رواية البلطجي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ولاء حامد حصريه في مدونة قصر الروايات
رواية البلطجي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ولاء حامد حصريه في مدونة قصر الروايات
البلطجي
البارت الأول
على سرير نايم شاب زي القتيل صوت خبط على الباب بطريقه مفزعه دخلت بنت من غير ما تستني يصحى
وهزته بطريقه جامده
هنا بحده وصوت عالي :يا هارون قوم اخوك هايروح تحت
هارون بعدم فوقان: يا بت اتهدي عايزه انام جاي وش الصبح هلكان
هنا بزعيق: قوم العيال تحت متكاترين على اخوك ونازلين طحن فيه
هارون قام منطور من على السرير: بتقولي ايه يا بت يا مخبوله اخو مين اللي اخويا انا مين اللي امه فقدته في يومه ويستجرا يعملها
هنا: عملوها انتا لسه هاتحكي وتتحكى
هارون زقها وميل سحب سنجه طويله من تحت السرير وطلع جري
هنا : استني اللبس حاجه استر بيها جسمك
هارون متلفتش وكمل نزول السلم حافي وسحب اخوه زي اللي بيسحب شعره من عجين وزقه على جمب ووقف في نص الحاره لابس بنطلون شروال اسود ونص الفوقاني عريان بيبين جسم عريض لشاب في الاخر العشرينات من عمره.
هارون بصوت عالي وهو بيلوح بالسنجه في الهوا بطريقه مرعبه وصوت يحبس الأنفاس: ايه يا حاره ما فيهاش راجل ايه حاره مره تربيه مره ده لسه ما خلقوش ربه ولا ابوه فرك في ليلته علشان امه تجيبوا ويقف قدامي اللي يدوس على طرف حد من بيت اهله هارون المالكي يا حاره غجر اللي شايف نفسه الحكومه كتبت له دكر في البطاقه صح ما اتطبعتش خطا مطبعي يوريني نفسه واديني واقف اهو وخبط على صدره بحده وبص لاخوه بعنين بتقدح شر
هارون :ايه اللي حصل ياض
حسام بص للي كان بيتخانق معاهم شاف الرعب موشوم في عنيهم ورجع بنظره لاخوه:مفيش خناقه شباب حاجه هايفه
هارون بزعيق: اسمع وانا اللي احدد مقلولكش لسه الرياله نازله
حسام بخوف من منظر اخوه وصوته اللي جايب اخر الوراق: صدقني مفيش
هارون اتلفت للشباب اللي كان بيتخانق معاهم اخوه: هو منطقش وانا مسمعتش وميل رأسه نحيه كتفه اليمين يبقى مفيش غير حاجه من اتنين يا تنطقوا يا تاخد لسانك تذكار متعلق في رقابتك واللي نفسه ييتم عياله ويرمل ان عياله يتدخل وخبط السنجه على الأسفلت سابت اثر في الارض مع شرار وصوت خلى كل اللي واقفين اتفزعو
الشباب كلهم بصو لبعض وبصو لحسام يعتذرو بعنيهم
حسام فهم نظراتهم وقرب من هارون: خلاص بالله عليك لما نطلع اما هاحكيلك
هارون بصوت رج الشارع: انا شوفتك في الشارع واتضربت في الشارع يبقى اسمع واحكم في نفس الشارع ومش هارون المالكي اللي حد يخصه يتعلم عليه مابالك بقى بأخوه وكمل بصوت ولا فحيح التعبان اللي بيجهز نفسن لالتهام فريسته: تنطق انتا ولا انطقهم انا بمعرفتي قال كلامه وخبط بالسنجه على كف ايده
نطق بسرعه واحد من الشباب الواقفين علشان ينجد نفسه:
الولا عبده خيري كان جاي من الدرس وحسام وقفه يسأله على نمره الموبايل بتاع المستر اللي بياخد عنده قاله ميستنضفش يدخل بلطجيه وسوابق عنده داه مبياخدش إلا ولاد ناس
كلمه من حسام وكلمه منه مسكو في بعض لما حسام خرشمه بعت جاب أهله
هارون بص لعبده وأخوه اللي واقفين ركبهم بتخبط في بعضها وقرب بخطوات بتهز الأرض من تحت رجله وميل على عبده: بقى عبده انبوبه بيلقح على سيده وتاج رأسه ورفع وشه وبصوت سمع كل اللي حواليه
عبده انبوبه ابن خيري الدجال اللي ممسوك مرتين ودلوقتي في ابو زعبل بيقول على اخويا بلطجي وسوابق طيب بص لأهل بيتك يا بيت سايب ابوك نصاب وامك اللي ممشيه البيت يعني ياض البيت االي تحكمه مرا ميبقاش فيه راجل
وبص لعبده وكمل ولا قصدك انا وهز رأسه عندك حق والبلطجي بيعمل إيه وخبطه بالروسيه خلى منخيره طرشقت دم وقرب من اخوه اللي يعلم عليك علم على عيلته وكمل بصوت عالي اللي يرش أهلى بيتي بالميه مش هارشه بالدم لاء هارش الشارع بدمه هو وأهله
ورمي عبده وقرب بخطوات ثابته ناحيه سالم اللي واقف بيحاول يكون ند لهارون
هارون طقطق عضم رقبته وابتسم بسخريه :والله الزمن جرى والايام عدت الواد اللي كان ماشي ريالته مغرقة وشه والدبان عافف عليه كبر وبقى عايز يناطح المعلم هارون وانا ميرضنيش
سالم بحقد: لو فاكر البوقين دول هدوني ولا خوفوني تبقى غلطان وزي ما علمت على اخوك بكلمه مني اعلم عليك جمب منه ومتنساش انتا نفر بطولك وشاور حواليه بإيده واحنا قد الطاق عشره
هارون بص حواليه ونظره سخريه بانت على وشه وخبط على صدره وانا أهو الدكر اللي شايف نفسه راجل يهون مني وعمل حط بالسنجه على الأرض
سالم بغل: طلبتها وهاتنولها يا ابن وكمل بتهكم الاكابر وعلى صوته اشهدي يا حاره هارون هو اللي بداء وجر الشكل وانهارده نهايه المعلم هارون نطقها بسخريه وشاور لأصحابه
وفي اقل من ثواني وكان اكتر من عشر شباب اتلمو عليه
وقبل ما يهجمو كان الشارع اتقفل برجاله هارون
هارون بشخطه: ولا حد يقرب الحق داه يخصني واللي هايتدخل يعتبر نفسه معاديني اما نشوف العيل ابن امبارح اللي شنبه لسه خاطط أخضر في وشه هايعمل معايا ايه
وبدئت خناقه الكل واقف مترقب
هنا واقفه حاطه ايدها على قلبها الكتره تغلب الشجاعه
وجنا واقفه خايفه جمبها
وحسام في موقف لا يحسد عليه
والشارع كله واقف على رجله والستات والعيال ماليين البلكونات
هارون وقف زي الأسد اللي مستعد وفي اقل من ربع ساعه كان مكومهم على الأرض وكل اللي طاله كام خربوش وكدمات بسيطه
خلص منهم ونفض ايديه
وقرب من سالم ورفع كفوفه بعد ما رمى السنجه من ايده: كدا عداني العيب حتى رجالتي محدش أتدخل
والمعلم هارون اللي يفكر يرفع ايده عليه يقطعها فمبالك باللي استجرا ورفعها
وشاله وهبده على الأرض
هارون بسخريه: تؤتؤتؤ لا لا لا كده ازعل دانا لسه بقول يا هادي تقع من زقه ياض
وقبل ما سالم ينطق كان البونيه منيماه على الأرض هارون ميل وسحبه لا اصلب طولك كده اومال دانتا يومك طويل خناقه وبعدها مستشفى وبعون الله كفيل اخليهم يحتارو يدخلوك قسم العظام ولا قسم الجراحه الاول واخلي الدكاتره تحتار تجبس فيك ايه ولا تخيط فيك ايه ولا ايه
وخبط على صدره بحده وهو بيوصل رساله لكل اللي حواليه انه لا بيتهد ولا بيتهز
وشاط سالم بالشلوت كومه على الأرض حاول يزحف وينجد نفسه من غضب هارون ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن
قرب هارون الكام خطوه اللي طارهم سالم بهدوء مميت ولعب بالاعصاب:تؤتؤتؤ يا راجل كده تزحف مع انه مقامك بس مش خساره فيك كفايه انك نولت شرف ان ايد المعلم هارون تعلم عليك وقعد فوق منه وكمل فيه ضرب لحد ما قطع النفس
هارون سحب السنجه ومسك ايد سالم وكمل بجبروت ايدك دي اللي لمست سيدك وتاج راسك حسام المالكي ابن الاكابر هاقطعها وعلقها في رقبتك عشان كل ما تبصلها وتتحسر تفتكر انتا مين وهو مين ومسك ايد سالم بإيده الشمال
ورفع السنجه لفوق بإيده اليمين بطريقه مفزعه وقبل ماينزل بيها
لقي اللي ماسكه رجله وبتبكي بحسره:
سعاد ام سالم: احب على رجلك يا معلم هارون عيل وغلط وانا اللي محقوقالك لجل العيش والملح ورحمه المرحومه انا ماليش غيرهم ربنا ابتلاني بأبوهم وعيال وراثه منه قلة الأصل بس عيالي ربنا نجدني منهم متحرقش قلبي عليه سوقت عليك حبيبك النبي وأهل بيته انتا مهتحرقش قلبي بس لاء دانتا هاتحسرني على عمري اللي كسرته عليهم من بعد ما سيبت ابوهم ونفدت بجلدي وهما على كتفي
هارون غمض عنيه وفتحها بسرعه وبحده: ابنك غلط يا ام سالم واللي غلط يتربي
سعاد بدموع: يتربي وانتا ربيته وكسرته وانا كمان هاكمل عليه بس ابوس ايدك اغزي الشيطان
هارون لجل خاطرك وخاطرك وبس ورمي السنجه
وقبل ما تبتسم سمعت صوت كسر عضام ابنها
هارون اللي في نفس اللحظه اللي رمى السنجه لف نفسه جامد كسر ايده وصوت كسر عضمه سمع كل اللي حواليه وقرب منه مسح بكفه الدم من على وشه وقرب من بيته اللي الخناقه كانت قدامه ووشم بالدم على ضرفه الباب اليمين وقرب من عبده اللي مرمي ووشه كله دم ومسح الدم من على وشه بكفه التاني ووشم بالدم على ضرفه الباب الشمال
وبصوت رج الحيطان: داه عشان اللي شيطانه يوزه يبص على باب البيت ويفتكر المعلم هارون هايعمل فيه إيه
بصوت عالي رعب كل اللي حواليه: اولاد المالكي بره بدنتهم مالهومش غالي واللي ييجي عليهم بينهشوه
وسحب السنجه من على الأرض وسحب اخوه في ايده وطلع البيت وكأنه مش لسه مسيح دم للركب تحت
وأول ما طلع هارون كل اللي ليه عيل سحبه وطلع على المستشفى ومحدش قادر ينطق
هارون دخل البيت وزق اخوه
هارون بصوت يرعب: ايه ياض خيخه مش عارف تقف لشويه يعال هفأ
حسام بحزن: وانتا شايف انك كده وقفتلهم
هارون بجبروت: اللي يدوس على ضلي او ضل حد يخصني ادوس على رقبته بأوسخ جزمه لحد ما تطلع روحه واحسب ربنا ما خلقه
حسام: وهاتفضل عايش بالبلطجه والدراع لحد أمته
هارون: لحد ما أموت يا ابن ابويا
جنا بدموع: ليه ليه منعش زي باقي الناس ليه نعيش والكل كارهنا
هارون بحزن جواه بس قدر بجداره تحسب ليه يداريه: عشان الناس تخاف منك احسن منتي تخافي منهم لما يعملولك حساب يخافو يزعلوك او يخونوك واوعي سامعين اوعو تأمنو لحد الا لنفسك ومطرح ما رجلك اليمين تأمن مطرح ما الشمال تخون
حسام بص لجنا وسابهم ودخل اوضته وجنا دخلت اوضتها المشتركه مع هنا
هارون اترمي على الكنبه
وهنا واقفه بصاله بجمود
هارون : ايه في كلمتين محشورين في زورك زي اخواتك لسه مقولتهومش
هنا بنفس الجمود: لا بس شايفه قدامي رجل طول بعرض اسمه بيرعب رجاله بشنبات وعضمه نشف وبقى عصب بس شكله نسي تاره التار اللي ناره قايده بتحرق في روحي سنين وسنين لما قرب ياكلني التار اللي نسيته يا هارون وشكله لما بات مات جواك
هارون وهو باصص قدامه بشر :مين قالك كده هارون ابن ال 16 سنه مش هو هارون دلوقتي بس اخد الحق حرفه وبص لاخته والشر قاد جواه لا نسيت ولا سهيت ولا غفلو عن عيني لحظه بس سايبلهم الحبل على آخره لحد ما يلفوه حوالين رقابيهم عشان لما أشده أشده مره واحده اخد فيها روحهم كلهم ولا اخلي منهم ديار ولا نفاخ نار لان النار اللي هاتتفح هتاخد في وشها الكل اصبري اصبري يا بنت صابره خليكي زي اسم أمك خدت منابها من الصبر
هنا قعدت جمبه: ناوي على ايه ريحني وبرد ناري
هارون: ناوي احرقهم بالبطيئ واحده واحده وانا واقف اتفرج واخليهم يلفو حوالين نفسهم ومحدش منهم يبقى عارف الضربه جياله منين ولا من مين
هنا بصت على اوضه اخواتها: وهما مش حقهم يعرفو
هارون: لاء مش وقته لما ييجي وقته كل الدفاتر هاتتفتح
دخل اوضته ولبس تيشرت كوتشي وخد مفاتيحه وموبايله ونزل خد الموتوسيكل بتاعه وساق بجنون لحد ما وصل عزبة الصفيح في الدويقه دخل اوضه صفيح مفيهاش ملامح تدل على أنه ممكن انسان يقدر يعيش فيها اتلفت حواليه وغمض عنيه بيحاول ياخد نفسه ووقف صالب طوله
من هنا بدئت الحكايه هارون احمد شافع المالكي ابن أحمد شافع المالكي وصابره عبد الرحيم الجوهري
ابويا عاش محبوب ومات محبوب عاش عشان غيره وأول ما مات اللي عاش عشانهم نهشو عياله
صابره اسم على مسمى صبرت وصبرت ولما ارتاحت الدنيا اسكترت عليها الراحه ورجعت للصبر ومعاه العذاب
الضربه لما بتيجي من الغريب بتوجع بس لما تيجي من اقرب قريب بتكسر وهنا اتكسرت وبردوا اتجبرت
وحلفت وعاهدت ان حقي راجع راجع مهما طال الزمن
واخد نفي وبص لزاويه الاوضه شاف طيف امه بتفتح درعاتها ليه جري زي العيل تاني واترمى في حضنها
صابره: مالك يا ضنايا
هارون: تعباااان الدنيا كلت شربت من جسمي لا القريب رحمني ولا الغريب سابني في حالي
صابره: اصبر اصبر يا ابني داه بعد الصبر جبر
هارون: صبرت وصبرت كتيييييير اوووي والصبر طال لحد ما اشتكى مني
صابره: هااااانت يا ابن عمري
هارون: تعبت
صابره بصتله بلوم :مينفعش في امانه في رقبتك اوعي تضعف تضيع معاك زرعه عمري يا هارون
هارون :عارف وداه اللي ملجمني بس مش ساكتين شايفني وحش الناس كلها شيفاني وحش اوووي وقاسي
صابره: بكره لما يعرفو هيساعدوك بس اوعى والظلم يا ابني
هارون: عمري ما ظلمت ولا جيت على حد الا اللي ييجي عليا
صابره ابتسمتله: راجل من ضهر راجل قلبي وربي راضيين عليك يا ضنايا
فتح عينيه على رنة التليفون
هارون بهدوء: ايوه
وسكت ثواني يسمع
هارون: تمام ساعه زمن وأكون عندك
قفل المكالمه واتلفت حواليه يشوف امه راحت فين اكتشف انه نام مكانه وكل اللي شافه حلم حلم جميل يتمنى يرجع تاني
اتنهد وطلع بهدوء وكأن كل النار اللي جواه انطفت تماما وقفل الباب وخد الموتوسيكل بتاعه وراح لطريقه
يا ترى تار ايه....؟
وياترى ليه هنا بس اللي تعرف....؟
ويا ترى مين اللي كلم هارون.....؟
يتبع.....
رواية البلطجي الفصل الثاني 2بقلم ولاء حامد حصريه في مدونة قصر الروايات
البارت الثاني
فيTriangle 3 R شركه يتضح علي أصحابها الثراء
في مكتب رئيس مجلس الإداره قاعد راجل كبير مش باين عليه السن
دخل شاب في أواخر العشرينات لابس بدله ونضاره طبيه
سراج: خير يا بابا حضرتك بعتلي
رفعت بحده: بابا دي في البيت انما هنا احنا في شغل
سراج اتنحنح وعدل نضارته الطبيه: تمام يا فندم حضرتك بعتلي
رفعت طلع ملف من الدرج وحطه قدامه
سراج بص على الملف بعنيه فقط: ايه داه
رفعت زق الملف عليه :داه ورق المناقصة الجديده مشروع ضخم يعد مشروع القرن عايزك تفصص الورق داه ورقه ورقه وتدرس السوق بالمملي وتعملي دراسه جدول محترمه عايز على اخر الاسبوع تكون جاهزه في إجتماع أعضاء مجلس الإدارة
سراج وهو بيبص في الورق بتدقيق وهز راسه: تمام هاشوف الورق داه الأول وبعد كده ابداء
رفعت معاك وقتك من هنا لآخر الأسبوع اجازه مفتوحه عايزه خطه كامله متكامله للمشروع بكل الاحتماليات والصعوبات والحلول المتاحه والغير متاحه
سراج: يعني خطه وخطه بديله تحسبا لكل ظروف السوق
رفعت :بالظبط مع ميزانيه كافيه تحت العجز والزياده وحصر لكل السيوله المتاحه وفي حالة احتياجنا لسيوله اضافيه ايه الحلول المطروحه البديله لسد العجز
سراج بتفكير: بس كده الوقت قصير انا ممكن احتاج معايا تيم كامل
رفعت بحده:لاء المشروع داه يعتبر سر لحد ما نطرحه قدام أعضاء مجلس الإداره غير كده ميطلعش برايا انا وانتا بس
سراج: بس عامل الوقت مهم وانا يادوب معايا اسبوع وداه يعد وقت مش كافي
رفعت: معاك اجازه مفتوحه اسبوع ومعاك كل الصلاحيات للإطلاع على السيوله والميزانية وكل اللي تحتاجه وكمل بفخر انتا دراعي اليمين وبجهزك خليفتي عشان تمسك الشركات انا مبأمنش لحد وانتا كمان اوعى تأمن لحد واوعى ورقه تعدي من تحت ايدك الا لما تقراها مره واتنين وعشره اوعي الغدر الغدر طعنه مبتجيش الا من اقرب ما ليك
سراج بعدم فهم: ليه حضرتك بتقول كده الشركه دي شركة العيله وكلنا شركاء فيها
رفعت :متشغلش بالك خليك بس في المشروع عايز كل تركيزه عليه وليه والباقي يخصني انا
سراج: حاضر يا فندم عن اذنك عشان يادوب ابداء اجهز واشوف الي ورايا
***********************
في داخل شركه MHM للمعمار شركة كبيره ليها اسمها واثبتت كفائتها غيةالسوق واصبح اسمها مسمع في مجال المعمار اجتماع اخر مصغر بين الشركاء الثلاثه
مالك: مشروع العاصمه الجديده داه ضربه العمر واللي هاياخده هايترفع لسابع سما داه للطبقه المخمليه يعني اقل وحده فيه هتتباع بملايين الملايين غير أن اسم الشركه اللي هتاخد المشروع هاتتنقل نقله تاني وكل أصحاب المعمار هايجرو وراها يعني بالمختصر اللي هايقدر يحط ايده في المشروع داه هايبقى كتب اسمه بحروف من دهب مترصعه بالالماظ في مجال المعمار
مصطفي بتكمله وتوضيح: ونسيت ان العاصمه الجديده هي المستقبل تعتبر القلب الجديد للبلد
المهندس: بس المشروع داه محتاج سيوله ماهوله هل السيوله المتاحه تكفي اننا نغامر وندخل المشروع داه
مالك: موضوع السيوله متشغلش بالك بيه
المهندس: ازاي مشغلش بالي احنا شركا ولازم كل كبيره وصغيره يكون معمول حسابها
مصطفي بتأكيد لكلام المهندس: فعلا يا مالك البشمهندس كلامه صح مينفعش نقول متشغلش بالك ولا حد يحتفظ بمعلومه لنفسه حتى لو كانت صغيره ما بالك بقى بمعلومه مهمه هايتبني على أساسها كل شغلنا اللي جاي
مالك بتفهم وتوضيح: بصوا بقى في تلات حلول الأول اننا نحسب السيوله لو كافيه يبقى تمام او ناخد قرض والوحدات دي بتتباع وهي اصلا لسه قيد التنفيذ او نشوف الشركات اللي داخله وندخله معاها شركا
مصطفي: كلام مقنع ولا انتا رائيك ايه يا بشمهندس
المهندس: مش مقنع للأسف
مالك :ليه بقى
المهندس بتوضيح: اولا مستحيل السيوله اللي معانا تكفي حتى لتنفيذ وحده او وحدتين حتى لو زي ما بتقول الوحدات بتتباع وهي قيد التنفيذ لأنك نسيت تغير سعر السوق ما بين الحديد والأسمنت والمعدات والعمال داه اول هام
تاني هام القروض كلها خراب من اولها لاخرها ومجازفه كبيره لأننا لسه منعرفش ولا عملنا حصر لكل احتياجاتنا يعني عامل زي اللي ماشي بيجري وسط بيت ضلمه وممكن يخلينا نخسر طل االي بنيناه في سنين لو لا قدر الله عجزنا ومقدرناش نسد
وتالت هام انك تشوف شركا منافسه وتدخل فأنت بتسلمهم رقابينا لان الأكيد لازم نندمج معاهم وداه في حد ذاته خطر لأنك متعرفش نواياهم ولو الشركه دي اكير مننا الأكيد هايكون ليها النصيب الاكبر ووقتها هانكون تحت رحمتهم ومنقدرش ناخد قرار إلا بموافقتهم يعني لازم نطاطي ليهم
مالك بإقتناع: كلامك مقنع جدا كده اتقعدت يعني ننسحب من المشروع ولا نعمل ايه
مصطفي: طيب ما احنا ممكن نشوف شركه في نفس المستوى وتكون النسب متساويه
المهندس: مشكلتك التسرع لو فرضاً زي ما بتقول كل واحد هايبقى عايز فريقه اللي ليه الاسبقيه يعني دخلنا في غرق المشروع
مصطفي: يعني ايه
المهندس: يعني المركب اللي ليها ريسين بتغرق
مصطفي بتهكم: طيب ما احنا تلاته شركا ليه مغرقناش
المهندس: لان ببساطه كل واحد مننا ماسك جزء وتخصص غير التاني انا ماسك التصاميم الهندسيه ومالك ماسك الشؤن الماليه والتخطيط وحضرتك ماسك الشؤن القانونيه والصفقات والاداره مشتركه بينا فهمت انما شركه تاني فيها كل دول عايزه يكون ليها الاسبقيه والاحقيه في كل دول
مالك بنفخه: طيب والحل احنا كل ما بنقولك حل بتقفله في وشنا
المهندس: لاني ببص لبعيد مش ببص تحت رجلي بشوف بعين السوق مش بعين المكسب بس
مصطفي: قصره يعني هانشوف المشروع ونشتغل عليه ولا نصرف نظر
المهندس بغموض: مين قالك نصرف نظر الأول عايز اعرف كل الشركات اللي دخله قصادنا في المشروع وحجمها والمشروعات اللي نفذتها سواء حكوميه او خاصه
مالك: اعتبر عندك ملف كامل بكل داه
المهندس: تاني حاجه عايز حصر لكل السيوله المتاحه بدون التأثير على المشروعات اللي شغالين عليها
مالك بهدوء: اعتبره برضو عندك
المهندس كمل بغموض: تالت حاجه عايز حصر لكل الشركات اللي شغالين معاهم واللي نثق فيهم
مصطفي: سهله كل داه سهل بس فهمني دماغك فيها إيه
المهندس: لما استلم كل الملفات دي اقدر بعدها بس اقولك اللي في دماغي وبص لمالك: الملفات دي تحتاج كام يوم منك
مالك بتفكير: كل حاجه موجوده على سيستم الشركه يعني ممكن يومين مش اكتر
المهندس: يبقى كمان اربع أيام اقدر أبلغكم بكل التفاصيل اللي تضمنلنا المشروع بمنتهي السهوله
مصطفي : يا ابني انا لسه قايل لمالك قدامك مينفعش حد يخبي معلومه لو صغيره ايه اللي في كلامي مش مفهوم احنا في مركب واحده مش منافسين لبعض
المهندس بهدوء: بص يا مصطفي دي مش معلومات دي خطه لازم ادرسها قبل ما اطرحها لان بمجرد ما اقولها وتقتنعو بيها هنبدأ التنفيذ على طول لأننا هانكون بنسابق الزمن
مالك بقوه: يا بشمهندس انا واثق اننا هانقتنع انا قولتهالك زمان وهقولهالك دلوقتي
المهندس كش حواجبه بعدم فهم ومحاولة انه يفتكر
مالك:انتا دماغك دي حتة الماظ ومن بختنا انك بقيت معانا
المهندس ابتسم بحب للذكرى القديمه وهز رأسه يبقى ميعادنا كمان اربع أيام ان شاء الله المهم كل اللي طلبته يكون عندي خلال يومين مش اكتر
مالك: متشغلش بالك من دلوقتي انا هابداء ولو جهزتهم قبل يومين هابلغك
المهندس: تمام يبقى على بركة الله
خلص الاجتماع وكل واحد من الشركاء الثلاثه بداء يجهز نفسه
************************
هارون رجع اخر الليل بيته الكل كان نايم الا هنا
هنا بلهفه: ايه يا هارون كنت فين لحد دلوقتي من ساعة ما طلعت الضهر وخدت في وشك زي القطر ومحدش عارف اراضيك فين
هارون اترمى على الكنبه بتعب :ولا حاجه كنت مخنوق اوووي يا هنا وحسيت ان صدري طبق عليا
هنا بخضه: اسم الله عليك شا الله العدوين
هارون: متخافيش عليا انا جبل والجبل راسي في الارض محدش يقدر يهزه
هنا :بس ممكن يتهد يا ابن ابويا
هارون بجبروت: حتى دي لو حصلت بياخد في وشه الأخضر واليابس متخافيش يا هنا اطمني وطمني قلبك قلبي بيقولي انها هانت وقربت معرفش ليه
هنا بخوف: هارون في ايه انتا مخبي عليا ايه
هارون بهدوء: صدقني يا هنا والله ما مخبي عليكي حاجه ولو فيه حاجه انتي اول واحده هتعرفي لأنك شريكتي واكتر واحده قاسمتني الظلم والوجع
هنا: يارب برد نارنا اللي قايده ليها سنين
هارون بغموض: هااانت
هنا بصتله بترقب وسكتت هي ادرى الناس بأخوها وعارفه انه مش هاينطق مهما ان عملت مادام مش عايز يقول بس دعت بقلبها ان حقهم يرجع ويحفظ اخوها من كل شر ومن كل كيد
هنا :طيب يلا ادخل افرد جسمك ولا اغرفلك تاكل بقمه تلاقيك على لحم بطنك من الصبح
هارون برفض: ماليش نفس وانا جاي كلت لقمه وبص على اوض أخواته هما لسه مقموصين
هنا :سيبك منهم بكره مسيرهم يعرفو مهو المستخبي مش هايفضل متداري طول العمر
هارون بتنهيده وجع: سبيها على الله كل وقت وله ادان ولسه مأنش الأوان يعرفو
وسابها ودخل اوضته وهي دخلت والأفكار كانت زي الطاحونه بتطحن في عقل الاتنين
مرت الأيام وجنا وحسام واخدين جمب من هارون
وفي صباح يوم جديد حضرت هنا الفطار وحت جنا وحسام يفطرو وهارون صحي بدري وقعد جنا وحسام بصو لبعض وقامو
هنا بحده: رايحين فين
حسام بدون ما يبص لهارون داخل اوضتي نفي اتسدت وورايا مذاكره
هنا بحده: من أمته منتا من شويه كنت ميت من الجوع
هارون بتهكم: من ساعه ما جيت اقاسمهم اللقمه
حسام: ايوه بسببك زي ما كل الناس بطلت تتعامل معانا بسببك كمل بقهر كل اصحابي قاطعوني بسببك الناس بقت بتخاف تتكلم قدامي بسببك وبسبب عمايلك
هارون بوجع متداري بص لجنا وانتي كمان اتسببتلك في ايه
جنا بعصبيه: اتسببتلي في فضيحه ان كل الناس متعرفش غير اني اخت هارون هارون البلطجي اللي واخدها فرده وبالدراع
اصحابي مبقوش يرضو يقفو معايا يببصولي بإستحقار مهو مين اللي هايصاحب واحده اخوها بلطجي ويا عالم ممكن يكون سوابق ومحدش يعرف
هنا بعصبيه ضربت جنا بالقلم :مادام شيفانا مش قد مقام جنابك العالي فارقينا انتي واخوكي ووريني هاتعملو ايه لما الدنيا تنهش لحمكم وتدق عضمكم وكملت بإنهيار تعرفو ايه عننا تعرفو شوفنا ايه عشان حضراتكم تعيشو تعرفو جرالنا ايه لا طبعا البهوات اتولدو وفي بوقهم معلقه دهب طلباتهم مجابه مجربتوش نومه البلاط مجربتوش قرصه الجوع وربطه الحزام على بطنكم مجربوش الظلم
جنا وحسام بصو لبعض
حسام بتشتت: قصدك إيه ياريت نخلي الكلام على المكشوف
هنا بعصبيه وجنون :حاااضر بس كده بس بعدها تنسو ان ليكم اخت اسمها هنا ولا اخ اسمه هارون
جنا وحسام بصو لبعض واستغربو من انهيار هنا بالشكل داه
قعد حسام وجمبه جنا هنا بدموع
قبل ما تنطق هارون بصوت حاد: هنا بس كفايه خلاص
هنا بدموع: لحد أمته قولي لحد أمته كل واحد منهم عمال ينهش فيا وفيك
هارون بنفس الحده: لحد ما انا اقولك خلاص وانا بنفسي اللي هاقولهم
حسام :يعني ايه عمالين تشوطونا لبعض زي الكوره
جنى بزعيق وصوت عالي :لحد أمته هانفضل عايشين في اللغاز
هارون: متقلقيش يا بنت صابره وكمل بقسوه وتهكم شكلها هانت وهانت اووووي كمان ووقتها كل المستخبي هايبقى على عينك يا تاجر بس يارب وقتها الاقيكم بنفس وضعكم وسابهم وطلع
هنا اترمت على الكنبه حطت رأسها بين ايديها ودموعها نزلت زي الشلال
حسام بص لجنا قربو من هنا
حسام بتبرير:يا هنا انا عارف انك زعلانه مني بس انا زعلان منه انتي متعرفيش احنا بنسمع ايه ولا الناس بتعاملنا ازاي
هنا بإنهيار: الناس ملعون ابو الناس سمعتو كام كلمه مشوفتوش اللي احنا شوفناه معشتوش اللي احنا عشناه انا وهارون اللي دفعنا التمن عشان انتو تعيشو احنا دفعنا من عمرنا اللي بتنكروه دلوقتي يا خساره والف خساره
جنا بدموع من حاله هنا: يا هنا طيب فهمينا متسيبيناش على عمانا
هنا بسخريه رغم دموعها اللي مغرقه وشها: الكلام عند هارون بس افتكرو ان هارون البلطجي اللي مش عاجبكم حاطط روحه على كفه عشانكم حاطط روحه تحت رجليكم عشان يحميكم هارون بقى بلطجي عشانكم عشان احنا الثلاثه وشاروت على نفسها وعليهم نقطة ضعفه وهو لازم يبقى قوي وقوي قوي كمان
وسابتهم في حيرتهم ودخلت اوصتها وقفلت الباب عليها ودموعها نازله زي المطر في عز نوة شتا
حسام وجنا قاعدين يبصو لبعض ويحاولو يحلو الالغاز اللي سمعوها ومش عارفين يربطو الكلام ببعض
جنا: وبعدين يا حسام هانفضل كده زي الأطرش في الزفه
حسام بشرود: مش عارف يا جنا بس قلبي بيقولي ان في حاجه وحاجه كبيره اوي خلينا نصبر ونشوف فيه ايه اصل الحوار كله مع هنا وهارون وانتي عارفه يعني ايه هنا وهارون هنا ضل لهارون وهارون درع لهنا والأثنين سر لبعض ومادام منع الكلام محدش هايقدر يعرف منهم كلمه الا لما يقرر هارون خلينا نهدي الجو اليومين دول ونشوف اللي جاي فيه إيه
جنا بإقتناع ماشي خليني ماشيه وراك لما نشوف اخرتها
***********************
في اجتماع أعضاء مجلس الإداره اللي بيتولاه رفعت قعد على كرسيه وحواليه أعضاء المجلس اللي في الأساس أخواته
واولادهم
رفعت بغرور: انا طلبت الاجتماع داه لان مستقبل الشركه هايكون في حته تانيه
رأفت بنفي غرور اخوه: بدون مقدمات ياريت تدخل في صلب الموضوع
رفعت بصله بحده وبص لابنه يشرح الخطه
بداء سراج يشغل شاشه العرض ويشرح كل خطوات المشروع وبعد اكتر من ساعتين شرح مفصل لكل تفصيله ابتداء من فكره المشروع للميزانيه للتسويق للخطه البديله لكل الاحتمالات
رفعت ابتسم بفخر لابنه
رأفت :وليه المجازفه مش شايف انك بتجازف بالقوي قوي كمان
رفعت: ليه شايفها مجازفه العاصمه الجديده استثمار مضمون
رأفت :معاك بس السيوله المطلوبه ضخمه حتى لو سحبنا كل السيوله المتاحه في البنوك مش هانقدر نسد ولو ربع تكلفه المشروع
رفعت: اظن سراج شرح كل المطلوب وكل الشركات الكبيره بتاخد قروض
رأفت: وايه اللي يجبرني اني اجازف بالاصول مادام شغلنا ماشي كويس ليه الطمع
رفعت بسخريه: الطمع فضيله لو مطمعتش مش هاتعيش
رافت: لسه مشبعتش
رفعت بجشع: حد يقول للفلوس والخير لاء
مهدي ابن رأفت: طيب يا اونكل حضرتك مش خايف من احتماليه الخساره حتى لو بنسبه قليله بس هاتفضل موجوده
رفعت: طبعا موجود ومعمول حسابها ولو كنتو ركزتو كنت هاتعرف ان فيه دراسه جدول شامله في حاله الخساره وجدوله الديون وازي نقدر نسددها وازاي نقدر نطلع منها
رأفت: وانا رافض ومش هجازف
رفعت: رافض لمجرد الرفض ولا عند
رأفت: احسبها زي ما تحسبها مشروع زي داه ضخم محتاج عماله ماهوله ومعدات حديثه وإمكانيات جباره وعندك شركات حيتان في السوق وداه مش مشروع هين لا داه مشروع القرن يعني اللعب هنا مع الحكومه والغلطه بفوره
رفعت بعصبيه: واظن كل داه معمول حسابه وبما اني رئيس مجلس الإداره انا موافق
رأفت بتحدي وعند: وانا رافض ومتنساش ان نسبنا متساويه يعني حق اتخاذ القرار مش ليك لوحدك
رفعت بص لاخته:وانتي قولك ايه قرارك اللي هايحدد
رقيه: الفكره حلوه والمشروع مغري مفيش كلام والأرباح تخض وعلى حسب ما سمعت بتركيز وبصت ل رأفت كتأكيد لكلامها ان معمول حساب كل صغيره وكبيره
رفعت: معنى كده انك موافقه
رقيه :موافقه وقبل ما تتحدو بعض لازم تعرفو اننا أضلاع مثلث واحد مينفعش نعادي بعض لازم نقف في ضهر بعض مش في وش بعض اجنا بنكمل بعض وبصت ل رأفت المشروع كبير واللي هايقدر ياخد حتى لو مبني واحد منه هايبقى اسمه في العالي فكر بعقلك زا ما طول عمرك بتعمل
رأفت مسح على وشه بكف ايده بعنف نفخ بغضب: تمام سبيوني كان يوم ادرس الموضوع لاني مش هاجازف بكل اللي أملكه
رفعت بعصبيه: يعني ايه احنا في سباق مع الوقت
رقيه بحكمه: حقه يا رفعت شوف الإجراءات وإبداء لحد ما رأفت يقول قراره وبصت ل رأفت بتأكيد: اللي واثقه انه هايكون الموافقه
وانتهي الاجتماع المدمر لاعصاب الاخوه والأبناء
يا تري مين دول ....؟
ومين دول كمان...؟
يا ترى ايه السر اللي بين هارون وهنا....؟
يتبع......
البلطجي
البارت الثالث
خلال يوم ونص اعتكف فيهم مالك على الكومبيوتر هو ومصطفي يجمعوا كل الملفات ونص اخيرا قدرو يجمعوا كل المطلوب
مالك وهو بيفرك في عنيه بعد ما بعد اللاب توب من قدامه :اوووف يا الله اخيرا خلصت دانا خلاص خلصت محتاجلي شهرين أجازه
مصطفي وهو بيتمطع وبيحاول يفرد ضهره على الكرسي: ياشيخ ينعل ابو كده ايه داه لما احنا كده وجبنا أخرنا اموت واعرف البشمهندس داه بيقدر على الهري داه كله ازاي تحسه عامل زي الإنسان الآلى يا جدع يعني الشغل اتقسم بينا وطلعت عين ابونا وهو هايستلم داه كله ويقرئه ويحدد المطلوب وخطه شامله في يومين
مالك :بصراحه جباااااار يا جدع
مصطفي :بصراحه اه ودماغه ابن الايه بتجيب التايهه بتحس انه عامل زي الكومبيوتر بيترجم كل حاجه ويحللها في ثواني
المهم هاتبعتله الملفات
مالك بهزة راس: ايوه هابتعتهومله على الايميل واتصل بيه أبلغه
مصطفي وهو بياخد جاكيت البدله مع على ضهر الكرسي :تمام اروح انا بقى علشان جسمي مكسر محتاج انام اسبوع مطبقين بقالنا اكتر 36 ساعه يا كافر
مالك بتهكم: حكم القوي يا اخويا يلا خليني ابعتهم ونريح اليومين الجايين لحد ما نشوف الاجتماع اللي جاي هايقول ايه
وخلال دقايق كان انتهي من إرسال الايميلات وقفل اللاب توب وخد جاكيت البدله على دراعه وقفل وطلع من الشركه واتصل بالبشمهندس
مالك :ايوه يا ابني انا بعتلك كل الفايلات على الميل بس خد بالك كل اللي دخلين المشروع عتاوله كبار ليهم شنه ورنه ومنهم اللي مسنود واللي واصل وواصل اوي اوي كمان
المهندس: متقلقش اشوف الموضوع الأول وادرسه كويسه علشان احط خطه صح
مالك :تمام اول ما تخلص هانستنى اتصالك لان الاجتماع المره دي هايكون على مستوى
المهندس: مش المره دي الأول نناقش الخطوط العريضه والباقي
في وقته متستعجلش الأمور
مالك بإرهاق: خلاص تمام اسيبك بقى علشان سايق ومحتاج ارتاح انا بقالي يومين مطبق انا ومصطفي علشان نجمعلك كل الداتا
**********************************
هارون بقاله من ساعه ما جه وهو معتزل كل اللي في البيت قافل على نفسه حتى الاكل بطل يشاركهم فيه وبيطلع ويدخل من غير ما يتلفت لحد قاعد على سريره هادي وباصص للسقف بهدوء
تليفونه رن بص على الرقم واتعدل في رقدته
هارون بلهفه: ها يا سيد في جديد
سيد :عيب عليك يا معلم هارون لما تسألني السؤال داه
هارون بحده: اخلص وهات اللي في جوفك ومره واحده
سيد:......
هارون بيسمعه بإنصات لحد ما خلص تمام تمام
ومتعرفش اتاخرو قوي كده ليه
سيد: علمي علمك اللي اعرفه انهم قفلو عليهم لحد ما الموظفين مشيو ومحدش عارف حاجه ويادوب روحو من كام ساعه
هارون:تمام اتكل انتا
سيد: امر يا معلم
هارون بشرود: يا ترى بتخططو لايه يا أولاد المالكي يخليكم تقعدو أيام قافلين على روحكم
**************************
رجع رفعت و رأفت ورقيه كل واحد على فيلته ساكنيين في 3 فيلات جمب بعض
نزل رأفت ودخل ورا اخوه وشده من دراعه في جنينه الفيلا
رقيه شافتهم ودخلت وراهم ووراهم عادل ابنها ومهدي ابن رأفت
رأفت بحده: اقف هنا وكلمني
رفعت بصوت عالي: اتجننت في اقلك يا رأفت بتشدني بالشكل داه
وبتعلي صوتك على اخوك الكبير
رأفت بتهكم: كبيري الله يرحمه وماليش من بعده كبير
رقيه وقفت في النص بتحجز بينهم: ايه اتجننتو بتقفو لبعض الند بالند احنا لسه قايلين اننا لازم نكون في ضهر بعض مش في وش بعض ايه الكلام اتنسي خلاص
رأفت بسخريه مبطنه: خليكي انتي يا حنينه يا ام قلب رقيق على جمب لوحدك وبص لرفعت: قولي يا رفعت ليه خليت ابنك بس اللي يشتغل على المشروع وماشاركتش حد تاني معاه وسمحتله يطلع على كل أوراق الشركه والي فيها يعد سريه تامه ومش من اختصاص ابنك
رفعت بمكر: لان المشروع في منتهي السريه وكان لازم اضمن أعلى سريه لا كلمه تتنطر كده ولا كده وأول ما خلص عرضته عليكم
رأفت بمكر موازي: وليه ماشركتش حد منا او من اولادنا مع ابنك
رفعت: لأن الصفقات والمشروعات انا المسؤل عنها ولا نسيت
رأفت: لاء انتا اللي نسيت اننا كلنا مسؤلين مع بعض وزي ما بتجيب صفقات احنا كمان بنجيب وزي ما بتشتغل احنا كمان بنشتغل ولعلمك المشروع داه انا كنت شغال عليه من قبل ما انتا تعرف عنه اصلا ولو كنت قولتلي كنت وفرت عليك اللف والدوران داه كله ثم قولي كده ليه معرضتش الميزانيه كامله قدامنا مع انك عطيت صلاحيات مش من اختصاص ابنك ولا مسموح ليك انك تدي امر بيها لوحدك بدون الرجوع لينا
رفعت بتبرير: لان الميزانيه محتمله مش مؤكده وأرقام قابله للتغير لأنها تحن العجز والزياده
رأفت ضحك بصوت عالي واتحولت نظراته لسخريه: والله بجد الكلام داه تضحك بيه على حد غيري متنساش اني خريج كليه تجاره يعني الأرقام والحسابات دي لعبتي اي مشروع بيتعمل لازم يتعمل ميزانيه مفتوحه ولازم يتعمل بند موازي في حابة العجز يسد الزياده المطلوبه وبص لرقيه بتهكم ورجع بنظره لرفعت: اقولك انا بقى انتا حبيت تخبي علشان الكل يفضل تحت رحمتك واديت لابنك الصلاحيات الكامله علشان بتجهزه يقعد مكانك على كرسي مجلس الإداره منتا خدته ورث متوارث وغمز بعنيه لرفعت
رقيه بتدارك للواقع اللي كان غايب عنها: قولي يا رفعت الكلام داه بجد انا ازاي مفكرتش فيها كل المشاريع ابنك كل التخليصات ابنك انا كنت فرحانه ومعميه بالمكسب والصفقات والمشروعات اللي بتتعمل ومخدتش بالي انك انتا وابنك ماسكين الشركات كلها لوحدكم ودورنا تنفيذي فقط يعني الإداره محدش عارف عنها أي حاجه الا اللي انتا عايزنا نعرفه
رأفت: هو طبعه ولا هايشتريه
رفعت بعصبيه: خلاص كل واحد منكم نصب نفسه قاضي وجلاد
رافت: بلاش انتا تتكلم عن الحكم
رفعت :ومتكلمش ليه بص لاخته فارق معاكي كرسي مجلس الإداره ونسيتي ان الشركه الصغيره بقت شركات وفي مجالات كتيره بصيتي للإدارة ونسيتي ان المكسب اهم ونسيتي ان نسبنا كلها واحده وقد بعض يعني انا قعدت او انتي او البيه وشاور على رأفت قعد عليه مش مهم المهم الشغل يمشي والنسب كلها متساويه
والبيه في جيبه كل حسابات الشركه الجنيه وعارف كل صغيره وكبيره ومبيتمش الاعتماد البنكي لأي مشروع من غير موافقه ثلاثيه يعني دوري إداري فقط لاغير
احتد الخناق بين الأخوات
طلعا دودي مرات رفعت: في ايه يا جماعه صوتكم مسمع جوه لو فيه كلام مهم وبالشكل داه مش قدام الخدمين عندكم ملحق كامل منعزل او حتى روحو اوضته المكتب عيب كده احنا أكبر وارقى من كده خلينا في مركب واحده علشان المكسب والمصلحة اهم كل واحد ليه دور المهم ادواركم تكمل بعضها
الكل بص لبعضه ومشيو من غير كلام وكل واحد مقتنع انه ليه الاحقيه
دخل رفعت بيته واترمي على الكنبه في الليفنج روم
سراج :مكانش ليه داعي كل الكلام داه يا بابا انتا عارف عمي رأفت مش هايسكت واحنا داخلين على نقله كبيره
رفعت: اسكت انتا رأفت طمع وروقيه دلوقتي خدت صفه المفروض نفكر ازاي نكسب نفسنا
انضمت ليهم رهف بنت رفعت: عندك حق يا بابي بس المهم ازاي وكيف واضح اوي ان اونكل رأفت مش هايسكت وممكن يعمل مشاكل في الشغل
دودي بخبث: سهله لو ازمت اوي كل واحد ينفصل بنصيبه
رفعت بطمع: ازاي مجموعه الشركات دي تسوى ملايين ان ماكنش مليارات مين هايشيل مين
دودي: واحده واحده الأول تشوف الطرف الأضعف مين رقيه ولا رأفت
رفعت بتفكير: الاتنين بنفس القوه ونسبهم متساويه ودلوقتي رقيه انضمت لرأفت
دودي بغمزه عين: يبقى فرق تسد فرق الاتنين عن بعض وتستفرد بكل واحد فيهم واللي تقدر تنطره الأول تبقى اتحلت معرفتش يبقى خليهم بعاد عن بعض لأنهم لو اتحدوا هايبقوا جبهه قويه ممكن يشيلوك من مكانك
رفعت بصوت عالي: الكلام داه مش ممكن يحصل ولو على جثتي
دودي :منا بقولك علشان كده مش لازم رقيه ورأفت يكونو جبهه واحده
رفعت: ودي اعملها ازاي
دودي بتفكير: هانلاقي ليها حل كل حاجه وليها حل اهدي بس لان التفكير وقت الغضب غلط وبيخسر ويخسر كتير اوي
سراج: ازاي يا مامي دول مهما ان كان أعمامي
رفعت بغموض :اوعي تعمل حساب للمشاعر المشاعر بتكسر صاحيها كتيييير اووووي اووووي اسمع مني الزمن علمني مأمنش لحد مهما ان كان علشان كده كل حاجه حاطط نفسي فيها مهما ان كانت صغيره او تبان تافهه
رهف: عندك حق يا بابي مش مهم اي حد المهم انا لاني لو فكرت في غيري هيكون هو الأول وانا بعده الصح انا الأول والباقي بعدي
رفعت بفخر هي دي بنتي ياريت اخوكي يفكر زيك اقعدي معاه كتير يمكن يتعلم منك مصلحته قبل مصلحه غيره
********************************
رأفت دخل فيلته ومهدي معاه
مهدي قعد قدام ابوه :يا بابا اللي حصل اكبر غلط احنا طول عمرنا شغالين وبنكمل بعض
رأفت: رفعت اتفرعن اسألني انا داه حوت وحوت كبير يبلعك من غير ما يرفله جفن
دلال زوجه رافت: في ايه يا جماعه ايه اللي حصل جايين اخر الليل وقاعدين بالوضع داه
مهدي: بابا و اونكل رفعت اتخانقو وشدو مع بعض
دلال بإستغراب: ازاي دله دول طول عمرهم مع بعض زي الشخص وضله مبيتفارقوش
رأفت: رفعت طمع يا دلال رفعت بيجهز ابنه يقعد مكانه حط كل أسرار الشركات في جيب ابنه وبيشرب ابنه الإداره كل أسرار الإداره منفرد بيها لوحده
دلال: مش معقوله طيب وانتا ناوي على ايه
رأفت بتفكير: ناوي اتغدا بيه قبل ما يتعشى بيا
دلال: قصدك إيه اخوك مش سهل
رأفت: ولا انا كمان لو هو حاوي فأنا جرابي مليان اقعدي واتفرجي انا دقيت اول مسمار في نعش رفعت انهارده
دلال :ازاي
رأفت: رقيه الفيصل رفعت طول عمره واخدها تحت جناحه يمين معاه شمال وراه كل اللي عملته فتحت عنيها على حقيقه رفعت
مهدي: انا مش معاك بصراحه شايف ان كل واحد منكم مسؤل عن جزء مهم مش مهم مين الإداره المهم ان الكل في الصوره
ومادام محدش يقدر ياخد خطوه بدون التاني يبقى خلاص محدش كاسر عين حد
رأفت بص لابنه بغموض: وتفتكر انا هابقى مبسوط لما ابن رفعت يبقى أعلى منك ولا ان انا وانتا ناخد اوامرنا منه ولا هستني عيل ييجي ياخد تعبي وشقايا سنين وسنين على الجاهز تبقى غلطان
ميار :يا بابي انا معاك بس بردو لازم نعمل حساب الشغل المشاكل لما بتدخل بتوقف الدنيا واونكل رفعت محدش ينكر انه بيجيب صفقات كبيره وقدر ينقل الشركات لمكانه كبيره جدا
رأفت: وانا كمان زي ما جاب صفقات انا جبت وزي نا اشتغل انا اشتغلت وزي ما كبر الشركات انا كنت في كتفه كتف بكتف
يعني مش لوحده محدش فينا ليه فضل على حد
دلال: خلاص اهدا وفكر بالعقل
*****************************
رقيه روحت فيلتها
عادل :مالك يا ماما
رقيه: خايفه اعمامك واقفين لبعض رفعت قوي و رأفت ذكي بس مرات عمك رفعت شرها كبير
عاصم: مالكم
رقيه :مفيش وبصت لأولادها من هنا وجاي عايزه عنيكم مفتحه ومحدش ياخد قرار إلا لما يرجعلي ونشوف الأيام اللي جايه شايله إيه
عاصم :ليه داه كله
عادل: علشان اونكل رأفت و اونكل رفعت اتخانقو مع بعض
عاصم بسخريه: مش اول مره يعني كل مره بيتخانقوا وبيرجعو
يومين وتلاقيهم زي السمن على العسل
رقيه بتعب وخوف: المرادي غير المرادي كل واحد الطمع عمى عنيه والجلاله وخداه قلبي بيقولي ان اللي جاي مش خير وربنا يستر من غلهم لبعض
*************************
هارون فضل أيام على حاله لا بيتكلم مع حد ومعتزل بنفسه
هنا دخلت اوضته لقيتها مدخنه والنور مطفي فتحت النور وفتحت البلكونه وقعدت جمبه على السرير
هنا بحب اخوي صادق: وبعدين معاك يا هارون هاتفضل قافل على نفسك عشان كلمتين خايبين من عيال
هارون بتنهيده طالعه نار من جوفه : مهماش كلمتين يا هنا وبطلي تهوني الأمور
هنا وهي بتطبط على كتفه بحنان ام :هونها تهون دانتا دايما كنت بتقولي كده
هارون بحزن ظاهر في عنيه مش بيبان الا قدام تؤم روحه :كان زمان لما كنا عيال مكنتش فاهم من الدنيا حاجه كنت بهونها عليا وعليكي عشان نقدر نعيش ونكمل اخواتك يا هنا بيستعرو مني
هنا بشخطه: قطع لسانهم داه لولاك كان زمان كلاب السكك نهشتنا يا واد دانتا ابويا اللي ملحقتش اشبع منه واخويا اللي ضهري وسندي سيبكم منهم
هارون بوجع: خايف يا هنا خايف من اللي جاي وخايف عليهم خايف من النار اللي هاتطلع اخواتك بينفخو في رماد الماضي واللي تحت بركان مش نار طلعت هاتحرق الأخضر واليابس انا سيبت دنيتي عشانهم انا حطيت عمري تحت رجليهم
هنا بحزن من حالة اخوها: بكره يفهمو ويعرفو وهما بذات نفسهم اللي هايكونو ضهرك صدقني
هارون بحزن: اتمني داه يحصل وأكون متفائل زيك انا حرمت نفب عشانهم بديتهم على نفسي كبرت بيهم وعطيتهم كل اللي اتحرمت منه
هنا: عارفه والله العظيم عارفه وشاهده ويشهد ربي انك ما قصرت
هنا بمحاوله لتغيير الحوار: بقولك ايه قوم اتشطف كده وانا عملالك كشك المظيه من اللي بتحبه ومعاه لحمة راس
هارون : لاء عايز انام لما اصحى ابقى أكل اطفي النور واقفلي البلكونه اللي فندقتيها دي هاريح جتتي شويه
هنا:هاطفي النور بس سيب البلكونه تطلع الحريقه اللي في الاوضه دي
هارون بتعب وارهاق باين من صوته: انتي عارفه اني مش بنام وفي أي نور
هنا :طيب هاشيش البلكونه اهو نص العمى ولا العمى كله
هارون: ماشي عشان خاطرك
وطلعت هنا وهارون قلع التيشيرت ورماه واترمى على السرير بيحاول ينام ولكن منين ييجي النوم وما ينام إلا خالي البال
طلعت هنا بعد ما قفلت الباب كان وصل حسام وجنا من الدرس
حسام قعد على الكنبه وجنا جمبه
حسام بتعب: هنا انا واقع من الجوع وعندي كومه مذاكره انا واختك
هنا بحرقه متداريه: قومو غيرو :وانا يا دوب اغرف
دخلو ودقايق وكان الأكل على طربيزه صغيره في نص الصاله
حسام بص للأكل وابتسم بتهكم: كشك طبعا معمول عشان هارون
هنا: كل وانتا ساكت هارون سابلكم الدنيا مفججه يارب تكونو هديتو
حسام: انتي ليه دايما في صفه ظالم ومظلوم
هنا بشرود: عشان انا اكتر واحده عارفه ان هارون عمره ما كان ظالم طول عمره مظلوم ظلم نفسه عشانا ساب علامه واشتغل واتبهدل واتمرمط عشانا عشان انتوا تكونو في المكانه دي
جنا بتفكير: تفتكري يا هنا لو هارون كان كمل تعليمه كان بردو هايبقى بلطجي ولا كان هايبقى ليه شنه ورنا
هنا خبطت على الترابيزه جامد خلت الصحون عملت صوت ورنت المعالق مكانها: هارون ساب تعليمه علشان انتي تلاقي تتعلمي هارون اشتغل عشان انتي تلاقي تاكلي هارون بيلبس لبسه القديم علشان انتي واخوكي تلبسو الجديد وهارون لو كان كمل تعليمه كان زمان اسمه زي الطبل منين ما يمشي يرن
حسام: محدش قاله يسيب تعليمه كان يقدر يشتغل ويتعلم ناس كتير بتعمل كده يعني
هنا برفعه حاجب: والله تصدق عجبتني بس مدخلتش زمتي ببصله معفنه اللي بيعمل كده بيبقى بطوله انما لما يبقى متشعلق في رقبته تلات عيال يبقى يا يختار نفسه يا يختاركم
وزقت الكرسي بحده: عارفين غلط هارون فين غلطه انه اختاركم على حساب نفسه وبداكم على روحه وزقت حسام في كتفه :انزل انزل اشتغل واتبهدل ويطلع عين اللي خلفوك وتعالى هلكان وجتتك بتأن عليك من الوجع واقعد ذاكر مش هاقولك حط قرش في البيت لاء هاقولك كفي روحك اكل وشرب ودورس ولبس ومصاريف انتوا اكتر ناس انانيه فعلا العرق دساس وانتوا فعلا سلسال المالكي
الكل بيتكلم ونسيو اللي في اوضته سامع كل كلمه بتنزل على قلبه تكويه وكأنها كرباج من نار
ولأول مره من سنين دمعه غداره نزلت من عين هارون اللي عاهد نفسه انه لا يتوجع ولا يتكسر
يا ترى مين فيهم المالكي...؟
وياترى مين اللي هايكسب الحرب رأفت ولا رفعت...؟
وياترى هارون هايعمل ايه مع جحود أخواته...؟
يتبع......
الفصل الرابع
مالك بتحفذ: ها يا بشمهندس فكرت وقررت ولا لسه انا على اعصابي بقالي أيام
المهندس سابهم وركز على اللاب توب
مصطفي: بالله عليك يا شيخ ما طالبه برودك دلوقتي احنا على اعصابنا
البشمهندس بهدوء : اصبر يا بابا بفنش حاجه وهاقولكم انا اللي طالب الاجتماع داه اصلا
مالك ومصطفي بصو لبعض وسكتو
دقايق وكان البشمهندس خلص قفل اللاب توب وقلع النضاره وبص لمالك بص على موبايلك في ورق ورصل عندك وعند مصطفي داه كده ورق المشروع اللي هايتقدم
مالك كش وشه بعدم فهم وهز رأسه كمحاوله للاستيعاب
ومصطفي ميقلش عنه والاتنين بصو لبعض وبقهم مفتوح ورجعوا بصو للمهندس
المهندس باستغراب من وضعهم: ايه مالكم بتبصو لبعض زي اللي شايف حاجه صدمته
مالك: وانتا شايف كلامك داه ميصدمش يا إبني انتا لسه واخد الملفات من يومين ونص عايز تقنعني انك قدرت تقرئهم وتحدد خطه كامله وتجهز كمان ميزانيه وفوق داه كله تجهز الورق اللي هايتقدم
المهندس بتنهيده: الشغل شغل ومفيهوش لا عواطف ولا هزار وانتو سبق وقولتو ان داه مشروع العمر واللي هايقدر يدخل فيه هايكتب اسمه بحروف من دهب في مجال المعمار
مالك وهو بيحاول يستوعب الكلام: انا قولت اه كده بس كان تخيلي انك هاتشوف حل الأول لازمة السيوله
مصطفي بتأكيد لكلام مالك: فعلا حتى لو قدمنا الورق لسه قدامنا مشكله السيوله احنا اغلب السيوله اللي معانا محطوطه في مشاريع والباقي ميكملش اصلا وداه اللي اتأكدت منه لما جهزتلك الملفات
المهندس: معاك لو تعبت روحك وبصيت في الورق اللي معاك زي ما تعبت روحك في التفكير والكلام كنت عرفت اني حطيت الحل بمنتهى السهوله
مالك ومصطفي في وقت واحد فتحو اللاب توب وفتحوا الايميلات وبدائوا يقرئوها بسرعه وخلال نص ساعه كان البشمهندس بيتابع ردود أفعالهم اللي بتتحول من فرحه لصدمه لذهول وهو على وضع الجمود
خلصو وركنو اللاب على جمب
مالك: جبتها ازاي الفكره دي
المهندس :من دماغي اكيد
مصطفي: اوكي فكره كويسه بس هاتفضل بردو حبر على ورق لان مستحيل تتنفذ
المهندس ببرود :ليه
مصطفي :بجد بتسأل انتا شايف ن في بني ادم عاقل هيوافق على الكلام داه
مالك: اهدا شويه يا مصطفي خلينا نفهم من البشمهندس الأول
البشمهندس بصبر يحسد عليه: قولي عايز تفهم ايه وايه اللي شايفه مش مقنع
مالك: بهدوء كده وواحده واحده تنناقش في خطتك
المهندس: تمام اتفضلو كل اللي عنده سؤال انا جاهز وعندي الإجابه
مصطفي بسرعه: ازاي هاتوفر المعدات المطلوبه لان المعدات اللي عندنا يا دوب مكفيه
المهندس: مع اني موضحها بس وماله بص بقى السوق شبه ميت اليومين دول بسبب وقف تراخيص المباني واغلب أصحاب الشغل حالهم وقف لما ييجي حد ويعرض عليه انه يشتغل معاه مش هايرفض خصوصا لو الشغل داه ممتد لفتره كبيره وطويله يعني مستفاد
مصطفي :ماشي بس الاكيد انه عايز فلوس هانوفرها منين
المهندس ببوادر نفاذ صبر : انا هاشرح التفاصيل مره واحده ومحدش يقاطعني لاني كده عرفت كل الاسئله اللي في دماغكم لما اخلص لو فضل سؤال متوقعتوش قولهولي تمام
مصطفي ومالك هزو رأسهم بالموافقه
المهندس بهدوء :بصو بقى انا فكرت ان بدل القروض او الدمج
ليه منفدش ونستفيد بمعني ان السوق واقف واغلب التجار مش شغاله ليه مستغلش النقطه دي لصالحي
بصلهم وشاف علامات الاستفهام على وشهم
قبل ما تسألو هاوضحها المشروع محتاج ايه معدات عمال خامات والسيوله لا تكفي والمعدات اللي عندي واغلب العمال في المشروعات تمام
مالك هز رأسه ومصطفي أكد برأسه
المهندس يبقى انا اعمل ايه اوزع السيوله في حدود المعقول اتفق مع المعدات وادي عربون وكذلك الأمر مع المون والعمال
بس ايه اللي عايز توضيح تاني
مالك: هانسدد الدفعات الباقيه دي ازاي وامته
مصطفي:والأهم مين اللي هايوافق وهانجيبهم منين
المهندس بنفخه: في ووافقوا فعلا وانا بالفعل اتفقت معاهم وبالنسبه لباقي الدفعات اول هام هانكون خلصنا في الوقت داه من أكتر من 3 مشاريع يعني هايدخل سيوله محترمه تشد اقل تقدير اول دفعتين
مصطفي لسه هاينطق
المهندس بمقاطعه :وقبل ما تسأل والباقي هانعمل فيه إيه هاقول لحضرتك ان المشروع بالفعل في الوقت داه هايكون قام على رجليه ونقدر نطرح الوحدات تحت الإنشاء للبيع بعربون كبير نسد منه الباقي ومكسبنا من باقي دفعات الوحدات فهمت
مصطفي باستفسار : طيب سؤال اخير الناس اللي اتفقت معاهم نعرف منين جوده شغلهم خصوصا ان داه مش شغل عادي داه شغل على أعلى مستوى يعني لازم دقه شديده
المهندس: الناس دي انا اعرفها من سنين ومتنساش انا مش بياع ترمس انا مهندس وهاكون واقف على كل كبيره وصغيره مش هاسيب هفوه واحده تخسرنا تعب السنين اللي فاتت
مالك بإبتسامه كبيره ظهرت اسنانه ومصطفي صقف بحماس الله عليك يا فخر العرب
مالك: دماغ متكلفه بجد وبص لمصطفي فاكر زمان قولتلك ايه المهندس داه مكسب للي يقدر قيمته حليتها بسهوله من غير اي ديون لاء بجد شابو ارفعلك القبعه
المهندس بإبتسامه: طيب ياريت بقى بكره تقدم الورق وخد بالك المطلوب خمس شركات في أربع شركات ضامينن المشروع كل الهيصه دي معموله على شركه واحده ومن الملف اللي بعته بيقول ان المنافسه هاتبقى شرسه يعني الموضوع هايحتاج جهد غير طبيعي علشان كده الفتره اللي جايه محتاجين عنينا في وسط راسنا في اللي هايلعب من تحت الترابيزه واللي هايقدم هدايا واللي هايقدم رشاوي من تحت لتحت
مالك بقلق: طيب وانتا ناوي على إيه
المهندس بغموض شديد : ناوي على كل خير داه كارت اخير هالعب بيه متشغلش بالك بيه أنا عامل حساب كل كبيره وصغيره
مالك بإطمئنان: بعد اللي قولته وعملته انا بقيت مطمن على الآخر
***********************
في شركه Triangle 3 R اتجمع الأخوه بعد جهد كبير يناقشو خطوات المشروع اللي تم تحت إشراف جماعي غصب عن رفعت
رفعت : كده معروف كل الشركات اللي هاتقدم بإستثناء ال اربع شركات دول هايختارو منهم شركه واحده بس يعني السباق كله على اختيار شركه واحده بس هاتقدم افضل عرض وتصميم
رأفت بتاكيد: فعلا والاكيد ان هايكون في لعب من تحت الترابيزه كتير اووووي ودول حيتان كبيره
رفعت بغرور: يبقى نعمل زيهم
رقيه باستفسار: قصدك إيه يا رفعت وضح كلامك ومن غير الغاز
رفعت بتكبر: يعني احنا مش اقل منهم زي ما هايعملو نعمل بس الفرق اننا هانختار حد تقيل ليه شنه ورنه وزن تقيل ينفعنا
رأفت برفض قاطع: لاء طبعا انتا عارف معني اللي عايز تعمله داه ايه معناه كام مليون هاترميهم حضرتك الأرض في وقت احنا هانكون في أمس الحاجه لكل جنيه
رفعت بتهكم: طول عمرك بتبص تحت رجلك مش قدامك كام مليون هايكسبوك مئات الملايين
رقيه بذكاء: ولو خسرنا المشروع
رفعت بغرور وعنجهيه: مش هانخسره انا بقولك هختار حد تقيل حد ليه كلمه مسموعه وبعده مفيش كلمه
رأفت بسخريه: وداه هاتجيبه منين من السوق ولا هاتنزل الهايبر ماركت
رفعت بمكر التعالب: مش محتاج تريقه من جنابك انا بالفعل لقيته وحددت معاه ميعاد كمان تلات ايام
رقيه: وايه اللي يضمنلك انه ينفذ كلامه هنا المطلوب الجوده والسعر
رفعت: لو على الجوده موجوده في هنا في الشركه فريق كامل على أعلى مستوى في التصميم الهندسي ومتنسيش انهم الفتره الاخيره حققو نجاح باهر ومشروعات عملاقه
رقيه:منكرش بس المشروع داه غير داه مشروع القرن مشروع للطبقه الهاي كلاس والطبقه المخمليه
رفعت :عارف ومالي ايدي سيبوني انا اتصرف
رأفت: براحتك بس ادفعهم من جيبك لحد ما يرسى المشروع علينا
رفعت بطمع: تمام بس لو دفعتهم من جيبي ورسي المشروع على الشركه نسبتي هتزيد
رأفت ورقيه في صوت واحد: لاء طبعا احنا قولنا نمشي زي الباقيين وحضرتك اقترحت واتصرفت من دماغك لو المشروع رسي على الشركه يبقى المبلغ يتقسم علينا احنا التلاته ولو مرسيش يبقى حضرتك تتحمل نتيجه الخساره لوحدك
رفعت :وإيه اللي يجبرني
رأفت: وانا كمان ايه اللي يجبرني ارمي كام مليون في الارض تحت رجلين مجهول لسه يا عالم هاييجي ولا لاء
رفعت شاف الاصرار في عنين اخواته اضطر يرضخ ليهم : ماشي بس بعدها انا المسؤل وسابهم ومشي
ومرت الأيام ورفعت قدم مبلغ عشره مليون جنيه لضمان المشروع
والكل أصبح مترقب ظهور نتيجه المناقصة
وجه اليوم المحتوم رسي المشروع على الاربع شركات المتوقعه ووقف المشروع بين اختيار شركه من شركتين هما شركه Triangle 3 R وشركه MHM والنتيجه النهائيه هاتكون لصاحب افضل تصميم للمشروع
رجع الكل شركاته
رأفت بحده: ايه الحال دلوقتي بقى
رفعت: متخافش انا كلمت الناس بتاعنا واكدو انه مجرد إجراء روتيني علشان محدش يشك في نزاهة اللجنه ولو على التصميم يا سيدي سبق وقولتلك عندنا افضل فريق تصميم هندسي وكلهم دراسين بره
رأفت: وانا سألت على الشركه المنافسه معاهم مهندس دماغه ذريه وبيصمم مشروعات عملاقه غير واي مشروع بيدخله بيكسب بجداره
رفعت بإستحقار :مين يكون قدام كيان زي كيان شركتنا حتة مهندس لا راح ولا جه انما احنا عندنا افضل مصممين خريجين جامعات عالميه ياريت تهدى وترتاح
رأفت: اتمني ربع ثقتك دي ولو ان احساسي بيقول عكس كده بس خليني معاك للأخر
************************
في شركه MHM للمعمار
مالك بقلق: كده فاضل خطوه وتكون الفيصل
مصطفي بترقب: شركة Triangle 3 R مش هينه وعندهم فريق كامل متخصص على أعلى مستوى
مالك بص للبشمهندس: ساكت ليه
المهندس :منتظر تخلصو علشان ارد عليكم
مصطفي: تمام سكتنا :عرفنا بقى دماغك فيها إيه
المهندس بهدوء : اظن التصميم الهندسي داه لعبتي وانتا عارف تصاميمي ووعد ان المشروع داه مش هايكون لحد غيرنا اقعد بقى واتفرج
مالك: ازي الوقت ضيق جدا والتصميمات دي محتاجه مجهود جبار ووقت طويل
المهندس: التصميم بالفعل جاهز متشغلش بالك بيه يومين وهايكون قدامكم وبناقشه كمان
مالك بارتياح بسيط: بس بردو حط احتماليه تقديم مشروع افضل
المهندس بثقه: صدقني متستعجلش وثق فيا داه الكارت الاخير اللي شايله حاجه محدش شاف ولا هايشوف زيها اطلاقا في مصر
مصطفي بص لمالك اللي اكدله بعنيه :تمام
*********************
مرت الأيام والكل بيسابق الزمن لانهاء التصاميم واجتمع أفراد
شركه Triangle 3R
لعرض التصميم النهائي وانتهى الفريق من العرض
رفعت بإرتياح: فعلا مشروع هايل كامل متكامل
رأفت: منكرش ان التصميم تحفه بس بردو كده باقي تصميم الشركه المنافسه
رفعت: ولا تشغل بالك بيهم انتا بنفسك شوفت التصميم عامل ازاي
رأفت بص لرقيه وهز رأسه بعدم ارتياح
**************************
في شركة MHM اتجمع الشركاء الثلاثه
مالك بلهفه: ها طمني
المهندس مردش عليه وفرد التصميم والماكيت كمان قدامهم
مالك بص لمصطفي بذهول وانبهار :ايه داه اللي انا شايفه داه بجد ولا خيال هو فيه كده بجد
مصطفي بتسرع: انا كده هاخد التصميم واروح اقدمه حالا
المهندس برفض:لاء هانقدمه قبل الميعاد بدقايق
مصطفي باستغراب : ليه
المهندس: اسمع كلامي لسه باقي على الميعاد حوالي يومين ولو جازفت متضمنش انه يتسرق انتا في حرب وحرب قذره كل حاجه مباحه
مصطفي: طيب منتا متضمنش الظروف ولا الطريق معملتش حساب دي
المهندس بمطه شفايف ورفع رأسه شويه وهزها بقله حيله:ليه حضرتك هتروح قبل الميعاد بقد ايه
المفروض حضرتك تروح بدري وتفضل في عربيتك هناك وقبل الميعاد بحوالي ساعه تدخل المبني وتنتنظر نص ساعه وتتحرك قبل انتهاء المهله بربع ساعه بالظبط تقدم التصميم
مالك بتبرقه: ليه كل داه
المهندس: لان سبق وقولت داي حرب وكل الحيل القذره متاحه انما كده اضمن ان لا حد هايفكر ولا هايقدر يسرقه فهمت خلي عدوك مطمن وفي وبطنه بطيخه صيفي
مالك بقله حيله :خلاص اللي تشوفه صح اعمله
المهندس: ثق فيا وانتا تكسب سبق ووعدتك ووفيت اسمع مني كمان المره دي وانتا تضمن المشروع هما اكيد حاطين عيون ليهم هناك خلينا نطمنهم على الآخر لحد ما ياخدو الضربه في مقتل
وبالفعل مر اليومين مرور الكرام ورفعت قدم المشروع قبل المعياد بفتره كافيه وكل يوم يتأكد انه الشركة المنافسه لسه مقدمتش فيرتاح اكتر
دخل رأفت عليه:مالك مبسوط اوي والضحكه على وشك مبينه طقمين سنانك
رفعت بفخر :الشركه اللي كنت طالعلي بيها السما لحد دلوقتي مقدمتش المشروع وخلاص فاضل اقل من ساعتين وتخلص المده يبني عرفو احنا مين وهنا مين
رأفت بإبتسامه تهكم: متفرحش اوووي الا لما تستلم الورق بجد في ايدك
رفعت ريح ضهره على كرسي المكتب وبيهزه يمين وشمال: لاء متقلقش خاااااالص طمن قلبك انتا بس خلاص كلها ساعات ويكون المشروع لينا رسمي
رأفت: اتمني والله بس غرورك عاميك
رفعت: هاتفضل طول عمرك فقري
رأفت:طيب بتصحيح: قصدك عاقل مبحبش أسبق الأحداث وبحط الأمور في نصابها الصح كل حاجه وليها وقتها
رفعت هز رأسه بلا مبالاه
مصطفي نفذ كلام المهندس بالحرف وفر اخر وقت سلم المشروع وعرف ان هايتم اعلان النتيجه خلال يومين بعد عرض التصاميم على اللجنه المختصه
عرف رفعت وكان هايتجنن وحاول يوصل لنسخه من التصاميم وفشل فشل ذريع
رأفت بشماته: اهدي يا رفعت وهدي أعصابك كلها ساعات
رفعت بعصبيه: اسه شمتان ونسيت ان كلنا في مركب واحده
رأفت: لاء خالص بس سبق وقولتلك متسبقش الأحداث واللي حسبته لقيته
رفعت بعصبيه وخبط على المكتب بغضب: انا هاتجنن حتى التصميم معرفتش اوصله استلموه ويادوب اترحركو علشان يتم عرضه على اللجنه
رقيه: مش انتا قولت مالي ايدك من الراجل بتاعك خلاص يبقى ملهوش لازمه العصبيه
رفعت وكأنه افتكر :ايوه صح عندك حق
وتم اعلان النتيجه
**********************
حسام :هنا هو فاضل كتير على ما نقبض المعاش بتاع بابا الله يرحمه
هنا :لاء يعني حوالي اسبوع او عشر ايام بتسأل ليه
حسام بإحباط: عندي مراجعات انا وهنا وعايزين ملازم ضروري كنت محتاج اروح احجزها لينا بكره
هنا :طيب مينفعش تصبر
حسان بقله حيله: مينفعش للأسف المستر هايبداء فيها الاسبوع اللي جاي وهاتطبع بالعدد المحجوز بس
هنا بتفكير: طيب انتا عايز قد ايه اشوف اللي معايا
حسام: حوالي 600 جنيه مقدم والباقي لما استلمهم
هنا يشهقه: يالهوي ليه داه كله يخصه بلهوة الغفله ليه هي تمنها كام كلها على كده
حسام :النسخه الواحده بالف هادفع 300 ليا و 300 لجنا وال 1400 هادفعهم لما استلمهم
هنا بخبطه على صدرها :يالهوي داه معاش ابوك كله مكملش ال تلات آلاف
حسان :مش عارف بقى والمستر متأكد علينا الحصه اللي فاتت
هنا بتفكير وهي بتاكل في شفايفها: بص انا معايا حولي 200 جنيه خدهم دلوقتي
حسام :مينفعش المقدم لازم يتدفع كله
هنا :طيب خلاص خد الحلق بتاعي بيعه هو تقيل هايجيب فلوس حلوه
حسام: طيب وانتي
هنا بحنان: متشغلش بالك بيا يا اخويا ومين بيشوف وداني غيركم منا وداني مستخبيه تحت الطرحه
حسام بخوف :طيب هارون ولو شافه وداه الأكيد
هنا بإطمئنان: متشغلش بالك هابقى اقوله ودني وجعتني منه واجيب مكانه واحد صيني لما ربنا يفرجها وابقى ادخل جميعه صغيره كده واجيب واحد مكانه متعتلش هم انتا بس
هارون كان رجع البيت بهدوء وقبل ما يفتح الباب سمع اخوه الحوار وقلبه وجعه انهم شايلينه من حساباتهم مع انه الكبير وكلهم مسؤلين منه
فتح الباب وبصلهم بوجع ومتكلمش طلع فلوس من جيبه وحطها على التربيزه واتحرك بجمود يدخل اوضته
حسام بحده: ايه وقفت تتصنت علينا وجاي تتكرم علينا بفلوسك اللي منعرفش بتجيبها منين والاكيد انها من البلطجه وفرد الدراع اصل من زمان قوي عمرنا ما شوفناك بتشتغل ولا بتشقى
هارون اتلفت ليه بحده وعينه حمرا وكأنها بركان هاينفجر
وقرب منه بخطوات ثابته: بتقولي انا الكلام داه
حسام بجبروت موازي: ايوه مش هاخد فلوس معرفش حلال ولا حرام والاكيد انها حرام جايه من خوف الناس الغلابه
هارون بصدمه وقبل ما يرد
هنا عطته كف طبع على وشه ولف شه للنحيه التانيه
هارون بشخطه: هنااااااا
هنا بجنون: اسكت خالص يا هارون والا ورحمه امي ما هايحصل طيب مسكت حسام من هدومه وبتهزه بجنون بتقول الكلام داه لمين للي شاف الذل عشانك للي شرب المر بالمواجير عشانكم انتا ايه جاحد هارون عمره ما دخل البيت داه قرش حرام ولا نبت في جوفكم لقمه حرام
حسام بصدمه ودموعه مكتومه في عنيه: بتضربيني يا هنا عشانه عمل إيه لكل داه سوء سمعتنا ووقف حالك لحد دلوقتي من غير جواز واللي قدك معاه عيل واتنين
هنا بزعيق: اخرس قطع لسانك عايز تعرف عمل إيه حاضر انا اقولك
هارون :هناااا خلاص ايه مبقاش ليا كلمه وحكم عليكم
هنا بإنهيار: والله ما هاسكت ورحمه ابويا وامي وماعت هاسكت تاني طول عمري طوعك بس المره دي لاء خلاص لحد كده والكيل طفح وعار
هارون :مش انتي انا اللي هاقول
البسو وحصلوني تحت وانا مستنيكم
هنا بوجع وكسره :حاضر
نزل هارون وكله وجع ووقف تاكسي
وولع سيجاره وقف ينفخ فيها ناره القايده جوه صدره يستنى اخواته
دقايق وكانو نزلو التلاته وجنا وحسام بيبصو لبعض ركب هارون جمب السواق وركبت هنا وجنا وحسام جمب بعض ورا
يا ترى هارون واخدهم ورايح فين ....؟
ياترى نتيجه المناقصه رسيت على مين ...؟
يا ترى الحقيقه فيها ايه.....؟
وياترى اللي جاي مخبي ايه .....
يتبع
أيام وظهرت نتيجه المناقصه ورسيت على شركه MHM للمعمار
رأفت عرف الخبر من بدري لانه كان مكلف ناس تتابع الموضوع
ووصله خبر قبل ما يوصل لرفعت خد عربيته وساق بجنون
واتصل برقيه
رأفت بعصبيه: ايوه يا رقيه ربع ساعه والاقيكي عند رفعت انا خلاص قربت اوصل سلام
ومستناش يسمع اي كلمه تاني
وصل وكانت رقيه ورفعت مستنيينه والأثنين محدش عارف رأفت عايزهم في إيه
رأفت دخل زي الإعصار بزعابيب امشير وبصوت عالي جمع كل اللي في الفيلا حواليه ويصادف وجود اولاد رقيه وابن رأفت مع سراج في نفس الوقت : المناقصه اللي خليتنا سيبنا حالنا كله علشانها رسيت على الشركه المنافسه
رفعت اتهبد على الكرسي: انتا بتقول ايه احنا مقدمين افضل مشروع وأفضل سعر وعندنا الإمكانيات الكافيه ازاي داه حصل
رأفت: كله من طمعك عماك فضلت اقولك بلاش بلاش خلينا نمشي زي الناس وانتا ابدا لازم ولابد نلعب زي اللي بيلعبوا اشرب بقى يا بيه ادي عشره مليون راحو الأرض
رفعت بتبرير: اكيد وصلو لحد أعلى ودفعو اكتر بس ازاي انا هاتجنن
رأفت: ولا دفعوا قرش واحد قدمو مشروع اكتسح بجداره حتى الشركات اللي خدتها بدون تعب مقدموش مشروع زيه وتم تقرير انه يكون الوجهه الايقونيه للعاصمه الجديده
رفعت بجنون :انتا بتقول ايه عارف معنى داه ايه معناه انهم في بسبب المشروع داه بقوا رقم واحد في سوق المعمار والكل هايجري عليهم
رأفت: لسه زي ما انتا الطمع عمى قلبك وعنيك
رفعت: قصدك إيه اعقل كلامك وبلاش تهلفط
رفعت: اهلفط بجد انتا طماع طمااااااع يا رفعت عايز تاخد الدنيا كلها ليك لوحدك
رفعت بإسلوب منافي للطبقه اللي عايش وسطها ةنسي حتى وجود الكل حواليه: الطمع فضيله لولا الطمع مكناش وصلنا للي بقينا فيه
رأفت: قصدك لولا الطمع عمى قلبك وعنيك مكنتش هاتكون رفعت بيه المالكي كان زمانك لسه رفعت الغلبان اللي عايش يوم بيومه
رفعت بجبروت :بتعايب عليا في ايه كلنا في الهوا سوا والدنيا عايزه اللي يكبش منها على قد ما يقدر
رأفت: وكبشت وعشت بس على حساب مين بص لرقيه على حساب اخوك اخوك اللي فضلنا كلنا على نفسه وياريت كنا نستحق انتا ايه يا اخي ضميرك مبيوجعكش
رفعت بشر : الضمير داه كلمه تافهه ملهاش معنى وسط رجال الأعمال والبيزنس لما بيوجعني قرصين مهدئ بينام تاني داه حقي
رأفت بوجع وتهكم: كدبتو الكدبه وصدقتوها بس انا لاء انا بتكوي بيها من سنين
رقيه: خلاص يا رأفت كدبه ايه بس وبتفتح في اللي فات ليه
رأفت: كدبه انه حقكم وهو حق أحمد وعياله احمد اللي كسر عمره وشبابه علشانا احمد اللي سرقتو ورث عياله وشردتوهم في الشوارع بعد ما ذليتوهم
وبص لرفعت :مفكرتش مره اولاد اخوك فين عايشين ولا ميتين
رفعت بسخريه وكأن الأمر لا يعنيه: عايشين واللي بتدور عليه بقى بلطجي قد الدنيا
رأفت بحزن وبص لرفعت: من عمايل ايدك وصرخ بجنون من عمايل ايدينا كان ممكن يكون احسن الناس كان ممكن يكون فوق الناس بس انتا لاء ازاي مبتحبش حد يكون احسن منك طمعت في اخوك طول ماهو عايش وطمعت في ماله بعد ما مات وبص لدودي وطمعت في مراته ولما معرفتش تطولها ذليتها انتا ومراتك لحد ما فضحتوها ورميتوها انصاص الليالي ف الشوارع لكلاب السكك تنهش فيهم وكمل بصدمه معنى كده انك طول السنين اللي فاتت دي كنت تعرف هما فين ومخبي علينا وكمل بجنون ليييه عايز اعرف لييه انتا ملتك إيه وكمل بهم: هما فين
رفعت: صدقني مش هاقولك ومش هاسمح ليهم انهم ياخدو جنيه من تعبي وشقايا طول السنين اللي فاتت دي كلها
رأفت بصدمه: بس سمحت لنفسك تاخد فلوسهم عادي يتبهدلو عادي انتا ايه جبروووت شيطان
سراج ومهدي وعادل وعاصم بصو لبعض بصدمه وكان اول من فاق هو مهدي
بهدي بعدم تصديق: بابا حضرتك بتقول ايه وأخ مين داه اللي بتتكلمو عنه
رفعت بص حواليه بصدمه وكأنه يادوب استوعب ان كل عيلته حواليه
رأفت بخزي ميل رأسه في الأرض
رفعت رفع رأسه بجبروت :مفيش حاجه حوار ميخصكمش اتفضلو روحو على الشركه واحنا هانحصلكم
سراج برفض لأول مره :لاء يا بابا محدش مننا هايتحرك الا لما نفهم الحقيقه والحكايه كلها
رفعت بزعيق: من أمته وانتا بتقولي لاء يا ولد
سراج :من وقت ما سمعت اللي سمعته يبقى لاء والف لاء كمان
محدش مننا هايتحرك من هنا إلا لما نعرف الحقيقه سواء منكم او من غيركم
رفعت رفع رأسه بصدمه: قصدك إيه
سراج بحده: يعني مشوار لحد السجل المدني وقيد عائلي اعرف تاريخ العيله المشرف بكل أرقام البطايق ومن خلاله اقدر اعرف مكانهم فين فا الأفضل نعرف منكم مش من غيركم
رفعت بوجع السنين اللي فاتت انا هاحكيلكم كل حاجه
فلاش باك
بعد ما خلص عزاء شافع المالكي الكل سحب ايده من عياله
رقيه بحزن طفولي: هو خلاص كده يا احمد معدش هايبقى عندنا بابا تاني
احمد بحزن وهو بيضمها لحضنه: انا مكان بابا يا قلب بابا ووعد وعهد عليا يا رقيه ليكم كلكم انتوا في الدنيا قبل مني
رفعت :احمد انا جعان
احمد بحزن على حال اخواته: خليك جمب اخواتك يا رفعت انتا الكبير من بعدي هانزل اجيب الأكل واجي ماشي
رفعت هز رأسه
احمد قفل عليهم الباب بالمفتاح ونزل عد الفلوس اللي معاه لقبهم قليلين اوووي طلع وجاب كام رغيف عيش وفول وجبه قريش ورجع البيت دخل المطبخ عمل الفول وحط العيش وقطع طماطم وحط الجبنه وقعد مع أخواته وخد رقيه جمبه وكان بيوكلهم قبل منه
تاني يوم لبس احمد وقبل ما ينزل
رافت: انتا رايح فين يا احمد
احمد نزل لمستواه :نازل اشوف معاش ابوك واشوف شغل علشان اجيبلك كل اللي نفسك فيه وتتعلم وتبقى حاجه كبيره انتا واخواتك
رأفت: هز رأسه وسكت وهو مش فاهم غير أن اخوه نازل يجيب ليهم الأكل
احمد :خليكم شاطرين واوعو تعملو شقاوه ماشي ولا تقرب من البوتجاز انا انا عملتلكم الاكل وقفلت الانبوبن ولا تخلي حد يقرب من الشباك ولا يلعب في الكهربا ماشي انا عامل حسابي ان انتا واخوك في غيابي رجاله البيت ماشي يا بطل
رأفت فرح اوي بالكلمه: ماشي ماشي متخافش انا راجل
احمد واحلي راجل
واستودعهم ربنا ونزل أيام بيجري على معاش ابوه وبيشتغل اي حاجه تقابله علشان يبقى معاه فلوس يكفي البيت
وخلص المعاش
عم رمضان صاحب شافعي: ازيك ياض يا احمد
احمد بود واحترام: الله يسلمك يا عم رمضان بخير نحمد الله على كل حال
رمضان بتبرير : عارف يا ابني اني قصرت بعد وفاة المرحوم بس والله يا ابني الدنيا تلاهي
احمد بتقدير: الله يعينك يا عم رمضان كل واحد فيه اللي مكفيه والله يعينك على شيلتك سؤالك بالدنيا ومافيها
رمضان بإستفسار: بتعمل ايه هنا
احمد بتنهيده حزن: والله بقالي مده اهو بحاول اخلص ورق المعاش بتاع ابويا الله يرحمه
رمضان: اخص عليك طيب ومجتش ليه لحد مننا منتا عارف يا ابني ان حبايب ابوك كتير والف من يتمنى يخدمك
احمد: تشكر يا عم رمضان خلاص انا الحمد لله خلصت الورق اهو
رمضان: الله يعينك يا ابني على شيلتك بكره اخواتك يكبرو ويشيلو عنك شويه
احمد برفض: اخواتي لحد ما يخلصو تعليم في رقبتي انا بعد ربنا ليهم
رمضان: يا ابني المعاش مش هايكفي ودول مشوارهم هم ما يتلم
احمد بإصرار: لو هاقطع من جسمي مش هتاخر بس اخواتي هايكونو احسن الناس
رمضان طبط على كتفه أصيل يا ابني ابن اصول صحيح اللي خلف مماتش
رمضان بتفكير :بقولك إيه انتا مش مخلص علام
احمد بحزن: خدت الثانوية العامة وتعب المرحوم ملحقتش اقدم كليه
رمضان :حلو بردو طيب بص بقى يا ابني انتا بكره تجيلي وتقبلي معاك صوره الشهاده بتاعتك وصوره شهاده وفاه ابوك وبطاقته وطابع بوسطه وانا هاتصرف
احمد :هاتعمل ايه يعني فهمني متسبنيش على عمايا
رمضان: ابوك الله يرحمه مات وهو في الخدمه يعني انتا ينفع تشتغل مكانه أبناء عاملين
احمد بفرحه: بجد يا عم رمضان
رمضان بهزة راس وابتسامه بشوشه: صحيح يا ابو حميد يلا بكره هستناك
احمد بفرحه: من النجمه
وعدت أيام واحمد استلم الشغل وطول النهار في الشغل واخر النهار في البيت
احمد : مالك يا رقيه زعلانه ليه
رقيه: عشان العيد قرب والفستان بتاعي وحش وانتا مرضتش تجيب ليا الفستان اللي عجبني
احمد بحزن: والله يا روقا غصب عني لو بإيدي اجيبلك الدنيا كلها
رقيه بدموع: ماليش دعوه انتا جبت لرفعت ورأفت لبس حلو
احمد :والله فستانك جميل
رقيه: ماليش دعوه لو بابا كان موجود كان جابلي اللي انا عايزاه
احمد بكسره: وانا قصرت معاكي في ايه بس
رقيه سابته ومشيت
احمد طلع وهو حزين وفضل يمشي في الشوارع ورجع اخر الليل وفي ايده كيس وبص لرقيه بحب صادق
وفتح ليها درعاته
رقيه فضلت واقفه بصاله بزعل
احمد ابتسم وفتح الكيس وطلع الفستان
رقيه جريت بلهفه ومسكت الفستان وضمت الفستان احمد ضمها لحضنه وهي حاضنه الفستان بلهفه
رفعت بمكر: مادام انتا معاك الفلوس ليه قولتلها ممعاكش كنت جبتهولها بدل ما هي قعدت تعيط اليوم بطوله
احمد ابتسم بحزن: انا جبته قسط وهاسدده من مرتبي كل شهر
رفعت: يعني هيتاخد من الفلوس اللي بناكل ونشرب بيها
احمد: لاء يا حبيبي متخافش اللي عايزه هايكون عندك
ومرت سنين وسنين خدت سنين واحمد مسخر كل جهده وماله لاخواته اتخرج رفعت من كليه التربيه واشتغل مدرس ورأفت اتخرج من كليه التجاره واشتغل محاسب في شركه المياه ورقيه في كليه حقوق
رفعت : بقولك ايه يا احمد انا عايز اتجوز
احمد بفرحه: داه يوم المنى
رفعت: طيب مهو الجواز يعني شقه يعني مهر يعني شبكه والذي منه
احمد متشلش هم من يوم ما اشتغلت وانا كل شهر كنت بقسم معاش ابوكم بينكم بشرع ربنا وشايل لكل واحد منكم فلوسه على جمب فمتخافش وبيني وبينك كنت بدكن قرشين من المرتب من وقت للتاني واعمل جميعه واشتريت الشقتين اللي فوق واحده ليك وواحده لرأفت يعني تختار العروسه وانتا قلبك جامد اخوك في ضهرك ياض
رفعت بخوف وقلق:بص هو بصراحه فيه بس يعني
احمد: بس إيه قول يا حبيب اخوك
رفعت:هي مدرسه معايا في المدرسه بس على قدهم شويتين
احمد بإبتسامه: طيب وايه المشكله انتا ليه محسسني اننا اولاد ذوات مولودين وفي بوقنا معلقه دهب يا حبيبي المهم البت واخلاقها وتربيتها فقير من غني بتاع ربنا احنا كمان يا حبيبي عايشينها بستر ربنا
رأفت بعدم رضي: البيه مكسوف يقولك ان ابوها شغال صبي فران
رفعت بحده وصوت عالي :وإيه يعني كان حرامي ولا نصاب
رأفت بعلو صوت :لاء يا معلم الاجيال مش لاقيين ياكلو وعامله نفسها لمونه في بلد قرفانه
احمد بحسم: في ايه منك ليه محدش عامل اعتبار لوجودي واقفين تناطحو بعض وبص لرأفت: ماله الفران لا هو حرامي ولا بيأكل اهل بيته مال حرام راجل تعب وشقر هشان يربي عياله في زمن ما يعلم بيه الا ربنا شايفها تنكه او مغروره
رأفت: بصراحه اه دي لا تطاق
احمد بحكمه: متخليش حكمك سطحي في ناس مبتحبش تختلط بغيرها خوف
رفعت ورافت بصوله بإستغراب
احمد هز رأسه بتأكيد ايوه خايفه تقول كلمه حد ياخدها عليها خايفه حد يقولها كلمه توجعها مش عايزه حد يعرف بفقرها يا ابني
ربنا سبحانه وتعالى قال في سوره البقره إيه
بسم الله الرحمن الرحيم
: ﴿لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا﴾
انتا ممكن تشوف حاجه وهي جواها حاجه تانيه خالص متحكمش الا لما تعاشرها
رفعت ورافت بصو لبعض وسكتو ورقيه سقفت: الله عليم يا كبير والله المفروض كنت تطلع معيد في الجامعه
احمد بإبتسامه: كفايه عليا انتو بالدنيا وما فيها
رأفت: وانتا بقى مش نازي تتجوز وتستقر
رقيه: ويسيبنا لوحدنا
احمد بطيبه: مش وقته يا رأفت انا وعد وعهد خدته على نفسي وشاهد عليه ربنا انتو الأول لما اطمن عليكم الأول وبعدين يحلها الحلال لو كان في العمر بقيه
رأفت: طولة العمر ليك يارب
مرت الأيام ورفعت اتجوز واحمد شال كل مسؤليه جوازه
وبعدها خطب رأفت دلال واتجوز
احمد بحب لرقيه : والله والبيت فضي عليا وعليكي يا رقيه وبكره ييجي اللي ياخدك وأفضل بطولي
رفعت خلف سراج احمد بفرحه غير طبيعيه كأنه ابن ابنه مش ابن اخوه
ودلال حامل
رجع احمد من الشغل ولأول مره من سنين يشوف أخواته بيضربوا بعض
احمد شد كل واحد منهم من دراع وزقه بعيد عن التاني
احمد بعصبيه وزعيق غير عادته: في ايه منك ليك واقفين تقكعو في بعض
رأفت وهو بيمسح الدم اللي على بقه بكم قميصه: اسأل البيه ومراته اللي مش جايبينها لبر
احمد بعصبيه: ولا كلمه احنا على السلم قدامي يا بيه منك ليه على الشقه
وبص لدريه اللي شايله ابنها على ايدها ودلال اللي حامل وبطنها قدامها: كل واحده منكم تلزم شقتها يالا بصو الاتنين لازواجهم
احمد بعصبيه: مسمعتوش قولت ايه :يلا منك ليها والا اقسم بالله ما هايحصل طيب انهارده لما اشوف ايه اللي حصل واللي واثق منه انكم وراه من يوم ما دخلتو البيت داه وكل يوم خناقه ومشكله وانا مكبر دماغي واقول مشاكل عاديه انما توصل انكم تخلو الأخوات يقفو لبعض ويمدو ايدهم على بعض مش هاسكت يلا
شاور رفعت برأسه لدريه طلعت شقتها ودلال دخلت شقتها
احمد دخل البيت ووراه أخواته ورقيه اللي كانت واقفه بتحاول تسلكم بس فشلت
احمد في ايه يا بيه منك ليه ايه اللي حصل كل يوم خناقه وكل يوم مشكله وختمت تضربو بعض بالشكل داه
رأفت بعصبيه: اول لما اخوك قال يا جواز انتا قولت الشقه اللي في الدور التاني ليه واللي في التالت ليا صح
احمد : كمل من غير مقدمات
رأفت: حاضر رفعت مراته أصروا ياخدو الشقه اللي في التالت وانا متكلمتش بس من يوم ما اتجوزت مراته كل يوم خناقه كل ما تشوف دلال جايبه حاجه تلقح عليها كل ما تلاقيها ناشره تكب ميه حتى لو طلعت تهوي فرش الشقه يا مؤمن تكب عليه ميه وختمت انهارده كبت على هدوم شغلي وبيتي كلور هدومي كلها باظت يا احمد وياريت على كده انتا عامل مصطبه بين كل دور ودور في المنور كل يوم ترمي فيها زباله لما بتقلب بحشرات بضطر اطلع المها غير الريحه اجارك الله منها ايه اخي
احمد بص لرفعت: ايه قولك زي ما سمعت منه هاسمع منك
رفعت :يا احمد مش زي ما هو بيقول هي كانت بتمسح وكبت الميه من غير ما تشوف
احمد: والزباله اللي في المنور
رفعت بتبرير كاذب: والله يا احمد ما قصدها ممكن تكون بتطبخ وترمي الحاجه من الشباك من غير قصد والبيه ومراته فسروها على مزاجه
احمد بحده: كل يوم من غير قصد
رفعت: انتا صدقته.
احمد: انا لا صدقت ولا كدبت انا بسمع وزي ما سمعت منه بسمع منك والحكم في الاخر داه لعقلي انا وبس
بص يا رفعت انتوا مش اخواتي انتو ولادي زرعه عمري اللي رويتها بسنين عمري اللي راحت وشبابي اللي ضاع مش هاسمح لجنس مخلوق يفرقكم مهما ان كان اللي فوق دول ييجي ماكنهم واحده واتنين وتلاته وأربعه انما اخوك محدش هايعرف يرجعهولك عايزكم دايما في ضهر بعض سند وقوه عكاز وقت الضعف
رأفت: والحل يا احمد دي مبقتش عيشه
احمد بحكمه: شبابيك المنور انا هاركب عليها حديد بسلك واقفل الباب داه خالص اما البلكونه انا هاجيب ليك تاندا تغطيها وتعمل تحتها ما بدالك وبصلهم بحده متخلوش حد يفرقكم انتوا اخوات نفس الضهر ونفس البطن
رأفت: يا احمد انا عايز اعيش وكافي خيري شري مش عايز كل يوم حوار ومشكله ورفعت اتعود على الانانيه مش عايز حد لا هو ولا مراته احسن منه
رفعت : انا يا رأفت
رأفت: ايوه من يومك وانتا ورقيه عايزين كل حاجه ليكم حد منكم فكر في غير نفسه افكرك يوم ما جزمتك يا دوب اتقطع قطع صغير اتقمصت زي العيل واخوك استخسر في نفسه الجزمه وراح اشترالك الجزمه مع ان جزمته كانت مهريه بس اختارت نفسك على حساب اخوك ورقيه لما كانت الظروف طين قعدت يوم تعيط على فستان وخلته زنق نفسه عشان يفرحها وأول ما بصت بصت على الفستان بدل ما تحضن اخوها حضنت الفستان حتى انتا نفسك لما قالك جبته بالقسط قولتله هتاخده من الفلوس اللي بناكل ونشرب منها محدش فكر فيه وانه هايدفع الأقساط ازاي كان بيمشي للشغل لما رجليه تورم كل واحد فكر في نفسه وبس
رفعت: كنا عيال صغيرين مش فاهمين الدنيا
رأفت: ولما فهمتها عملت إيه زودت النار بنزين ووقفت تتفرج انا بقولهالكم اهو انا عايز اعيش في سلام وكافي خيري شري
احمد بص لرفعت :متقلقش يا رأفت اطلع شقتك ومن بكره كل حاجه هاتتحط في نصابها الصح
رأفت استأذن منهم ومشي
احمد بص لرفعت بحده: وبعدين آخرة اللي بيحصل داه كله ايه
رفعت :يا احمد والله مافي حاجه من اللي في دماغك انتا واخوك دريه أطيب خلق الله هو اللي كل تصرف ياخده بمليون طريقه
احمد بتعقل :يا رفعت انا لما اخوك اتكلم عليها باسلوب مش كويس قبل ما نتقدملها رديت عليه انه ميحكمش بظواهر الأمور بس لما روحت بيتهم وشوفت الكبر والتعالي استغربت وقولت جايز تكونو بتحاول تحسس نفسها انها انسانه مستقله بعيد عن الفقر طلباتها المبالغ فيها وجهازها اللي واثق انه من جيبك لما كنت كل يوم والتاني تطلب مني فلوس قولت يا واد وماله خليه يفرح واهو كله جاي بيته انما توصل انها تفرق البيت مش هاسمح بيه التنازل أوله خطوه والباقي بيكر لوحده مستحيل تقدر توقفه الا اذا قطعت اللي فات وعقدت اللي جاي مش عيب تحب مراتك مش عيب تحترمها داه ربنا كرمها انا مش بقولك لا سمح الله اتخانق معاها بقولك بالعقل حل بالعقل وناقش بالعقل خليك مسؤل عن كلمتك فكر في ابنك هاتربيه ازاي يحب الناس ولا يكرهم هاتربيه يفكر بالعقل ولا يصدر الشر فهمت
رفعت بإصطناع الاقتناع: عندك حق ومعلش حقك عليا
احمد قعد جمبه وطبط على كتفه: ما فيش بينا حقوق
انتا ابني البكري مش اخويا
يا ترى الماضي مخبي ايه ...؟
يا ترى ايه اللي حصل وخلى رفعت يكره اخوه.....؟
يا ترى مصير العيله إيه... ؟
يا ترى مين ظالم ومين مظلوم....؟
يتبع
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملةمن هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق