رواية اسيره الوحش الفصل الثاني وعشرون 22بقلم سجده محمد حصريه
رواية اسيره الوحش الفصل الثاني وعشرون 22بقلم سجده محمد حصريه
#اسيرة _الوحش
في الصباح..... بتستيقظ علي ضوء الشمس مسلط علي وجهها... بتبص جنبها مش بتلاقي فهد.. بتتفزع... فبتنادي باسمه... فهد يفهد..... بتلاقي الي داخل عليها وفي ايده الفطار... وداخل بيبتسملها وبيبصلها بعشق وحب
فهد: صباح الخير علي اجمل عيون في الدنيا
سجده بابتسامه: صباح النور يحبيبي... وبتسال؟... انت الي حضرت الفطار ده
فهد: ايوا طبعا... دوقت اكلك كتير... ادوقك انا اكلي بقي
سجده: يحبيبي مكنتش تعبت نفسك... كان حد تحت عمله.. او انا عملته
فهد: خلاص بقي انا عملته ونا ولا انتي واحد... قومي خدي شاور كده.. وصلي.. وانا مستنيكي....
اومأت سجده براسها وقالت: حاضر يفهود
---------
بعد القليل من الوقت... بتطلع سجده وهيا لابسه بيجامه من الحرير باللون الابيض.... واطلقت العنان لشعرها..... فهد بيبصلها وبيقول بغزل: طب هو حد بيحلي قبل مياكل يعني
سجده بابتسامه: بتكسف علي فكره
فهد: مقولنا بقي حوار الكسوف دا ننساه خالص... انتي مراتي وحبيبتي... وبنتي.. ودنيتي وكل ماليا... وبيشدها عليه وبيهمس: مش يلا ناكل بقي... قبل متهور
سجده بضحك: ناكل طبعا..... وبالفعل بيبداو ياكلوا.. مع بعض... وبعد قليل بيخلصوا اكل... سجده بتشيله... وبيكون فهد جايب من تحت.... بيبسي وحلويات... وحاجات كتير وبيقعدوا مع بعض.. بيشغلوا فيلم.... وبيتفرجوا الاتنين في جو ملئ بالحب... وفهد بيكون محتضنها اوي مانها هتهرب منه... سجده بتبصله وبتقوله: انا.. مش مصدقه الي انا في يفهد.. مش مصدقه ان الشخص الي كنت فاكره نفسي بكره.. ومش طايقه اشوفه.. بقي النفس الي بتنفسه.... وبعد مكنت فاكره حياتي ادمرت اصبحت... حياتي اجمل بكتير معا....انا بحبك اوي يفهد
فهد بحب: وانا بعشقك يعيون فهد..... بحبك.. اكتر من اي حد..... وزي مكنت مفكر انتي متجوزك علشان اردي غروري واسرك... اسرتيني انتي بنظرة عينك... وبخفه دمك.. وطيبة قلبك.... وحنيتك... انتي اجمل بنوته شافتها عيني... يست البنات.... بيفضلوا يتكلموا مع بعض كتير....... نسيبهم لوحدهم بقي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بيعدي يومين... وفهد وسجده مش بينزلوا تحت خالص.... غير لو فهد نزل جاب اكل او حاجه من تحت... وبيقضوا يومين من اجمل ايام حياتهم مع بعض.. يومين بيحملوا الكثير من الضحك... واللعب... والكلام.. والحب.. والمشاكسات... وهما قاعدين في اوضتهم بيلاقوا الي بيخبط علي الباب.... فهد: مين!!!
حور: احنا
فهد: المفعوصتين دول.. انا مش فاتحلهم.. بيفصلوا اي لحظه حلوه
سجده بضحك: معلش افتح لهم يفهد وحشوني والله
فهد: حاضر علشان عيونك بس... وبيروح يفتح الباب
حبيبه كل ده عقبال متفتح..... مش عايز تشوفنا ولا ايه
فهد: بصراحه اه لان انتو عيال فصلان... فتحت علشان خاطر سجده بس
حور بتمثيل الغيره: ايوا بقي... يعني احنا ملناش خاطر
فهد بضحك: بصراحه لا
سجده بضحك مماثل: ايه بتر الخواطر ده يفهد
فهد: دول عيال رخمه.. انا هنزل.. ربع ساعه وتنزلوا.. انتوا فاهمين.. انا عايز اقعد انا ومراتي
حبيبه ماشي يعاشق يولهان.... فهد بينزل وحور وحبيبة بيجروا علي سجده بيحضنوها..... حبيبه: والله وحشتينا يسجده
سجده: انتو اكتر والله
حور: يبختك يسجده
سجده بضحك: عقبالك يحوري وانتي وحبوبه.. واشوفكوا كده عروسات قمرات
الاتنين في نفس واحد: يارب
سجده بخبث: اومال الجرح عامل ايه يحبيبة... هو الدكتور احمد بيجي يغيرلك عليه
حبيبه بتوتر: ااا... اه.. اه... انا بقيت كويسه كمان
حور بتفهد سجده وبتقول لحبيبة: انتي طبعا.. مش عايزه الجرح يروح خالص
حبيبة: ايه الي انتي بتقوليه ده.. هو في حد يحب نفسه مجروح
سجده: لو الجرح ده هيجيب الدكتور احمد... يبقي تحبي صح
حبيبة بتتوتر وخدودها بتحمر....
حور: متتكسفيش يحبيبة... الموضوع باين خالص
حبيبة: انا... هو مش في دماغي اصلا
سجده: لا والله هو كمان واقع صدقوني... مش بعيد نلقوه جاي يتقدم
حبيبة بلهفه: بجد يسجده
حور بضحك: واضح انو مش في دماغك
سجده: ان شاء الله يبقي نصيبك يحبيبتي
حبيبه بصراحه: يارب يسجده... انا شكلي وقعت ومحدش سمي عليا... وبيضحكوا مع بعض... بيعدي نص ساعه... وفهد بيجي
فهد: يلا يبت منك ليها بره.. انا سبتكم نص ساعه زياده
حور: احنا هنطلع... بس بكره ان شاء الله هتنزل انت وهيا
سجده: ان شاء الله يحوري.... وبيطلعوا... وفهد بيروح علي سجده.... وبيحضنها... وبيقول عيال بارده... بعدوني عنك نص ساعه
سجده بضحك: يحبيبي دي نص ساعه بس
فهد بهيام: ولا عايزه ابعد عنك ثانيه واحده بس يسجده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم بينزل فهد.... هو وسجده علي الفطار.....وسجده بتروح علي جدها وبتبوسه وحشتني اوي اوي اوي يجدو
الجد بحنيه: انتي اكتر... يقلب جدك
حبيبة: استاذ روميو حن عليكي وخلاكي تنزلي
حور بتهمس في ودنها: اسكتي...بدل ميسمعك... ويكسفك.. زي مكسفنا امبارح كده
حبيبة بضحك: لما اسكت..... بيفطروا.. وبعد كده سجده بتكون قايمه مع البنات يدخلوا المطبخ يعملوا الشاي... ويقفوا مع بعض....
فهد: اقعدي هما هيعملوا
سجده: يفهد عادي هروح معاهم
حور: خليكي يسجده.. احنا هنعمل... وبيدخلوا يعملوا.. الشاي وبيطلعوا.. والقاعده مبتخلاش من كلام حور وحبيبه.. وفهد يكسف فيهم... وباقي العيله بيضحكوا
حبيبه: لا يفهد... احنا زعلانين وبشده كمان... انت مش طيقنا للدرجاد
فهد بحنيه: امشي يهبله..... انت اخواتي وحبايبي... ازاي مش هطيقكم دا انتو الغالين... وبيبص لسجده وبيقول: بس مش اغلي من سجده طبعا
حبيبه: ربنا يخليكم لبعض يفهد ويحميكم ويحرسكم من العين... واهم حاجه من عيني انا وحور... وفجاه بيلاقوا احمد داخل عليهم.. حبيبة قلبها بيدق بسرعه وسجده وحور لاحظوها
احمد: السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام
احمد: انا كنت عايزك في موضوع يفهد... سجده بيجي في. دماغها انو هيتقدم لحبيبة وبتدعي ان كلامها يطلع صح..... وحبيبة بتتوتر وبتفكر هو عايز اي
فهد: اتفضل ي احمد... وبياخدوا. وبيدخلوا مكتبه
فهد: خير ي احمد
احمد: احم.... بصراحه كده... انا عايز اطلب ايد الانسه حبيبه
فهد بابتسامه وانا عمري مهلاقي لحبيبة عريس احسن منك ي احمد.. بس الراي الاول والاخير لحبيبة
احمد: انا ان شاء الله منتظر ردها
فهد باحراج: معلش ي احمد نسيت والله... تشرب ايه
احمد: لا ملوش لازمه والله
فهد: والله متمشي غير لما تاخد واجبك.... وبالفعل بيجيبله عصير وبيشربه.... وبيمشي
____________
بيبقي الجد وفهد وسليم قاعدين.
فهد: عايز اقلكم حاجه
سليم: قول يفهد
فهد: الدكتور احمد متقدم لسجده
الجد: احمد طيب ومحترم... ومشفنلش منو غير كل خير
سليم: بس لازم نشوف راي حبيبة الاول
الجد: ايوا طبعا
-----------
بيكون سجده وحور وحبيبه قاعدين بيتكلموا... فهد بيروح عليهم وبيقول لحبيبة جدي عايزك.. يحبيبه التلاته بيبصوا لبعض... وبيعرفوا ان كده احمد اتقدملها... حبيبة بتروح وبتقول: نعم يجدي
الجد: بصي يحبيبة الدكتور احمد متقدملك... وانا شايف انو شخص كويس ومحترم وهيحافظ عليكي... بس الراي ليكي انتي طبعا
حبيبة:.......
الجد بابتسامه: السموت علامه الرضا
حبببة بكسوف: بصراحه يجدي انا موافقه
الجد: يبقي علي بركه الله قولوا يفهد يولدي.. يجيب اهله ويجي يتقدم
فهد: حاضر يجدي.... وبيرن علي احمد بيعرفه انهم وافقوا وبيبقي مبسوط جدا... وكمان حور واسر قروا فاتحتهم مع حبيبة واحمد والاتنين دول بيبقوا سعداء اكتر من اي حد.... لانهم بيحبوا بعض من الطفوله
---------
عند البنات.. بيبقوا قاعدين بيلاقوا حبيبة داخله تجري عليهم... اتقدملي... مش مصدقه نفسي.. اتقدملي يحور... اتقدملي يسجده....حور وسجده بيفرحوا اوي وبيحضنوها
_____________
بعد مرور يومين.... احمد بيجيب اهله..... وبيروح يتقدم لحبيبة.. ومامته بتحب حبيبة جدا وكذلك اخواته... وبباه... وبيتفقوا علي كل حاجه ..... والاتنين بيفضلوا يبص لبعض كل شويه... وقلبهم يدق... بسرعه ...... وكذلك اسر بيتقدم لحور.. وبيقروا فاتحه الاربعه.... لكن اسر وحور بيكونوا امثر اتنين سعداء.. لانهم بيحبوا بعض من الطفولة وبينتهي اليوم علي خير....
__________
في المساء........ سجده بتطلع الاوضه.. وبتاخد شاور وبتروح علي التسريحه علشان تصفف شعرها.... وهيا قاعده علي الكرسي بتسرح... بتلمح ورقتين وملفوفين بشريطه حمرا...... فبتمسكهم بسرعه وبتفتحهم.. بتلاقيها تذكرتين سفر لفرنسا... بتبقي واقفه مش مصدقه.. ومبسوطه.... فهد.. بيدخل... بتجري عليه وبتقوله بفرحه: دول لينا يفهد
فهد: لا
سجده باحباط: افتكرتهم لينا
فهد: يعني هيكونوا للجيران يعني يسجده
سجده: يعني دول ليا وليك بجد
فهدبابتسامه: اه بجد ينور عيني
سجده بتحضنه وبتقول: شكرا يفهد... انا بجد مش مصدقه اني هروح البلد الي بحبها مع الشخص الي بحبه وبعشقه كمان
فهد: انتي بتشكريني يسجده.... انا كلي ليكي... وبعدين لو السفر لفرنسا هيخليكي تديني حضن حلو اوي كده اسفرك كل يوم.....
&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد مرور اسبوع
بتبقي العيله قاعده... واحمد بيدخل عليهم... وبيسلم علي الجميع... وبيقول للجد.... كنت عايز اقولك حاجه يجدي...
الجد: قول يولدي احمد: بصراحه ياجدي انا عندي شغل في امريكا فهتجوز انا وحبيبة.... واخدها معايا امريكا ولما نرجع اجازه اوعدك انها تقعد معاك ومع العيلة براحتها وانا.... والله بحب حبيبه وهشيلها في عيني وعمري مهزعلها
الجد باقتناع بعد مشاف نظرة الحب... في عينه: انا عن نفسي موافق.... نشوف راي حبيبه بقي موافقه تتجوزك وتسافر معاك ولا لاء
احمد بيبص لحبيبه وبيتمني انها توافق
حبيبه بكسوف وحب: موافقه ياجدي
الجد بفرحه: يبقي علي بركة الله
فهد: الله يسهلكوا
اسر: انت هتقر عليهم
فهد: مليش نفس يعني ما انت من قبل الفرح وانت بتقر وبتحسد كمان
اسر: ما انت بردو.... هتسافر فرنسا وتسبلي الشغل كله يابختك
فهد بضحك: اوعدك لما تتجوز هشيل انا الشغل مكانك وسافر البلد الي تحبها
اسر: افتكر وعدك
فهد: عمري وعدتك وخلفت
اسر: بصراحه لاء
حور بتميل علي سجده وبتقولها: هو احنا لبسنا في طفلين ولا ايه
سجده: شكلنا بس انا بقي الطفل بتاعي احلي طفل في الدنيا
حور بضحك: انتي وقع من الدور المليون بقي
سجده: بالظبط كده
حبيبه بتقول لحور: عقبال متقعي زيها
حور: انا وقعت اه بس لسه في الدور العاشر
حبيبه: ههههههههههههه
سجده: علشان خاطر المناسبة الحلوه دي هقوم اعمل احلي صنية كيكه انا وحور وحبيبه
اسر بضحك: طب بلاش حور بالله عليكي
حور بغضب طفولي: قصدك ايه يا استاذ اسر
اسر: انا خايف عليكي بس ومش عايز اتعبك
حور: لا متخافش عليا
سجده وحبيبه: لا مسيطرة ياحور
حور: اومال
احمد: طب استاذن انا بقي
اسر بضحك: والله متحصل لازم تدوق الكيك المحروق من ايد حور
فهد بضحك: لو سمعتك هتنفخك
اسر: الحمد لله مسمعتش
________
بعد فترة البنات بيخلصوا عمايل الكيك وبيخرجوا بيلاقو الشباب في الجنينه وبيطلعوا
حور: اتفضلوا كلو يلا
اسر بهمس: ربنا يستر ومنروحش المستشفي
حور: اسر
اسر: اصل انا الحجات الحلوه الي بتتعمل با الايدين الحلوين دي بتجبلي هبوط
حور: لا كل متخافش مش محلينها جامد
فهد: بتعرف تنقذ نفسك انت
اسر: منكم نستفيد يافهد
فهد: انا
اسر: يعني انا
حبيبه: بقولكو ايه
الجميع: قولي
حبيبه: تعالوا نلعب لعبه
الجميع: ايه هيا
حبيبه: الصراحه
الجميع: موافقين
بيبداو اللعب والدور بيجي علي اسر يسال حور
اسر: بتحبيني
حور بتتكسف وبتبصله وبتبص علي فهد فهد بيضحك وبيعمل نفسه مش واخد باله وحور بتهز راسها بمعني. اه
فهد بيبصلهم وبيمثل انو غضبان
اسر: فيه ايه يا فهد خطبتي ها
فهد: لسه متخطبتوش
اسر: انت العقد الي جدو عملهالك هطلعها عليا
فهد: كتم يلا بدل اقوم امرجحك
اسر: وعلي ايه لما احب اتمرجح المرجيحه اهي هركبها عادي جدا
بتلف الازازة والدور بيجي علي سجده تسأل فهد: ايه هيا اقصي طموحاتك: انك تفضلي جنبي طول العمر .... واهرب بيكي واعيش انا وانتي بعيد عن العالم كله ومحدش يفرقنا ابدا
اسر: ايوه يا عم روميو
فهد: يبني انت لو عدوي مش هتعمل معايا كده
الجميع بيضحك.... علي مشاجرة فهد واسر
دور حور تسال حبيبه: ايه اكتر شئ بيعجبك في احمد
حبيبه بتبص لاحمد وبتقول: اخلاقه وانو عارف دينه كويس. وحنين....والاكتر بقي انو دكتور شاطر جدا واحمد بيبتسملها بحب
فهد يسال احمد: حبيت كام مره
احمد بهيام: مره واحده ومين هيا حبيبه وحبيت كل حاجه فيها
اسر: عم روميو التاني
فهد: حتي احمد مسلمش منك
حور تسال سجده: بتحبي فهد قد ايه
سجده بحب: قد الدنيا دي كلها واكتر من نفسي
اسر: چوليت الاوله اهي
حور: طب فهد واحمد مسلموش منك سجده كمان ذنبها ايه
اسر: خلاص والله مهقول حاجه تاني
وبيكملوا لعب واليوم بيعدي جميل جدا
________
يوم الخطوبه بتكون خطوبه حور واسر... وحبيبة واحمد مع بعض.... بيحضر اهل احمد واهل اسر وبعض معارف فهد والعيله وبيكون يوم مبهج وبيكون حبيبه وحور طلعين قمرات حيث حور ترتدي فستان باللون البينك وحجاب من نفس اللون وحذاء ابيض وحبيبه ترتدي فستان باللون الزهري وحجاب باللون الابيض وحذاء من نفس اللون فبيكونوا قمرات... وتتوسطهم نجمته ومحبوبته بجمالها وبرائتها حيث كانت ترتدي فستان باللون الزيتي وحجاب باللون الكافيه ولم تضع اي مساحيق تجميل
كل واحد بياخد عروسته وبيلبسها الشبكه
وسجده بتكون واقفه فرحانه جدا فهد بيروح عليها وبيقولها: طالعه قمر لدرجه اني عايز اخبيكي من عيون الناس كلها
سجده: انت الي قمر
فهد: طب بقولك ايه
سجده: قول
فهد: تعالي نطلع اوضتنا علشان عايزك في موضوع
سجده بضحك: مينفعش يافهد دي خطوبة اخواتك
فهد: ماشي يا سجده هانت بكره هنسافر ونروح فرنسا وميبقاش في حد معانا واستفرد بيكي لوحدي بقي من غير محد يضايقنا
سجده بتضحك علي كلامه وبتقوله: ماشي يافهدي انا موافقه
فهد: طب بلاش فهدي دي دلوقت علشان هتجننيني واخدك واطلع جري علي فوق
سجده: حاضر وبيفضلوا يتكلموا ويضحكوا مع بعض وبيكون شكلهم قمر لدرجة ان المعازيم بيسيبوا العرسان وبيبصوا عليهم
بينتهي اليوم بسعاده
_______
في الصباح بيجي موعد الطيارة وسجده وفهد بيودعو العيله والعربية...... بتيجي تاخدهم وبتوصلهم المطار وبيركبوا الطيارة..... ولما الطيارة بتطلع سجده بتمسك ف فهد بخوف وبتغمض عيونها وبتغرز ضوافرها في ايده جامد لدرجة انها بتجيب دم
فهد بيحاول يهديها : اهدي ياحبيبتي متخافيش انا معاكي
سجده بتهدي من كلامه وبعد مبتهدي بتلاحظ اثار ضوافرها علي ايده وايده بتجيب دم
سجده بتطلع منديل وبتمسح الدم وبتقوله بدموع: انا اسفه والله مكنت اقصد... غصب عني والله
فهد بحنيه وبيحضنها وبيقولها: ولا يهمك يعمري
......انتي تعملي الي انتي عيزاه وانا استحمل...الطيارة. بتوصل وسجده بتكون مبسوطه جدا وماسكه في ايد فهد بحب وفهد بيكون مبسوط انها مبسوطه والعربيه بتوصل وبتوصلهم الفيلا
سجده: واو هيا قدام البحر
فهد: انا عارف انو انتي بتحبي البحر.... فاختارتها قدام البحر وبيديها المفتاح وبيقولها: اتفضلي يا اميرتي افتحي قصرك
سجده بتبصله بعشق... وبتاخد المفتاح وبتفتح الباب وبتتصدم من الي بتشوفه
ياتري سجده شافت ايه؟!!!!!
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق