رواية لاجل الحب الفصل الثالث وعشرون 23بقلم منال كريم حصريه
رواية لاجل الحب الفصل الثالث وعشرون 23بقلم منال كريم حصريه
: معقول في أم تق،تل أبنها.
كان سؤالي لنفسي،على الشيطان اللي في الدماغي و يقولي أمو،ت أبني علشان يرتاح من الت،عب و الا،لم و الأدوية.
كنت لسه متجمدة مكاني و أنا بشوف أبني يعاني، قربت بهدوء و قعدت قصاده و قولت بدموع: الف سلامة عليك يا حبيبي، ياريت في أيد حاجة اعمله
رد هو الرد اللي خلاني أفوق لنفسي لما قال: كل حاجة بايد ربنا، هو الشافي و أن شاء الله يشفني و يشفي كل مريض.
غمضت عيوني بحزن و ندم و أنا بفكر كده و ابني يفكر كده، ردت بهدوء: الحمد لله على كل حال ، استغفر الله العظيم و اتوب اليه.
روحت اصلي ركعتين توبة من الذنب على تفكيري ده...
كنت قاعدة مع محمود و حماتي و نفكر في حل لتجميع فلوس العملية
قالت حماتي:نبيع الشقة دي
رد محمود باستغراب: نبيع الشقة اللي قاعدين فيها، و نقعد فين.
ردت حماتي: الاوضة بتاعتنا اللي فوق السطح نقعد فيها
رد محمود بعصبية: نقعد كلنا في اوضة واحدة ازاي.
ردت أنا: و ايه يعني يا محمود ،علشان خاطر ابننا، و كمان أنا ابيع الشقة بتاعتي
بص لي بحزن و قال: أنا عاجز اوي كده علشان اعذ،بكم معي.
ابتسمت و قولت: ايه الكلام ده يا حبيبي،أحنا المهم عندنا محمد ،ربنا يشفيه.
: اللهم امين
تاني يوم
كنت قاعدة مع خالتي صباح و عمي محمد و بقول: أنا عايزة ابيع الشقة.
: ليه يا نور
= محتاجة الفلوس يا خالتي علشان عملية محمد.
قال عمي محمد : يا بنتي احنا اهل و نقف معكِ و سيبي الشقة.
=معنديش حاجة اغلي من أبني علشان ابيع الشقة علشانها.
قال عمي محمد: اسمعي بس يا نور، سيبي الشقه تنفعك في الزمن
رديت عليه :يا عم محمد أبني أهم من كل حاجه، الشقه كانت أمي الله يرحمها سايباها لي يمكن كان قلبها حاسس أني في يوم من الايام احتاجها ،وهو ده الوقت المناسب.
ردت خالتي صباح: استنى شوية.
دخلت الاوضه و بعد شويه وخرجت و في أيديها صندوق حطيته قدمي وقالت: خدي يا نور ده ورثك من أمك.
بصيت باستغراب و سألت : ورث ازاي ,انا أمي سايبه لي ورث.
قالت: بصي يا بنتي لازم تعرفي الحقيقة دلوقتي، أمك كانت مريضة و عندها مشاكل في الرئة ، علشان كده اشتعلت اكتر من شغلانة علشان تحوش لكي حاجة تنفعك للزمن، كل ما تجمع فلوس تشتري دهب، الصندوق من حقك، و كل جينه كنت تاخدي مني ،كان من فلوس أمك الله يرحمها، قالت بلاش أعرفك حاجة عنهم الا وقت الشدة، علشان كانت خايفة أبوكِ يخدهم منك.
بصيت بصدمه للصندوق و كلام خالتي بيدور في دماغي، يعني ممكن تكون أمي ما،تت لوحدها مش أبويا اللي قت،لها ممكن لانها مر،يضة مقدرتش تتحمل، أنا عارفة أنه مذ،نب و أني ديما بدور على مبرر لبابا، غصب عني فكرة أن أبوي قت،ل أمي صعب جدا ، علشان كده بحاول انسي أفعال بابا الله يرحمه.
بصيت للصندوق و مش عارفة كلام خالتي صباح حقيقي أو لا، يمكن تعمل كده علشان تساعدني
عمي محمد: أنا شاهد على كل ده ده حقك يا نور افتحي الصندوق و خدي اللي فيه لعلاج إبنك.
خالتي صباح ممكن تكذب علشان تساعدني، لكن عمي محمد اي كان سبب الكذب، لا يمكن يكذب.
خدت الصندوق و فتحته كان في شوية دهب ، و بحمد ربنا على كرمه.
قولت: حتي لو بعت الدهب ،الفلوس مش تكفي ،لازم ابيع الشقة.
محمد: حاضر يا بنتي اشوف ابيع كويسة.
بعد شهر
بعت شقتي و الدهب و محمود باع شقته و قاعدنا في اوضة فوق السطوح.
و روحت أنا و محمود و محمد المستشفى.
محمود: لو سمحت يا دكتور ممكن اعرف العملية تتكلف كام.
الدكتور:بتسال على العملية ، في حاجات كتير قبل العملية وبعد العملية
قولت بهدوء: يا دكتور بصراحة احنا ناس على قد حالنا، لو كان معنا نعمل العملية كنا عملنها من زمان، كان نفسنا تكون على نفقة الدولة بس الإجراءات طويلة علشان كده ،عايزنا نستعجل لأننا مش حمل القاعدة هنا، الليلة الواحدة معدي.
رد عليا: تحبي إبنك يتدخل العمليات من غير تحاليل و اشاعات و نطمن عليه، و النتيجة تكون على مسؤوليتك.
محمود: لا طبعا ،بس نستعجل في الاجراءت.
: قال بعصبية: احنا عارفين شغلنا و مش محتاجين حد يقولنا نعمل ايه ، يلا اتفضلوا عندي شغل.
خرجت أنا و محمود باحراج
و قولت بعصبية: احنا نشحت منه.
كان محمود يبص على المستشفي و يقول: كأنها فندق خمس نجوم.
: هتفضل مستشفى برضو، أنا خايفة الفلوس اللي معنا مش تكفي حاجة
أبتسم و قال : أن شاء الله خير.
عدت الايام و لسه محمد معملش العملية، يوميا تحاليل و اشاعات، صحيح حالته الصحية كويسة لانه تحت رعاية، لكن الفلوس بتخلص يوم بعد يوم.
كنت وخدة إجازة علشان أكون مع محمد، و النهاردة خلصت، روحت أمد الإجازة علشان محمد، و محمود كان مع محمد في المستشفى.
مجرد ما وصلت المكتب، بعت لي المدير.
حطيت راسي على المكتب و انا و بفتكر من وقت رمزي ما استلم الشركة مكان أبوه الراجل المحترم الطيب استاذ مصطفي ،و كان يوم أسود.
رمزي عكس أبوه تماما ، يجي الشركة و هو سكران و كل يوم فض،حية شكل بسبب علاقاته.
من أول يوم عينه عليا
فلاش باك
: حضرتك طلبنتي يا فندم.
= اقعدي يا نور
قعدت و أنا بسال: خير يا فندم.
= أنت عجبني.
قالها من غير مقدمات، وقفت بتوتر و أنا بسال: نعم.
قام من على المكتب و مشي في ناحيتي و قال: بقولك عجبني،خلينا نمشي.
قالها و هو واثق اني مش أرفض طلبه، لأن للاسف في بنات كتير رخي،صة قبلت كده، فهو توقع أن الكل كده.
ابتسمت بسخرية وقولت: لا واثق من نفسك قوي.
حط أيده في جيوبه و قف قدمي و بص عليا بوقا،حة و رد عليا: تبقي غب،ية لو رفضتي.
بعدت عنه شوية و طول الوقت كنت بص في الأرض ،لان غض البصر لاي ست و راجل، مش حكر على الراجل بس.
و قولت بعصبية: أكون غب،ية لو قبلت أغصب ربنا
كنت خارجة من المكتب، قال بصوت عالي: خلاص اتجوزك.
قولت و أنا خارجة: أنا متجوزة و معي ولدين.
و خرجت من المكتب على مكتبي، كلمت نفسي: طيب أعمل ايه اقول لمحممود، لو قولت لمحمود مش عارفه ردة فعله تكون ايه، و الاكيد يقولي نسيب الشغل، و المشكلة نسيب الشغل احنا الاتنين في الظروف دي ،صعب اوي، خلاص اسكت و كده كده هو مسك الشركة شوية على ما الاستاذ مصطفى يرجع من السفر.
و كنت بدور على شغل في شركة تانية علشان امشي من هنا..
سكتت و مقولتش لحد, و هو كل يوم عرض شكل أني اسيب جوزي و أكون معه.
فوقت من شرودي و أنا قدم مكتبه.
خبطت و دخلت، كان قاعد على المكتب بغرور، قال: لسه عند رايك.
زفرت بضيق و قولت: أنا مجرد مالقي شغل أمشي من هنا، افهم بقا أنا لا يمكن اغضب ربنا.
قام من على المكتب و اتكلم بهدوء: نور أنا بحبك، بحبك من أول يوم، و اتجوزك و ولادك يكونوا ولادي ، و تعيشي ملكة و هما في عيني.
صرخت بصوت عالي: بقولك متجوزة ،متجوزة
لف حواليا و هو بيقول: يطلقك بالأمر و لو رافض اق،تله.
تنهدت بحزن و قولت: أنا بحب جوزي.
صرخ بصوت عالي: اوعي اسمعك تقولي كده، أنا بحبك و أعمل المستحيل علشان تحبني ، قوليلي شوفتي ايه مع محمود غير الفقر، قولي موافقة اتجوزك وعمرك ما تندمي
مردتش كمل هو و قال: إبنك تعبان و محتاج أكتر من عملية، أكبر دكاترة في مصر تشرف على حالة إبنك ، لو تحبي يتعالج برة معنديش مانع..
كنت بسمع و أنا كل تفكيري في أبني.
كمل بصوت هادئ: بحبك اوي يا نور، و على استعداد أعمل اي حاجه علشان خاطرك
طول الوقت كنت بص في الارض، رفعت عيوني ،بصيت في عيونه، لقيت حب صادق، و أنه يقدر ينقذ أبني.
أخذت نفس عميق و قولت
و للحديث بقية
رايكم يا حلوين ♥️ 🥰
التفاعل أمانة لو وصلت لهنا 🌹 و أنت و ضميرك بقا، رايك بالسلب أو الإيجابي يفرق معي ❤️
ركزوا رايكم أنتم مرايتي يا حلوين ♥️ 🌹
#لأجل_الحب
#الفصل_الثالث_والعشرون
#نور
#روايات_بقلم_منال_كريم
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد
لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
تكملة الرواية من هناااااا
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق