القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الروح الفصل السادس والسابع والثامن بقلم نور عزام

 رواية عشق الروح الفصل السادس والسابع والثامن  بقلم نور عزام 





رواية عشق الروح الفصل السادس والسابع والثامن  بقلم نور عزام 




الحلقة السادسة

ابدلت ملابسها و ذهبت لتجلس الي جوار والدها

شروق : ايه الموضوع بقي ؟؟؟ 

محسن : بصي من غير لا لف ولا دوران كده , أيمن طلب ايدك مني و انا الصراحة موافق 

شروق (بصدمة) : ايه ؟؟؟!

محسن : بقولك أيمن طلب ايدك مني

شروق (بارتباك) : ازاي ؟! يعني اقصد ليه ؟؟! و امتي اصلا ؟!! و حضرتك موافق ؟؟!

محسن (ضاحكا) : واحدة واحدة بس ايه كل الاسئلة دي , كلمني امبارح بالليل و طلب مني افاتحك في الموضوع و اشوف رأيك 

شروق : طب و مفاتحنيش انا في الموضوع ده ليه ؟! ما انا معاه كل يوم في الشركة

محسن : الراجل حب يمشي بالاصول و يطلب ايدك من ابوكي الاول , نلومه يعني ؟؟ 

شروق : لا مش قصدي ...بس...اتفاجئت ! 

محسن : طيب مقولتيش رأيك يعني

شروق : رأيي في ايه بس يا بايا , لازم افكر طبعا الاول

محسن : طيب فكري براحتك بس انا عن نفسي موافق جدا

شروق (بدهشة) : و ايه اللي مخلي حضرتك موافق اوي كده ؟!

محسن : و موافقش ليه ؟! هلاقي مين احسن من أيمن اأتمنه علي بنتي ؟؟؟ ولد ابن ناس و محترم عارفينه و عارفين اهله من زمان , و مستواه الاجتماعي و المادي كويس جدا , مش لاقي اي سبب يخليني موافقش

شروق : ايوة بس احنا منعرفش بعض كويس 

محسن : و ماله تتعرفوا بعد الجواز علي بعض علي مهلكوا

شروق (بصدمة) : جواز ؟!!!! 

محسن : ايوة , ما هو أيمن عاوز نكتب الكتاب علي طول

شروق : كماااان ؟!! يعني انا لسة بقول لحضرتك منعرفش بعض تقولي كتب كتاب !! 

محسن : و فيها ايه بس و بعدين ايه منعرفش بعض دي ما انتي بقالك شهور بتشتغلي في الشركة و بتشوفيه كل يوم ده غير انكوا تعرفوا بعض من و انتوا صغيرين

شروق : يا بابا يا حبيبي احنا كنا مجرد اطفااال بنلعب مع بعض اكيد مش هحكم عليه و هو كبير كده عشان كنت بلعب معاه زمان و احنا صغيرين !! و بعدين هما يدوبك 3 شهور اللي اشتغلتهم في الشركة و مكنتش بشوفه كل يوم ولا حاجة اصلا مفيش احتكاك مباشر بيني و بينه في الشغل و مكنتش بتكلم معاه كتير كل الكلام بيبقي في حدود الشغل و كان بيسافر كمان خلال الفترة دي

محسن : و لما استأذني و اتغديتوا برة ؟؟ 

شروق : ده كان يوم يا بابا , مرة و خلاص و اصلا محكاليش حاجة عنه انا كلمته عن نفسي شوية و خلاص و الكلام ده بقاله فترة كبيرة و انا مكنتش اعرف ان الموضوع هيوصل لكده !

محسن : خلال تتقابلوا و تتكلموا مع بعض و تتفاهموا قبل كتب الكتاب

شروق : تاني كتب كتاب !!

محسن : امال انتي عاوزة ايه ؟!! ما انتوا هتتكلموا مع بعض و تتعرفوا علي بعض زي ما انتي عاوزة اهو

شروق : طيب سيبك من الموضوع ده , شغله , سفره , انا هيبقي وضعي ايه لو اتجوزنا ؟؟ 

محسن : طبيعي هتبقي موجوده مطرح ما جوزك موجود

شروق (بذهول) : يعني حضرتك معندكش مشكلة اني اسافر معاه ؟؟؟

محسن : يا حبيبتي أيمن مش مستقر , بين هنا و امريكا بس بعد ما فتحوا الشركة اللي هنا هيبقي مجبور انه ينزل مصر اكتر من الاول و خصوصا ان رفعت و نادية خلاص استقروا في مصر و مش راجعين امريكا تاني , نادية متعلقة بأيمن جدا و اكيد هو هينزل عشان يشوف امه و ابوه كل شوية و بعدين لما تتجوزا الوضع ممكن يختلف , اتناقشي معاه في الموضوع ده

شروق : ايوة بس انا مكنتش حابه كده , انا عاوزة تبقي حياتي مستقرة

محسن : و أيمن ظروفه كده ظروف شغله و ظروف حياته كمان هو اتعود علي هناك انتي ممكن تجذبيه لهنا اكتر بس مش معقول هنرفضه عشان سبب زي ده ! مع الوقت هتتعودي يا حبيبتي صدقيني , اسمعي كلامي انا عاوز مصلحتك 

شروق (بتنهيده) : حاضر يا بابا اوعدك هفكر 

--------------------------------------------------------------

-سيندريلا

آسيا (ضاحكة ) : ايوة يا آدم

آدم : عامله ايه ؟؟

آسيا : الحمدلله كويسة , انا مكلماك عشان اقولك اني خارجه شوية مع شروق , كلمتني و قالت لي انها عاوزاني في موضوع ضروري

آدم : هتروحوا فين يعني ؟؟ 

آسيا : مش عارفه بس اكيد اي كافية يعني , مش هعرف اكلمك لحد ما اروح , اوكي ؟؟ 

آدم : طبعا شروق لسة متعرفش انك بتكلميني 

آسيا : ايوة

آدم : اوكي يا آسيا خدي بالك من نفسك و اول ما تروحي طمنيني عليكي 

آسيا : ان شاء الله

--------------------------------------------------------------

في احد الكافيهات ..

آسيا : مجرجراني علي ملا وشي , ممكن اعرف في ايه بقي ؟؟؟

شروق : أيمن

آسيا : ماله تاني ؟!!

شروق : عاوز يتجوزني

آسيا (بدهشة ) : ايه ؟؟!!

و بعد ان قصت شروق علي آسيا الحديث الذي دار بينها و بين والدها

شروق : الكلام ده من امبارح بعد ما رجعت من الشغل و من ساعتها انا مش عارفه اتلم علي بعضي و

بحمد ربنا ان النهاردة اجازة , مكنتش هقدر اشوفه بعد اللي حصل ده

آسيا : و مكلمتنيش من امبارح ليه ؟؟؟ 

شروق : مش عارفه يا آسيا , انا متلغبطة و تفكيري مشوش , كنت بفكر بس مقدرتش اوصل لحاجة

آسيا : طيب ممكن تهدي و تشربي الفراولة اللي انتي طالباها دي

صمتت قليلا , ثم تابعت حديثها

شروق : حاسه اني بحلم يا آسيا

آسيا : حلم حلو ولا وحش ؟؟

شروق : مش عارفه ! بجد مش عارفه , أيمن قدامي بقاله فترة بس .. بس انا عمري ما اتخيلت انه ممكن يكون جوزي

آسيا : عاوزه تفهميني انك مش معجبه بيه ؟؟ ده انتي كنتي مبهورة بوسامته و بدله و قوة شخصيته و لا نسيتي كلامك 

شروق : منستش يا آسيا بس الاعجاب بالحاجات دي كلها حاجة و الحب لدرجة اني اقبل اتجوزه حاجة تانية , فهماني ؟؟!

آسيا : فهماكي , الاعجاب حاجة و الحب حاجة تانية بس مش ده بس اللي قلقك , انتي عموما مش بترتاحي لشخصيته , جرأته , موده المتقلب علي حسب كلامك , صح ؟؟؟

شروق : صح ! 

آسيا : مممممممم انا مش هكدب عليكي انا نفسي مش برتاح لشخصيته و قولت لك الكلام ده كتير قبل كده , بس ... هو مشي بالاصول و طلبك من باباكي , داخل جد يعني مش واحد بيتسلي , ده يمكن اللي كبره في نظري , غير كده مش عارفة بصراحة

شروق : موضوع كتب الكتاب ده كمان

آسيا : انتي ممكن تتكلمي معاه في انكوا تعملوا خطوبة الاول لحد ما تاخدوا علي بعض و تتعرفوا علي بعض كويس بعد كده تكتبوا الكتاب

شروق : انا مش عارفة اصلا هو ده الانسان اللي انا كنت مستنياه ولا لا هو ده الانسان اللي هبقي مبسوطة معاه لما يبقي جوزي 

آسيا : انتي حاسة ايه ؟؟ 

شروق : خايفة و مترددة ! اول مرة مبقاش عارفه اخد قرار في حاجة في حياتي بالطريقة دي , و بابا كمان بيضغط عليا اوي , من ساعة ما فاتحني في الموضوع ده وهو موافق جدا و مقتنع ب أيمن 100% و يقولي انا مش هعيش لك العمر كله , انا عاوز اطمن عليكي , و كلام كده , بجد مش عارفة اعمل ايه

آسيا : دي الحاجة الوحيدة اللي مينفعش فيها اني اقولك تعملي ايه , لازم تبقي راضية و مقتنعة من جواكي , ده جواز مش لعب عيال 

شروق : بابا كمان حكي لعمتي علي الموضوع و هي مرحبه و موافقة جدا بردو , انا مش عارفة الناس دي عاوزة تخلص مني كده ليه ؟!

آسيا (ضاحكة) : تلاقيكي بتاكلي اكلهم ولا حاجة 

صمتت قليلا ثم تابعت بجدية , بصي يا شروق سيبك من كلام اي حد انتي اللي هتعاشري الانسان ده مش اي حد تاني , لازم تبقي مقتنعه باللي بتعمليه و راضيه بيه كزوج ليكي , موضوع السفر ده انا مش شايفاه ازمة , لو اتكلمتي معاه ممكن توصلوا لحل وسط يرضيكوا انتوا الاتنين , خلي باباكي يكلمه و يقوله انك حابه تتكلمي معاه الاول قبل ما تقرري اي حاجة , ده حقك , و علي حسب كلامك معاه و مدي ارتياحك ليه نبقي نفكر بعد كده

شروق : ده اللي هعمله 

آسيا : ان شاء الله خير 

--------------------------------------------------------------

-السلام عليكم

صلاح : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته , اتأخرتي ليه ؟؟؟

آسيا : متأخرتش ولا حاجة , يدوب خلصت كلام مع شروق و جيت علي طول

سمية : اخوكي اتكلم و سأل عليكي و انتي برة

آسيا : بجد ؟؟؟ وحشني اوي بقاله كام يوم مبيكلمنيش

صلاح : مطحون في شغله ربنا يعينه 

آسيا : ربنا معاه يا رب , انا داخله اغير هدومي بقي

دلفت الي حجرتها و اغلقت الباب

امسكت بهاتفها و طلبت رقمه

-الوو

آسيا (ضاحكه) : الموبايل ملحقش يرن اصلا 

آدم : كل ده يا آسيا , اتأخرتي اوي

آسيا : خلصت كلام مع شروق و جيت علي طول

آدم : طيب كانت عاوزاكي في ايه ؟؟

آسيا : و انت مالك ؟؟

آدم : كده يا آسيا ؟!

آسيا (ضاحكه) : خلاص متزعلش , موضوع كده لو تم فيه حاجة كويسة ان شاء الله هبقي اقولك

آدم : ماشي خليني وراكي 

آسيا : طيب اقفل و خلينا نتكلم علي الفيس 

آدم : لا خلينا هنا احسن

آسيا : ليه ؟؟؟ 

آدم : اقولك و تصدقيني ؟ 

آسيا : قول !

آدم : طول ما انا سامع صوتك بحس اني مرتاح و مطمن , بحس اني مبسوط !

شعرت بقلبها بنبض بعنف , صوت دقات قلبها كاد ان يصم آذانها , هي ايضا تشعر بذلك !! 

مجرد سماع صوته يشعرها بالطمأنينه و السعاده 

آدم : روحتي فين ؟؟ 

آسيا (بإرتباك ) : مروحتش , معاك اهو

آدم : ايه عكيت ؟؟

احنا متفقين مع بعض ان كل واحد يقول للتاني علي اللي حاسس بيه , صح ؟؟

آسيا : صح

آدم : طب قولي لي انتي كمان حاسه بإيه ؟؟؟

لم يري تلك الابتسامه التي داعبت شفتاها و لا بريق السعادة الذي اطل من عيناها

آسيا : آدم روح نام

آدم (ضاحكا) : علي فكرة انتي بتنصبي , عشان انا بقولك علي اللي انا حاسه و انتي لا

آسيا (بانفعال زائف ) : آدددم , اقفل يلاا انت النهاردة غلس اووي

آدم (ضاحكا) : ماشي غلوشي غلوشي , بس عارفه 

آسيا : ممممممممممم

آدم : بردو بحس اني مبسوط طول ما انا سامع صوتك , سلام يا سيندريلا 

نظرت الي هاتفها و ابتسمت بسعاده , ارتمت فوق فراشها و اخرجت دفترها الوردي 

احتارت ماذا تكتب ؟؟ ما تشعر به لا تستطيع وصفه بالكلمات

نظرت الي الصفحة البيضاء و خطت فيها جملة واحده فقط

"سعيدة كما لم اشعر بالسعادة من قبل " 

--------------------------------------------------------------

صباح اليوم التالي..

-بابا 

محسن : ايوة يا حبيبتي 

شروق : ممكن تكلم أيمن و تقول له اني عاوزه اتكلم معاه الاول قبل ما اقرر اي حاجة

محسن : طب ما انتي كده كده هتشوفيه في الشركة

شروق : لا انا مش هقدر اروح الشركة , لو سمحت يا بابا كلمه و قوله اني عاوزه اشوفه و تتكلم الاول

محسن (بدهشة) : ليه طيب كل ده ما تروحي شغلك عادي و انا هكلمه و بعد الشغل ياخدك و تروحوا تتكلموا في اي حته برة

شروق : لو سمحت ريحني يا بابا

محسن : حاضر اما نشوف اخرتها

هاتف محسن أيمن و اخبره بطلب شروق 

محسن : شروق

شروق : نعم يا بابا

محسن : البسي أيمن هيعدي عليكي دلوقتي تروحوا تتكلموا في اي مكان

شروق (بدهشة) : دلوقتي ؟!

محسن : ايوة الراجل كتر خيره هيسيب شغله و يتكلم معاكي زي ما انتي عاوزه , مش ده طلبك !

شروق : ايوة ايوة ,خلاص هلبس اهو 

ارتدت ملابسها في عجلة و اتي أيمن لاصطحابها من المنزل , استقلت بجانبه السيارة و هي تشعر بتوتر شديد

يتبع

@الجميع



الحلقة السابعة

ارتدت ملابسها في عجلة و اتي أيمن لاصطحابها من المنزل , استقلت بجانبه السيارة و هي تشعر بتوتر شديد

في احدي الكافيهات الهادئة..

أيمن : ها بقي يا ستي , عاوزه نتكلم في ايه ؟؟ 

شروق : انت عاوز تتجوزني ليه ؟؟ 

أيمن (ضاحكا) : ايه السؤال ده

شروق : انا بسأل بجد 

نظر اليها ثم تحدث بجديه

أيمن : اعجبت بيكي , و واثق من تربيتك و اخلاقك

شروق : اعجبت بيا ازاي يعني ؟؟

أيمن : زي الناس ! عجبتيني يا شروق مالك في ايه ؟!!

شروق : كلامك مش واضح ! ايه عجبتك دي هو انت داخل تشتري بدلة ؟!! ايه اللي عجبك فيا بالضبط يعني

أيمن : عجبني شكلك لبسك طريقة كلامك طريقة تعاملك مع الناس , شايف فيكي مواصفات البنت اللي انا عاوز اتجوزها 

شروق : يعني مشوفتش المواصفات دي في اي بنت قبل كده ؟؟ 

أيمن (مبتسما) : لا 

شروق (بإرتباك ) : طيب انت ليه عاوز نكتب الكتاب علي طول

أيمن : عشان مليش انا في جو الخطوبة و الدباديب ده , و احنا مش محتاجين الخطوبه في حاجة اصلا

شروق : بس الخطوبة مش معموله للدباديب !! الخطوبة معمولة عشان الطرفين يتعرفوا علي بعض كويس و يدرسوا بعض انا و انت لسة منعرفش بعض كويس

أيمن : انا عارفك كويس , او علي الاقل اللي انا عارفه عنك كافي عشان اتأكد انك البنت المناسبة ليا

شروق : بس انا معرفكش كويس ! أيمن : اعرفيني ! انا جاي عشان كده , اسألي و انا اجاوبك

شروق : يا أيمن مش كده 

أيمن ( مبتسما) : حلوة اوي أيمن منك 

شروق (بإرتباك) : انا بتكلم جد

أيمن (ضاحكا) : انا كمان بتكلم جد

شروق (بنفاذ صبر) : افهمني , في حاجات مش بتبان في شخصية الواحد غير بالتعامل

أيمن : و انتي متعاملتيش معايا يعني ؟؟ ما انتي بقالك اكتر من 3 شهور دلوقتي بتشتغلي في الشركة و بتشوفيني و تتعاملي معايا 

شروق : تعامل شغل مش تعامل شخصي !

أيمن : بصي يا شروق , احنا هنكتب الكتاب فترة و بعدين نعمل الفرح , في الفترة دي ابقي اتعاملي معايا و ادرسيني براحتك

شروق : بعد ما خلاص نكون اتجوزنا !!! 

أيمن : محسساني ليه انك بتدبسي ؟!

شروق (بإحراج) : لا مش قصدي , بس انا قصدي يعني ان الكلام ده و التعرف بيبقي قبل الجواز مش بعده

أيمن : و انا قدامك اهو يا ستي قولت لك اسأليني في كل اللي انتي عاوزاه و انا هجاوبك و انتي بقالك فترة بتشوفيني بتعامل ازاي معتقتش ان في حاجة هتختلف يعني 

شروق : طيب و السفر ؟

أيمن : ماله ؟

شروق : يعني لو اتجوزنا انا هيكون وضعي ايه من سفرك اللي كل شوية ده

أيمن : انتي عاوزة ايه ؟؟ 

شروق (بحيرة) : مش عارفة , بس انا مقدرش ابعد عن بابا و شيرين كتير 

أيمن : انا مش هغصبك علي حاجة و كده كده انا كمان اهلي هنا و فرع الشركة هنا انا اللي بديره , فطبيعي اني هنزل مصر اكتر من الاول بكتير 

شروق : يعني مش هسافر معاك ؟ 

أيمن (ضاحكا) : انا مقولتش كده انا بس بطمنك 

شروق : يعني ايه اللي هيحصل بردو ؟؟

أيمن : هنكتب الكتاب عشان ابقي براحتي معاكي و هبقي بين هنا و امريكا لحد ما نحدد معاد الفرح 

شروق : و بعدين ؟؟؟ 

أيمن : و بعدين تيجي معايا شوية ننزل مصر مع بعض , كده يعني انتي مالك مأزمه الامور ليه ؟!

شروق : مش مأزمه بس .....

أيمن : بس ايه ؟؟

شروق : طيب انت مش حاسس اننا كده بنتسرع ؟؟؟!

أيمن : لا خالص

شروق : انا متلغبطه و مش عارفه افكر 

أيمن : انتي قلقانه من ايه ؟؟ 

شروق : مش من حاجة معينة بس الفكرة نفسها خضاني

أيمن (مبتسما) : انك تبقي حرم أيمن الشناوي

اطرقت برأسها في خجل و لم تجيب

أيمن : اعتبر السكوت ده علامة الرضا

شروق : أيمن...

أيمن : نعم

شروق : انت مش حاسس انك ناسي تقولي حاجة

أيمن : حاجة ايه ؟!

شروق (بخجل) : اي حاجة كده

أيمن : مش فاهم ! 

شروق : خلاص خلاص مفيش

أيمن : طب ايه ؟؟؟ اعتبر انك موافقه

شروق : اديني بس فرصة افكر شوية ليه الاستعجال ده و بعدين في حاجة تانية متكلمناش فيها

أيمن : ايه تااااني ؟؟؟

شروق : شغلي في الشركة 

أيمن : ماله ؟! عاوزه تستمري في شغلك بعد ما نتجوز معنديش مانع و اما نسافر ابقي خدي القضايا معاكي ادرسيها هناك و انا قولت لك ان احنا حتي لما نسافر مش هنطول 

شروق : ماشي

أيمن : انا مسافر امريكا يومين شغل و راجع عاوز اما ارجع اسمع ردك , اوكي ؟؟ 

شروق : اوكي 

--------------------------------------------------------------

- تنح باااارد تلجة اووووووووووووف

آسيا (ضاحكة ) : يا بنتي كفايه بقي بهدلتي الراجل

شروق : و انا اقوله مش ناسي تقولي حاجة يقول لي مش فاهم !

آسيا : يا مفترية ما هو قالك معجب بيكي و بشكلك و لبسك و كلامك و شايف فيكي مواصفات البنت اللي عاوز يتجوزها , عاوزه ايه تاني ؟!!! 

شروق : يتنيل يقولي بحبك حبيتك اي حاجة , اي مشاعر انسانيه 

آسيا : اوباااااا ولعت بقي ,امال بس عامله فيها خجوله و بتاع , انتي داخله علي طمع 

شروق : الله !!!! مش لازم اعرف طبيعه مشاعره من ناحيتي يعني ؟!!! 

آسيا : اكيد مش طالب يتجوزك شفقه يا شوشو 

شروق : مش عارفه بقي

آسيا : طالع من عينك كفايا مأوحه يا شروق 

شروق : يا سيتي منكرش اني معجبه بيه بس ...... انتي متخيله اني هتجوز ؟!!!

آسيا (ضاحكة ) : الصراحة لا , اخر حاجة كنت اتوقعها , انا قولت هتبوري و تعنسي جنبي

شروق : شكرا يا عسل

آسيا (ضاحكة) : يا بت اهدي بقي , انا مش عارفه انتي خايفة من ايه ده كتب كتاب اعتبريه خطوبه لو كلمه كتب كتاب تعباكي اوي كده

شروق : يعني كتب كتاب بقي و زوجتك نفسي و دبل و زغاريط و كده ؟!! 

آسيا : انتي بتتفرجي علي افلام ابيض و اسود كتير ؟!!! ربنا يصبرك يا أيمن علي ما بلاك !!! كويس ان هو رضي بيكي اصلااا

شروق : بقي كددده ؟!!! 

آسيا : ايووون

شروق : طب اقفلي بقي احسن اقفل في وشك

آسيا (ضاحكة ) : انتي اللي متصله اصلا

شروق : اوووووووف , ممكن تبطلي ضحك ؟؟؟ 

آسيا (و قد هدأت قليلا ) : خلاص سكت اهووو

شروق (بجدية) : انا هفكر اليومين دول و اصلي استخارة و ربنا يسهل بقي

--------------------------------------------------------------

مضي اليومان بسرعة البرق , قضتهم شروق في التفكير و صلاه الاستخارة الي ان حسمت قرارها بقبول طلب أيمن , رغم انه لايزال في قلبها بعض المخاوف تجاهه 

آسيا : مبرووووك يا عروسة

شروق : الله يبارك فيكي ياختي 

آسيا : كلمتني أيمن ؟؟ 

شروق : بعد ما بابا كلمه و قال له اني موافقه هو كلمني و قال لي انزلي جيبي فستان لكتب الكتاب , مش عارفه ماله عم المستعجل ده

آسيا (ضاحكة) : يا سيتي الراجل فرحان سيبيه , انتي كمان لازم تبقي فرحانه 

شروق : فرحانه اهو

آسيا : هو أيمن رجع صح ؟

شروق : اه , امبارح بالليل

آسيا : طيب يا حلوة هننزل نجيب الفستان امتي ؟؟ 

شروق : مش عارفه , انتي فاضية النهاردة ؟

آسيا : فاضية ياختي هيكون ورايا ايه يعني 

شروق : طيب اجهزي و هعدي عليكي علي 5 كده اكون اتغديت مع بابا و شيرين

آسيا : خلاص تمام

اغلقت مع صديقتها و هاتفت آدم

-سيندريلااا

آسيا (ضاحكة) : مش هتبطل سيندريلا دي بقي

آدم : لا هي لزقت فيكي خلاص ، صوتك فرحان

آسيا : صح , انا مبسوطة اوي

آدم : يا رب دايما , بس اشمعني بقي ؟؟

آسيا : عشان شروق كتب كتابها قريب و انا و هي نازلين نجيب الفستان كمان شوية

آدم : بجد ؟؟ مبروووووك , هو ده الموضوع اللي قولتي لي لو حصل فيه حاجة كويسة هتقولي لي 

آسيا : ايوووون

آدم : و هتجيبي فستان ليكي انتي كمان ؟؟ 

آسيا : اكيد

آدم : ماشي يا ستي , انبسطي و اول ما ترجعي طمنيني 

آسيا : حاضر

آدم : بموت في حاضر بتاعتك دي

آسيا (بخجل) : باي بقي عشان الحق اتغدي و البس 

آدم (ضاحكا) : باي يا سيندريلا 

--------------------------------------------------------------

-ااااااه يا رجلي ياناااا

شروق : معلش معلش , عقبال ما اتعبلك في فرحك يا رب

آسيا : انتي مرمطييينيييي مش تعبتيني , حرام عليكي يا شيخه كل ده عشان فستان كتب الكتاب ؟!!! امال هتعملي فينا ايييه في فستان الفرح ؟!!!

شروق : الله !! مش لازم اختار بتأني ولا هشتري اي حاجة و السلام كده

آسيا : طيب يا ست المتأنيه مش خلاص نروح بقي ؟؟؟

شروق : محسساني اني كنت بعذبك , و بعدين ما انتي كمان جيبتي فستانك

آسيا : جبته من تالت محل مش زيك !!! بعد المحل ال 70

شروق : مش انا العروسة !!

آسيا : ماااشي يا عرسة 

شروق : بس جيبنا حاجات حلوه اوي الحمدلله

آسيا : الحمدلله اخيرا

شروق : اصلا انتي لسة هتنزلي تاني مع شيرين تجيبي معاها فستانها , عندها دروس مكنتش فاضية تنزل النهاردة و انا مش هفضي تاني انزل معاها

آسيا : انتي اشترتيني انتي و اختك ؟!!

شروق : ده تمن الصداقة

آسيا : لا خلاص اتبريت منها الصداقة دي مش عاوزاها

شروق : ولا تقدري تعيشي من غيري اصلا , يلا اركبي خلينا نروح احسن انا حاسة اني هقع من طولي من التعب

--------------------------------------------------------------

اوصلتها شروق الي منزلها , دلفت الي حجرتها , همت بتبديل ملابسها لكنها سمعت رنين هاتفها

نظرت الي الشاشة وجدته "آدم"

اجابته علي الفور

آسيا : ايوة يا آدم

آدم : انتي فين ؟!! و اتأخرتي كده ليه ؟!!

آسيا : انا في البيت اهو لسة داخله , كنت هغير هدومي و اكلمك 

آدم : اصلي قلقت لما اتأخرتي , المهم عملتوا ايه ؟؟ 

آسيا : مفيش اشترينا كل حاجة الحمدلله

آدم : جبتي فستانك ؟؟؟ 

آسيا : ايوون

آدم : لونه ايه ؟؟ 

آسيا (ضاحكه) : اشمعني

آدم : قولي بس

آسيا : ازرق

آدم : اكتر لون بحبه

آسيا : و انا كمان

صمت طويلا ..

آسيا : ادم ! مالك سكت ليه ؟؟ 

آدم : عاوز اقولك حاجة بس خايف تفهميني غلط

آسيا (بقلق ) : لا قول 

آدم : آسيا انا نفسي اشوفك اوي , و اكيد انتي كمان نفسك تشوفيني مش كده ؟؟

آسيا ( بإرتباك) : ازاي يعني مش فاهمه ؟!!

آدم : يعني.... انا هبعت لك صورتي و انتي تبعتي لي صورتك , نفسي اشوفك يا آسيا !!

#يتبع

@الجميع

الحلقة الثامنة

اوصلتها شروق الي منزلها , دلفت الي حجرتها , همت بتبديل ملابسها لكنها سمعت رنين هاتفها

نظرت الي الشاشة وجدته "آدم"

اجابته علي الفور

آسيا : ايوة يا آدم

آدم : انتي فين ؟!! و اتأخرتي كده ليه ؟!!

آسيا : انا في البيت اهو لسة داخله , كنت هغير هدومي و اكلمك 

آدم : اصلي قلقت لما اتأخرتي , المهم عملتوا ايه ؟؟ 

آسيا : مفيش اشترينا كل حاجة الحمدلله

آدم : جبتي فستانك ؟؟؟ 

آسيا : ايوون

آدم : لونه ايه ؟؟ 

آسيا (ضاحكه) : اشمعني

آدم : قولي بس

آسيا : ازرق

آدم : اكتر لون بحبه

آسيا : و انا كمان

صمت طويلا ..

آسيا : ادم ! مالك سكت ليه ؟؟ 

آدم : عاوز اقولك حاجة بس خايف تفهميني غلط

آسيا (بقلق ) : لا قول 

آدم : آسيا انا نفسي اشوفك اوي , و اكيد انتي كمان نفسك تشوفيني مش كده ؟؟

آسيا ( بإرتباك) : ازاي يعني مش فاهمه ؟!!

آدم : يعني.... انا هبعت لك صورتي و انتي تبعتي لي صورتك , نفسي اشوفك يا آسيا !!

شعرت برجفه في اوصالها و صمتت تماما

آدم : آسيا..

آسيا (بتنهيده) : نعم

آدم : ضايقتك ؟ 

آسيا (بإرتباك) : لا ...بس..فاجئتني يعني

آدم : مش حاسه ان نفسك تشوفيني ؟؟ 

آسيا (بتردد) : نفسي بس....

آدم : خايفه من ايه ؟؟

آسيا : مش عارفه !

آدم : خايفه مني يا آسيا ؟؟!

لم يجد منها رد

تنهد بضيق ..

آدم : معقول خايفه مني يا آسيا , بعد ده كله ! انتي بقالك شهور بتتكلمي معايا و خلاص عرفتي عني كل حاجة , حكيت لك حتي عن كل حاجة جوايا مش ظاهره عن احساسي بكل حاجة حواليا , بقيتي بتشاركيني في كل حاجة في حياتي اي اختيار بشاركك فيه , ازاي بعد كل ده و لسه خايفه مني ؟!! معقول لسه مش واثقه فيا ؟! طب ليه ؟!!

آسيا : مش مسأله ثقه يا آدم

آدم : امال ايه ؟؟!

آسيا : بص يا آدم انا طول عمري عاقله و بحكم عقلي في كل تصرفاتي , عمري ما كنت مجنونه ولا متهوره , بس....

آدم : بس ايه ؟؟

آسيا : بس معاك بعمل كل حاجه عكسي !! عكس طبيعتي , عكس شخصيتي , انا عمري ما خبيت , عمري ما كدبت , عشانك و عشان علاقتي بيك اللي مش لاقيه ليها وصف دي اتصرفت تصرفات كتير غريبه عليا , تصرفات مجنونه و متهوره ! ساعات بحس اني مبقتش انا

آدم : بس انا مقولتلكيش تخبي ولا تكدبي يا آسيا

آسيا : لازم اخبي و اكدب يا آدم , امال هقول ايه ؟! واحد لاقاني صدفه علي النت و كان حاسس انه هيرتاح في الكلام معايا و انا كمان ارتحت له و بقينا بنتكلم علي طول !! دي تصرفات بني آدمين عاقلين بذمتك ؟!! 

آدم : مش لازم كل حاجه نحسبها بالعقل و المنطق يا آسيا , انا عشت طول عمري عاقل و بتصرف تصرفات بني آدمين عاقلين , عمري ما حسيت بالسعاده اللي انا حاسس بيها دي غير..من ساعه ما عرفتك و قبلي تكلميني 

آسيا : و انا كمان مبسوطة بس ...

آدم : بس ايه ؟؟

آسيا : اللي اعرفه و اتربيت عليه ان الحاجة اللي مقدرش اعملها في النور و قدام الناس تبقي حاجة غلط

آدم : كلامك معايا غلط يا آسيا ؟

آسيا : العلاقه كلها غريبه من الاول , انا بحاول مفكرش كتير عشان متعبش بس... انا مش مرتاحه كده يا آدم .. مبسوطة منكرش .. بحب اتكلم معاك .. بحب اسمعك , بس... مش مرتاحه

آدم : طيب ايه اللي يرضيكي ؟؟

آسيا (بحيره) : مش عارفه !

آدم : انتي ندمانه انك قبلتي تكلميني يا آسيا ؟؟ 

آسيا (بدون تردد ) : لا

آدم : طب بتثقي فيا ؟؟ 

آسيا : نفسي ..

آدم : يبقي لسه !

آسيا : آدم انا اعرف عنك كل حاجة اه بس من خلالك ! من خلال كلامك انت , نفسي اشوف بنفسي اعرف بنفسي , بس مش عارفه ازاي ! 

آدم : طيب ممكن تمشي معايا خطوه خطوه و انا هوصل بيكي ل اللي انتي عاوزاه في الاخر

آسيا : مش فاهمه ! 

آدم : يعني سيبي كل حاجة لوقتها احنا عرفنا كل حاجة عن بعض خلينا نشوف شكل بعض دلوقتي و واحده واحده انا هدخلك في حياتي بالصورة اللي انتي طالباها و هخليكي تعرفي و تشوفي عني كل حاجة بنفسك 

آسيا : كلامك بيخوفني 

آدم : بالعكس انا بطمنك ! 

آسيا : علي قد ما انت بقيت كتاب مفتوح قدامي علي قد ما بحسك غامض ! 

آدم : اصبري معايا و انتي هتعرفي كل حاجه بنفسك صدقيني 

آسيا : حابه اصدقك ! 

آدم : و انا حابب انك حابه بس نفسي تبقي مقتنعه 

آسيا : طيب انت عاوز ايه دلوقتي ؟؟

آدم : عاوز اشوفك , ابعتي لي الصورة علي الواتس , اوكي ؟؟ 

آسيا (بقلق) : و انت ؟؟ 

آدم : هبعت لك طبعا , هبعت دلوقتي اهو اول ما نقفل

آسيا : طيب 

اغلقت معه و ظلت تنظر الي الهاتف في توتر الي ان سمعت صوت النغمه المخصصه ل ال "WhatsApp"

و بأيدي مرتعشه فتحت الصورة و شهقت بصدمه !!!

نعم اخبرها كثيرا إنه وسيم و ان الفتيات تتباهي بإصطحابه معها الي اي مكان لكن ... 

لم تتوقع إنه بكل ذلك القدر من الوسامه !!!!! 

يا الله كيف لإنسان ان يتمتع بكل ذلك القدر من الوسامة و الجاذبيه !! وسيم الي درجه متعبه !!! 

لأول مره تشعر آسيا بإنعدام الثقه !! هي ليست بذلك القدر المفرط من الجمال , نعم تعلم انها جميله و الكثيرون اخبروها بذلك و تري نظرات الإعجاب في اعين الفتيات قبل الشباب لكن.......لأول مرة تشعر انها ليست جميلة بذلك القدر كي تتناسب مع وسامته المبالغ فيها !!

افاقت من شرودها و افكارها علي صوت نغمه ال WhatsApp مرة اخري و آدم يسألها عن صورتها 

شعرت بتوتر شديد و اخذت تبحث علي صورة لها في هاتفها , كل الصور اصبحت لا تروق لها ! لا تعجبها اي صورة , مر اكثر من 10 دقائق و هي تبحث عن صورة مناسبة الي ان عثرت علي واحده اخيرا و بعد تردد كبير قامت بإرسالها , ليأتيها إتصال منه فور وصول الصورة

آسيا (بقلق) : ايه يا آدم ؟! 

آدم : مين اللي بعتي لي صورتها دي ؟!

آسيا (بخوف) : انا !! هو في حاجة ؟!

آدم : طبعاا في ! 

آسيا (و قد إزدادت نبضات قلبها ) : في ايه ؟!!

آدم : في انك احلي بنت شوفتها و هشوفها في حياتي 

آسيا (بتنهيده إرتياح ) : حرام علييييك يا اخي ... خضتنيييي

آدم (ضاحكا) : لا بجد , انتي ازاي حلوة كده ؟! 

آسيا (بغير تصديق) : بجد ؟!!

آدم : طبعا بجد ! انتي مش بتشوفي نفسك في المرايه ولا ايه ؟!! 

آسيا : و بالنسبة ليك ايه ؟! 

آدم : ايه ؟؟

آسيا : يعني متفقناش علي كده ! 

آدم (ضاحكا) : هو ايه ده ؟!

آسيا : " اقول له ايه ده يا ربي بس , بعد الصورة اللي شوفتها دي كده الكلام معاه بقي خطر !! "

آدم : روحتي فيييين ؟؟؟

آسيا : معاك اهو

آدم : هو انا ليه حاسك مصدومه كده ! 

آسيا : ها !! لا مش مصدومة ولا حاجة 

آدم : طيب ايه رأيك فيا ؟؟ 

همت بالرد عليه لكنه قاطعها

آدم : مش عاوز رأيك فيا بعينك يا آسيا , عاوزه بقلبك !! كل الناس بتشوفني بعنيها إلا انتي الوحيده اللي عاوزك تشوفيني بقلبك و بس

آسيا (بإرتباك ) : انا ... آدم انا حاسه كلام كتير اوي مش عارفه اقوله , مش عارفه اعبر عنه

آدم : اللي حساه ده ضدي ولا في صالحي 

آسيا : لا في صالحك

آدم : و انا هستني اللحظة اللي تقدري تقولي لي فيها كل اللي جواكي , عشان انا عاوز اللي جوه قلبك بس مش اللي شايفاه بعينك..

--------------------------------------------------------------


تم تحديد موعد عقد قران أيمن و شروق بعد اسبوع في فيلا التجمع الخامس التي يملكها أيمن

--------------------------------------------------------------

و مرت الايام سريعا الي ان جاء اليوم الموعود 

كانوا قد انتهوا من كافه التحضيرات الخاصة بالحفل الصغير المقام في الفيلا احتفالا بهذة المناسبة السعيدة 

و لم تترك آسيا شروق ولا لحظة من بداية اليوم حتي انتهي الفتاتان من ارتداء ملابسهم 

عند الكوافير ..

آسيا : شوشو موبايلي بيرن هرد برة و اجيلك عشان الصوت بس 

ثم وجهت كلامها الي الكوافيرة

-لو سمحتي خففي لها الروج ده شوية و بلاش تكتري في الميك اب

شروق : انتي رايحه فين و سايباني دلوقتي ؟!

آسيا : 5 دقايق بس هرد و ارجع لك علي طول و شيرين معاكي اهي

خرجت من الكوافير و وقفت في احدي الزوايا و اجابت علي الهاتف

آسيا (بصوت خفيض) : ايوة يا آدم

آدم : لبستي ؟؟ 

آسيا : انت مكلمني عشان تسألني عن كده !

آدم : ايون

آسيا (ضاحكة) : ايوة لبست

آدم : طيب عاوز اشوفك

آسيا : نعم !

آدم : صوري نفسك دلوقتي و ابعتي لي الصورة علي الواتس , يلا بسرعة

آسيا : انت جرالك ايه ؟! اخدت علي موضوع الصور ده اوي

آدم : يلا يا آسيا اخلصي بقي , ابعتي لي الصورة دلوقتي , هموت و اشوفك بالفستان 

آسيا : طيب حاضر , اقفل بقي

اغلقت معه و قامت بإلتقاط صورة سريعه و ارسلتها له 

اتاها اتصال فور وصول الصورة 

آدم : فين باقي الفستان ؟؟

آسيا : و ده هجيبه كله ازاي يعني و انا اللي مصوره نفسي !

آدم : مش عارف

آسيا : اقفل يا آدم شكلك فاضي , انا كده شروق هتموتني اتأخرت عليها

آدم : آسيا....

آسيا (بنفاذ صبر) : مممممممم

آدم : شكلك قمر

آسيا (بخجل) : طيب اقفل بقي بجد اتأخرت

آدم : هستناكي تكلميني بالليل , اوعي تتأخري عن الساعة 12 يا سيندريلا 

آسيا (ضاحكة) : حاضر ربنا يسهل , اقفل بقي

اغلقت معه و هي تشعر بسعاده غامرة مصدرها "هو" كالعاده !

--------------------------------------------------------------

وصلت جميع السيارات الي الفيلا 

بدت شروق فاتنه بفستانها الذهبي اللامع و أيمن بدا وسيما جذابا بحلته الرسمية السوداء و قميصه ناصع البياض , و قد تخلي عن رابطه عنقه 

اما آسيا دائما ما يروق لها اللون الازرق بدت ساحرة في ذلك الفستان الذي اظهر جسدها الرشيق بصورة خلابة

تم عقد القران وسط فرحه غامرة من الجميع

اختلي أيمن بعروسة بعد عقد القران في حديقة الفيلا

أيمن ( و هو يقبل يدها برقه ) : مبرووك يا مراتي

شروف (بخجل شديد ) : الله يبارك فيك

أيمن : الفستان يجنن عليكي

شروق : بجد عجبك ؟؟ 

أيمن : تحفه , ممكن تغمضي عنيكي

شروق (بدهشة) : ليه ؟!

أيمن : لما اقول الكلمة تتسمع من اول مرة , غمضي 

انصاعت لطلبه 

اخرج من جيب بدلته علبة صغيره بها خاتم ماسي رقيق

أيمن : فتحي عنيكي

شروق (بإنبهار ) : وااااااااااااااو

أيمن : عجبك 

شروق : يجنن 

امسك يدها برقه و البسها الخاتم ثم قبلها 

أيمن : انتي اللي تجنني

--------------------------------------------------------------

انقضي اليوم و شروق في غايه السعاده و آسيا سعيده لسعاده صديقتها 

اول ما فعلته ما ان وصلت المنزل هو انها هاتفت آدم

-لا سيندريلا كده باظت خاااالص , دي مواعيد ؟!! 

آسيا (ضاحكة ) : معلش الفيلا بعيد و علي ما جينا بقي و كده

آدم : اهم حاجة انبسطي ؟؟

آسيا : جدا جدااا 

آدم : الحمد لله , احكي لي بقي عملتوا ايه

آسيا : مفيش يا سيدي كنا في الكوافير الصبح و بعدين أيمن جه اخدنا و روحنا الفيلا , كتبوا الكتاب و كانوا عاملين حفله صغيرة كده , رقصوا سلو و اتصورنا و اتعشينا , بس

آدم (بغصب) : و انتي رقصتي ؟؟! 

آسيا (ضاحكة) : ايوة مع بابا و بعدين سيبته لماما رقص معاها شوية 

آدم : ممممممممم

آسيا : شروق كانت طالعه قمر ما شاء الله 

آدم : ربنا يسعدها , بس مفيش قمر غيرك

آسيا (بخجل) : ميرسي 

استمرت المكالمة اكثر من ساعة يتحدثون عن شروق و عقد القران و عن انفسهم طفولتهم و احلامهم , اصبحت تتحدث معه عن كل شئ 

آسيا ( بصوت ناعس ) : آدم احنا مش هنام ولا ايه 

آدم : عاوزة تنامي ؟؟ 

آسيا : جدا

آدم : طيب هقولك اخر حاجة و بعدين نامي براحتك 

آسيا : يا آدم حرااام عليك بقي كل ده و لسة مقولتش حاجة 

آدم : ايوه 

آسيا : طب قول

آدم : آسيا انتي خليني لحياتي معني , بقي ليها طعم , بقيت بحس بالسعاده لمجرد اني اسمع صوتك , من غيرك ببقي ضايع اوي , انتي غيرتي حياتي .. اوعديني انك عمرك ما هتبعدي عني مهما حصل

يتبع

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملةمن هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع