رواية وش مزيف الفصل السادس6 الأخير بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية وش مزيف الفصل السادس6 الأخير بقلم الكاتب مصطفى جابر حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
هنعمل اي دلوقتي دي بقت مراته يا خالتي انا هبعت ليها حد يخطفها يوم فرحها واساوم مراد عليه ونخلص
فاطمه بغضب: اطلعي برااا غوري في داهيه انتي همك انك تتجوزي مراد ومش همك ان عيالي سبوني لوحدي.
حبيبه بردح: طب ما يسبوكي ولا تغوري في داهيه ونخلصو منك دنتي شيطانه عالارض وعلي فكره انا كنت بطاطي ليكي علشان هدفي أتجوز مراد ولعلمك انا كنت هتجوزه وكنت هرميكي في دار مسنين.
فاطمه بصدمة: دي انتي اللي شيطانه يخربيتك .
فاطمه مسكتها من دراعها بغضب وزقتها برا البيت: غوري مشوفش وشك هنا تاني.
حبيبه بغضب: حوش حوش ده مين الاعمي اللي هيكون عايز يشوف الوش العكر ده .. يالله اهو ولادك سابوكي بطولك مع شيطانك يا ولية يا مخبولة انتي .
فاطمه بغضب قفلت الباب في وشها و قعدت تعيط ورا الباب...
بعد يومين.. يوم فرح ريم و مراد..
حاتم بخبث: تيجي نلغبط بينا ونعمل مقالب في ملك وريم اهو نضحك شويه.
مراد بضحك: قديمه عملتها من يومين وريم قفشتني وعرفتني.
حاتم بغيظ: بقولك اي ما انا هعمل المقلب يعني هعمله.
مراد برفع حاجب: طب لو عرفتنا تديني كام.
حاتم بضحك: ياعم بطل بواخه انا وانت واحد يالله هات بدلتك.
مراد بغيظ: هنقعد نضيع وقت بقي مش هنخلص خد ياخويا اما نشوف اخرتها معاك.
.. خدها لبسها وراحوا اوضة البنات..
مراد بخبث: ادخل يا عريس زغرطوا يا بنات وهاتوا العروسة ل عريسها.
البنات بابتسامة: العروسة اهي بس مينفعش تشوف وشها دلوقتي.
حاتم بكتم ضحك: ليه عليها تار يا ريم تعالي يا عروستي.
جت ومغطيه وشها..
حاتم بخبث: الف مبروك عليا انتي يا روحي.
شال الشال واتخض: بسم الله الرحمن الرحيم ملك انتي بتعملي اي مكان العروسة.
ملك بضحك: زي مانت بتعمل اي مكان العريس هو في واحدة متعرفش دماغ جوزها.
مراد بغيظ: اهم الاتنين طالعوا عارفينا اهو هات بدلتي بقي وفين عروستي.
ملك بضحك: روح شوف عروستك في الاوضة الاعيبكم دي أنا حفظاها .
مراد داخل ملاقهاش: فين يا بنات ريم يا ريم.
ملك باستغراب: كانت لسه هنا.
مراد باستغراب: ازاي ومفيش حد دوروا عليها بسرعه.
حبيبه دخلت: مش هتلاقوها ريم معايا انا خطفتها.
مراد بغضب: انتي أتجننتي فين ريم.
حبيبه بغل: ملهوف عليها اوي ريم انا خدتها ومش هتشوفها تاني ... النهارده فرحك بس هيبقي عليا انا.
ملك بغضب: حبيبه اي الجنان اللي انتي بتعمليه دا.
حبيبه بكره: انتي تخرسي خالص بقا جاية تحضري الفرح كان معاها حق حماتك أنها تبهدلك .
ملك بغضب: حبيبه انتي كده هتودي نفسك في داهيه
حبيبه ببرود: انا كدا كدت ضايعه بص يا مراد انت من الاخر هتكتب عليا والفرح هيمشي عادي بس انا اللي هكون مكان ريم والا تترحم عليها قولت اي.
مراد بجمود: انا موافق بس متأذيش ريم.
ملك بحزن: حبيبه اعقلي يا حبيبتي اللي بتعمليه دا غلط.
حبيبه ببرود: اقلعي الفستان يلا عشان انا اللي هلبسه.
ملك ل حاتم بخوف: هنعمل اي لازم المهزله دي تقف.
حبيبه ضربتها بالكف: طول عمرك وانتي انانيه عاوزة تبوظي فرحي لو حد غيرك كان فرح وزغرط مش انتي يا انانية.
ملك بصدمة: انتي بتمدي ايدك علي اختك الكبيره.
حبيبه بقرف: الكبيرة دي اللي المفروض كانت تقف جنبي ضد مراد والحربايه ريم .. يلا غوري يلا اقلعي
زقت ملك علي الاوضة و حاتم بص ل مراد بغضب' انت اكيد مش هتتجوز البت.
مراد بنفاذ صبر: عاوزاني اعمل اي دي خطفت مراتي ودي مجنونه ممكن فعلا تخلص عليها.
مراد سكت لحظة وقال بلهفة: بقولك اي خد مكاني هي مش هتعرف تفرق وعطلها علي قد ما تقدر وانا هشوف كاميرات المراقبه اكيد ملحقتش تخرج بيها من هنا.
حاتم بتفكير: عندك حق يا بنات ساعدونا نضيع وقت علي قد ما نقدر لازم نلاقي ريم وواحدة منكم تبلغ البوليس.
البنات بابتسامة: ماشي يلا بسرعه.
.. في اوضة في الفندق..
ريم كانت مربوطه ومغمي عليها و في أتنين رجاله واقفين بيحرسوها..
واحد بملل: بقولك اي ما تيجي نشرب حاجه هي كدا كدا نايمه مش هتحس ب اي حاجه.
الاخر بتفكير: افرض فاقت وحاولت تهرب.
الاول بخبث' ياض دي مربوطه وبوقها مكتوم يبقا تهرب ازاي يلا بس بدل الملل دا.
الاخر بمكر: ماشي اقفل عليها كويس.
.. خرجوا وعيون كانت عليهم..
بعد شويه.. في اوضة المراقبه.
مراد بلهفة: بسسس وقف هنا دي ريم متخدرة و اللي ماسكنها تبع حبيبه.
الامن بهدؤء: الاوضة دي في الطابق التالت محجوزه بأسم حبيبة عبدالدايم حجزتها الصبح.
مراد بغيظ: البت مخططه صح علي كدا يلا نروحلها بسرعه.
عند حبيبه
حبيبه ببرود: جرا اي يا مراد فين المأذون خلينا نخلص.
حاتم بخبث: زمانه علي وصول اومال فين الحنه اللي المفروض ترسميها.
حبيبه باستغراب: حنة اي.
حاتم بخبث: حنتك ما هو العروسة من عوايدنا بترسم حنة زي ملك لما رسمتها.
حبيبه ببرود: مش لازم دلوقتي خلينا نخلص.
حاتم بخبث: لا دا لازم دي عاداتنا يا حبيبه يلا انا بنفسي هرسمها لك عقبال ما المأذون يجي واهو نتسلي.
حبيبه بحب: طلما هترسمها لي انت خلاص هاتوا الحنة.
حاتم غمز ل ملك وملك بصت ل اختها بحزن...
عند ريم..
كانت فاقت وبتحاول تقوم مش عارفة البلكونه اتفتحت ودخلت فاطمه.
فاطمه بهمس: ششش متعمليش صوت هم واقفين برا هفكك ونهرب بسرعه.
شالت اللزقه.
ريم باستغراب: انتي اللي بتنقذيني.
فاطمه بهمس: زي ما كنت السبب في تعبك واذيتك الفتره اللي فاتت كان لازم أصحي وافوق لنفسي علشان متضيعوش مني
الباب فجاءة اتفتح: علي فين العزم ان شاءلله.
فاطمة بتوتر: انتو عاوزين اي هديكم ضعف اللي حبيبه ادتهولكم وتسبونا.
الشخص بمكر: دا انتي غبيه اوي فاكر اننا هنوافق.
ريم استخبت ورا فاطمه: اياك ايدك تلمسها انت او هو.
الشخص قرب وزق فاطمه بقوة وقعت علي الارض وريم صرخت وجريت عليها : خالتيي انتي كويسة مررراد يا مرراد حد يلحقنا.
مراد دخل هو والأمن
الأمن : ارفع ايدك انت وهو.
الاتنين خافوا ورفعوا ايديهم والأمن مسكهم
مراد بخوف: انتي كويسه يا ريم ماما انتي بتعملي ايه هنا.
فاطمه بابتسامة: جيت احضر فرحك وأنقذ المسكينه دي
مراد خدها في حضنه.
ريم بحنان: امك هي اللي لحقتني يا مراد.
فاطمه بدموع وندم: حقكم عليا انا عرفت غلطتي وندمت اليومين دول كنت لوحدي وعرفت قيمتكم سامحوني.
مراد بحنان: عمرنا ما زعلنا منك تعالي نروح للتعبانه حبيبه
فاطمه باستغراب: هتعمل اي يعني.
مراد بغمز ل ريم: هي قاعدة مكان ريم ومغطيه وشها انا بقا هدخل انا وريم عريس وعروسة.
ريم بابتسامة: حلو اوي الفكرة اهو تموت بغيظها.
فاطمه بابتسامة: وانا هساعدكم يلا.
.. في القاعة..
حبيبه بتدور علي مراد.
حبيبه بغضب: هو راح فين قالي رايح الحمام ومفيش حد والله لو هرب ل هحرق قلبه.
ملك ببرود: مش هيهرب مراد من النوع اللي بيواجه.
حبيبه بغيظ: اخرسي انتي مش طايقاكي اصلا انا هنزل القاعة وهشوفه.
ملك بخبث: طب غطي وشك ل اهل العروسة يعرفوكي وساعتها محدش هيلحقك من ايديهم يا حرام.
حبيبه ببرود: محدش هيعرفني ولو شوفتي مراد خليه يحصلني احسن له.
نزلت ببرود وفجاءة الباب اتفتح ودخل مراد وهو ماسك ريم ولابسين فستان وبدلة.
حبيبه بصت ليهم بصدمة: مستحيل اي اللي بيحصل دا لاااا.
الكل وقف وسقف ليهم..
حاتم بغمز: اتمني حنتي تكون عجبتك يا بيبا عموما انا رسمت لك الحنه ... يلا يا ملوكتي نفرح ب اخويا ومراته.
راحوا عندهم وفاطمه جت..
حاتم ببرود: مكنتش متوقع انك تيجي يا ماما.
فاطمه بدموع: انا اسفه يا بني حقك تقاطعني و تتبري مني انا غلطت في حقكم اوي كنت ماشية ورا شيطاني و مكنتش واعيه اني بخسر عيالي اللي مليش غيرهم سامحيني يا ملك وانا مستعدة ابوس رجلك لو دا هيرضيكي.
ملك بطيبه: انا مسمحاكي يا ماما.
فاطمه خدتها بالحضن: ربنا يخليكم ليا.
حبيبه بصريخ جنان: انتو فاكرين ان انتو كدا كسبتووووا غلطانين انا هخلص عليكم كلكمم هحرق قلوبكم زي ما عملتوا في قلبي.
مراد بجمود: انتي لازم تتعالجي من المرض اللي فيكي دا.
بيدخل ناس من مستشفى المجانين وبيكتفوها
حبيبه بجنان: سيبوني ده فرحي أنا دلوقتي ابعدوا عني.
.. خدوها علي مستشفى الامراض العقلية
ملك بحزن: ربنا يهديكي يا حبيبه هزورك دايما يا بنت ابويا.
ريم بابتسامة: اي يا جدعان مش هنفرح ولا اي النهارده فرحي شغلوا الاغاني يلا زغرطي يا ماما.
الفرح اشتغل والكل بدء يرقص بفرحه... ماعدا ملك اللي زعلانه علي اختها..
حاتم بحنان: متزعليش هتكون كويسة وتتعالج و بالمناسبة هو انا قولت لك اني بحبك.
ملك بضحك: كتيرررررر يا حبيبي
#النهايه
لمتابعة الرواية الجديدة زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق