رواية وش مزيف الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية وش مزيف الفصل الثالث 3 بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
أتجوزني وانا هخليك تنسي البت خطيبتك دي وهعيشك سي السيد .
مراد بغضب: قولتلك اطلعي برا مش مكسوفه من نفسك اي البجاحة اللي انتي فيها دي يا شيخه.
حبيبه هترد قاطعهم صوت صريخ جاي من تحت
مراد جري بسرعه علي تحت ووقف بصدمة : في اي ماما وانتي يا ريم بتعملي اي هنا ؟
فاطمه بزعيق: تعالي شوف واتفرج علي خطيبتك .. الهانم رمت سلفتها من علي السلم وملك أغمي عليها من الوقعة
مراد بصدمة: انتي بتقولي اي ؟ ريم مستحيل تعمل كدا
فاطمه بغل: اي هكون بتبلي عليها ولا قصدك أن انا اللي وقعت مرات اخوك.
حبيبه بخوف ودموع: مش وقت خناقكم اختي بتنزف اطلبوا الاسعاف بسرعه.
مراد طلب الاسعاف و فاطمه باصه بغل ل ريم: ورحمة امي لهسجنك وهوديكي في ستين داهيه علي اللي عملتيه ده
ريم بدموع: والله العظيم ما عملت حاجه يا مراد.
حبيبه بغل: هطمن علي اختي واللي في بطنها وبعدين احسابك.
.. جريوا علي المستشفى كلهم...
بعد شويه..
قدام اوضة العمليات..
حبيبه بتبص ل ريم بحقد: عملتي في اختي كدا لي اهو من قبل ما تدخلي البيت و المصايب جبتيها ياوش النحس.
فاطمه بغل: اه والله علي جثتي ابني يتجوز واحدة زي دي لو اخر يوم في عمري.
ريم بدموع: والله العظيم وحياة امي ما وقعتها انا لاقتها واقعه مراد انت مصدقني صح .
مراد بهدؤء: اهدي يا ريم انا متاكد انك مستحيل تعملي حاجه زي كدا.
حبيبه قربت ناحيتها بغضب: بقي بتكدب امك وتصدق الحرباية دي طب والله لربيكي من الاول وجديد.
حبيبه مسكت ريم من شعرها وفاطمه استغلت الفرصة و نزلوا الاتنين عليها ضرب و مراد مش عارف يبعدهم الامن جه وبعدهم كانت ريم اتبهدلت.
حبيبه بغل: سيبوني اخد حق اختي.
ريم بألم وغضب: اللي عملتوا فيا دا انا مش هسكت لكم عليه وديني لندمكم.
الدكتوره خرجت جريوا عليها..
الدكتوره بهدؤء: للاسف مقدرناش ننقذ الجنين و الام الحمدلله حالتها مستقرة.
فاطمه بغضب: يضنايا يبنتي علي قهرة قلبك علي أبنك .. عاجبك كدا يا مراد مبسووط ؟
صوت من وراهم: يعني ابني راح مني قبل حتي ما اشوفه ولا المسه.
بص مراد لاقى اخوه دموعه نازلة: استعوض ربنا يا حاتم دا نصيبه.
حبيبه بغضب: لا مش نصيبه كله من البت دي ولازم تخلص عليها زي ما خلصت علي أبنك..
حاتم قعد بحزن: هقول لملك اي دي كانت طايرة من الفرحه بيه.
.. حبيبه سابتهم ومشيت ..
ريم بحزن: شد حيلك يا حاتم وان شاءلله تقوم لك بالسلامه الحمدلله انها جت علي قد كدا.
فاطمه بسخرية: تقتل القتيل وتمشي في جنازته مثلي ياختي مثلي حسبي الله ونعم الوكيل فيكي.
ريم بهدؤء ل مراد: انا ماشيه مكنش لازم اجاي من الاول انا جيت تقدير ليك و خوف علي ملك.
مراد بهدؤء: استني شويه عقبال ما تفوق ونفهم منها اللي حصل ثم انتي اي اللي جابك من غير ما تقولي لي.
ريم بجمود: أسأل اللي كانت معاك في شقتك كنتوا بتعملوا اي بقا.
مراد بهدؤء: وانتي عرفتي منين اولا هي اللي جت ترمي بلاها عليا وانا كنت بطردها.
ريم بسخرية: هبلة انا هصدق التخاريف دي مش كدا.
حاتم بزعيق: اخرسي انتي وهو احنا في اي ولا في اي مش طايق اسمع حس اي حد فيكم.
.. سكتوا كلهم ... بعد شويه..
ريم كانت قاعده بتشوف الرسالة اللي اتبعتت ليها وبتبص علي مراد اللي بيبص لها بغضب..
فجاءة حبيبه جت بالبوليس..
حبيبه وبتشاور علي ريم: هي دي اللي كانت عاوزة تخلص علي اختي يا بيه.
ريم بصدمة: هي مين انا معملتش حاجه.
الظابط بهدؤء: انتي معمول فيكي محضر ولازم تيجي معانا.
فاطمه بغل: وانا شاهدة عليها يا بيه كانت بتزقها قدام عيني.
ريم بدموع: انا مش هروح في حتة لانهم كدابين وبيتبلوا عليا.
مراد بهدؤء: حضرة الظابط الموضوع بينا وفي سواء تفاهم.
الظابط بهدؤء: انا عندي محضر ولازم اتاخذ الاجراءات القانونيه.
مراد ل حبيبه بغضب: اسحبي محضرك احنا مش ناقصين.
حبيبه ببرود: مش هسحب حاجة و هخليها تعفن في السجن.
ريم بهدؤء: تمام انا هاجي معاكم بس عاوزة انا كمان اعمل محضر واهو محضر قصاد محضر.
فاطمه بسخرية: محضر اي دا بقا يا غندورة.
ريم بجمود: محضر فيكي و في حبيبه بص يا فندم الاتنين اعتدوا عليا بالضرب و طلما الست فاطمه كانت شاهدة انا بقا عندي مستشفى كاملة شاهدة.
مراد بصدمة: انتي عاوزة تسجني امي يا ريم.
ريم بجمود: زي ما امك عملت هي والتعبانه اللي جنبها واحدة ب واحدة.
الظابط بهدؤء: ماشي تعالي معانا وهناك هنعملك المحضر.
فاطمه بخوف: انت هتسيبها تعمل فيا محضر يا مراد ما تتحرك حاتم الحق امك البت دي ناوية تحبسني.
حاتم للظابط: احنا هنلغي المحاضر كلها يا بيه.
حبيبه بغيظ: انا مش هتنازل عن محضري وهي اللي عندها تعمله.
مراد ل ريم: بلاش يا ريم انتي كدا بتبوظي علاقتنا.
ريم بجمود: وامك لما تسجني وانا معملتش حاجة وتضيعني يبقا علاقتنا مش باظت اسمع يا مراد انا مش عاوزه اعرفك تاني و مش مهم عندي تصدق اني مجتش جنب مرات اخوك او لا المهم انه عرفت انه عيلتك دي عيله قذره متتعاشرش و ربنا يكون في عون ملك أنها وقعت معا حماه زي امك دي.
مراد حس بنغزة في قلبه من كلامها..
الظابط بجمود: اتفضلي معانا يا انسه.
ريم راحت معاهم و حبيبه بصت ليهم بشماته.
فاطمه بغضب: اجري تتنازلي علي المحضر قبل ما تحبسنا البت دي مطلعتش سهله ومش هتسيب حقها.
حبيبه ببرود: اعلي ما في خيلها تركبه دي بوق.
فاطمه بغضب: لا مش بوق انجزي واسمعي الكلام انا مش عاوزة اعتب القسم.
مراد راح ورا ريم...
ريم بصت عليه وهي بتركب البوكس بقرف... وهو بص لها بحزن..
.. بعد شويه في اوضة ملك..
ملك بدموع: يعني ابني مات خلاص دا يدوب ملحقتش افرح بيه يا حاتم.
حاتم بابتسامة: قولي الحمدلله ان شاءلله ربنا هيعوضنا يا حبيبتي.
فاطمه بخبث: جدعه يا بت يا ملك لولا انك وقعتي مكنتش اعرف اغور البت ريم دي.
حاتم بعدم فهم: قصدك اي بالكلام دا يا ماما.
ملك بزعيق: خرج امك من هنا يا حاتم بدل والله هلم عليكم الناس خرجهاااا.
فاطمه بغيظ: بتطرديني يا مقشفه حق عليا جيت أشوفك تستاهلي اللي حصلك.
ملك بقرف: اشمتي براحتك مقدرش اقولك يارب تحسي بوجعي لانه ابنك جوزي والتاني زي اخويا.
فاطمه بغضب: حاتم ادب مراتك شكل موت أبنها لحس نفوخها خالص.
حاتم بجمود: سبينا دلوقتي يا ماما روحي انتي لو سمحت.
فاطمه بغيظ: ماشي يابن بطني اشبع ب الحلوة بتاعتك جتكم القرف.
خرجت وحبيبه دخلت بقلق: ملك انتي كويسه يا حبيبتي.
ملك بتعب' الحمدلله مين كلمك وجابك.
حبيبه بتوتر: ا انا كنت عندكم.
حاتم بقرف' انا هخرج اجيب حاجه اشربها تكون اختك هيا كمان مشيت.
حبيبه بغيظ: تشكر يا جوز اختي بس انا قاعده معاها.
حاتم خرج بقرف..
حبيبه بتوتر: بقولك اي انا مبسوطه اوي بسبب اللي عملته ريم معاكي انا عملت ليها محضر وحبستها.
ملك بصدمة: اي انتي بتخرفي تقولي اي ريم معملتش حاجه.
حبيبه باستغراب: اومال مين اللي زقكك حماتك كانت ماسكه ريم و قالت انها اللي زقتك.
ملك بصدمة: محصلش انا سمعت حماتي بتزعق ل ريم وريم كانت طالعة ل مراد حاولت اسلك بينهم واحنا عالسلم حماتي اللي زقتني وريم مش واخده بالها بس انا محستش بحاجة وقتها ريم مظلومه روحي خرجيها.
حبيبه بغيظ: لا مش هخرجها بقولك اي يا ملك اللي حصل جه في صالحي الظابط لما يسألك قولي انه ريم اللي زقتك عشان اخلص منها واخد مراد.
ملك بجمود: انا مش هحبس بنت ملهاش ذنب عشان خاطر اهدافك.
حبيبه بتمثيل الدموع: طب وانا عادي اتقهر واموت من زعلي هتكوني مبسوطه يا ملك وكل دا لي عشان واحدة غريبة..
ملك بحزن: ربنا هيعوضك ب واحد احسن من مراد بس انا مش هظلم ريم.
حبيبه مسكت مشرط قريب وحطتها علي عروقها: لو قولتي غير الكلام اللي الكل عارفو والله هنتحر و اخلصكم مني.
ملك بزعر: سيبي البتاعة دي من ايدك يا مجنونه.
حبيبه بخبث وتمثيل: انا فعلا مجنونه وهتجنن اكتر لو معملتيش اللي انا عاوزاه .
ملك بدموع: خلاص يا حبيبه هعمله وربنا يسامحنا سيبي المشرط بقا.
سبته ببرود ...وملك دموعها نزلت بحزن...
.. في القسم..
ريم بهدؤء: انا مليش عدواه معاها عشان اعمل معاها كدا انا كنت رايحه ل خطيبي.
الظابط بهدؤء: ومن العادة انك تروحي بيت خطيبك.
مراد بهدؤء: دي اول مرة يا فندم تيجي.
الظابط بجمود: انا بسالها هيا لو سمحت متتكلمش والا هخرجك برا.
ريم بهدؤء: كانت اول مرة يا فندم.
الظابط بهدؤء: لي بقا.
ريم بهدؤء: جت لي رسالة من حد ان مراد معاه اخت مرات اخوه لوحدهم في شقتنا و كان باعت لي صور مزيفه انا مصدقتش لا الصور ولا الرسالة بس قلبي كان قلقان عليه فضلت اكلمه تليفونه كان مقفول مقدرتش استحمل اكتر من كدا روحت البيت اطمن عليه ووانا طالعه امه مسكت في خناقي وملك جت تبعدها عني وكنت طالعة سمعت حاجه وقعت لاقتها ملك .. ولقيت حماتي جت مسكتني وقعدت تصرخ انه انا اللي وقعت ملك.
الظابط بشك: يعني انتي دلوقتي بتتهمي فاطمه انها هي اللي زقتها.
ريم بهدؤء: الشهادة لله لا .. عشان مشوفتش ومقدرش اتبلي علي حد زور.
الظابط بهدؤء: طب يا مراد حبيبه فعلا كانت معاك في الشقه.
مراد بهدؤء: هو مش بالظبط كدا يا..
الظابط مقاطعا: سؤالي واضح اه او لا سهلة اهي.
مراد بتنهيدة: اه كانت عندي في الشقة ونزلنا سوا.
.. ريم بصت له بدموع وكسرة..
الظابط بهدؤء: تمام احنا هنسال الضحيه نفسها ونشوف هتقول اي.
ريم بحزن: تمام بس ممكن بقا تعملي المحضر بتاعي.
الظابط بابتسامة: حاضر هعملهولك و بردو احقق فيه تحبي اجيب لك حاجه تشربيها ؟
مراد بغيرة: تحب اقوم اجيب انا الليمون واعملكم شجرة.
الظابط ببرود: محدش وجهلك كلام
مراد بغيرة: علي فكره دي خطيبتي وشهر وتبقا مراتي.
ريم بجمود: كنت خطيبتك دلوقتي مش عاوزاك.
قلعت الدبلة وحطتها قدامه وهو الدموع اتجمعت في عينه..
مراد بصدمة وحزن: بسهولة كدا بعد كل الحب دا.
ريم بجمود: اسال نفسك وشوف اهلك وانا لسه مدخلتش بيتكم وعملتو فيا اي
.. الباب خبط.. حاتم دخل هو و حبيبه.
حاتم بهدؤء: احنا جايين نتنازل علي المحضر ملك قالت انه محدش زقها وانها وقعت وامي فهمت غلط.
حبيبه بغيظ: اه عشان كدا جيت اسحب المحضر بتاعي.
الظابط بهدؤء: تمام امضي هنا علي التنازل بالمحضر.
حبيبه مضت..
الظابط بابتسامة: اسف جدا علي اللي حصل لك يا انسه ريم.
ريم بصت ل حبيبه بقرف: انا جيت هنا نص ساعة بس انتي هتفضلي هنا محبوسه
حبيبه بتريقه: ودا ازاي ان شاءلله.
ريم للظابط: انا بقي مش هتنازل عن محضري .. هما الاتنين اتبلو عليا وضربوني علشان كده أنا عايزه أسجنهم .
حبيبه ومراد بصدمه : اييييي ؟
#يتبع ....
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق