رواية علمتنى عشقا الفصل الأول والثاني بقلم هاجر قطب
رواية علمتنى عشقا الفصل الأول والثاني بقلم هاجر قطب
الابطال..
فهد القصاص.28 عام و هو بطل حكايتنا لهذه المرة وهو شاب طويل القامة وعريض ذو جسد رياضي يحب الالعاب الرياضية العنيفة وشعر بني كثيف جدا وعيون بنية ووجة حنطي البشرة ولحية ليست بكثيفة او بخفيفة وهو ضابط بالعمليات الخاصة و عنيد صاحب شخصية قوية جدااااا وسريع الغضب...
نادين. 19 عاما وهي بطلة حكايتنا وهي فتاه رائعة الجمال صاحبة قوام ممشوق و قصيرة القامة وصاحبة عيون عسلي تميل لخضرة وشعر كستنائي ووجة ابيض كثلج وبرئ جدا كالاطفال وهي في اولة كلية تكنولوجيا المعلومات والحاسب وهي ابنة زوجة والد فهد توفي والدها وهي طفلة لم تتجاوز 3 من عمرها وتزوجت والدتها من والد فهد وهي في 15 عام وهي تخشي من فهد جداااا ومع ذلك تحبة ..
القصاص. والد فهد وهو رجل اﻷعمال حازم وشديد في التعامل وعمرة 56 عام وهو رجل اعمال ماهر وتزوج من والده نادين بعد وفاة زوجتة لانها حب حياتة القديم
نفين. والدة نادين امراءة طيبة القلب وحنونة جدا وجميلة تشبة نادين وعمرها40 عام
نور. وهو شاب 28 عام صديق فهد وهو شاب وسيم ذو عيون خضراء وشعر كستنائي وطويل ورفيع الجسد وهو صاحب حس كوميدي جدا وزميلة ايضا في العمل .
عمر. هو ايضا صديق لفهد وفي نفس عمرة وهو شاب خاطب لصديقة طفولتة سها وهو وسيم جدا وايضا زميل لهم في العمل.
خالد. وهو عدو فهد الاول وحاقد علية جدا لان فهد محبوب وهو شاب متوسط الطول وعريض الجسد وعيونة جريئة ولونها اسود وشعرة اسود وايضا يعمل في مجال عمل فهد.
سها. هي فتاه24من عمرها وهي رقيقة وطيبة جدااا وهي فتاة متوسطة الطول وجميلة.
ندي. اخت سها في عمر نادين وهي صديقة لنادين في كلية نادين وهي رقيقة وجميلة وهي خجولة جداا
وسنتعرف ع باقي الشخصيات في روايتنا
(الحلقة الأولي .....)
في فيلا القصاص.........
استيقظت الملاك الصغير ( نادين ) وقامت لتستحم وترتدي ملابسها المكونة من. (فستان بمبي اسفل الركبة بقليل وعلية جاكت ابيض قصير مصففة شعرها في هيئة ذيل حصان وترتدى حذاء ارضي ابيض وارتدت حقبيتها) وهو اليوم ذاهبة لامتحان لنصف العام وهي متفوقة جدا .
نزلت الدرج كطفلة تجري لتقابل عيونها بعيون زوج امها القصاص هو طيب ولكنة يحب النظام بشدة لتنحرج بشدة
القصاص. اية دا يا نادين انتي مش صغيرة ع العمايل دي.
لتعض نادين علي شفتاه فهي عندما تتوتر تكون هذة عادتها. اسفة يا عمي
القصاص.حصل خير بس خودى بالك وقام لتقابلة زوجتة .
نيفين. اية دا يا حبيبى انت فطرت
القصاص. الحمدلله تمام كدة عشان ورايا اجتماع مهم بس ابقي صاحي فهد عشان ميتاخرش
لينقبض قلب نادين بشدة فور سماعها ل اسمة
نيفين. حاضر يا حبيبى مع السلامه .
القصاص مقبل رائسها. مع السلامه.
بعد خروجة من الفيلا نادين اطلعي صحي فهد لان الخدم اللي في السوق واللي بعتة يجيب حاجات
نادين بتوتر. حاضر.
