القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لاجل الحب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم منال كريم حصريه

 

رواية لاجل الحب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم منال كريم حصريه 






رواية لاجل الحب الفصل الثاني وعشرون 22بقلم منال كريم حصريه 



:عريسها سابها يوم فرحها


كانت جملة من معازيم عيلة محمود


لتكمل الأخري: بقا محمود يسيب بنات العيلة و يخطب واحدة مقطوعة من شجرة.


كان محمود نازل على السلم بسرعة، و عمه اللي طلب منه بسبب نور وراءه ،بص محمود و قال: لو سمحت أطلع  يا عمي و بلاش تخلي حد يتحرك.


= ليه.


: من فضلك 


= طيب


طلع عمه و هو كمل نزول ،قابل واحد من جيران نور ،قال: حضرتك عارف مكان ابو نور.


=أيوة بس ليه


:  ممكن توصلني .


= طبعا


رح محمود معه لبيت ابو نور.


في شقة نور


الناس تتكلم بهمس و أم محمود زعلانة و خجلانة من تصرف محمود.


و نور منهارة و معها صباح.


في بيت أبو نور


فتحت سحر و قالت: خير.


: ممكن اقابل الاستاذ حسين 


جاه و قال: أنت مين و عايز ايه.


: عريس بنتك اللي المفروض النهاردة كتب كتابها و الفرح متعطل علشان أبو العروسة مش موجود.


قبل ما يرد ، قالت سحر: منعرفش حد بالاسم ده.


نور مش حكت اي حاجه عن حياتها لمحمود


لكن هو عارف كل حاجة ،و كل التفاصيل ،لان ديما كان يراقبها بصمت من كتر حبه ليها، و طبعا زي اي  شاب قبل الجواز يسأل عن العروسة.


علشان كده عارف نقطة ضعف سحر و حسين 


طلع من جيبه علبه قطيفة و مد أيده و قال: نور بتحبك اوي يا مدام سحر ،و اختارت الخاتم ده ليكِ، و قالت إن أي حاجه قليلة عليكِ.


شدت العلبة و ظهر الطمع في عينها و هي تبص على الخاتم.


بص لحسين و طلع فلوس و قال: اتفضل يا عمي مهر بنتك ، وبطلب ايدها  منك، هي قالت لازم اطلب أيدها منكم.


شد الفلوس و قال: احنا نتشرف بيك.


زغرطت سحر و قالت : يلا يا حسين نبارك للغالية.


دخل حسين و سحر يجهزوا


و ظنوا أن محمود هيكون بالنسبة ليهم بنك ، ميعرفوش أنه من الطبقة المتوسطة و تحمل فوق طاقته و عمل كده، علشان سعادة نور.


قرر بينه و بين نفسه لو حسين جاه ،يبقي الخاتم و الفلوس من حق نور 

لو لا يبقي يعمل كده علشان يشتري سعادة نور...


الكل مستني و نور مش مبطلة عياط.


و جت سحر و حسين و  محمود اللي طلب منهم محدش يعرف حاجه عن اللي حصل.


دخلت سحر و هي تزغرط ،و قال محمود: بقالهم ساعة على الطريق و الدنيا زحمة، يلا يا شيخ ابدا في الاجراءت و اسفين عن التاخير.


لما سمعت الزغاريد فتحت الباب و بصت و قالت: نور ابوكِ جاه .


ردت بصوت مبوح من العياط: بعد ايه محمود مشي.


= محمود برة و كمان سحر.


قومت وقفت بسرعة و سألت: بجد


= أيوة تعالي شوفي.


جريت ابص ،فعلا كان محمود أيده في أيد بابا، حسيت أن روحي  رجعت لي تاني.


مبسوطة أن بابا موجود ، هو بيحبني علشان كده هو هنا، يمكن اتاخر لاي سبب ،و كمان سحر معها و شكلها مبسوطه ،هي كمان بتحبني، أنا قررت أكتب الشقة باسم بابا ،كده كده محمود عنده شقة و أنا 


لكن قطعت كلامي لما خالتي صباح مسكت دراعي بقوة و قالت: بلاش تكوني هبلة زي أمك الله يرحمها، الواحد مش عارف الدنيا مخيبة ايه 

لو كل اللي حصل معكِ كان حصل و كمان مفيش شقة ،كنتي تعملي ايه، نور الشقة دي سلاحك في الدنيا فاهمة.


هزت راسي بنعم.


ضبطت نفسي و خرجت مع خالتي  و تم كتب الكتاب ، و كان محمود جاي يسلم عليا ،لكن أنا جريت قعدت قصاد  بابا على الأرض ،بوست أيده و قولت بسعادة: شكرا أنك موجود ،كنت خائفة أنك متجيش.


حطيت راسي على رجلي ،و مسكت أيده حطيتها على راسي ،نفسي اغحس بوجوده.


كان هو بيفكر ،معقول أكون بكره بنتي ، طيب ليه ، ليه مش عارف احس بمشاعر من ناحيتها ، يمكن كتر بعدي عنها هو السبب 


خرج الكلمة بصعوبة و قال: مبروك يا نور ،مبروك يا بنتي.


رفعت عيوني ابص في عيونه و أنا مش مصدقة معقول, بابا قال يا بنتي، عيطت اوي و أنا بقول: أنا بحبك يا بابا ،بحبك اوي، رغم كل حاجة عمري ما عرفت اكرهك.


مشي أيده على راسي و قال: حقك عليا يا نور، حقك عليا.


بوست أيده و قولت: متقولش كده أنا بنتك و مسامحك على اي حاجة.


قام مسك أيدي و قال : خلي بالك منها يا محمود.


و طلع الفلوس اللي خده من محمود و قال: خدي يا نور دول حقك.


حركت رأسي بالرفض و قولت: مش عايزة حاجة.


يمكن أول مرة اشوف دموعه و قال: سامحني، سامحني.


عيطت من غير رد.


قالت خالتي: كفاية بقا دموع، يلا ننفرح شوية.


اشتغلت الاغاني كانت حفلة بسيطة، و سعادتي أنا بسبب وجود بابا . 


كان محمود يبص لي و يحاول يتكلم معي، لكن أنا مردش عليه.


بص لي و قال: في ايه.


بصيت بغضب و قولت : بجد مش عارف، مشيت ليه.


= مشيت ايه الهبل ده مين قال كده 


: لما عمك قالك امشي مشيت.


هو مفكرش أن ممكن حد يفتكر أنه مشي ،هو كل تفكيره يجيب ابوها علشان يسعدها.


قال بحب: يا حبيبتي أنا نزلت تحت اشوف عمي حسين، كنت متوقع أنه جاي، مخدتش بالي أنك تفكري كده اصلا، امشي فين يا نور ،أنا بعشقك من أول يوم شوفتك فيا،بحبك اوي يا نوري، تقولي أمشي.


كانت عيني على عيونه ،عايزة اشوف ده حقيقه أو كذب ، خدت نفس عميق و قولت: أنا بحبك يا محمود.


قال بصوت عالي: أخيراً قولت حاجة تفرح القلب.


مسكت أيده و قولت بحب: أن شاء الله كل اللي جاي فرحة لقلبك و قلبي يا حبيبي.


باس ايدي و قال: ربنا يفرح قلبك ديما.


تم اليوم اللي كنت حاسة فيا اني فراشة طايرة في السما من كترت السعادة بسبب محمود و بابا.


سافرنا تأني يوم أنا محمود اسكندرية علشان شهر العسل.


في شقة صباح 

كانت تصلي و التلفيون يرن، سلمت و قامت ترد و هي تقول: دي أكيد نور.

.


مسكت التلفيون ،لكن مش رقم نور، ردت : الو 


: الحقني يا أم شيماء


= أنتِ مين 


: أنا سحر مرات حسين


= خير يا سحر


: حسين مش يتحرك ،الحقني مش عارفه اعمل ايه أنا لوحدي.


= طيب اهدي ،أقول للحاج محمد.


قالت صباح لمحمد كبير المنطقة، و خد دكتور و رح ، و كان حسين متو،في قبل وصول الدكتور.


كانت صباح منتظر بتوتر ،رفعت أيدها و قالت: يارب لأجل حبيبك محمد صل الله عليه وسلم ، يكون حسين تعبان شوية و خلاص، نور مش حمل فرا،ق و لا و،جع قلب تاني، الحمد لله حسين كان امبارح لأول مرة في نظرة حب في عينه لنور، يارب سترك ورضاك.


رن التلفيون ،و كان محمد اللي بلغها و،فاة حسين.


تجمعوا  أهل المنطقة لأجل الدفن، و قررت صباح متقولش لنور، تسببها لحد ما ترجع.


في اسكندريه 


كنت ماشية على البحر و أنا مسك أيد محمود بسعادة و حب.


بص لي و قال بابتسامة: أنا مش قادر أصدق أنك اخيرا بقيتي مراتي.


 : بتحبني بجد.


توقف عن السير ،وقف قدمي ،و بص لي بحب و قال: بحبك دي كلمة قليلة على مشاعري ناحيتك يا نور حياتي، أنا عديت مرحلة الحب بكتير، بدعي ربنا يقدرني علشان أسعدك ، مش عايز حاجه من الدنيا غير أشوف ضحكتك الحلوة يا قلبي.


رمت نفسي في حضنه و صرخت بصوت عالي: بحبك ،بحبك ،بحبك، معك نسيت نفسي و نسيت خوفي من الزمن، أنت احلي حاجة حصلت في حياتي يا حودة.


لف أيده على وسطي ورفعني من على الأرض و لف بي و بيقول:قلب حودة أنتِ.


بليل كنا نمشي في الشوارع  الجميلة و المناظر اللي ترد الروح، كنت حاسة أني في الجنة، عوض ربنا حلو اوي، محمود عوض ربنا لي.


حاسة أني طايرة في السما، نفسي الدنيا تقف هنا و نفضل عايشين كده


مع كل السعادة حاسة بنغزة في قلبي، بحاول انسي و أقول ده لاني شخص متوتر ديما.


فوقت من سرحاني لما محمود حط ايس كريم على وشي، فتحت عيونها بصدمة و بقول: ايه ده.


جري قدمي و قال: علشان أكون ماشي جنبك و تفكري في حاجة تانية.


ابتسمت و قولت: أنا بفكر فيك أنت.


وقف و سأل: بتفكري فيا و أنا جنبك.


هزت راسي و قولت: حتي و أنا معي قلبي و عقلي يفكروا فيك يا قلبي.


: بحبك يا نور حياتي


= بحبك يا حودة.


تم الشهر و كنت مش عايزة ارجع حتي محمود كان زعلان أننا رجعينا.


طول الوقت محمود يدور على اللي يسعدني و يخليني مبسوطة ، بحبه اوي و حبيته أكتر و نفسي يفضل كده


سؤال واحد يدور في عقلي، السعادة ممكن تدوم ؟ و للأسف اجابتي أكيد لا..


أول ما وصلنا القاهرة، طلبت من محمود ازور بابا الأول و روحنا على بيت بابا، كان وحشاني اوي.


خبطت كتير من غير رد


محمود: يمكن في مشوار يا نور


حسيت قلبي يوجعني و قولت: أنا قلبي وجعني اوي.


مسك أيدي و قال بحنان: اهدي يا حبيبتي ،مفيش حاجة أن شاء الله.


فجأة ضحكت و قولت: اه أنا عرفت أنا كنت طلبت من بابا يعيش في الشقة تاني، أنا ازاي نسيت كده.


أبتسم و قال: يمكن، يلا نروح تشوفوا.


: أنا آسفة يا محمود أنت اكيد تعبان و مامتك وحشتك.


= يلا بطلي هبل.


مشينا ،و بعد شوية وصلنا بيتي، فتحت بالمفتاح و أنا بقول بصوت عالي: بابا ، بابا حبيبي أنا جيت.


مفيش رد، قولت: هو مش هنا برضو.


قبل ما محمود يتكمل، خرجت خالتي من شقتها و جت لما سمعت صوت، و قالت: حمد لله على السلامه يا نور.


جريت عليها و قولت: وحشتني اوي يا صبوحة، بقولك فين بابا.


خرجت من حضني و مسكت ايدي و قالت بهدوء: البقاء لله.


سألت بعدم فهم: مين ما،ت 


= أبوكِ.


دقائق صمت و أنا فاكرة اني سمعت غلط، كررت السؤال: مين ما،ت يا صبوحة 


محمود حضني من ظهري و قال بهدوء: أن لله و ان اليه راجعون.


