القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وش مزيف الفصل الأول1 بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية وش مزيف الفصل الأول1 بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 






رواية وش مزيف الفصل الأول1 بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 


بت يا ريم مش دا مراد خطيبك مين اللي المزه اللي معاه دي.؟

ريم بصدمة: اه هو ..معرفش مين دي استني هنا هروح اشوفه. 

راحت ناحيته: مراد .. انت بتعمل ايه هنا ؟ هو دا اللي عندك شغل ومش فاضي تخرج معايا. 

الشاب باستغراب:  افندم مين حضرتك.؟

ريم بغضب:  نعم اي اللي مين حضرتك انت هتمثل انك متعرفنيش .. أنطق وقولي مين دي. 

البنت بغضب: انا مراته يحبيبتي انتي اللي مين بقي ؟

ريم بصدمة:  م مرات مين انت طلعت متجوز وبتخدعني طول السنين دي  . 

الشاب باستغراب:  والله يا ملك معرفهاش ولا عمري شوفتها دي شكلها جاية توقع بينا ولا ترمي بلاها علينا ...مين اللي بعتك يا بت انتي. 

ريم بدموع:  يا غشاش يا كداب انا خطيبتك وفرحنا بعد شهر. 

ملك بغضب:  خطيبته ؟؟ ااااه عشان كدا انت متغير معايا اتريك طلعت خاطب عاوز تتجوز عليا لييي ناقصك اي عشان تتجوز. 

الشاب بخوف:  قسم بالله دي كدابة انا معرفهاش وحياة عيالنا معرفهاش. 

ريم بزعيق:  انت واحد رخيص ومتسواش بتلعب ببنات الناس احسن لك يا هانم تطلقي منه وانا بكرهك يا مراد ووالله لنتقم منك .

سابتهم وجريت بدموع.. 

ملك بغضب: انا ريحه بيت اهلي وورقتي توصلني يا خاين. 

.. سابته وجريت هي كمان علي برا..


.. في مكتب ما..  

مراد كان قاعد بيشتغل دخل الشاب بغضب:  قوم فز معايا عاجبك اللي حصل لي بسببك دا. 

مراد باستغراب:  في اي يا حاتم داخل متعصب لي كدا. 

حاتم بغيظ:  انت خطبت من ورانا مش كدا ؟

مراد بتوتر: ايوه ... بس عرفت منين ؟ 

حاتم بغيظ:  خطيبتك المصونه شافتني انا وملك وجت عملتلي فضيحه افتكرتني انت يا بيه و اكيد زي ما خطبتها من ورنا مش قايل ليها انك عندك أخ تؤام مش كدا. 

مراد بهدؤء:  معلش يا حاتم مجتش فرصه احكيلها عن عائلتي لأن ريم دي حب حياتي وامك مش موافقة عليها عايزاني اعمل اسيبها تضيع مني ؟ روحت وخطبتها وقولت لما نتجوز احط ماما قدام الامر الواقع وبعد كده اعرفكم عليها

حاتم بغضب:  انت مخك جرا له اي ؟  بسببك بيتي هيتخرب و هي اتكسرت لما افتكرتني حبيبها منك لله يا مراد في ثواني خلتني في نظر ام عيالي خاين و نظر خطيبتك رخيص اعمل فيك اي قولي. 

مراد بحزن:  خلاص اهدي انا هصلح كل حاجه وهقول ل ريم الحقيقه وهروح ل مراتك اعرفها انه ريم خطيبتي. 

حاتم بغضب:  وهي هتصدقك هتقول اني اتفقت معاك عشان تنقذني من الورطة دي. 

مراد بهدؤء:  انا هصلح كل دا سيبها بس عليا ومتقلقش. 

حاتم قعد بتعب: وريني هتصلح ازاي كان يوم اسود يوم ما طلعنا تؤام. 

مراد بضحك:  بس اي رأيك امك نفسها مبتعرفش تفرق بينا. 

حاتم بضحك:  لسه فاكر لما أمك تحط لكل واحد فينا اكله في طبق وانت بسلامتك كنت بتاكل اكلي و امك تفتكر اني كلت ..ولا المصروف. 

مراد بضحك:  اسكت دا انا كنت ملك زماني واحنا صغيرين. 

حاتم بابتسامة:  انت هتقولي تعمل مصايب وتلبسها فيا. 

مراد بابتسامة:  تعيش وتلبس يا اخويا هروح انا بقا اظبط اللي حصل. 

حاتم بابتسامة:  استنا انا جاي معاك عشان خطيبتك تصدق وناخدها ونروح لمراتي. 

مراد بهدؤء:  ماشي يلا سيب عربيتك وهناخد عربيتي. 


بعد شويه.. 

في اوضة ريم.. 

ريم بدموع:  بقا انا يضحك عليا ويفهمني انه بيحبني ويطلع متجوز ومخلف ويعمل ميعرفنيش. 

امها بحنان:  معلش يا بنتي ابوكي لما ييجي من الشغل هيبعت له دهبه وتتجوزي سيد سيده. 

ريم بدموع:  انا مش مصدقه دا مراد اللي حبيته سنتين مراد اللي وقفت قدامكم عشانه اللي كنت هنتحر عشان عاوزاه اكون معاه. 

امها بحزن:  انتي بتتعلمي يا حبيبتي محدش بيتعلم بالساهل. 

ريم بدموع:  قلبي وجعني اوي دا كان احن عليا من نفسي عارفة لما كنت بغلط كان بيقعد يصالحني هو عمره ما زعلني ولا هونت عليه. 

الباب خبط.. 

سعاد بهدؤء:  هقوم اشوف مين يمكن ابوكي جه بدري. 

ريم مسحت دموعها:  خليكي انا هفتح انتي تعبانه. 

قامت تفتح بصت بصدمة.. 

مراد بأبتسامه:  مساء الخير يا اميرتي عامله اي. 

حاتم بتوتر:  احم ازيك يا ريم عامله اي. 

ريم بدوخه:  ات ات اتنين انتو ا از.. 

وقعت فاقدة الواعي مسكها مراد بسرعه:  ريمم اصحي البت هتروح مني قولت لك امهد ليها الاول. 

حاتم ببرود:  البس بقا تستاهل اشرب من اللي كنت بشربه من ساعتين. 

سعاد خرجت بصدمة:  بسم الله الرحمن الرحيم انتو ازاي اتنين. 

مراد ل حاتم:  اجري امسكها بسرعه احسن تقع التانيه. 

حاتم بخضة:  نعم يا اخويا انت عاوز عمودي الفقري يتكسر انسي خاليها تقع. 

سعاد جريت علي ريم:  بنتي انتو عملتوا لها اي ريم يا ضنايا فوقي. 

مراد ل حاتم:  لا طلع قلبها جامد مش زي بنتها. 

شال ريم وحطها علي الكنبه وبدء يفوقها بحنان.. 

ريم بتعب:  ااه دماغي انا فين انتو مين. 

مراد بهدؤء:  اهدي وانا هفهمك كل حاجه دا اخويا التؤام حاتم واللي انتي شوفتيها معاه دي مراته. 

سعاد بصدمة:  ازاي انت مقولتش انك عندك اخ. 

مراد بتوتر:  انا هحكي لكم كل حاجه عشان انا فعلا غلطت في حقكم كلكم. 

... قعد يحكي اللي حصل.. 

ريم بصدمة:  يعني انتو تؤام طب في حد تاني ولا اي. 

حاتم بهدؤء:  لا اتنين و انا اسف اوي علي اللي مراد عمله هو بيحبك و كان مخبي علي الكل عشان مش عاوز يخسرك. 

سعاد ببرود:  واهو خسرها انا بنتي متتجوزش وهي حماتها مش عاوزاها خد دهبك وامشي. 

مراد بلهفة:  لا يا حماتي عشان خاطري كله الا انه ابعد عنها. 

ريم بهدؤء: لا يا ماما أنا اكمل مع مراد هو كان حكي لي عن موضوع امه لكن محكليش عن موضوع اخوه ده

سعاد بغيظ:  مش هترتاحي وهتبقي حياتك كلها عذاب طالما امه مش عاوزاكي يا بنتي اسمعي مني. 

مراد بهدؤء:  هي هتتجوزني انا مش هتتجوز امي يا حماتي  

سعاد بهدؤء:  بس هتعيش مع امك في بيت واحد  وانا عارفة شغل الحموات دا كويس هتفضل تهين وتزعل فيها. 

مراد بابتسامة:  لا طبعا انا هحافظ عليها وهخلي كرامتها من كرامتي ارجوكي بلاش تكسري خاطرنا. 

سعاد بهدؤء:  ماشي يا ولاد لو انتو شايفين انكم هتكونوا مبسوطين تمام بس لو بنتي زعلت يا مراد انا اللي هزعلك. 

مراد بحب ل ريم:  عمري ما اقدر ازعلها دنا اشيلها في

 عيوني.

حاتم بهدؤء:  خلصنا فقرة المحن يلا بقا عشان خاطر اصالح مراتي دي اللي زمانها سيحت لي اني راجل خاين. 

ريم بابتسامة:  يلا وانا هاجي معاكم وربنا يستر بقا. 


.. عند ملك.. 

ملك بغيظ:  بقا انا يتجوز علي بعد العشرة دي كلها دا انا حامل في التالت يقوم يعمل كدا ناقصني اي عشان يضحك عليا و عاوز يجيب لي ضره للدرجة دي انا رخيصه

اختها ببرود:  ما خلاص بقا بقالك ساعة بتاكلي في نفسك هتتعبي.

ملك بغضب:  اه مانتي مش حاسه بيا كل اللي همك هو مراد اخوه وبس مش كدا. 

حبيبة بابتسامة خبيثة:  اديكي قولتيها اهو مراد .. عارفة أنا نفسي انام كده واصحي الاقي نفسي اتجوزته هخليه انتي متعرفيش أنا بحبه قد اي يا ملك وهو كمان بيحبني .

ملك بسخرية:  كان غيرك اشطر يا اختي ... تحبيه وبحبك قال.. اللي زي ده مش بتاع حب ولا جواز وبعدين  دا انتي لو اتجوزتيه حماتي مش هتسيبك في حالك دي هتطلع عينك. 

حبيبة بسخرية:  دا انتي اللي مش عارف تتعاملي معاها متعبرهاش .. ولو ادتك كلمة اديها عشرة خليكي انتي الكل في الكل يابت. 

ملك بجمود:  لا طبعا عيب يا حبيبة ا انا قايمة اجيب خضار للبيت وجايه 

نازلة علي السلم وقفت بغضب:  انت جاي لي لحد هنا وجايبها لي معاك كمان. 

حاتم بهدؤء:  تعالي نتكلم جوا يا ملك هفهمك كل حاجه. 

ملك بغضب:  انا مش عاوزة اتكلم معاك قولت لك طلقني. 

حاتم بهدؤء:  مش هطلقك دي تبقا خطيبه مراد و افتكرت اني هو ما تتكلم يا جحش انت دا وقت محن. 

مراد بابتسامة:  ازيك يا ملك عامله اي. 

حاتم بغيظ: انت ناوي تشلني دا وقت سلامات بيتي بيتخرب وانت بتسلم. 

مراد بخوف: طيب بصي بصراحه ريم تبقا خطيبتي وهنتجوز بعد شهر وانا خطبتها من وراكم عشان ماما مش موافقة عليها ولما شافت أخويا معاكي في الكافيه افتكرتني أنا وحصل اللي حصل 

ريم بهدؤء:  انا اسفه يا ملك كنت فاهمه غلط وحتي وانا بتخانق مع جوزك كنت بناديه ب مراد. 

ملك بتذكر:  ايوه صح يعني انت مش هتتجوز عليا يا حاتم. 

حاتم بحنان:  لا والله انا بحبك انتي و مش عاوز غيرك. 


ريم بهدؤء:  همشي انا واسفه ليكم مرة تاني. 

مراد بحنان:  استني هوصلك يا حبيبتي. 

حبيبه خرجت بصدمة:  مين دي اللي حبيبتك ان شاءلله يا مراد ؟

ريم باستغراب: انتي مين وبتتكلمي كدا لي ؟

ملك بتوتر وقفت تسكت اختها:  دي حبيبه اختي وبتعز مراد زي اخوها مش كدا يا بيبا. 

حبيبه بغضب:  لا مش كدا ما تردوا عليا مين البت المعصعصه دي. 

ريم بغضب:  معصعصه اي يا زباله انتي ما تلمي نفسك انا ساكته احتراما لخطيبي واخوه غير كدا كنت علمتك الادب. 

مراد بهدؤء:  اهدي يا ريم سيبك منها دي مخها مهوي يلا عشان اوصلك. 

حبيبه بغل:  مخي مهوي اي استنوا هنا . 

ملك بخوف أن المشكلة تكبر:  اهدي يا حبيبة دي خطيبته وهيتجوزوا

حبيبة بصدمة:  أيييي ؟


#يتبع

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا




تعليقات

التنقل السريع
    close