القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وش مزيف الفصل الثاني 2بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات

 رواية وش مزيف الفصل الثاني 2بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 





رواية وش مزيف الفصل الثاني 2بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات 


دي مين البت المعصعصه دي يا مراد رد عليا .

ريم بغضب:  معصعصه اي يا زباله انتي ما تلمي نفسك انا ساكته احتراما لخطيبي واخوه غير كدا كنت علمتك الادب. 

مراد بهدؤء:  اهدي يا ريم سيبك منها دي مخها مهوي يلا عشان اوصلك. 

حبيبه بغل:  مخي مهوي اي استنوا هنا . 

ملك بخوف أن المشكلة تكبر:  اهدي يا حبيبة دي خطيبته وهيتجوزوا

حبيبة بصدمة:  أيييي .. خطيبته .. يعني انا اصبر واعمل اللي ميتعملش عشان يتجوزني وهو عارف اني بحبه فا يسيبني ويقوم يخطب. 

ريم بصدمة:  يتجوزك اي ؟ وسع كدا من قدامي يا مراد البت دي لازمها يتمسح بيها بلاط الارض وتاكل علقه محترمه

حبيبة زقت اختها بعيد ورايحه ناحية ريم:  علقة هنشوف مين فينا اللي هياكل العلقة يا خطافة الرجالة. 

مراد وقف قدام حبيبة:  اياكي تقربي منها فاهمه هنسي اني اتربيت وانك بنت و هخلي اللي مايشتري يتفرج عليكي انتي فاهمه .. دنتي واحده رخيصه صح .


..مراد مسك ريم من أيدها ومشيوا.. 

ملك بغضب:  اخوك قصده اي ب الكلام دا انا اختي مش رخيصه. 

حاتم بقرف:  ملك اطلعي هاتي حاجتك ويلا ومتفتحيش الموضوع تاني. 

حبيبة طلعت جري وهي بتعيط.. 

ملك بغيظ:  عاجبك اللي عمله اخوك في اختي. 

حاتم بهدؤء:  اختك اللي بترمي نفسها عليه وبالشكل ده هيا بترخص نفسها .. ومراد بيحب خطيبته خلاص ملناش دعوة. 

ملك بحزن:  عندك حق استناني في العربية وانا جاية. 

حاتم بهدؤء:  هناخد تاكسي عربيتي عند مكتب مراد. 


.. نزل وهي طلعت ل اختها.. 

حبيبة بانهيار وغل:  هيتجوز يا ملك .. مراد هيتجوز ويسيبني أنا مقهوره اوووي

ملك بحزن:  هو مكنش معاكي عشان يسيبك يا حبيبه .. انتي اللي مصممة عليه وهو مش عاوزك من البدايه فا انسيه وشوفي حالك بقي 

حبيبة بغضب:  لا هو كان عايزني ... تلاقيها سحرت له انا هوريها خطافة الرجاله دي ..

ملك بحنان: مش هقولهالك تاني يا اختي شيليه من دماغك يا حبيبة مراد مش ليكي. 

ملك مشيت و حبيبة بغل وكره:  لا ليا ولو مش ليا بالذوق يبقي غصب عنه هيكون ليا. 


..بليل.. 

.. في بيت مراد وحاتم.. 

مراد بهدؤء:  انا معملتش حاجة غلط انا حبيت ومرتاح مع حبيبتي. 

فاطمه بزعيق:  مرتاح مع حبيبتك ب امارة اي ها انت شكلك ادبيت في عقلك تروح تجيب دهبك و تحاسبهم علي كل جنيه صرفته علي بنتهم وتجيبهم وتيجي. 

مراد بعصبيه:  اي الكلام الفارغ دا يا ماما  انا مستحيل اعمل كده .. أنا خدت قراري ومش هتراجع عنه

فاطمه بزعيق: قرار اي ده ؟ انا مش هخلي حد يضحك عليك وياخد منك جنيه واحد من غير اذني. 

مراد بجمود:  وانا مش عيل عشان تعملي معايا كدا انا راجل وعارف وفاهم انا عاوز اي و هتجوزها. 

فاطمه بغيظ:  انت بتتحداني يابن بطني عشان خاطر حتة عيلة زي دي ؟

مراد بهدؤء:  العيلة دي بالنسبالي الدنيا وما فيها يا ماما 

فاطمه بغيظ:  ماشي يا حلو اتجوزها بس زيها زي مرات اخوك هتنزل وتخدمني وتشوف طلباتي كلها .

مراد بهدؤء:  لو هيا عاوزة يا ماما تنزل تنزل لو لا انا مش هجبرها لانها مش ملزمه تعمل لك حاجه دي بتكون ذوقيا منها وبعدين مهو في خدامه هنا.

فاطمه بصدمة: انت مش ابني لا .. انت واحد تاني .. اكيد الجماعه دول سحرين لك البت دي عاملالك اي. 

مراد بهدؤء:  مش عاملة حاجه يا ماما انا بتكلم في الاصول عن اذنك. 

.. سابها وطلع شقته و هي بتضرب كف علي كف.. 

فاطمه بغيظ:  ملك انتي يا زفتة يا ملك. 

ملك بهدؤء:  نعم يا حماتي. 

فاطمه بغضب:  السطح مش نضيف ليه ؟ اطلعي نضفيه كويس عاوزة اشوفه بيلمع. 

ملك بهدؤء:  مش هقدر يا حماتي منتي عارفه انا حامل و السطح محتاج مجهود كبير اووي وانا مش هقدر  

فاطمه مسكتها من شعرها:  جرا اي هو كل ما اكلم حد هيرد عليا انتو فاكرين  نفسكم ايي ملكمش كبير.؟

ملك بألم: ااه شعري ابعدي عني حاتم يا حاتم الحقني. 

حاتم نزل جري وخد ملك من ايد امه:  اي اللي بتعمليه دا يا امي. 

فاطمه بغضب:  البت مش عاوزة تعملي حاجه وبتقولي لا عشان حامل طب ما كلنا كنا حوامل وبنخدم حماتنا  ولا الهانم  علي دراعها نقش حنة. 

ملك بتعب:  انا تعبت يا حاتم خدني فوق مش قادره اقف. 

حاتم سند ملك وبص ل امه بغيظ وطلعها.. 

فاطمه بزعيق عالي:  دي اخرة ربيتي ليكم كل واحد ماشي لي علي هواه يا ولاد بطني ماشي حسابكم عسير. 


عند ريم كانت بتكلم مراد.. 

مراد بحنان:  مالك يا حبيبتي حاسس انك مضايقة. 

ريم بضحك:  احساسك غلط دا انا هموت من الفرحة بابا وافق و الفرح في ميعاده بس مكدبش عليك هم قلقانين من مامتك. 

مراد بحنان:  متخفيش والله هي طيبه بس عصبيه شويه ولما تعرفك هتحبك. 

ريم بحنان:  ماشي الا صحيح ملك زعلانه علي اللي عملته مع اختها. 

مراد بهدؤء:  مبسألش ومليش دعوة. 

ريم بغيرة:  كان نفسي امسك البت دي ارنها علقة موت والله. 

مراد بضحك: اهدا يا وحش مش كدا حقها مانا اتحب بردو. 

ريم بغيظ:  تصدق انك لو قدامي كان زماني معلقاك يا مراد. 

مراد بضحك:  خلاص بهزر متزعليش هروح انام شويه علشان جاي تعبان اووي من الشغل. 

ريم بابتسامة:  ماشي يا حبيبي تصبح على خير. 

مراد بحب:  وانتي من اهلي قريبا يا نور عيني .


.. تاني يوم..

حبيبة بغيظ:  عرفتلي دي بنت مين وساكنه فين يا حماصة؟

حماصة بهدؤء:  اه يا ست البنات اسمها ريم عزت ساكنه في الزمالك. 

حبيبة بقرف:  زمالك طول عمره بيبص لفوق ما هو معاه قد كدا علي قلبه.

حماصة بخبث:  ما تسيبك منه وتلعبي علي اخوه ماهم تؤام.

حبيبة بغضب:  انت مخك طق ياض اخوه دا جوز اختي...اسمع واعمل اللي هقولك عليه البت ريم دي انا عاوزة صور ليها عاوزة اعملها فضيحة علي النت.

حماصة ببرود:  حركة قديمة وسهل تتكشف شوفي حاجه غيرها. 

حبيبة بغيظ:  اشوف اي انا عاوزة البت دي تكون راسها في الارض مش عاوزة مراد يبص ليها تاني. 

حماصة بخبث:  خلاص نبعت ليها حد يقنعها أنه غني اووي ويضحك عليها ويوقعها في حبه واكيد هيا وقتها مراد هيسيبها ويكرهها ووقتها يخلالك الجو يا جميل.

حبيبة بتفكير:  فكره حلوه وتطلع قدام مراد واحده رخيصه بس حاسة ان كل ده مش كفايه 

حماصة بمكر:  بصي مراد في مكتبه روحي له وكانك هتعتذري ليه و انا هبعت ليها رسالة انه هو تعبان اوي في المكتب واغمي عليه وهي تيجي تلاقي مراد معاكي. 

حبيبة بتوتر:  دي كدا هتكون فضيحه ليا انا مش ليهم هم. 

حماصة بخبث: طب بصي أنا هروح لامه وهعمل عليها حوار واخليها تجوزهولك. 

حبيبة بتفكير: حوار اي ؟ 

حماصة بابتسامة خبيثة:  بصي سيبك من المكتب انتي تروحي لمراد شقته ولو حد شافك وسألك قولي ان مراد هو اللي كلمك تروحي له عشان اختك تعبانه واول ما روحتي جرجرك لفوق واعتدي عليكي 

حبيبة بخبث:  دماغك سم ياض يا حماصة. 

حماصة بخبث:  طالع لك ياختي يلا روحي ونفذي وليا الحلاوة بعدين ..


بعد شويه.. عند ملك.. 

ملك بتعب:  مالك يا حاتم حاسه انك فيك حاجه. 

حاتم بهدؤء:  تصرفات امي دي مش عجباني بس مينفعش اقولها حاجه .. دي امي يا ملك ست كبيرة و تعبانه. 

ملك بابتسامة:  عندك حق بس في حاجات مينفعش تسكت فيها هتكون بتأذي نفسك واللي حولين منك 

حاتم بسرحان:  اه والله مبقتش عارف ارضي مين بالظبط ارضيكي ولا ارضيها هي. 

ملك بهدؤء:  ارضي ضميرك يا حاتم شوف ضميرك يقولك اي وارضيه يا حبيبي. 

حاتم جت له مكالمه قام يتكلم في البلكونه.. 

ملك بغيظ:  ترضي امك ولا ترضيني مانت طول عمرك بترضيها علي حسابي ربنا ياخدها عشان اخلص من القرف اللي انا عايشة فيه دا. 


.. تحت البيت.. 

حبيبة دخلت العمارة بتتسحب طالعة شقة مراد بخبث.. 

خبطت بدلع:  مراد افتح عاوزة اتكلم معاك لو سمحت. 

مراد فتح باستغراب:  خير يا حبيبة جاية لي وعاوزة اي. 

حبيبة بدلع:  مش هتدخلني طيب دا حتي عيب وقفتنا كدا. 

مراد بجمود:  والعيب الاكبر انك تدخلي شقة واحد عازب انزلي شقة اختك وهبقي اجايلك اشوف عاوزة اي. 

حبيبة بغيظ:  كذا مرة تقولي كدا ومع ذلك مش بشوفك. 

مراد بسخرية:  ودا مش بيلمحلك ب اي حاجه خالص ؟ انا مش طايقك ولا طايق اشوفك ولا اتكلم معاكي اساسا. 

حبيبة بغيظ:  لي كل دا عملت لك اي دا انا حبيتك يا مراد اديتك حبي وكل حاجه. 

مراد بغضب:  كل حاجه اي انت جاية تتبلي عليا امشي يلا من هنا مش عاوز اشوف وشك تاني. 

حبيبة زقته ودخلت:  لا هتشوف برضاك او غصب عنك انا عاوزاك انت وبس بص اتجوزني وانا والله هخليك تنسي البت خطيبتك دي وهعيشك سي السيد 

مراد بغضب:  اطلعي برا مش مكسوفه من نفسك اي البجاحة  اللي انتي فيها دي يا شيخه. 

حبيبه هترد قاطعهم صوت صريخ وحاجة اتهبدت علي الارض.. 

جريوا بسرعه علي تحت ووقفوا بصدمة.. 

كانت ملك واقعه من علي السلم و فاطمه ماسكه ريم بغضب وبتضربها .

مراد بصدمه : رييييم

تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا



تعليقات

التنقل السريع
    close