بصيت له و بعدين لخالتي اللي كانت حضني ايدي ، قولت  بهدوء: بابا ما،ت، ما،ت ازاي و أمت، ما،ت و أنا لأول مرة أحس أنه ابوي، ما،ت أمت


= تانى يوم فرحك يا حبيبتي ، و سحر قالت بعد ما حسين مات و عمر فى السجن ملهاش قاعدة هنا، رجعت بلدهم ،شدي حيلك


غمضت عيوني و قولت: ربنا يرحمك يا بابا، ربنا يرحمك و يغفر ذنوبك


بصيت لمحمود و قولت: عايزة اشوف بابا.


حرك رأسه بنعم


في المقابر 


وقفة قدم قبر بابا و بكلم نفسي: ربنا يشهد اني مش زعلنا منك، يارب اغفر له و ادخله فسيح جناتك، أنا مسامحك يا حبيبي ، أنا عمري ما كرهتك و لا عرفت أكرهك أنت حبيبي.


و احنا في التاكسي راجعين من المقابر ،كان محمود يبص لي باستغراب، سألت : في ايه.


: الصراحة مستغربك.


= مستغرب ايه


: أنتِ قوية اوي نور، لما حكيتي لي حكايتك صعبة جدا ، و دلوقتي وفاة أبوكِ بعد ما كان في أمل أن علاقتكم تتحسن ، كنت اتوقع منك الانهيار.


ابتسمت و قولت: كل ده لاني ربنا بيحبني ، و لو حصل أكتر من كده  اشكر ربي على كل النعم اللي في أيدي


و الحمد لله اني شوفت نظرة حب من بابا قبل ما يموت، الحمد لله على كل حال.


= الحمد لله يا اجمل نور في الدنيا 


تمر الأيام و الشهور و السنين 


و عايشة أنا محمود في سعادة و حب و تفاهم ، و اشتغلنا في نفس الشركة.


ربنا رزقني بطفلين 


احمد عشر سنين 


محمد سبع سنين 

 


و الحمد لله على كل حال ، محمد منذ الولادة عنده مشكلة في القلب و لازم اكتر من عملية، و هو حاليا ماشي بالعلاج.


و نحاول نلم القرش على القرش، و محمود اشتغل شغلنا تانية علشان مصاريف علاج محمد.


خبطت علي  باب الاوضة و دخلت


كان محمود قاعد على السرير بحزن.


قعدت جنبه و قولت: فك كده يا حودة.


= نعمل ايه يا نور 


: أن شاء الله خير 


= و نعم بالله، بس على يدك كل المستشفيات الحكومية مفيش دور دلوقتي ، و الخاص غالي علينا.


نزلت دموعه و قال: عارفة ساعات بدعي ربنا يريحه من التعب ده، بموت و أنا شايف أنه  مش طبيعي زي  العيال.


: ليه كده يا محمود ،ربنا يبارك في صحته و أن شاء الله يخف و نشوفه عريس زي القمر.


كان الكلام اللي يدور في دماغي: حاولت اهون على محمود بس الموضوع صعب اوي، صعب أنك تشوف حتة منك يتعذب،و حتي أنا فكرت اكتر من مرة زي محمود ، مش ده اللي يسموا مو،ت رحيم.


مرض محمد  صعب و ديما يتالم و يبكي من الوجع و أنا واقفة اتفرج عليا.

مش قادرين نعالجه و لا قادرين نعمل حاجه غير أننا  واقفين نتفرج عليه.


فوقت من شرودي على صوت محمد و هو يبكي و يصرخ من الألم.


جريت على اوضتي بس محمود قال: مقدرش  اجي اشوفه كده.


 دخلت الاوضة ،وفقت وراء الباب و هو يصرخ: ماما أنا تعبان نفسي ارتاح بقا، بمو،ت من الوجع.


بصيت على الكانيولا اللي في أيده و سيطر الشيطان عليا اني اريح ابني من الالم، هو لا يمكن يمشي لأنه مصاب بتورم الساقين ، و اللي عنده عيب خلقي ،عايز علاج دقيق و صعب و مكلف جدا....


صوتي جوايا يقول:ريحي ابنك من التعب....


و للحديث بقية 


رايكم يا حلوين ♥️ 🥰 


#لأجل_الحب

#الفصل_الثاني_والعشرون

#نور

#روايات_بقلم_منال_كريم

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم 

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

تكملة الرواية من هنااااااااا

لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كاملة  من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

 مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا


تعليقات

التنقل السريع
    close