رواية عشق ابيض واسود الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
رواية عشق ابيض واسود الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني حصريه في مدونة موسوعة القصص والروايات
سمر:- نقرا الفاتحة
ابو شهد بفرح:- نقرا الفاتحة
اسر بقا بيقرا الفاتحة معاهم بص لشهد بس مكنتش شهد كانت لبنى الى بتبصله بحب و ابتسامه ايوة هو مش بعيد عن مراته ولا عن ملامحها خصلو و اسر قام جري مشي لم رجع شاف شهد مش لبنى نزل و اكنه بيهرب من سباق هو مش اده بينهج رجع على بيت طالع شقته و هو بينادي عليها:- لبنى يااا لبنىىى انا جيت ، انتي فين يا حبيبتي
لبنى كانت قعدة في اوضتهم بتحط مناكير و بتغني :- حمدالله على السلامة يا حبيبي كل دا و بعدين بتنادي عليا كتير ليه ازازة المناكير وقعت منها دموعها على خدها:- ليه يا اسر
اسر كان هسمح دموعها لكن لبنى بعدت ايديه عنها:- ليه اي يا حبيبتي
لبنى بدموع:- ابعد ايدك عني قولتلك ، لدرجة دى انا هوي بالنسبالك بتتجوز غيري هو دا وعدك ليا هو دا جزاتي انى حبيتك يعني ظلمتني و بتتجوز غيري انا بجد مش طيقك
اسر نزل على ركبته بيهز راسه بنفي:- لا لا يا لبنى متقوليش كدا انا بحبك انا مقدرش من غيرك ارجوكي خليكي معايا
لبنى بدموع:: طالما بتحبني ليه شكيت فيا ليه سبتني
اسر:- غصب عني غصب عني شكيت كل حاجة ضدك كنتي عايزني اعمل اي لبنى ارجوكي خليكي جانبي انا بحبك
و قبل ما يكمل كلامه كانت اختفت بقا يلف حوالينا نفسه و بينادي عليها فجأة المكان اتبدل
ليه كدا يا اسر ضيعت نفسك يا ابني
اسر لف وراه و قال بفرح :- بابا انت عايش
الاب بص له بحزن و شفقة :- عايش ، بس مش مرتاح زعلان منك
اسر بصدمة :؛ زعلان مني انا طب ليه
الاب بعتاب:- طلقت مراتك حد قبل ما تسمعها ليه يا اسر انت مكنتش كدا كنت صاحب حق اي الى جرالك مشيت وراء عقلك و كلام امك الى رجعك وراء
اسر:- سبتها لان كل حاجة ضدتها كل حاجة بتقول انها خاينة
الاب:- بتشك في ام ابنك يا اسر ، لبنى بريئه ، لبنى بت اصول و معملتش حاجة من كل دا بلاش تخسرها يا ابني اوعي تسمع كلام امك يا اسر ، لبنى بريئه يا اسر ، لبنى حامل في ابنك
قالها و هو بيبعد اسر:- بابا انت رايح فين
الاب:- لو عايز راضيا ارجع لمراتك ، لبنى بتحبك بلاش تكسرها
اسر:- باباا ارجع انا ملحقتش اشبع منك
الاب بص له بابتسامة و اختفاء اسر فضل ينادي عليه:- بابااا يا بابا انت فين طب تعال فهمني اتكلم معايا
لبنى بصرخ :- اسر الحقني
لف وشه كانت لبنى بتصرخ جري ناحيتها بس مكنش بيوصل وقع على الأرض مش قادر يقوم لكن شاف حاجة غريبة كانت افعي على الارض و بتلف حواليها
اسر بصرخ و هو واقع على الارض:- ابعدي عنها سبيهااا
لبنى بتعيط و تصرخ ظهرت هنا اخته بابتسامة
اسر :- ساعديها يا هناا
هنا بابتسامة طالعت سكينة:- عايزها يا اسر
هنا رفعت ايديها و طعنت لبنى بالسكينة لكن اسر الى صرخ لان السكينة جت في ضهرو
هنا كانت عمل تضرب لبنى بالسكينة في ضهرها لكن الطعنات كانت بتجي في اسر
اسر صرخ باسها:- لبنىىى
فتح عيونه بفزع و هو بينادي باسمها كان نايم على الكنبة في بيت اهل لبنى في اوضتها لبنى كمان قامت بفزع سمعت اذان الظهر راحت التواليت اتوضت و بقت بتصلي و هى بتعيط عند اسر برضو كان بيصلي و بيعيط الاتنين خلصو صلاة و بقوا بيدعو بعد وقت في شقة اسر
سمر :- انت لسه ملبستش
اسر ببرود:- لا و مش هلبس و مش رايح فى مكان ، انتي كلمتيهم و اتفاقتي من ورايا و انا مش عايز اتجوز لان بحبها و مش هتجوز غيرها
سمر بصتله بصدمة و عدم فهم و غضب:- يعني اي يعني تصغرني قدام الناس
اسر و هو بيقعد على الكنبة و بيشرب ببرود:- العفو بس انا معشمتش حد ولا اتفاقت مع حد الى حضر العفريت يصرفه ولا اي يا ام اسر
سمر بصتله بغضب:- طب اسمع بقا لو ما
اسر قاطع كلامها:- لا انت ابني ولا اعرفك بس نسيتي حاجة انى انا الى بنى البيت دا مع ابويا طوبة طوبة و انا الى شايل البيت و همومكم على دماغي لحد ما نسيت بيتي و مراتي و حتي ابني اسف يا امي مش هتنازل تاني ولا هتخلي عن مراتي
سمر:- ماشي يا اسر بس هتندم حط دا في بالك
اسر:- الساعة كام
سمر خرجت من الشقة و رزعت الباب اسر قعد و بيفكر هيعمل اي حاسس بندم و ذنب كبير الباب خبط تاني
اسر فتح الباب كانت بنت اخو شاهين زوج منى
اسر:- اهلا وسهلا يا نور هانم
نور بصتله بهدوء:- لبنى بتعيط
اسر بصلها باستغراب:- اي
نور قعدت على الكنبة و حكت له الحلم الى شافته:- و انت كل ما تيجي توصلها المسافة بينكم تزيد كان في عقربة على رقبتها و لدغدها بس و انا صحيت هنا كانت بتصرخ اوى و انت كل ما تجي تلحقها تيته تخليك تقع و طنط نورا و سماح كانوا بيبصلكم و بيضحكو و عمتو كانت بترسم بالسكينة على ضهرك
اسر اتصدم من الحلم و مش فاهم حاجه نور قامت و طالعت اسر حط ايديه على وشه و مسك الفون
عند لبنى كانت نايمة خلصت صلاة و نامت قامت على صوت الفون :- اه يا دماغي
مسكت الفون و ردت و هى مغمضة عينيها :- الو
اسر :- وحشتيني اوي يا قلب اسر
لبنى بنوم :- و انت كمان
اسر لحظة صوتها النايم
لبنى اتسعت عينيها بصدمة اتعدلت و بصت على الاسم و قالت بغضب و سخرية:- افندم يا اسر ، انت نسيت حاجة عايز تقولها
اسر :- لبنى انا مقدرش اعيش من غيرك
لبنى:- هتعيش و تموت كداب و اناني و انا مش عايزك و لو كنت اخر راجل في الدنيا برضو مش عايزك و ابنك مش هطوله ااه اقصد ابني
لبنى قفلت الفون في وشه و قامت خرجت من اوضتها كانوا عيال خالد بيتخنقو مع بعض
ملك:- انت الى حمار
ادم:- طب والله مانا سيبك
لبنى وقفت بينهم:- بسس انت و هى انتوا بتضربو بعض هى حصلت يا ادم بتمد ايدك على اختك
ادم:- هى الى بتضحك عليا
لبنى بغضب زائف:- برضو عيب و بعدين غلطت تقول لماما لتيته مش تمد ايدك يلا اعتذر ليها
ادم:- اسف يا ملوكة
ملك ربعت ايديها:- و انا مش قابلة اسفك و لم بابا يجي هقوله ابن امك
ادم:- سبني يا عمتو عليها انا هوريكي
لبنى قلعت الشبشب:- اقسم بالله لو ما اتلميتو هضربكم بالشبشب سامعين اترزعو و مفيش تلفون ولا تلفزيون يلا على جو
العيال بصو ليها بخوف لان عارفين زعلها دخلوا يلعبو في الاوضة بتاعتهم لبنى دخلت المطبخ
ابتهال:- اخيرا صحيت انتي كويسة يا حبيبتي
لبنى:- كويسة يا امي ، اي يا رنا عاملين نرغي وسيبين العيال يضربو في بعض دول ولا اخوات رضوان البرنس
رنا و هى بتاكل الخيار:- سبني استجم مش هيبقا البيت و هنا دول كرهوني في الامومه و الى عايزها عاملة اي دلوقتي احسن
لبنى بابتسامة:- الحمدلله ، انا جوعت و انتوا
ابتهال:- عايزة تاكلي اي
لبنى:- نفسي في فسيح و طبق كبير مليان بصل و فلفل و رنجة و بطارخ و
رنا فتحت بؤها:- بتتكلمي بجد انتي سخنة ولا حاجة لبنى هانم عايزة تاكل فسيخ و بصل جديده دى
لبنى باحراج:- هو فعلا غريبه بس يعني هو حرام لم اكولها
ابتهال::- ابدا بس انتي بمجرد ما تشمي رحيتهم بتقلبي الدنيا على دماغنا افتح الباب يا آدم يييه مش هيسمعو هروح افتح الباب
ابتهال راحت فتحت الباب كانت ياسمين و معاها شنطة كبيرة فيها فسيخ و رنجة و الحاجات دي:- واسع واسع انااا جيت يا اهل البيت
ابتهال:- اي دا يا بنتي
ياسمين :- مفيش انا كنت زهقانه و جعانة قولت تأكلي اي يا بت يا ياسمين لقيت نفسي جيبت دول بالفين بس
ابتهال:- الفين اي يا عيني. انتى متنزليش تشتري حاجة تانى
ياسمين بمزح:- ليه بس يا مامي ما الحاجات كتيرة اهي و ريحتها تحفة
ابتهال:- انتي بت مبزرة ليه الفين جنيه طب و
ياسمين:- لا البصل و الحاجات دي بى ٥٠٠ مش اكتر
رنا من المطبخ:- عوض عليا عوض الصابرين يارب
ياسمين دخلت المطبخ :- صباح الخير حماتي الصغيرة كيف حالك و عريس بنتي عامل اي شوفو بقا بنتي ابنى هياخد البت ملك و ابنك هياخد بنتي كدا قسمت العدل
ياسمين قعدت على السفرة علشان رجليها وجعتها لان الوقفة الكتير بتتعبها
لبنى:- بس انا عيني على ادم و بعدين هو من هما هياخد اد امو
ياسمين :- ليه هو انا بنتي وحشة دى قمر زايى كدا
قالتها بوجع و سرحان :- انا مش مصدقة بقلي ست سنين متجوزة بجد مش مصدقه
رنا:- و هبلة زى ما انتي و جوزك مجنون
ياسمين:- سبنا ليكم العقل
ابتهال حطت ايديها على كتف ياسمين بابتسامة و حنية :- كله بى اوانه يا سمسم خلي ظنك في ربنا خير انتي لسه صغيرة مفيش داعي للقلق ولا اى الحزن
لبنى :- بصي انا طلقت و مش وش امومة و اسر مش بيشيل مسؤوليات انتي خدي ابنى ربيه انا متنازلة عنه لى الابد و رنا كمان زهقت من عيالها
رنا:- هديكي مليون جنيه لو استحملتهم نص ساعة خديهم هداية مني ليكي و مش هزعل ، والله انتي و مروان هتطفش بسببهم
ابتهال:- بطلي عياط بقا ، اي يا لبنى هتعيطي ولا اي كفاية عياط يا رنا
ياسمين و رنا و لبنى بيعيطو ابتهال:- لو مبطلتوش عياط هسيب البيت و محدش هيعرفلي طريق انا بقولكم اهو
لبنى:- ابغي استفرغ لا ادري السبب
ياسمين ضحكت غصب عنها و رنا كمان
لبنى:- يلا بقا ناكل الفسيخ الحلو دا قبل ما اغير رايى
ابتهال:- حس كدا بينا على السطح يا بنات
طالعوا على السطح و اخدو صينية الشاي و الفسيخ معاهم
بعد شوية
رنا:- لبنى كفاية يا روحي انتي مش لوحدك
لبنى:- سبيها على ربنا و بعدين انا واحدة مطلقة و مخنوقه سبوني احط غولي في الفسيخ
ياسمين:- انتي كدا هتموتي ما تقولي حاجة يام خالد مش كدا البت دى مش مظبوطة النهاردة
ابتهال:- و لم ارن الشبشب عليكي و تزعلي
بصت لى لبنى:- كفاية يا لبنى اكلتي حته علشان نفسك فيه خلاص
رنا قربت الصينية منها:- والله مانتي واكلة تاني و مفيش شاي
لبنى:- عيلة نكد صحيح هتروحو الفرح
ياسمين:- بصراحة انا مش بطيق بنت عمك دى الحمدلله اهو اتجوزت و خلصت منها
رنا:- هو انا لازم اروح مع خالد صح
ياسمين هزت راسها بحزن
ابتهال:- للاسف انا كمان لازم اروح
لبنى:- انا والله ما طيقة اشوف حد و ارد على اساليتهم
رنا:- ومين هيعرف اصلا مستحيل نقول
ياسمين:- انا هقعد اونسك
لبنى:- محدش ليه دعوة بيا انا هونس نفسي بنفسي خلصنا
قعدو يتكلموا و يضحكوا في بيت ام اسر في شقة سماح
شهد:- يعني اي ما تقولي يا سماح
سماح:- بصي يا شهد اسر بيحب لبنى و مستحيل يتجوز غيرها هو قال كدا لحماتي
شهد قامت بغضب:- بعد ما عشمتوني
سماح قامت:- لا يا شهد بقولك اي انتي يا ماما الى عشمتي نفسك لا احنا ولا هو هو كان واضح من الاول بلاش ترمي بلاكي عليه تمام
شهد بغموض:- تمام ، الى قوليلي يا سماح تعرفي بيتها
سماح قعدت:- ايوة بس ليه
شهد بهدوء:- عادى عايزة اتعرف عليها اكتر بقولك اي انا هقعد معاكي كام يوم بيم ان جوزك هيسافر
سماح:- دا انتي تنوريني يا حبيبتي و اهو لسلي بعض بدل الزهق دا
بالليل في عند لبنى كان الكل مشي و هى هتموت من الوجع و التعب مش عايزة تتصل بحد منهم علشان متقلقهمش عليها قعدة في اوضتها هتموت من الألم :- اااه اااه الفسيخ على الى بيحبو ، كان لازم اكل من تاني من وراهم بطني لا مش قادرة اعمل اي يارب اعمل اي ااه
حست بدوران و في نفس الباب بيخبط مكنتش قادرة تقوم لكن من رغم كدا قامت فتحت الباب اوضتها و اتجهت لباب الشقة فتحته كان اسر كانت شايفة كل حاجة سودة وقعت في حضنه اغمو عليها اسر بصلها بصدمة و اشتياق :- لبنى ، لبنى ردي عليا اي الى حصل مالك يا حبيبتي
اسر بص لوشها و شعرها دخل اوضتها حطها على السرير و طالع طرحة من الدولاب حطها على شعرها شالها و نزل من البيت جري على اقرب مستشفى
الدكتورة بهدوء :- مفيش داعي للقلق هى بس تقلت في اكل الموالح هى كويسة و تقدر تخدها و تمشي المهم تنتظم على الأدوية و الهدوء و الراحة النفسية ليها و لى البيبي
اسر:- ينفع تخرج دلوقتي قالها و هى بيبص على لبنى الى نايمة بسبب الأدوية
الدكتورة بهدوء:- تمام بس متنساش تديها الأدوية بانتظام تقدر تخدها دلوقتي
اسر راح دفع الحساب و رجع اوضتها شالها و مشي طبعا بعد ما دفع الحساب بتاع المستشفى و جاب ليها الأدوية كانوا بعد وقت في مدخل بيت اسر لبنى فتحت عيونها ببطء بصت حواليها و وبعدين وقعت عينيها على اسر الى طالع بيها على السلم :- اي دا انت بتعمل اي و انا بعمل اي معاك نزلني
اسر:- نورتي بيتك
لبنى بغضب:- نزلني يا اسر بقولك اي الجنان دا
اسر مردش عليها فضل طالع بيها على السلم كانت سمر فاتحة باب شقتها و نورا و سماح و منى قعدين معاها كلهم قاموا بصدمة و هنا خرجت من اوضتها بس اتصدمت لم لقت اسر جاي و معاه لبنى لا و شيلها كمان
سمر بصدمة و غضب:- ا هى بتعمل معاك اي يا اسر انت مش طلقتها
اسر بهدوء:- مساء الخير يا جماعة يلا يا حبيبتي نطلع بيتنا
لبنى بعصبية:- نزلني بقولك انت اتجننت خليني اروح من هنا اي الارف دا
شهد خرجت من التواليت على الصوت و بصت ليهم بصدمة
اسر بصلهم بهدوء و تراقب:- ام ابنى و طبيعي تقعد في بيتها ، مش تقوليلي مبروك يا امى
سمر بعدم فهم:- مبروك على اي
اسر :- انا رديت لبنى ، يعني مراتي
سمر بصتلهم بصدمة وقعت في الارض و غمضت عيونها وووو
الحلقة 6
يتبع
لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كاملة من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق