القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه مريم الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر بقلم مريم توفيق حصريه وكاملة

 


روايه مريم الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم مريم توفيق حصريه وكاملة 





روايه مريم الفصل الحادى عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر  بقلم مريم توفيق حصريه وكاملة 




#مريم 

بارت١١


كان جالس وهو يضمها اليه. 


مريم بدموع: صخر انا خايفه. 


صخر: خايفه من اى ي حبيبتى. 


مريم بدموع: مش عارفه بس بس حاسه ان كرماء مش هتسيبنا قى حالنا. 


صخر بحده: لو فكرت بس تقرب منك او من حد من اولدنا صدقينى هقتلها ي مريم وبعدين مين دى اللى تقدر تفكر بس تقري من عيله صقر. 


ثم ازال لها دموعها وهو ينظر لها بحب. 


زين : بابا ماما. 


ابتسمت مريم وصقر على صغيرهم. 


صقر: تعالى ي زين. 


دخل زين واسيل وايلا. 


زين بعصبيه طفوليه: بابا ينفع اللى آسيل عملتو. 


صقر وهو ينظر اليه بحب: عملت اى ي يزن. 


آسيل بدموع: بابى انا ثحلانه (زعلانه)من ثين.(زين). 


مريم ببتسامه: هااا وسيلا ثحلانه من ثين لى بقا. 


ايلا : انا هقولكم ثين مدايق من سيلا علثان هى اتكلمت مع يوثف. 


صخر برفعة حاجب: مين يوسف دا. 


زين بعصبيه مثل والده: ينفع ي بابا سيلا تكلم يوسف ونا قولتلها متكلمهوش علشان انا مش بحبها تكلم ولاد. 


نظر صخر لمريم وهو يحاول ان لا يضحك ومريم ايضا لان زين اخذ كل شئ من والده الملامح الطباع والغيره ايضا. 


صخر بلين : بتكلمى مع يوسف لى سيلا. 


آسيل بدموع: انا ويوثف صُحاب ي بابى وهى ثين بيفضل يثعقلى (يزعقلى). 


حملها صخر على قدمه ومسحلها دموعها. 


صخر بحب: خلاص متعيطيش زين مش بيزعقلك علشان هو مش بيحبك لا زين بيحبك اوى كمان وكمان هو عمل كدا علشان هو خايف عليكى صح. 


آسيل وهى تمسح دموعها: ثح. 


ابتسم صخر وقبلها من خدها. 


صخر ببتسامه: تعالى ي زين اعتزر لوختك وبوس راسها ومتزعلهاش تانى. 


نزلت آسيل من على قدم صخر وتقدم اليها زين وقبل رأسها بحب اخوى. 


زين ببتسامه جميله: انا اسف ي سيلا. 


آسيل ببتسامه: خلاث مش ثحلانه منك ثم احتضنو بعض ومد يده زين وسحب ايلا واحتضنهم هم الاثنين. 


كانت تنظر اليهم وهى تبتسم والدموع تملئ اعينها حقا ربها عوضها بزوج حنين واولاد حنينين ايضا رزقها بزوج يصبح اب حنين على اولادها. 


نظر اليها صخر وضمها اليه بحب. 


إيلا وهى تقوس فمها: والله يعنى انتى وبابى حاضنين بعض وثايبنا. 


ضحكت مريم عاى كلامها وضمتهم جميعا الى احضانها هى وصخر. 


مريم بحب: يلا روحو خدو شاور وغيرو هدومكم وتعالو علشان تاكلو ماشى. 


جميعهم : حااضر. 


ثم ذهبو 


نظر صخر اليها بحب اقترب منها. 


مريم بتوتر: اى يعم ابعد كدا. 


صخر: عم. 


مريم : اه وسع بقا. 


صخر: عم ورسع بقا هو انا واحد صاحبك يبت انتى. 


مريم بتفاخر مُصتنع: استاذه مريم لو سمحت. 


ضربها يخفه خلف رقبتها(قفاها) وهو يضحك. 


صخر وهو يقوم من على الفراش: طيب ي حبيبتى قرمى غيرى يلا. 


نظرت اليه مريم بضحك: اوكى. 

________________________

كان يجلس فى غرفته بحزن. 


سليم بدموع: يترا هتسمحينى يبنتى ولا لا كان نفسى اهزم فى حضنى واضمك كان نفسى اشوف احفادى والعب معااهم اااه اااه ي مريم اهه. 


دخلت كرماء. 


كرماء بملل: انت هتفضل قاعد كدا شبه المطلقين. 


سليم بغضب: كرمااء اطلعى برااا وعدى يووومك. 


كرماء بزعيق: انت بتعلى صوتك عليا ما كنت تتشتر على بنتك وهى بتترضك من الشركه. 


سلييم بغضب: اطلععى برااااا. 


خرجت كرماء بغضب شديد وهى تتوعد لتلك الفتاه. 

____________________


مازن : بتت يسااره. 


ساره بخضه: يخربيتك خضتنى انت جيت امته. 


مازن بمرح: الواد جوزك فتحلى. 


يونس بهزار: متلم نفسك يبغل انت. 


مازن بستغزاز: ولو ملمتهاش. 


يونس وهو يمسك الشبشب : انا هلمهالك ي حبيب اخوك. 


وبدءو يجرو فى الشقه مثل الاطفال وهم يصرخون بمرح. 


ساره وهى تشعر وكأن دماغها سوف تنفجر: كفاااااايه. 


وقفو هنا الاثنين. 


ساره : ااى اقعدو كدا الواد مالك لسه راجع من المدرسه ونايم هتصحو. 


مازن بمرح: خلاص يختى تعالى اقعدى. 


جلست ساره. 


يونس : مالك نام على طول. 


مازن: لا على عرض هخهخهخهخ. 

يونس : اخررس. 


مازن : ماشى المهم البت مريم عامله. 


ساره: كويسه يزوز. 


مازن : معرفتش اروح حفله التكريم بتاعتها كان عندى شغل. 


ساره بضحك: روحتلها الشركه النهارده وطرضتنى. 


مازن : ليه.


ساره ببراءه: انا عملتلها حلة محشى ورق عنب كهديه بس هى بقا ادتنى على قفايا وقالتلى خدى المحشى بتاعك وروحى. 


مازن ويونس بضحك: مهى ليها حق الصراحه. 


ساره : انا غلطانه اصلا. 


مازن: موديلها محشى المكتب. 


يونس: قال قولى ي مازن ناوى تتجوز امتا ي اخويا ي حبيبى. 


مازن وهو يأكل تفاحه: ملكش دعوه. 


يونس: بكلمك بجد انا جضيت منك. 


مازن بمرح: ملكش دعوه انا جاى لاختى حبيبتى. 


ساره: انا كمان جضيت منك. 


مازن : اى دا خلاص انا جاى لمالك حبيبى. 


مالك وهو يفرك فى عينه بنوم: عمو مازن انت هنا. 


مازن بضحك : ابو الملاليك. 


وذهب ليلعب مع مالك بمرح. 


________________________

ملحوضه: مالك من دور زين ومعم زين واسيل وايلا فى نفس المدرسه وهما صحاب اوى وبيحبو بعض. 

________________________

كانو جالسين على مائدت الطعام يتناولون الغداء. 


صخر : عملتو اى النهارده فى المدرسه. 


زين: عملت كل الهوم ورك بتاعى صح وكنت بجاوب صح فى الكلاس. 


صخر ببتسامه: شاطر ي زينو. 


آسيل: ونا كمان يبابى. 

ايلا: ونا كمان. 


ابتسم صخر : حلا بنانيت فى الدنيا والله. 

مريم وهى تنظر لهم ببتسامه: مالك جيه النهارده. 


زين: ايوه وهو كمان كان شطور اوى بردو. 


مريم ببتسامه: طيب يحبايبى كملو اكلكو يلا. 

____________________

فى صباح يوم جديد. 

………=ايوه يهانم. 

……….=اه انا قُدام المدرسه اهو. 

……….=طلعو ….تمام هنفذ دلوقتى. 

____________________

فى شرمه مريم رن هاتفها. 


مريم : ايوه ي انكل محمد. 


محمد ( السواق بتاعن الاولاد): ايوه يهانم انا مش لاقى الاولاد ودورت عليهم فى المدرسه كلها وقالو ان هما طلعو من شويه ومش لاقى ليهم اثر نهائى. 


مريم بخضه ودموع: حضرتك بتقول اى ي انكل محمد ازاى مش لاقيهم ازااى. 


محمد بقلق: والله يهانم مش لاقيهم ودورت عليهم فى كل مكان. 


مريم بدموع: طيب دور عليهم تانى ونا هاجى حالا. 


انهت المكالمه بهلع على اولادها. 


مريم بنهيار: الو صخر انكل محمد قال انو مش لاقى الاولاد فى اى مكان.  


صخر بقلق: مش لاقيهم ازاى يعنى. 


مريم ببكاء: معرفش معرفش….انا هروح عند المدرسه. 


صخر بخوف على اولاده: طيب انا جاى انا كمان اهدى. 


___________________


كانو الثلاثه مكتفين اليدين والقدمين ومربوط على اعينهم اربطه سوداء ومانو جالسين فى المرسى الخلفى من السياره وهم مغشى عليهم بعد ان تم تخديرهم. 


=ايوه يهانم معايا. 


=عنيا.  


ابتسمت تلك الحربايه بخبث شديد. 


كرماء بخبث:هنشوف بقا يست مريم لما تشوفى عيالك بيموتو قدام عينك هتعملى اى. 


رنا بخبث: عملتى اى ي ماما. 


كرماء بخبث: ولا حاجه يحبيبتى دى شكة ديوس بس علشان تبقى تفكر تدخل حياتنا تانى. 


سليم بصدمه وغضب: ………



#مريم 

بارت١٢


وصلو صخر ومريم فى نفس الوقت. 


هرولت مريم الى صخر بنهيار. 


مريم بنهيار: صخرر عيااالى فييين انت انت قولتلى ان ان همحدش هيقربلهم هماااا فين. 


صخر وهو يحاول تهدئتها : اهدى اهدى يمريم هنلاقيهم. 


مريم بنهيار وهى تضربه بكل قوتها على صدره: اهدى ازااااى اهدى ازززاى عيااالى اتخطفو ونت بتقولى اهدااا.  


صخر وهو يمسك يدها: روحى يمريم انا مش هرجع البيت غير وعيالى معايا. 


مريم بنهيار: علشان خاطرى خُدنى معاك مش هقدر اروح البيت وعيالى مخطوفين. 


صخر بهدوء برغم البركان المشتعل بداخله: ماشى يمريم تعالى. 


ذهبو الى السياره وبدءو فى البحث عن اطفالهم. 


___________________

آسيل ببكاء: ثين انا خايفه بابى ومامى فين. 

ايلا وهى منكمشه على نفسها وتبكى: انا عايزه بابى ومامى. 

زين محاولة تهدئتهم: متخافوش بابا هيجى هو وماما ينقظونا. 


دخل شخص كبير جدا وجسده ملئ بالعضلات ويوجد علامه فى وجه تجعله مخيف جدا. 


صرخت آسيل وايلا عندما رأو ذالك الرجل. 


( كانو فى غرفه قديمه لا يوجد بعا اى فرش ومتربه وكانو هم الثلاثه جالسين على الارض متربطة ايديهم وقدميهم.)


الرجل بشر: بس يبت انتى وهيا والا واله هقتلكو. 


زين بجمود: بابا هيجى ينقظنا و هيوديك السجن. 


الرجل وهو يضحك بسُخريه: ابوك وانت مفكر ان ابوك هيعرف يوصلك. 


آسيل ببكاء : انت شخث (شخص) وحش وشرير وربنا هيعاقبك. 


اقترب منا ذالك الرجل الئيم وصفعها ثلم قوى جعل فمها الصغير ينزف وفقدت وعيها نتيجه الصفعه. 


صرخت ايلا هى وزين بأسم اختهم. 


زين بزعيق : بايا هيقتلك فاااااهم. 


الرجل بملل: مكفايه بقا عمال بابا بابا اااى. 


_________________

كان صخر ومريم يبحثون فى كل مكان ويسألون الناس ويروهم صورهم ولكن لا فائده. 


اصبحت الساعه الثامنه مساءا هم لم يلقوا اولادهم كانت حالتهم هما الاثنين سيئه جدا. 


مريم بتعب وانهيار: ولادى فين يصخر انا انا مش هقدر ابعد عنهم مش هقدر اعيش من غيرهم. 


صخر والغضب ظاهر بعينه: تعالى عروحك ونا خلاص عرفت هعرف مكانهم ازاى. 


مريم بصريخ: انت بتقووول اى انا مش هروووح حتى انا هفضل معاك وهندور على هيالنا انا مش هروح البيت غير ورلادى معاايا انا قلبى بيحرقنى عليهم يصخر. 


صخر بزعيق: منا كماان خاايف عليهم وبموت انا كمان قلبى بيحرقنى عليهم انا كمان اب انا قولتلك اروحك علشان انتى تعبتى ونا هكمل مش هروح البيت غير وهما معايا. 


نظرت له مريم بدموع: ونا كمان مش هروح غير وولادى معايا. 


نظر اليها صخر بحزن وحرك السياره وبدء فى اجراء مكالمه. 


صخر: ايوه يصاحبى  


عمر بمرح: هلا بالبيه اللى مبيسألش. 


صخر : عنر انا عيالى اتخطفو وعايزك تساعدنى. 


عمر بقلق: اتخطفو ازاى. 


صخر: السواق بتاعهم قال ان راح وملقاهمش فى المدرسه ولا فى حته وصحابهم قالو ان فى عربيه جات اخدتهم وهما فكروها السواق. 


عمر: متخافش ي صاحبى هطلع قوات من عندى وهدور عليهم. 


صخر: اتا كمان بدور انا افتكرت انى كنت ملبس آسيل وايلا سلاسل إلكترونيه متوصل عليها الGBS بتاعهم هفتحو انت معايا على الخط علشان تعرف المكان وعروحو على هناك على طول. 


عمر : طيب كويس. 


بدء صخر بفتح الابليكيشن وبالفعل وجد المكان بالظبط. 


عمر براحه: الحمدلله طيب هاخد معايه عساكر هلشان لو فى حد وهروح على هناك. 


صخر: ونا جاى وراك. 


مريم بدموع: لقيت مكانهم. 


صخر براحه: الحمدلله اول لما نوصل مش عايزك تنزلى من العربيه فهمه. 


نظر اليه ولم ترد. 


_________________

كان زين ايلا جالسين بخوف بجوار اختهم المغشى عليها. 


ايلا ببكاء: اسيل اثحى يلا علشان خاطرى. 


زين : ي آسيل زمان بابا حاى وهينقظنا. 


ضمو نفسهم بخوف على اختهم وهم يبكون. 

_____________________


اتبعت رساله على هاتف مريم وكانت عباره عن صورة لأولادها هو جالسون ويبكون وكانت آسيل مغشى عليها. 


مريم بنهيار: ص..صخر و…ولادى ولادى. 


صخر بقلق: فى اى يمريم. 


ورته الصوره وهى منهاره قلق جدا على اولاده هو ايضا واسرع بالسياره ولن تتوقف مريم عن البكاء. 


وصلو اللى المكان وعمر ايضا(عمر ظابط) ولكن وقفو بعيد قليلا لكى لا يشعر احد بشئ هن يريدون سلامة الاطفال. 


عمر : صخر خليك ورايا انا هطلع القوه اللى معايا الاول وبعدين احنا نطلع. 


صخر: انا مش عايز عيالى يتأذو. 


عمر: متقلقش.  


وبالفعل بدءت الخطه. 


طلعو العساكر الى المكان. 


ووجدو بالفعل تلك العصابه وبدءو بضرب النار. 


ذهب رجل منهم وامسك ب زين. 


الرجل: اللى هيقرب الواد دا هيمووت. 


لن تتحمل مريم الانتظار وخرجت من السياره وذهبت ببطئ الى ذالك المنزل المهجور دخلت ببطئ رأت ذالك الرجل يمسك صغيرها ويقدم السلاح تجاه رأسه تقربت ولفت ومن ورائهم دون ان يشعر احد وجدت سلاح مُلقى على الارض التقطته واقتربت من زالك الرجل وضربته بيد المسدس على رأسه بقوه وقع الرجل مغشى عليه وامسكت صغيرها بخوف هى تحتضنه. 


( لن يشعر احد بها لان الصوت كان مرتفع وايضا كانو جميعهم يركزون مع تلك العصابه للقبض عليها). 


قبضت عليهم الشرطه واقترب صخر من مريم. 


صخر بقلق: مش قولتلك متتزليش من العربيه. 


نظرت اليه مريم: ايلا وآسيل فين. 


زين بدموع: سيلا….سيلا. 


مريم وصخر بقلق: اخواتك فين. 

اخزهم زين الى اخواته. 


ما ان رأتهم مريم ونهارت بكاء كانت سيلا مغشى عليها وكتفه اليدين والقدمين وكانت ايلا جالسه بجانبها تبكى وكتفه اليدين والقدمين ايضا. 


ذهب صخر مسرعاً اليهم ولكن مريم وكأن قدميها انشلت. 


فك صخر ذالك الحبل من عليهن. 


ايلا ببكاء شديد: مامى بابى. 


ذهبت اليهم مريم واحتضنت ايلا بقوه وصخر حمل اسيل. 


مريم ببكاء: انا اسفه انا اسفه انى سبتكم لوحدكم انا اسفه جداا. 


ذهب اليها زين: ماما ممكن متعيطيش انتى ماكيش زنب. 


ايلا وهى تمسح دموعها : ايوه يمامى. 


صخر بقلق: سيلا مغمى عليها لازم اوديها هلى المستشفى. 


اسرعت مريم اليها بهلع. 


مريم بيكاء: سيلا هتبقا كويسه صح. 


صخر بهدوء وهو يتحرك ايذهب الى السياره: متخافيش هتبقى كويسه. 


ذهبو جميعاً الى السياره. 


وتحرك صخر الى طريق المستشفى. 


وصلو الى المستشفى ودخلت اسيل الى الطوارئ


مانت مريم جالسه تبكى بقلق وتوتر وكان صخر يهدئها. 


الدكتور:……..



#مريم 

بارت١٣


كان يجلس وهو يضع يده على وجه وهو يبكى. 


سليم بقهر: يارب يبنتى يارب تلحقى ولادك يارب خليك جمبهم. 

Flash Back


كرماء بخبث: ولا حاجه يحبيبتى دى شكة دبوس بس علشان تبقى تفكر تدخل حياتنا تانى. 


سليم بصدمه وغضب: اى اللى انااا سمعته داااا. 


كرماء بتوتر: سمعت اى. 


سليم يغضب: اللى انتى كنتى بتقولييه مع بنتك دلوووقتى. 


كرماء بغل: اهه اه يسلييم اللى سمعته دا صح ارتاااحت انا خطفت عيال مريم. 


سليم بغضب شديد: انتى ازااااى كداا هاا ازاى انتى دول احفادى دوول ولاد بنتى انا لازم الحقهم واقول لمريم تلحقهم. 


امسكته كرماء بغل. 


سليم بغضب: اابعددى. 


كرماء بغل: لو فكرت يسليم لو فكرت بس تعرفها صدقنى هقتلهملها خاالص فااهم عيالها تحت ايدى لو فكرت تقولها يسلييم والله هقتلهم هما التلاته مش هسبلها حد وانسى ان يكون عندك احفاد فااهم. 


سليم بقهر: انتى ازاى كدا لى كل الغل اللى جواكى دا للى. 


مرماء بغل: ايوه ي سليم علشان هى خدت كل حاجه فى الدنيا راجل يحبها واتجوزها وبقا عندها عيال بقت سيدة اعمال مشهوره وليها حياه وبنتى انا اسه متجوزتشش حتى عررفت للى. هاااا. 


نظر اليها سليم بقهر وحزن وذهب الى غرفته. 


Back. 

سليم بقهر: انا انا لازم اعرفها لازم اقولها كل حاجه. 


_____________


الدكتور:الحمدلله البنوته فاقت هى بس اتعرضت لحاجه خلتها تخاف جدا وكمان من الواضح انها اتعرضت لعنف نتيجته انها فقدت الوعى. 


مريم بقهر: يعنى يعنى هى كويسه. 


الدكتور : الحمدلله حالتها بتتحسن بس ياريت تهتمو بيها اكتر الفتره دى وكمان ميحصلش اى حاجه تخليها تخاف. 


صخر : تمام ي دكتور نقدر ندخل نطمن عليها دلوقتى. 


الدكتور: اكيد اتفضلو. 


دخلت مريم الى طفلتها بسُرعه وصخر ايضا وايلا وزين. 


كانت اسيل نائمه على السرير ببرائه ومتعلق بيدها محلول  وخدها احنر نتيجه تلك الصفعه القويه. 


مريم بحزن على ابنتها: سيلا. 


نظرت اليها اسيل وهى تبكى: مامى متسبنيش. 


مريم وهى تحتضنها: مش هسيبك ي عين مامى مش هسيبك. 


اقترب صخر واحتضنهم وجلسو مع ابنتهم وبدءو ان يطمئنو اولادهم حتى شعرو بالآمن. 


وافق الطبيب ان يذهبو وبالفعل اخذ صخر عائلته وذهبو الى منزلهم رفضت مريم هذا اليوم ان تترك اولادها ينامو فى غرفهم وجعلتهم ينامون بجانبها هى وصخر قى غرفتهم وتحسنت حالت آسيل. 


فى الصباح. 


استيقظت مريم ووجدت ايلا نائمه على صدر والدها واسيل نائمه فى حضنها وزين نائم بينهم جميعاً. 


ايتسمت بحب وهى تشكر الله ان اولادها بجانبها وهم بخير. 


مريم عدلت آسيل وهمت هى وايقظت صخر. 


مريم بهدوء وصوت منخفض: صخر صخر اصحى يلا. 


صخر ببحه رجوليه و نوم: امممم سيبينى انام شويه. 


مريم بحب: تنام اى يصخر الساعه بقت ١٠. 


صخر بخضه: ينهار ابيض. 


مريم بتسرع: ششششش العيال هيصحو. 


نظر صخر فى الساعه. 


صخر وهى يضع رأسه على الوساده مجددا: حرام عليكى خضتينى الساعه لسه ٦. 


مريم ببتسامه: عايزنى اعمل اى يعنى ما انت مكنتش هتصحى غير كدا وبعدين قوم يلا علشان متقلق العيال سيبهم ينامو براحتهم مش هوديهم المدرسه النهارده ونا كمان مش هروح الشركه هقعد معاهم. 


صخر بنوم: انا كمان عايز اقعد معاكم اشمعنا انا يعنى. 


مريم بضحك: فل تعالا ننام احنا كمان وفكنا من حوار الشركه ده. 


سحبها اليه وهو يبتسم : ماشى يلا ننام. 


وبالفعل اجرا مكالمه اخبر يزن انه لم يأتى الى الشركه اليوم. 

ومريم ايضا اجرت مكالمه واخبرتهم انها لن تاتى اليوم. 


وناموا مره اخره لانهم بالفعل كانو مُرهقين جدا. 


__________________

فى شركه مريم. 


سليم بتوتر: عايز اقابل الاستازه مريم. 


السكرتير : للأسف يفندم الاستاذه مريم مجتش النهارده. 


سليم بقلق: مجتش لى. 


السكرتير بستغراب: حضرتك انا هعرف منين وبعدين دى اكبر سيدات الاعمال فى الشرق الاوسط يعنى محدش يقدر يدخل فى حياتها او يعرف عنها حاجه. 


سليم بتوتر: طيب حضرتك تعرف مكان بيتها. 


السكرتير بستغراب: لا معرفش. 


سليم بحزن: طيب اى خد يعرف يدلنى عليه ضرورى. 


السكرتير: ممكن تسأل السكرتيره ياسمين هى سكرتيره الاستاذه مريم الشخصيه اكيد هى هتكون تعرف. 


سليم بفرحه: هى فين يا ابنى. 


السكرتير : فى الدور الخامس جمب مكتب الاستاذه مريم. 


ذهب سليم بسرعه اليها. 


………..


ياسمين: ادخل. 


دخل سليم اليها. 


ياسمين: اتفضل يفندم حضرتك محتاج ايه. 


سليم وهو يجلس: شكرا يبنتى انا بس كنت عايز اسألك على عنوان بيت الاستاذه مريم. 


ياسمين وهى انظر اليه: ليه. 


سليم : موضوع شخصى يينتى مش هقدر استنى لحد بكرا لازم اروحلها بيتها ضرورى يبنتى. 


ياسمين: بس انا اسفه ي فندم مش هقدر ادى لحضرتك عنوان بيتها. 


سليم بحزون: ارجوكى يبنتى والله انا مش هأذيها صدقينى موضوع مهم جدا لازم اشوفها ارجوكى عرفينى عنونها والله مش هعرف حد عنوان بيتها. 


ياسمين بشفقه: ههح ماشى بس متقولهاش ان انا اللى اديتك العنوان. 


سليم بأمل: حاضر حاضر. 


ياسمين كتبت له العنوان فى ورقه. 


أخذ سليم العنوان وذهب اليه


____________________

فى منزل صخر. 


ايلا وهى تقفز على ظهر والدها.


ايلا:باابى يلااا اصحااااا. 


استيقظت آسيل على صوت اختها. 


كان صخر ومريم ايضا يسمعوهم وكان صخر يشهر بكل القفز على ظهره ولكنه كان لايُريد ان يفسد سعادتهم. 


ايلا: سيلا تعالى اطلعى على تهر (ضهر) مامى علثان تصحى هى كمان. 


قفزت آسيل على ظهر مريم. 


مريم بوجع وضحك: اعععع ضهرااااى. 


ضحك صخر عليها. 


صخر بضحك: امال انا اعمل اى بقا ايلا وزين عاملين ضهرى نوطيطه. 


ضحكت مريم. 


مريم: سيلا خلاص والله صحيت. 


نزلت آسيل من على ظهر والدتها وهى تضحك اتعدلت مريم هى وصخر ولعبو مع اولادهم بحب وسعاده. 


مريم بضحك موجه الكلام لأولادها: يلا بقا كل واحد يروح ياخد شاور ويلبس وانا هروح اجهز الفطار اوكى. 


زين ببتسامه : اوكى. 


وجة نظرها لإيلا وآسيل. 


مريم وهى تربط يدها ببتسامه: قطاقيطى الحلوين بيبصولى كدا لى. 


ايلا: مامى ممكن تطلعى بيجامه. 


آسيل: ونا كمان مش باعرف اثرح شعرى. 


مريم بضحك: اممم بدبسونى يعنى ماشى يبنايتى روحو خودو شاور وانا هطلعلك بيجامات واسرحلكم شعركم اوكى. 


ايلا واسيل بفرح: اووكى. 


ثم ذهبو بفرح. 


صخر بخبث: مش هطلعيلى هدوم انا كمان. 


مريم ببتسامه: وانا اقدر هطلعلك طبعاا. 


ابتسم صخر واحتضنها بحب وهو يملس على شعرها. 


صخر بحب: بحبك. 


مريم بحب: بحبك. 


ابتسمو هما الاثنين وجهزت اليه ملابسه على ما يأخذ دوش ثم ذهبت لبناتها. 


اخرجت بيجاماتين ستان بيضاء وعليهم قلوب ورديه ل إيلا و آسيل. 


إيلا وآسل خرجو من المرحاض وهن يلبسون برنص صغير على حجمهم. 


مريم ببتسامه: يلا علشان تلبسو. 


البستهم ملابسهم وسرحتلهم شعرهم الى كعكه فيضاويه الى الاعلى وكانت شكلها رائع. 


مريم ببتسامه : يلا ننزل علشان نفطر. 


إيلا وآسيل: يلا. 


نزلو الى الاسفل وجلسو على مائده الطعام. 


جلسو يأكلو مع بعض وقدو وقت مُمتع. 


سيليا: مستر صخر يوجد رجُل يُريد ان يتكلم مع مدام مريم. 


نظر صخر الى مريم بستغراب. 


مريم وهى تنظر له: انا مش مستنيه حد. 


صخر بجديه: دخليه. 


#


.#مريم 

بارت ١٤


كان يقف وهو ينظر على ذلك الڤيلا الضخمه كم هى جميله وفخمه كان سعيد جدا ان ابنته تسكن فى منزل مثل هذا. 


سيليا: اتفضل معي. 


نظر اليها سليم سار خلفها حتى دخل الى ريسيبشن كبير. 


نظر صخر ومريم ولكن صعقه نزلت عليهم هما الاثنين. 


سيليا:اتفضل هنا. 


ثم ذهبت لتكمل عملها. 


مريم بصدمه: ب…بابا. 


زين: مين دا ي ماما وبتقوليلو بابا لو. 


نظر مريم الى زين وهى على نفس الصدمه. 


مريم: زين خد اخواتك وطلعو اوضكم. 


ذهبو الاولاد الى غرفهم. 


سليم بدموع: بنتى. 


مريم بقسوه: متقوليش بنتى دى فااهم انا مش بنتتك وجاتى هنا تعمل اى هااا. 


صخر بغضب: اطلع برا. 


سليم بقهر: يبنى اسمعنى انا غلط انا جاى انقظ مريم بنتى واحفادى. 


مريم بسُخريه: احفادك. 


سليم بقهر: كرماء كرماء ي مريم هى اللى خطفت ولادك. 


صخر ومريم بصدمه: انت بتقول اى. 


مريم بقهر: كرمااء هى اللى عملت كدا. 


سليم بحزن: ايوه يبنتى وناويه تعمل اكتر من وانا لما عرفت هدتتنى انى لو قولتلك هتقتلهم قبل ما انتى تعرفى يبنتى علشان مدا سكت ومقدرتش اقولك بس بس مقدرتش اسكت اكتر من كدا مقدرتش اشوفك بتتأذى ونا بتفرج. 


مريم بدموع وقهر: لى لى تعمل كدا انا سبتكم مشيت بنيت حياتى بنفسى بعد عنكو علشان ابعد عن الاذى مردتش ارجع تانى لى تعمل كدا. 


سليم بقهر: خلى بالك منها يبنتى انا هفضل طرل عمرى جمبك حتى لو انتى لسه شيفانى مش ابوكى بس انا ندمت يبنتى انا مبقتش اعرف انام من الندم.


هم ليذهب وكانت الدموع على خديه. 


نظرت مريم ببكاء لصخر ثم لوالدها.


سليم ببكاء: ممكن اطلب طلب اخير قبل ما امشى. 


هزت مريم رأسها بالموافقه. 


سليم بقهر: ممكن اشوف احفادى لو لمره واحده. 


نظر صخر الى مريم. 


مريم بدموع أومأت برأسها بالموافقه. 


اشار صخر الى سيليا لاحضار اطفالهم. 


جائو زين وايلا واسيل. 


ذهب اليهم سليم وهو يركض ببكاء الى احفاده. 


سليم وهو يحتضنهم ويقبلهم ببكاء وحب واشتياق عدة مشاعر مخطلته. 


كان صخر يأخذ مريم تحت ذراعه وهى كانت تنظر لهم ودموعها على خديها. 


ابتعد سليم ليذهب وهى ينظر الى حفاده اللذين ينظرون اليه بستغراب. 


مريم وهى تنظر لوالدها 


مريم بصوت مهزوز: مش عايز تحضن بنتك كمان. 


نظر اليها سليم بصدمه. 


هرولت اليه بسرعه وهى تبكى واحتضنته بشده وبادلها هو ايضا نفس الحضن بحب واشتياق وحنين. 


مريم ببكاء: واحشتنى اوى يبايا كان نفسى تكون جمبى فى كل خطوه بخطيها. 


سليم بدموع: ونتى كمان يبنتى وحشينى وحشتى روحى وقلبى. 


طال العناق لمدة ثم ابتعدو. 


سليم : صخر يبنى. 


نظر اليه صخر ببتسامه: نعم يعمى. 


سليم ببتسامه حنينه: انا بشكرك انك وقفت جمب بنتى وقت ماكانش حد جمبها. 


صخر ببتسامه: الحقيقه يعمى انا اكتشفت ان مريم هى اللى وقفت جمبى مريم لو ماكنتش موجوده مش عارف حالى كان هيبقا عامل ازاى. 


سليم بحب: كدا سامحتينى يبنتى. 


مريم بضحكه وسط دموعها: اه. 


آسيل: مامى هو دا جدو. 


مريم ببتسامه : ايوه روح مامى. 


زين بفرح: يعنى انت جدو. 


سليم بفرحه وحب: ايوه يروح جدو تعالو كلكو فى حضنى. 


إيلا بفرح: جدووو وذهبت اللى حضنه بفرح. 


صخر بضحك: دا انتو نسيتو مامى وبابى خالص بقا. 


ضحك سليم. 


صخر: خليك يعمى اتغدى معانا النهارده. 


سليم ببتسامه: معلش يبنى عندى شغل والله وكمان علشان الحربايه اللى فى البيت دى مش عايزها تشك فى حاجه. 


مريم بتوسل: علشان خاطرى ي بايا اقعد مغانا النهارده وبعدين هى مش هتشك انك هنا وكمان علشان تشبع من احفادك شويه. 


سليم ببتسامه: انا لو قعدت العمر كلو معاكى ومع احفادى مش هشبع منكو. 


آسيل بطفوله: جدو ممكن تقعد معانا النهارده بليييز. 


سليم ببتسامه: علشان كلمه جدو العسل دى هقعد معاكو. 


مريم بغيره مضحكه: والله ونا مش بنتك يعنى. 


سليم بضحك: بنتى طيعا وهقعد علشان خاطرك انتى كمان. 


ضحكو جميعاً بفرحه. 


بعد ان جلسو جميعاً. 


مريم :كرماء لو مفكره انها كدا بلوى دراعى تبقا غلطانه شكلها نسيت انا مين كويس. 


سليم: كرماء بقت وحشه اكتر من الاول ي مريم فوق ما تتخيلى. 


صخر: بس هى متعرفش صخر الهوارى يعمى كرماء لو فكرت تفكر تقرب من عيلتى تانى سواء مريم او ولادى محدش هيقفلها غيرى. 


تنهد سليم بحزن: انا مش عارف مش عارف هى عامله كدا لى. 


صخر بجديه: بس مش واحده زى دى هى اللى هتشغل دماغى ي عمى. 


___________________

رنا: هتعملى اى تانى ي ماما اهى لحقت عيالها وحيست الرجاله بتوعك كمان وربنا يستر ل يقولو عليكى. 


كرماء بتفكير: عمرهم ما يقولو عليا بس انا اللى هيجننى عرفوا مكانهم منين دا المكان دا الدبان الزرق ميعرفش مكانو. 


رنا بسُخريه: انتى بتقولى اى يماما دى مريم وكمان متجوزه صخر الهوارى عايزاهم ميعرفوش ازاى يعنى. 


كرماء ببتسامه: معاكى حق علشان كدا لازم نخلص من صخر الاول. 


رنا بتفكير : يبختها بيه جمال وهيبه ورجوله وعضلات وحاجه كدا مش عارفه اى دا. 


كرماء بخبث: عيزاه. 


رنا نظرت لها بخبث: تقدرى. 


ضحكت كرماء بشر: اقدر بس استنى عليا وانا هخليه يكرها كره العمى ويجيلك انتى. 


ضحكت رنا بخبث. 


___________________


فى غرفة المكتب فى منزل صخر. 


يتكلم فى الهاتف. 


صخر=……..


=……….


صخر=…………


____________________


يزن بصوت عالى=ي اخوويااااا. 


مريم بضحك= يعم خضتنى. 


يزن بمرح : انى اسف العيال عيالك فين. 


مريم : بيلعبو مع جدهم. 


يزن بستغراب: جدهم. 


مريم : لاا دا حوار كبير صخر هيبقا يحكيهولك. 


صخر : اى يعم القلق دا. 


يزن بستفزاز: عامل اى يخويا يحبيبى. 


جوليا بضحك: تعالى يمريم نفعد احنا سيبك من الاهبل دا. 


مريم بضحك: يلا. 


اسر : طنط مريم امال اسيل فين. ( اسر عندو ١١سنه هو اكبر من زين )


مريم ببتسامه: بتلعب مع اخواتها فى الاوضه روح العب معاهم. 


اسر ببتسامه: ماشى. 


جوليا بضحك: جوز سيلا المستقبلى دا علىفكره. 


صخر : انتو هتجوزو بنتى بمزاجكى بنتى مش هتتجوز غير على كيفى انا. 


يزن: طيب ريح بقا علشان انا هجوزها للواد اسر ابنى. 


ضحك الجميع. 


سليم: انا عروح بقا يبنتى. 


مريم ببتسامه : ماتخليك شويه ي بابا. 


سليم بحب: معلش يبنتى ابقا اجيلك وقت تانى. 


مريم ببتسامه : ماشى يبابا. 

ثم ودعت والدها بحب هى وصخر. 


_________________

فى منزل سليم. 


كرماء: كنت فين لدلوقتى ي سليم متقوليش لنو شغل. 


سليم بملل: ………..



#مريم 

بارت١٥


كرماء: كنت فين ل دلوقتى ي سليم متقوليش انو شغل. 


سليم بملل: اظن انتى ملكيش دعوه بيا اروح مكان منا عايز فاهمه. 


كرماء يزعيق: كنت عندهاا يسلييم. 


سليم بغضب: صووووتك ميعلااااش فااهمه. 


ثم ذهب الى غرفته بغضب قبل ان تجيب. 


____________________

يزن: هنطير احنا بقا. 


صخر: متخليك قاعد يعم. 


يزن بضحك: لا لا اسيبك مع مريم بقا. 


ابتسم صخر اليه بضحك. 


صخر بضحك: ماشى يعم. 


ذهب يزن وعائلته. 


صخر ببتسامه: مبسوطه. 


مريم : جدا حاسه احساس جميل ان بقا ليا اب بيحبنى وعيالى بقا عندهم جد كمان. 


صخر ببتسامه: كنت عارف انك هتسامحى نظارتك كانت بتقول كدا كان باين فيها طفله نفسها تترمى فى حضن ابوها. 


مريم ببتسامه: مكنتش متخيله يوم من الايام انى اسامح بابا كنت بقول عو ازانى كتير اوى يترا هسامحه بس فى الاخر قلبى هو اللى حكم. 


صخر: انا مبسوط علشان انتى مبسوطه. 


ثم احتضنها بحب. 


__________________

فى منتصف الليل كان الجميع نائم معادا صخر كان جالس فى غرفه المكتب. 


كان يتحدث فى الهاتف


صخر: تمام سمعتها وهى بتقول كدا. 


الشخص: ايوه ي بيه وصورتها فيديو كمان هبعتو لحضرتك دلوقتى. 


ارسل اليه الفيديو. 


جلس يشاهد الفيديو بغضب. 


محتوى الفيديو. 


كرماء: ايوه يزفت عيزاك تروحلها انت وشويه رجاله وتخطفوها وتوديها فى شقه مشبوها وتنام جمبها وصورها وابعتها لجوزها. 


كرماء بملل: اعمل فيها اللى انت عايزه المهم الصور والڤيديوهات اوصل لجوزها. 


رنا : بتكلمى مين ي ماما. 


انهت الاتصال. 


كرماء بخبث : اتكى على الصبر مش انتى عايزه صخر يبقا ليكى مش ليها. 


رنا بخبث:صح. 


كرماء: اول حاجه لازم تحصل بقا انو يطلقها 


رنا بضحكه خبيثه: صح ي مامتى. 


انتهى الڤيديو. 


صخر بغضب: يولاد ال**لب. 


صخر بخبث: هنشوف مين اللى هيطلق مين ان مكنتش اخلى بنتك دى تترمى فى السجن وانتى تترمى فى الشوارع زى الكلاب. 


دخلت مريم اللى غرفه المكتب. 


مريم بإرتياح: خضتنى يصخر فكرتك خرجت من البيت انت بتعمل اى هنا. 


صخر بحب: كنت بشتغل شويه ي حبيبتى.


مريم : طيب خلصت. 


صخر : اه تعالى نروح ننام بقا. 


مزيم بنوم: يلا. 


________________

فى الصباح. 


استيقظت مريم وايقظت اولادها وصخر وجهزتهم للمدرسه ثم ابتدت هى بتجهيز نفسها للعمل. 


ارتدت بدله نسائى سودا وقميص ابيض وارتدت حذاء بكعب اسود ورفعت شعرها الى كعكه فيضاويه ولن تضع الكثير من مساحيق التجميل انها لن تحتاج لذلك. 


ارتدى صخر بدله سوداء وقميص اسود وجزمه سوداء وصفف شعره ووضع برفانه الخاص. 


صخر بمداعبه: اى العسل دا. 


مريم بضحك: مش اعسل منك اصلا. 


ضحك بصوته الرجولى. 


مريم يلا نروح نوصل الاقطاقيط بتوعنا للمدرسه وبعدين كل واحد يطير على شركته. 


صخر ببتسامه : يلا. 


مريم بنظره خبيثه: سباق. 


صخر بضحك: يبنتى بكسبك فى الاخر. 


مريم وهى تركض الى سيارتها : هنشوووف. 


ضحك صخر. 


اخذت مريم إيلا وآسيل فى سياراتها واخذ صخر زين فى سيارته وبدء فى مسابقه بعضهم. 


مريم وهى تكلمه من نافذه السياره. 


مريم بضحك: اناااا اللى هكسسب. 


صخرر بضحك: هنشووف ركززى بسس. 


كانو يقودون بسررعه كبيره وكانت مريم تسبقه. 


آيلا بضحك: اووو اسرررع ي مااامى. 


آسيل: اسرررع. 


مريم بضحك: احنا كدا هنطير. 


زين بضحك: اسررررع ي بابا مامى سباقتنااااا. 


صخر بضحك: مريوومه شويه و هطير. 


وصلو اللى المدرسه وبلفعل مريم هى الفائزه. 


مريم هو تنزل من السياره: هااا كسبتك. 


صخر بضحك: انا اللى خليتك تكسبى اصلا علشان متعيطيش. 


مريم وهى تضحك: والله انا اللى كنت هعيط. 


ضحك صخر. 


ذهبو الى شركتهم بعد ان اطمئنو على اولادهم. 


_____________

فى شركه مريم. 


كانت تتحدث فى هاتف الشغل. 


مريم بضحك: اى يصخر انا فى الشغل عيل كدا. 


صخر ببتسامه: عيب اى يعبيطه احنا عندنا اجتماع مع بعض كمان شويه علشان صاحب شركه***اللى فى اميريكا. 


مريم بضحك: متخافش يصخورتى احنا اللى هنكسب الصفقه. 


صخر بضحك: صخورتى ومتخفش اقفلى يمريم اقفلى ربنا يهديكى. 


ضحكت مريم وانهت الخط. 


بعد مرور ساعتين فى الاجتماع. 


مريم: ……..


تكملة الرواية من هناااااااا 


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا





تعليقات

التنقل السريع