوه احد خالنو = اهدي دلوقت ياسامر انت عارف ان جاسم طالما قال كلمه محدش يقدر يعرضو فيها ومن الاخر مفيش حجه نتكلم بيها هو تكلم بالاصول وقال ان هيتجوزها 

نظر لهم سامر بغضب = يعني انتو موافقين علي الكلام ده 

نظر كلا منهم لاخر بصمت 

= تمام انا بقا الامش هسمح ل ده يحصل وهعرف اتصرف كويس اوي ومش هسكت اول مره ادم خدها مني ودلوقت مش هسمح لجاسم يخدها


&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف فيلا عثمان الهواري ./


عثمان مواجهه حديثو الي الرجل :: دلوقت سامر وصالح قالبين الدنيا علي رشاد عايزك تخفي كويس مش عايز الدبان الازرق يعرفلو طريق سامع 

الرجل = اوامرك ياعثمان بااشااا بس هو احنا هنستفيد ب اي بحياه رشاد لي منقتلوش ونخلص منو بعد مافشل ف المهمه 

= لا لا دلوقتي صالح وسامر مبقوش امان ليا وحياه رشاد هتفضل مهمه لغيت الوقت المناسب عشان اقدر اتخلص منهم من غير ماوسخ ايدي فيهم واهو اضرب عصفورين بحجر واحد جاسم يخلصنا من سامر وصالح ويتسجن هو ووقتها حسين مقدور علي انا اقدر تخلص منو بسهوله 

روح دلوقت اعمل الاقلتلك علي وخلي عينك علي لغيت مايجي وقتو 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف مكان اخر ف سوهاج وبالتحديد ف المقابر كان جاسم  يجلس امام قبرها ليتحدث  بحزن قائلا :: وحشتني اوي ياروما  انا كمان فتره هتجوز غصب عني صدقيني بس عمرها ماهتبقا مراتي انتي الوحيده الاكنتي وهتفضلي ف قلبي انا مضطر اعمل كدا عشان ادم يرتاح ف قبرو حتي لو علي حساب نفسي 

انا همشي دلوقتي دي اخر مره هجي اشوفك فيها لغيت ماجبلك حقك انتي وادم والقي نظره وداع اخيره علي قبرها ورحل 


خرج جاسم متوجهه ليقود سيارته عندما رن هاتفه معلنا عن رقم ريماس فاغلق الخط دون ان يجيب وانتقل الي القصر 


&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف قصر حسين الجراحي 


كانت تيا  جالسه ف غرفته شارده ف كلمه جاسم عندما اعلن تيا  خطيبته وايضا ستصبح زوجته 

نظرت الي صوره ادم قائله :: شايف ياادم اخوك الابتحبو بيفكر ف مراتك ازي وقابل ان يتجوزها كمان بس انا مش هسمح ب ده ابدا وهفضل مخلصه ليك علي طول ف تلك الاثناء طرق باب غرفه تيا  لتجيب بهدوء بعد ان وضعت حجابها :: ادخل 

حسين بهدوء :: تيا  يابنتي ممكن اتكلم معاكي شويه 

= اها اتفضل يابابا ادخل 

= احمم بصي ياتيا  مش عرف ابدء منين بس الاعايزك تعرفي ان مهما كان الاهقولهولك فهو عشان عايز مصلحتك وبحبك فقاطعته تيا  بضيق 

=ومصلحتي دي ف اي ان اتجوز اخو جوزي 

نظر لها حسين بصدمه :: انتي عرفتي 

= ايوا انا سمعت كل كلامكو الاحصل تحت وعرفت كل حاجه 

= عرفتي اي بظبط ؟

=عرفت ان اخو جوزي عايزني ابقا مراتو وبيخون اخو ومش همو وعرفت ان انسان زباله 

قاطعها صوت جاسم الغاضب عند سامعه حديثها ::انتي بتقولي اي سامعني كدا 

حاول حسين تهادئه الموقف قائلا :: اهدي ياجاسم وسيب تيا  ترتاح هي دلوقت مشوشره ومتلخبطه 

= استني يا بابا لو سمحت انا عايز اسمع الست هانم الابتقول عني زباله

قاطعته تيا  بعصبيه :: ايوا قلت انك زباله ومش بس كدا استغلالي وماصدقت بعد موت اخوك بتفكر ف مراتو انت اصلا مش راجل 

قطع كلامها صفعه قويه من جاسم ثم نظر لعينها التي امتلائت بالدموع قائلا انتي لسه مشوفتش الزباله الاجوايا ومعنديش مانع اورهولك واسمعي كويس كتب كتابنا كمان 3 اسابيع بظبط بعد عدتك ماتخلص وهوريكي تحترمني ازي 

انصدم حسين مما حدث = واخرج جاسم من الغرفه ووبخه بغضب ::: اي الاانت هببتو ده هي مشفاهمه الموضوع كنت حاول تتكلم معها بهدوء 

= بابا ان شالله عنها مافهمت الاقولتو هيحصل من غير نقاش وكلام كتير سامعني ومن هنا لوقتها مشوفش خلقتها ف وشي وتركه ليذهب لغرفته بغضب 


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف غرفه جاسم كان جالس ومعالم الغضب بدايه علي وجهه يتذكر كلامها واهانتها له بانه ليس رجل وانه خائن لاخيه ويتذكر كيف صفعها ليحدث نفسه = ماشي ياتيا  انا هوريكي مكنتش حابب نبتديها كدا ابدا بس انتي الاختارتي ونهض ليستحم لعله يهدا قليلاا

بقلم Omnia Ayman ✍


 الفصل الثاني عشر 


ضحيه الحب 

ف الصباح عند تسلل الشمس الذهبيه لتسلط باضواءها علي ابطالنا 


فقد مر 3 اسابيع  بدون احداث تذكر فتيا  تتجانب جاسم من تلك الليله ولا تراه 

سامر مازل يفكر ف طريقه للانتقام ومازل يبحث عن رشاد ليضمن عدم اكتشفو 

جاسم مازل ف حاله توتر وغضب شديد فقد مر 3 اسابيع ومازل الامر علي وضعه لم يستطع جاسم مسك اي خيوط ف قتل اخيه ف صالح وعثمان لم يلتقيا من تلك الليله وهذا ماصعب الامر عليه ف التاكد من انهم مشتركون معا والامر اكثر تعقيدا واكثر مايشغل باله انتهاء عدت فرح وهذا يعني انه حان الوقت لتصبح زوجه اخيه زوجته 

ء&&&&&&&&&&&&&&&

كان جاسم يجلس علي مكتبه وضعا كفيه فوق راسه حينما طرق علي الباب ودلف دون سمع رد جاسم وهو مازل علي وضعه = جاسم الورق اهو كلو تمم مش ناقص غير انك ترجعو وتمضي عليه ويبقا كلو تمام 

جاسم = .........................

علي = جاسم ياجاسم

جاسم = هاااااا بتقول حاجه ياعلي 

علي = ف اي يابني مالك بقالي ساعه بكلمك وانت مش هنا ف اي 

جاسم = مفيش متلخبط شويه 

علي = عشان موضوع تيا  مش كدااااا انت بجد هتجوزها 

جاسم = وهو انت عندك حل تاني مثالا 

علي = لاااااا انا فكرت وقتها انك بتسكتهم يعني مش اكتر 

جاسم = ولو بسكتهم مثالا ادي ال3 اسابيع عدو اهم هاااا قولي هسكتهم ازي تاني

نظر علي لجاسم بحزن علي حال صديقه وللصراعات بداخله 


ء&&&&&&&&&&&&&&&

في قصر حسين الجراحي


طرق حسين عده طرقات علي باب غرفه تيا  فاجابته بالدخول 


= اي ياتيا  يابنتي مبتنزليش تاكلي معنا تحت لي وعلي طول ف اوضتك 

= انا مش هقعد مع البنادم ده ف مكان واحد يابابا انا عايزه ارجع لاهالي هو ملوش حق يمنعني يعني اي كل ماا حاول اخرج من البيت الحرس يمعنوني باوامر من استاذ جاسم 

تنهد حسين قائلا = بصي ياتيا  يابنتي انا عرف ان كل ده ضغط عليكي وعرف ان رد فعل جاسم كانت غلط بس برضه انتي قلتلو كلمه مفيش رجل يقبلها علي نفسو يابنتي 

تيا  بدموع = انا مش هجوزو ابدا لو اي حصل لي انا بالذات 

سكت حسين لا يداري بماذا يجيبها فجاسم اكد عليه ان لا يخبرها بخصوص امر زواجها من سامر خوفا من ان تقابل بزواجها من سامر علي ان تتزوج جاسم فاجبه بكذب 

= عشان اعمامك وخالانك مش هيسكتو ياتيا  وجاسم اخو جوزك اسمعي يابنتي انا جيت اقولك دلوقت ان جاسم قرر ان كتب كتابكو اخر الاسبوع 

شهقت تيا  برعب = اي الاانت بتقولو ده ازي يعني انتو بتقررو حياتي عني 

نظر لها حسين بحزن واغلق باب الغرفه خلفه وظلت هي تبكي الاان غالبها النوم 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


عند مكان ماف سوهاج كانت مريم وامها امل يسيرون ف السوق


مريم بتافف = اوف بقا ياماما انا تعبت بقالنا ساعه بنلف والشمس كلت دماغي حرام عليكي ياستي 

امل = ف اي يابت مالك كدا مبقلناش ساعه ف السوق وتعبتي 

= ياستي ماانتي مش حاسه ماشيه مش شيله حاجه  ولبسلي النقاب علي وشك هتحسي ب اي يعني

= امشي وانتي مكتومه شويه بقا عايزه اجيب الحاجه عشان نروح بسرعه ونروح نشوف تيا  اختك كتب كتابها علي جاسم اخر الاسبوع 

شهقت مريم = اي ده ازي يعني وانا معرفش لي تيا  تيا  رايها اي 

= بس يابت اكتمي وامشي 

= يووووووه انا هقعد علي جنب هنا اهو وانتي كملي لف براحتك 

= انتي يااخرت صبري هتقعدي زي الشاحتين علي الرصيف 

مدت مريم يدها بطريقه كوميديه وهي تقول اه ياستي وادي كمان اهو لله يامحسنين ارحموني من امي يااهل الخير 

تركتها امل وذهبت لتكمل شراء الخضار 

بينما وزعت مريم انظارها ف السوق وصدمت عندما راته ف السوق يتجه نحو سيارته ليقودها نعم انه نفس الشخص الذي تشاجرت معه تلك اليوم ماذا يفعل هنا وتابعته بانظارها وهو يرحل بسيارته بينما جاءت امها ف تلك اللحظه لتري ابنتها تنظر الي مكان ما بتركيز قائله 

= بتبصي علي اي يابت حاجه ضيعه منك 

= هاااااا لالا مفيش المهم خلصتي 

= اه خلصت يلا خلينا نمشي قبل ماتبيضي 


ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


جاءت منيره الي حسين الذي كان جالس يتابع التلفاز قائله هو انت ياحاج لي مقولتش لتيا  علي موضوع سامر واهلها 

= عشان جاسم طلب كدا يامنيره هو ادري بالابيعملو وانا واثق في 

= طب وكتب كتابهم يوم الخميس ازي وتيا  لسه موفقتش 

= جاسم هيكلم معها وبعدين اطلعي من دماغي يامنيره دلوقتي انا الافيا مكفيني 

قاطعهم صوت جرس المنزل فتحت سميره الباب قائله 

= اهلا ياجاسم بي احضرلك الغدا

= لا مليش نفس دلوقت روحي انتي علي شغلك 


واقترب جاسم من والديه قائلا :: السلام عليكم 

رد الاثنان :: وعليكم السلام هتتغدا ياجاسم يابني 

=  لا ياماما مليش نفس دلوقت  احم اومل تيا  فين منزلتش تتغدا 

= لا لسه بتقول ملهش نفس بس كالعاده مش هتخرج من الاوضه 

بينما نظر جاسم الي والده قائلا :: بابا انت قلتلها علي كتب الكتاب 

اواما والدها براسه :: ايوا قولتلها بس طبعا رفضت 

=طيب انا طالع اتكلم معها شويه عن ازنكو 

ء&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&٪_

ف غرفه تيا  كانت جالسه تقرا بعض الايات القرانيه لعلها تهدا من الم قلبها قليلاا ف تلك الاثناء طرق باب غرفتها فاذنت للطارق بالدخول لكنه صدمت عندما وجدته جاسم 

تيا  بغضب = انت خير جاي اوضتي تعمل اي 

اجابه جاسم بهدوء :: اقعدي ياتيا  عايز اتكلم معاكي شويه

تعجبت هي من نبرته الهادئه لكنه قالت ف نفسها لن اسمح له بخداعي 

= مفيش بينا كلام عشان نكلم في

جاسم وهو يضغط علي اسنانه دليل علي انه بدء ان يفقد اعصابه :: قلتلك اقعدي ياتيا  لو سمحتي عايز اتكلم معاكي 

تيا  بقلق من نبرته = ها تفضل تكلم سمعاك 

= احمممم بصي ياتيا  احنا الانثنين مش اطفال وناضجين واتمني ان تفكيرك يكون عقل وتسمعني بهدوء انا عرف انك مش عايزه الجوازه دي ولا انا كمان عايزها بس اعتبريها مجرد ورقه مش هتغير ف حيات حد فينا حاجه

تيا  بسخريه :: ياسلام وبم انه كدا عايز تتجوزني لي بقا ولا فكرني طفله هتضحك عليا بكلامك 

= والهي انا قلتلك الحقيقه وانتي حرا تصدقي او لا اوعدك الجواز ده لو حصل وكدا كدا هيحصل ان هيبقا مجرد ورقه مش اكتر وان مش هقرب منك ابدا 

تيا  بتفكير = طب وانا اضمن منين كلامك ده ميكونش خدعه 

جاسم بتنهيده = مفيش ضمن اكبر من كلمتي وطالما وعدتك يبقا مش هخلف وعدي معاكي هاااااا 

تيا  وقد التمست ف حديثه بعد الصدق = موافقه طالما كل واحد فينا بعيد عن التاني 

= طب كويس اوي بدايه عظيمه وكان علي وشك الخروج من الغرفه فعاد مره اخري كانه تذكر شئ ما ثم تحدث بهدوء ::: انا اسف ان ضربتك يومها بس انتي استفزتني بكلامك

تيا  بتعجب بداخله من اعتذار التي التمست منه الندم فاجابته بهدوء :: احم حصل خير انا الاغلطت من الاول بكلامي 

= جاسم ببرود = ده حقيقي متتاخرش هنستناكي تحت علي لغدا سلام وغدر وتركها تفكر فيما ينتظره ف المستقبل المجهول وتفكر ف كلام جاسم


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء 

ف فيلا صالح الهواري 

كان سامر يتحرك ذهابا وايابا بانتظار مكالمه هاتفيه دخل صالح علي ابنه فوجده هكذا صالح مستفهما = مالك يا ولااااا بتلف حولين نفسك كدا لي 

اجابه سامر بتوتر = مستني مكالمه عشان تاكد ان بضعه وصلت من غير مشاكل ياحاج قاطع حديثه رنين الهاتف فاجاب سامر مسرعا وسط نظرات صالح المتوتره 

= هاااااا يا سامر طمني 

سامر بابتسامه = كلو تمام البضعه ف المخازن دلوقت 

=لازم كلو يبقا تمام هو حسين دلوقت فاضي يركز مع حد كفايه علي اهل بيتو بمشكلهم كتب كتاب ابنو الخميس الجاي 

هاب سامر وقفا بغضب = بتقول اي الخميس الجاي علي تيا  ماشي ياجاسم ياابن ال********"


وضغط علي مفاتيح الهاتف للاتصال برقم ما /


&&&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف قصر حسين الجراحي كانت والداة تيا  واخته مريم تجلس ف غرفه الصالون بانتظار فرك مع والده جاسم ويتحدثون فقاطع حديثهم دخول جاسم قائلا 

= اهلا منورين البيت انا جاسم اخو ادم وجوز تيا  المستقبلي 

= اقتربت منه مريم بسرعه قبل ان تترك المجال لولدته للتحدث = وانا مريم اخت تيا  الصغيره ف اولي كليه حقوق ومدت يداه تصافحه ابتسم جاسم علي مرحها ومد يده ليصافحها 

ثم وجهه نظرو الي والدة تيا  قائلا ::: تيا متعرفش حاجه عن موضوع سامر ومش عايزها تعرف وانا مش باكد كلامي كتير اكيد فهمتني 

اومات والدة تيا  براسها دليل علي فهمها بينما تركهم جاسم واتجه لغرفة مكتبه 


ء/////////////////////////////

وبعد قليل دلفت تيا  اليهم وهي تحتضن امها وشقيقتها باشتياق 

امل = عامله اي يابنتي وحشتني اوي 

= وانتي كمان ي ماما انتي وتيا  وحشتوني جدااا 

وظل يتحدثون قليلا حول اخبر تيا  ومريم وامها الي ان قاطعتها امها بسوال ؟ 

= قوللي ياتيا  انتي موافقه تتجوزي جاسم 

تيا  بتوتر = اها ياماما 

امل وهي تنظر لها بتفحص = متاكده ؟ انقذها صوت مريم قائله 

= ف اي ياستي انتي مش شايفه الشاب قمر ازي ده طول بعرض بعضلات بشعر ولا ابطال السيما اقسم بالله 

نكزتها امل ف كتفها قائله = ماتتلمي يااخرت صبري انتي اي الامقعدك معنا قومي يابت غوري شوفلك اي حاجه تعمليها 

= اووووف انتو بتسربوني صح صح عشان تخططو للخميس براحكتو فهمكو انا بس انا هخرج برا اشوف ورد تيا  وبمزاجي ها بمزاجي 

نهضت امل لتضربها فركضت مريم بسرعه للخارج وهي تتحدث=  لقياني قدم باب جامع وتيا  بنتك الحقيقه كنت حاسه والهي واغلقت الباب بسرعه قبل ان تركض امل خلفها وسط ضحكات تيا  علي تصرفات اختها المشاغبه والمرحه 


&&&&&&&&&&&&&&&ء

ف الخارج كانت مريم واقفه تري ورود تيا  باستماع علي جمالهم وتضع ف اذنها الهاند فيري ف تلك الاثناء وصل علي امام باب القصر وقبل ان يطرق الباب وجد فتاه ف الحديقه امام الورود وتدندن الاغاني بعلو صوتها فضحك علي مظهرها ولكنه صدم عندما راي وجهها يالله انها نفس الفتاه ولكن ماذا تفعل هنا اقترب منها علي بهدوء ختي لا يخيفها ثم تحدث لها قائلا

= يااانسه فلم يجد جواب فانتبه الي للهاند فيري ف اذنه فضربها بخفه علي كتفها واستدارت لتري من هذا المزعج لتقف مصدومه عند رؤيته فيشير لها بخلع الهاند 

مريم بانزعاج وهي تخلع الهاند = انت لا ده انت مرقباني بقا انا دلوقت فهمت جيت وريا السوق يومها لانك كنت بترقبني مش صح ودلوقت كمان جيت وريا لحد هنا يا بجحتك 

علي بغضب = وانا هرقب سيدتك لي ان شالله فاضي وومش لقي حاجه اعملها فبرقب العيال 

= عيال انت ازي تتجرا يابني ادم انت انا هوريك ثم نظرت بجانبها فوجدت مياه الزرع فامسكته بسرعه ورشت ف وجه علي الذي وقف مصدوما لفعلتها 

علي وهو يقترب منها بغضب علي وشك خناقها = انتي تهبلتي في عقلك يابت انتي ثم يقطع غضبه صوت

جاسم وهو يقول 


= علي ف اي واقف هنا لي ثم لمح مريم وهي تقف امامه مرتعبه فسالهم ؟ هو ف اي هنا 

علي بغضب = ف ان المجنونه دي غرقتني بمياه الزرع 

مريم = ايوا عشان هو بيرقبني ف كل مكان 

= برقبك اي يابنت المجنونه انتي 

= احترم نفسك احسن ما اديلك الورد كلو ف دماغك 

قاطعم جاسم بصوت عالي = بس بس انتو الاثنين ممكن افهم ف اي بيحصل ياعلي فقص عليه علي كل ماحدث عندما راها حتي الان واضافت مريم علي كلامه رؤيتها له ف السوق معتقده بانه كان يراقبها 


جاسم بهدوء= يظهر ان ف سوء تفاهم بينكم انتو الاثنين اسمعي يامريم ده علي صحابي من سنين وانا متاكد ان مكتش بيراقبك انتي فهمتي غلط اكيد 

ووجهه نظرته ل علي = ودي مريم اخت تيا  وهي طيبه جدا ياعلي بس مجنونه شويه فاكيد مكنش قصدها 

علي مقاطعا بسخريه = قصدك مجنونه شوياات 

مريم بغضب = شوفت ياابيه جاسم شوفت 

جاسم بعصبيه = خلاص بقا انتو الاثنين تفضل ياعلي جوا دلوقت وانتي يمريم اهدي خلاص استدار علي ينظر لها فاخرجت لسانه له بحركه طفوليه ضحك بشده عليه

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة  الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا






تعليقات

التنقل السريع
    close