وصعدت لغرفتة ...... وقفت للحظات تلتقط انفسها قبل ان تدق الباب .... وتدق ع الباب مرة اخرة ولم تجد الرد فقررت فتح الباب لتجد............
............................
في منزل نور صديق فهد
نور . صباح الخير ابابا
والدة . صباح الخير
نور. ماشاء الله ابابا وشك منور انت كدة بقي عايز عروسة صح قولي ... قولي احج انا زى ابنك بردو .
والدة.يخربيت عقلك ههههه اسكت اممممم قول عايز اية يا نور
نور. هعوز اية يعني يابابا انا عمري مااكون كدة بس لو مفتاح عربيتك لأن عربيتي عاطلنة تحت
والدة. اممم قولتلي
نور. انا استحالة اكون مادي
والدة. وانت هتقولي بردو
نور. انا قولت بردة انت هتفهمني صح عشان كدة وأخذ مفتاح السيارة سريعا . مع السلامة ياحج وخرج سريعا من البيت
ليضحك والدة بشدة
..............................................
في منزل سها
استيقظت سها من النوم لترتدي ملابسها لتذهب لعمل في تعمل كمعلمة في احدي المداراس الخاصة
سها. اصحي بقي يا ندي
ندى. بس بقي يا سها
سها. يابت اصحي عشان وراكي امتحان يلا عشان لما نادين تعدي عليكي تبقي جاهزة
ندي. طيب واستيقظت لترتدي ملابسها.
.......................................
في فيلاا القصاص
فتحت الباب لتجد........
فهد يرتدي تيشرت اسود كات يبرز عضلات جسدة وصدرة وبنطلون رياضي اسود ويعمل تمارين ضغط ع الارض
وكانت هي تراقبة بصمت وباعجاب وبخجل.
لينهض الفهد سريعا وينظر لها بقوة
فهد. انتي ازاي تدخلي اوضتي ازاي.
نادين بتوتر . انا ...
فهد. انتي اية انا حذرتك وقولتلك قبل كدة متدخوليش اوضتي صح وﻻ
لتعض نادين ع شفتيها بتوتر وبخوف. اسغة
لينظر هو بتلقائية لشفتيها ويسرح قليلا
فهد. ميت مرة قولتلك بلاش الحركة دي صح وﻻ
نادين. اسفة وهي تكاد تبكي
فهد يحاول تمسك اعصابة . جاية لية
نادين وعيونها ع الارض ببراءة الاطفال. ماما بتقولك انزل افطر عشان متتاخرش.
ليبتسم هو بتلقائية. طيب انزلي وانا جاي
لتخرج سريعا من الغرفة
فهد لنفسة. امتيى هتكبري يا طفلتي
..........................................
تخرج سها من المنزل لتقابل عمر
عمر يفتح باب السيارة. اتاخرتي لية.
سها. ندي غلبتني عشان تصحي
عمر. اه وصحت
سها. اه الحمدلله وصحت وكمان صاحت بقيت البيت عشان هي تصحي
عمر. هههههههههه يخربيت عقلك .
سها. طب اطلع اتاخرت
عمر. اطلع انتي بتكلمي سواق تاكسي ما تتلمي دا انتي مش بتكلمي بس خطيبك ﻻ كمان ضابط اتظبطي
سها. حااضر الله بهزر
ليضحك عمر عليهااااا
.......................................
نزل علي السلم بكامل اناقتة جاذبيتة
نيفين. صباح الخير يا فهد
فهد. صباح الخير يا طنط
نيفين . خلصتي فطار يا نادين يلاا السواق برا
نادين. اه انا ماشية اهو
فهد. استني انا هوصلك
نادين بفرحة. بجد
فهد. نعم
نيفين. طب يافهد بس متتاخرش بليل عشان عيدميلاد نادين وفي حفلة لينظر لنادين بقوة
فهد. بقي عندك كم سنة
نادين ببراءة . 19 وهبقي ماشية في ال 20
فهد.اممم لسة صغيرة بردو ماشي يا طنط هجي بدري يلاا يا نادين
نادين لنفسها . صغيرة صغيرة بقي انا صغيرة طب هوريك الصغيرة دي بليل.
ليأخذها ويمر ع منزل ندي ليأخذهم لجامعة بدون كلام ويذهب لعملة
................................
في عملة .......
عمر. مالك يافهد بتفكر في اية
فهد. وﻻ حاجة انهاردة عيد ميلاد نادين مش عارف اجيب ليها اية
نور. امممم برفان دبدوب فستان شكوﻻتة البنات بتحب الحاجات دي هي عندها اد اية.
فهد. عيلة عندها 19 سنة
نور. اممممم يبقي دبدوب.
فهد. باللة عليك منظري اية وانا شايل الزفت دا
عمر. خلاص هات خاتم شيك
فهد. ممكن بس انتم هتيجوا العيد ميلاد أحسن هتبقي حفلة أطفال وخنقة
نور وعمر. تمام
..........
حفلة اطفال ياتري صح وﻻ واية المفاجاءة دي اول حلقة حلوة وﻻ هستنا تعلقكم و الاحدث الجايى احلي
عايزه رائيكم فيها بجد
الحلقه 2
في الجامعة
ندي. عملتي اية في الامتحان
نادين. الحمدلله بس انا مضايقة اوي
ندي. لية يا دودي
نادين. انا فهد يقولي لسة صغيرة انا لسة صغيرة.
ندي. اهدي اكيد ميقصودش
نادين . لا يقصد انا عارفة
ندي. طب خلاص حد يزعل في عيد ميلادة .
نادين بابتسامة صغيرة. صح انهاردة عيد ميلادي
ندي . طب يلا بينا
نادين. طيب يلا
............ .......... .......... .....
في محل احدي الموﻻت
عمر. يا بني الخاتم دا حلو
فهد. ﻻ شكلة كبير يا بني دي طفلة
نور. طب دا.
فهد. ﻻ بردو.
نور . الله انت لية مديني احساس انك بتجيب شبكة .
فهد. اتهدا انور
ليراها من بعيد ويقترب بسرعة
...........................................
ندي. والله يابنتي الفستان اللي سبيتة دا تحفة
ليقترب شاب من نادين
شاب. اوباااااا اية العيون دي
شاب اخر. وﻻ الجسم ياخرابي
لتلتف لة نادين ثم تنظر لة
لتنهار من الضحك هي وندي
ويمسك الشاب يدها ويدفعها لبعيد قليلا وهي تضحك
والله عال اووى واقفة هنا مع شباب وعاملة تضحكي وﻻ همك قالها فهد
نادين. فهد ....
فهد. قدامي يلاا
ليمسكها من يدها ويجرها امامة ويذهب
لياتي عمر
عمر. اية اللي حصل يا ندي ولية فهد متضايق
ندي. عمر والله معرفش بنتكلم مع مارك و مينا وفجأة اجي زعق وخدها ومشي
عمر. اممم حاجة غريبة طب يلا اوصلك واشوف سها
نور. احم احم احم اية انا هوا وﻻ اية مش تعرفها ع فردة الشيبشب اللي جانبك
عمر. اه نسيت اعرفك دا شيبشب اقصد نور صاحبي وزميلي
ندي. نظرت لعيونة . اممم متهيائلي شوفتك قبل كدة
نور. اه انا اللي دلقتي علية العصير وانتي ماشية في القاعة يوم خطوبة عمر وسها
ندي.بخجل. اللي خبطت فية
نور.اه
ندي. اه اهلاا
عمر. طب يلا ااا
ندي. يلااا باي
نور بتسبيل .باي
لينظر عمر لة ثم يمسكة من ياقتة ويقترب من اذنة . بطل نحناحا
نور. حبيبي والله يا عمر مع السلامه حبيب قلبي
..........................................
في السيارة
فهد. واقفة عاملة تضحكي مع شباب بيعكسوا انا هوريكي يا نادين ماشي ليضرب يدة بعجلة القيادة
نادين. بخوف وقلق. انا.... انا...
فهد بغضب. انتي اية .... انتي اية انطقي
نادين تعض ع شفتيها بتوتر
فهد ينظر لها لحظات ليوقف السيارة فجأة
لتنفض من مكانها بقلق وتبكي
فهد يحاول تهدئة نفسة وهو يسب بداخلة
يقترب بهدوء منها ويمسح دموعها وهي مغمضة عيونها
فهد. هشششش خلاص اهدي ممكن اعرف انتي كنتي هناك لية
نادين بهمس . انا .... كنت كنت روحت عشان اجيب فستان جديد.
فهد . وبعدين كنتي واقفة مع الشباب لية
نادين. دا مارك ومينا زميلي في الجامعة وهما بيحبوني
فهد بغضب . بي اية........
لتنتفض من مكانها. اقصد زى اختهم هما مسحين
فهد. ولو.....
نادين. مكونتش اعرف انك هتضايق
فهد. طب يلاا هوصلك
نادين.و انت
فهد. انا هرجع شغلي تاني وهجاي الحفلة متقلقيش
نادين. اوكي
ليوصلها لفيلا ويغادر.
.............................
تركب سها بجوار عمر
عمر. واقفة من بدري
سها. ﻻ يا حبيبى اية دا ندى اومال انتي كنتي فين
ندى. روحت المول مع نادين عشان تجيب حاجة وقابلت عمر وقالي اوصلك
سها. تمام وانت كنت بتعمل اية في المول
عمر . اصل انهاردة عيد ميلاد نادين وكنت مع فهد بيجيب ليها حاجة
سها. اه وانت هتروح العيد ميلاد
عمر. اه وانتي معايا
سها. طيب
........................
ليحل الليل ع ابطالنا ويجتمع كثيرين في جنينة الفيلا بنتظار اميرة الحفل. وهو يلتف بعينة يبحث عنها
لتنزل اميرة الحفل ترتدي (فستان فيروزى فوق الركبة بقليل كات . ترتدي حذاء ابيض بكعب عالي. ورافعة شعرها لاعلي واضعة تاج لتكون لقبا وشكلاا اميرة رائعة الجمال) لتحبس الانفاس
فهد. اية الزفت اللي انتي لابسة دا ماشي يا نادين هوريكي
نادين بخبث. مالة حلو ميرسي اوى وتركتة ورحلت وهو يغلي من الغضب
فهد لنفسة. متي كبرت . اهذة هي الطفلة التي تحمل مسؤليتها وولدة اخبرها انها اختة وليعتبرها هكذا ولكن هو لم سشعر بهذا ابداااا ليراها ترقص مع احدهم وهو يغلي ويطلق الشتائم في سرة ويتوعد لها.
......................................
عمر. مالك يا سها
سها. معرفش صداع
عمر. طب نروح
سها. ياريت
عمر. طب يلاا يا ندي
ندي. ﻻ انا عايزة اعد
سها. ازاي يعني هتروحي لوحدك انا مش قادرة اعد تعبانة
ندي. مليش دعوة ليتدخل نور
نور. خلاص يا عمر اوصلها انا
عمر. بجد بس خود بالك منها
نور. اطمن
عمر. متقلقيش مادام مع نور يلاا بينا
............................................
اجتمع الجميع ليطفي الشمع وعيون تنظر لها بغضب شديد جدا
وهي ﻻ تبالي
.............................
بعد انتهاء الحفل
في سيارة نور
نور. انبسطي
ندي. اه
نور. انتي بقي صاحبة نادين ادها يعني في الكلية
ندى. اه وانت زميل عمر
نور. اه
نور. تعرفي انك حلوة اوى
لتخجل ندي بقوة وتبتسم بخجل
نور . وضحكتك جميلة
.........................................
في غرفة نادين تخرج من الحمام ترتدي روب الاستحمام
تتفاجا ب.....
فهد انت بتعمل اية هنا
لم يتوقع ان تكون هكذا
ليقترب منها بهدوء ويمسك ذراعها ويلفة حول ظهرها
فهد. هقولك بعمل اية
..........................
اوباااااااااااااا اية اللي هيحصل هنعرف المرة الجاية
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق