القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صخر الفصل الثاني وعشرون والثالث وعشرون بقلم لولو الصياد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 

رواية صخر الفصل الثاني وعشرون والثالث وعشرون بقلم لولو الصياد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية صخر الفصل الثاني وعشرون والثالث وعشرون بقلم لولو الصياد حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 


الفصل الثاني والثالث والعشرين ...

صخر بصوت قاسي غاضب 

صخر ....استني عندك 

وقفت روفيدا مكانها والتفت له 

روفيدا ...بحده ...وهي تلتفت وتقوم بتربيع يديها 

روفيدا ...افندم

صخر ....بحده ...خروج من البيت مفيش وممنوع اسمعها تاني فاهمه

روفيدا ...وهي تتحدث بغضب 

روفيدا...هخرج وملكش دعوه بيا 

ادم ...انت مالك اصلا بيها هي حره تقعد مكان ما هي عايزه

صخر وهي يشير لها بيده وينظر له بعيون كالجمر من الغضب وعروق وجهه ورقبته ظاهره من شده ضغطه علي اعصابه وبركان الغضب بداخله كان دائم الطيبه معها لانه يعشقها بل يحبها نعم يعلم انه اخطا حين منع ان يصل ادم اليها ولكن يقسم بداخله

انه كان ينتظر فقط للوقت المناسب وقت ان تتحسن علاقتها به فقد كانت بتلك الفتره

تكره بعيده عنه للغايه وعندما كان سيخبرها انها اصبحت غنيه كانت ستبتعد وتبتعد لا يريدها ان تغيب عنه حتي وان كانت تكره نعم اناني ولكن الحب مباح به كل شيء وهو يعشقها مستعد ان يعطيها كل ما يملك مقابل فقط ان تحبه كما يحبها ولكن العكس يحدث كان سينتظر حتي يخبرها بحبه وتكون له حينها كان سياتي لها بالورث الخاص بها ولكن الان اعتقدت انه فقط يريد ازلالها ان يجعلها دائما بحاجه لهم والي مالهم وانها لا تستطيع الاعتماد علي نفسها وحده ولكن يقسم انه خطا هو لم يفكر سوي بقلبه اعتقد انها ستبتعد وهذا ما يحدث الان المال قام بتقويه قلبها وجعلها تزيد ترك المنزل ولكن فان كانت تريد الخروج من هنا نعم فليكن لها ما تريد وعلي حينها ستعبر فوق جثته اولا 

صخر ...بغضب ...انت تخرس خالص مش عاوز اسمع صوتك ومش عاوزك تدخل تاني 

روفيدا وهي تنظر الي ادم الذي كان يهم بالرد علي 

صخر واشارت له بالصمت 

روفيدا ...متدخلش يا ادم 

ونظرت الي صخر .

روفيدا ...كلامك معايا انا ملكش دعوه بحد وقلتلك انا هخرج .

صخر وهو يقترب منها ويمسك بيدها بقسوه جعلتها تتالم ولكن كانت تداري الالم وتضغط علي شفتيها من شده الالم .

صخر ...بقسوه ...انا الوصي الشرعب عليكي وحقي اعمل معاكي اللي انا عاوزه ومتقدريش تتحركي خطوه من دون رايي ولحد ما الوصايه دي تنتهي مش هتخرجي من هنا غير علي جثتي وحاجه كمان جربي تتحديني وقسما عظما يا روفيدا وقتها هتشوفي قسوه مني عمرك ما شفتيها ولا تتخيليها في حياتك وعلي قد ما دلعتك وكنت طيب معاكي علي قد ما هكون قاسي اضعاف اتقي شري احسن ومن ساكت تطلعي اوضتك 

ادم ..بغضب .....انت ازاي تحكم عليها كده مش من حقك .

قاسم .وهو يمسك بيد صديقه 

قاسم..اهدي يا ادم هي قالتلك متدخلش 

صخر بقسوه ...ايوه وياريت تسمع كلام صاحبك احسنلك 

شاهين ...وهو يقترب من صخر 

ويمسك بيده ويبعده عن روفيدا 

التي اقتربت منها نعم بسرعه وامسكت بها وسحبتها بعيدا عن صخر .

شاهين. ..اهدي يا صخر 

حينها سمع الجميع صوت روفيدا 

روفيدا

روفيدا...ادم لو سمحت خد صاحبك واتفضل دلوقتي وبعدين هيكون لينا كلام 

ادم ...بس يا روفيدا 

روفيدا بجديه ورجاء ...

روفيدا ...لو سمحت يا ادم اسمع كلامي 

ادم وهو يتنهد باحباط 

ادم ...حاضر يا روفيدا ونظر الي صديقه 

ادم ...يله يا قاسم 

وخرج ادم يتبعه صديقه الذي نظر الي نغم وغمز لها بعيونه قبل خروجه حتي لا تنسي كلامه  و يظل بذاكرتها ولا تنسي حديثه لها 

وخرج ادم وقاسم دون عوده

حينها نظر صخر الي روفيدا

صخر. . شاطره يا روفيدا قرار سليم 

حينها نظرت له روفيدا التي نزلت 

دموعها من الغضب والاحباط والشعور بعدم القدره علي الفرار منه وانها لا تستطيع اتخاذ اي قرار بحياتها دون رايه 

روفيدا وهي تقول بغضب ودموع 

روفيدا ....ماشي يا صخر ماشي انت دلوقتي عملت اللي انت عاوزه وانا كلها شهور وهكمل سن الرشد وهكون مش محتاجه وصي ساعتها هعمل اللي انا عاوزه ووقتها مش هيكون ليك اي كلمه عليا ولحد لما اليوم ده يجي هفضل اكرهك وكرهي ليك هيزيد يوم عن يوم 

وتركته وخرجت تتبعها نغم 

ولكن صخر رجع الي الخلف من صدمته ان كانت قتلته كان اهون من ذلك تالم تالم وبكي قلبه من الداخل شعر وكان الدنيا اصبحت سوداء مره ثانيه والفرحه ذهبت من حياته سريعا لم يفرح معها سوي ايام قليله ورجع الزمن والحال الي ما كان ولا يعلم متي سيعود الهدوء بينهم ولكن ما يعلمه انه اليوم قامت روفيدا بتمزيق روحه الي قطع بحديثها واعلانها كرهها له هكذا امامهم وانها ستظل هكذا 

شاهين ...متزعلش يا صخر روفيدا صغيره 

صخر بابتسامه حزينه ...

صخر ...محصلش حاجه انا واخد علي جنانها وعصبيتها

شاهين .بجديه..انا مش فاهم حاجه لسه وحاسس ان الاتنين اللي كانوا هنا ليهم علاقه بالخطف .

صخر بسخريه ...حاسس مش متاكد انسي يا شاهين الموضوع لعبه صيد واصطادوني بيها 

شاهين ...تقصد ايه

صخر ...مش مهم انسي يا شاهين انا خارج 

وتركه وخرج وهو حزين شارد 

شاهين ...البيت ده ماله ربنا يهديهم 

.................

في سياره ادم 

ادم وهو يضرب المقود بيده 

ادم ...انا مش عارف ازاي سبتها كده 

قاسم ...هو ده الصح محدش يقدر يقف قدامه ده الوصي عليها وهي قاصر وواضح انه فاهم وعارف انك ورا حكايه الخطف 

ادم بغضب ...طظ فيه ولا يهمني انا كل اللي يهمني روفيدا وبس 

قاسم ...هي وسط اهلها وهدي الجو شويه متحسسش البنت ان عاوز تفرق بينهم وتخليها تخاف منك 

ادم ...بتفكير ...تفتكر 

قاسم بتاكيد ...طبعا انت لازم تكون حيادي عشان متفتكرش انك قاصد تفرق بينهم وكمان تثق فيك طالما بتحبها لازم تثق فيك وتحس انك سند ليها ده بدايه الحب وانت قلت انها كانت معتبراك صديقها حاول ترجع الصداقه الاول بينكم وبعدين تعترف لها بحبك.

ادم ...هجرب واشوف ياريت تظبط 

قاسم بهمس ...وانا كمان يارب تظبط واتجوزها بقي واتلم .

ادم ...بتقول حاجه 

قاسم ...لا ولا حاجه 


 ..............

علي الجانب الاخر 

كانت سلوي بغرفتها بمنزل ماجد 

حين وجدت هاتفها يرن 

فتحت سلوي الخط دون ان تري الرقم اعتقادا منها ان المتصل لارا صديقتها فهي دائما ما تتصل بها تقريبا كل ساعه

سلوي بابتسامه ...ايوه يا ست لارا ها قولي 

ولكن لم تكن لارا

المتصل....وحشتيني يا سلوي .

شعرت سلوي حينها يقبضه بقلبها واحمر وجهها سريعا وكان الدم هرب من عروقها انه هو حبيب العمر هو محمود حبيب القلب والروح 

سلوى بهمس .  محمود

محمود...ايوه محمود انا رجعت يا سلوي رجعت عشانك عشان نتجوز انا خلاص جهزت كل حاجه 

سلوي بسخريه. ..اتاخرت اوي 

محمود...اتاخرت ازاي مش فاهم 

سلوي بحزن ...انا اتخطبت لماجد ابن خالتي .

محمود بصدمه ...انتي بتهزري صح 

سلوي ...لا مش بهزر 

محمود ..بحزن.وانا 

سلوي .. بحزن وعصبيه ..انت اللي سبتني وسافرت علشان الفلوس مسالتش فيا .

محمود بعصبيه ...عشان الفلوس انا عمري ما فكرت في الفلوس عمرها ما كانت هدفي كنت بدرس وعايش عادي وبشتغل واصرف علي نفسي عمري ما اتمنيت اتغرب عن بلدي وابعد عنك حالي زي حال شباب كتير وقت ما حبيتك معنديش اللي اقدر ادخل بيه علي اهلك واقولهم جوزوني بنتكم اعيشك منين سبتك وسافرت كنت بشتغل طول الوقت لو نمت اربع ساعات كان يبقي كويس كنت بسارع الزمن علشان ارجعلك كنت باكل طقه واحده علشان اوفر وارجع واقدر اعيشك مرتاحه مخلكيش نفسك في حاجه اعيشك ملكه زي ما انا عاوز تبقي مرتاحه واحقق كل اللي تتمنيه ودلوقتي بكل سهوله بتقوليلي اتخطبت 

سلوي ..بحزن ..انساني 

محمود بغضب ...انا بحبك وحبي ليكي مش رخيص كده عشان انساكي ولا سهل سنين عمري اللي ضيعتها علشانك انتي حبيبتي وهتكوني مراتي حتي لو هتحدي الدنيا كلها 

حينها لم تجد سلوي رد عليه فاغلقت الخط وانفجرت في بكاء مرير

............

في اليوم التالي 

كانت روفيدا تنزل سلالم الفيلا 

حين خرج صخر من غرفه المكتب .

صخر ...صباح الخير 

لم ترد روفيدا وتجاهلته تمام ونزلت 

ولكن صخر شعر بالغضب وامسك بيدها بقسوه

صخر ...بلاش قله ذوق

روفيدا بالم ...سبني .

تركها صخر 

صخر ...بغضب ...شكلي كده هربيكي من اول وجديد 

روفيدا....بكرهك 

كان صخر يهم بالرد حين رد شخص اخر من الخلف 

...الصوت بغضب .....روفيدا 

........

لولو الصياد ....صخر


الفصل الثالث والعشرين 

الصوت بغضب 

الصوت ...روفيدا 

التفت كل من صخر وروفيدا علي مصدر الصوت وكانت هي ليس غيرها الجده تالين 

الجده...بحده ...ممكن افهم في ايه

روفيدا وهي تقترب منها مسرعه

وترتمي بحضنها وتبكي 

روفيدا ...جدتي حبيبتي اخيرا جيتي 

الجده بعطف ...حبيبيتي وحشتيني مالك بس 

اقترب صخر من الجده وامسك بيدها وقبلها 

صخر ...حمدالله علي السلامه يا جدتي 

الجده وهي تربت علي كتفه 

الجده...الله يسلمك يا حبيبي

صخر ...مكلمتنيش ليه عشان اكون عارف واجي اخدك من المطار 

الجده ...كنت عاوزه اعملها مفاجاه ونظرت لكل منهم 

الجده ...وواضح ان انا جيت في الوقت المناسب 

صخر ...حمدالله بالسلامه اهم حاجه انك وصلتي بخير 

الجده ...في ايه يا صخر 

صخر وهو ينظر الي روفيدا

صخر وهو يشير علي روفيدا

صخر ...هي عندك اساليها انا عندي شغل بالليل نتكلم لما ارجع ان شاء الله 

الجده ...ماشي يا ابني 

خرج صخر من المنزل 

بينما نظرت الجده الي روفيدا بشك 

الجده ...تعالي معايا اوضتي يا روفيدا وبلغي حد من الخدم يجبلي قهوه 

روفيدا بهمس ...حاضر 

صعدت الجده الي غرفتها وما هي ثواني وصعدت روفيدا خلفها 

وجلست امامها 

الجده ...في ايه يا روفيدا

روفيدا ببكاء...صخر يا جدتي صخر عاوز يحرمني من كل حاجه 

الجده ...فهميني براحه

حكت لها روفيدا ما حدث 

الجده بجديه ...ممكن يكون صخر غلط بس انتي كمان غلطتي يا روفيدا صخر مش وحش صخر بيخاف عليكي 

روفيدا ..مبيحبش غير نفسه عاوزني دايما محتجاه

الجده ...وبعدين 

روفيدا ...انا مستنيه بس لحد ما وصايته تخلص وساعتها هكون براحتي 

الجده ...بجديه ...انا عاوزه اشوف ادم ده

روفيدا ...ليه 

الجده ...عادي اشوفه واحكم انا عليه 

روفيدا....حاضر بس احب انك تكوني عارفه ان ادم عمره ما هيضرني ده هيديني ملايين 

الجده...ماشي يا روفيدا كلميه معاكي رقمه اكيد وخليه يجي يقابلنا في النادي بكره 

روفيدا ...اه معايا ادهوني امبارح قبل ما نوصل هنا 

الجده ...تمام كلميه ولما اقابله نشوف 

روفيدا....حاضر

علي الجانب الاخر ...

خرج صخر من المنزل لا يعلم وجهته لا يريد الذهاب الي العمل ولا الحديث مع اي مخلوق 

لذلك قرر ان يذهب الي قبر جده .

وقف صخر امام قبر الجد وقرا الفاتحه له ولوالده 

وبعدها جلس علي ركبتيه لم يعير ملابسه اي انتباه

صخر وهو ينظر الي اسم جده علي القبر .صخر العراقي 

صخر بسخريه وحزن ... كان نفسي يكون اسم صخر العراقي اللي هو مكتوب ده يكون مقصود بيه انا كل الناس بتفهمني غلط وفاكرين اني نسخه منك ونزلت دموعه 

يا جدي انا كان نفسي اقولك من زمان اني تعبت من تمثيل القوه حاسس ان كل حاجه ماشيه غلط وحب عمري بيروح مني خايف ايوه خايف روفيدا تسبني خايف الايام تمر بسرعه وميكونش ليا حكم عليها وقتها هتضيع مني انا نفسي بس يا جدي تديني فرصه فرصه واحده بس اعبر ليها عن اللي جوايا اقولها اد اي بتعذب كل يوم وهي قريبه مني ومش قادر المسها اد ايه ببقي نفسي اخدها في حضني واخبيها علي الناس عارف يا جدي اكتر حاجه كنت صح فيها ايه هقولك كنت صح لما قلتلي محبش حد ومديش قلبي لست وقتها هكون ضعيف وده صح بس رغم كده احساس الحب حلو الايام اللي فاتت وروفيدا قريبه مني كانت احلي ايام في عمري كله لو خيروني اعيشها تاني او اعيش عمري اللي فات هختار الكام يوم دول انا تعبان تعبان اوي يا جدي بس مش هسيبها تروح مني يوم ما روفيدا تروح مني يا جدي يومها هيكون يوم موتي بجد ساعتها اعرف ان حفيدك مات خلاص لان روحه ضاعت منه وسنين عمره اللي قضاها في انتظارها ضاعت منه وقتها هيكون مات يا جدي لان لو انا الجسد فروفيدا بالنسبالي هي الروح 

............

في شركه  قاسم ....

كان يجلس علي مكتبه وامامه احدي الملفات المهمه 

منذ ساعات ولكن لا يفهم منه شيء كلما فتح صفحه وحاول التركيز يذهب عقله للتفكير 

بنغم وحدها ويتذكر كل لحظه بينهم 

حينها لم يستطع الانتظار فرن جرس السكرتيره 

ثواني ودخلت عليه

السكرتيره...ايوه يا فندم .

قاسم ...عملتوا ايه فين الرقم 

السكرتيره ...لسه يا فندم 

قاسم ....بسرعه مش هفضل مستني 

في تلك اللحظه سمعت السكرتيره هاتف مكتبها يرن 

السكرتيره ...لحظه يا فندم 

دقائق وعادت ثانيه 

السكرتيره وهي تعطيه ورقه بيده

السكرتيره ..للاسف مفيش لها رقم موبايل لكن ده رقم البيت 

نظر لها قاسم بحده ...اعمل بيه ايه 

السكرتيره ...بتوترحضرتك واضح عاوز تكلمها ومش حد يعرف صح .

قاسم ..ايوه

السكرتيره ...طيب انا عندي فكره .

قاسم ...اتفضلي 

السكرتيره...انا ممكن اتصل انا واطلب اكلمها ولم ترد حضرتك تتكلم واقول اني صحبتها 

قاسم...بابتسامه ...اعملي كده بسرعه

امسكت السكرتيره الهاتف وسحبت الورقه من يده الممدوده لها بالرقم 

ودقت رقم منزل صخر العراقي 

ردت عليها احدي الخادمات 

السكرتيره ...الو .

الخادمه...ايوه يا فندم .

السكرتيره.. ممكن اكلم انسه نغم .

الخادمه ...اقولها مين يا فندم .

السكرتيره ...صحبتها 

الخادمه ...حاضر يا هانم هطلع اخليها ترد علي حضرتك من فوق .

السكرتيره ...تمام

دقائق وسمعت صوت نغم 

نغم ...الو 

حينها قامت السكرتيره باعطاء الهاتف الي قاسم وهو وقف مسرعا واخذ السماعه واشار لها بالخروج 

قاسم ..بحب ...وحشتيني 

نغم ...بدهشه ...انت 

قاسم ...هو في غيري يعرفك في مصر 

نغم ...تصدق صح .ما علينا افندم خير عاوز ايه 

قاسم ..مفيش بطمن عليكي 

نغم .. واطمنت 

قاسم .. يعني 

نغم .بضيق. وبعدين عاوز ايه يعني المطلوب 

قاسم ...عيب تكلمي جوزك كده

نغم ..وهي تستغفر بضيق..

نغم . انا متجوزتش ويوم ما اتجوز هبقي اوريهولك 

قاسم ...بغضب . .يكون يوم موته 

نغم ....انت عاوز ايه يا قاسم .

قاسم بمشاكسه ...اول مره اعرف ان اسمي حلو كده

نغم .. يووه بطل بقي الاسطوانات دي حفظناها من الافلام .

قاسم .. خلاص علميني انتي 

نغم ...بعصبيه ..يالهوي علي برودك هتشلني .

قاسم بمشاكسه...بعد الشر عنك يا روحي 

نغم بغضب.   طلعت روحك 

قاسم . وانتي معايا يا قلبي

نغم .  يا باي عليك يا اخي امشي 

واغلقت الخط 

حينها انفجر قاسم في الضحك عليها وبدا عمله بكل اجتهاد فقد تحسن مزاجه الان كثيرا 

    ........

علي الجانب الاخر وباليوم التالي بالنادي بعد ان اتصلت روفيدا علي ادم وطلبت من مقابله جدتها فوافق سريعا 

كانت الجده تجلس امامه وتنظر له بكل تركيز 

الجده ...وانت بتشتغل ايه

ادم. ..عندي مصانع لحوم ومطاعم تقدري تقولي رجل اعمال

روفيدا ..بابتسامه.جدتي بس بتحب تعرف كل حاجه .

الجده...انا عاوزه اسالك سوال 

ادم ...اتفضلي 

الجده. ...من غير كدب وبصراحه

روفيدا...باعتراض علي لهجتها معه بالحديث .

روفيدا...جدتي ...

ادم ...اتفضلي اسالي اي حاجه ووعد هجارب بكل صدق واشار الي روفيدا بالصمت .

الجده ...عاوز ايه من روفيدا غير موضوع الورث

نظر ادم لها بتوتر ونظر الي روفيدا بتركيز لثواني وبعدها نظر الي الجده بكل تركيز 

ادم ...بحبها وعاوز اتجوزها 

............

تكملة الرواية من هناااااااا 

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع